Vapaa kuvaus

Täällä eri Suomi 24 keskusteluissa "otakoppi"/"kopittelija007" keskustelee siitä jos jostakin... ;)Tuolta löytyy minun blogini joka sisältää joitakin runoja ja uskonnollisia artikkeleita !

https://otakoppi.webnode.fi/

Aloituksia

775

Kommenttia

193

1. jatkuu...
    " Heureka " !!!! Olen löytänyt, tässä oleva Herra onkin ystävämme JEESUS !!!!
    Messias, Kristus, Sana, Mimra, Metatron, Kasvojen Ruhtinas, Ihmeellinen Neuvonantaja !!!!!!
    Meidän ikiomamme hevostallin "Joosefin poika", joka ei sittenkään tainnut olla vain joku
    päätään aukova suuri tyhjä suu !!!!!!!!!!! :))))
    Mutta jatketaan....
    Toinen tässä käsittelemässäni " näennäisesti ristiriitainen " raamatun lause löytyy Jobin kirjasta kohdasta, jossa
    Herra ilmestyy Jobille ja kertoo asioiden todellisen laidan.
    siis Job 40:9, jossa tämä kyseinen Herra kysyy Jobilta: " Onko sinun käsivartesi kuin Jumalan käsivarsi ? Jyliseekö sinun äänesi niin kuin
    hänen äänensä jylisee ? "
    Huom...näissä lauseissa näyttää taas esiintyvän 3 eri persoonaa; Herra joka puhuu; Job, joka kuuntelee; ja JUMALA, josta puhutaan !
    Ja mikä tässä Herrassa taas on mielenkiintoista, sen kertoo meille Job itse: " Minä se olen, olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en käsitä... Vain korvakuulolta sinut tunsin. Nyt ovat silmäni nähneet sinut". (jae3,5)
    Eli mitäpä se Jeesus nyt sanoikaan (Joh 5:46):
    " Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua, sillä juuri minusta hän on kirjoittanut." !!!!
    Siis mitä tästä edellä tutkimastamme asiasta voimmekaan huomata.....
    Eli... Jeesus on ollut jo ammoisista ajoista Mooseksen " Herra ", Jaakobin " Jumalan Kasvot ", Jobin " Vapahtaja " tai niin kuin
    Daavid sanoi: " HERRA sanoi minun HERRALLENI. " (Psalmi 110:1)
    ja " Tervehtikää poikaa, hänen voideltuaan, suudelkaa häntä." (Psalmi 2:12)
    tai niin kuin aivan alussa oli ( 1 Moos 1:3)
    " Ja Jumala sanoi: TULKOON VALKEUS " !!! Ja Daavid jatkaa ( 1938 oikein käännetyssä) Psalmi 36:10:
    " Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; Sinun VALKEUDESSASI me näemme VALKEUDEN. "
    Siis Totisesti = Amen.... Mitä siis voimme nähdä !!!!!!!!!

