Onko jollakin kokemulsia, kun viitonen jurnuttaa dukatossa?
Viitosvaihde
40
5868
Vastaukset
- väittävät
että vika on kuskissa. Kyllä se on autossa. Delta auto varmasti auttaa.
Vitonen taitaa olla hieman liian harva vakiovälityksellä. Itse olen ajanut kahdella, ensin 2,5 ja sitten 2,8 -litraisella, Fiat turbolla molemmilla yli 120 tuhatta kilometriä myös käyttäen vakio vitosta aina kun on sopiva tilaisuus. Toistaiseksi ei mitään ongelmaa ole ollut viitosen toiminnassa.
Viitosella ei pidä vedättää liian pienillä kierroksilla vaikka vääntöä riittäisikin ja sitä 80 km/h rajoitusta pitää katsoa hieman löyhästi. Nyt talvirenkailla ja gps:ää käyttäen on minulla 2000 kierrosta miniminä ja sillä nopeus on noin 85 km/h. Olen nähnyt kuvat särkyneistä vitosen rattaista ja ne olivat mielestäni toispuoleisesti kuluneet.
Minun teoriani on vaihteen huonosti paikalleen meno ja siksi olen aina käyttänyt vanhaa suoran laatikon kikkaa eli kaksoispoljentaa vitoselle vaihtaessa. En tiedä auttaako se vai onko minulla ollut vain hyvää tuuria mutta minä uskon siihen ainakin vielä.- o n
kaksoispoljenta?
- sellainen
o n kirjoitti:
kaksoispoljenta?
kun molemmin jaloin poljetaan ilmaa palkeisiin
o n kirjoitti:
kaksoispoljenta?
Saitin koiranleuat varmasti keksivät kaksoispoljennalle montakin hyvää selitystä mutta tässä minun versioni.
Kun minä ajoin aikoinani kuorma-autokortin oli niissä kouluautoissa suorat laatikot eli synkronointi puuttui. Silloin ylöspäin vaihdettiin kaksoispoljennalla ja alaspäin välikaasulla.
Kaksoispoljennassa painetaan ensin kytkin pohjaan, sitten vaihde vapaalle ja kytkin ylös jonka jälkeen taas kytkin pohjaan ja isompi silmään. Näin rattaat välillä tahdistuivat ja pienellä harjoittelulla keppi ei enää raapinut maata vaihtaessa.
Välikaasu toimii aivan samoin alas vaihtaessa, siinä annetaan kaasulla sopivasti kierroksia välivaiheessa kytkimen ollessa ylhäällä ja vaihteen vapaalla.
Nykyään vaikka vaihteet on yleisesti synkronoitu ei näistä tempuista liene haittaa.- vaihteita vaihdan
karva.naamari kirjoitti:
Saitin koiranleuat varmasti keksivät kaksoispoljennalle montakin hyvää selitystä mutta tässä minun versioni.
Kun minä ajoin aikoinani kuorma-autokortin oli niissä kouluautoissa suorat laatikot eli synkronointi puuttui. Silloin ylöspäin vaihdettiin kaksoispoljennalla ja alaspäin välikaasulla.
Kaksoispoljennassa painetaan ensin kytkin pohjaan, sitten vaihde vapaalle ja kytkin ylös jonka jälkeen taas kytkin pohjaan ja isompi silmään. Näin rattaat välillä tahdistuivat ja pienellä harjoittelulla keppi ei enää raapinut maata vaihtaessa.
Välikaasu toimii aivan samoin alas vaihtaessa, siinä annetaan kaasulla sopivasti kierroksia välivaiheessa kytkimen ollessa ylhäällä ja vaihteen vapaalla.
Nykyään vaikka vaihteet on yleisesti synkronoitu ei näistä tempuista liene haittaa.Terve.
Seuraava saattaa kuulostaa hieman "hauskalta", mutta totta se on. Eli
käytän mainittua vaihtosysteemiä omistamassani 1960 mallisessa Fordson Majorissa - eikä ole vaihdelaatikko vielä rikki mennyt - kone ja vaihdelaatikko on 48 vuotta vanha.
Siten mainitsemasi vaihtamistapa ei varmaankaan ole pahasta - aikaa se tietysti hieman vie. Ei pääse "kepittämään" surutta, mutta ei pitäisi olla niin kiire kun matkailuautolla ollaan liikkeellä etteikö ole aikaa kunnolla vaihtaa vaihteita. - eikö ääliöt
tiedä, mitä kaksoispoljenta tarkoittaa. Liittyy kytkimen käyttöön vaihdettaessa. En käy tarkemmin selittämään, kun ei liity asiaan.
Aiemmassa viestissä asian ydin mainittiin: "Viitosella ei pidä vedättää liian pienillä kierroksilla vaikka vääntöä riittäisikin"
Koneessa on voimaa, se ei ole tarkoitettu laatikon rikkomiseen. Laatikon rikkoontumisen esto-ohje: 5-VAIHDETTA KÄYTETÄÄN AINOASTAAN YLI 80 KMH. EI ALLE. Typeryydestä sakotetaan. Vaikka vaihdelaatikolla. vaihteita vaihdan kirjoitti:
Terve.
Seuraava saattaa kuulostaa hieman "hauskalta", mutta totta se on. Eli
käytän mainittua vaihtosysteemiä omistamassani 1960 mallisessa Fordson Majorissa - eikä ole vaihdelaatikko vielä rikki mennyt - kone ja vaihdelaatikko on 48 vuotta vanha.
Siten mainitsemasi vaihtamistapa ei varmaankaan ole pahasta - aikaa se tietysti hieman vie. Ei pääse "kepittämään" surutta, mutta ei pitäisi olla niin kiire kun matkailuautolla ollaan liikkeellä etteikö ole aikaa kunnolla vaihtaa vaihteita.On myös niin, että kun kuvailemani vaihtamistyylin oppii niin ei siinä nokka kauan tuhise. Toisaalta sen kuuluukin kestää hieman kauemmin kuin suora vaihteen päälle veto kuten nykyihmiset ovat tottuneet tekemään. Vanha systeemi kuitenkin auttaa synkronointiakin kerkiämään mukaan ja hampaat loksahtavat aina juuri paikalleen.
Ajoin sen autokouluni juuri silloin 60-luvulla jolta se Fordsonisikin on kotoisin.- mitään ei tiedä
Mutta usko on kova!
- polkimia
karva.naamari kirjoitti:
Saitin koiranleuat varmasti keksivät kaksoispoljennalle montakin hyvää selitystä mutta tässä minun versioni.
Kun minä ajoin aikoinani kuorma-autokortin oli niissä kouluautoissa suorat laatikot eli synkronointi puuttui. Silloin ylöspäin vaihdettiin kaksoispoljennalla ja alaspäin välikaasulla.
