Vapaa kuvaus

Linkit: http://www.yle.fi, http://www.suomi24.fi, http:/www.iltalehti.fi/youtube.com Kotimaa: Ulkomaat Koulutus: Ammatillinen Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Naimaton Lapset: Ei lapsia

Aloituksia

25

Kommenttia

2120

1. Mathetes hyvä.

Käytän edelleen aikuiskaste -termiä, koska se on sopivampi. Moni on mennyt "uskovien kasteelle" ja on kuitenkin kastamisen jälkeen tehnyt hirvittäviäkin tekoja. Voisi kai käyttää myös sanaa "helluntailais-karismaattinen kaste". Ei raamatussa liene käytössä termiä "uskoontulleiden kaste". Raamatussa puhutaan kasteesta ja mainitaan vielä yksi kaste. Helluntailais-karismaattiset piirit tekevät syntiä uudestikastamalla, koska he näin mitätöivät aikaisemman kasteen. Toki pitää kastaa, jos ei koskaan kastettu. Minäkin otin kasteen 20 vuotiaana armeijassa, samalla kävin rippikoulun ja liityin luterilaiseen kirkkoon.

Minkä kasteen vaikutuksesta eräs helluntaisaarnaaja puukotti kuoliaaksi tavaratalon vartijan Kokkolassa? Ettei vaan uudestikasteen vaikutuksesta? Tietenkin väität, että saarnaaja on mahdollisesti kastettu myös lapsena. Ja minkä kasteen vaikutuksesta eräs tunnettu saarnaajapastori vietteli alaikäisen tytön haureuden syntiin ja syyllistyi tässä pedofiliaan? Nämä molemmat pastorit jatkavat edelleen saarnaustyötään. Jälkimmäiselle annettiin vain parin vuoden toimintakielto. Tässä esimerkkejä julkisuudessakin olleista helluntailais-karismaattisten pastoreiden tekemistä rikoksista. Puuttuikohan näiltäkin mainitsemasi "sisäinen sydämen usko Jeesukseen"?

Varmaan tiedät itse kymmeniä vuosia helluntaiseurakunnassa olleena helluntailaisten käytännöt ja opetukset lastenleireillä. Kertomani asiat ei ole keksimääni parjausta vaan täyttä totta. Ne helluntailaiset ketkä myöntävät että kertomani on totta, ovat harvassa. Onneksi heitäkin löytyy. Viime kesänä juttelin erään helluntaiseurakunnan nuorisopastorin kanssa asiasta ja hän kertoi itsekin ahdistuneensa aikoinaan samoista asioista.

Toivot että Jeesus antaisi minulle voimaa antaa anteeksi nämä kokemani vääryydet. Toivoisitko myös, että helluntailais-karismaattiset tulisivat synnin tuntoon näistä hirveistä tekemisistään ja nöyrtyisivät pyytämään anteeksi? Tässä asiassa olet hyvin tyypillinen helluntailais-karismaattinen. He eivät myönnä mitään eivätkä pyydä anteeksi. Anteeksiantoa vaatimalla vaaditaan muilta. Olen kokemistani vääryyksistä ollut yhteydessä ko seurakuntaan. Vastauksina on ollut "en muista...", "ei meillä tällaista ole ollut...ei ainakaan enää" ym ym. Useimmat ovat loukkaantuneet ja suorastaan huutaneet minulle puhelimeen. On tosin pari ihmistä anteeksi pyytänyt, kun tarpeeksi monta kertaa muistutin asiasta.

Luulin että helluntaikirkko -uudistus olisi tuonut samat pelisäännöt ja valvonnan helluntaiseurakunnille, mutta eipä niin tainnut käydä. Meno on mennyt vain villimmäksi. On rukouspalveluita, joissa kaadetaan ihmisiä ja jotka kiemurtelevat ja sätkivät maassa ja ääntelehtivät oudosti. Lipputanssittajat johdattavat yleisön ylistystanssiin ja diskomelu pauhaa värivaloineen.