God Bless You All ! ♥
    T. Jamppe (*J*)
  2. ...jatkuu...
    Juutalaisessa kirjallisuudessa Metatronia kuvataan näin: " Metatron on Jumalaa lähimpänä oleva palveleva henki, toisaalta hänen uskottunsa ja edustajansa, toisaalta Israelin edusmies Jumalan tykönä... Metatron on myös nimeltään Sar ha-paniim eli Kasvojen Ruhtinas ja hän istuu Jumalan sisismmässä huoneessa." Professori Kleinin mukaan tämä Metatron samaistetaan usein Sanaan eli Logoksen...
    Zohar-traditio kertoo myös Metatronista mielenkiintoisia puolia:
    " Metatron " on Kasvojen ruhtinas niminen Enkeli, kunnian ruhtinas Enkeli, pyhäkön ruhtinas Enkeli, kuninkaitten ruhtinas Enkeli."
    Huom. Israelilaisten tulisi esittää kaikki esirukouksensa tämän Kasvojen ruhtinaan nimissä... Mutta jälleen kerran meidän tulee muistaa se, että hebrean " Enkeli"-sana merkitsee " Lähettilästä" eikä siis välttämättä aina pelkkää enkeliä muuten Hebr 1:4 olisi ristiriitainen tämän tulkinnan kanssa: " Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi." !!!
    Ja nyt kun huomaamme hengellisestä perinnöstämme, että Messias nimi saa monia vivahteita niin kuin myös Jes 9:5 kertoo:
    " Ihmeellinen neuvonanataja ", " Väkevä Jumala ", Iankaikkinen Jumala", " Rauhan Ruhtinas ", niin seurataanpa nyt muutamaa
    näennäisesti ristiriitaista raamatun lukua:
    2 MOOS 33 luku kertoo meille siitä kun Moose kohtaa Herran pyhäkköteltassa ja raamattu kertoo tästä, että " Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin, niin kuin ihminen puhuu toiselle ihmiselle" (jae11) ja huomaa Jaakob 1MOOS 32:31: " Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin ja silti olen elossa" ja vielä 2MOOS 24:10,11: " He näkivät Israelin Jumalan .. Näitä Israelin valittuja vastaan hän ei nostanut kättään. He saivat katsella jumalaa.".....
    No mitä tässä nyt sitten on... No ei vielä kaikki... mutta mennään eteenpäin 2 MOOS 33 luvussa vähän eteenpäin jakeessa 18 Mooses kysyy
    Herraltaan oudon kysymyksen: " Anna siis minun nähdä kunniasi " ja tähän Herra vastaa: " Minä annan minun kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen JAHVE ! ... ja tässä vaiheessa tämä Herra, jonka kanssa Mooses on juuri keskustellut "kasvoista kasvoihin", niin mystisesti sanookin: " Sinä et voi nähdä kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut ei jää eloon." !!!! ja tämä Herra vielä jatkaa, että Mooseksen kuuluu piiloutua kallion koloon, " Kun minun kirkkauteni kulkee ohi " (jae22) ja tästä " Minun kirkkaudestani " tämä herra mainitsee, että saat nähdä hänet tai minut takaapäin, " Mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä" (jae23)
    Noh...tässä näyttää olevan erikoinen tapahtuma, sillä tässä näyttää olevankin kaksi Jumalallista olentoa, toinen Herra ! ja toinen JAHVE " minun kirkkauteni" tai miten Jeesus nyt asian ilmaisikaan:
    (Joh 10:30) " Minä ja Isä olemme yhtä "
    (Joh 14:10 ) " Minä olen Isässä ja että Isä on minussa "
    (17:5) " Isä kirkasta minut sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennen kuin maailma olikaan."
    (17:24) " Isä mimä tahdon...että he näkisivät minun kirkkauteni...olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista."
    Mutta edelleen se jännä ristiriitaisuus näiden kahden Jumalallisen välillä näyttää olevan ja se on se, että tätä ensin mainittua Herraa voi katsoa ja puhutella kasvoista kasvoihin, mutta tätä toista Jahve Herraa ei voi puhutella eikä katsoa kuin selkäpuolelta !!!!
  3. jatkuu....
    Mitä siis Jeesus tarkoitti, kun hän mainitsi, että" jos uskoisitte Moosesta, uskoisitte minua, sillä juuri minusta hän on kirjoittanut." ???
    Siis...Voiko juutalainen vielä tänäkin päivänä löytää Messiaan...Jeesuksen... ?!
    Löytyykö sieltä apostoli Paavalin mainitsema Kristuksen salaisuus, " joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista" ja " ilmoittamatta kautta
    ikuisten aikojen " ( Kol 1:26, 1Kor 2:7, Room 16:25 ) " joka tosin on edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista." (1 Piet 1:20 )
    Lähtekäämme siis hetkeksi juurillemme Juutalaiseen Messias odotukseen ja tutkimaan sitä mitä Juutalainen ajattelee Messiaansa
    olevan kirjoitusten valossa....
    Messiaan, joksi Jeesuksen ajateltiin olevan aivan liian halpa, " Joosefin poika "....
