Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Kyllä minäkin kallistun lauma-ajattelun puoleen. Siinä mielessä myös johtajuusasetteluun, että demokratiaa ei siinä mielessä ole, koska omistaja on se, joka määrää. Se sitten, voiko laumajuttua verrata enää suteen, on oma lukunsa. Koska koirahan on nykyaikana ihan evoluution ja ihmisen luoman kehittelyn tulos.

    En ihan tiedä, mitä temppukoulutuksella tarkoitetaan, mutta en itse näe mitään huonoa positiivisella kouluttamisella. Vaikka pelkästään, jos sillä pärjää.
    Ja ylipäätään kaikki tekeminen on hyväksi yhdessä.
    Toisaalta, ei kaikkia pidä nähdä mustavalkoisena, kaikkea voi yhdistää myös.

    Tuosta koira osallistuu laumansa puolustamiseen sen verran, että riippuu koirasta, ja taas kerran rodusta (toki vielä yksilö).
    Kaikkien rotujen ei kuulu edes puolustaa, ja niille joilla sitä ei ole, on rodunomaisempaa ja luonnollisempaa mennä passiiviseksi/pyrkiä pakenemaan.

    ..."miksi niin moni... Oiskohan siitä syystä, että varsinkin taajama-alueella ei ole kiva kuunnella, jos koirat reippaasti möykkää...Ja toiseksi, saattaa pelottaa ja säikäyttää ohikulkijoita.

    Okei, tapansa kullakin, mutta minusta ei vahtimiseen kuulu välttämättä metelöiminen.
    Oma lukunsa esim. laumanvartijat, ja niiden "ilmoitukset ym.
    Vahtia voi ihan hiljaisestikkin.
    Minä en pidä edes omien koirien turhasta möykäämisestä. Ja se on niille kerrottu...
    Monesti myös se, että kun koiralle sallitaan turhat möykkäämiset, se nostaa stressitasoa ja saattaa jollain yksilöllö pitää sitä sitten turhaan yllä. Mikä taas ei ole hyvä asia. Kuin myös edesauttaa sitä, että vahtimisinnostus saattaa mennä överiksi helpommin.
    Meillä ei siis koirat pihalla möykkää. Joskus tulee syystä kerran kunnon "puh", ja se sallittakkoon. Juu, eikä tänne ole pahemmin ne balttialaisrosvot :D hinunneet, vakka ei koirat pihalla möykkääkkään. Kuvat portilla tuntuu riittävän, sekä viimekädessä se koirien näkeminen, vaikkakin hiljaisina...
  2. Tässä vähän omaa pohdintaa...
    Kummatkin käy ensikoiraksi, tai sitten ei käy ollenkaan...
    Ihan ihmisestä kiinni. Toisaalta ehkä valkkari, mutta niissäkin on sitten ne vähemmän hyvät, josta omat ongelmansa.
    Kummatkin käy mainitsemiisi harrastuksiin, kuten moni muukin rotu. Mutta jos tavoitteellisesti ja kunnianhimoisemmin tähtää, niin itse valitsisin saksanpaimentimen ilman muuta. Jos suojelua alkaisin, niin sakemanni myös ilman muuta.
    Toisaalta nyt kannattaa muistaa, että suojelu on ihan oma juttunsa, ja jos ottaa ensikoiran, ja kysyy tietoa keskustelupalstalla, niin on ehkä vähän utopistinen ajatelma. Tämä ei siis millään pahalla.

    Noi muut jutut on aika yksilöjuttuja. Tosin oma kokemukseni, niin sanoisin, että valkkarit olisi asteen sosiaalisempia, kuin sakemannit.

    "Ei mielellään mitään..." Noh, öh, tuohon kriteereihin sopisi pikemminkin sitten enemmänkin ihan toisentyyppiset palveluskoirat tai muut :D

    Se, että saa koulutettua luotettavan ym. riippuu enemmänkin ihan omista kyvyistä viimekädessä. Ja osaltaan toki siitä, että osaa hakea koiran "oikeasta" paikasta. Kun lähtee hakemaan käyttökoiraa, niin suosittelen hyvää kokemusta omaavaa ja itse harrastavaa kasvattajaa, millä myös sitten pätevyyttä myös siis autaa ja ohjata myös ongelmissa.

