Vapaa kuvaus

Aloituksia

65

Kommenttia

263

1. Mulla+on+aina+ollut+samat+kengät+jopa+saunojen+pesuissa.+Turha+niitä+on+vaihdella+mennen+tullen.+Tavalliset+kengät+kestävät+kyllä+pientä+kosteutta.+Tietty+vapaus+tehdä+näitä+töitä+on+se+juttu+mistä+tykkää+ja+se+että+näkee+hyvin+erilaisia+ihmisiä.+Minä+yritin+opiskella+välillä+leipomoalaa+ja+olin+jopa+työharjoittelussa.++Yksi+iso+ongelma+tuntuu+olleen+kulumat,+jotka+hidastivat+työtä+jota+olisi+pitänyt+tehdä+tehokkaasti+ja+ne+myös+todennäköisesti+vaikuttivat+sorminäppäryyteen.Myös+se,+että+tätä+siivoustyötä+on+tehnyt+niin+pitkään+itsenäisesti+taisi+vaikuttaa+minuun+niin+työharjoittelussa,+kuin+koulussakin.++Se,+kun+olisi+pitänyt+keskustella+asioista+ja+sopia+jostain+asioista+esimerkiksi+koulun+leipomossa+tai+työharjoittelussa+tuottivat+vaikeuksia,+kun+on+tottunut+tekemään+kaiken+aina+yksin+ja+olemaan+vastuussa+yksin+siitä+mitä+tekee+ja+miten+tekee.+Tottakai+siivoustyökin+on+tiimityötä+tietyssä+mielessä.+PItää+tietää+se+mitä+pitää+tehdä+ja+se+miten+tehdään.+Palveluohjaaja+sekä+hänen+esimiehensä+seuraavat+siivoamieni+kohteiden+siivoustasoa+ja+sanovat+mitä+pitää+tehdä+ja+mitä+ei+pidä+tehdä.++Mutta+silti+se+viime+käden+päätös+on+mulla+että+siivoanko+jonkin+saunan+tänään+vaan+nopeasti+pintä+puolisesti+vai+pesenkö+sen+oikeasti+kunnolla+se+päätös+on+loppujen+lopuksi+pitkälti+minulla.+Jos+sauna+on+aivan+kaameassa+kunnossa+ja+jätän+siivoamatta+siitä+tulee+varmasti+sanomista,+mutta+jos+sauna+näyttää+siltä+että+sitä+ei+ole+käytetty+ollenkaan+tai+sitä+on+käytetty+hyvin+vähän+niin+silloin+on+helppo+pyyhkiä+pikaisesti+se+sauna+ja+sitten+jatkaa+matkaa+seuraavaan+saunaan+tai+keittiöön,+joita+siivoan+tai+johonkin+muuhun..+Mieluummin+sen+ajan+käyttää+sitten+toisaalle,+kuin+jää+hinkkaamaan+puhdasta+saunaa.+Joka+tapauksessa+vuoden+minä+yritin+opiskella+leipomoalaa+ja+palasin+siivoojaksi.+Niin+se+vaan+on.+Toisaalta+se+opiskeluaika+ei+harmita+siinä+mielessä,+että+sain+hetken+taukoa+ja+lomaa+siivoustyöstä+ja+siten+oli+ihanaa+palata+omaan+vanhaan+työhön+ja+unohtaa+leipomoala,+joka+tuotti+valtavasti+ahdistusta,+masennusta+ja+epätoivoa+kun+en+millään+oppinut+asioita,+kuten+piti.
  2. Eihän palkkaus ole siivousalalla se suurin ongelma. Yksityisellä puolella palkka on nykyään 9.56 e/h eli tästä tulee noin 1450 e/kk, siivoustyö on usein iltatyötä kuten minulla joten käytännössä palkka on 1500 e/kk ja enemmänkin.

Nykyään verotus on sellaista että alimmissa palkkaluokissa verotus on erittäin matalaa eli käytännössä minulla vero on n. 9% ja kun laitan verotukseen ajokilometrit työkohteisiin niin vero putoaa 4%:iin. Eli käteen jää n. 1400 e/kk. Kyllä sillä pärjää. Vuokra on nykyään tavallisella paikkakunnalla n. 300-400 euroa sijainnista sekä koosta riippuen. Joten elämiseen pitäisi jäädä n. 1000 e/kk. Kun vertaa vaikkapa työttömyysturvaan, jossa vero on aina 20%.

Suurin ongelma siivousalalla on työn pirstaloituminen eli käytännössä sitä että kaikille ei riitä siivousta kokoaikatyönä. Jos pitäisi valita työttömyyden ja osa-aikatyön välillä siivousalalla niin valitsen työttömyyden, mutta jos on tarjolla kokoaikatyötä siivoojana niin mieluummin olen siivooja kuin työtön.

Aiemmin siivousfirmat eivät juurikaan kokoaikatyötä tarjonneet, mutta nykyään siivousfirmat tajuavat sen että ne eivät saa kunnollista työvoimaa elleivät tarjoa kokoaikatyötä. Tämä tarkoittaa sitä että yhä useampi suuri firma laatii sopivan kokoisen työpaketin useista eri kohteista joista työajaksi tulee n. 30-37.5 tuntia/viikko jolloin ne saavat helpommin pätevän siivoojan joka pysyy.

