Poliisit liikkeelle

töihin

Poliisien tulisi alkaa tekemään asuntoautojen painojen tarkistuksia. Monet, etenkin uudet asuntoautojen mallit ovat helposti ylipainoiseksi lastattavia että ihan hirvittää kun sellaisen kuskina on henkilöautoon tottuneita harmaa partoja.

Monissa vanhoissa asuntoautoissa oli lastaus mahdollisuus jopa 1000 kg tienoilla mutta nykyisin myynnissä on asfalttilaivoja joihin ei saisi papereiden mukaan lastata edes 400 kiloa vaikka auto on rekisteröity 4 jopa 6 henkilölle.
Kun sellaisen auton lastaa ja täyttää vesitankit ja jääkaapin jne niin helposti tulee ylipainoa ja liikenteessä sellaisella vähemmän tottuneen ohjattavana on vaarallinen tappoase.

Järkeä tulevan kesän liikenteeseen!

34

2231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaveria

      Poliisilla pelottelet. Siehä sälli oot.

    • ja ajan C-kortilla.

      Ei ongelmia, voi ottaa akka ja viinit mukaan Saksasta kotimatkalla.

    • huolestuneelle

      Kaasupullot ja vesi tankattuna lasketaan jo omaan painoon, joten niistä ei tarvi huolestua.
      Muusta tavarasta kannattaa kuitenkin vähän katsella mitä oikeasti tarvitsee mukaansa ottaa.
      Autoissa kuitenkin kantavuus ja ajo-ominaisuudet riittää.
      Paljon huolestuneempi olen niistä henkilöauto lomalaisista joilla on jouset notkollaan ja valot kohti taivasta kun pitää olla koko suku kerralla menossa mummon mökille. Ja katolla oleva suksiboxi on tursollaan mäyräkoiria ja hk:n sinistä. Nehän vasta vaappuu tuolla tiellä ja läpät lyhenee vaaksan verran kun viiletetään perä maata viistäin.
      Kyllä mää ne vaunu perässä ohitan heti kun mahdollista, ei niiden perässä uskalla ajaa kun ei tiedä minä hetkenä ne syöksyy reunahiekan kautta taas takaisin keskiviivan päälle.
      Ja mökkimuulien vetäjät on vielä hurjempia. kevyt peitteet lepattaa kun kun lentävän hollantilaisen purjeet kun painetaan vastatuuleen mökille kiukaat ja puutarhakalusteet lavalla tutisten

    • poliisit

      tielle vahtimaan matkailuautoja. Pois poliisi rauhoittamasta perheväkivaltaa, pois rauhoittelemasta tappeluita ja tutkimasta muita väkivallantekoja. Pois poliisi tutkimasta huume ja talousrikoksia, tienpäälle jahtaamaan matkailuautoja.

      Tätähän halusit. Asiaa et tosin näytä ymmärtävän. Esimerkiksi jos kantavuus on 400 kiloa autoa ei voida rekisteröidä kuudelle henkilölle.

      Ymmärrän katkeruutesi ja kateutesi asfalttilaivoja kohtaan. Asiasi teet kuitenkin uskottavammaksi ottamalla selvää perusasioista.

      • Olet oikeassa, kuudelle eli 1 5 hengelle 7m matkailuautolla pitää olla kantavuutta min. 505 kg. Jos jälkeenpäin on asennettu vaikkapa markiisi ja ilmastointi joita varmasti ei ole omamassassa pitää vähentää yksi henkilö jne.

        Laskennallisesti tuo yllä oleva kantavuus sisältää 60 kg matkatavaroita ( á 10kg/lärvi) sekä 70 kg muita varusteita ( 10 kg/m). Näin hilkulla eletään tuon kuorman suhteen isoilla 3500 kg autoilla. Oikeasti niihin ei yleensä saa kuin 1 - 2 matkustajaa. Meitä huijataan koko ajan myyjien ja katsastajien puolelta.


