Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Tässäkin kohtaa voi sanoa,että jos ollaan ongelmissa,niin joskus vähän eri juttu...

Itse en ole ongelmissa,ja kyllä meillä on aina koirat tervehditty ja vähän halittukkin :) ,kun aamulla tilen alakertaan.Sama,kun tulen kotiin.Vaikka koira vaatisikin vahvan johtajan,niin ei se johtajan koiran huomion annon vastaanottaminen heikkoa tee.Jos suhde on kunnossa,niin mikäs sen mukavampaa,kummallekkin,yhteenkuuluvaisuuden lujittaminen tässäkin :)
  2. Noh,ensinnäkin,mopot on erittäin älykkäitä koiria.Ne oppii hetkessä.Mutta...Ne vaatii kunnon motivaation.
    Nyt on vähän sen kuuloinen tilanne,että on paljon kokeiltu,mutta aika lyhytkestoisesti.
    Toinen on se,että kun on kyseessä koira,joka ei ole niinkään miellyttämishaluinen,josta löytyy sitkeyttä,niin voimalla on saatu osaltaan aikaan se,että on tullut vähän uutta vanhan tilalle.
    Todennäköisesti piippaamisesta on rangaistu/toruttu jossain välissä?Tai sitten se komennus käskyn alle (istumaan)on joko tehty ilman riittävää motivointia tai siinä on toimittu kulmikkaasti.Eli siitä sitten tullut sijaistoimintaa,kunnon vinkumista.Tuon saa aikaiseksi helposti,tietyn tyypin koirille,mutta ihan helppo ei ole saada pois välttämättä.Se on nyt vaan oppinut tuolla päästämään paineet ulos,tietyssä tilanteessa.Ja kun suht lyhyessä ajassa on montaa tehty,niin todennäköisesti vielä kerännyt painetta.Nyt kun ollaan jo vähän kuin sopassa,niin vaatii kyllä paneutumista,ehkä pitkäänkin.

Ensinnä,jos nameja käyttää,niin ne pitäisi ensin sisäänajaa.Eli ehdollistaa kunnolla niihin.Sitten opettaa haluttu käytösmalli/vahvistaa ja sitten siirtää se ongelmakohtaan.
    Eli ensin opettaa tuo.Aluksi voisi pitää sisällä koko ajan pantaa,ettei pelkästään yhdistä sitä ulosmenoon.
    Sitten vaan sitkeästi koira istumaan-hiljaisuus-palkka.Ei kieltoa.Mukaan vielä liittaa.että koiralle opetetaan kunnon kontakti ja seuraaminen ja ulosmeno menee aina noin eli puhtaana liikkeenä.
    Yhtä mitä voisi kokeilla myös eli ottaa koiran syliin ja kantaa sen ulos.Jos se siinä on hiljaa,niin puhelee sille rauhoittavasti ja rauhallisesti kehuu.Usein kääpiöt rauhoittuu sylissä.Sylissä oloon ja rauhoittumiseen siinä voi myös opettaa tarvittaessa.Ja sitten siirtää se tähän.
    Kun nyt on tärkeätä,että se oikea mielentila löytyisi,kummaltakin.

Aivojen käyttöä kannattaa vielä lisätä.Kirjastostakin voi löytyä materiaalia.Mahdollisemman paljon,sellaisia,että joutuu myös itse ratkoomaan.Kun on rodusta kyse,joka on hyvin nopea honaamaan.Sisälle voi piilotella esineitä,namuja,joita joutuu etsimään.Jälkikin olisi erinomainen,mutta siinä sitten pitää muistaa,ettei jälkeä kannata vetää mihinkään hankalaan maastoon,koska lyhytkuonoisena ja mulkosilmäisenä,silmät on riskiallttiit.

Tuossa jotain,mitä mieleen tulee,näkemättä.

ps.Ei se mitään pomoillu ole,tai matsoillut.Edelliset paikat on vaan tehnyt sille karhunpalveluksen,kun ei ole opettaneet oikeaan.

