Ei lapsikaste uudestisynytä ketään.

ei kaste sitä tee

Jeesus ei käskenyt kastaa vauvoja ja sylilapsia vaan heidät siunattiin kätten päällepanemisen kautta ja niin me hellarit teemme.
Pelatuvatko sinun mielestä sitten keskenmenon akuttas kuolleeet ja kastamattomat lapset.

Ei lapsikaste tee yhtään helpommaksi tulla uskoon. Prosentuaaalisesti kyllä vapaiden suuntien perheissä kasvaneet lapset tulevat uskoon tai ovat uskossa aikuisikään mennessä. Jos lapsikaste auttais niin miksi nykyään ei varhaisnuoria, teini-ikäisiä ja nuoria aikuisia nää luterilaisissa jumalanpalveluksissa ja kirkon tilalaisuuksissa. Sen sijaan jos menet vapaiden suuntien tilaisuuskiin, niin siellä on selvästi nuorepaa väkeä ja nuoria aikuisia.

43

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nellyhelena

Eli tarjoat omaa uskoasi omaa järkeäsi ja omaa vanhurskauttasi Jumalalle saadaksesi luvan mennä kasteelle?

'Moni uskova voi tietämättään olla sidottu pahoihin henkiin' Polvijärven opetuksen mukaan. Eli eipä paljon auta sitten teidän aikuiskasteenne.

Kaste on Jumalan teko ihmiselle, eikä siihen ole Raamatussa mitään ikärajaa. Opetuslapsethan halusivat hätistellä lapsia pois Jeesuksen lähettyviltä, koska he eivät olleet ymmärtävässä iässä. Teidän mielestänne lapset kuitenkin ovat voineet vastaanottamaan Jeesuksen siunauksen ilman että ymmärtävät puhetta ja puheen sisältöä? Eli Jeesuksen tietyt sanat tehoavat ja antavat voimaa mutta toiset sanat ei?

Oletko siis tullut uskoon 'väärin uskoon'? Polvijärven pastori opettaa että jopa sukukirous ja esi-isiesi synnit tulevat sinun kannettavaksesi? Se että pahat teot periytyvät 3:n tai 4:n polveen ei käsittääkseni tarkoita että esi-isä joka on tehnyt aviorikoksen 1700-luvulla olisi jättänyt perinnöksi jonkin kirouksen. Ja muutenkin sanoo Jumala sanassaan että 'isää ei rangaista pojan synneistä eikä poikaa isän synneistä'. Se että esim. väkivallan synti periytyy helposti ei tarkoita että se olisi Jumalan tahto. Muutenhan Raamattu olisi ristiriitainen.

Jos lapset ovat Kristuksen tähden täydellisiä ja taivaskelpoisia niin sama koskeneen myös niitä jotka ovat syntyneet vaikka muslimeiksi ja hindu-perheeseen? Eli on siis olemassa ihmisryhmä jossa kaikki pääsee Taivaaseen?

En löydä Raamatusta mitään 'kaikki lapset pääsee Taivaaseen' -oppia. En myöskään sitä että on vaarallista vaikka rukoilla hautausmaalla, koska silloin voi kuulemma vainajahenki tarttua ihmiseen. Polvijärven pastori tätä opettaa. Ja Pawson, tuo toinen evankeliumin heikkoutta häpeävä julistaa edelleen että on tulossa se 1000-vuotinen hallitus jumalattoman maailman keskelle niin että kristityt saavat Kristuksen kanssa ryhtyä hallitsemaan ihmisiä jotka ovat heitä pilkanneet. Lapsellista ja surullista lihan ja mielikuvituksen evankeliumia.

• Simmottessii

Semmottissii.

• Ei aikuiskastekaan uudestisynnytä ketään. Pelastuuko aloittajan mielestä sitten keskenmenon kautta kuolleet lapset, joita ei ole siunattu kätten päällepanemisella?
      Tuskin on tutkittu prosentuaalisesti uskoontulemista vapaiden suuntien piirissä kasvaneilla ja lapsikasteen saaneiden välillä. Ja kun uskoontulostakin on niin eri käsityksiä uskovien parissa. Joillekin kelpaa se, että uskoon kasvetaan pikkuhiljaa ja toisille kelpaa uskoontulon merkkinä ainoastaan käden nosto ja katumuspenkki.
      Mielestän keskosena ja pienenä lapsena kuolleet ovat ilman muuta pelastuneet ja päässeet taivaaseen. Aikuiskaste ei pelasta ketään. Kun ukkini aikoinaan kysyi neuvoja kasteasiassa ja helluntaiseurakuntaan liittymisestä oman ev.lut seurakunnan papilta, oli papin vastaus; "sinne samanlaisten varkaiden ja huorien joukkoon pääset sielläkin". Ukkini pysyi sitten ev.lut kirkon jäsenenä kuolemaansa saakka.
      Mielestäni kaikki lapset ovat lapsenuskossa. Helluntailais-karismaattiset piirit useasti tuhoavat lapsenuskon sillä, kun jo pieniltä lapsilta vaaditaan "ratkaisun" tekemistä. Niin tapahtui minullekin, kun lukuisilla lastenleireillä aina oltiin vaatimassa pelottelunkin avulla käden nostamista ja menemistä katumuspenkille. Minun sisaruksistani ei kukaan tullut "helluntaiuskoon" . Suurin osa liittyi aikuisena ev.lut kirkkoon.
      Kävin vuosi sitten useita kertoja paikallisen helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa. Totesin, että nuoria oli kyllä hyvin vähän näissä tilaisuuksissa. Itse olen hiukan alle 50 vuotias ja rukousilloissa olin nuorimpia. Jumalanpalveluksissakaan ei nuoria näkynyt juuri muuten kuin ylistysbändissä ja äänentoiston parissa. Hämmästyttävää oli sekin että nuortenillassa oli suurin osa vanhempia ihmisiä.
      Toteaisin vielä että lapsikasteen saaneella ei-uskonnollisessa kodissa kasvaneella on varmasti paljon helpompi tulla uskoon, kuin uskonnollisen pakkosyötön kokeneella helluntailaiskodin kasvatilla.

• mathetes

Mazdels !