      • karva.naamari kirjoitti:

        Olet oikeassa, kuudelle eli 1 5 hengelle 7m matkailuautolla pitää olla kantavuutta min. 505 kg. Jos jälkeenpäin on asennettu vaikkapa markiisi ja ilmastointi joita varmasti ei ole omamassassa pitää vähentää yksi henkilö jne.

        Laskennallisesti tuo yllä oleva kantavuus sisältää 60 kg matkatavaroita ( á 10kg/lärvi) sekä 70 kg muita varusteita ( 10 kg/m). Näin hilkulla eletään tuon kuorman suhteen isoilla 3500 kg autoilla. Oikeasti niihin ei yleensä saa kuin 1 - 2 matkustajaa. Meitä huijataan koko ajan myyjien ja katsastajien puolelta.

        Varsinkin ja ainakin Fiat maxi pohjaiset autot on tehty 3850 kg massalle vaikka rekisteröitykin 3500 kg ajokorttimääräysten ja muun byrokratian vuoksi. Tällöin ei 350 kg ylikuormaa oikeasti olekaan ylikuormaa kuin hallinnollisesti ja siihen saa mukaan pari mäyräkoiraa eläinten ystäville ja fillarin.


      • Unelma Suoli
        karva.naamari kirjoitti:

        Varsinkin ja ainakin Fiat maxi pohjaiset autot on tehty 3850 kg massalle vaikka rekisteröitykin 3500 kg ajokorttimääräysten ja muun byrokratian vuoksi. Tällöin ei 350 kg ylikuormaa oikeasti olekaan ylikuormaa kuin hallinnollisesti ja siihen saa mukaan pari mäyräkoiraa eläinten ystäville ja fillarin.

        Fiatti ei ole auto. IVECO. MB. MAN. jne. Vain takapotkuiset ja nelikot on autoja, muut on leluja.


      • Unelma Suoli kirjoitti:

        Fiatti ei ole auto. IVECO. MB. MAN. jne. Vain takapotkuiset ja nelikot on autoja, muut on leluja.

        Kysehän oli kantavuudesta ei muusta, joten arvostelusi meni hieman aiheen ohi.

        Olen mainitsemallasi lelulle ajellut ympäri Eurooppaa yli 250000 km 10v aikana joten kyllä lelullakin pärjää kohtalaisen mukavasti. Olen useaan otteeseen ajellut yli Alppien (myös saksalaisten käyttämiä reittejä joissa kierretään Itävallan maksulliset tiet) ja Pyreneiden sekä seikkaillut Norjan vuorilla olematta kertaakaan pulassa etuvedon vuoksi. En väitä etteikö takavetoinen olisi jossain kohden käyttökelpoisempi mutta minulle ovat muut seikat sanelleet valinnan.


      • Unelma Suoli
        karva.naamari kirjoitti:

        Kysehän oli kantavuudesta ei muusta, joten arvostelusi meni hieman aiheen ohi.

        Olen mainitsemallasi lelulle ajellut ympäri Eurooppaa yli 250000 km 10v aikana joten kyllä lelullakin pärjää kohtalaisen mukavasti. Olen useaan otteeseen ajellut yli Alppien (myös saksalaisten käyttämiä reittejä joissa kierretään Itävallan maksulliset tiet) ja Pyreneiden sekä seikkaillut Norjan vuorilla olematta kertaakaan pulassa etuvedon vuoksi. En väitä etteikö takavetoinen olisi jossain kohden käyttökelpoisempi mutta minulle ovat muut seikat sanelleet valinnan.

        Ei ammattikuskit voi ajaa etuvetoisella. Se no suurin synti.


      • Unelma Suoli kirjoitti:

        Ei ammattikuskit voi ajaa etuvetoisella. Se no suurin synti.

        Miten yskä eli leikillisesti "köhä" ja Fiat liittyvät toisiinsa?

        Harva meistä on karavaanari ammatikseen joten sikälikään ei liene estettä etuvetoiselle, tämäkään väitteesi ei oikein stemmaa todellisuuden kanssa.

