Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen Suomi24-blogissa!
Keskustelu24
profiilit
rautatie
profiilit
rautatie
rautatie
Vapaa kuvaus
Aloituksia
65
Kommenttia
263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Moi!
En ota kantaa tähän lumiasiaan, mutta isäni oli 60 ja 70-luvuilla paljon rakennuksilla.
Tuohonhan aikaan rakennettiin juuri iso osa näistä nykyisistä hometaloista. Hometalojen syy ei ole kuitenkaan ammattitaidottomuus, sillä vanhat konkarit tiesivät tuolloin aika hyvin sen että niihin taloihin tulee tulemaan hometta vuosien päästä. He puhuivat siitä isän mukaan aika avoimesti työmailla, mutta koska oli kiire rakentaa uusia asuntoja sotasukupolven jälkeläisille niin työ tehtiin liian nopeasti eikä asian annettu sen kummemmin vaikuttaa. Tiedettiin että asunto kestänee homeetta tarpeeksi pitkään jotta rakentaja ei joudu hankaluuksiin.
Jos vertaa vaikkapa 50- luvun tai 60- luvun alun taloja ja sitten 60-luvun lopun, 70-luvun ja jopa 80-luvun rakentamiseen niin näissä vanhemmissa taloissa ei ole ikinä homeita eikä mitään ongelmia.
Eli pointtina se että työntekijät että johto tiesi tasan tarkkaan mitä tekivät.
28.12.2012 21:06
Ilmeisesti lukutaito on kadonnut niiden ryyppymatkojesi vuoksi, koska et lukenut että en ole vuosiin matkaillut laivalla ja mainitsin syyksi sen jatkuvan ryyppäämisen.
Ja se ei todellakaan ole kivaa jos joku känninen kapakalaporukka laulaa niin kovaa että käytävällinen vanhuksia ja lapsia valvoo sen huudon takia.
Eli minusta se ei todellakaan ole mitään hissukseen tapahtuva toiminta.
Parempi olla laivalta vaan pois jotta ne kännikalat saavat vaikka tappaa itsensä sinne laivalle.
Oikeastaan olisi parempi jos koko laiva upotettaisi, kuka jotain kännisiä kusipäitä tarvitsee?
28.12.2012 18:08
Teknisesti ottaen laiva on vain kulkuväline jolla on tarkoitus päästä kaupungista A kaupunkiin B.
Minä en ole vuosiin ollut kiinnostunut laivamatkoista juuri siksi että niissä ei tunnu olevan muita ihmisiä kuin niitä joiden päätarkoitus on saada verovapaata viinaa tai niitä jotka halauvat bilettää.
Olisi kiva jos laivalla oikeasti voisi nauttia matkasta eikä manata kaikkia kännikaloja pyhimpään helvettiin.
28.12.2012 17:37
Minäkin saisin varmasti korkeat pisteet siitä lomakkeesta jolla mitataan mielenterveyttä. Viimeksi kun vastasin siten että pyrin peittämään todellisen pahan oloni niin sain keskivaikean masennuksen.
Varmasti saisin nytkin, mutta sairasloma tietäisi mulle sitä että joutuisin olemaan kotona. Kotona oleminen taas tietäisi että joutuisin olemaan yksikseni kotona. Se taas tarkoittaisi sitä että ajatukset alkaisivat kiertämään ja olisin vähitellen vielä pahemmassa kunnossa kuin nyt.
Joten pyrin olemaan irti kaikesta mielenterveyteen liittyvästä hoidosta.
28.12.2012 17:22
Mielenkiintoista miten paljon vastaavia kokemuksia ihmisillä on. Ongelmani on siis se että psykiatri on diagnosoinut ongelmakseni kaksisuuntaisen mielialahäiriön vaikka omien päätelmieni perusteella todennäköisin syy on ollut burn out.
Psykiatrit eivät ole huomioineet sitä että ennen uupumusta minulla ei ollut mitään näistä oireista. Nyt kun uupumuksesta on kulunut jo 4 vuotta niin ne kaksisuuntaisen mielialaongelman oireet ovat kadonneet kuin pieru saharaan.