Kirjoitit:
        >>Ei aikuiskastekaan uudestisynnytä ketään.>Aikuiskaste ei pelasta ketään. Kun ukkini aikoinaan kysyi neuvoja kasteasiassa ja helluntaiseurakuntaan liittymisestä oman ev.lut seurakunnan papilta, oli papin vastaus; "sinne samanlaisten varkaiden ja huorien joukkoon pääset sielläkin". Ukkini pysyi sitten ev.lut kirkon jäsenenä kuolemaansa saakka.Mielestäni kaikki lapset ovat lapsenuskossa. Helluntailais-karismaattiset piirit useasti tuhoavat lapsenuskon sillä, kun jo pieniltä lapsilta vaaditaan "ratkaisun" tekemistä.Minun sisaruksistani ei kukaan tullut "helluntaiuskoon"

• Turhaa änkkäämistä
        mathetes kirjoitti:

Mazdels !

Kirjoitit:
        >>Ei aikuiskastekaan uudestisynnytä ketään.>Aikuiskaste ei pelasta ketään. Kun ukkini aikoinaan kysyi neuvoja kasteasiassa ja helluntaiseurakuntaan liittymisestä oman ev.lut seurakunnan papilta, oli papin vastaus; "sinne samanlaisten varkaiden ja huorien joukkoon pääset sielläkin". Ukkini pysyi sitten ev.lut kirkon jäsenenä kuolemaansa saakka.Mielestäni kaikki lapset ovat lapsenuskossa. Helluntailais-karismaattiset piirit useasti tuhoavat lapsenuskon sillä, kun jo pieniltä lapsilta vaaditaan "ratkaisun" tekemistä.Minun sisaruksistani ei kukaan tullut "helluntaiuskoon"

Armolahjat toimii niin kirkon piirissä kuin muissakin eri kastenäkemys ei sitä ainakaan erota toisen hyväksi,ei kannata tällä palstalla väitellä asiasta koska kastekäsitykset eroaa eri seurakuntien mukaan.Jeesus pelastaa ei muu.

• mathetes kirjoitti:

Mazdels !

Kirjoitit:

Hyvä Mathetes!
        Käytän sanaa aikuiskaste ja lapsikaste kasteiden erojen takia. Onkohan raamatussa sana "uskoontulleiden kaste" tai "uskovienkaste"? Sana kaste on raamatussa ja eri uskonliikkeet toteuttavat sitä eri tavalla." Harrastaako" helluntailaiset aikuiskastetta, kun väität luterilaisten "harrastavan" lapsikastetta. Minusta kaste on pyhä, sitä ei harrasteta.
        Tuosta papin vastauksesta jäi pois selventävä ajatus eli "samanlaisten varkaiden ja huorien joukkoon pääset sielläkin, kuin on kirkossakin". Tämä oli se papin ajatus (anteeksi, kun on tämä lauseiden muotoilu välillä vaikeaa). Ja tästä papin viisauden sanasta ymmärrän että samanlaisia syntisiä ja synnintekijöitä on niin luterilaisissa kuin helluntailaisissa. Ukkini "pään sekoitti" loppujen lopuksi samoihin aikoihin uskoontullut poikansa, joka uskoon tultuaan harhaili kasteiden välillä. Hän sai ukkini aikuiskasteen kannalta takaisin lapsikasteen kannalle. Ja kun poika sitten muuttui takaisin aikuiskasteen kannattajaksi ja yritti käännyttää ukkiani, ukki totesi että "toista kertaa et kuppiani kaada". Ei meidän tarvitse kommentoida sitä mitä edesmenneet ukkini ja tämä pappi kohtaa viimeisellä tuomiolla eikä haluta olla "heidän housuissaan". Sinä ja minä vastaamme myös omasta elämästämme kerran. Enkä kerro haluanko vai enkö olla "kenenkään housuissa".
        Ymmärtänet että Suomen vangeista on suuri osa luterilaisia juuri siksi että luterilaisia vaan on väkiluvustamme suurin osa. Uutiskynnyksen on kuitenkin ylittänyt hyvin moni helluntailainen rikoksesta tuomittu. Kun helluntailaiset pitävät itseään ainoina oikeina uskovina ja noudattavat "kirkkokuria", ihmettelen että näitä löytyy. Rikollinen voi kohdata Jumalan armon ja tulla uskoon. Se on melkein ainoa tie pelastua vankila kierteestä ja arvostan sitä.
        Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta miten helluntailaiset mitätöivät lapsenuskoni. Joka kesä olin helluntailaisten kesäleirillä 7-13 vuoden välillä. Lapsenusko ei riittänyt helluntailaisille vaan pelottelemalla "jossa vanhempanne otetaan taivaaseen ja te jäitte, kun ette ole antaneet elämäänne Jeesukselle" JeesuksenToinenTuleminen -puheilla. Moni sinne iltamyöhällä olevaan rukouskokoukseen menikin, josta huuto ja itku kantautui pihalle saakka ja silmät punaisina tultiin pois. Näihin myöhäiskokouksiin painostettiin sanallisesti. Yhden kerran minut yritettiin viedä väkisin, kun olin ainoa joka ei halunnut sinne, mutta aloin itkemään ja eräs toinen evankelista tuli ja vei minut nukkumaan. Myös kaikkien tavallistenkin asioiden kieltäminen oli näitä varjopuolia.Näistä asioista olisi paljon kirjoitettavaa koko siitä ajasta jonka vietin helluntailaisten vaikutuspiirissä 18 vuotiaaksi saakka. Olen keskustellut sisarusteni kanssa asiasta ja näiden kokemusten vuoksi emme halua liittyä helluntailaisiin. Kaikki uskomme Jumalaan ja Jeesukseen.
        Tarkoitan "helluntaiuskolla" helluntailais-karismaattisia seurakuntia. Meillä luterilaisilla ja helluntailaisilla on sama uskon kohde, Jeesus Kristus ja siihen myös luterilainen kirkko uskonsa ja pelastuksensa asettaa.