Osa-aikatyöllekin on tekijänsä, mutta yleensä he ovat opiskelijoita jotka tekevät työtä vuoden pari jonka jälkeen pitää hakea uusi työntekijä. Mikäli osa-aikatyötä tarjoaa muulle kuin opiskelijalle siitä ei tule tulemaan pitkäaikaista työsuhdetta.

Mikäli kokoaikatyötä tarvitsevalle ei pysty tarjoamaan kokoaikatyötä siivoojana on todennäköisempää että työntekijä hakee työtä muualta ja myös ottaa sen työn, ja ottaa työn vastaan heti kun voi eli siivousfirman pitää hakea taas uutta työntekijää.

Eli työntekijä joka saa kokoaikatyötä tulee pysymään varmemmin ja pidempään työntekijänä joten ei tarvitse jatkuvasti kouluttaa työntekijöitä.
  3. Oma mielipiteeni on se että mobilog on ihan toimiva mikäli se olisi hieman joustavampi ja toimivampi.

Käytännössähän se järjestelmään kirjautuminen toimii niin ja näin. Yleensä se kirjautuu heti, mutta välillä se kestää. Pahimmillaan olen odottanut jopa tunnin sitä että olen päässyt lopulta kirjautumaan järjestelmään.
    Entäpä sitten se tarran kuvaaminen, välillä se kuvaa sen tarran nopeasti ja ihan heti. Välillä sitä pitää kuvata uudelleen ja uudelleen jotta se kuvaisi kunnolla sen moblog tarran.
    Entäpä sitten muu toiminta, kuva pitää kuvata kun tunnit tulevat täyteen, eli pitää osata laskea kellonaikoja esimerkiksi: mikäli saapuu kohteeseen vaikkapa 16:11, pitää osata laskea milloin pitää kirjautua ulos kun työaika 1 tunti 39 minuuttia tulee täyteen.
    Olisi paljon kätevämpää mikäli järjestelmä joustaisi muutaman minuutin eli työaika 1 tuntia 39 minuuttia tulisi täyteen vaikka kirjautuisi 10 minuuttia aiemmin. Silloin se olisi sujuvampaa...
  4. Mulla on ollut LT:n kanssa yhteensä kolme työsuhdetta ympäri suomea.

En osaa syyttää LT:tä siitä että se olisi huono työnantaja, palkat ovat tulleet ajoissa ja muutenkin pääasiassa olen mielestäni pärjännyt esimiesten tai palveuohjaajien kanssa.

Kaksi kertaa kolmesta olen irtisanoutunut siksi että esimies on vaihtunut joko sillä että esimies on vaihtanut itse firmaa tai sillä että esimies tai palveluohjaaja (tai molemmat) ovat jääneet äitiyslomille.

Yritän tässä sanoa sitä että olen kokenut lt:n hyväksi työantajaksi, palkat tulevat ajallaan ja palkka juoksee, vaikka hiljaa juokseekin.

Ongelmana olen kokenut yksittäiset esimiehet, kuten äsken totesin olen kahtena kertana kolmesta lähtenyt talosta kun esimies on vaihtunut. Eli toisin sanoen olen karannut firmasta kilpailijalle, kun esimiestaso laskee.

Viimeksi palveluohjaaja oli todella hyvä ja töitä riitti. Sitten hän ja esimies jäivät äitiyslomille, sitten tuli eräs nuori kiinteistöpuolen tradenomi esimieheksi.

Se oli ihan kauheaa.. mulle oli luvattu vanhan palveluohjaajan kautta kesän alussa että pääsen tuuraamaan tiettyihin kohteisiin, tämä uusi esimies oli antanut ne kohteet kesälomatuurarille joten mulla ei sitten ollut tarpeeksi tunteja.

Toinen juttu jota vihasin oli se, että esimies soitteli monta kertaa viikossa: välillä aamulla, välillä illalla, välillä keskellä päivää.. piti mukamas mennä tuuraamaan jotakuta.. sitten se soitti 5 minuutin päästä ettei tarvitsekaan kun siellä on jo joku tuuraamassa.

Mä alon jo tämän takia harkita firman vaihtoa, loppuisku oli se kun oli jokin epäselvyys avainten kanssa. Niin tottakai minua siinä syytettiin vaikka olin tehnyt juuri niinkuin virkaa tekevä palveluohjaaja oli pyytänyt, eli antanut avaimen sille jonka piti tuurata kohdetta kun olen tuuraamassa isompaa kohdetta toisaalla.

Vaikka tämä esimies lähti parin kuukauden työsession jälkeen isompaan yksikköön, päätin vaihtaa maisemaa sillä eräs iso vakikohde lähti kilpailijalle.
    Esimieheksi värvätty palveluohjaaja lupasi tuurauskohteita ihan riittävästi, mutta olin jo tehnyt päätökseni.
    Lähdin kilpailijalle ISS:lle.. siellä työtahti on kovempi, mutta luotan palveluohjaajiin ja heidän osaamiseensa enemmän kuin luotin tähän virkaa tekevään joukkoon lt.llä..