Ärsyttävää :D
28.12.2012 13:02
Siivoojana ymmärrän kovasti tätä ihmistä. Meillä ainakin aikataulut on niin tiukat julkisella puoella että kaikki ylimääräinen työ jota ei ole laskettu kohteeseen on rasite.
Kohteen työaika lasketaan usein niin minuutilleen että jos joku asiakas jää minuutiksi pariksi juttelemaan niin se tietää heti sitä että jostain on pakko karsia työtä.
Voin kuvitella tuskastuneen siivojan jota lapsikatraan tuhotyö on esinnäkin tiellä, heidän reppunsa on tiellä ja lisäksi räkivät lattialle, tekevät ilkeyksissään kengillä mustia viivoja lattiaan yms. turhaa työtä joten on loogista että tiukkaan laskettu aikataulu kärsii ja siivooja turhautuu siihen kun ei ehdi työhön liittymättömien asioiden takia hoitamaan kaikkea työtä mitä pitäisi tehdä.
Ehkä esimies valittaa jne. tekemättömistä töistä samaan aikaan kun pitää leikkiä lastentarhan opettajaa ja yrittää järjestää lasten olot kuten pitää.
26.12.2012 17:07
Brutto tottakai.. vero on mulla n. 8-9% joten käteen jää jotain 1100 e/kk, mutta tämäkin on hyvä. On paljon osa-aikaisia siivoojia jotka eivät saa koskaan täyttä työviikkoa, joten työtunteja tulee sitten 500-1000 e/kk bruttona.
22.12.2012 18:57
Tuo dokumentti voi olla hyvä, mutta itse kritisoisin sitä hieman siivoojana. Toki meilläkin esimies on esimies, tottakai. Päättää asioista ja on välillä aika jyrkkä.
Silti he ovat minulle ja mielestäni muillekin melko asiallisia. Heidän kanssaan voi neuvotella.
Mitä tulee aikataulutuksiin niin parissa kohteessani on tiukkaa mikäli tekee kaikki kunnolla, mutta valtaosassa kohteissa on reippaasti aikaa jotta pystyn tekemään aikaa vaativia töitä kuten pyyhkimään jalkalistoja, pesemään vessat kunnolla eikä vain huitaisten.
Mielestäni on hyvä että asioita tuodaan esille mutta toivon että alaa tuntemattomille ei nyt sitten jää kuva että koko siivousala on tämmöstä rajua pomottelua alimitoitettuja aikoja tms. kyykytystä.
Olen ollut kolmessa yksikössä L&T:llä. Kaikissa näistä on palkat olleet ajallaan, esimiehet mukavia pari heistä on tai ovat olleet jopa kavereina facebookissa, aikaa on tosiaan ollut yleensä ottaen ihan riittävästi. Vaikka niitä kohteitakin on joissa aikataulu pettää, niitä on vain muutama.
Mitä tulee esimiesten ammattitaitoon. Esimies on tietääkseni siivousteknikko ja palveluohjaaja on nuori mutta kokenut laitoshuoltaja joten en pysty siivoojana allekirjoittamaan kaikkea tästä.
22.12.2012 12:17
Minä olen täysipäiväinen työntekijä L&T:llä, palkkani on n. 1200-1300 e/kk. Ensi vuoden verokorttiin laitoin 1400 e/kk koska vuoden vaihteessa pitäisi tulla palkkaan nähden melko kova korotus peräti 50 c/h.
22.12.2012 12:05
Vai että luuta? Minkälaisessa koulussa siivotaan luokkia luudalla?
Viimeksi kun TUURASIN erään koulun siivoojaa meillä oli ihan mopit lattioita varten ja taulumopit taulua varten.
Pöydät pyyhittiin rätein.
Luudasta ei nähty eikä kuultu yhtään mitään.