        Suurin synti nyt ei liene etuveto eikä karavaanailu yleensäkään, suurempana en kuitenkaan suurimpana pidän esim. joutavia väitteitä joita ei edes pysty toteen näyttämään.


    • Henkilöauto

      Nimittäin sama tilanne se on painojen suhteen myös useimpien henkilöautojen kanssa. Kun saat Corollaan mahtumaan rekisteriotteen sallimat 5 ihmistä, niin matkatavaroita varten pitää olla peräkärry.

      Ei matkailuauto olennaisesti muutu ajokäytökseltään parin sadan lisäkilon vuoksi. Olennaista on, mihin se paino sijoittuu, keventääkö etuakselia ja nostaako painopistettä.

      • voi olla

        Kyllä totuu on niin, että ehkä noin 50 kg vene tai joku muu asuntoauton katolla vaikuttaa ajo ominasuuksiin. Ja pienelläkin muutoksella voi onnettomuus esimerkiksi linja-auton kans olla seurauksiltaan ellainen että kannattee miettiä mitä varten ne painorajoitukset ovat ilmoitettu.

        Mietin tuota sinun tekstin loppuosssa olevaa "ei olennaisesti" ja sen jatkoa josta selvyydellä huomaa että tiedät riskit.


    • Kamaa

      Rekka-auto voi painaa lievällä ylikuormalla 70000
      kiloa. Ei kiinnosta virkavaltaa karavaanarin muutamat sadat ylikilot.

      • Asiaaa

        Noita dieetillä olijoita on ollu karavanaarien painoja murehtimas aina, mutta kenen auto on suomessa punnittu, ehkä jossakin ulkomailla, kun tiemaksu menee kilojen mukaan, mutta täällä on onneksi virkavallalla ihan oikeaakin tekemistä.


      • karaavaanareita

        Sekö oikeuttaa karavaanareita rikkomaan painorajoituksia???
        Olen sitä mieltä että jos sellainen onnettomuus sattuu jossa ylipaino on syynä niin onnettomuuden hinta ihmishengissä on korvaamaton....


      • karaavaanareita kirjoitti:

        Sekö oikeuttaa karavaanareita rikkomaan painorajoituksia???
        Olen sitä mieltä että jos sellainen onnettomuus sattuu jossa ylipaino on syynä niin onnettomuuden hinta ihmishengissä on korvaamaton....

        Kun ostat uuden auton jonka rekisteriotteessa lukee omamassa 3000 kg ja tiedät siihen massaan kuuluvan kaasut, vedet, polttoaineen ja kuskin niin kuvittelet helposti saavasi 500 kg kuormausvaraa. Usein tämä on kuitenkin bluffia, todellinen omamassa onkin 3200 - 3300 kg jolloin puolet saaduksi kuvittelemastasi kuormauskyvystä haihtuu kuin tuhka tuuleen. On kuin myytäisiin litra maitoa puolen litran purkissa.

        Onko vika karavaanarin, mielestäni ei. Vastuu pitää voida vierittää valheelliselle markkinoinnille ja laiskoille katsastusmiehille. Direktiivin mukaan oikeat massat saavat poiketa ainoastaan 3% tyyppitodistuksesta (CoC) ilmoitetusta.

        Jos katsastusmiehet punnitsisivat joka m-auton ei moisia virheitä pääsisi myyntiin vaan massat olisivat todellisia. Tällöin isot 7m autot seisoisivat kauppojen pihoilla ja lama iskisi. Väittävät yli 3500kg autojen markkinoiden olevan huomattavan pienet, ajokortti ja nopeusrajoitusongelmien vuoksi.

        Olenkin sitä mieltä, että järjestöjen olisi jo viimein puututtava tähän epäkohtaan ja saatava aikaan sopimus jolla moinen huijaus ja harhaan johtaminen saataisiin loppumaan. Lisäksi pitäisi saada autojen massat kuntoon jotta koko suma ei kaatuisi viattomimman osapuolen niskaan. Siinä hommia ongelmanratkaisijoille.