Kaksoispoljennassa painetaan ensin kytkin pohjaan, sitten vaihde vapaalle ja kytkin ylös jonka jälkeen taas kytkin pohjaan ja isompi silmään. Näin rattaat välillä tahdistuivat ja pienellä harjoittelulla keppi ei enää raapinut maata vaihtaessa.
Välikaasu toimii aivan samoin alas vaihtaessa, siinä annetaan kaasulla sopivasti kierroksia välivaiheessa kytkimen ollessa ylhäällä ja vaihteen vapaalla.
Nykyään vaikka vaihteet on yleisesti synkronoitu ei näistä tempuista liene haittaa.ihan tosissaan
- miehellä
karva.naamari kirjoitti:
On myös niin, että kun kuvailemani vaihtamistyylin oppii niin ei siinä nokka kauan tuhise. Toisaalta sen kuuluukin kestää hieman kauemmin kuin suora vaihteen päälle veto kuten nykyihmiset ovat tottuneet tekemään. Vanha systeemi kuitenkin auttaa synkronointiakin kerkiämään mukaan ja hampaat loksahtavat aina juuri paikalleen.
Ajoin sen autokouluni juuri silloin 60-luvulla jolta se Fordsonisikin on kotoisin.kaikki kotona autosta puhumattakaan.
- kun joku
joskus viitsii vastata asiallisestikin!!!
Nämä häiriköt, kun eivät osanneet, silloin häiriköidään.. - höh
Et kertonut auton vuosimallia, etkä millä moottorilla se on.
Vanhemmissa vaihteistoissa 1994-2002 vuosimalleissa on vitonen ympätty lisävaihteena peltikopan alle vaihteiston kylkeen. Näissä vaihteistoissa on vitosen hajoaminen ollut yleisintä. Vaihto on helppo suorittaa ilman koko vaihteiston purkamista.
Vitosen hammaspyörät kytkentärenkaineen on kuitenkin uusittava, joten ne voisi vaihtaa samalla vähän tiheämpivälityksellisiin. Vaihteistoon on saatavissa 3:lla eri välityksellä olevat ratasparit. Käytössä on todennäköisesti ollut "pitkä vitonen". Sen voisi uusia keskimmäiseen vaihtoehtoon. Silloin koneen kiertäessä 2000 prm. olisi nopeus n. 75 km/h.
Autossa vähenisi pienemmälle vaihtamisen tarve reilusti, koska jokaiseen ylämäkeen ei tarvitsisi kepittää pienemmälle nousuvauhdin kärsimättä. - suunniteltu
Ei tarvitse hyväksyä, että täytyy olla erikoiskikkoja vaihteistoa käytettäessä. Jos se ei kestä normaali käyttöa, niin se on väärin suunniteltu. Nykyautoissa välitykset ovat tosi pitkät ja laatikot kestävät. Miksi,oikein suunniteltu.
Voi olla, että Fiatin vaihteistossa on suunnitteluvirhe. Se ei kuitenkaan suuresti haitanne normaalissa pakettiautokäytössä jossa ajetaan useimmiten vajailla kuormilla. Matkailuautot, varsinkin isot, ovat tyhjänäkin varsin täyteen, lähelle maksimia, kuormatut. Lisäksi ei matkailuauton kuljettaja enää voi asiaan muutoin vaikuttaa kuin yrittää päästä mahdollisimman vähillä ongelmilla, vaihdelaatikko on ja pysyy eikä kiroilemalla muutu miksikään.
Myöskään kaksoispoljentaa ei voi pitää erikoiskikkana vaan se on aivan luonnollinen apu vaihteita siirrettäessä ylöspäin, se vain tuntuu siltä nykyajan vaillinaisilla tiedoilla varustetuista kuskeista. Se on kuitenkin taito joka kannattaa opetella kuten myös välikaasulla vaihtaminen.
Näitä "kikkoja" voidaan mielestäni verrata ihmisen apuvälineisiin kuten silmälasit, tekohampaat ja kainalosauvat eräitä mainitakseni. Ne helpottavat elämää, lukemista ja näkkileivän syöntiä. Et voi väittää, että niitä ei kannata käyttää koska ei ihmistä ole suunniteltu niitä käyttämään ja koska sinä mahdollisesti selviät ilman.
Täytyy myös hyväksyä se tosiasia, että minkä ihminen on tehnyt sen voi toinen ihminen hajottaa. Siksi korostan, ainakin vähävaraisille matkailijatovereille, järjen käyttöä.
Minä ainakin käytän kaksoispoljentaa ylös vaihdettaessa ja kiireellisissä vaihdoissa alas(ylämäet) myös välikaasua eikä ongelmia ole ilmennyt.- Kaksoispoljennan
karva.naamari kirjoitti:
Voi olla, että Fiatin vaihteistossa on suunnitteluvirhe. Se ei kuitenkaan suuresti haitanne normaalissa pakettiautokäytössä jossa ajetaan useimmiten vajailla kuormilla. Matkailuautot, varsinkin isot, ovat tyhjänäkin varsin täyteen, lähelle maksimia, kuormatut. Lisäksi ei matkailuauton kuljettaja enää voi asiaan muutoin vaikuttaa kuin yrittää päästä mahdollisimman vähillä ongelmilla, vaihdelaatikko on ja pysyy eikä kiroilemalla muutu miksikään.
Myöskään kaksoispoljentaa ei voi pitää erikoiskikkana vaan se on aivan luonnollinen apu vaihteita siirrettäessä ylöspäin, se vain tuntuu siltä nykyajan vaillinaisilla tiedoilla varustetuista kuskeista. Se on kuitenkin taito joka kannattaa opetella kuten myös välikaasulla vaihtaminen.
Näitä "kikkoja" voidaan mielestäni verrata ihmisen apuvälineisiin kuten silmälasit, tekohampaat ja kainalosauvat eräitä mainitakseni. Ne helpottavat elämää, lukemista ja näkkileivän syöntiä. Et voi väittää, että niitä ei kannata käyttää koska ei ihmistä ole suunniteltu niitä käyttämään ja koska sinä mahdollisesti selviät ilman.
Täytyy myös hyväksyä se tosiasia, että minkä ihminen on tehnyt sen voi toinen ihminen hajottaa. Siksi korostan, ainakin vähävaraisille matkailijatovereille, järjen käyttöä.
