Kysymyksiin... Onko Jumala ikuisesti kiduttava hirviö ?

Niin tässä kysymyksessä olemmekin sitten sen ongelman edessä, että luotiinko ihminen tai oikeammin ihmisen "sisin olemus" eli "SIELU" "Jumalan kuvaksi" erotukseksi esimerkiksi eläimiin vai ei...Kuuluuko sisimmässä Sielussamme Jumalan ääni vai ei...

Eli mennäänkö 33/38 käännöksen mukaan Luuk 17:21 " Jumalan valtakunta on SISÄLLISESTI teissä" vaiko 1992 käännöksen mukaan "teidän keskellänne"
("entos"=within, inside, the inside) http://biblehub.com/greek/1787.htm Raamattu kertoo:
1 Moos 1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
ja
2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa ELÄMÄN HENGEN ("neshama" = "sielu", "elämän henki") , ja niin ihmisestä tuli ELÄVÄ SIELU.(nephesh ="sielu")
(Ps. "neshama" = "sielu", "elämän henki" ja "neshima" = "henkäys","hengitys" ovat kaksi täysin eri asiaa ja näitä kahta ei saisi sotkea toisiinsa.
Esim. http://biblehub.com/hebrew/5397.htm http://biblehub.com/hebrew/5315.htm )

Eli koska ihmisen "Sielu" luotiin "iankaikkisuusolennoksi" "Jumalan kuvaksi" ja oli siis näin alun perin tarkoitettu elämään Jumalan yhteydessä aina! Mutta sitten kun tämä toinen jo paratiisissa ollut "iankaikkisuusolento" eli Langennut Enkeli Lusifer laittoi sormensa peliin niin koko ihmiskunta piti ajaa pois Jumalan yhteydestä eli "Paratiisista" niin ettei vain tämä "synti ja pahuus" perisi Jumalan Valtakuntaa !

Vrt.1 Moos 3:22Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
3:23 Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu."

Tästä johtuen siis tämä alkukielen sanakin "aionion" eli
"kolasina aiōnion "= punishment eternal" ja "zōēn aiōnion" = "life eternal" ="iankaikkisesti", rinnastetaan raamatussa toisiinsa !

Vrt.Matt 25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Eli kysymys on siitä loppupelistä, että "kenen joukoissa seisot" !

Se mikä tekisi Jumalasta "hirviön" en ymmärrä, sillä ihmiselle on annettu vapaa tahto valita puolensa ja koska Jumala on Rakkaus eli "Agape" niin hän ei pakota ketään mihinkään, koska silloin Jumala kieltäisi itsensä !

Vrt. Joh 3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa RAKASTANUT
( http://biblehub.com/greek/25.htm ), että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen (aiōnion)elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että MAAILMA HÄNEN KAUTTANSA PELASTUISI." !

54

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli vielä lisäykseksi kerraten:

Hebrean "neshama" = "sielu", "elämän henki" ja "neshima" = "henkäys","hengitys" ovat kaksi eri asiaa ja näitä kahta ei saisi sotkea toisiinsa !

Ja näin kertoo siis myös Juutalaisuudessa hyvin tunnustettu Hebreaa Hebreaksi sanakirjan tehnyt ja kansainvälisesti tunnustettu kielitieteiljä Avraham Even-Shoshan : ("Israel Prize, for language; Bialik Prize for Jewish thought")
      http://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan

" Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."

• adventisti sisar

Älä kopittelija kirjoita Raamattua uusiksi, vaan usko Raamarru.

Vain Kristuksessa on on mahdollista saada iankaikkinen elämä:

Sillä: "Synnin palkka ON kuolema." Näin sanoo Herra.

Siis ne jumalattomat joille ei kelpaa Kristus lunastajaksi joutuvat TOISEN kuoleman rangaistukseen ja heidät polttaa se tuli lopullisesti ja rutosti, Jumala vetää henkensä heistä pois, "eikä heistä jää juurta, eikä oksaa," (Siis henkeä, eikä ruumista, )heitä ei siis enää ole olemassa missään sijaa, eikä paikkaa, vaan he ovat täysin kadotetut, pois pyyhityt jopa Jumalan muistista.

• Ja nuo oppineet edustavat paljon myöhäisempää ja aivan erilaista opillista suuntausta ja hepreankieltä kuin luomiskertomusten kirjoittaja niin sanan sielu kuin ihmiskäsityksen suhteen. Mitä siitä? Miten tuo sanakirja oikein liittyy luomiskertomusten käyttämään muinaishepreaan? Ei heidän käsityksiänsä ja sanomisiansa tule tunkea luomiskertomusten kirjoittajan suuhun vaan luomiskertomusten kirjoittajan tulee antaa vapaasti sanoa se, mitä hän itse tekstillä pyrkii sanomaan.

• ann-elina ei kirj...

Ihminen ei kerinnyt ojentamaan kättänsä elämän puuhun eikä syönyt sen hedelmää, Jumala puutui asiaan ettei niin tapahtunut hän karkoitti heidät pois paratiisista siksipä meillä ei ole iankaikkista elämää muutoin kun Jeesukseen uskomalla, joka ei usko sillä ei ole iankaikkista elämää. Hyvihän sinä olit sen kirjoittanut mutta et ymmärtänyt kuitenkaan kirjoittamaasi.

• Niin eivät ehtineet koska silloinhan Aatami ja Eeva olisivat eläneet sekä Ruumiineen että Sieluineen päivineen iankaikkisesti "Paratiisissa" eli "Jumalan yhteydessä" !
        Ja näin siksi synnin Ruumis piti karkottaa pois !
        Jokaisen ihmisen Sielussa asuu silti alati elävä Jumalan kuva !

Ja näin kävi myös "ryövärille" ! Ruumis kuoli mutta Sielu se "sisäinen minä" eli "Jumalan kuva" EI !

Vrt. Luuk 23:43 " Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Sinä Ann-elina et ymmärrä lukemaasi !

• Kopittelija007 kirjoitti:

Niin eivät ehtineet koska silloinhan Aatami ja Eeva olisivat eläneet sekä Ruumiineen että Sieluineen päivineen iankaikkisesti "Paratiisissa" eli "Jumalan yhteydessä" !

Ja näin kävi myös "ryövärille" ! Ruumis kuoli mutta Sielu se "sisäinen minä" eli "Jumalan kuva" EI !

Vrt. Luuk 23:43 " Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

Vrt 1 Kor 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli ELÄVÄ SIELU"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.

15:46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.

15:47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

15:48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.

15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.

15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei LIHA JA VERI voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

• tiedon sanat
        Kopittelija007 kirjoitti:

Niin eivät ehtineet koska silloinhan Aatami ja Eeva olisivat eläneet sekä Ruumiineen että Sieluineen päivineen iankaikkisesti "Paratiisissa" eli "Jumalan yhteydessä" !

A-Elina ymmärsi aivan oikein.

Vain Jumala on iankkaikkinen olento, ihminen
        oli paratiisissakin ennen syntiinlankemuusta kuolevainen, mutta
        heidän elämänsä perustui siihen, että he saivat syödä elämänpuusta.

Elämänpuusta syöminen tarkoittaa, että siitä on syötävä aika ajoin
        pystyäkseen elämään iankaikkisesti.