"Ongelmien kuitenkin..." Tai sitten vaan ei ole ollut käyttöä...
  3. "sen proteiini-sanan..."Ei minusta.Ateriahan on miltei proteiiniä pelkästään...
    Ja jos nyt olisi verrattava kuivamuonaan,niin vielä hyvin käytettävässä muodossa.Jo pelkästään siinä,että ei ole teollisessa muodossa.

Minä en ole verrannut niinkään mihinkään,vaan ollut kiinnostunut tuollaisesta ruokkimisesta,ja nimenomaan kokemuksesta siitä,kun ollaan puhuttu sopivasta ruokinnasta ym.Mutta nyt olen tiedon saanut koskien kokemuspohjaa/perusteluita,mistä olen kiinnostunut,että kokemusta ei ole.Se vähä,mitä on mainittu käytetyn,niin itse en vielä laske kokemukseksi.Elikäs tämä puhdas lihansyöjä menee enemmänkin teorialinjalle,ja omasta mielestä paras/mahdollisemman paras(jos olisi lihat lihatiskiltä)vähän nyt mutulinjalle...Ainakin toistaiseksi.
    By the way,mitä tarkoittaa "siihen vaadittaisiin lihat marketin lihatiskiltä" ?

"(lottoan jauhelihaa ja vääntyneitä etujalkoja :D ) Voittoa ei tullut,väärin lotottu...
    Yhteistä oli risat kyynärät hyvin suurissa määrin,eikä lonkissakaan eritoten hurraamista.
    Ruokana sitten kuivamuonat,joissa jotain puolen luokkaa/yli lisätty lihoja.Ja sitten vähän tuontyypin,jolla mainitsit,mutta pellavarouheen tilalla kasvismössöjä jossain määrin.Noit nyt tulee mieleen lähinnä.

"Mutta tämä on varmaan..." Ainahan keskustelut rönsyää... Ja tämä ketju jo aika alusta lähti keskusteluksi ruokinnasta.
    Ja taas ruokinnasta kun puhutaan,niin olennaista on luusto ja sen tutkiminen,varsinkin kun puhutaan ruuan vaikutuksista.Eli ei ihan ot:tä kumminkaan.

Ps.Malamuuteilla on lonkat pevisassa...Ja eikö saksanpaimeniakin noissa koirasusissa ole käytetty.Joten jos pevisaan mennään,kovin heppoisastihan sinne ei mennä,niin silloin on katsottu ainakin tarvetta olevan...
    Tietääkseni koirasusia ei paljon ole(?),ja nostankin hattua ko.yhdistykselle suositustensa johdosta.ka suositusta noudattaville :) Meni ot:ksi tai ei :D
    Ja samalla sitä voi seurailla ja tuleekin seurattua,jos kiinnostaa,myös ruuan merkitystä,kun on luustotuloksia :)
  4. Johtajuudesta,mielipiteestä siihen,on sen verran jo ollut kirjoituksia,suuntaan jos toiseen,niin siitä vaan lyhyesti,että nimenomaan "johtamistahan" homma on,ei sen dramaattisempaa.

Itse kyllä olen huudellut,mennyt perään,ym.Riippuen ihan rodusta(yksilöstä).Enemmän,kun on harrastanut,noita aloituksen kaltaisia vähän omanlaisiaan rotuja :D,niin ei kaikki mene ihan ohjekirjan mukaan :D Noita juttuja kyllä riittäisi,noista vaikka kuinka,kuten töistä myöhästymisestä,kun on ajatellut "ettäkylläsesieltätuleeainahankoirattulee".Mutta juu,ei se luulo ole aina tiedön väärtti,ollut itselläkään :D

Meillä on totutettu ovijutut.Mutta se on puhtaasti turvallisuusjuttu,ei mikään johtajuus.Kun on selkeät kaavat ja erikokoisia koissuja.niin ei ole pahitteeksi luoda tiettyjä systeemeitä,ettei kenestäkään tule pannukakkua.Ja toisaalta,rutiinit rauhoittaa myös tarvittaessa,ja jossain tilanteissa sekin on hyväksi.