Minä ainakin käytän kaksoispoljentaa ylös vaihdettaessa ja kiireellisissä vaihdoissa alas(ylämäet) myös välikaasua eikä ongelmia ole ilmennyt.Mutta kun vanhalla taksi mersulla on takanaan 850 tuhatta. Matkailuvaunu perässä viimeiset kuusi kesää. Talvella peräkärryajossa milloin moottorikelkka tai motti halkoja. Koskaan ei ole mietitty mikä vaihde on päällä,ajeltu vain korvakuulolta. Kuskeja monenlaisia, kenellekkään ei ole annettu erikoisia ajo-ohjeita.
Ei ole vitonen hajonnut, eikä mikään muukaan vaihde. Mielestäni tämä on normaalia. - kuullut
karva.naamari kirjoitti:
Voi olla, että Fiatin vaihteistossa on suunnitteluvirhe. Se ei kuitenkaan suuresti haitanne normaalissa pakettiautokäytössä jossa ajetaan useimmiten vajailla kuormilla. Matkailuautot, varsinkin isot, ovat tyhjänäkin varsin täyteen, lähelle maksimia, kuormatut. Lisäksi ei matkailuauton kuljettaja enää voi asiaan muutoin vaikuttaa kuin yrittää päästä mahdollisimman vähillä ongelmilla, vaihdelaatikko on ja pysyy eikä kiroilemalla muutu miksikään.
Myöskään kaksoispoljentaa ei voi pitää erikoiskikkana vaan se on aivan luonnollinen apu vaihteita siirrettäessä ylöspäin, se vain tuntuu siltä nykyajan vaillinaisilla tiedoilla varustetuista kuskeista. Se on kuitenkin taito joka kannattaa opetella kuten myös välikaasulla vaihtaminen.
Näitä "kikkoja" voidaan mielestäni verrata ihmisen apuvälineisiin kuten silmälasit, tekohampaat ja kainalosauvat eräitä mainitakseni. Ne helpottavat elämää, lukemista ja näkkileivän syöntiä. Et voi väittää, että niitä ei kannata käyttää koska ei ihmistä ole suunniteltu niitä käyttämään ja koska sinä mahdollisesti selviät ilman.
Täytyy myös hyväksyä se tosiasia, että minkä ihminen on tehnyt sen voi toinen ihminen hajottaa. Siksi korostan, ainakin vähävaraisille matkailijatovereille, järjen käyttöä.
Minä ainakin käytän kaksoispoljentaa ylös vaihdettaessa ja kiireellisissä vaihdoissa alas(ylämäet) myös välikaasua eikä ongelmia ole ilmennyt.että nykyiset vaihdelaatikot ovat synkronoituja. Synkronointi hoitaa vaihteiston rattaiden nopeudentasauksen ennen vaihteen kytkeytymistä. Kaksoispoljentaa tai välikaasua ei tarvita. Vaihtamistavalla ei ole merkitystä 5-vaihteen rikkoutumiseen.
kuullut kirjoitti:
että nykyiset vaihdelaatikot ovat synkronoituja. Synkronointi hoitaa vaihteiston rattaiden nopeudentasauksen ennen vaihteen kytkeytymistä. Kaksoispoljentaa tai välikaasua ei tarvita. Vaihtamistavalla ei ole merkitystä 5-vaihteen rikkoutumiseen.
Lienee todella helppoa olla noin varma siitä vaihtamistavan vaikutuksesta, varmuus aina helpottaa. Paljonko olet ajanut Fiiun vitosella? Eihän ne kaikki hajoa joten epäilen käyttötavankin saattavan vaikuttaa. Varma voi olla monesta asiasta, yleensä ne liittyvät fysiikkaan ja kertotauluun. Kaikki muu on, ainakin lähes, epävarmaa ja siihen voidaan vaikuttaa eri keinoin.
Synkronointihan on vain apukeino jolla pyritään saamaan asia helpommaksi, ei se tee näitä vanhoja keinoja virattomaksi vaan vähentää niiden tarvetta. Yleensähän ne toimivat kohtuullisesti mutta on sitä muissakin autoissa kuin Ducatossa pieniä ongelmia vaihteissa joita vanhat lääkkeet lievittävät.
Otetaan esimerkki, jos pakki ei meinaa mennä päälle niin oletettavasti laitat vapaalle ja päästät kytkimen ylös, tämän jälkeen homma taas toimii ja tulit tehneeksi kaksoispoljennan.
On se lisäksi hyvä jos vanhassa mersussa on edes joku kohta onnistunut, tämä vaan tuolle toiselle vastaajalle. Veikkaan kuitenkin mersunkin ollessa ihmisten (myös saksalaiset) tekemä siinäkin olevan ainakin yhden epätäydellisen ominaisuuden, joten kehumatta paras.
Jos vielä luette nämä kommenttini tähän aiheeseen niin enhän minä muistaakseni väittänytkään todella tietäväni kaksoispoljennan pelastavasta vaikutuksesta, vaan itse käyttäneenä ja ilman vaikeuksia toistaiseksi selvinneenä (huomisesta en tiedä) uskovani sen auttavan.
Uskohan on varsin henkilökohtainen asia eikä sitä koskaan voi verrata "totuuteen" eikä ainoaan vaihtoehtoon vaikka joissain piireissä tätäkin vaihtoehtoa pidetään esillä. Näillä piireillä en tarkoita mersukerhoa.- Alfred-Brandy
kuullut kirjoitti:
että nykyiset vaihdelaatikot ovat synkronoituja. Synkronointi hoitaa vaihteiston rattaiden nopeudentasauksen ennen vaihteen kytkeytymistä. Kaksoispoljentaa tai välikaasua ei tarvita. Vaihtamistavalla ei ole merkitystä 5-vaihteen rikkoutumiseen.
Olet aivan oikeassa sinä mitä kirjoitit, lukuun ottamatta viimeistä lausettasi.
Vaihtamistavalla on hyvinkin suuri merkitys vaihteiden kestävyyteen.
Yleensä näissä keskusteluissa puhutaan vain viitosvaihteen särkymisestä. Vaihde voi kuitenkin särkyä useammalla kymmenellä eri tavalla. Jos vaihteen hammaspyöräparin hampaat, napa tai kytkentähampaat murtuvat, ei vaihtamistapa ole ollut merkityksellinen. Silloin on vaihteen läpi siirretty voima vaan ylittänyt sen mekaanisen kestokyvyn.
Yleisempi särkymistapa on kuitenkin se, että vaihde ei pysy enää päällä.
Tähän on melkein aina syynä juuri se väärä vaihtamistapa. Vaihteen siirtäminen kuormitettuna kuluttaa pikkuhiljaa synkronilaitteen kytkentähampaat viistoiksi, jolloin laitteen oma pitolukitus ei enää jaksa pitää vaihdetta kytkettynä. Syntyy ns. hylkimisilmiö.