    1 Moos 32 luku kertoo meille käänteentekevän muutoksen Jaakobin elämässä, kun hän näkee `Penuelin` = "Jumalan kasvot "...
    Siis kuka oli tämä Mies, " lähettiläs ", " Herran enkeli ", tämä Penuel, josta Jaakob sanoi : " Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut" ; siis kuka tämä välimies, joka on kuin Jumala, Mies, Enkeli yhtä aikaa ?
    eli (sananl. 30:4) " Kuka on noussut taivaaseen ja palannut sieltä ? Kuka koonnut käsiinsä tuulen ? Kuka pannut paikoilleen maan ääret ?
    mikä on hänen nimensä, mikä hänen poikansa nimi ? Sinä tiedät kyllä." ?!?!
    Kristityt uskovat tämän tietävät mutta tietävätkö juutalaiset Messiaansa nimen ???
    Onko meillä viisautta tuntea tätä Kristusta johon " Kaikki tiedon aarteet on kätkettynä ", tätä viisautta, jonka " herra omisti ennen kaikkea muuta luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata." (sananl 8:22)
    Riittääkö meillä ymmärrystä nähdä Jeesus Jumalan Poikana ja myös Jumalana ja ihmisenä yhtä aikaa ja ajasta aikaan...?!
    Vai onko ns." luonnollinen ihminen" vain sokea tälle kaikelle ? ja onko tämä nykypäivän liberaaleille teologeillekin " hullutusta " ?!
    Lainaan tässä hiukan Riston Santalan kirjasta Juuret 1 hebrealaisten ajatuksia Messiaasta; Santalan mukaan Messiaan olemusta ja sen salattuja piirteitä kuvataan ohimennen myös Talmudissa ja Midrash-kirjallisuudessa, mutta eniten 5 mooseksen liittyvässä " Zohar"-traditiossa !
    Juutalainen kirjallisuus käyttää Messiaasta aramealaista nimitystä Jumalan "Mimra" eli SANA ! ja Joonatanin targumin mukaan Mooseksen ylentämä vaskikäärme on Salomonin Viisauden mukaan merkinnyt " pelastuksen merkkiä ". ja näin Joonatanin targum sanookin samasta
    asiasta, että " joka suuntaa sydämensä Herran Mimran puoleen, on jäävä eloon." Myös Juutalainen kuuluisa professori Gottlieb Klein samaisti Messiaan nimen Metatronin Jahven Sanaan eli Mimraan !
    Ja näin myös juutalainen filosofi Filon, joka eli suunnilleen Jeesuksen aikoihin; Hän piti Logosta (Sanaa ) Jumalan edusmiehenä, hänen lähettinään ja enkelinään, joka " rukoilee ylimmäisenä pappina Jumalan tykönä maailman puolesta ".
    Mimra eli Sana-käsite esiintyy targumeissa 596 kertaa mutta ei kertaakaan talmudissa. Mimran puuttuminen talmudista johtunee siitä, että ensimmäiset kristityt selittivät sen tarkoittavan Kristusta. Mutta mikä tärkeää kristityn kannalta on se, että rabbien tulkinnassa targumit antavat alkuperäisimmän tiedon.
    Sana (kreik.Logos) = Mimra esiintyy targumeissa mm. näissä yhteyksissä:
    (1Moos 1:27) tulkitaan: " Ja Herran Mimra loi ihmisen "(targ.Jer) / (1Moos 16:13) Haagar puhuu " Herran Enkelin" kanssa ja " kutsuu häntä Herran Mimraksi" / (1Moos 22 luku) Aabraham keskustelee Herran Enkelin kanssa, ja tätä kutsutaan " Herran Mimraksi " ja (jae8) " Herran Mimra on katsova itselleen karitsan polttouhriksi." / (1Moos 28:20) Jaakob lupaa " Jos Herran Mimra on kanssasi...silloin Herran Mimra on oleva Jumalani." / (1Moos 20:1) Targum selittää lain antamisen yhteydessä, että "Ja Herran Mimra puhui nämä sanat."...
    Eli mitä jo näistäkin esimerkeistä voimme todeta ?
    Noh tietenkin sen, että jo muinainen rabbinistinen usko uskoi Messiaan olevan Jumalan Mimra eli Jumalan Sana !!!!
    Se että juutalaiset eivät yhditä Jeesusta Jumalan Mimraksi on sitten toinen juttu ja todellinen " luokkauskivi " !!!
    " Minä olen ollut ennen kuin teidän isänne Aabraham oli. " !!!..näinhän Jeesus toteaa...
    Mielenkiintoista on myös se, että essealaiset tunsivat samantapaisen " Sana"-teologian ja siitä todisteina meillä on Qumranin kirjakääröt joissa korostetaan, että kaikki on saanut syntynsä Jumalan aivoituksesta " ja ilman häntä ei ole tehty mitään" - " Sinun sanasi kautta on kaikki saanut syntynsä ja ilman sinua ei ole mitään tehty."
    Huomion arvoinen asia tässä on se, että Essealaisten lahko esiintyi hieman ennen kristinuskon syntyä, n.200 ekr !
    Talmud kertoo meille, että Messiaasta on käytetty myös nimeä METATRON, joka johtuu kreikan sanoista "Meta thronon" eli " Valtaistuimella istuva." Talmudin mukaan metatron istuu Kaikkein Pyhimmässä ja toimii Jumalan edusmiehenä.
  4. Ja tähän vielä jatkoksi yleiset kansainväliset käännökset:

New American Standard Bible
    And He said to him, "Truly I say to you, today you shall be with Me in Paradise."

King James Bible
    And Jesus said unto him, Verily I say unto thee, To day shalt thou be with me in paradise.

Holman Christian Standard Bible
    And He said to him, "I assure you: Today you will be with Me in paradise."

International Standard Version
    Jesus told him, "I tell you with certainty, today you will be with me in Paradise."

NET Bible
    And Jesus said to him, "I tell you the truth, today you will be with me in paradise."

Aramaic Bible in Plain English
    But Yeshua said to him, “Amen, I say to you that today you shall be with me in Paradise.”

GOD'S WORD® Translation
    Jesus said to him, "I can guarantee this truth: Today you will be with me in paradise."

King James 2000 Bible
    And Jesus said unto him, Verily I say unto you, Today shall you be with me in paradise.

http://biblehub.com/lexicon/luke/23-43.htm

Ja vielä... alkukieli käyttää tässä Luuk 23:43 kohdassa sanaa "sēmeron", joka tarkoittaa "tänään", joka on adverbi sanasta "hémera", joka tarkoittaa "Päivää, aikaa auringonnoususta auringonlaskuun"...

ps. ( Adverbi eli seikkasana on verbin tai koko lauseen määritteenä toimiva taipumaton tai vajaasti taipuva sana, joka ilmaisee tyypillisesti aikaa, paikkaa, tapaa, syytä tai keinoa.)

Vrt vielä Markus 14:30 siinä Jeesus vielä täsmentää ajankohtaa jolloin Pietari tulee kolmasti kieltämään Jeesuksen sanomalla
    " sēmeron tautē tē nykti " eli " Tänään, yöllä,yöaikaan "

Eli ei todellakaan tässäkään tapauksessa Jeesus puhu mistään joskus tulevasta hamassa tulevaisuudessa tapahtuvasta ajankohdasta !
  5. Oikeita hyviä tekoja ei tehdä omin, luonnollisin voimin. Niitä syntyy vasta sitten, kun ihminen on uskossa päässyt sovintoon Jumalan kanssa ja kun Pyhä Henki on hänet uudistanut eli, Pyhän Paavalin sanoja lainataksemme, sitten kun hänet on luotu uudestaan...
    Vrt. Ef. 2:10 "Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme".

Ns. "Lain teot" luonnollisessa ruumiissa tehtyinä ovat epäpuhtaita ja epätäydellisiä ja vailla todellisia hengellisiä siunauksia sekä itselle että muille ja pahimmassa tapauksessa sillä on vain omavanhurskautta kohottava ylpeä merkitys, josta on vain haittaa Pyhän Hengen puhdistavalle vaikutukselle uskovassa ihmisessä !

Luther kirjoittaa pyhän Paavalin Roomalaiskirjeen esipuheessa: "Usko on Jumalan teko meissä. Se muuttaa meidät ja synnyttää uudestaan, Jumalan lapsiksi. Se surmaa vanhan Aadamin. Se tekee meistä aivan toisia ihmisiä, joilla on uusi sydän, luonne ja mieli ja aivan uudet kyvyt. "
    Ja Luther jatkaa: " Sellainen luottamus ja sellainen vakaumus Jumalan armosta tekee ihmisen iloiseksi, uhmakkaaksi ja riemulliseksi Jumalan ja koko luomakunnan edessä. Uskossa oleva Pyhä Henki saa aikaan sen, että ihminen kenenkään pakottamatta riemullisen alttiisti tekee hyvää jokaiselle, palvelee kaikkia, kärsii mitä tahansa Jumalan mieliksi ja kunniaksi, kun kerran Jumala on ollut hänelle niin armollinen. Mahdotonta on siis saada tekoja pois uskosta, yhtä mahdotonta kuin erottaa tulesta sen kuumuutta ja loistetta."

Vrt vielä: Mal 3:2-3 "Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua.
    Ja HÄN ISTUU ja SULATTAA ja PUHDISTAA hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa."

Vain nämä "sulatetun" ja "puhdistetun" ihmisen teot ovat niitä oikeita Tekoja, joista Jaakobin kirjekin puhuu (2:17) "Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut." !

Vrt 1 Piet 1:8 "Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
    1:9 sillä te saavutatte USKON PÄÄMÄÄRÄN, SIELUJEN PELASTUKSEN."

" psuché " =the soul = "Ihmisen Sielu", "Self" = "Ihmisen sisäinen Minuus"
  6. Tähän vielä jatkoksi mainittakoon, että Uuden Testamentin Kreikka tuntee 4 eri merkitystä sanalle RAKKAUS !

- Agape = " Jumalallinen Rakkaus ", "Jumalan ehdotonta rakkautta ihmisiä ja ihmiskuntaa kohtaan."

- Storg = " Vanhempien rakkautta suhteessa lapsiinsa "

- Philos = " Kaveruus", "Ystävyys", " Yhteishenki ", " Team-rakkaus",
    "Henkilökohtainen uskottu"

- Eros = "Miehen ja Naisen välinen rakkaus", " Sukupuolirakkaus".
    (Luonteeltaan omistavaa, mustasukkaista, tätä rakkautta ei voi jakaa muille.)

Ja näistä suurinhan on tietenkin on Jumalallinen Agape- rakkaus, joka "uudestisyntyneessä" uskovassa vaikuttaa Pyhän Hengen kautta !