Tiedämme, että Adam eli ilman elämänpuusta syömättäkin vajaan tuhatvuotta
        mutta joka on Jumalan mittapuussa Herran edessä vain yhden päivän.

Joten Jumalan ajanlaskussa , se on silmänräpäys.

Uudessa maassakin oleva elämänpuu, joka tekee joka kuukausi hedelmänsä on pelastuneita varten, että syömällä siitä silloin tällöin, pelastetut elävät
        iankaiken.

Jos joku menisi vikaan, Jumala estäisi elämänpuulle pääsyn,
        ja pelastuneet kuolisivat pois pikku hiljaa.

Ryöväri pääsee maistamaan elämänpuun hedelmää vasta Jeesuksen tulon jälkeen, kun hänet herätetään vanhurskaitten ylösnousemuksessa. t. benkku

Oppi kuolleiden tietoisuus tilasta ja siitä,että elävien on mahdollista päästä vainajien yhteyteen, on harhaoppina levinnyt kaikkiin pakanauskontoihin, Egyptiläiset ensin opettivat sielun kuolemattomuutta. Heiltä se siirtyi muinasille krekkalaisille ja roomalaisille.
        Näiltä kirkko omaksui sen opikseen toisella, kolmannella ja neljännellä vuosisadalla, jolloin kirkon johtajat turmelivat evankeliumin sekoittamalla siihen pakanallisia käsityksiä. Pakanallisilta sielunvaellus ja kuolemattomuusopeilta puuttuu tyystin Raamatun pohja.

Jo kertomus ihmisen luomisesta ilmaisee ettei sielulla ilman ruumista ole mitään tietoista ominaisuutta. Sielua ei ollut olemassa ennen ruumista Ja ruumiiseen ei lisätty myöskään sielua, vaan sielu syntyi elämän henkäyksen ja ruumiin yhtymisestä.

Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen ja niin ihmisestä tuli elävä sielu. 1.Moos 2:7
        Elämänhenkäyksen ja ruumiin erottua toisistaan kuolemassa jää jäljelle kuollut sielu ylösnousemukseen asti. Sillä tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka on sen antanutkin. Ruumis ilman henkeä on kuollut. Jaak. 2:26.

• Doi-joi-joiing

Vanhenemisen perusta on genetiikassa. Kuolema on luonnnollinen päätepiste elämälle. Genetiikka ei ole seurausta syntiinlankeemuksesta.

• Alussa ihmisen genetiikkakin oli erilainen kun he elivät paljon vanhemmiksi niin kuin Vanha testamentti kertoo mutta sitten Jumala vaikutti tähänkin asiaan ja muutti Ruumiin eli kehon eli "lihan ja veren" enimmäisiäksi n.120v !

Vrt. 1 Moos 6:3 Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen (rū-ḥî) asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta."

"ruach" = "spirit" = henki, sielu, mieli
        synonyymit: soul, psyche, (inner) self, inner being, inner man/woman, mind, ego, id, pneuma

• pyh!

Ilman syntiinlankeemusta ei olisi kuolemaa eikä sitä sun genetiikkaasi.

• Adventisti sisar

Joh 3:16

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
      että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

Nyt päästiin asiaam: Jumala antoi Jeesuksen meidän tähtemme ristinkuolemaan, että meillä olisi Hänessä ja Hänen kauttaan iankaikkinen elämä.

Meillä ei siis olisi iankaikkista elämää ilman Jeesusta.

Ainoastaan Hänen lunastuksensa kauttaa voimme saada iankaikkisuuden.

• Adventtisisarelle !

Joh 11:21 Ja Martta sanoi Jeesukselle: "Herra, jos sinä olisit ollut täällä, niin minun veljeni ei olisi kuollut.

11:22 Mutta nytkin minä tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken, mitä sinä Jumalalta anot."

11:23 Jeesus sanoi hänelle: "Sinun veljesi on nouseva ylös".

11:24 Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, IKINÄ KUOLE. Uskotko sen?"

Adventtisisarelle !

Joh 11:21 Ja Martta sanoi Jeesukselle: "Herra, jos sinä olisit ollut täällä, niin minun veljeni ei olisi kuollut.

11:22 Mutta nytkin minä tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken, mitä sinä Jumalalta anot."

11:23 Jeesus sanoi hänelle: "Sinun veljesi on nouseva ylös".

11:24 Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, IKINÄ KUOLE. Uskotko sen?"

Siis HUOMAA:

" SE ELÄÄ, VAIKKA OLISI KUOLLUT" JA "EI IKINÄ KUOLE" !

Uskotko sen ?

• pyh!

Siis HUOMAA:

Uskotko sen ?

Vääristele mitä vääristelet. Emme usko sinua.

• olipa heikko esitys

Siis HUOMAA:

Uskotko sen ?

ssä tuli jälleen ilmi se tosi asia että ei näitä kopittelijan käsityksiä voi Raamatullaosoittaa todeksi hänen täytyy jopa jakaa lauseet kahteen osaan voidakseen saada ne näyttämään siltä että ne tukisivat hänen jutttujaan .

• OIKAISTAAN

Siis HUOMAA:

Uskotko sen ?

Jäiköpuolet LAUSEESTA lukematta?
        Joh. 11:26
        Eikä yksikään, joka elää JA USKOO minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

• OIKAISTAAN kirjoitti:

Ja sinä "oikaistaan" jätät lukematta edellisen jakeen " SE ELÄÄ, VAIKKA OLISI KUOLLUT" !

Huomaatko miten Jeesus oikaisee Martan käsitystä tai oikeastaan täydentää !

Et ehkä huomaa jo et ole "elävä"...

Ps. Minulta ei jää mitään lukematta enkä siirtele pilkkuja yms.

• olipa heikko esitys kirjoitti:

ssä tuli jälleen ilmi se tosi asia että ei näitä kopittelijan käsityksiä voi Raamatullaosoittaa todeksi hänen täytyy jopa jakaa lauseet kahteen osaan voidakseen saada ne näyttämään siltä että ne tukisivat hänen jutttujaan .

En ymmärtänyt kommenttiasi... Voitko selvittää missä ja miten meni väärin ?
        ja missä jaan lauseet kahteen osaan ?
        Muuten jätän tällaiset kommentit omaan arvoonsa !

En ymmärtänyt kommenttiasi... Voitko selvittää missä ja miten meni väärin ?
        ja missä jaan lauseet kahteen osaan ?
        Muuten jätän tällaiset kommentit omaan arvoonsa !

Mutta jos tarkoitat tätä alun .Matt 25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, MUTTA vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
        "kolasina aiōnion "= punishment eternal" ja "zōēn aiōnion" = "life eternal"

...niin opettele rinnastuskonjunktiot

http://fi.wiktionary.org/wiki/rinnastuskonjunktio

kreik konjuktio
        οἱ δὲ =hoi de = moreover = lisäksi, sen lisäksi !

http://biblehub.com/text/matthew/25-46.htm

New American Standard Bible
        "These will go away into eternal punishment, but the righteous into eternal life."

King James Bible
        And these shall go away into everlasting punishment: but the righteous into life eternal.

Holman Christian Standard Bible
        "And they will go away into eternal punishment, but the righteous into eternal life."

International Standard Version
        These people will go away into eternal punishment, but the righteous will go into eternal life."