Viitoselta neloselle kuormitettuna vaihtaminen on raskaan kaluston ajoon tottumattomille hyvin ilmeinen toimintatapa. Se tapahtuu ihan huomaamatta siten, että tartutaan ensin vaihdevipuun ja nostetaan vasta sitten jalka kytkinpolkimelle. Tällöin ihminen itse sitä tajuamatta alkaa vetämään sitä viitosvaihteen kytkentää irti jo ennen kuin kytkin vapauttaa otteensa. Jokainen tällainen vaihto kuluttaa juuri niitä synkronilaitteen kytkentäkynsiä.
Tällaiseen tilanteeseen joudutaan varsinkin matkailuautolla silloin, kun huomataan vauhdin alkavan hyytymään ylämäessä viitosella ajettaessa. Silloin pitää saada "pienempää silmään" turhan vauhdinmenetyksen pelossa mahdollisimman pian.
Tuntuuko tutulta?
Oikea toiminta: Otetaan ylämäkeen sen verran ennakkoa, ettei vaihtamistarvetta tule. Jos kuitenkin pitää vaihtaa, niin painetaan ensin kytkin pohjaan ja vasta sen jälkeen siirretään käsi vaihdevivulle. Kytkinpoljin vapautetaan vasta sen jälkeen, kun vaihde on siirretty neloselle ja käsi otettu pois vaihdevivulta.
Liian usein toistuva väärällä tavalla suoritettu vaihtaminen on vaihteistolle paljon rankempaa kuin liian hitaasti ajaminen viitosvaihteella. - höh
Kaksoispoljennan kirjoitti:
Mutta kun vanhalla taksi mersulla on takanaan 850 tuhatta. Matkailuvaunu perässä viimeiset kuusi kesää. Talvella peräkärryajossa milloin moottorikelkka tai motti halkoja. Koskaan ei ole mietitty mikä vaihde on päällä,ajeltu vain korvakuulolta. Kuskeja monenlaisia, kenellekkään ei ole annettu erikoisia ajo-ohjeita.
Ei ole vitonen hajonnut, eikä mikään muukaan vaihde. Mielestäni tämä on normaalia.Auton hyvä tunteminen perstuntumalla ja korvakuulolla auttaa paljon refleksien toimintaa. Monilla se taito vain jää kehittymättä.
Itsekin monasti yllätyn ajellessa, kun huomaan vaihtaneeni ylämäessä pienemmälle perstuntuman ja korvakuulon perusteella, tapahtumaa mitenkään tietoisesti ajattelematta. Ovat vain toimintatavat iskostuneet selkäytimeen vuosien ja milj.km harjoittelun aikana. - Laakerit vaihdettu
Alfred-Brandy kirjoitti:
Olet aivan oikeassa sinä mitä kirjoitit, lukuun ottamatta viimeistä lausettasi.
Vaihtamistavalla on hyvinkin suuri merkitys vaihteiden kestävyyteen.
Yleensä näissä keskusteluissa puhutaan vain viitosvaihteen särkymisestä. Vaihde voi kuitenkin särkyä useammalla kymmenellä eri tavalla. Jos vaihteen hammaspyöräparin hampaat, napa tai kytkentähampaat murtuvat, ei vaihtamistapa ole ollut merkityksellinen. Silloin on vaihteen läpi siirretty voima vaan ylittänyt sen mekaanisen kestokyvyn.
Yleisempi särkymistapa on kuitenkin se, että vaihde ei pysy enää päällä.
Tähän on melkein aina syynä juuri se väärä vaihtamistapa. Vaihteen siirtäminen kuormitettuna kuluttaa pikkuhiljaa synkronilaitteen kytkentähampaat viistoiksi, jolloin laitteen oma pitolukitus ei enää jaksa pitää vaihdetta kytkettynä. Syntyy ns. hylkimisilmiö.
Viitoselta neloselle kuormitettuna vaihtaminen on raskaan kaluston ajoon tottumattomille hyvin ilmeinen toimintatapa. Se tapahtuu ihan huomaamatta siten, että tartutaan ensin vaihdevipuun ja nostetaan vasta sitten jalka kytkinpolkimelle. Tällöin ihminen itse sitä tajuamatta alkaa vetämään sitä viitosvaihteen kytkentää irti jo ennen kuin kytkin vapauttaa otteensa. Jokainen tällainen vaihto kuluttaa juuri niitä synkronilaitteen kytkentäkynsiä.
Tällaiseen tilanteeseen joudutaan varsinkin matkailuautolla silloin, kun huomataan vauhdin alkavan hyytymään ylämäessä viitosella ajettaessa. Silloin pitää saada "pienempää silmään" turhan vauhdinmenetyksen pelossa mahdollisimman pian.
Tuntuuko tutulta?
Oikea toiminta: Otetaan ylämäkeen sen verran ennakkoa, ettei vaihtamistarvetta tule. Jos kuitenkin pitää vaihtaa, niin painetaan ensin kytkin pohjaan ja vasta sen jälkeen siirretään käsi vaihdevivulle. Kytkinpoljin vapautetaan vasta sen jälkeen, kun vaihde on siirretty neloselle ja käsi otettu pois vaihdevivulta.
Liian usein toistuva väärällä tavalla suoritettu vaihtaminen on vaihteistolle paljon rankempaa kuin liian hitaasti ajaminen viitosvaihteella.Minullakin alkoi 220 tkm jälkeen laatikko ääntelemään 5. vaihteella.
Sain auton korjaamolle n. 30km jälkeen ensimmäisestä äänioireesta.
Korjaamolla havaittiin laakerin pinnan menneen rikki ts. sileä pinta oli kuulien alta osin kadonnut.
Hammasrattaat sen sijaan olivat hyvässä kunnossa.
Kuinkahan monta viitosrattaan piikkiin mennyttä remonttia on johtunut laakerista?
Meinaan vaan jos sitkeästi olisi sillä laatikolla jatkettu ajoa olisi varmaan myös rattaat hajonneet. - sepustuksen
karva.naamari kirjoitti:
Lienee todella helppoa olla noin varma siitä vaihtamistavan vaikutuksesta, varmuus aina helpottaa. Paljonko olet ajanut Fiiun vitosella? Eihän ne kaikki hajoa joten epäilen käyttötavankin saattavan vaikuttaa. Varma voi olla monesta asiasta, yleensä ne liittyvät fysiikkaan ja kertotauluun. Kaikki muu on, ainakin lähes, epävarmaa ja siihen voidaan vaikuttaa eri keinoin.
Synkronointihan on vain apukeino jolla pyritään saamaan asia helpommaksi, ei se tee näitä vanhoja keinoja virattomaksi vaan vähentää niiden tarvetta. Yleensähän ne toimivat kohtuullisesti mutta on sitä muissakin autoissa kuin Ducatossa pieniä ongelmia vaihteissa joita vanhat lääkkeet lievittävät.