      • On sattunu..
        karaavaanareita kirjoitti:

        Sekö oikeuttaa karavaanareita rikkomaan painorajoituksia???
        Olen sitä mieltä että jos sellainen onnettomuus sattuu jossa ylipaino on syynä niin onnettomuuden hinta ihmishengissä on korvaamaton....

        Onnettomuutta on sattunu sen takia, että painoa on muutama kilo liikaa, kyllä syy on jossain muualla ollut, joko kuski on tyrinyt, ylinopeus, yms, ei se auton ajettavuus muutu mihinkään pienen ylikuorman takia, parempi olis, kun painot voitais tosiaan ilmoittaa rehellisesti, eikä tuijotettais sitä 3500 kilon rajaa, kun siinä tulee monen korttikin vastaan. Auto on kumminkin ihan sama painaako se 3400 vai 3600 kiloa.


      • miten vaan
        karaavaanareita kirjoitti:

        Sekö oikeuttaa karavaanareita rikkomaan painorajoituksia???
        Olen sitä mieltä että jos sellainen onnettomuus sattuu jossa ylipaino on syynä niin onnettomuuden hinta ihmishengissä on korvaamaton....

        Niin, onhan se varmaan paljon turvallisempaa, kun johonkin pikku henkilökinneriin jonka massa on 1000 kg luokkaa, pakataan 4-5 henkilöä, takakontti polkemalla täyteen tavaraa ja katolle suksiboksi joka täynnä roipetta. Eli vertailun vuoksi vaikkapa 150 kg tavaraa tonnin painoisessa henkilöautossa = 15% auton massasta ja matkailuautossa 3500 kilosta sama 150 kg = 4,3%. Ja henkilöautossa tuo kaikki on taka-akselin takana tai helvetin korkealla. Eli painopiste takana ja ylhäällä. Tosi turvallista varmaankin... Ja noin kuormattuja henkilöpirssejä näkee aivan liian usein.


      • ukkelihan
        karva.naamari kirjoitti:

        Kun ostat uuden auton jonka rekisteriotteessa lukee omamassa 3000 kg ja tiedät siihen massaan kuuluvan kaasut, vedet, polttoaineen ja kuskin niin kuvittelet helposti saavasi 500 kg kuormausvaraa. Usein tämä on kuitenkin bluffia, todellinen omamassa onkin 3200 - 3300 kg jolloin puolet saaduksi kuvittelemastasi kuormauskyvystä haihtuu kuin tuhka tuuleen. On kuin myytäisiin litra maitoa puolen litran purkissa.

        Onko vika karavaanarin, mielestäni ei. Vastuu pitää voida vierittää valheelliselle markkinoinnille ja laiskoille katsastusmiehille. Direktiivin mukaan oikeat massat saavat poiketa ainoastaan 3% tyyppitodistuksesta (CoC) ilmoitetusta.

        Jos katsastusmiehet punnitsisivat joka m-auton ei moisia virheitä pääsisi myyntiin vaan massat olisivat todellisia. Tällöin isot 7m autot seisoisivat kauppojen pihoilla ja lama iskisi. Väittävät yli 3500kg autojen markkinoiden olevan huomattavan pienet, ajokortti ja nopeusrajoitusongelmien vuoksi.

        Olenkin sitä mieltä, että järjestöjen olisi jo viimein puututtava tähän epäkohtaan ja saatava aikaan sopimus jolla moinen huijaus ja harhaan johtaminen saataisiin loppumaan. Lisäksi pitäisi saada autojen massat kuntoon jotta koko suma ei kaatuisi viattomimman osapuolen niskaan. Siinä hommia ongelmanratkaisijoille.

        tekee virheen rekisteröinti katsastuksessa jos auton paino poikkeaa todistuksessa olevasta.ja asiahan katsastajan, kuten myyjänkin helppo tarkastaa.kun varustelu poikkeaa todistuksen varusteista, on selvää jopa tyhmälle katsastusmiehelle tai myyjälle ettei se ole enään sama vekoitin.joten tässäkin asiassa tarvitaisiin joku sitkeä sissi joka sen veisi oikeuteen ja taistelisi korvaukset itselleen.tämä kun näkyy olevan asia jota eivät nämä sfc:n ukkelit ymmärrä.ainakin siellä on pyrkimys vierittää syy ostajille