    Sakemanneilla on omat ongelmansa, valkkareilla omansa. Se sitten miten kukin pelittää koiransa kanssa, on kumminkin aina kahden kimppa eli jollekkin sopii toinen ja taas jollekkin toinen, ihan ylipäätään tai ekaksikin. Ja tämä ihan yleispäteväksikin. Mutta jos olisi pakko sanoa, kumpi ensimmäiseksi, niin valkkari.

    Minulla on kokemusta tosi hyvistä kummistakin, mutta myös toisin päin.
    Tutulla on ollut useita sakemanneja, ja viimiset vuodet valkkareita, tietyistä syistä.
    Mutta hänellä on selvä mielide, sakemanni ilman muuta ykkönen, valkkari kakkonen vasta :D
    Ei sen puolen, noin minäkin, mutta taas korostan, että kannattaa miettiä AINA tarkoin, mikä nimenomaan omaan käteen miellyttää ja mihin kapasiteetti ;)

    Suosittelen lukemaan kummankin rodun jto:n tarkoin. Ja riippuen millä mielen ja kapasiteetein haluaa harrastaa, niin jalostustietojärjestelmän myöskin.
  3. "Pikemmin olis kyse..." Juuri näin, tosi nappiin sanottu ja tiivistetty. Itseasiassa juuri tuota ilmaisua jo käytti aikoinaan eräs vanhan polven pk-ihminen luennollaan, jolla olin. Nimenomaan koirista jotka ei ole passiivisia varsinaisesti, on yksi tapa toimia, vaikka puolustushalu puuttuu/on puutteellinen.

    Tuo hyökkäkö epävarma koira, on mielestäni pitkälti kiinni rotuominaisuuksista. Se voi riippuen niistä hyvinkin valita hyökkäyksen. Itse en kuitenkaan rinnasta arkaa ja epävarmaa. Arka on voimakkaampi piirre, kuin epävarma.
    Toki viimekädessä, jos paikalla on omistaja, niin silloin vaikuttaa myöskin koiran toimintatapaan sen saama kasvatus, luottamus ym.

    Rättileikkejä, riekaamista, en kyllä yhdistä niinkään puolustushaluun tai sen vahvistamiseen. Vaan nimenomaan kuten sakkeus5 mainitsi jo, saalisviettiin eli sen vahvistamiseen. Ja saalisvietti ketjuun. Taistelutahtoa myöskin, riippuen miten koira käyttäytyy ja nauttiiko se myös saaliin kanssa taistelemisesta ja missä määrin.
    Saalisviettiketjun päämäärähän luonnossa olisi saalin syöminen.

    Se sitten, jos/kun koira puolustaa luutaan, niin samoin toki vaikka lelujaan, niin menee pikemmin resurssien puolustukseen.

    Se, että antaa riekaamisessa voittaa, kasvattaa itsetuntoa, ja oikein. Mutta itse en kyllä anna koirien puolustaa lelujaan/luuta minulta missään muodossa(joka siis eri asia). En katso sitä missään nimessä positiiviseksi. Silloin olisi kyse jo luottamuksenkin puutteesta minuun ja kasvattaa pikemminkin negatiivisesti koiran itsetuntoa. Noh, eipä ole vielä kukaan noin tehnytkään.
  4. "Puolustusvietti näkyy..." Juu juu, mutta se ei näy vielä kokonaan eli sen voimakkuus ei ole vielä tapissaan eli koko paketti ;)
    Aloittajan koira kokonaisuutena ilmentää minusta siis pikemmin epävarmuutta. Varsinainen puolustusviettiä ei niinkään. Eli siis ikä/käytös huomioonottaen.

    Minäkin olen nähnyt jokusenkin pikkupennun murisevan unissaan. Mutta en koskaan 2 vrk ikäistä. Murina ääntelyt vasta myöhemmin. Täytyy olla aika varhaiskypsä, jos tuohon pystyy :D Minulla ei ole ollut, enkä koskaan kuullutkaan. Mutta olisi se kyllä mielenkiintoista nähdä moinen olematoinen, joka saa murinan melkein syntymisen jälkeen :D

    "En puhunut koiraroduista..." Noh, kun puhutaan ns. taistelukoirista, niin usein tunnutaan tarkoittavan taistelukoirataustaisia. Harvemmin kukaan tuntuu puhuvan koiratappelukoirista. Ns. taistelukoiraroduissa on sekä niitä, että on käytetty tappeluihin, sekä niitä, että käytetty ison riistan metsästykseen/kin.

