Vapaa kuvaus

Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1056

1. Minun m-autossani ei kukaan matkusta ilman edes lannevyötä jollaiset minulla on selin istuville dinetessä. Antamalla ihmisten istua ajon aikana ilman vöitä voidaan mielestäni rinnastaa tapon yritykseen. Jos laissa tai asetuksissa on joku porsaan reikä pitäisi järjen riittää siihen, ettei sitä käytetä ainakaan silloin kun siitä seuraa hengen tai ruumiin vamman vaara.

Olen kerran jutellut sairaalassa erään rouvan kanssa joka oli istunut selkä menosuuntaan ilman vöitä auton väistäessä yllättävää liikenne-estettä ja siinä yhteydessä kaatuen ojaan. Rouva meni pää edellä porrassyvennykseen, ei kuollut mutta sai neliraajahalvauksen. Vöissä olleet etupenkkiläiset selvisivät naarmuilla.

Mitä me tästä opimme? KÄYTÄ AINA TURVAVYÖTÄ AJON AIKANA ISTUT MISSÄ ISTUT! Tämä pitää näköjään oikein huutaa kun lukee näitä kommentteja.
  2. Puolivahingossa aikoinaan Knausomistajaksi joutuneena minulla on hieman tietoa asiasta. Ihmettelen kuitenkin, ettet ole moisia asioita kysellyt entiseltä omistajalta tai myyjältä.

Knaus julkisti nk. monitoimipohjan joskus vuosituhannen vaihteen kieppeillä. Se tarkoittaa lattian alla vähintään lämmitettyä koteloa sekä raikas että harmaavedelle. Molempiin on ainakin minun alkovimallissani lisäksi narulla toimivat venttiilit joilla lämmitys voidaan sulkea jos pakkasta ei ole odotettavissa (syksy viileät).

Harmaavesi on toiminut minulla moitteettomasti koko ajan mutta raikasveden kanssa oli hieman hankaluuksia. Tähän oli kaksi syytä jotka myöhemmin paljastuivat, liian pitkä matka lämmitysletkua auton alla jolloin ilma jäähtyi liikaa ennen tuloaan säiliölle sekä vuosia jälkeen paljastunut ilmavuoto säiliönkotelon liitoksessa. Homma kuitenkin toimi alkuhämmennyksen jälkeen lisäpuhalluksen haaroituksella säiliölle. Ongelma oli ainoastaan seisahduksissa koska ajon aikana alipaine auton alla imi lämmintä ilmaa säiliölle aivan tarpeeksi.

Ainakin minun autossani oli maahantuoja asentanut/asennuttanut sekä vesikiertolämmityksen että sähkövastuksen huohotinputkeen, ei ole kertaakaan talvikäytöstä huolimatta tehnyt kepposia. Vastus on kärvähtänyt 2 kertaa mutta sen vaihto on aika pieni juttu kun vaan tietää mitä tehdä.

Jos tarkoitat alustasuojalla moottorin alustalevyä niin suosittelen jos sitä ei vielä ole. Sen puute saa ravan ja suolan roiskumaan ympäri konehuonetta ja talvikäytössä lukuisat anturiviat tulevat vaivoiksesi varsin pian. Jos tarkoitat ruostesuojausta niin vain metalliosiin, ei vaneriin.

Talvikäytössä suosittelen Webaston tai Eberin hankkimista moottorin lämmitykseen varsinkin integroidussa autossa koska silloin pääset aina kirkkain ruuduin matkaan.

Sille epäuskoiselle joka arveli sitä takapunkkaan kiipeämistä voin kertoa, että Knaus on yksi niitä harvoja valmistajia jolla on ollut ällikkää tehdä kunnon raput takavuoteeseen. Raput toimivat ainakin minulla lisäksi jalkinevarastona.
  3. Ostin aikoinaan uuden Lomapalvelun maahantuoman m-auton, kuvittelin alkuun minulla olevan ongelmia takuukorjausten kanssa kun vikoja alkoi löytyä. Nyt kuitenkin kuultuani muutamia kertomuksia ja luettuani niistä sekä täältä, että etuteltasta olen huomannut, ettei minulla ollutkaan oikeita ongelmia. Minä vaan kuvittelin kun en tiennyt mitä oikeat ongelmat ovat. Siten voin melkein suositella Lomapalvelua ainakin jos se edes pysyy ennallaan, ne takuuhommat kuitenkin saatiin kohtalaisesti kuntoon.