• aloittajan kommentti

Niin keskosena kuolleet ja pienet vauvat ja lapset ovat taivaskelpoisia ilman luterilaisissakin pereheissä voi olla ahdasmielistä ja lakihenkistä pakkosyöttöä lapsille. Se riippuu perheestä, ei kastemuodosta tai uskontokunnasta.
        Pitää pysyä aloituksen aiheessa. Aloitus koskee kastekäytäntöä: ei yleensä ympäripyöreää mitä kussakin liikeessä opetetaan.

• mathetes
        mazdels kirjoitti:

Hyvä Mathetes!
        Käytän sanaa aikuiskaste ja lapsikaste kasteiden erojen takia. Onkohan raamatussa sana "uskoontulleiden kaste" tai "uskovienkaste"? Sana kaste on raamatussa ja eri uskonliikkeet toteuttavat sitä eri tavalla." Harrastaako" helluntailaiset aikuiskastetta, kun väität luterilaisten "harrastavan" lapsikastetta. Minusta kaste on pyhä, sitä ei harrasteta.
        Tuosta papin vastauksesta jäi pois selventävä ajatus eli "samanlaisten varkaiden ja huorien joukkoon pääset sielläkin, kuin on kirkossakin". Tämä oli se papin ajatus (anteeksi, kun on tämä lauseiden muotoilu välillä vaikeaa). Ja tästä papin viisauden sanasta ymmärrän että samanlaisia syntisiä ja synnintekijöitä on niin luterilaisissa kuin helluntailaisissa. Ukkini "pään sekoitti" loppujen lopuksi samoihin aikoihin uskoontullut poikansa, joka uskoon tultuaan harhaili kasteiden välillä. Hän sai ukkini aikuiskasteen kannalta takaisin lapsikasteen kannalle. Ja kun poika sitten muuttui takaisin aikuiskasteen kannattajaksi ja yritti käännyttää ukkiani, ukki totesi että "toista kertaa et kuppiani kaada". Ei meidän tarvitse kommentoida sitä mitä edesmenneet ukkini ja tämä pappi kohtaa viimeisellä tuomiolla eikä haluta olla "heidän housuissaan". Sinä ja minä vastaamme myös omasta elämästämme kerran. Enkä kerro haluanko vai enkö olla "kenenkään housuissa".
        Ymmärtänet että Suomen vangeista on suuri osa luterilaisia juuri siksi että luterilaisia vaan on väkiluvustamme suurin osa. Uutiskynnyksen on kuitenkin ylittänyt hyvin moni helluntailainen rikoksesta tuomittu. Kun helluntailaiset pitävät itseään ainoina oikeina uskovina ja noudattavat "kirkkokuria", ihmettelen että näitä löytyy. Rikollinen voi kohdata Jumalan armon ja tulla uskoon. Se on melkein ainoa tie pelastua vankila kierteestä ja arvostan sitä.
        Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta miten helluntailaiset mitätöivät lapsenuskoni. Joka kesä olin helluntailaisten kesäleirillä 7-13 vuoden välillä. Lapsenusko ei riittänyt helluntailaisille vaan pelottelemalla "jossa vanhempanne otetaan taivaaseen ja te jäitte, kun ette ole antaneet elämäänne Jeesukselle" JeesuksenToinenTuleminen -puheilla. Moni sinne iltamyöhällä olevaan rukouskokoukseen menikin, josta huuto ja itku kantautui pihalle saakka ja silmät punaisina tultiin pois. Näihin myöhäiskokouksiin painostettiin sanallisesti. Yhden kerran minut yritettiin viedä väkisin, kun olin ainoa joka ei halunnut sinne, mutta aloin itkemään ja eräs toinen evankelista tuli ja vei minut nukkumaan. Myös kaikkien tavallistenkin asioiden kieltäminen oli näitä varjopuolia.Näistä asioista olisi paljon kirjoitettavaa koko siitä ajasta jonka vietin helluntailaisten vaikutuspiirissä 18 vuotiaaksi saakka. Olen keskustellut sisarusteni kanssa asiasta ja näiden kokemusten vuoksi emme halua liittyä helluntailaisiin. Kaikki uskomme Jumalaan ja Jeesukseen.
        Tarkoitan "helluntaiuskolla" helluntailais-karismaattisia seurakuntia. Meillä luterilaisilla ja helluntailaisilla on sama uskon kohde, Jeesus Kristus ja siihen myös luterilainen kirkko uskonsa ja pelastuksensa asettaa.

Hiukan Mazdels,ille!

Kun puhutaan "aikuiskasteesta", niin sillä yleensä tahdotaan antaa halveksiva sävy niille uskoville, jotka tahtovat Raamatun sanomaa kirjaimellisesti tuossa kyseisessä kasteasiassa toteuttaa! Ja kun puhutaan "lapsikasteesta", niin sillä tarkoitetaan kirkollista kasteoppia jota Raamatun sana ei ilmoituksessaan tunne laisinkaan! Helluntaiseurakunta johon olen itse nyt jo 33 vuotta kuulunut, ei tunne kumpaistakaan edellämainittua kasteen muotua, vaan kyse kasteesta on aina "uskoontulleiden kasteesta"! Raamatun selkeä opetushan on, että on ensin vietävä evankeliumin sanomaa kaikkialle maailmaan ja joka sen uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka "ei usko" se tuomitaan kadotukseen! Siis uskon puute on se joka kadottaa, ei kasteen puute!

Tunnen muutamia henkilöitä jotka ovat tulleet uskoon noin 7-8 vuotiaina ja ovat tuolloin myös saaneet kasteen uskonsa tunnustuksena itselleen ja ovat uskossa edelleenkin nyt vielä 50-60 vuotiaina! Siis nämä henkilöt jotka minä henkilkohtaisesti tunnen! Olen toki kuullut joistain esim, vanhoista saarnaajista jotka ovat jo lapsina tulleet uskoon ja ovat tuolloin myös saaneet kasteen! Elikä tällä kaikella tarkoitan sitä, ettei ole olemassa mitään "aikuis- tai lapsikastetta", vaan ainoastaan "uskoontulleiden kaste", joka toimitetaan niille jotka ovat uskossa saaneet Jumalan armosta vastaanottaa Jeesuksen vastaan omakohtaisena syntiensä lunastajana ja vapahtajana!