22.12.2012 12:01
Oli pakko tiivistää tuota tekstiä, koska pelkäsin että 5000 merkkiä tulee täyteen. Joka tapauksessa ahdistusta tuo juuri se että tuntuu ettei oikein kukaan usko tai luota minuun. Se ei haittaa jos joku ulkopuolinen ei luota tai usko mutta se kun oma äiti tai sisko erilaisin tavoin näyttää sen ettei luota että siihen menestyn työelämässä tai ylipäätään osaan hoitaa talouttani.
Viimeiset 2-3 vuotta talouteni oli toki kuralla, mutta makselin silloin taloustilanteeseeni nähden ylikallista asuntoa. Se oli rankkaa ja raastavaa, mutta sitä ennen menestyin työelämässä ja nyt taas olen saanut uuden alun menestyä työelämässä.
Toinen asia mikä minua ahdistaa on tulevaisuus. Tai oikeastaan tulevaisuuden pelko siitä että tulen olemaan tulevaisuudessakin melko yksinäinen. Pelko siitä että minut löydetään jonain päivänä muumioituneena kotoani siten ettei kukaan ole edes ymmärtänyt kaivata minua mihinkään.
16.12.2012 20:29
Sama vika minulla. Olin yli 2 vuotta työttömänä palatessani takaisin siivoojaksi, miten ihanalta tuntui herätä ensimmäiseen työpäivään tietäen että tästä se lähtee.
Tuntuu niin ihanalta että rahaa on muuhunkin kuin ruokaan.
En ikinä ymmärrä näitä vakituisessa työsuhteessa olevia jotka oikeasti kuvittelevat että joku haluaa olla oikeasti työtön.
Uskon että ne jotka haluavat olla työttömiä ovat terveydeltään sellasia että he eivät kykene sitä, toisin sanoen kärsivät jostain mielenterveyteen liittyvästi.
2 vuotta työttömänä ja erilaisia kursseja: Toisin sanoen 2 vuotta veitsenterällä ja hermot kireällä peläten kokoajan sitä mitä työvoimatoimisto seuraavaksi vaatii. Aina oli se lappujen täyttäminen. Parinkin viikon viivästyminen tuloihin olisi kaatanut asuntolainat niskaani ja olisin menettänyt asuntoni.
Onneksi se aika on nyt toistaiseksi ohi. Nyt on rahaa ostaa hyvää viiniä ja on rahaa maksaa lainojaan pois: Opintolainat, asuntolainat ja vaikka mitä.
Eikä sekään parasta.. Parasta on tietenkin se tunne että minua tarvitaan. Se hyvä tunne että minulle on jokin paikka tässä yhteiskunnassa eli se että pystyy elättämään itsensä ja maksamaan veroja. Se on se tärkein asia elämässäni. On ihanaa maksaa veroja, jotta voin veroillani auttaa jotakuta toista joka oli samassa tilanteessa kuin itse olin aiemmin, jotta hän pystyisi palaamaan työelämään ja elättämään itsensä ja jonkun toisen.
Ihanata.
16.12.2012 16:51
Niin no joo.. menee taas näemmä tessit sekaisin.
Kouluhuoltaja joka on ilmeisesti jonkinlainen nimike koulun vakinaiselle kunnalliselle siivoojalle on minulle vieras käsite. En tunne tessejä enkä muita.
Puhun PAM tessin alaisista töistä eli itse olen ollut tuuraamassa koulua jossa siivous on ulkoistettu. Siellä käytetään PAM tessiä joka tarkoittaa n. 9 e/h, 37,5 tuntia viikkoa eikä ruokatunneista saa palkkaa.
Kunnallinen kouluhuoltajan tes voi olla nin erilainen ettei minun kannata ottaa siihen enää kantaa.
14.12.2012 15:43
Vai että siivooja saa palkkaa hyppytunneilta eli jos ei ole töitä? Tai kahvitauolta? Periaatteessa tes määrittelee 10 minuutin kahvitauon joka on periaatteessa palkallinen. Sen saa 4 tunnin työstä, mutta käytännössä ala on niin kilpailutettu että jos siivooja pitää kahvipaussia se menee omasta pussista.