Vrt 1 Kor 6:19-20 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
    Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne."

Gal 3:13-14 Kristus on lunastanut meidät LAIN KIROUKSESTA, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"-
    että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme LUVATUN HENGEN."

Joh 13:34-35 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte ("agape") toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut ("agape") - että tekin niin rakastatte ("agape") toisianne.
    35. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus ("agape")

1938 käännös
    Luuk 17:20-21 "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on SISÄLLISESTI TEISSÄ."

( Uudempi "liberaali käännös" " Teidän keskellänne" )

http://biblehub.com/lexicon/luke/17-21.htm

http://biblehub.com/greek/1787.htm

adverbi "entos" = within, inside, the inside. = sisällä

Joh. 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
  7. (jatkuu) Miksi ?...

Ja se asiahan lopulta selviääkin näistä edellä kuvatuista Joh 21:15-17 jakeista, joissa jo ylösnoussut Jeesus kohtaa Pietarin uudelleen ristin kuoleman jälkeen eli sen jälkeen kun Pietari oli kieltänyt Jeesuksen...

Eli näissä Joh 21:15-17 jakeissa meidän täytyy syöksyä Raamatun alkukieleen, että ymmärtäisimme jakeiden todellisen merkityksen !

Näissä jakeissa nimittäin esiintyy kaksi aivan erilaista tapaa Rakastaa, toinen "Jumalallinen tapa" ja toinen "inhimillinen", ja Pietari ei vielä tässä vaiheessa tuntenut tätä Jumalallista Rakkautta ollenkaan sisälisesti !
    (Vrt Luuk 17:21 " sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".)

Nimittäin näillä kahdella ensimmäisellä kerralla kun Jeesus kysyy Pietarilta: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" ja "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?"

Ja huomaa siis, Jeesus käyttää Rakkauden kohdalla sanaa " Agape", joka tarkoittaa: "Jumalallista rakkautta"

Ja sitten kun Pietari vastaa Jeesukselle, niin hän käyttää Rakkaudesta sanaa "Philos", joka tarkoittaa: " Ystävyyttä, Kaveruutta, Yhteishenkeä, Team-rakkautta, "henkilökohtaista uskottua"...

Kolmannella kerralla kun taas Jeesus kysyy Pietarilta, niin Jeesus käyttääkin yllättäen tätä yhteishenkeä ja kaveruutta tarkoittavaa sanaa "Philos" : "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?"
    Ja sitten Pietari tulikin murheelliseksi siitä asiasta kun jo kolmannen kerran Jeesus tenttaa häntä tästä Rakastaminen asiasta ... :O

Mutta mitä me tästä voimme huomata ?

Pietari ei tässä vaiheessa osannut Rakastaa vielä JUMALALLISELLA "AGAPE" RAKKAUDELLA !

Mutta vertaa tässä Paavali 1 Kor 13:3 "Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi."
    ( http://biblehub.com/lexicon/1_corinthians/13-3.htm )

Tässä Paavali käyttääkin siis sanan Rakkaus kohdalla jo sanaa " Agape" eli "Jumalallista Rakkautta" !

Mutta MIKSI PIETARI EI OSANNUT ???

Vastaus tähän löytyy näistä Raamatun jakeista Luuk 24:49 ja Ap 2:1-4 ja ne menevät näin !
    Luuk 24:49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

Ja sitä seuraa tapahtuma...

AP 2:1-4 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
    Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
    Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
    Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi " !!!

Ja eli "Summa Summarum" mitä tämä kaikki meille siis kertoo....

... Vain PYHÄLLÄ HENGELLÄ täytetty PAIMEN voi ainoastaan olla otsikkoni "Hengen Paimen" ja Rakastaa Jumalallisella Agape-rakkauden tavalla !

Ja näin Pietarikin Pyhän Hengen eli Totuuden Hengen avustuksella oppi "Kaitsemaan lampaita" oikealla tavalla !
    Vrt Joh 16:13-14 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
    Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
    ________

Ja Lopuksi vielä mietittävää:

Joh 13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen RAKKAUS (="AGAPE")." !!!
    http://biblehub.com/lexicon/john/13-35.htm
  8. (jatkuu) Miksi ?...

Ja se asiahan lopulta selviääkin näistä edellä kuvatuista Joh 21:15-17 jakeista, joissa jo ylösnoussut Jeesus kohtaa Pietarin uudelleen ristin kuoleman jälkeen eli sen jälkeen kun Pietari oli kieltänyt Jeesuksen...

Eli näissä Joh 21:15-17 jakeissa meidän täytyy syöksyä Raamatun alkukieleen, että ymmärtäisimme jakeiden todellisen merkityksen !