Kirjoitit:
        >>Ymmärtänet että Suomen vangeista on suuri osa luterilaisia juuri siksi että luterilaisia vaan on väkiluvustamme suurin osa.Rikollinen voi kohdata Jumalan armon ja tulla uskoon. Se on melkein ainoa tie pelastua vankila kierteestä ja arvostan sitä.>>Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta miten helluntailaiset mitätöivät lapsenuskoni. Joka kesä olin helluntailaisten kesäleirillä 7-13 vuoden välillä. Lapsenusko ei riittänyt helluntailaisille vaan pelottelemalla "jossa vanhempanne otetaan taivaaseen ja te jäitte, kun ette ole antaneet elämäänne Jeesukselle" Olen keskustellut sisarusteni kanssa asiasta ja näiden kokemusten vuoksi emme halua liittyä helluntailaisiin. Kaikki uskomme Jumalaan ja Jeesukseen.

• mathetes kirjoitti:

Hiukan Mazdels,ille!

Kun puhutaan "aikuiskasteesta", niin sillä yleensä tahdotaan antaa halveksiva sävy niille uskoville, jotka tahtovat Raamatun sanomaa kirjaimellisesti tuossa kyseisessä kasteasiassa toteuttaa! Ja kun puhutaan "lapsikasteesta", niin sillä tarkoitetaan kirkollista kasteoppia jota Raamatun sana ei ilmoituksessaan tunne laisinkaan! Helluntaiseurakunta johon olen itse nyt jo 33 vuotta kuulunut, ei tunne kumpaistakaan edellämainittua kasteen muotua, vaan kyse kasteesta on aina "uskoontulleiden kasteesta"! Raamatun selkeä opetushan on, että on ensin vietävä evankeliumin sanomaa kaikkialle maailmaan ja joka sen uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka "ei usko" se tuomitaan kadotukseen! Siis uskon puute on se joka kadottaa, ei kasteen puute!

Tunnen muutamia henkilöitä jotka ovat tulleet uskoon noin 7-8 vuotiaina ja ovat tuolloin myös saaneet kasteen uskonsa tunnustuksena itselleen ja ovat uskossa edelleenkin nyt vielä 50-60 vuotiaina! Siis nämä henkilöt jotka minä henkilkohtaisesti tunnen! Olen toki kuullut joistain esim, vanhoista saarnaajista jotka ovat jo lapsina tulleet uskoon ja ovat tuolloin myös saaneet kasteen! Elikä tällä kaikella tarkoitan sitä, ettei ole olemassa mitään "aikuis- tai lapsikastetta", vaan ainoastaan "uskoontulleiden kaste", joka toimitetaan niille jotka ovat uskossa saaneet Jumalan armosta vastaanottaa Jeesuksen vastaan omakohtaisena syntiensä lunastajana ja vapahtajana!

Kirjoitit:
        >>Ymmärtänet että Suomen vangeista on suuri osa luterilaisia juuri siksi että luterilaisia vaan on väkiluvustamme suurin osa.Rikollinen voi kohdata Jumalan armon ja tulla uskoon. Se on melkein ainoa tie pelastua vankila kierteestä ja arvostan sitä.>>Tiedän omakohtaisesta kokemuksesta miten helluntailaiset mitätöivät lapsenuskoni. Joka kesä olin helluntailaisten kesäleirillä 7-13 vuoden välillä. Lapsenusko ei riittänyt helluntailaisille vaan pelottelemalla "jossa vanhempanne otetaan taivaaseen ja te jäitte, kun ette ole antaneet elämäänne Jeesukselle" Olen keskustellut sisarusteni kanssa asiasta ja näiden kokemusten vuoksi emme halua liittyä helluntailaisiin. Kaikki uskomme Jumalaan ja Jeesukseen.

Mathetes hyvä.

Käytän edelleen aikuiskaste -termiä, koska se on sopivampi. Moni on mennyt "uskovien kasteelle" ja on kuitenkin kastamisen jälkeen tehnyt hirvittäviäkin tekoja. Voisi kai käyttää myös sanaa "helluntailais-karismaattinen kaste". Ei raamatussa liene käytössä termiä "uskoontulleiden kaste". Raamatussa puhutaan kasteesta ja mainitaan vielä yksi kaste. Helluntailais-karismaattiset piirit tekevät syntiä uudestikastamalla, koska he näin mitätöivät aikaisemman kasteen. Toki pitää kastaa, jos ei koskaan kastettu. Minäkin otin kasteen 20 vuotiaana armeijassa, samalla kävin rippikoulun ja liityin luterilaiseen kirkkoon.

Minkä kasteen vaikutuksesta eräs helluntaisaarnaaja puukotti kuoliaaksi tavaratalon vartijan Kokkolassa? Ettei vaan uudestikasteen vaikutuksesta? Tietenkin väität, että saarnaaja on mahdollisesti kastettu myös lapsena. Ja minkä kasteen vaikutuksesta eräs tunnettu saarnaajapastori vietteli alaikäisen tytön haureuden syntiin ja syyllistyi tässä pedofiliaan? Nämä molemmat pastorit jatkavat edelleen saarnaustyötään. Jälkimmäiselle annettiin vain parin vuoden toimintakielto. Tässä esimerkkejä julkisuudessakin olleista helluntailais-karismaattisten pastoreiden tekemistä rikoksista. Puuttuikohan näiltäkin mainitsemasi "sisäinen sydämen usko Jeesukseen"?

Varmaan tiedät itse kymmeniä vuosia helluntaiseurakunnassa olleena helluntailaisten käytännöt ja opetukset lastenleireillä. Kertomani asiat ei ole keksimääni parjausta vaan täyttä totta. Ne helluntailaiset ketkä myöntävät että kertomani on totta, ovat harvassa. Onneksi heitäkin löytyy. Viime kesänä juttelin erään helluntaiseurakunnan nuorisopastorin kanssa asiasta ja hän kertoi itsekin ahdistuneensa aikoinaan samoista asioista.