      • ukkelihan kirjoitti:

        tekee virheen rekisteröinti katsastuksessa jos auton paino poikkeaa todistuksessa olevasta.ja asiahan katsastajan, kuten myyjänkin helppo tarkastaa.kun varustelu poikkeaa todistuksen varusteista, on selvää jopa tyhmälle katsastusmiehelle tai myyjälle ettei se ole enään sama vekoitin.joten tässäkin asiassa tarvitaisiin joku sitkeä sissi joka sen veisi oikeuteen ja taistelisi korvaukset itselleen.tämä kun näkyy olevan asia jota eivät nämä sfc:n ukkelit ymmärrä.ainakin siellä on pyrkimys vierittää syy ostajille

        Se tuntuu joskus helpolta näin hallintoalamaisena, mutta jos ja kun katsastusviranomainen kirjoittaa italialaisen CoC:n perusteella 300 kg alemman omamassan kuin mitä Manner-Euroopassa kirjataan saksalaisella CoC:llä ja saa siten autoon 3500 kiloisena kohtuullisen kantavuuden niin olen oppinut kantapään kautta ettei paljoa ole tehtävissä. Ei auta valituslautakunnat eikä käräjät auto pysyy ja paperit juuri sellaisina kuin ovat, ainoastaan laskua kertyy. Tästä on mapillinen paperia todisteena. Tässä tarvittaisiin joukkovoimaa eli ryhmä massoissa huijattuja karavaanareita nostamassa joukkokanteen.


      • ukkelihan kirjoitti:

        tekee virheen rekisteröinti katsastuksessa jos auton paino poikkeaa todistuksessa olevasta.ja asiahan katsastajan, kuten myyjänkin helppo tarkastaa.kun varustelu poikkeaa todistuksen varusteista, on selvää jopa tyhmälle katsastusmiehelle tai myyjälle ettei se ole enään sama vekoitin.joten tässäkin asiassa tarvitaisiin joku sitkeä sissi joka sen veisi oikeuteen ja taistelisi korvaukset itselleen.tämä kun näkyy olevan asia jota eivät nämä sfc:n ukkelit ymmärrä.ainakin siellä on pyrkimys vierittää syy ostajille

        Jäi kertomatta, että katsastusasema sai asian tultua ilmi huomautuksen AKE:lta mutta mitä se karavaanaria auttoi?


      • aikaan
        karva.naamari kirjoitti:

        Jäi kertomatta, että katsastusasema sai asian tultua ilmi huomautuksen AKE:lta mutta mitä se karavaanaria auttoi?

        säiliö-,turve/hake-puu- ja sora-autot katsastetiin aina kaikki säiliöt tyhjänä,ilman vara-rengasta ja akutkin pienempiin vaihdettuna jotta saatiin kantavuutta rekisteri-otteeseen, kunnes tultiin siihen vaiheeseen että alettiin ymmärtää että nämä autothan painavat todellisuudessa paljon enemmän, mutta sakkoja ei voi antaa, kun lasti on kantavuuden mukainen. ja laki muutui nykyseksi, jolloin ratkaiseva on ainoastaan kokonaispaino.ja nykyisin kukaan ei katsasta kuorma-autoa ali varusteltuna. mutta siellä rekisteri otteessa lukee myös oma-paino joka on todellinen, eikä ilman varusteita ja käsittääkseni sama laki koskee myös kaikkia muita ajo-neuvoja.joten kyllä tässä asiassa on sfc:een väellä mennyt juna ohi ja kovaa, kun eivät moista asiaa saa kuntoon ja väittävät olevansa etujärjestö jolla on joukko voimaa.