NET Bible
        And these will depart into eternal punishment, but the righteous into eternal life."

Aramaic Bible in Plain English
        And these will go into eternal torture, and the righteous into eternal life.”

GOD'S WORD® Translation
        "These people will go away into eternal punishment, but those with God's approval will go into eternal life."

King James 2000 Bible
        And these shall go away into everlasting punishment: but the righteous into life eternal.

http://biblehub.com/lexicon/matthew/25-46.htm

• OIKAISTAAN kirjoitti:

" Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa" ( Matt 8.22)

" Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien. Hänelle kaikki ovat eläviä."
        ( Luuk 20:38)

• eremith32
        olipa heikko esitys kirjoitti:

Aivan viisasta jättää tallaiset tyhjää "poreilevat" lauseet, jotka sopivat vain "pyhhin" tapaisille, ja yleensäkin adventismi-oppiin josta ne on kotoisinkin. "Kopipittelijan" käsitykset ovat todella tulkattu presiis niinkuin Raamattua tuleekin selittää,siinä ei ole mitään "ymmärryksen" ja hänen sielusa tietoisen tajuamisen ulkopuolelta, koska hänen-omatuntosa on liitetty raamatun selvään ymmärtämiseen, joka selvästrikin tulee esille hänen tulkinnoistaan oikealla ja rehellisellä tavalla. Olen hyvin paljon lukenut hänen kommenttejaan, ja olen hyvin iloinen, että on ainakin yksi aito Kristittykin puhdas sanan tutkijakin saanut tilaisuuden todistaa puhtaasta sanasta herätä Kristuksessa tiedon valoon- jossa hän yksinomaan rakentaa Kristus rakkauteen, eli hän ei rakenna omaan 'lihaansa' v aan K..TUS Rakkauteen tullut ajatusyhteyteen vain hänessä! Kiitos "kopittelija" viisaista näkemyksistäsi!!

• Sirkka Iita

Siis HUOMAA:

Uskotko sen ?

Miksi HUUDAT?

Miksi otat raamatunpaikkoja asia yhdeydestään ja yrität eksyttää pimeyden ruhtinaan antamaan elämään helvetissä, ilman Keistusta?

Tuo iankaikkinen elämä pätee VAIN Jeesuksen omiin, sillä Jeesus itse lausui nämä sanat Martalle:

Jeesus sanoi Martalle:

"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole"

• Sirkka Iita
        Sirkka Iita kirjoitti:

Miksi HUUDAT?

Miksi otat raamatunpaikkoja asia yhdeydestään ja yrität eksyttää pimeyden ruhtinaan antamaan elämään helvetissä, ilman Keistusta?

Tuo iankaikkinen elämä pätee VAIN Jeesuksen omiin, sillä Jeesus itse lausui nämä sanat Martalle:

Jeesus sanoi Martalle:

"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole"

Anteeksi...siis Kristusta...(painoin viereistä)

• Sirkka Iita
        Sirkka Iita kirjoitti:

Anteeksi...siis Kristusta...(painoin viereistä)

Siis meidän jokaisen iankaikkinen elämä on ehdollinen ja sidoksissa siihen, että olemmeko uskossa Jeesukseen Kristukseen Vapahtajanamme vai emme. Vain Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat. Ilman Kristusta emme ole elämää näkevä, vaan me kuolemme synteihimme.

• Epäselvää
        eremith32 kirjoitti:

Aivan viisasta jättää tallaiset tyhjää "poreilevat" lauseet, jotka sopivat vain "pyhhin" tapaisille, ja yleensäkin adventismi-oppiin josta ne on kotoisinkin. "Kopipittelijan" käsitykset ovat todella tulkattu presiis niinkuin Raamattua tuleekin selittää,siinä ei ole mitään "ymmärryksen" ja hänen sielusa tietoisen tajuamisen ulkopuolelta, koska hänen-omatuntosa on liitetty raamatun selvään ymmärtämiseen, joka selvästrikin tulee esille hänen tulkinnoistaan oikealla ja rehellisellä tavalla. Olen hyvin paljon lukenut hänen kommenttejaan, ja olen hyvin iloinen, että on ainakin yksi aito Kristittykin puhdas sanan tutkijakin saanut tilaisuuden todistaa puhtaasta sanasta herätä Kristuksessa tiedon valoon- jossa hän yksinomaan rakentaa Kristus rakkauteen, eli hän ei rakenna omaan 'lihaansa' v aan K..TUS Rakkauteen tullut ajatusyhteyteen vain hänessä! Kiitos "kopittelija" viisaista näkemyksistäsi!!

Ettet vaan nyt sekoittanut kaikkiviisasta Bushmannia ja kopittelevaa Koittelija007 toisiinsa. Toinen on kiihko uskova ja toinen kiihko ateisti ja molempiahan sinä ylistät maasta taivaaseen .

• Pysytään Raamatussa
        Sirkka Iita kirjoitti:

Siis meidän jokaisen iankaikkinen elämä on ehdollinen ja sidoksissa siihen, että olemmeko uskossa Jeesukseen Kristukseen Vapahtajanamme vai emme. Vain Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat. Ilman Kristusta emme ole elämää näkevä, vaan me kuolemme synteihimme.

Olet oikeassa Sirkka Iita, kopittelija on pahasti harhassa ja siksi nämä puoli-lauseet joilla yrittää todistella mahdottomuuksiaan. Säälittävä ihminen tämä Kopittelija007, erittäin säälittävä, koska hänet on joku "opettaja" johtanut uskomaan noihin juttuloihinsa.

Mutta jos tarkoitat tätä alun .Matt 25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, MUTTA vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
        "kolasina aiōnion "= punishment eternal" ja "zōēn aiōnion" = "life eternal"

...niin opettele rinnastuskonjunktiot

http://fi.wiktionary.org/wiki/rinnastuskonjunktio

kreik konjuktio
        οἱ δὲ =hoi de = moreover = lisäksi, sen lisäksi !

http://biblehub.com/text/matthew/25-46.htm

New American Standard Bible
        "These will go away into eternal punishment, but the righteous into eternal life."

King James Bible

Holman Christian Standard Bible
        "And they will go away into eternal punishment, but the righteous into eternal life."

International Standard Version
        These people will go away into eternal punishment, but the righteous will go into eternal life."

NET Bible
        And these will depart into eternal punishment, but the righteous into eternal life."

Aramaic Bible in Plain English
        And these will go into eternal torture, and the righteous into eternal life.”

GOD'S WORD® Translation
        "These people will go away into eternal punishment, but those with God's approval will go into eternal life."

King James 2000 Bible

http://biblehub.com/lexicon/matthew/25-46.htm

Yksi pähkinä, jota näköjään vain kovin harva kristitty on jaksanut pureskella, on se, miten nykyiset raamatunkäännökset ja niiden ainoat yleisesti ja kirkollisesti hyväksytyt lukutavat seurailevat sellaisia opillisia linjoja, joista ensimmäiset Raamatun ulkopuoliset maininnat ilmestyvät historian näyttämölle vasta reilusti myöhemmin kuin niiden olisi pitänyt, jotta voisi väittää Raamatun kirjoittajien niiden edustajia olleen.