Toivot että Jeesus antaisi minulle voimaa antaa anteeksi nämä kokemani vääryydet. Toivoisitko myös, että helluntailais-karismaattiset tulisivat synnin tuntoon näistä hirveistä tekemisistään ja nöyrtyisivät pyytämään anteeksi? Tässä asiassa olet hyvin tyypillinen helluntailais-karismaattinen. He eivät myönnä mitään eivätkä pyydä anteeksi. Anteeksiantoa vaatimalla vaaditaan muilta. Olen kokemistani vääryyksistä ollut yhteydessä ko seurakuntaan. Vastauksina on ollut "en muista...", "ei meillä tällaista ole ollut...ei ainakaan enää" ym ym. Useimmat ovat loukkaantuneet ja suorastaan huutaneet minulle puhelimeen. On tosin pari ihmistä anteeksi pyytänyt, kun tarpeeksi monta kertaa muistutin asiasta.

Luulin että helluntaikirkko -uudistus olisi tuonut samat pelisäännöt ja valvonnan helluntaiseurakunnille, mutta eipä niin tainnut käydä. Meno on mennyt vain villimmäksi. On rukouspalveluita, joissa kaadetaan ihmisiä ja jotka kiemurtelevat ja sätkivät maassa ja ääntelehtivät oudosti. Lipputanssittajat johdattavat yleisön ylistystanssiin ja diskomelu pauhaa värivaloineen.

Minut sai aikanaan liittymään kirkkoon vilpitön halu ja usko Jumalaan. Helluntaiseurakuntaan liittyminen oli tehty liian vaikeaksi käden nostoineen ja katumuspenkille menemisiin. Liian moni täysin viaton asia julistettiin synniksi. Ja helluntaiseurakunta ei tullut mieleenkään, kun näin mitä se on. Helluntaiseurakunnissa on jotakin niin mahdotonta. Valitettavasti en voi suositella helluntailais-karismaattisia yhteisöjä kenellekään terveinä yhteisöinä.

• mazdels kirjoitti:

Mathetes hyvä.

Käytän edelleen aikuiskaste -termiä, koska se on sopivampi. Moni on mennyt "uskovien kasteelle" ja on kuitenkin kastamisen jälkeen tehnyt hirvittäviäkin tekoja. Voisi kai käyttää myös sanaa "helluntailais-karismaattinen kaste". Ei raamatussa liene käytössä termiä "uskoontulleiden kaste". Raamatussa puhutaan kasteesta ja mainitaan vielä yksi kaste. Helluntailais-karismaattiset piirit tekevät syntiä uudestikastamalla, koska he näin mitätöivät aikaisemman kasteen. Toki pitää kastaa, jos ei koskaan kastettu. Minäkin otin kasteen 20 vuotiaana armeijassa, samalla kävin rippikoulun ja liityin luterilaiseen kirkkoon.

Minkä kasteen vaikutuksesta eräs helluntaisaarnaaja puukotti kuoliaaksi tavaratalon vartijan Kokkolassa? Ettei vaan uudestikasteen vaikutuksesta? Tietenkin väität, että saarnaaja on mahdollisesti kastettu myös lapsena. Ja minkä kasteen vaikutuksesta eräs tunnettu saarnaajapastori vietteli alaikäisen tytön haureuden syntiin ja syyllistyi tässä pedofiliaan? Nämä molemmat pastorit jatkavat edelleen saarnaustyötään. Jälkimmäiselle annettiin vain parin vuoden toimintakielto. Tässä esimerkkejä julkisuudessakin olleista helluntailais-karismaattisten pastoreiden tekemistä rikoksista. Puuttuikohan näiltäkin mainitsemasi "sisäinen sydämen usko Jeesukseen"?

Varmaan tiedät itse kymmeniä vuosia helluntaiseurakunnassa olleena helluntailaisten käytännöt ja opetukset lastenleireillä. Kertomani asiat ei ole keksimääni parjausta vaan täyttä totta. Ne helluntailaiset ketkä myöntävät että kertomani on totta, ovat harvassa. Onneksi heitäkin löytyy. Viime kesänä juttelin erään helluntaiseurakunnan nuorisopastorin kanssa asiasta ja hän kertoi itsekin ahdistuneensa aikoinaan samoista asioista.

Toivot että Jeesus antaisi minulle voimaa antaa anteeksi nämä kokemani vääryydet. Toivoisitko myös, että helluntailais-karismaattiset tulisivat synnin tuntoon näistä hirveistä tekemisistään ja nöyrtyisivät pyytämään anteeksi? Tässä asiassa olet hyvin tyypillinen helluntailais-karismaattinen. He eivät myönnä mitään eivätkä pyydä anteeksi. Anteeksiantoa vaatimalla vaaditaan muilta. Olen kokemistani vääryyksistä ollut yhteydessä ko seurakuntaan. Vastauksina on ollut "en muista...", "ei meillä tällaista ole ollut...ei ainakaan enää" ym ym. Useimmat ovat loukkaantuneet ja suorastaan huutaneet minulle puhelimeen. On tosin pari ihmistä anteeksi pyytänyt, kun tarpeeksi monta kertaa muistutin asiasta.

Luulin että helluntaikirkko -uudistus olisi tuonut samat pelisäännöt ja valvonnan helluntaiseurakunnille, mutta eipä niin tainnut käydä. Meno on mennyt vain villimmäksi. On rukouspalveluita, joissa kaadetaan ihmisiä ja jotka kiemurtelevat ja sätkivät maassa ja ääntelehtivät oudosti. Lipputanssittajat johdattavat yleisön ylistystanssiin ja diskomelu pauhaa värivaloineen.

Minut sai aikanaan liittymään kirkkoon vilpitön halu ja usko Jumalaan. Helluntaiseurakuntaan liittyminen oli tehty liian vaikeaksi käden nostoineen ja katumuspenkille menemisiin. Liian moni täysin viaton asia julistettiin synniksi. Ja helluntaiseurakunta ei tullut mieleenkään, kun näin mitä se on. Helluntaiseurakunnissa on jotakin niin mahdotonta. Valitettavasti en voi suositella helluntailais-karismaattisia yhteisöjä kenellekään terveinä yhteisöinä.

Jatkoa Matthetekselle

Erosit kirkosta mm siksi että siellä hyväksyttiin naispappeus. Mitä mieltä olet, kun nykyään helluntaiseurakunnissa on myös naispastoreita? Mm omalla asuinpaikkakunnallani helluntaiseurakunnassa on naispastori. Ja löytyy muitakin. Myös helluntaiseurakuntien vanhimmistossa on jo naisia.