Näissä jakeissa nimittäin esiintyy kaksi aivan erilaista tapaa Rakastaa, toinen "Jumalallinen tapa" ja toinen "inhimillinen", ja Pietari ei vielä tässä vaiheessa tuntenut tätä Jumalallista Rakkautta ollenkaan sisälisesti !

Nimittäin näillä kahdella ensimmäisellä kerralla kun Jeesus kysyy Pietarilta: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" ja "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?"

Ja huomaa siis, Jeesus käyttää Rakkauden kohdalla sanaa " Agape", joka tarkoittaa: "Jumalallista rakkautta"

Ja sitten kun Pietari vastaa Jeesukselle, niin hän käyttää Rakkaudesta sanaa "Philos", joka tarkoittaa: " Ystävyyttä, Kaveruutta, Yhteishenkeä, Team-rakkautta, "henkilökohtaista uskottua"...

Kolmannella kerralla kun taas Jeesus kysyy Pietarilta, niin Jeesus käyttääkin yllättäen tätä yhteishenkeä ja kaveruutta tarkoittavaa sanaa "Philos" : "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?"
    Ja sitten Pietari tulikin murheelliseksi siitä asiasta kun jo kolmannen kerran Jeesus tenttaa häntä tästä Rakastaminen asiasta ... :O

Pietari ei tässä vaiheessa osannut Rakastaa vielä JUMALALLISELLA "AGAPE" RAKKAUDELLA !

Mutta vertaa tässä Paavali 1 Kor 13:3 "Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi."

Tässä Paavali käyttääkin siis sanan Rakkaus kohdalla jo sanaa " Agape" eli "Jumalallista Rakkautta" !

Vastaus tähän löytyy näistä Raamatun jakeista Luuk 24:49 ja Ap 2:1-4 ja ne menevät näin !
    Luuk 24:49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
    Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.

... Vain PYHÄLLÄ HENGELLÄ täytetty PAIMEN voi ainoastaan olla otsikkoni "Hengen Paimen" ja Rakastaa Jumalallisella Agape-rakkauden tavalla !

Ja näin Pietarikin Pyhän Hengen eli Totuuden Hengen avustuksella oppi "Kaitsemaan lampaita" oikealla tavalla !
    Vrt Joh 16:13-14 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
    ________

Joh 13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen RAKKAUS (="AGAPE")." !!!

HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE ! ♥
  9. (jatkuu) Miksi ?...

________

HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE ! ♥
  10. Jer 9:16 "Minä hajotan heidät kansojen sekaan, joita he eivät tunne ja joita heidän isänsäkään eivät tunteneet."

Jer 3:14 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.
    3:15 Ja minä annan teille paimenet oman sydämeni mukaan, ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla.
    3:16 Ja kun te lisäännytte ja tulette hedelmällisiksi maassa niinä päivinä, sanoo Herra, niin ei enää puhuta Herran liitonarkista, se ei enää ajatukseen astu, eikä sitä enää muisteta; ei sitä enää kaivata, eikä sellaista enää tehdä.
    3:17 Siihen aikaan sanotaan Jerusalemia Herran valtaistuimeksi, ja KAIKKI KANSAT kokoontuvat sinne, Jerusalemiin, HERRAN NIMEN TÄHDEN eivätkä enää vaella pahan sydämensä paatumuksessa.
    3:18 Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne perinnöksi.
    3:19 Minä ajattelin: Kuinka asetankaan sinut LASTEN joukkoon ja annan sinulle suloisen maan, ihanan perintöosan, ihanimman kansojen maista! Ja ajattelin: Sinä olet kutsuva minua isäksi etkä ole koskaan kääntyvä minusta pois.

Uusi liitto

Jer 31:9 He tulevat itkien, hartaasti rukoillen, ja minä itse johdatan heitä. Minä vien heidät runsasvetisten purojen äärelle tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Minä olen Israelin isä,

Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
    31:32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
    31:33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
    31:34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." !

be·nei = Son
    http://biblehub.com/hebrew/1121.htm
  11. Adventistit ei ole Pyhä Jäännös !

Roomalaiskirje:
    11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se!
    11:2 Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut.
    11:5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa JÄÄNNÖS armon valinnan mukaan.
    11:7 Miten siis on? Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet,
    11:8 niinkuin kirjoitettu on: "Jumala on antanut heille uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi, tähän päivään asti".

11:25 Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut OSAA ISRAELIN KANSASTA, kestää siihen asti kun MUISTA KANSOISTA koottava määrä on tullut täyteen.!!!!
    11:26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
    11:27 Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä.
    11:28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
    11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."