    Samaa mieltä minäkin olen, että noit kirjat on joskus kaavamaisia. Tai joskus vähän liiankin teoreettisia mielestäni. Joskus tuntuu, että kun tieto lisääntyy, niin maalaisjärki taasen häviää...

    Toisaalta, ehkä olenkin itsekkin tavallaan kaavamainen :D Kyllä itse olen mennyt samalla linjalla kaikkien kanssa, luonteesta, rodusta ym. riippumatta. Erot tulee sitten siinä, missä määrin sitä ruuvia kiristetään. Mutta yksinkertaisesti kaikki opetetaan, motivoidaan/palkitaan hyvin, ja sitten myöskin vaaditaan. Eli kaikilla ihan samoin. Se sitten, että kansanomaisesti sanottuna, toisille riittää pitkälle ne ensimmäiset, toisille tarvinnut sitä ratakiskoakin vääntöäkin tarvitaan. Mutta systeemi on aina sama. Eikä vaikuta se kokokaan. Tirrit samoilla eväillä, kun monta kymmentä kiloa isommat toverinsakin :)
  5. Nyt on ilmeisesti kommunikaatio-ongelmaa :D, joten kertaalleen vielä.
    Puolustushalu on synnynnäinen, mutta alkaa kehittyä enemmän tuossa kun mainitsin. Eli onhan se toki jo olemassa, jos on ollakseen, mutta ei pahemmin. Eihän pikkupentukaan vielä omistajaansa puolusta, koska ei se puolustushalu ole vielä pahemmin kehittynyt, siis riittävästi.

    "Kahden vrk :n ikäisiä pentujaan" En kyllä ole kuullut tuon ikäisen murisevan. Pientä vikinää normisti pitävät, kun ääntelevät. Myöhemmin tulee murinat...
    Ja taistelutahtoa osoittaa nuot tiukasti tissistä "taistelevat" mielestäni pikemminkin. Joskus puhutaan myös dominoivasta. Noh, tiedä sitten. Moni muukin tekijä tässäkin mukana.
    Ehkä joskus voisi vaan puhua ihan kansanomaisesti ahneesta :D

    "Aivan, mutta se..." Yhä edelleen, mitä olen jo kirjoittanut ja kuten mainitsin, aloittajan koirasta kokonaisuutena. Eli osoittaa enemmänkin epävarmuutta, ei niinkään puolustushalua.

    Tuota esimerkkiä en ihan ymmärtänyt loppuun asti.
    Lopputulokseen vaikuttaa nimenomaan, miten vahvasti koira puolustaa reviiriään.
    Ei niinkään onko se ns.taistelukoira. Esim. laumanvartioissa on rotuja, joita en ainakaan itse laske ns. taistelukoiriin, mutta puolustaa hanakammin. Samoin pk-roduissa.
    Itse harrastan molossirotuja, nimenomaan taistekoirataustaisia, jaesim. omien tapa taas on hyvinkin yksilöllistä. Joku "miettii ja seuraa tilannetta ensin", toinen taasen on sitä mieltä, että eikun huitsin nevadaan vaan tunkeilija, ja oitis...

    "rohkea ei helposti luovuta..." Niin, ELI nimenomaan toimintakyky -rohkeus ;)

    Koiralla voi siis olla aivan mainiosti toimintakykyä, mutta ei niinkään puolustushalua. Ja taasen, on niitä rotuja, mm. isoissa molosseissa, joissa kyllä löytyy hyvinkin puolustushalukkuutta, mutta ei niinkään pahemmin toimintakykyä. Eli puolustushalu on puolustushalua, toimintakykyä kutsutaan myös rohkeudeksi.

    "mutta arka ei osallistu ollenkaan" Siis puhutaanko nyt luonnetestin riekaamisesta? Enemmän minä näen tuon taistelutahtona. jota siinä testataankin.
    Jota onneksi koko testin myös seurataan. Esim. pidättyvä koira ei välttämättä halua riekata vieraan kanssa. Arka sen ei tarvi silti olla. Arka ei myöskään tarvi olla, vaikka ei pahemmin kiinnosta riekata ollenkaan luonnetestissä.

    Noh, vähän menee jo hifistelyksi :D

    Mutta aloittajalle vaan töitä kehiin :D Puolet on jo tehty, kun on sitä halua siihen.