Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Henk.kohtaisesti en usko tuohon.Jos koira noin käyttäytyisi,niin sen pitäisi pitää ihmistä lajitoverinaan.Enkä usko näin olevan.
    Ihan samoin voi käydä ihan narttukoirankin kanssa,jos vaikka kyseessä on esim.voimakkaasti vartioiva/puolustushaluinen rotu.Päteekö se myös silloin ja onko narttu sitten "lepakko",ja onko niitä koiramaailmassa samoin käsittein kuin ihmisissä.
    Mielestäni ei ole.
    Kyse siis on lähinnä koiramaisista luonteenpiirteistä,vieteistä ja pitkälti SIITÄ,miten koiransa antaa omistaja käyttäytyä.
    Ihan kuin yleensäkin.

    Se sitten miksi koira ei hyväksy ehkä niinkään miehiä,näkisin yksinkertaisesti niin,että miehet on koirien mielestä joillekin "enemmän uhkaavampia" ylipäätään.
    No tilanne tosin taas muuttuu siinä vaiheessa,jos nainenkin pyrkisi koiran omistajan kanssa lähikontakteihin tietyin tavoin.

    Ja viisaudesta en taaskaan tiedä mitään :=))))
  2. Tuota,yritetään jotain lyhyesti :)

    Energiaa riittää,niinhän se on.Eli sitä energiaa pitäisi saada kanavoitua.Parhaiten saa aivotyöllä.Eli säännöllisiä tokoharjoituksia positiivisella vahvistamisella,nenänkäyttöharjoituksia ym.noista saa tietoa esim.netistä.
    Tuon ikäiselle myös kannattaa opettaa rauhoittuminen jo.
    Tuohon hepulipuuskiin itse käytän tuota sylittämistä,josta olen jo maininnutkin.Eli koiran rauhoittamista sylittämisellä.
    Jos on hyvin taisteluhaluinen pentu/nuori,niin se vaan yltyy,kun siihen käy niskaan kiinni,tai vastaavalla tavalla kiinni.Harva osaa sen homman niin vakuuttavasti ja oikein,että sillä saa kovapäisemmän pennun hillityksi.

    Jos pentu ottaa kiellettyä suuhunsa,niin riippuen pennusta,olen käyttänyt joko tavaran luovutusta (hieman noudon tavoin)vaihtokaupalla johonkin muuhun ja sitten kehunut.Mutta olen myös käyttänyt ihan irti-käskyä,kun sen olen pennulle kunnolla opettanut.Ennakoinnissa sitten ihan ei-käskykin on paikallaan.Eli itse vähän käytän myös pelisilmää ;)
    Ja sitten vaan jos ei halua koiran johonkin koskevan,niin itse ainakin ihan yksinkertaisesti vaan kiellän.Eli kieltosana opetetaan jo alusta alkaen kunnolla ja varmaksi.Kun koira tottelee,niin kehun aina,ja satunnaisesti olen myös palkannut makupaloilla.
    Kyllä se siitä lähtee,kun itse on rauhallisen varma ja määrätietoinen tekemisissään,ja toimii aina niin,että pitää sen päätöksenteon itsellään ;)

    Tuossa siis jotain lyhyesti.Kyllähän ne tosiriehakkaat pennut/junnut välillä pinnaa koettelee.Tottahan se on.Mutta toisaalta,ainahan se koiraa hankittaessa kannattaa miettiä jo valmiiksi,mitä kaikkea voi vastaan tulla.Toiset koirat saattaa olla ikänsä ns.helpompia,toiset taas toista laitaa.Ihan rotujen sisälläkin :=)
  3. Kuulostaa ihan samalta kuin jollain iltahepulit.

    Niissä mielestäni paras konsti on sylihoito.Pentu lattialla syliin tiukasti.Pidetään tiukasti,mutta "hellästi" kiinni,niinkauan,että pentu rauhoitttuu ihan rennoksi.Sitten rauhallisesti hyvä,ja pentu päästetään irti.

    Toinen on sitten myös se,että pennulle opetetaan se ei-sana,siis OPETETAAN kunnolla.Sitten vaan kielletään,kun tarve vaatii.Sen jälkeen ainakin alussa on hyvä aina tarjota jokin oikea,mukava vaihtoehtotoiminta koiralle palkaksi.Joillekin sopii myös makupala.Pikkuhiljaa toki siihen pyritään,että pelkkä ei on myös mahdollinen,kun koira on siis kunnolla sisäistänyt mitä se tarkoittaa :=)