Ja toisaalta vaikka pitäisi tauon ja joutuisi sen kahvitauon kustantamaan itse niin eiköhän asiakaskohteen työntekijät ole heti sitä mieltä että siellä se siivooja taas lintsaa.
Että näin.
13.12.2012 15:41
Jahas herra machomies jonka iso isä on ollut sodassa (oot varmaan ainoa voi kauhia) ja jonka mielestä miehen pitää edelleen noudattaa sotilaskulttuuria ja tehdä töitä vain siksi että juuri sinun isoisäsi oli sodassa.
Miten voi olla macholle vaikeata vastata kysymykseen: "Mistä oletat että olen nyt työtön"?
Onko liian vähän machoilua vasatata tähän vai onko sormi muuten vaan jossain muualla missä sen ei pitäisi olla?
12.12.2012 20:16
Mielestäni erittäin hyvä artikkeli. Tähän voisi toki lisätä vielä vaikkapa porukan 2.2. eli ihmiset jotka ovat urautuneet tietylle alalle oli sitten kyseessä rekkakuski, siivoja tai mitä tahansa.
Eli tyypit jotka ovat tehneet vuosia tiettyä työtä ja pääsevät samaan työhön helposti takaisin, mutta jotka eivät pääse millekään muulle alalle.
Itse koen kuuluvani tähän ryhmään Pääsen siivoojaksi jo tällä kokemuksella melko vaivattomasti jopa vakituiseksi siivoojaksi. Mutta kovasta yrityksestäni huolimatta en pystynyt vaihtamaan alaa. Ikävä.
12.12.2012 19:19
Mistäköhän olet saanut päähäsi että ylipäätään olen työtön juuri nyt?
11.12.2012 02:30
Kuule ei tarvitse mennä edes ulkomaalaisiin kun puhe on siitä että tekevät töitä enemmän mistä laskuttavat.
Eräskin tuttu naispuolinen siivooja teki 1-2 tuntia ylimääräistä eräässä kohteessaan varsinaisen työn lisäksi.
Syitä oli tasan kaksi: Ensinnäkin hän tykkäsi kohteen ilmapiiristä ja asiakkaista.
Toinen syy oli se että, koska hän piti näistä kohteen työntekijöistä hän halusi tehdä mahdollisimman puhdasta jälkeä eikä hän olisi kyennyt tähän normaalissa työajassa.
Omakohataisesti ymmärsin häntä melko paljon. Ne ihmiset olivat oikeasti mukavia, tuurasin tätä rouvaa useampaan kertaan. Yleensä asiakaskohteissa työntekijät nostelevat nokkaansa siivoojille. Tässä kohteessa asiakkaat juttelivat ja ottivat minut tuuraajan kuin kenet tahansa omista työntekijöistään. Tykkäsin siis kovasti.
Olen nuori ja modernimpi siivooja joten minulle se työaika riitti ihan mukavasti mutta voin ymmärtää sen että tältä varsinaiselta työntekijältä meni hirveästi aikaa työhönsä sillä hän oli jo iäkkäämpi ja käveli hitaammin joten moppaus oli hitaampaa.
11.12.2012 00:57
Olin vuosina 2005-2009 L&T:llä silloin ikälisä oli jotain 17 c. Palasin elokuussa 2012 L&T:lle. En saa enää ikälisiä vaikka sama firma, joten tuskin saisit sinäkään ellet sitten pysty sopimaan erikseen asiaa. Periaatteessa laikkarina sinulla on teknisesti ottaen parempi mahdollisuus kilpailla ja saada parempi palkka kuin minulla.
Mutta vastaus kysymykseesi: TES ei määritytä ikälisiä enää uudessa työsuhteessa.
11.12.2012 00:26
Kummat näistä nyt sitten olivat niitä tunnollisia: Ne jotka myöhästelevät vai ne jotka eivät myöhästele?
11.12.2012 00:09
3 / 14