Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Nykyiset on jonkin sortin molosseja :).Ja rodut valittu lähinnä ulkonäön ja luonteen perusteella,eli miellyttää silmää ja "sopii käteen".
    Yleisesti ottaen samoin kuin edelliset on valittu.Tosin työkäyttökin aikoinaan huomioitu.

Jos nyt tarkoitat kirjaa,missä voi tutustua rotuihin,niin ainut mitä yleensä suosittelen,niin Tapio Eerolan kirjoittama,mutta nimeä en nyt muista.
    Nettisivuja ja kirjoja on jokusiakin,ja riippuu mihin liittyy lähinnä.Koulutukseen ,hoitoon ym.
    Ihan ok perusjuttuja mm.Tuire Kaimion kirjat ja nettisivuista esim.kumikana.org.Noi siis ihan perusjuttuja.
    Googlella ja kirjastosta löytyy paljonkin ja erityyppisiäkin,perusjutuista vähän rajatumpiinkin,kuten esim.ruokintaan tai koulutukseen.Sitten vaan suodattaa ja miettii,mitkä parhaimmilta tuntuu itsestään ;)

Onnea itselle sopivan rodun etsintään :). Valinnanvaraa kun ainakin piisaa nykyään.
  2. Niin antaa,ja siihen hänellä on perustelut.Itseasiassa en sitä mitenkään näe epätavalliseksi,on lähinnä kyse siitä,mikä on kenenkä mielestä tavallista.Itse en pidä ajatusta ollenkaan huonona,vaikken itse sitä noudatakkaan kirjaimellisesti.Loogisesti ajatellen tuossa olisi kyse vain lauman liikkumisesta,jossa johtaja ( sanotaanko vaikka alfa ) määrän tahdin. Ja jos ajattelee vaikka hölkkäämiseen ,tai pyörällä ajoon koiran kanssa,niin se on vastaavilla säännöillä.
    Jos taas muistelen PV:n sanomaa ( korjaa,jos olen väärässä),niin hän on sitä mieltä,että koira saa mennä hajusta hajulle,jolloin vetäminenkin vähenee osaltaan.No tuo on jo aika hankalaa,jos on useampia koiria tai yksikin aktiivisesti tytöistä kiinnostunut :D. Ei käytännössä ainakaan ihmisten ilmoilla liikkumisesta kunnon lenkkeilyä saisi aikaiseksi.

Tuossa taas,mitä Vilander sanoo takanakulkemisesta,on ihan pointti tuota hallittavuutta ajatellen.Vaikken sitä edellä kulkemisen pointtia ymmärtänytkään...
    Eli kun koira on takana,niin sen eleitä ja reagointia ei ole helppo seurata.Tosin siinä,että jos koira on pitkällä hihnalla,tai selkeesti löysällä edessä,niin käytännössä siinä on se huono puoli,että siitä jos iso koira haluaa tosissaan lähteä ( ei varmasti hallinnassa oleva ),niin se saa sen verran "tilaa" liikkeeseen,että siinä sitten helposti menee peräässä.Sitähän on jo jokusia tapauksia tullut nähneeksi.

Fenneliä olen lukenut myös ja hänen "eleruokinnastaan",ja kuten muissakin,niin mielestäni puolensa ja puolensa,suuntaan jos toiseen.Itse asiassa ruokinnasa meillä on aina ollut istu-rauhotu-"ylhäältä alaspäin" ruoka.Useamman kuin yhden kanssa kätevää.
  3. Kyllä mielestäni erottuu aika selkeesti jo siinä,että liikkeet tokossa muuttuu jokuseltakin luokka luokalta,kun taas tottiksessa ei pahemmin muutu.

Luoksetulosta sen verran,että koska säännöt on kieltäneet ensin eteen tulon? Itse en muista,mutta eri käytännöstä ja "suosimisista" on juttua ollut.

Seuraamisen arvostelussa ei ole mainittu katsekontaktia.Ainoastaan evl:ssä mainitaan sana kontakti.
    Joten jos seuraaminen on muuten hyvää,niin eipä siitä katsekontaktin puuttumisesta pahemmin voi sakottaa,siis tokossa.Ja jotkut koirat voivat pitää omistajiinsa hyvinkin hienovaraisesti kontaktia.Jos taas selkeästi koira poikittaa niin,että ohjaajan jalka osuu koiraan tai nojaa,varsinki paljon,niin kyllä se yhä edelleen pitää arvostelussa huomioida.Ja toiset tuomarit on siinä yhä edelleen melko tiukkoja.