Minut sai aikanaan liittymään kirkkoon vilpitön halu ja usko Jumalaan. Helluntaiseurakuntaan liittyminen oli tehty liian vaikeaksi käden nostoineen ja katumuspenkille menemisiin. Liian moni täysin viaton asia julistettiin synniksi. Ja helluntaiseurakunta ei tullut mieleenkään, kun näin mitä se on. Helluntaiseurakunnissa on jotakin niin mahdotonta. Valitettavasti en voi suositella helluntailais-karismaattisia yhteisöjä kenellekään terveinä yhteisöinä.
  2. Hyvä Mathetes!
    Käytän sanaa aikuiskaste ja lapsikaste kasteiden erojen takia. Onkohan raamatussa sana "uskoontulleiden kaste" tai "uskovienkaste"? Sana kaste on raamatussa ja eri uskonliikkeet toteuttavat sitä eri tavalla." Harrastaako" helluntailaiset aikuiskastetta, kun väität luterilaisten "harrastavan" lapsikastetta. Minusta kaste on pyhä, sitä ei harrasteta.
    Tuosta papin vastauksesta jäi pois selventävä ajatus eli "samanlaisten varkaiden ja huorien joukkoon pääset sielläkin, kuin on kirkossakin". Tämä oli se papin ajatus (anteeksi, kun on tämä lauseiden muotoilu välillä vaikeaa). Ja tästä papin viisauden sanasta ymmärrän että samanlaisia syntisiä ja synnintekijöitä on niin luterilaisissa kuin helluntailaisissa. Ukkini "pään sekoitti" loppujen lopuksi samoihin aikoihin uskoontullut poikansa, joka uskoon tultuaan harhaili kasteiden välillä. Hän sai ukkini aikuiskasteen kannalta takaisin lapsikasteen kannalle. Ja kun poika sitten muuttui takaisin aikuiskasteen kannattajaksi ja yritti käännyttää ukkiani, ukki totesi että "toista kertaa et kuppiani kaada". Ei meidän tarvitse kommentoida sitä mitä edesmenneet ukkini ja tämä pappi kohtaa viimeisellä tuomiolla eikä haluta olla "heidän housuissaan". Sinä ja minä vastaamme myös omasta elämästämme kerran. Enkä kerro haluanko vai enkö olla "kenenkään housuissa".
    Ymmärtänet että Suomen vangeista on suuri osa luterilaisia juuri siksi että luterilaisia vaan on väkiluvustamme suurin osa. Uutiskynnyksen on kuitenkin ylittänyt hyvin moni helluntailainen rikoksesta tuomittu. Kun helluntailaiset pitävät itseään ainoina oikeina uskovina ja noudattavat "kirkkokuria", ihmettelen että näitä löytyy. Rikollinen voi kohdata Jumalan armon ja tulla uskoon. Se on melkein ainoa tie pelastua vankila kierteestä ja arvostan sitä.
    Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta miten helluntailaiset mitätöivät lapsenuskoni. Joka kesä olin helluntailaisten kesäleirillä 7-13 vuoden välillä. Lapsenusko ei riittänyt helluntailaisille vaan pelottelemalla "jossa vanhempanne otetaan taivaaseen ja te jäitte, kun ette ole antaneet elämäänne Jeesukselle" JeesuksenToinenTuleminen -puheilla. Moni sinne iltamyöhällä olevaan rukouskokoukseen menikin, josta huuto ja itku kantautui pihalle saakka ja silmät punaisina tultiin pois. Näihin myöhäiskokouksiin painostettiin sanallisesti. Yhden kerran minut yritettiin viedä väkisin, kun olin ainoa joka ei halunnut sinne, mutta aloin itkemään ja eräs toinen evankelista tuli ja vei minut nukkumaan. Myös kaikkien tavallistenkin asioiden kieltäminen oli näitä varjopuolia.Näistä asioista olisi paljon kirjoitettavaa koko siitä ajasta jonka vietin helluntailaisten vaikutuspiirissä 18 vuotiaaksi saakka. Olen keskustellut sisarusteni kanssa asiasta ja näiden kokemusten vuoksi emme halua liittyä helluntailaisiin. Kaikki uskomme Jumalaan ja Jeesukseen.
    Tarkoitan "helluntaiuskolla" helluntailais-karismaattisia seurakuntia. Meillä luterilaisilla ja helluntailaisilla on sama uskon kohde, Jeesus Kristus ja siihen myös luterilainen kirkko uskonsa ja pelastuksensa asettaa.
  3. Ei aikuiskastekaan uudestisynnytä ketään. Pelastuuko aloittajan mielestä sitten keskenmenon kautta kuolleet lapset, joita ei ole siunattu kätten päällepanemisella?
    Tuskin on tutkittu prosentuaalisesti uskoontulemista vapaiden suuntien piirissä kasvaneilla ja lapsikasteen saaneiden välillä. Ja kun uskoontulostakin on niin eri käsityksiä uskovien parissa. Joillekin kelpaa se, että uskoon kasvetaan pikkuhiljaa ja toisille kelpaa uskoontulon merkkinä ainoastaan käden nosto ja katumuspenkki.
    Mielestän keskosena ja pienenä lapsena kuolleet ovat ilman muuta pelastuneet ja päässeet taivaaseen. Aikuiskaste ei pelasta ketään. Kun ukkini aikoinaan kysyi neuvoja kasteasiassa ja helluntaiseurakuntaan liittymisestä oman ev.lut seurakunnan papilta, oli papin vastaus; "sinne samanlaisten varkaiden ja huorien joukkoon pääset sielläkin". Ukkini pysyi sitten ev.lut kirkon jäsenenä kuolemaansa saakka.
    Mielestäni kaikki lapset ovat lapsenuskossa. Helluntailais-karismaattiset piirit useasti tuhoavat lapsenuskon sillä, kun jo pieniltä lapsilta vaaditaan "ratkaisun" tekemistä. Niin tapahtui minullekin, kun lukuisilla lastenleireillä aina oltiin vaatimassa pelottelunkin avulla käden nostamista ja menemistä katumuspenkille. Minun sisaruksistani ei kukaan tullut "helluntaiuskoon" . Suurin osa liittyi aikuisena ev.lut kirkkoon.
    Kävin vuosi sitten useita kertoja paikallisen helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa. Totesin, että nuoria oli kyllä hyvin vähän näissä tilaisuuksissa. Itse olen hiukan alle 50 vuotias ja rukousilloissa olin nuorimpia. Jumalanpalveluksissakaan ei nuoria näkynyt juuri muuten kuin ylistysbändissä ja äänentoiston parissa. Hämmästyttävää oli sekin että nuortenillassa oli suurin osa vanhempia ihmisiä.
    Toteaisin vielä että lapsikasteen saaneella ei-uskonnollisessa kodissa kasvaneella on varmasti paljon helpompi tulla uskoon, kuin uskonnollisen pakkosyötön kokeneella helluntailaiskodin kasvatilla.