Mitä mieltä olet siitä että helluntaikirkon jäsenten alaikäiset lapset otetaan helluntaikirkkoseurakunnan jäseniksi ilman kastamista? Helluntaikirkon jäseninä he pysyvät ilman "että tekevät mitään" täysi-ikäiseksi saakka, jolloin heidät poistetaan rekisteristä. Niin elleivät ennen tätä tee uskonratkaisua, jolloin heidät voidaan kastaa ja ikäänkuin "vahvistaa" seurakunnan jäsenyys, joka jatkuu sitten täysi-ikäisyyden saavutettua.

Onko helluntaiseurakunta enää mielestäsi "raamatullisella" pohjalla?

• Eenokki 12

Emme me lutherilaiset väitäkään että lapsikaste uudestisynnyttää tekona, muuten kuin lain kannalta katsottuna. Siinä perisynti annetaan anteeksi.

Minä uskon että koska syntiinlankeemuksessa on omatunto pimeäksi tullut, tarvitaan uudestisyntyminen ja Kristus henkensä kautta asumaan sinne.
      Moni kerskuu ikäänkuin olisi saavuttanut jotain mitä hänen mielestään muilla, kuten minulla ei ole. Kerskutaan uudestisyntymästä, mutta Raamattu puhuu uudestisyntymiseen liittyen uudistuksesta josta ei esim. Mohikaani koskaan ole kerskannut asuuhan hänessä lahkohenki.
      ps. huvittaa tuon mazdelsin ukin toteama helluntailaisista.

• luterilainen,anteeks

Vastasit juuri, kuten itsekin aioin.

Tuo "lapsikaste pelastaa", on helluntailaisten oma pilkkaväite, sillä kirkko ei todellakaan opeta tuolla tavoin, sen yksin pelastavan. Usko pelastaa. Joka uskoo ja kastetaan, kastetaan ja uskoo, se pelastuu. Sanajärjestys ei ole oleellinen, vaan näiden yhteenliittymä: usko ja kaste, kaste ja usko, yhdessä. Molemmat, sekä pelastava kaste, että usko ovat Jumalan lahjoja, tulevat Jumalalta, eivät ole ihmistekoisia.

Jeesuskin lähetyskäskyssään opettaa menemään kaikkeen maailmaan ja kastamaan ihmisiä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen, sekä tämän jälkeen opettamaan heitä / meitä pitämään Hänen sanansa. Kaste opetus usko.
        .

• eikka56
        luterilainen,anteeks kirjoitti:

Tuo "lapsikaste pelastaa", on helluntailaisten oma pilkkaväite, sillä kirkko ei todellakaan opeta tuolla tavoin, sen yksin pelastavan. Usko pelastaa. Joka uskoo ja kastetaan, kastetaan ja uskoo, se pelastuu. Sanajärjestys ei ole oleellinen, vaan näiden yhteenliittymä: usko ja kaste, kaste ja usko, yhdessä. Molemmat, sekä pelastava kaste, että usko ovat Jumalan lahjoja, tulevat Jumalalta, eivät ole ihmistekoisia.

Jeesuskin lähetyskäskyssään opettaa menemään kaikkeen maailmaan ja kastamaan ihmisiä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen, sekä tämän jälkeen opettamaan heitä / meitä pitämään Hänen sanansa. Kaste opetus usko.
        .

Luther taisi sanoa " Olen kastettu, olen pelastuva!" Tässähän on uskoa ja evankeliumia.

• usko ja kaste.

.

Niinpä ne luterilaiet papit käy kasteella. Tosin salaa, koska kirkko erottaa uskovien kasteella käyneet papit. Siksi heidät kastettaan hieman omassa kastejuhlassa.

Kasteella on niin suuri vaikutus uskossa, ettei rienaaja heitä halua tienviitaksi, koska se veisi pohjan väärältä uskomukselta.

ts. kaste ei ole helluntalaisten keksintö, vaan raamatun, mutta helluntalaisilla se on on myös raamatullinen elämänvalinta Kristuksessa.

• leeviläinen

.

Luterilainen kirkkohan on kautta aikojen tehnyt juuri noin, että ensin on vauvana ihmisen kastanut.

Se kastetun ihmisen opettaminen Raamatun Kirjoitusten sanoman tuntemiseen on sitten ihmisen nuoreksi ja aikuiseksi kasvettua jäänyt retuperälle tai mennnyt kokonaan överiksi, koskapa luterilainen nuoriso viihtyy enemmän discossa tai kaljaa lipittämässä puistossa kuin kirkossa ja monet luterilaiset aikuiset istuksivat mieluummin pubeissa ja raventelissa kuin kirkossa.

Vastaavasti helluntailaiset uskoon tulleet karttavat olutpaikkoja eikä in vino veritas ole laisinkaan helluntailaisten mietelause, vaan ennemmin he istuvat seurakunnassaan kiitosten kanssa rukoilemassa Herraa Jeesusta armahtamaan synneissään rypevän pubilaisen ja hänet huonolta tieltä pelastamaan.

• eikka56
        leeviläinen kirjoitti:

Luterilainen kirkkohan on kautta aikojen tehnyt juuri noin, että ensin on vauvana ihmisen kastanut.

Se kastetun ihmisen opettaminen Raamatun Kirjoitusten sanoman tuntemiseen on sitten ihmisen nuoreksi ja aikuiseksi kasvettua jäänyt retuperälle tai mennnyt kokonaan överiksi, koskapa luterilainen nuoriso viihtyy enemmän discossa tai kaljaa lipittämässä puistossa kuin kirkossa ja monet luterilaiset aikuiset istuksivat mieluummin pubeissa ja raventelissa kuin kirkossa.

Vastaavasti helluntailaiset uskoon tulleet karttavat olutpaikkoja eikä in vino veritas ole laisinkaan helluntailaisten mietelause, vaan ennemmin he istuvat seurakunnassaan kiitosten kanssa rukoilemassa Herraa Jeesusta armahtamaan synneissään rypevän pubilaisen ja hänet huonolta tieltä pelastamaan.