Toisin sanoen tästä syystä ja muistakin syistä ei ole kristittyjen tekemiin raamatunkäännöksiin luottamista eikä alkukielisetkään tekstit ehdottoman luotettavia ole. Tämän vuoksi tekstien pelkkä pintapuolinen pohdinta ja kyseenalaistamista väistelevä lukutapa eivät riitä tekstien alunperin tarkoitettujen merkityksen selvittämiseen.

Iankaikkinen elämä ja iankaikkinen rangaistus, tai mitä lie sitten ovatkaan alkukielisessä tekstissä, ovat joko kreikankielinen käännös tai mukaelma siitä, minkä Jeesus sanoi todennäköisesti alunperin arameaksi. Ja noidenkin merkitys on pitkälti kiinni asiayhteydestä aivan samasta syystä kuin Raamatussa olevien tuonpuoleiseen liittyvien tekstien ei oleteta puhuvan viikinkien tai muinaisegyptiläisten uskontojen tuonpuoleisesta.

Suoraan sanottuna minä vastustan Raamatun tekstien kristillistämistä ja sitten vielä sen päälle niiden ylihengellistämisen, vertauskuvallistamistamisen ja kirjaimellistamisen yleisesti kristittyjen harrastamaa sekoitusta. Se on hölmöläisten puuhaa ja kertoo lähinnä vain siitä, että ei kristittyjä aidosti kiinnosta se, mitä Raamatun kirjoittajat itse teksteillään tarkoittivat. Ei tuo olennaisesti mitenkään eroa siitä miten muslimit yrittävät omia ja uudelleentulkita Raamatun henkilöt tai miten nykyjuutalaisuus uudelleentulkitsee Raamatun tekstien henkilöt nykyjuutalaisuuden tarpeiden mukaan.

Onneksi meillä sentään on tieteellisen koulutuksen saaneet tutkijat, jotka toivottavasti lukevat Raamattua vain ymmärtääkseen sen tekstejä ja niiden kirjoittajia taustoineen sen sijaan että lukisivat omia käsityksiään tekstiin kirkon perinteen oikeuttamiseksi. Tosin ei heitäkään tarvitse sokean kritiikittömästi kuunnella.

Miten tämä vuodatus siis nyt liittyy tuohon Matt.25:46 tekstiin? No, kristittyjen tavallinen vaatimushan on, että tuo teksti tulisi lukea ajatellen, että Jeesus ei ole ajattelultaan oikeastaan pyhiin kirjoituksiin tukeutuva juutalainen ollenkaan vaan edustaa opetukseltaan viimeistä piirtoa myöten nykykristinuskoa. En nyt keksi muuta keinoa ilmaista suhtautumistani tähän kristittyjen lukutapaan kuin roflmao majide!?

Toisaalta jos ottaa vakavasti sen ajatuksen, että Jeesus on pyhille kirjoituksille uskollinen juutalainen ja lukee niitä vanhoilliseen (ei hellenistiseen) tyyliin, mutta laittaen pääpainon Jumalan rakkaudelle ja hyvälle tahdolle ihmiskuntaa kohtaan, niin kuin hänen opetuksensakin osoittavat hänen tekevän, niin Jeesuksen sanojen ymmärtämiseen ei mitään filosofien ja pakanoiden kuolemattomia sieluja sen enempää kuin kirkkoisien keinoja uudelleenmääritellä epämuodikas Israelin elävä Jumala aikansa älymystölle hyväksyttäväksi abstraktiksi ja transsendentaaliksi käsitteeksi samalla tavalla kuin poliittisesti epäilyttävästä juutalaisten kuninkaasta tehtiin hellenisteille tuttu ihmisen muodossa maan päälle tullut jumalolento samaan tyyliin kuin Paavaliakin yritettiin palvoa jumalana.

Iankaikkinen elämä ja iankaikkinen rangaistus? Kaksi käsitettä, joiden merkitys riippuu täysin siitä, kenen suulla ne sanotaan: keskiaikaisen katolisen, nykyaikaisen protestantin, ensimmäisen vuosisadan hellenistisen vai ei-hellenistisen juutalaisen. Kannattaa miettiä tarkkaan millaisen henkilön ajattelee tekstissä puhuvan ja kysyä itseltään mihin tuo oma käsitys oikeastaan perustuu.

" Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa" ( Matt 8.22)

Ekvivokaatio ei ole hyvä asia. Elämä ja kuolema eivät joka yhteydessä tarkoita samaa asiaa ja eikä tule huolimattomasti sotkea niiden eri merkityksiä toisiinsa, vaikka se olisikin oman opillisen suunnan edustajien parissa yleinen käytäntö.

Kuinka usein mietit tekstiä lukiessasi että onko lukutapasi eksegeesiä vai eisegeesiä?

Jumalalle kaikki ovat eläviä? Tähän liittyen haluaisin esittää kysymyksen. Silloin tällöin kun tutkijat vaivautuvat puhumaan varhaisesta kristinuskosta he usein kutsuvat sitä ennen kaikkea ylösnousemususkoksi näin erottaen sen myöhemmistä kristinuskon muodoista. Näitä myöhempiä muotoja edustaa myös nykyisen kristikunnan isoimmat kirkkokunnat ja opilliset suunnat. Mitä se kertoo, että he joutuvat rehellisyyden nimessä tekemään tällaisen eron?

Paavali ja muut puhuvat teksteissään siitä, miten heillä on ylösnousemuksen toivo. Toivo siitä, että ylösnousemuksen kautta he pelastuvat kadotukselta. Siitä, miten Jeesuksen ylösnousemus on heille todiste Jeesuksen voitosta synnin, paholaisen ja kuoleman vallasta. Voitosta, jonka ansiosta heillekin on mahdollista päästä osalliseksi siitä Jumalan hengestä ja voimasta, jonka kautta hekin ovat uudestisyntyneet ja jonka voimalla hekin saavat nousta kuolleista Jeesuksen tullessa takaisin Isän luota laittamaan asiat järjestykseen.

En muista kuulleeni mitään tämän tyylistä yhdenkään perinteisen ja yleisesti oikeana pidetyn kristinuskon valtavirran suunnan edustajan suusta vuosiin jos ikinä. Oikeastaan en ole tainnut kuulla mitään tällaista minkään suunnan edustajan suusta. En adventistienkaan. Valitettavasti. Adventisteille olisi opillisesti periaatteessa mahdollista valita tällainen raamatullisempi ja apostolisempi painotus annihilationisminsa vuoksi toisin kuin helvetismin edustajilla.

SIksi kysynkin sinulta Kopittelija että mitä sinulle tuo ylösnousemus edes merkitsee? Onko sille jotain tarvetta? Mikä käytännön merkitys sillä on? Onko jokin hyvä perustelu olemassa sille, miksi tulisi sanoa sen olevan sinulle opillisesti yhtä tärkeä asia kuin se esimerkiksi Paavalin ja Jeesuksen sanoissa on? Onko jokin vastaperustelu olemassa sitä väitettä vastaan, että sinun edustamassasi opillisessa suuntauksessa koko ylösnousemuksen osuus on yksinkertaisesti vain täysin vesitetty ja siirretty merkityksettömään sivurooliin?

Jumalalle kaikki ovat eläviä, vaikka olisivat kuolleita? Tuon tekstinpätkän koko keskustelu käsittelee nimenomaan ylösnousemusta, joten turha siihen on mitään tuonpuoleista sotkea.