Otetaan esimerkki, jos pakki ei meinaa mennä päälle niin oletettavasti laitat vapaalle ja päästät kytkimen ylös, tämän jälkeen homma taas toimii ja tulit tehneeksi kaksoispoljennan.
On se lisäksi hyvä jos vanhassa mersussa on edes joku kohta onnistunut, tämä vaan tuolle toiselle vastaajalle. Veikkaan kuitenkin mersunkin ollessa ihmisten (myös saksalaiset) tekemä siinäkin olevan ainakin yhden epätäydellisen ominaisuuden, joten kehumatta paras.
Jos vielä luette nämä kommenttini tähän aiheeseen niin enhän minä muistaakseni väittänytkään todella tietäväni kaksoispoljennan pelastavasta vaikutuksesta, vaan itse käyttäneenä ja ilman vaikeuksia toistaiseksi selvinneenä (huomisesta en tiedä) uskovani sen auttavan.
Uskohan on varsin henkilökohtainen asia eikä sitä koskaan voi verrata "totuuteen" eikä ainoaan vaihtoehtoon vaikka joissain piireissä tätäkin vaihtoehtoa pidetään esillä. Näillä piireillä en tarkoita mersukerhoa.tarkoitus? Paljon tekstiä, asiaa tuskin nimeksikään.
Selitystä fysiikasta ja kertotaulusta. Todennäköisesti sinulla ei ole asiasta minkäänlaista tietoa.
Fiatin 5-vaihteisessa laatikossa on suunnitteluvirhe, joka korostuu väärällä käytöllä. Liian pienillä kierroksilla ajettaessa 5-vaihteen ratas ei saa voitelua. Sen seurauksena ratas hajoaa. Korjausohjeeksi tehdas määrää nostamaan vaihteistoöljytason n.1cm yli ylärajamerkin. Lisäksi 5-vaihteella ei tule ajaa alle 80 kmh nopeudella.
Jos nykyautoni vaihteenvaihto vaatii kaksoispoljentaa tai välikaasua, on laatikko viallinen. Silloin korjaan sen. Vanhempi kalustoni on asia erikseen.
Kyllä: Olen ajanut 5-vaihteisella Ducatolla useita tuhansia kilometrejä. - jotakin tähän
kuullut kirjoitti:
että nykyiset vaihdelaatikot ovat synkronoituja. Synkronointi hoitaa vaihteiston rattaiden nopeudentasauksen ennen vaihteen kytkeytymistä. Kaksoispoljentaa tai välikaasua ei tarvita. Vaihtamistavalla ei ole merkitystä 5-vaihteen rikkoutumiseen.
Soppaan. Tämä on ensinnäkin ongelma jonka kanssa on painittu iät ajat. Itselläni on ollut ja on nytkin Ducato, enkä ole yhdestäkään autosta saanut viitosta rikki. Ko vaihteen näyttävät saavan rikki useimmiten ne jotka ajavat autoa b-kortilla eli kokemusta ison auton ajamisesta/vaihtamisesta ei ole. Ducatoa eritoten m-autona, joka on raskaassa kuormassa, on vaihdettava kuin isoa rekkaa, ei henkilöautomaisesti äkkiä huitaisemalla. Tuo rikkoutuminen tulee useimmiten siten kuin yksi vastaaja jo sanoi, synkronirenkaat kuluvat vinoiksi.
sepustuksen kirjoitti:
tarkoitus? Paljon tekstiä, asiaa tuskin nimeksikään.
Selitystä fysiikasta ja kertotaulusta. Todennäköisesti sinulla ei ole asiasta minkäänlaista tietoa.
Fiatin 5-vaihteisessa laatikossa on suunnitteluvirhe, joka korostuu väärällä käytöllä. Liian pienillä kierroksilla ajettaessa 5-vaihteen ratas ei saa voitelua. Sen seurauksena ratas hajoaa. Korjausohjeeksi tehdas määrää nostamaan vaihteistoöljytason n.1cm yli ylärajamerkin. Lisäksi 5-vaihteella ei tule ajaa alle 80 kmh nopeudella.
Jos nykyautoni vaihteenvaihto vaatii kaksoispoljentaa tai välikaasua, on laatikko viallinen. Silloin korjaan sen. Vanhempi kalustoni on asia erikseen.
Kyllä: Olen ajanut 5-vaihteisella Ducatolla useita tuhansia kilometrejä.Taisin tulla sanoneeksi kertotaulusta ja fysiikasta, että niissä on varmoja asioita ja loput on soveltamista. Varmana oleminen monessa asiassa on uskomista asiaan joka ei tarkoita oikeassa olemista eikä siten ole VARMAA.
Kun kerroit usean tuhannen kilometrin kokemuksesta niin minä olen niitä testannut nyt reilut 250 tuhatta kilometriä enkä vieläkään ole varma vaan uskon, että tapani käsitellä on pitänyt minut toistaiseksi pois vitosen ongelmista.
Olen myös sitä mieltä, että siinä laatikossa saattaa olla pientä suunnitteluvirhettä mutta vika siinä on vasta kun se ei toimi eli vaihde ei pysy päällä. Se, että se on vikaantumisherkkä on ominaisuus ei vika.
Jos laatikon vikaantuminen on mahdollisesti vältettävissä näinkin helpolla tavalla en näe mitään syytä olla sitä käyttämättä. Suomen teillä varmaan enemmistöllä m-autoilijoista on juuri sama laatikko, jos tietää miten sen ehkä saa paremmin kestämään niin miksi tahallaan saattaa itsensä ainakin muutaman satasen kurimukseen.- jää toistaiseksi
karva.naamari kirjoitti:
Taisin tulla sanoneeksi kertotaulusta ja fysiikasta, että niissä on varmoja asioita ja loput on soveltamista. Varmana oleminen monessa asiassa on uskomista asiaan joka ei tarkoita oikeassa olemista eikä siten ole VARMAA.
Kun kerroit usean tuhannen kilometrin kokemuksesta niin minä olen niitä testannut nyt reilut 250 tuhatta kilometriä enkä vieläkään ole varma vaan uskon, että tapani käsitellä on pitänyt minut toistaiseksi pois vitosen ongelmista.
Olen myös sitä mieltä, että siinä laatikossa saattaa olla pientä suunnitteluvirhettä mutta vika siinä on vasta kun se ei toimi eli vaihde ei pysy päällä. Se, että se on vikaantumisherkkä on ominaisuus ei vika.