Luterilaisten nuorten puolustukseksi voisi ehkä sanoa, etteivät he ole omavanhurskaita teeskentelijöitä. Mutta toki on hyvä osallistua seurakuntansa toimintaan.

• leeviläinen kirjoitti:

Helluntailais-karismaattiset nuoret viettävät perjantai- tai lauantai-iltaansa helluntailais-karismaattisessa nuortenillassa, jossa disco-tyyppinen musiikki soi, värivalot välkkyvät ja lipunheiluttajat johtavat nuoria ylistystanssiin. Yhden kerran kävin ja se riitti

• matti,,,
        usko ja kaste. kirjoitti:

Niinpä ne luterilaiet papit käy kasteella. Tosin salaa, koska kirkko erottaa uskovien kasteella käyneet papit. Siksi heidät kastettaan hieman omassa kastejuhlassa.

Kasteella on niin suuri vaikutus uskossa, ettei rienaaja heitä halua tienviitaksi, koska se veisi pohjan väärältä uskomukselta.

ts. kaste ei ole helluntalaisten keksintö, vaan raamatun, mutta helluntalaisilla se on on myös raamatullinen elämänvalinta Kristuksessa.

MONI, ENTINEN HELLUNTAISAARNAAJA ON SIIRTYNYT KIRKON PASTORIKSI.

• lapin ula sotkee

.

RE: luterilainen,anteeks
        13.4.2013 20:23

- lopeta jo tuo ainainen huuhaasi kasteesta. Sinä puhut sekalutta, nakkelet sanoja ja . omia juttujasi kasteen suhteen.

" Kaste opetus usko "

Kerrassaan nurinperin. Kuinka sinä viitsitkin jatkuvasti väärentää Jumalan ilmoitusta, etkä edes häpeä. :(

• 11%%%%%%%%%%%
        lapin ula sotkee kirjoitti:

RE: luterilainen,anteeks
        13.4.2013 20:23

- lopeta jo tuo ainainen huuhaasi kasteesta. Sinä puhut sekalutta, nakkelet sanoja ja . omia juttujasi kasteen suhteen.

" Kaste opetus usko "

Kerrassaan nurinperin. Kuinka sinä viitsitkin jatkuvasti väärentää Jumalan ilmoitusta, etkä edes häpeä. :(

Valitettavasti on niin, että te väärennätte Jumalan sanaa.

Te myös aivan sujuvasti annatte väärää todistusta kristityistä, emme kaiketi ole teidän lähimmäisiännekään. Te esitätte väittämiä "luterilaisista", tapanne mukaan jopa "lainaten" osalauseita katekismuksesta, jolloin mielikuva asiasta vääristyy.

Te Raamattua nurinpäin luette, sillä te opetatte pelastusta ihmisen omien tekojen kautta. Kristillinen kirkko opettaa pelastuksen vain ja ainoastaan Kristuksen tekojen ja Pyhän Hengen voiman kautta. Edes uskomme ei meitä pelasta, ellei se anna kunniaa vain ja ainoastaan Jeesukselle Kristukselle.

• matti,,,

VARMO KADOTUS TULEE, KUN LIITYT HELLUNTAISEURAKUNTAAN, OTAT AIKUISKASTEEN, TEET SYNTIÄ JA RIKOKSIA KOKOAJAN. SAAT TUOMION RIKOKSISTA ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN, JA JUMALA TUOMITSEE SINUT KADOTUKSEEN

• tultava toimeen

Älää tuomitko niin ei teitäkään tuomita, älkää kadotustuomiota lausuko niin ei teillekään sitä lausuta..
        Taivaassa riittää paikkoja niin sinulle kuin minullekin mutta paras opetella jo täällä sitä yhteiseloa.

• uhhkjjk
    • KATEKISMUSTA

"Tuo "lapsikaste pelastaa", on helluntailaisten oma pilkkaväite, sillä kirkko ei todellakaan opeta tuolla tavoin"

KATEKISMUS

"Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä.

Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä.

Kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen.

MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ?
      Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

Se siitä helluntailaisten pilkkaväittämästä!

• mikälookisuusja

Siis mikä on logiikka tuossa tekstissäsi ?

en näe nimittäin mitään sellaista siinä !

Ensin kaadat kupin nurin, ilkut sille että joku näki sen olevan pysytyssä, ja sitten nostat kupin taas ylös !?

• KATEKISMUSTA
        mikälookisuusja kirjoitti:

Siis mikä on logiikka tuossa tekstissäsi ?

en näe nimittäin mitään sellaista siinä !

Ensin kaadat kupin nurin, ilkut sille että joku näki sen olevan pysytyssä, ja sitten nostat kupin taas ylös !?

Mitä sä sekoilet?

Joku väitti, ettei kirkko opeta lapsikasteen pelastavan, vaan on hellareiden pilkkaväitettä.

Jos katekismus opettaa et lapsikaste pelastaa, niin miten senkin voi laittaa hellarien piikkiin?

Ei kai katekismus helluntailaisten käsikirja ole, vai?

• 13%
        KATEKISMUSTA kirjoitti:

Mitä sä sekoilet?

Joku väitti, ettei kirkko opeta lapsikasteen pelastavan, vaan on hellareiden pilkkaväitettä.

Jos katekismus opettaa et lapsikaste pelastaa, niin miten senkin voi laittaa hellarien piikkiin?

Ei kai katekismus helluntailaisten käsikirja ole, vai?

Ei voi katekismus väittää, että lapsikaste, tai mikään kaste voisi yksinään pelastaa.
        Luterilainen kirkko EI opeta tuollaista.

Kaste ja usko, usko ja kaste, nämä yhdessä, tässä on Raamatun sanan mukainen pelastus. Ilman uskoa ei kukaan pelastu, ei edes parjattu ev.lut.kirkko tällaista opeta.

Kasteessa kylläkin on pelastus, mutta se uskolla vahvistetaan.

• 15%%%%%%%%%%%%
        13% kirjoitti:

Ei voi katekismus väittää, että lapsikaste, tai mikään kaste voisi yksinään pelastaa.

Kaste ja usko, usko ja kaste, nämä yhdessä, tässä on Raamatun sanan mukainen pelastus. Ilman uskoa ei kukaan pelastu, ei edes parjattu ev.lut.kirkko tällaista opeta.