Antaa kuolleiden haudata kuolleensa? Kyllä, mutta kristittyjen selityksen painotus lienee taas hieman pielessä. Jeesus ei tuossa puhu kristittyjen tavoin siitä, ovatko nuo ihmiset hengellisessä mielessä kuolleita, vaan hän puhuu heidän kohtalostaan samaan tyyliin kuin me suomalaiset puhutaan jostain henkilöstä jo menetettynä tapauksena.

Ja sinä "oikaistaan" jätät lukematta edellisen jakeen " SE ELÄÄ, VAIKKA OLISI KUOLLUT" !

Huomaatko miten Jeesus oikaisee Martan käsitystä tai oikeastaan täydentää !

Et ehkä huomaa jo et ole "elävä"...

Ps. Minulta ei jää mitään lukematta enkä siirtele pilkkuja yms.

Pilkkujen siirtely olisikin aika turhaa puuhaa, koska vanhimmissa alkukielisissä teksteissä ei edes ole niitä. Ainakin minun mielestä on aika turhaa kiistellä pilkuista raamatunkäännöksistä kun niiden varaan ei kuitenkaan ole hyvä omaa uskoa ja oppikäsityksiä rakentaa. Raamatunkäännökset kun eivät niin luotettavia oikeasti ole.

Kuolleet eivät tietenkään ole eläviä, vaan kuolleita koska nimenomaan ovat kuolleita, mutta heistä voidaan puhua nukkuvina tai elävinä ylösnousemuksen vuoksi, jonka vuoksi he varmasti tulevat vielä kuolleista heräämään ja elämään. Kuolleista, jotka eivät tule heräämään ylösnousemuksen kautta vaan tulevat pysymään kuolleina, ei Jeesuskaan puhu elävinä eikä nukkuvina vaan kuolleina.

• vapaus - sana

Se tuossa tulkinnassasi on ongelma.

Väität, että ihminen on jumal' olentona ikuisuusolento, luomisenperusteella, koska on Jumalan kuva.

Jahas, onko ihminen Jumalankuva, syntisenä? Eli Jumala olisi epäpyhä.

Vai meneekö niin, että Jumala, Luojana itse ehdollisti elämänantajana tämä luotunsa elämänkaaren. ts. "ettei se kääntymättömänä vanha aatami eläisi iankaikkisesti.

Suomennettuna tuli stoppi elämälle. Kuolema. ja II -kuolema / helvetin tuli.

Siinäpä sinulle pureskeltavaa. Kun olemme uskonnonvapaassa maassa, saat kyllä vapaasti pureskella omia mielipiteitäsi.

Mutta, ei niitä tarvitse tuputtaa laittomasti ja laittomuuden hengessä toisille, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä, ts. massapostaamalla vain omaa probakandaa.

Siinä teet Suomen lainmukaan virheen ja Jumalan lain mukaan synnin, koska esivaltakin on Jumalan asettama.

Pistä sitten nämä omat mielipiteesi sinne rukouskammioosi, ovi kiinni jälkeesi, niin teet silloin sanan mukaan.
      Muutoin tuo julkisanan selittely ja rukous on farisealaisuuden esikuva, jossa pyritään panemaan nuttuun tupsut, suurentamalla niitä Santalakudoksella ja haituvilla. Sitten yhdessä katujenkulmissa esiinnytte herroina.

Sopii miettiä, kun mietteitä esittelette palstoilla. Tavallaan jokaisen pitäisi pitäytyä vain oman kirkkonsa palstalla ja esiintuoda siellä sitä, mitä katsotaan hyväksi.
      Se on sitä lain antamaa uskonnonvapautta, vapautta kunnioittaa toistenkin uskonnonvapautta.
      Ateistit omalla palstallaan vapaana esittävät mielipiteensä ja sillä sipuli.

Muutoin on lainrikkoja ja lain alla, syntinen, tavalla tai toisella.

Pitää arvostaa sitä, mitä me suomalaisina omistamme. Ei polkea.

• "Ei terveet tarvitse parannusta vaan sairaat"

Jumala "loi ihmisen omaksi kuvakseen" siis alussa ilman syntiä ! Mutta syntisenäkin ihmisessä on Jumalan kuva mutta piilossa... toisilla enemmän ja toisilla vähemmän !

• pyh!

"Ei terveet tarvitse parannusta vaan sairaat"

Jumala "loi ihmisen omaksi kuvakseen" siis alussa ilman syntiä ! Mutta syntisenäkin ihmisessä on Jumalan kuva mutta piilossa... toisilla enemmän ja toisilla vähemmän !

Ihmisellä ei ole mitään ikuista sielua. Se on saatanallinen valhe. Jumala otti ihmisen ehdollisen kuolemattomuuden pois syntiinlankeemuksen takia eikä yksikään ihminen ole itsessään kuolematon. Piste.

• pyh! kirjoitti:

Ihmisellä ei ole mitään ikuista sielua. Se on saatanallinen valhe. Jumala otti ihmisen ehdollisen kuolemattomuuden pois syntiinlankeemuksen takia eikä yksikään ihminen ole itsessään kuolematon. Piste.

Vai "ehdollinen kuolemattomuus" joopa joo...

Noh ihmistä ei sitten varmaan ole luotu Jumalan kuvaksikaan ollenkaan, vaan
        järjettömän eläimen kaltaiseksi vain... :O

• Syntinen on kuoleva

Vai "ehdollinen kuolemattomuus" joopa joo...

Noh ihmistä ei sitten varmaan ole luotu Jumalan kuvaksikaan ollenkaan, vaan
        järjettömän eläimen kaltaiseksi vain... :O

Niin kyllä tämä pyh! on nyt ihan oikeassa. Iankaikkinen elämä on aina ehdollista ja se oli siksi myös luodun ihmisen kohdalla sitä. Siksi juuri Jumala ihmistä varoittikin kuolemasta ennen syntiinlankeemista (lankeamisen jälkeen se olisi liian myöhäistä) . Synnissä ei koskaan ole iankaikkista elämää - Raamattukin sanoo "synnin palkka on kuolema". Jokainen joka tekee syntiä on kuoleman oma ja pysyy jos ei häntä pelasteta ja vain yksi pelastaja on meille annettu, Jeesus Kristus.

Kysynkin jos nyt ihminen sanoo olevansa kuolematon - eikö hän silloin sanoudu irti siitä kuolemasta elämään palastuksesta jota Jumala Jeesuksessa meille tarjoaa?

Totta on että elämän säilyminen edellyttää että Jumala on ihmisessä ja Jumala ei voi olla syntisessä.

1. Kor. 15:28
        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa

• IkkremimiN

Meidän on nyt vain hyväksyttävä että kopittelija on koetellut saamansa sanan ja todennut lähimmäistemme ikuisen kiduttamisen tulimeressä olevan ok. Kopittelija tietää julistamansa asian ja elää kuten Jeesus Kristus eli. Jos näin ei ole niin rukous kopittelijan puolesta, hän tulee vastaamaan Isälle kaikesta mitä Häntä vastaan on puhunut. Yhteiskunta muuttuu yhä itsekeskeisempään ja yksilön korottamista vievään suuntaan. Valhe opettajista ja -veljistä voimme kuulla minä sanan monta kertaa. Piinahelvetti opettaja hallitsee pedon työkaluilla ja mielellä. Oikea opettaja korottaa vain Jumalaa Jeesuksessa Kristuksessa. Rukous jokaisen massamurhaajan puolesta, jos he eivät yritä tappaa ihmisiä ruumiillisesti, niin henkisesti yrittää ainakin tappaa. Herran pelkoa Kopittelijalle Jeesuksessa Kristukssa.