Jos laatikon vikaantuminen on mahdollisesti vältettävissä näinkin helpolla tavalla en näe mitään syytä olla sitä käyttämättä. Suomen teillä varmaan enemmistöllä m-autoilijoista on juuri sama laatikko, jos tietää miten sen ehkä saa paremmin kestämään niin miksi tahallaan saattaa itsensä ainakin muutaman satasen kurimukseen.pois arvoisan karva.naamarin sepustuksiin. Jälleen tekstiä tulee, edelleenkään asiaa siinä ei ole.
- älyätkö
jää toistaiseksi kirjoitti:
pois arvoisan karva.naamarin sepustuksiin. Jälleen tekstiä tulee, edelleenkään asiaa siinä ei ole.
Parempi ollakin kommentoimatta, jos ei älyä kirjoituksen sisällöstä mitään.
Mielestäni Karvapiste on johdonmukaisesti kertonut yhden toimivan tavan välttää vitosen rikkoutuminen käsittelyvirheen seurauksena. On vitosia rikkoontunut muistakin syistä. Me vanhemman polven raskaalla kalustolla ajaneet osaamme tuon kaksoispoljennan, välikaasun antamisen jo selkäytimellä. Sen verran joutui pitkällä kepillä hämmentämään vaihteita, jo yhden keikan aikana.
Uuden ducatomallin (6 vaihteinen) vaihdevioista ei ole tullut yhtään valitusta tietooni. - Kouluttaa
jotakin tähän kirjoitti:
Soppaan. Tämä on ensinnäkin ongelma jonka kanssa on painittu iät ajat. Itselläni on ollut ja on nytkin Ducato, enkä ole yhdestäkään autosta saanut viitosta rikki. Ko vaihteen näyttävät saavan rikki useimmiten ne jotka ajavat autoa b-kortilla eli kokemusta ison auton ajamisesta/vaihtamisesta ei ole. Ducatoa eritoten m-autona, joka on raskaassa kuormassa, on vaihdettava kuin isoa rekkaa, ei henkilöautomaisesti äkkiä huitaisemalla. Tuo rikkoutuminen tulee useimmiten siten kuin yksi vastaaja jo sanoi, synkronirenkaat kuluvat vinoiksi.
enempi ja paremmin. Hoitaisiko sfc liitto ?
- heiluvat vilkut
karva.naamari kirjoitti:
Voi olla, että Fiatin vaihteistossa on suunnitteluvirhe. Se ei kuitenkaan suuresti haitanne normaalissa pakettiautokäytössä jossa ajetaan useimmiten vajailla kuormilla. Matkailuautot, varsinkin isot, ovat tyhjänäkin varsin täyteen, lähelle maksimia, kuormatut. Lisäksi ei matkailuauton kuljettaja enää voi asiaan muutoin vaikuttaa kuin yrittää päästä mahdollisimman vähillä ongelmilla, vaihdelaatikko on ja pysyy eikä kiroilemalla muutu miksikään.
Myöskään kaksoispoljentaa ei voi pitää erikoiskikkana vaan se on aivan luonnollinen apu vaihteita siirrettäessä ylöspäin, se vain tuntuu siltä nykyajan vaillinaisilla tiedoilla varustetuista kuskeista. Se on kuitenkin taito joka kannattaa opetella kuten myös välikaasulla vaihtaminen.
Näitä "kikkoja" voidaan mielestäni verrata ihmisen apuvälineisiin kuten silmälasit, tekohampaat ja kainalosauvat eräitä mainitakseni. Ne helpottavat elämää, lukemista ja näkkileivän syöntiä. Et voi väittää, että niitä ei kannata käyttää koska ei ihmistä ole suunniteltu niitä käyttämään ja koska sinä mahdollisesti selviät ilman.
Täytyy myös hyväksyä se tosiasia, että minkä ihminen on tehnyt sen voi toinen ihminen hajottaa. Siksi korostan, ainakin vähävaraisille matkailijatovereille, järjen käyttöä.
Minä ainakin käytän kaksoispoljentaa ylös vaihdettaessa ja kiireellisissä vaihdoissa alas(ylämäet) myös välikaasua eikä ongelmia ole ilmennyt.niinkuin entisautoissa oli,sopis kuvaan.
- hakata?
päätä seinään? Markkionoilla on muitakin merkkejä, joissa ei ole minkäänlaisia ongelmia. Miksi siis olla tyhmä?
- Justiinsa
Ostaa kallis kampe, jossa joutuu kikkailemaan lapsellisesti, ettei se hajoaisi. Pelko päällä
jatkuvasti. Stressaavaa.En ryhdy moiseen. (enään) Justiinsa kirjoitti:
Ostaa kallis kampe, jossa joutuu kikkailemaan lapsellisesti, ettei se hajoaisi. Pelko päällä
jatkuvasti. Stressaavaa.En ryhdy moiseen. (enään)Kunnon mies osaa käsitellä mekaanisia värkkejä vaikka ne hieman epätäydellisiä olisivatkin. On vaan nykyinen pullamössösukupolvi jolle kaikki pitää tehdä valmiiksi ja sittenkin ne marisevat.
Haluaisin vaan nähdä sen yllä olevien herrojen/daamien suunnitteleman edullisen täysin ongelmattoman minkä tahansa värkkikalun, autoa en edes kuvittele heiltä syntyvän. Koittakaa nyt tehdä vaikka kapusta josta yksikään muu kansalainen ei valita. Veikkaan sen olevan kuitenkin joko liian iso tai pieni, liian paksu tai ohut, liian pitkä tai lyhyt, väärää materiaalia tai siinä on joku muu mahdollisista varmasti sadasta ominaisuudesta joka ei jollekin kelpaa. On hyväksyttävä se, että elämme epätäydellisessä maailmassa eikä yksi vitonen ja sen ongelmat paljoakaan vaikuta, varsinkin jos löytyy konsteja jolla haittaa voidaan ainakin lieventää.
Jos vitosen korjaus maksaa vaikka 500 € niin sillä 100000 kilometrillä jonka se ehkä keskimäärin kestää kuluu isolla m-autolla dieseliä noin 13000 litraa joka nykyhinnoilla maksaa noin 15000 €, muu huolto noin 2000 € samaan aikaan, niin missä se vaihteen korjaus tuntuu. Korjauksen yhteydessä sen voi samaan hintaan vaihtaa hieman tiuhemmaksi jolloin kestävyys tullee paremmaksi.
Jo hieman (n. 10v) kokeilleena en pidä Fiatin peruskonseptia kelvottomana matkailuauton pohjaksi. Olen sen kanssa pärjännyt pikku ongelmilla 250000 km, miten olisi käynyt mersulla tai foortilla en tiedä kun en ole kokeillut.