Itse kyllä tervehdin,kun tulen.Mutta siihenkin on liuttu...Raakileitten kanssa mennään noit asiat neutraalimma linjalla.
    Itse "kähmin" koiria paljonkin.Todella usein,jos kädet on vapaana,ja viereen tulee.Mutta jos en tai en voi,niin that`s it.Silloin koirat vaan jää joko viereen oleskelemaan tai mitä lie milloinkin.

Ruoka annetaan aina käskyn alla.Ihan siitä syystä,että rauhoittuvat,eikä tulisi turhia kähinöitä.Ja samalla myös harjoitellaan tottelevaisuusjuttuja,vanhemmillakin.
    Hyvä puoli siinäkin,että kun on iän myötä laiskistunut vähän laiskanpulskeeksi,eikä tule treenailtua enää niin paljon,niin on tuokin yksi tapa pitää säännöllisyyttä yllä joidenkin liikkeiden kohdalla :D

En minä pohdi,mitä mikin on.Teen vaan.Minä sanon,koirat tekee.Mutta reilu peli se pitää noitten kanssa olla.Sen vaatii,mitä on kunnolla opetettukkin.On se sitten kellekkin,mitä lieneekin.
  5. Jatkuu...
    Eri asia on sitten selvä allergia/yliherkkyys.Siihen ei auta,kuin poistaa se kokonaan.Mutta,kuten todettua,ihan samoin,viljoille yliherkkiä/allergisia(tai lähinnä pikemmin JOILLEKKIN viljoille),niin koirilla on samoin lihojen suhteen,ym.proteiinieissä,kuin myös kasviksissa.Ja kuten viljoissa,tietyt on todettu enemmän.Siksihän noita kuivamuoniakin on kehitelty,mitä ihmeellisin versioin,nykyään,pääasiassa.
    Erittäin yleistä myös on,jos koira on monelle tai miltei kaikille viljoille allerginen/iho-oireita/vatsaoireet),niin se on silloin myös moniallertikko eli myös joillekkin/joskus hyvin useille proteiineillekkin.Kasviksillekkin tietynlaisille saattaapi myös.
    Eli sitten voisi näinollen myös sanoa,että liha on luonnotonta ja haitallista...
    Oma lukunsa on sitten tietyntyyppiset herkkämahaiset koirat,joille ei sovi kuin pieni määrä lihaa ja rasvaakin.Ja pahimmillaan,lihatkin valikoidusti.
    Että kaikkea löytyy,kaukana sudesta ollaan...

"Meillä on yksi koira..."pääasia,että on balanssi löytynyt :)
    Mutta sen verran sanottakoon,kuten sanoin,hiilareita on hyvin erilaisia.Myös se,missä muodossa on,on oleellista.Jos koira on vaikka kaikille kotimaisille viljoille allerginen/yliherkkä,ei se tarkoita vielä,ettei hiilarit sovi.Kun kyse on siitä,että yksilö on yliherkkä tai allerginen lähinnä tietyille.Se on eri asia,jos on kaikki viljat kokeiltu,EIKÄ kuivamuonassa,niin sitten on kyse mielestäni nimenomaan viljoille,voisi sanoa viljan hiilareille allerginen/ylireagoi koira.Mutta itse en tällaisia tiedä.Enkä muiltakaan ole pahemmin kuullut,kun tarkemmin on asiaa selvitetty.Ja kuten sanoin,usein monivilja-allertigot,on myös muille allergisia.