• Eikö mikään muu paina sieluasi...

Mutta kiitos tästäkin vähästä...

• IkkremimiN

Eikö mikään muu paina sieluasi...

Mutta kiitos tästäkin vähästä...

Tukemasi eksytys painaa todella mieltäni. Jos sinulla olisi edes aavistus Jumalamme pyhyydestä, vanhurskaudesta ja voimasta niin hajoaisit niin että tuntisit syntikuormasi joka solussasi, mielessäsi ja ruumiissasi. Herran pelko ei ole Jumalan vääryyden pelkoa. Mutta tuomio eksyttäjille on kova ja sinä eksytät pois meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen sekä Isämme kaikkivaltiaan Jumalamme tuntemisesta mielessäsi vellovan pimeyden tähden. Herää kopittelija ! Näinä päivinä tulee kaltaisiasi enemmänkin jotka tekevät jumalan armosta armottomuuden. Puheesi on turmion iljetystä, en tiedä miten ymmärrät sanan turmio ja iljetys. Enkä voi niiden sanojen merkitystä sinulle opettaa. Tiedän yhden opettajan, mutta hän ei pääsääntöisesti ylpeitä ja synnittömiä opeta. Kokele, kyllä Jumala ihmeitä tekee ilman määrää.

• IkkremimiN kirjoitti:

Tukemasi eksytys painaa todella mieltäni. Jos sinulla olisi edes aavistus Jumalamme pyhyydestä, vanhurskaudesta ja voimasta niin hajoaisit niin että tuntisit syntikuormasi joka solussasi, mielessäsi ja ruumiissasi. Herran pelko ei ole Jumalan vääryyden pelkoa. Mutta tuomio eksyttäjille on kova ja sinä eksytät pois meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen sekä Isämme kaikkivaltiaan Jumalamme tuntemisesta mielessäsi vellovan pimeyden tähden. Herää kopittelija ! Näinä päivinä tulee kaltaisiasi enemmänkin jotka tekevät jumalan armosta armottomuuden. Puheesi on turmion iljetystä, en tiedä miten ymmärrät sanan turmio ja iljetys. Enkä voi niiden sanojen merkitystä sinulle opettaa. Tiedän yhden opettajan, mutta hän ei pääsääntöisesti ylpeitä ja synnittömiä opeta. Kokele, kyllä Jumala ihmeitä tekee ilman määrää.

Höpö höpö... olet vain adventismiin hurahtanut "syyttävä henki" ja raamatullisesti täysin eksyksissä etkä pysty mitenkään tukeutumaan raamattuusi ja sen alkukieleen sen oppisi dogmien tueksi !

Höpö höpö... olet vain adventismiin hurahtanut "syyttävä henki" ja raamatullisesti täysin eksyksissä etkä pysty mitenkään tukeutumaan raamattuusi ja sen alkukieleen sen oppisi dogmien tueksi !

Sinun Dogmisi "IkkremimiN" on "heresiaa" eli uskonnollista vääräoppisuutta !

• IkkremimiN

Ystävä, ikuinen elämä ei ole siinä että osaa kääntää kieroon Raamatun jakeita omaan ymmärrykseen / pahuuteensa luottaen. Jos kuulet, jos näet tämä tekstin mitä kirjoitan niin yksi huuto sinulle: etsi Herraa ja Hänen tuntemistaan ! Vain psykopaatti levittäisi julistamaasi iljetystä jos tuntisi edes hieman Jumalaa. Meidän on uskottava hyvään. Et ole psykopaatti, vaan mielesi on pahasti synnin täyttämä ja sitä kautta olet eksynyt eksyttäjä. Jumala rakastaa sinua ja hänessä on enemmän armoa ja rakkautta kun pystyt käsittämään. Joten toivotan Jumalan raklautta ja armoa sinulle Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa !

• joku toine

Sinun Dogmisi "IkkremimiN" on "heresiaa" eli uskonnollista vääräoppisuutta !

Poistetaan Herran avulla ensin se Hirsi, mietitään sitten vaiika yhdessä se nimimerkki.

• IkkremimiN kirjoitti:

Ystävä, ikuinen elämä ei ole siinä että osaa kääntää kieroon Raamatun jakeita omaan ymmärrykseen / pahuuteensa luottaen. Jos kuulet, jos näet tämä tekstin mitä kirjoitan niin yksi huuto sinulle: etsi Herraa ja Hänen tuntemistaan ! Vain psykopaatti levittäisi julistamaasi iljetystä jos tuntisi edes hieman Jumalaa. Meidän on uskottava hyvään. Et ole psykopaatti, vaan mielesi on pahasti synnin täyttämä ja sitä kautta olet eksynyt eksyttäjä. Jumala rakastaa sinua ja hänessä on enemmän armoa ja rakkautta kun pystyt käsittämään. Joten toivotan Jumalan raklautta ja armoa sinulle Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa !

• Joku toinen

Nuo kaikki aukeavat sinulle kun etsit Herraa ja Hänen tuntemistaan. Rohkeasti vain eteenpäin, usko vain Jeesukseen Kristukseen. Mitä Hän sanoi, teki, mikä on tärkeintä jne.. Hyökkäyksiä tulee, mutta Jumalan rakkaus ja tieto tulevasta kirkkaudesta auttaa eteenpäin. Älä minuakaan ota keskustelijaksi. Juttele suoraan Jeesuksen Kristuksen kanssa. Muista nöyryys ja ne synnit. Jumalan rakkautta Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa.

• Joku toinen kirjoitti:

Nuo kaikki aukeavat sinulle kun etsit Herraa ja Hänen tuntemistaan. Rohkeasti vain eteenpäin, usko vain Jeesukseen Kristukseen. Mitä Hän sanoi, teki, mikä on tärkeintä jne.. Hyökkäyksiä tulee, mutta Jumalan rakkaus ja tieto tulevasta kirkkaudesta auttaa eteenpäin. Älä minuakaan ota keskustelijaksi. Juttele suoraan Jeesuksen Kristuksen kanssa. Muista nöyryys ja ne synnit. Jumalan rakkautta Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa.

Niin kyllä ne minulle on auennut ja olen keskustellut jo Jeesuksen kanssa suoraan :)
        sekä raamatun lehdillä, että valveilla ollessani profetiallisessa ilmestysnäyssä Herran päivänä 7.6.1990 ! ps. ( ja tämä on eri profetia jonka sain 17.3.1989 jolloin tulin uskoon Joutjärven kirkon alttarin edessä keskellä päivää yksin kirkossa)

Olen kirjannut nämä kaikki ja paljon muutakin ylös itselleni muistiin ! :)))

...mutta sinulle nämä asiat tuntuvat olevan vieraista eli ei näistä
        sen enempää...