11:17 Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä,
    11:18 älä ylvästele alkuperäisten oksien rinnalla! Mutta jos ylvästelet, muista, ettet sinä kannata juurta vaan juuri kannattaa sinua.
    11:19 Sanot ehkä, että nuo oksat katkaistiin, jotta sinut voitaisiin oksastaa.
    11:20 Se on totta. Ne katkaistiin pois epäuskonsa tähden, mutta sinä pysyt, kun uskot. Älä silti ole ylimielinen, vaan pelkää!
    11:21 Jos Jumala ei säästänyt luonnollisia oksia, ei hän säästä sinuakaan."

Ellen G Whiten mukaan seitsemännen päivän adventistit ovat tämä
    "Pyhä jäännös" eli näin ovat ns. "omineet itselleen JUMALAN ISRAELIN "omaisuuskansalaisuuden"
    omalla aivan erityisellä tavallaan, mutta RAAMATUN mukaan näin EI OLE !

Vertaa myös:

1 Moos10:20-22
    "Sinä päivänä ei Israelin jäännös eivätkä Jaakobin heimon pelastuneet enää turvaudu lyöjäänsä, vaan totuudessa he turvautuvat Herraan, Israelin Pyhään.
    Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö.
    Sillä vaikka sinun kansasi, Israel, olisi kuin meren hiekka, on siitä palajava ainoastaan jäännös."
    Jes10:21 "Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö."

SIIS me pakanauskovat muista kansoista emme suinkaan ole se "Pyhä jäännös", vaan se tarkoittaa niitä juutalaisia uskovia, jotka ovat kääntyneet Jeesuksen Kristuksen puoleen !

He ovat se ns." Pyhä jäännös" !
    JEESUKSEEN USKOVAT JUUTALAISET ! = " JAAKOBIN JÄÄNNÖS" !

be·nei- = son, root = Juuri !
    http://biblehub.com/lexicon/genesis/10-21.htm
  12. Näin Raamatun alkukieli !

1 Moos 2:7
    " Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa 1) ELÄMÄN HENGEN, niin
    ihmisestä tuli 2) ELÄVÄ SIELU."

1) " Elämän henki " = `nishmat chajjim`, joka johtuu sanasta `neshama`, jonka ensimmäiset merkitykset ovat
    `nefesh`= sielu ja `Ruuach ha-chajjim`= èlämän henki`
    2)" elävä sielu" = `nefesh chajjaa`, jonka samaa käsitettä ovat sanat `neshamaa`= "sielu" ja `Ruuach chajjim`= Elämän henki.

ELI tässä alkukieli käyttää kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa asiaa, raamatussa näin on usein. Juutalaisuudessa yleisesti tunnustetun Israel Prize palkitun Even Shoshanin ( http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan
    Web of Trust

) laaja hebreaa-hebreaksi sanakirja sanoo, että käsitystä `neshamaa`eli sielu ei saisi johtaa käsitteestä `neshima`, joka
    tarkoittaa henkäys !!!

Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...

Ja näin siis myös Jeesuksen aikaan juutalaiset uskoivat niin siis, että sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen ja tästä juuri on osoituksena kertomus ( ei siis raamatun mukaan vertaus ) rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ( Luuk 16:19-31), jossa Enkeli vei köyhän Lasaruksen kuollessaan täysin tietoisena Aabrahamin helmaan lepoon ja lohdutukseen...
    Ja tähän käsitykseen Jeesus täysin juutalaisen käsityksen mukaan yhtyy... Jos näin ei olisi ollut asian laita
    niin varmasti Jeesus olisi korjannut asian !!!!

Myös Paavali selvästi viittaa tähän käsityskantaan 2Kor 4:16:
    " Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu
    päivä päivältä."... (4:18) " Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti ".... (5:6,8) " Olemme turvallisella mielellä, vaikka tiedämmekin, että niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota... Mutta mielemme on turvallinen, vaikka haluaisimmekin muuttaa pois ruumiistamme, kotiin Herran luo."
    Myös ns. " ruumiista irtautumisen" kokemus tai vastaava ei ollut Paavalille vieras tapahtuma eli vertaa 2Kor 12:3-4:
    " Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua. Oliko hän ruumiissaan vai
    poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala."

Eli näillä ajatuksilla, " niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme " tai " olen ruumiistani irti " raamattu selvästi osoittaa, että ihmisen sielu jatkaa elämäänsä jossain toisessa todellisuudessa täysin tietoisena !