Turhaa vouhotusta asiantuntemattomilta koko marina.- menty
karva.naamari kirjoitti:
Kunnon mies osaa käsitellä mekaanisia värkkejä vaikka ne hieman epätäydellisiä olisivatkin. On vaan nykyinen pullamössösukupolvi jolle kaikki pitää tehdä valmiiksi ja sittenkin ne marisevat.
Haluaisin vaan nähdä sen yllä olevien herrojen/daamien suunnitteleman edullisen täysin ongelmattoman minkä tahansa värkkikalun, autoa en edes kuvittele heiltä syntyvän. Koittakaa nyt tehdä vaikka kapusta josta yksikään muu kansalainen ei valita. Veikkaan sen olevan kuitenkin joko liian iso tai pieni, liian paksu tai ohut, liian pitkä tai lyhyt, väärää materiaalia tai siinä on joku muu mahdollisista varmasti sadasta ominaisuudesta joka ei jollekin kelpaa. On hyväksyttävä se, että elämme epätäydellisessä maailmassa eikä yksi vitonen ja sen ongelmat paljoakaan vaikuta, varsinkin jos löytyy konsteja jolla haittaa voidaan ainakin lieventää.
Jos vitosen korjaus maksaa vaikka 500 € niin sillä 100000 kilometrillä jonka se ehkä keskimäärin kestää kuluu isolla m-autolla dieseliä noin 13000 litraa joka nykyhinnoilla maksaa noin 15000 €, muu huolto noin 2000 € samaan aikaan, niin missä se vaihteen korjaus tuntuu. Korjauksen yhteydessä sen voi samaan hintaan vaihtaa hieman tiuhemmaksi jolloin kestävyys tullee paremmaksi.
Jo hieman (n. 10v) kokeilleena en pidä Fiatin peruskonseptia kelvottomana matkailuauton pohjaksi. Olen sen kanssa pärjännyt pikku ongelmilla 250000 km, miten olisi käynyt mersulla tai foortilla en tiedä kun en ole kokeillut.
Turhaa vouhotusta asiantuntemattomilta koko marina.kuitenkin eteenpäin ,sillä heillä on apua ostettavissa mm Foorttin moottorasioissa .Ei ole syytä yrittää itse ,jos ei osaa .
- Moittia
karva.naamari kirjoitti:
Kunnon mies osaa käsitellä mekaanisia värkkejä vaikka ne hieman epätäydellisiä olisivatkin. On vaan nykyinen pullamössösukupolvi jolle kaikki pitää tehdä valmiiksi ja sittenkin ne marisevat.
Haluaisin vaan nähdä sen yllä olevien herrojen/daamien suunnitteleman edullisen täysin ongelmattoman minkä tahansa värkkikalun, autoa en edes kuvittele heiltä syntyvän. Koittakaa nyt tehdä vaikka kapusta josta yksikään muu kansalainen ei valita. Veikkaan sen olevan kuitenkin joko liian iso tai pieni, liian paksu tai ohut, liian pitkä tai lyhyt, väärää materiaalia tai siinä on joku muu mahdollisista varmasti sadasta ominaisuudesta joka ei jollekin kelpaa. On hyväksyttävä se, että elämme epätäydellisessä maailmassa eikä yksi vitonen ja sen ongelmat paljoakaan vaikuta, varsinkin jos löytyy konsteja jolla haittaa voidaan ainakin lieventää.
Jos vitosen korjaus maksaa vaikka 500 € niin sillä 100000 kilometrillä jonka se ehkä keskimäärin kestää kuluu isolla m-autolla dieseliä noin 13000 litraa joka nykyhinnoilla maksaa noin 15000 €, muu huolto noin 2000 € samaan aikaan, niin missä se vaihteen korjaus tuntuu. Korjauksen yhteydessä sen voi samaan hintaan vaihtaa hieman tiuhemmaksi jolloin kestävyys tullee paremmaksi.
Jo hieman (n. 10v) kokeilleena en pidä Fiatin peruskonseptia kelvottomana matkailuauton pohjaksi. Olen sen kanssa pärjännyt pikku ongelmilla 250000 km, miten olisi käynyt mersulla tai foortilla en tiedä kun en ole kokeillut.
Turhaa vouhotusta asiantuntemattomilta koko marina."Pullamössö" ikäluokkaa. Me eletään aikaa jossa nuoret ovat atk, kieli ja muulla yleisosaamisellaan korvaamattomia työpaikoilla, joissa tehdään muutakin kuin ruumiillista työtä.
Taitaa olla herra naamarilla kovin pieni tuttavapiiri siellä nuorten joukossa. Moittia kirjoitti:
"Pullamössö" ikäluokkaa. Me eletään aikaa jossa nuoret ovat atk, kieli ja muulla yleisosaamisellaan korvaamattomia työpaikoilla, joissa tehdään muutakin kuin ruumiillista työtä.
Taitaa olla herra naamarilla kovin pieni tuttavapiiri siellä nuorten joukossa.Se on kumma juttu, kaikki tuntemani ja niitä on kyllä sormilla laskematon määrä pärjäävät ja ovat tiukasti työelämässä elleivät opiskele tai käy koulua. On kuitenkin sekä näköhavaintojen että lehtien ja uutisten perusteella turhan suuri uusavuttomien joukko päässyt kehittymään. Porukkaa vetelehtii kipsojen ja ostoskeskusten nurkissa vaikka läksyjen luku ja harrastukset olisivat parempi ratkaisu. Kunnon harrastukset vielä pitäisivät porukan paremmin "kaidalla tiellä". Tosin heihin nähtävästi lukeutuu myös varhaiseen aikuisikään ehtineitä.
Minäkin jo huru-ukkoikään ehtineenä olen kerinnyt hankkimaan kohtuulliset kieli- ja atk-taidot joten ei se ole muillekaan mahdotonta. Nuorillehan se on elämän edellytys tässä yhteiskunnassa.- marisija
karva.naamari kirjoitti:
Kunnon mies osaa käsitellä mekaanisia värkkejä vaikka ne hieman epätäydellisiä olisivatkin. On vaan nykyinen pullamössösukupolvi jolle kaikki pitää tehdä valmiiksi ja sittenkin ne marisevat.
Haluaisin vaan nähdä sen yllä olevien herrojen/daamien suunnitteleman edullisen täysin ongelmattoman minkä tahansa värkkikalun, autoa en edes kuvittele heiltä syntyvän. Koittakaa nyt tehdä vaikka kapusta josta yksikään muu kansalainen ei valita. Veikkaan sen olevan kuitenkin joko liian iso tai pieni, liian paksu tai ohut, liian pitkä tai lyhyt, väärää materiaalia tai siinä on joku muu mahdollisista varmasti sadasta ominaisuudesta joka ei jollekin kelpaa. On hyväksyttävä se, että elämme epätäydellisessä maailmassa eikä yksi vitonen ja sen ongelmat paljoakaan vaikuta, varsinkin jos löytyy konsteja jolla haittaa voidaan ainakin lieventää.