• Joku toinen

Niin kyllä ne minulle on auennut ja olen keskustellut jo Jeesuksen kanssa suoraan :)
        sekä raamatun lehdillä, että valveilla ollessani profetiallisessa ilmestysnäyssä Herran päivänä 7.6.1990 ! ps. ( ja tämä on eri profetia jonka sain 17.3.1989 jolloin tulin uskoon Joutjärven kirkon alttarin edessä keskellä päivää yksin kirkossa)

sen enempää...

Voi heitä jotka tuon todistuksen vastaan ottavat...

• Tutki Raamattua

sen enempää...

Ei ole tainnut aueta koska kirjoittelet niin paljon harhaista höpinääsi.

• jake 7

Vanhat pakanauskonnot elävät ja voivat hyvin tänäkin päivänä. Ihmiset elävät samanlaisissa pelon vankiloissa, kuin heidän esivanhempansa tuhansia vuosia sitten. Oppi helvetistä on keskeinen elementti, millä joukkoja vallitaan ja ohjaillaan.

French scholar Salomon Reinach wrote of the Greeks: “A widely spread belief was that [the soul] entered the infernal regions after crossing the river Styx in the boat of the old ferryman Charon, who exacted as the fare an obolus [coin], which was placed in the mouth of the dead person. In the infernal regions it appeared before the three judges of the place . . . ; if condemned for its crimes, it had to suffer in Tartarus. . . . The Greeks even invented a Limbo, the abode of children who had died in infancy, and a Purgatory, where a certain mild chastisement purified souls.” According to The World Book Encyclopedia, souls that ended up in Tartarus “suffered eternal torment.”

Uskonpuhdistuksen myötä protestantit luopuivat limbosta ja kiirastulesta. Samalla oppi fakkiutui ja syveni. Nyt helvetistä ei ollut ulospääsyä, se olisi iankaikkinen.

Mielenkiintoista olisi tietää, mitä opille helvetistä tapahtuu tulevaisuudessa ihmiskunnan kohdatessa uudet ja muuttuneet haasteensa. Jotkut asiat pysyvät muuttumattomina, ja sellainen voi olla juurikin oppi iankaikkisesta rangaistuksesta.

Jeesus sanoi, ettei suurempaa rakkautta voi osoittaa, kuin kuolla toisen edestä.
      Virkistävää olisikin kuulla jonkun olevan valmis kuolemaan, jopa joutua ikuiseen kärsimykseen- toisen edestä. Olisitko Sinä valmis antamaan paikkasi Pelastuksen Arkissa ?

• Luotiinko ihmisen sisin olemus eli ihmisen sielu Jumalan kuvaksi tavalla joka eroaa eläimistä? No, ollaanpas tarkkoja ja todetaan jo heti aluksi, että sanojen merkitys riippuu siitä missä yhteydessä, milloin ja miten niitä käytetään kenenkin toimesta. Jos kiinnostaa totuus, niin näiden asioiden suhteen ollaan tarkkoja eikä sotketa samankaan sanan eri käyttötapoja toisiinsa.

Sinä käytät sanoja ihminen ja sielu nyt eri tavalla kuin nuo luomiskertomusten tekstit, joissa ei sanota mitään sen ajatuksen tueksi, että ihmisellä olisi jokin sisin olemus. Luomiskertomusten tekstit hyvin selkeästi sanovat, että ihminen nimenomaan on elävä sielu eli ruumis jolle Jumala on antanut elämän puhaltamalla siihen elämän henkäyksen. Tekstin mukaan Jumala loi koko ihmisen omaksi kuvakseen.

Muissa teksteissä näitä samoja sanoja saatetaan käyttää erilaisillakin tavoilla, mutta se on sitten eri asia ja käsiteltävä erikseen. Ensin otetaan selville mitä kunkin tekstin kirjoittaja itse tekstillään tarkoitti ennen kuin mietitään miten eri tekstit sopivat yhteen.

En näe mitään syytä ajatella luomiskertomusten perusteella, että eläinten ruumis olisi luonteeltaan jotenkin erilainen kuin ihmisen. Molempien kohdalla puhutaan maan tomusta muovaamisesta.

Saarnaajan kirjan mukaan sekä eläimissä että ihmisissä on samanlainen elämän henkäys.

Ero ei siis ole ruumiille annetussa elämässä eikä ruumiin koostumuksessa, vaan siinä millaisen kokonaisuuden Jumala niistä teki. Mikä sitten on se asia, joka erottaa ihmisen eläimestä? Asafin psalmissa ja muistaakseni joissakin muissakin teksteissä verrataan järkensä menettänyttä ihmistä eläimeen, koska eläimillä ei tekstien mukaan ole ihmisen kaltaista ymmärrystä.

Antiikin pakanafilosofit ajattelivat että vain ihmisillä (ja ihmisistä lähinnä vain miehillä) on sielu, jossa asuu järki, jne. Ohitan tuon ajatuksen sielusta nyt antiikin filosofien erehdyksenä ja taikauskoisena huuhaana, mutta se ydinajatus, että ihmisen ja eläimen erottaa heidän kykynsä ajatella ja ymmärtää asioita, lienee aika kiistämätön tosiasia.

Seuraava askel päätelmässä on muistaa se, että ihminen alunperin luotiin Jumalan kuvaksi mutta esimerkiksi puinen patsas tai kuva Jumalasta ei ole eikä voi olla Jumalan kuva samassa mielessä. Paavali sanoi Ateenassa, että Jumala ei ole kuin kivi, kulta tai hopea vaan että me olemme Jumalan sukua.

Jeesus on täydellinen Jumalan kuva, josta Heprealaiskirje sanoo, että Jeesus on Hänen olemuksensa kuva. Mikä on Jumalan olemus? Eikö tämä tarkoita nimenomaan Jumalan luonnetta?

Eikö Jeesus juuri tuosta syystä ole täydellinen Jumalan kuva ja eikö tämä myös selitä sitä, miten Aadam ja Eeva molemmat olivat Jumalan kuvia ja miten synti heidän luonteensa turmelemalla turmeli heissä olevan Jumalan kuvan? Siis kun katsoo heidän muita syyttelevää käytöstään heti lankeemuksen jälkeen.

Voisiko tässä nyt vetää mutkat suoraksi ja valita todella yksinkertaisen ja kansantajuisen lukutavan tälle koko hommalle sanomalla, että tässä Jumalan kuva hommassa kyse on samasta kuin jos joku sanoisi, että jonkun poika on kuin ilmetty isänsä luonteensa, ajattelunsa ja käytöksensä suhteen? Itse ainakin koen tämän lukutavan paljon luonnollisemmaksi kuin kristikunnan perinteiset korkeakirkolliset teologiset sanaleikit.

• ?...

Mikä on kysymys?

• eremith32

Kyllä: Ihmisen sisin eli-sisäinen totuusa on meissä "Totuuden ruumis" joka kuvaa hyvin mielenkiintoisella tavalla järjellistä valoa, eli spekterin värejä eli niiden symbolista merkitystä. Vaikka valo on valkoinen, niin se kätkee itseensä taivaan kaaren värit spekteri,joka aukee ja siitä tulee taivaankaarena, sateenkaarena "kaunisnauha" kaikkine monine värineineen joita on seitsemän väriä.