Vrt vielä ; http://keskustelu.suomi24.fi/node/12141369
  13. Psalmi 103 yhdistää alkujakeissaan ne kolme päätehtävää, jotka liittyvät Messiaan sovitustyöhön. Siinä kehotetaan kiittämään Herraa. Emme saisi unohtaa, mitä hyvää hän on tehnyt, »hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta». Kristus sovitti syntimme, kantoi sairautemme ja voitti kuoleman. Olemme osalliset tästä jo nyt ja kerran täydellisesti iäisyydessä. Jo nyt on synnit annettu anteeksi, ja kuitenkin synnin turmelus vaivaa yhä elämäämme. Jo nyt parantaa Vapahtajamme armotaloutensa mukaan sairauksiamme; hän parantaa sairauksistamme tai sairauksissamme, niin että jaksamme kantaa tyytyväisinä osamme - ja kuitenkin vasta iäisyydessä on kaikki vajavaisuus poissa. Hän on voittanut kuoleman, niin että vapaudumme kuolemanpelosta - ja kuitenkin vasta iäisyydessä pyyhitään pois kaikki kyynelet, »eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt» (Ilm 21:4). Juuri tästä syystä tulisi puhua enemmän taivasten valtakunnasta ja sen ajallisista ja iäisistä näkökulmista.

Ihmisen kuolinhetkeen ja tuonpuoleisiin asioihin liittyy vanhoilla oppineilla paljonkin yksityisfilosofiaa, jolle ei löydy aina tukea Raamatusta. Oppineet saattavat kertoa, että kuoltuaan ihminen kuulisi puheemme vielä siihen asti, kunnes hänen hautansa on suljettu, tai että kuolleen rabbin huulet liikkuvat vielä haudassa, kun hänen oppilaansa toistavat hänen opetuksiaan. Ilmeisesti kuoleman hetkeen liittyy joskus merkillisiä kokemuksia, jotka ovat luoneet monenlaisia arvailuja iäisyyden luonteesta, mutta Raamatun omaan ilmoitukseen niitä ei saisi rinnastaa.

Jeesuksen kuoleman yhteydessä tapahtui merkillisiä asioita, jotka tulkitaan joskus vain kaunokirjallisiksi lisäyksiksi, joilla ei olisi historiallista totuusarvoa. Matteus kertoo niistä laajimmin: »Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.» (27:51-53.) Temppelin esiripun repeämisen voimme todeta kolmesta evankeliumista ja kolmesti Hebrealaiskirjeestä. Siihen on myös kolme viittausta Talmudissa, juutalaisten perimätiedossa. Ne alkavat sanoin »40 vuotta ennen temppelin hävitystä». Silloin »aukenivat temppelin ovet itsestään, läntinen lamppu sammui -- uhrit menettivät voimansa» ja määrätyt uhreihin liittyvät ihmeet lakkasivat. Se oli myös merkkinä siitä, että Pyhä Henki oli jättänyt temppelin. Jopa juutalainen historioitsija Josephus kertaa »Juutalaissodissaan» (VI, 5:3) temppelin ovien avautuneen salaperäisesti itsestään tuona aikana.

Vaikeampi on käsittää Jeesuksen kuolinhetkeen liittyvät muut ilmiöt. Tuonelan portit aivan kuin avautuivat hetkeksi. Monet »lähtivät haudoistaan» ja »ilmestyivät monelle». Sana »monta» esiintyy Matteuksella tässä yhteydessä kolme kertaa. Kuolinhetkellä tapahtuvia vainajan ilmestymisiä näkyvässäkin hahmossa väitetään sattuneen yllättävän usein. Ne kuuluvat ihmisten yleisinhimillisiin kokemuksiin eikä niitä saa rinnastaa Raamattuun. Kuitenkin evankeliumitkin kertovat yleisinhimillistä historiaa. Jeesus voitti kuoleman. Ei ihme, jos siinä tuonelankin portit järkkyivät hetkeksi. Kerran juutalainen Uutta testamenttia opettava professori David Flusser sanoi Jerusalemissa, etta »taivaan alla on monia ihmeitä, joita ei voi selittää pelkän kouluviisauden avulla».

Jeesus puhui tuonelasta, ja tuonela on todellisuutta. Tuonelaan laskeutuminen ja taivaaseen nouseminen kuuluivat Jeesuksen messiaaniseen tehtävään. Näin Jeesus pyhitti tuonelan ja taivaan. Psalmissa 139 on monta lohduttavaa viitettä, jotka voivat puhutella nykyajan ihmistä shokinomaisesti: »Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti --.Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.» - »Minä herään ja olen vielä sinun tykönäsi. Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.» Tuonelakin on jo »paratiisi» niille, jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi. Vaikka juutalaiset oppineet puhuvat Messias-odotuksen yhteydessä vain vähän Messiaan iäisestä hallinnasta, he käyttävät kuitenkin kirjoituksissaan usein sanontaa »ha-olam ha-baa», 'tuleva maailma'. Jeesuksen ylösnousemus on tehnyt meille todelliseksi taivasten valtakunnan ja tulevan maailman. Siksi sanomme Nikean uskontunnustuksen lopussa heprean kielenkäyttöä noudattaen: »Me odotamme kuolleitten ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.»