      • aikaan kirjoitti:

        säiliö-,turve/hake-puu- ja sora-autot katsastetiin aina kaikki säiliöt tyhjänä,ilman vara-rengasta ja akutkin pienempiin vaihdettuna jotta saatiin kantavuutta rekisteri-otteeseen, kunnes tultiin siihen vaiheeseen että alettiin ymmärtää että nämä autothan painavat todellisuudessa paljon enemmän, mutta sakkoja ei voi antaa, kun lasti on kantavuuden mukainen. ja laki muutui nykyseksi, jolloin ratkaiseva on ainoastaan kokonaispaino.ja nykyisin kukaan ei katsasta kuorma-autoa ali varusteltuna. mutta siellä rekisteri otteessa lukee myös oma-paino joka on todellinen, eikä ilman varusteita ja käsittääkseni sama laki koskee myös kaikkia muita ajo-neuvoja.joten kyllä tässä asiassa on sfc:een väellä mennyt juna ohi ja kovaa, kun eivät moista asiaa saa kuntoon ja väittävät olevansa etujärjestö jolla on joukko voimaa.

        voimme olla ainoastaan yhtä mieltä. Aivan kuin entinen virassa oleva presidentti aikoinaan sanoi niin, "jottain tarttis tehrä".


      • Ostaja itse
        karva.naamari kirjoitti:

        voimme olla ainoastaan yhtä mieltä. Aivan kuin entinen virassa oleva presidentti aikoinaan sanoi niin, "jottain tarttis tehrä".

        Välinpitämättömyys painoista lähtee m-auton ostajien omasta halusta piilottaa ikävä tosiasia. Mieluummin kuunnellaan kauppamiehen väitettä "eihän näitä koskaan punnita" kuin oltais tarkkana. Varsinkin perheelliset pienten lasten kanssa liikkuvat tekevät itselleen karhunpalveluksen, koska ylipainossa tai aina sallitun rajoilla liikkuva m- auto on myös huonompi hallittava kuin sellainen missä kantavuudessa on pelivaraakin.

        Ostaja voi AINA ENNEN KAUPPAA vaatia että auto käytetään puntarilla.


      • höh
        Ostaja itse kirjoitti:

        Välinpitämättömyys painoista lähtee m-auton ostajien omasta halusta piilottaa ikävä tosiasia. Mieluummin kuunnellaan kauppamiehen väitettä "eihän näitä koskaan punnita" kuin oltais tarkkana. Varsinkin perheelliset pienten lasten kanssa liikkuvat tekevät itselleen karhunpalveluksen, koska ylipainossa tai aina sallitun rajoilla liikkuva m- auto on myös huonompi hallittava kuin sellainen missä kantavuudessa on pelivaraakin.

        Ostaja voi AINA ENNEN KAUPPAA vaatia että auto käytetään puntarilla.

        Monet uudemmista matkailuautojen alustoista on hyväksytty 3850 - 4200 kg:n kokonaispainoille. Siten pelkällä muutoskatsastuksella pystyy nostamaan matkailuauton kokonaispainoa ja samalla saamaan lisää kantavuutta. Ajokortti vaatimus nousee samalla C-kortille (kuorma-auto).

        Miksi sitten autot katsastetaan 3500 kg:n kokonaispainolle? Suurin syy on autojen käyttäjäkunnassa. Monellakaan ei ole kuin se hikinen B-kortti. Eikä mitään haluja, useilla ei enää edes kykyjä, nostaa kortin tasoa suuremmaksi. Verot- ja muutamat muutkin maksut nousevat jonkin verran auton painon ylittäessä 3500 kg.


      • Ostaja itse kirjoitti:

        Välinpitämättömyys painoista lähtee m-auton ostajien omasta halusta piilottaa ikävä tosiasia. Mieluummin kuunnellaan kauppamiehen väitettä "eihän näitä koskaan punnita" kuin oltais tarkkana. Varsinkin perheelliset pienten lasten kanssa liikkuvat tekevät itselleen karhunpalveluksen, koska ylipainossa tai aina sallitun rajoilla liikkuva m- auto on myös huonompi hallittava kuin sellainen missä kantavuudessa on pelivaraakin.

