Vapaa kuvaus

Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1100

  1. ja Kiitos.
  2. Niin kuski kuin anoppikin on vain 75 kg kun he ovat istumassa autossa. Niin se vaihtelee kun vertaa puntarin lukemiin, mihin sitä enää voi luottaa kapteeni?
  3. Puolivahingossa aikoinaan Knausomistajaksi joutuneena minulla on hieman tietoa asiasta. Ihmettelen kuitenkin, ettet ole moisia asioita kysellyt entiseltä omistajalta tai myyjältä.

    Knaus julkisti nk. monitoimipohjan joskus vuosituhannen vaihteen kieppeillä. Se tarkoittaa lattian alla vähintään lämmitettyä koteloa sekä raikas että harmaavedelle. Molempiin on ainakin minun alkovimallissani lisäksi narulla toimivat venttiilit joilla lämmitys voidaan sulkea jos pakkasta ei ole odotettavissa (syksy viileät).

    Harmaavesi on toiminut minulla moitteettomasti koko ajan mutta raikasveden kanssa oli hieman hankaluuksia. Tähän oli kaksi syytä jotka myöhemmin paljastuivat, liian pitkä matka lämmitysletkua auton alla jolloin ilma jäähtyi liikaa ennen tuloaan säiliölle sekä vuosia jälkeen paljastunut ilmavuoto säiliönkotelon liitoksessa. Homma kuitenkin toimi alkuhämmennyksen jälkeen lisäpuhalluksen haaroituksella säiliölle. Ongelma oli ainoastaan seisahduksissa koska ajon aikana alipaine auton alla imi lämmintä ilmaa säiliölle aivan tarpeeksi.

    Ainakin minun autossani oli maahantuoja asentanut/asennuttanut sekä vesikiertolämmityksen että sähkövastuksen huohotinputkeen, ei ole kertaakaan talvikäytöstä huolimatta tehnyt kepposia. Vastus on kärvähtänyt 2 kertaa mutta sen vaihto on aika pieni juttu kun vaan tietää mitä tehdä.

    Jos tarkoitat alustasuojalla moottorin alustalevyä niin suosittelen jos sitä ei vielä ole. Sen puute saa ravan ja suolan roiskumaan ympäri konehuonetta ja talvikäytössä lukuisat anturiviat tulevat vaivoiksesi varsin pian. Jos tarkoitat ruostesuojausta niin vain metalliosiin, ei vaneriin.

    Talvikäytössä suosittelen Webaston tai Eberin hankkimista moottorin lämmitykseen varsinkin integroidussa autossa koska silloin pääset aina kirkkain ruuduin matkaan.

    Sille epäuskoiselle joka arveli sitä takapunkkaan kiipeämistä voin kertoa, että Knaus on yksi niitä harvoja valmistajia jolla on ollut ällikkää tehdä kunnon raput takavuoteeseen. Raput toimivat ainakin minulla lisäksi jalkinevarastona.
  4. En ole ymmärtänyt käytyä keskustelua siten, että joitain asioita ei saisi jollain palstalla käsitellä. Kyse on mielestäni ollut toiveesta jatkaa keskustelu sillä palstalla millä se on aloitettukin.

    Nythän täällä on ollut käytäntönä jollakin tai joillakin tuoda esim. SFC jäsenpalstan kirjoituksia tänne arvosteltavaksi vaikka mielestäni oikea tapa olisi jatkaa keskustelua siellä jäsenpalstalla.

    Jos joku aihe kiinnostaa niin kyllä tänne voi avata aivan uuden keskustelun siitä aiheesta. Tällä palstalla pidän kuitenkin suotavana käydä keskustelua asioista eikä henkilöistä johon suuntaan kirjoittelu tuntuu kovasti nykyään suuntautuvan. Oikeista karavaanariasioista tuntuu olevan pulaa.