Vapaa kuvaus

Hellurei

Aloituksia

209

Kommenttia

1207

1. Asukkaista Antti S oli Terhin ohella ainoa jota hieman vierastin. Jotenkin vain tuntui siltä että ajatukset eivät menneet yhteen. Anttia äänestettiin uskomattomalla 18:lla äänellä eli jokainen kanssakilpailija antoi äänen Antille. Väkisinkin jäi vähän sellainen maku että Antti hylättiin äänestysviikolla ja kun nimeämiset julkaistiin (Antti S ja Perttu), niin Antti huomasi sen ja jotenkin sulkeutui kuoreensa; Putoaminen oli varma. Antista tehtiin syntipukki osin omasta syystään (ruokailut, tupakin pummimiset ja muita ärsyttänyt pomoilu). Minulle jäi arvoitukseksi mistä Antti sai lisänimen "fantastinen".
  2. Älykkyys on perittyä, ja viisaus opittua; Näin olen sen aina ajatellut. Älykäs ihminen ei välttämättä ole viisas ja päinvastoin.

Älykkyyttä on useaa eri lajia, ja sitä perinteistä, loogista päättelykykyä, on helpoin mitata mm. mensan testeillä. Siitä sanotaan että se on kulttuurista riippumatonta. Myös kolmiulotteinen hahmottaminen on älykkyyden laji ja kaipa se musikaalinenkin älykkyys on olemassa kun taas toisilla on hyvä kielipää.

Yksi tärkeimmistä älykkyyden lajeista kuitenkin mielestäni on tunneäly, joka paljolti ratkaisee sen miten pärjää sosiaalisissa tilanteissa. Tämä menee jossain määrin mielestäni viisauden puolelle, koska tunneälyä voi kehittää jos vain haluaa. Perinteinen älykkyys katsotaan olevan suht vakio koko aikuiselämän, joskin testeissä tulosta voi hieman parantaa niitä harjoittelemalla.

Tulipa pitkä alustus mutta pointti tässä kai on se että minä ainakin viihdyn paremmin viisaan kuin älykkään ihmisen seurassa, jos pitää noista valita. Viisaalla on elämänkokemusta ja empaattisuutta joilla hän voi toisia auttaa, ja hänellä on valmiutta ja kykyä myös apua vastaanottaa. Viisaasta ihmisestä minulle tulee mieleen vanha mummini joka aina tietää mitä pitää tehdä ja sanoa, mutta ei tiedä hölkäsen pöläystä mistään tekniikasta, saati matemaattisista termeistä. Älykkäästä ihmisestä ei tule mieleen ketään yksittäistä ihmistä, mutta mieleen tulee ihminen, jolle ongelmanratkonta on vaivatonta ja kaavamaista; Asiat lokeroidaan ja priorisoidaan. Molemmanlaisille ihmistyypeille on paikkansa tässä yhteiskunnassa ja jokaisella ihmisellä on kumpaakin ominaisuutta... eri suhteissa.

Täällä paljon tartuttiin asukkaiden yksittäisiin sanomisiin ja tekemisiin, ja tehtiin niistä suurta numeroa. Mielestäni kyse oli siitä että ajatellaan että mollaamalla muita saa parempia tuloksia suosikilleen, kuin pelkästään suosikkistaan positiivista kirjoittamalla. Ja tämä on kyllä valitettavasti tottakin. Epäröivä ihminen tekee ratkaisunsa herkemmin negatiivisen kuin positiivisen tapahtuman perusteella. Mielestäni kaikki asukkaat olivat sellaisia joiden kanssa olisin tullut toimeen, paitsi että Antti.S oli ehkä persoona jonka kanssa olisi saattanut olla vaikeampaa... se irokeesi ei ainakaaan helpottanut asiaa...

Vielä toteaisin että joskus kauppakeskuksessa kävellessä olen katsellut vastaantulevia ihmisiä sillä silmällä, että mitenköhän tuo olisi pärjännyt talossa. Tällaisesta ajatusleikistä on sellainen vaikutelma jäänyt, että todella hyvät ihmiset sinne oli valittuna.
  3. Ei voi muuta todeta :D
  4. Riippumatta tästä viestistä olen kyllä harkinnut marraskuun lopusta saakka että kannattaako tällaisen palstan sefuna jatkaa. Sanoisin että varsin kovan koulun olen jo käynyt tuolla chat-puolella, mutta ihan tällaista en odottanut.

Chatissa on se etu että sieltä voi olla vaikka kuukauden putkeen poissa eikä se missään tunnu... Mukava sitten palata taas ympyröihin kun siltä tuntuu. Tällä tuo ei ole mahdollista. Jo vuorokauden poissaolo synnytti myrskyn. Jos ajatellaan että on vaikka tunti käytettävissä omaa aikaa surffailuun niin se ei edes riitä pintaraapaisuun palstasta... Ja haluaisi välillä ihan omiakin juttuja kirjoitella.

Siihen olin valmistautunut että minun kirjoituksia varsin kriittisesti tarkastellaan, mutta että niin monen muunkin kirjoituksista joudun vastaamaan ominani vaatii sitä selittämistä johon ei ole aikaa eikä oikeen mielenkiintoa. Toki on selvää että kun jonkun homman ottaa hoitaakseen se pyritään hoitamaan loppuun, ja tässä tapauksessa se voitaisiin tulkita vaikka yhtä kautta koskemaan. sanoisin että tämä kausi jatkuu jonkin matkaa ensi vuotta vielä.

Nyt on jo kypsynyt kyllä ajatus siitä että ellei jotain muutoksia palstalle saada niin ensi kautta en taida jaksaa enään. Sekin houkuttaisi että pääsisi ihan kunnolla laukomaan mielipiteitään kun olisi ihan taviksena palstalla. Näillä näkymin ensi tammikuussa pääsen juttelemaan ylläpidon porukan kanssa ja meinaan kyllä käyttää tuota tilaisuutta siihen että utelen onko jotain parannuksia luvassa. Kun äsken selailin Idols palstaa niin toi kyllä elävästi mieleen tuon viimeisen Big Brother viikon...
  5. että tuo tämän päiväinen dokumentti oli jotenkin kovin heppoinen sisällöltään. Minä jäin kaipaamaan jotain... Jotain vähän syvällisempää otetta Pertun mietteisiin. Ehkä myös Pertun kommentteja muista asukkaista, nyt kun hän on päässyt varmasti jo hieman tutustumaan siihen, miten muut ovat häntä päiväkirjahuone-puheissaan kommentoineet. Hutaisten tehdyn maku jäi tuosta. Toivottavasti seuraavaan ohjelmaan kaikista kisaajista saadaan enemmän sisältöä.