        Ostaja voi AINA ENNEN KAUPPAA vaatia että auto käytetään puntarilla.

        Yleinen keskustelu näistä massoista on ollut käynnissä vasta jonkun aikaa, en usko vieläkään kaikkien karavaanareiden ja muiden matkailuajoneuvoista kiinnostuneiden olevan asiantuntijoita tämän alan direktiiveistä.

        On lisäksi ainakin lähes rikollista katsastusviranomaisilta olla niin huolimaton m-autojen katsastusten kanssa. Rekisteröinti katsastuksen, jossa massat kirjataan, pitäisi olla paljon luotettavampi, eikä ostajalla pitäisi olla velvollisuutta käydä uutta juuri rekisteröityä autoa punnitsemassa ennen kaupantekoa. Tällä alalla myös moni auto ja vaunu ostetaan ilman, että oma väline olisi edes nähtäillä kaupantekohetkellä. Viranomaisten toimiin pitää voida luottaa.

        Jos kaikkea pitää aina epäillä ja moneen kertaan tarkastaa joka vaiheessa ollaan todella hukassa, kun ostaa litran maitopurkin kuvittelee saavansa litran maitoa. Miten autokauppa siitä poikkeaa muutoin kuin hintansa puolesta. Kyllä vastuu noista vääristä rekisteröinneistä on jossain maahantuojan ja rekisteröivän viranomaisen tienoilla. Heillä kuuluu ja pitää olla tieto ja vastuu tekemästään työstä. Pitää vain saada järjestöt kartoittamaan ongelman laajuus ja sen jälkeen painostamaan virheiden todelliset aiheuttajat tekemään se mitä asian korjaamiseksi tarvitaan.


      • B-kortti
        höh kirjoitti:

        Monet uudemmista matkailuautojen alustoista on hyväksytty 3850 - 4200 kg:n kokonaispainoille. Siten pelkällä muutoskatsastuksella pystyy nostamaan matkailuauton kokonaispainoa ja samalla saamaan lisää kantavuutta. Ajokortti vaatimus nousee samalla C-kortille (kuorma-auto).

        Miksi sitten autot katsastetaan 3500 kg:n kokonaispainolle? Suurin syy on autojen käyttäjäkunnassa. Monellakaan ei ole kuin se hikinen B-kortti. Eikä mitään haluja, useilla ei enää edes kykyjä, nostaa kortin tasoa suuremmaksi. Verot- ja muutamat muutkin maksut nousevat jonkin verran auton painon ylittäessä 3500 kg.

        Hra höhin mielestä. Mites se niin hikiseksi tulee? Veikkaanpa että useilla on kyky C- korttiin, mutta ei mitään tarvetta. Samalla mammankin pitäisi ajaa se täysin turha kortti, joten ajellaan osamaksulla ja B- kortilla, koska eihän Suomessa koskaan ole vielä m- autoja punnittu. Sitten kun lähdetään ulkomaille niin pääsee ne "varakilot" käyttöön. Kun se auto on vaikkapa 4 tonnin vehje, niin keskieuroopassa sillä voi liikkua ilman sakon vaaraa B- kortillakin, koska painot katsotaan tyypityksen eikä Suomeen rekisteriotteen mukaan.


    • Lillukanvarsissa

      Muutama kilo sinne tänne. Taitaa olla alkuperäinen liikkeelle paneva voima tässä painoasiassa tuo vanha kunnon kateus.