Mutta tapansa kullakin :)
    Mutta se,mikä on viimekädessä luonnollista,jos niin voi sanoa,tai liki,nimenomaan koiraa,jalostuksen ja sopeutumisen tuotetta ajatellen,onkin jo asia,joka ei ole yhtä yksinkertainen,jos lähdetään pitkälti miettimään...
    Sekin,mikä on optimaalinen.On ehkä käsitteellistä.Ehkä se nähdään eri lailla.
    Mutta itselleni siihen kuuluu ainakin se,että se käy kaikkiin tarpeisiin.
  6. No juu,et ole sanonut,suoraan.Mutta kuva kirjoituksista siihen tyyliin,että olisi turhaan.Itse ymmärsin niin,koska puhutaan ettei tarvi(siis puhutaan melkein täysin protskuvoittoisesta).Voi olla,että ymmärsin väärin,mutta jos vaikka puhutaan tuosta mainitsemastasi tavasta,niin se puhuu vähän siitä,mitä mieltä on,ainakin antaa mielikuvaa.
    Toisaalta,jos puhutaan mitä saa tai on saanut,niin koira on kaukana lihansyöjästä,näin ajatellen.Koska kuten edellisissä viesteissäkin on ollut puhetta,kyllä se lihansaanti on ollut aika pientä,tuossa evoluutioitumisessa itse koiraksi.Aika pientä määrää on saanut,ja huiman pientä,jos vertaa esi-isäänsä.Ja jos tarkkaan funtsii,niin mahtaisko koira tulla toimeen sillä,mitä susi syö,koko elämänsä,ilman mitään lisiä ym.
    Jaa-a...

Esim.10prossaa ruuassa kasvista,muuten protskua,on sellainen myös,että kiinnostaisi kuulla kyllä kokemusta tällaisesta.En ole kyllä kuullut.Ja kun puhutaan optimaalisesta,joka minulle on ainakin sellainen,että käy koko elämän ja kaikkiin tarpeisiin(siis tapana,jotain suhteita voi toki muuttaa joskus),niin en ainakaan niin kauan saa siitä optimaalista,edes vähänkään,ellei siitä ole myös selkeää näyttöä.Jos olisi,niin luulisi,että noin syöttäviä olisi aika paljon...

"Jos nyt ajatellaan kuivamuonia..."Paitsi,että ehkä kannattaa puhua,että viljoista kuivamuonissa.Jos puhutaan ylipäätään viljoista ruuassa,niin se on eri asia.Ihan samoin,kun puhutaan yleisesti lihoista,niin on eri asia,kuin liha,kuivamuonissa eli tullaan niin missä muodossa se on,miten käsitelty,kuin myös se,miten se vaikuttaa nimenomaan tietyssä muodossa ja muun annetun sisällön kanssa ;)
    Eli ei se itse sana vielä huonoksi tee...
    Eli jos viljaa on paljon(mitä se kenenkin mielestä onkin)kuivamuonassa,ei se välttämättä ole sama,kuin vaikka kotiruuassa.Tyypillinen yleistys enemmän mielestäni.On paljon ihmisiäkin,joille ei sovi maito,normaali kaupan purkki.Nyt on huomattu,että kuitenkin jokuselle sopii raakamaito.Eli ei se maito itsessään niinkään.
  7. ..."pystyy tuottamaan niitä itse." Hiilareitako?No enpä ole kuullut?Onko tälle mitään perusteluja?Tutkimuksia,linkkejä?

"Koirien allergiat..." Sanoisin,että kyllä ovat.Joillakin roduilla,jopa jo mainittava,josta taas voidaan miettiä myös geneettisen puolen osuutta myös.
    Esim.kun itse muistelen,vaikka parikymmentävuotta taaksepäin,niin kyllä oli niin harvinaista,että ei siitä edes puhuttu pahemmin.Itselläni,koko ikäni koirien kanssa eläneenä,ja harrastusten vuoksi,hyvin paljon koiraystäviä ollut aina,monista roduista,eikä tuohon aikaa koskaan keskusteltu mistään allergioista.Nyt kyllä,useinkin kuuluu,ihan samoin,kuin muksujen yhteydessä,kun sen verran runsaasti on.