Meidän fyysiset aistimme eivät kykene aistimaan prismavärien ylä ja alapuolen värähtelevää väriasteikkoa. Aurinkovärärienasteikossa on seitsemän kertaa seitsemän väriä, ja sen lisäksi ainakin saeitsemän eriväriä. Vaikka meidän silmämme ovat miljoonien vuosien kehityksen tulos, niin silti on näkökykymme vielä keskeneräinen. Historia kertoo, että ensimmäisen kerran, jolloin ihminen sai nykyisen kaltaisen fyysisen "palttoonsa" eli (ruumiinsa) ei hänellä ollut nykyisen kaltaista näkökykyä. Miljoonia vuosia sitten, kun ihminen henkiolentona siis minuutena pukeutui - minuutena fyysiseen ruumiiseen, hänellä oli kuitenkin yhteydessä toiseen "maailmaan"-vielä ilman aisteja, värejä ja äänejä.

Vaikutelmat joita hän sai fyysisestä maailmasta, olivat vai tajunnassa näkyviä värivaikutelmia. Mutta pikkuhiljaa alkoivat fyysiset aistit kehittyä ihminen sai silmät, ja niin hänen huomionsa alkoi kääntyä yhä enevässä määrin karkean aineen maailmaan. Silmien eli siis näkökyvyn kehityksen myötä kehittyivät myö ajatus ja järki jotka ovat kuten ajatuskyky on analogisesti hengen ja sielun silmä. Järki asioiden yhteyden näkeminen ovat siis sielun silmä. Fyysiset silmät kehittyivät vähitellen, ensiksi näkemään vähitellen värejä. Ja vasta sitten kun järki, ajatuskyky, objektiivinen havaitsemiskyky kehittyivät sisäisesti, kehittyi myös kyky havaita muotoja. jatketaan myöhemmi!

• eremith32
        eremith32 kirjoitti:

Kyllä: Ihmisen sisin eli-sisäinen totuusa on meissä "Totuuden ruumis" joka kuvaa hyvin mielenkiintoisella tavalla järjellistä valoa, eli spekterin värejä eli niiden symbolista merkitystä. Vaikka valo on valkoinen, niin se kätkee itseensä taivaan kaaren värit spekteri,joka aukee ja siitä tulee taivaankaarena, sateenkaarena "kaunisnauha" kaikkine monine värineineen joita on seitsemän väriä.

Meidän fyysiset aistimme eivät kykene aistimaan prismavärien ylä ja alapuolen värähtelevää väriasteikkoa. Aurinkovärärienasteikossa on seitsemän kertaa seitsemän väriä, ja sen lisäksi ainakin saeitsemän eriväriä. Vaikka meidän silmämme ovat miljoonien vuosien kehityksen tulos, niin silti on näkökykymme vielä keskeneräinen. Historia kertoo, että ensimmäisen kerran, jolloin ihminen sai nykyisen kaltaisen fyysisen "palttoonsa" eli (ruumiinsa) ei hänellä ollut nykyisen kaltaista näkökykyä. Miljoonia vuosia sitten, kun ihminen henkiolentona siis minuutena pukeutui - minuutena fyysiseen ruumiiseen, hänellä oli kuitenkin yhteydessä toiseen "maailmaan"-vielä ilman aisteja, värejä ja äänejä.

Vaikutelmat joita hän sai fyysisestä maailmasta, olivat vai tajunnassa näkyviä värivaikutelmia. Mutta pikkuhiljaa alkoivat fyysiset aistit kehittyä ihminen sai silmät, ja niin hänen huomionsa alkoi kääntyä yhä enevässä määrin karkean aineen maailmaan. Silmien eli siis näkökyvyn kehityksen myötä kehittyivät myö ajatus ja järki jotka ovat kuten ajatuskyky on analogisesti hengen ja sielun silmä. Järki asioiden yhteyden näkeminen ovat siis sielun silmä. Fyysiset silmät kehittyivät vähitellen, ensiksi näkemään vähitellen värejä. Ja vasta sitten kun järki, ajatuskyky, objektiivinen havaitsemiskyky kehittyivät sisäisesti, kehittyi myös kyky havaita muotoja. jatketaan myöhemmi!

Meille ihmisillej otka olemme syntyneet maailmaan, joka on meille tuntemeton, ja siksi emme käsitä maailmastamme muuta kuin sen minkä näemme ja tunnemme aiteillamme. Mutta kun sitten aikaa myöten opimme ajattelemaan ja ymmärtämään ulkopuolista maailmaa eli ympäristöämme, vaikka maailmankaikkeus onkin meille ääretön ja käsittämätön, ja siitä syystä tuntematon. Niin tästä syystä se merkitsee meille 'mysteeriota'eli siis sen olemassaoloa, ja se vaikuttaa nähtävästi hyvin hyvin monen ihmisen elämään, aivan kuten se täälläkin tulee selvästi esiin erilaisina uskonnollisina reaktioina, joka on vaikuttanut hyvin voimakkaasti monen monen ihmisen elämään.

Tottakai on ihmisiä jotka haluaisivat tutkia tätä mysteeriota ja saada selville sen tähden, että pääsisimme "kurkistamaan" mikä on meidän ihmisten asema kaikkeuden kiertokulussa. Onko meillä jokin erityisasema olemassaoloomme, että olemmeko jonkun "tuntemattoman Jumalan", eli jonkun tuntemattoman - äärettömän olennon keskipisteenä. Eli siis kaikkeuden keskilähteellä jonka "keskellä" kohtalomme lepäisi, niin ettei muita mahdollisuuksia voisi ajatella? Tämä on tietysti vain yksi niistä monista kysymyksistä joita ihminen ottaa oman pelokkaan minänsä turvaksi.

Tiede, fysiikka, tähtitiede, jotka tutkii ja pyrkii ratkaisemaan; niiden jotka ihmisten kysymyksiä jotka pyrkivät saamaan vastausta kysymykseen- onko olemassaolomeemme tarkoituksellista aineeseen perustuvaa,- ei mysterioon perustuvaa vastausta. Onhan selvä, että ihminen haluaa saada vastauksen; miksi hän on syntynyt tähän vaaralliseen maailmaan. Ihminen haluaa ymmärtää olemassaolonsa tarkoituksen, jolloin hän tuntee olevansa siinä vaiheessa, että hän kohtaa vain äärimmäisen tuntemattomuuden, johon hän ei pääse omalla viisaudellaan tunkeutumaan, koska hänen fyysinen muotonsa on siinä esteenä, ja siksi hän ei pääse saamaan kysymykseen vastausta. Näin siis perimmäiseen kysymykseen jää vastaus saamatta?- Eli meille jää aineellinen elämämme vertauskuvallisena vastauksena sielullisen tarkoitukseen!?

• ?... kirjoitti:

Mikä on kysymys?

Aloittajan vastaus ketjun nimessä olevaan kysymykseen sisälsi raamatunselitystä, joka kaipasi rinnalleen vaihtoehtoisia ajatuksia, joten toin sellaisia esille.

Mutta jos itse kysymykseen itse vastaisin, niin sanoisin että vastaus on ehdoton kyllä, jos vääryydentekijät laitetaan tietoisina kärsimään jotain tuskallista rangaistusta ikuisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      132
      3346
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2643
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2475
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      2348
    5. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      30
      2083
    6. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      115
      1780
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1448
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      1432
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      312
      1331
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1178
    Aihe