    • oli se ..

      kauhiata meininkiä, kun poijan muuttokuorman kyyvihin keravalta ouluun parivuotta sitten. Deletti 5881 alkovilla ja peräkärry perässä. Siinä tungettiin joka helevetin rakkoon kampetta, jotta norrat nauku. Kyyryssä hartijat ajelin tuon runsaan seittemänsatta kilsaa, kun meinasi tavarathyökkyö niskaan täytteen lastatusta asuntotilasta.


      samoin oli kötkällään muulin pyöränakselit, kun valehtelemata on tonnin paenonen lasti piälläänsä. Kun lähin keravalta kiihyttelemään siihen lievään vastasseen, niin uattelin, jotta ei tule helevettijää, kun tuntu, jotta nyt jo alakkaa hevoset huuttoo lissää kaoroja, tae muuten ei kuorma kulukkeuvu tervaporvarrien kaupunttiin.

      no, perille peästiin ja rikos on vahannu, paetsi kun katon renkkaejen kylykiä, niin näöttipä ihan kun ahava olisi syönny, tae muuten vae olisi plyyt käöneet vähäseksi. oli viiruo viirun vieressä niijen renkaejen kylyjissä.

      Vaan kylläpä puntaroin tarkkaan viime kesänä, kun Puolaan lähettiin, jotta ei vaen oes rammooka ylite sen 34999 vae mikä se oli se kokonaespaeno vae mikä se oli...

    • karavaanari90

      Poliisia teille koska,käytännössä asunto-autojen
      (kaikkien)nopeusrajoitus muttui 100km/h lain myötä.

      • höh

        Menee vielä pitkään kaiken kaluston vaihtumiseen 100 km/h. Käytännössä vasta 2007 matkailuauto mallit (syksystä 2006 lähtien) on tilattu 100 km/h tarvittavilla varusteilla. Vanhempaa kalustoa on vielä kauan liikenteessä. Kaikista liikenteessä olevista matkailuautoista 100 km/h autot ovat vielä pieni, mutta kokoajan kasvava ryhmänsä.


      • vakkarilla
        höh kirjoitti:

        Menee vielä pitkään kaiken kaluston vaihtumiseen 100 km/h. Käytännössä vasta 2007 matkailuauto mallit (syksystä 2006 lähtien) on tilattu 100 km/h tarvittavilla varusteilla. Vanhempaa kalustoa on vielä kauan liikenteessä. Kaikista liikenteessä olevista matkailuautoista 100 km/h autot ovat vielä pieni, mutta kokoajan kasvava ryhmänsä.

        n. 98 km/h läpi vuoden. Se on edullisempi tapa päästä mukaan muun liikenteen vauhtiin. Ei tartte uusia kalustoa ja tiketti saattaa tulla kerran 3-4 vuodessa a* 100 eetua. Ei paha.


      • höh
        vakkarilla kirjoitti:

        n. 98 km/h läpi vuoden. Se on edullisempi tapa päästä mukaan muun liikenteen vauhtiin. Ei tartte uusia kalustoa ja tiketti saattaa tulla kerran 3-4 vuodessa a* 100 eetua. Ei paha.

        Näin on kautta aikojen tehty, ajettu ylinopeuksilla, oli tie- tai autokohtainen nopeusrajoitus mikä tahansa. Siksipä sitä valvontaakin eri tavoilla koittavat lisätä kiinnijäämisriskin kasvattamiseksi.


    • töihin

      Olen omin silmin nähnyt tilanteen jossa oli käynyt pahasti mutta onneksi ei ollut vastaan tulijoita.
      Eräs asuntoauton kuljetta olis lastannut autonsa katolle painoa liikaa ja lastetteli mutkasella tiellä reilulla vauhdilla sisäkurviin sillä seurauksella että sain hinata sen pois tien vasemman puoleisesta ojasta.
      Tilanteen haltuun saaneena kävimme läpi faktat ja tulimme yhdessä siihen tulokseen että hänellä oli autossaan vähintää 300 kg ylipaino ja siitä melkein puolet KATOLLA.
      Hän lupasi jättää seuraavalla reissulla veneen ja muutakin kamaa pois matkasta.
      Keulasta rikkoontu puskurin lisäksi paljon peltiä mutta hän pääsi silti jatkamaan matkaa, rauhallisemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3872
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2773
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      96
      2190
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1697
    5. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      26
      1658
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1508
    7. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      28
      1488
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1464
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      73
      1453
    Aihe