"...Allergiatestit on täyttä kukkua..." Ja perustuu mihin?Allergiatestit on ihan perusjuttuja,ja hyväksi tehdä,jos vähänkään epäilyjä tai lähdetään selvittämään syitä.
    Pystytään myös miettimään ja hoidon suhteen hyväksi selvittää,onko takana atopiaa.Allergiat/yliherkkyydet on hyvin moninaisia pahimmillaan,ja koiran saaminen mahdollisemman hyvään malliin,auttaa,että on hyvin pohjatyö tehty siihen.
    Ainoa missä allergiatestit on mielestäni hyödyttömiä,on ruoka-aineitten osalta.Siihen ainoa ehdoton/paras on eliminaatiodietti.

"Allergiat on bisnes" Eiköhän suurin osa ole,missä raha vaihtaa omistajaa palveluiden ym.muodossa...Mutta bisneksen yksi varteenotettava on,että ei ole bisnestä,ellei ole kysyntää ;)
    Ja en,en kyllä lähtisi eläinlääkäreitä sentään syyttämään ihan keksityistä asioista tämän suhteen...

"Oikeasti herkkävatsaisia koiria on...."Niin on.Ja on ihan samalla lailla yksilöllisiä,kuin allergiatkin.Ja ei,kun ei tosiaankaan ole kyse,läheskään aina,pelkästä(tai se auttaisi mitenkään,päinvastoin) lihapitoisesta ruuasta, kun sitä ei vatsa kestä,kuin pienissä määrin ja sekin käsiteltynä ja vain tietyt lihat.Ja tässä nähdään myös se,miten kauaksi koira on sudesta edennyt,kun löytyy koiria,joiden vatsat ei kestä kuin hyvin valikoidusti ja vielä käsitellysti lihaa.

Ai niin,lihoista puheenollen.Odottelen yhä vastausta kysymykseeni,joka oli "vehnätön ruokavaliokaan ei auta !!" kejussa pariinkin kertaan.Eli kattavaan, kokemuksesta suurinpiirtein pelkällä proteiinillä ruokkimiseen...
  8. Ruuansulatusjärjestelmään kuuluu myös hampaat...No jos ajattelee vaikka joidenkin koirien purukalustoa,niin aika kaukana kooltaankin on sudesta.Sitten on vielä noita rotuja,joilla on tyypillistäkin reilut hampipuutokset.
    Eli voi sanoa,että sudesta koira on JOUTUNUT muuttumaan,pysyäkseen olemassa eli sopeutumisen kautta tapahtunut osa,myös ruokaa ajatellen,ja myös on tehty keinotekoista muutosta eli rotujen varsinaista jalostusta.
    Eli itse näen asian noin simppelinä.
    Jos koira ei olisi oppinut hyödyntämään sitä,mitä se tuli saamaan ja muokkautumaan siis tietyiltä osin itsestään,niin en minä ainakaan ymmärrä,miten se olisi edes pysynyt elossa,itse rodunjalostukseenkaan asti.

Allergioitten synty alunperin voi olla hyvinkin monen summa.Ihan samoin,kuin muutkin elintasosairaudet.Perinnöllinen alttius,lisäaineet ruuissa ym,saasteet ym.Kyllä noita taitaa riittää...
    Ja jos ajattelee,sitä rokotustenkin,madotukset(useita jo pennusta) ym.niin kyllä jo ulkoisia tekijöitä on rutkasti enemmän kuin ennenvanhaan,mitkä voi vaikuttaa.Oma juttunsa on sitten ihan puhtaasti jalostuksen mukana tulleet ongelmat,kuten rakenne tai muut ym.jolla on ihan selkeä syy ja yksinkertainen.Osaanhan on kehitetty jo dna-testejäkin(hieno juttu) ja pyritään kehittämään lisää mm.Hannes Lohi mainttakoon sillä saralla.

Noh,koiran ruokinta itsessään on kyllä tosi mielenkiintoista,monin tavoin.Jo pelkissä mielipiteissä löytyy niin monta,aina hyvin luetuista jutuista opittuihin mielipiteisiin,kokemuksiin perustuvaan saakka...
    Mutta kukin tyylillään,perustuu mihin perustuu.