Jos vitosen korjaus maksaa vaikka 500 € niin sillä 100000 kilometrillä jonka se ehkä keskimäärin kestää kuluu isolla m-autolla dieseliä noin 13000 litraa joka nykyhinnoilla maksaa noin 15000 €, muu huolto noin 2000 € samaan aikaan, niin missä se vaihteen korjaus tuntuu. Korjauksen yhteydessä sen voi samaan hintaan vaihtaa hieman tiuhemmaksi jolloin kestävyys tullee paremmaksi.
Jo hieman (n. 10v) kokeilleena en pidä Fiatin peruskonseptia kelvottomana matkailuauton pohjaksi. Olen sen kanssa pärjännyt pikku ongelmilla 250000 km, miten olisi käynyt mersulla tai foortilla en tiedä kun en ole kokeillut.
Turhaa vouhotusta asiantuntemattomilta koko marina.On hienoa, että on olemassa karvanaamainen Yli-ihminen. Kaikkien alojen erikoisasiantuntija.
Olen pahoillani itseni ja muiden asiantuntemattomien kirjoitteluista. Vastedes keskustelussa tarvitaan kirjoituksia vain 2 kpl/keskustelu.
Kysyjä kysyy jotain tai esittää mielipiteen. Karva.naamari sitten kertoon kaikkien alojen asiantuntemukseen nojaten miten asian tulisi olla.
Näin säästyy palvelintilaa, keskustelun seuraaminen on helppoa ja loogista. Ennenkaikkea tieto on ehdottoman varmaa ja luotettavaa. Onhan se asiantuntijan ilmoittamaa. - kolmois
karva.naamari kirjoitti:
Se on kumma juttu, kaikki tuntemani ja niitä on kyllä sormilla laskematon määrä pärjäävät ja ovat tiukasti työelämässä elleivät opiskele tai käy koulua. On kuitenkin sekä näköhavaintojen että lehtien ja uutisten perusteella turhan suuri uusavuttomien joukko päässyt kehittymään. Porukkaa vetelehtii kipsojen ja ostoskeskusten nurkissa vaikka läksyjen luku ja harrastukset olisivat parempi ratkaisu. Kunnon harrastukset vielä pitäisivät porukan paremmin "kaidalla tiellä". Tosin heihin nähtävästi lukeutuu myös varhaiseen aikuisikään ehtineitä.
Minäkin jo huru-ukkoikään ehtineenä olen kerinnyt hankkimaan kohtuulliset kieli- ja atk-taidot joten ei se ole muillekaan mahdotonta. Nuorillehan se on elämän edellytys tässä yhteiskunnassa.tai peräti nelois tai viidesti poljentaa,säästää
rattaita tosi paljon,mut turpiin tulee takana-ajavilta.
- Autonasentaja
Noissa jutuissa kerrotaan ummet ja lammet, mutta itse perusasiaa vältellään, kun ei tiedetä vaihteiston rakennetta. Lähimmäs pääsee se joka kertoo, että syynä on kun "vaihdetaan liian hätäisesti vitoselta pienemmlle". Juuri niin, mutta sitten kuvitellaan, että siinä menee synkronointi pilalle. EI EI, siinä menee vitosvaihdetta päällä pitävät lukitusrattaiden hampaat pilalle, siis kuluvat reunoistaan pyöreiksi. Kun 5- vaihde on lisätty jälkeenpäin laatikkoon, niin tilaa on jäänyt liian vähän ja hammasleveyttä on vain 4 mm kun normaalisti pitää olla on 8-10 mm leveyttä.
Kaksois poljennalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa kuten ei uudemmissa (98- 02)lootissa myöskään öljyn määrällä, sitä on tarpeeksi. Pitää vaan käyttää vitosvaihdetta vain yli 80 km/h nopeuksissa ja vaihtaessa polkea kytkin ensin täysin phjaan. Myös vaihteita ohjaavat vaijerit pitää olla oikein säädettyjä niin että "pykälät menee kunnolla päälle".- susi,
mikä susi
- höh
susi, kirjoitti:
mikä susi
PSA konsernin Ranskan tehdas valmistaa kaikkiin konsernin pakettiautoihin vaihteistot (oliko se 1998 lähtien). Vain Fiat valmistaa konsernin sisällä alustamalleja mitkä soveltuvat alustoiksi matkailuautoille.
- Autonasentaja
höh kirjoitti:
PSA konsernin Ranskan tehdas valmistaa kaikkiin konsernin pakettiautoihin vaihteistot (oliko se 1998 lähtien). Vain Fiat valmistaa konsernin sisällä alustamalleja mitkä soveltuvat alustoiksi matkailuautoille.
Se laatikko mistä nyt kirjoitellaan on lähtöisin Sitikan XM:stä, missä vitosvaihde ei todellakaan joudu niin lujille kuin esim. Ducatoissa. Kuitenkin vaihteiston hyväksyminen on tapahtunut Fiatin toimesta, sillä PSA- konserni(sitikka, peugeot) EI OLE käyttänyt tätä vaihteistoa 2,8 moottorin yhteydessä vaan omassa 2,5 moottorissaan (näitä merkkejä, Jumper,Boxer, on käytetty vähän m- autoissa, vaikka alusta on sama). Vasta nyt 2000- luvulla on siirrytty käyttämään samoja koneita, lootia ja alustoja.
Alustoja on valmistettu PSA:n ja Fiatin pakuille pitkään yhteisyrityksessä samaan tapaan kuin Mersu ja Volkkari valmistavat (Sprinter) alustoja koneita keskenään. Ne alustat siis ei ole pelkästään fiatin "keksintöjä".
Fiat Ducaton vaihteistoja ei ole hajonnut Keski- Euroopassa normaalia enempää. Syynä on, että siellä saa moottoriteillä ajaa kunon haipakkaa ja ehkä kuskit on tottuneet vaihtamaan "oikein". Ei Suomessakaan ole rikkoutunut arvion mukaan kuin 5-10% vitosvaihteistoista ja nekin on on korjattavissa parin tunnin työllä n. 300 euron hintaan. Tietysti joku delta- auto velottaa tuplasti, mutta kukas käskee mennä sinne. Lootaa voi käyttää ilman vitosvaihdetta vaikka "maailman tappiin", koska ainoa vika on, että 5. ei pysy päällä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854032
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353101Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1002275Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312078Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell761830Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271811- 311800
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271557Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91527- 281501