Fiat 2.8 AL-KO alusta

Pakkasukko

Olisiko tietoa jaossa?
Ostin Knaus Sunliner 658 lg;n AL-KO alustalla ja Fiat 2.8 moottorilla vm.04 myyjä vakuutti ettei tarvitse alustasuojaa? on suomi auto.MITEN ON ja miten homma hoituu?Entä huohotin,vesi ja harmaavesi ym.jäätymiselle arat paikat?
KIITOS TIEDOISTA.

8

4275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onpaostaja

Ensin ostaa ja sitten kysyy. No tämähän on karavaanaripalsta.

• tietää miten sinne

takasänkyyn pääsee ja jos pääsee niin miten sieltä pois tullaan? Varsinkin kun nukkuu takana.

• Puolivahingossa aikoinaan Knausomistajaksi joutuneena minulla on hieman tietoa asiasta. Ihmettelen kuitenkin, ettet ole moisia asioita kysellyt entiseltä omistajalta tai myyjältä.

Knaus julkisti nk. monitoimipohjan joskus vuosituhannen vaihteen kieppeillä. Se tarkoittaa lattian alla vähintään lämmitettyä koteloa sekä raikas että harmaavedelle. Molempiin on ainakin minun alkovimallissani lisäksi narulla toimivat venttiilit joilla lämmitys voidaan sulkea jos pakkasta ei ole odotettavissa (syksy viileät).

Harmaavesi on toiminut minulla moitteettomasti koko ajan mutta raikasveden kanssa oli hieman hankaluuksia. Tähän oli kaksi syytä jotka myöhemmin paljastuivat, liian pitkä matka lämmitysletkua auton alla jolloin ilma jäähtyi liikaa ennen tuloaan säiliölle sekä vuosia jälkeen paljastunut ilmavuoto säiliönkotelon liitoksessa. Homma kuitenkin toimi alkuhämmennyksen jälkeen lisäpuhalluksen haaroituksella säiliölle. Ongelma oli ainoastaan seisahduksissa koska ajon aikana alipaine auton alla imi lämmintä ilmaa säiliölle aivan tarpeeksi.

Ainakin minun autossani oli maahantuoja asentanut/asennuttanut sekä vesikiertolämmityksen että sähkövastuksen huohotinputkeen, ei ole kertaakaan talvikäytöstä huolimatta tehnyt kepposia. Vastus on kärvähtänyt 2 kertaa mutta sen vaihto on aika pieni juttu kun vaan tietää mitä tehdä.

Jos tarkoitat alustasuojalla moottorin alustalevyä niin suosittelen jos sitä ei vielä ole. Sen puute saa ravan ja suolan roiskumaan ympäri konehuonetta ja talvikäytössä lukuisat anturiviat tulevat vaivoiksesi varsin pian. Jos tarkoitat ruostesuojausta niin vain metalliosiin, ei vaneriin.

Talvikäytössä suosittelen Webaston tai Eberin hankkimista moottorin lämmitykseen varsinkin integroidussa autossa koska silloin pääset aina kirkkain ruuduin matkaan.

Sille epäuskoiselle joka arveli sitä takapunkkaan kiipeämistä voin kertoa, että Knaus on yksi niitä harvoja valmistajia jolla on ollut ällikkää tehdä kunnon raput takavuoteeseen. Raput toimivat ainakin minulla lisäksi jalkinevarastona.

• helppoa mennä punkkaan

ja pois siitä herää kysymys mitävarten sitten makuuhuone pitää olla niin iso jos kerran tällainen 120cm punkka jossakin nurkassa on ihan OK?

Kyllä luulen että vähän vanhemmat (1955---) ei tällaista punkkaa haluaa. Tietysti siinämielessä hyvä että muija ei karkuun pääse.

• helppoa mennä punkkaan kirjoitti:

ja pois siitä herää kysymys mitävarten sitten makuuhuone pitää olla niin iso jos kerran tällainen 120cm punkka jossakin nurkassa on ihan OK?

Kyllä luulen että vähän vanhemmat (1955---) ei tällaista punkkaa haluaa. Tietysti siinämielessä hyvä että muija ei karkuun pääse.

Nyt mentiin vähän asian viereen mutta mitoistahan ei juttua ole ollut. 120 cm on vähän lyhyt punkaksi ja kapeakin jos puhutaan tuplapetistä. Knaussin takapunkka on, noin vaan tiedoksi, 205 x 150 cm ja jos on alkovi niin siellä se on 10cm leveämpi. Kelpaa siinä kölliä isommankin. Eikä se missään nurkassa ole vaan täyttää koko perän.

Käsityksesi matkailuautoista on vielä hieman puutteellinen, mene messuille niin voit lisätä sivistystäsi tällä alalla. Ensiviikonvaihteessa Turussa ja siitä viikko niin Helsingissä, terve menoa!

• sellaiset että
        karva.naamari kirjoitti:

Nyt mentiin vähän asian viereen mutta mitoistahan ei juttua ole ollut. 120 cm on vähän lyhyt punkaksi ja kapeakin jos puhutaan tuplapetistä. Knaussin takapunkka on, noin vaan tiedoksi, 205 x 150 cm ja jos on alkovi niin siellä se on 10cm leveämpi. Kelpaa siinä kölliä isommankin. Eikä se missään nurkassa ole vaan täyttää koko perän.

Käsityksesi matkailuautoista on vielä hieman puutteellinen, mene messuille niin voit lisätä sivistystäsi tällä alalla. Ensiviikonvaihteessa Turussa ja siitä viikko niin Helsingissä, terve menoa!

pitää ryömiä jostakin reiästä jotta pääsee punkkaan? Olen nähnyt sellaisia asuntoautoja jossa on punkka keskellä lattia takana ja vielä menosuunnassa joten punkkaan pääsee sekä oikealta että vasemalta.

Minä en halua ryömiä keneenkään yli keskellä yötä kun tulee "pissahätä"

• Tarkoittaa...

Vain runkoa. Runko on ruostumaton.
      Mutta taka-akseli/jousitus kaipaa rasvauksen 1 kerran vuodessa tai n 20tkm välein.
      On muuten paras alusta mitä matkailuautoon on saatavissa.

• Pakkasukko

Ostopäätökseen ei vaikuttanut onko moottorin pohja eristetty sen voin eristää myöhemminkin kyse on enemminkin sen tarpeellisuudesta.
        Totta,AL-KO;n alusta ehdoton ja näin isolle autolle (6.83m) min.2.8 dsl mieluiten piristettynä 160hv.Suuri takapoksi niin ei tarvitse rapasella polkupyörälläkään ajella ja nukkumatilaa on niin ettei kenenkään tarvitse kyljellään nukkua.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      80
      3639
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2404
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      85
      2060
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1590
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1429
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1384
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1337
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1085
    Aihe