Luther kirjoitti: (sielunpelastus) "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen teon kautta."

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismus.html

Usko
        niin kuin perheenisän on se väelleen mahdollisimman yksinkertaisesti opetettava:

Ensimmäinen uskonkohta / Luominen:
        Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.

Mitä se merkitsee? Vastaus:
        Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.

Toinen uskonkohta / Lunastus:
        Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.

Kolmas uskonkohta / Pyhitys:
        Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
        .

• 17%
        13% kirjoitti:

Pyhän kasteen sakramentti
        niin kuin perheenisän on se väelleen yksinkertaisesti opetettava.

Ensimmäiseksi
        Mitä on kaste? Vastaus:
        Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.

Mikä sitten on tämä Jumalan sana? Vastaus:
        Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Toiseksi
        Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:
        Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:
        Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Kolmanneksi
        Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus? Vastaus:
        Ei sitä vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja "uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä", niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."

Neljänneksi
        Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus:
        Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
        Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
        .

• sekosekosekos
        13% kirjoitti:

Kasteessa kylläkin on pelastus, mutta se uskolla vahvistetaa-----------

-- etkö yhtään näe omaa sekoiluasi????????

• 9%%%%%%%%%%%%%%%
        sekosekosekos kirjoitti:

Kasteessa kylläkin on pelastus, mutta se uskolla vahvistetaa-----------

-- etkö yhtään näe omaa sekoiluasi????????

Olen kristitty, Kristukseen Jeesukseen kastettu, Hänen kanssaan kuollut, haudattu ja Hänen kanssaan ylösnouseva, uskossa elävä iankaikkisesti.

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen Nimessä. Aamen.

• ? ? ?
        15%%%%%%%%%%%% kirjoitti:

Luther kirjoitti: (sielunpelastus) "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen teon kautta."

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismus.html

Usko
        niin kuin perheenisän on se väelleen mahdollisimman yksinkertaisesti opetettava:

Ensimmäinen uskonkohta / Luominen:
        Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.

Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.

Toinen uskonkohta / Lunastus:
        Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.

Kolmas uskonkohta / Pyhitys:
        Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
        .

Ja pari viikkoinen vauvako ymmärtää kaiken tämän?

• Ettekö jo usko ettei kirkon taikka uskonnon vesirituaali on tapakristittyjen huuhaata.

• lapsi pitää kastella

Kyllä ne lapset pitää kastella ja pestä päivittäin. Varsinkin kakkapylly.
      Sitä ei pidä estää kenenkään.

• kari00

Se on ihan totta, ettei lapsikaste pelasta ketään.

• Knuutti exm

Kuuluukohan helluntailaiseen teologiaan mitään muuta kuin vesikaste?

• kummajuttutämä

Köytännössähän vesikasteesta ei helluntaissa puhuta sanaakaan, mutta täällä se nousee kaiken aikaa esiin !

Tietäiskö joku mistä se johtuu ?

• *usko ratkaisee*

Ei niin väliä.

• opitontauskoa

Pakko kysyä millaista sellainen "usko " on, joka ei ole kiinnostunut seuraamaan Raamatun oppia ?

mikä sana siihen sopisi onko ehdotuksia !?

• ~~tähkäpää~~

Tarkistin ja nuo ovat kyllä ihan suoria lainauksia Katekismuksesta:

>>>
      "Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä.

Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä.

Kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen.

MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ?

• hiukantarkennusta

Luin tuota mazelesin vuodatusta ja en kyllä päässyt käsittämään mitä häntarkoitti lastenleirien käytännöillä joista pitäis joidenkin pyytää anteeksi jotain ??

En ymmärrä olen itse ollut leiriläisenä ja leirivastuulisena enkä osaa yhtään kuvitella mistä olisi kysymys.
      Minun leireilläni tutkittiin raamatun asioita ja muistelisinniidenolleen tosi kiinnostavia ihanpienetkin istuivat käsi poskella eikä mitään ongelmia ollut.

Ei siellä ketään mihinkään painostettu eikä mitään leirikastajaisia koskaan ole ollut enkä hyväksy niitä edelleenkään, eikä väkisinkäsinnostoja, ovat minull eihan outoja asioita.

Edelleen on kyllä hassua puhua Kokkolan taposta ja rinnastaa siihen jokin kaste aivankuin se tai senpuuttuminen olisi ihmisenmielenterveyden takeena !

Ja vielä se toinen saarnaaja, siinä nyt ei ollut kyse mistään pedofiliasta, eikä haureudesta niinkuin se ymmärretään, että olisi kohtuullista pysyä kuitenkin totuudessakin.

• Yritän tarkentaa hiukan. Olen itse osallistunut lastenleireille vuosina 1972-1978, joihin meidät lapset puoliväkisin helluntailaisten vanhempien toimesta laitettiin. Silloin oli todella tätä "Jeesuksen toisella tulemisella" -pelottelua.Tämän yhteydessä meille esimerkiksi kerrottiin näin; " Voi käydä niin että kun eräänä aamuna heräätte, ette löydä vanhempianne mistään. Kuulette pian että muitakin teidän läheisiä ihmisiä on kadonnut. Selviää, että kadonneet ovat olleet uskossa. Jeesus on yöllä tullut hakemaan omansa taivaankotiin. Te olette jääneet maan päälle vaivaan, kun ette ole antaneet elämäänne Jeesukselle"

Kokouksessa, jossa lapsena olin kerrottiin kerran eräästä neitosesta, joka oli ollut kokouksessa ja Jumala puhutteli häntä hyvin voimakkaasti. Kokouksen lopussa saarnaaja esitti kutsun nostaa käsi merkiksi siitä että tahtoo jättää elämänsä Jeesukselle. Tämä neitonen empi ja ei kuitenkaan "jättäytynyt" silloin Jeesukselle. Paluumatkalla kokouksesta tämä neitonen joutui auto-onnettomuuteen ja kuoli. Neitonen joutui kadotukseen, koska ei ollut antanut elämäänsä Jeesukselle. Tämän jälkeen pastori esitti kokousväelle jälleen pyynnön; "Jos täällä on joku, joka tuntee Jumalan kutsuvan häntä tällä hetkellä, nosta käsi ja tule eteen rukoiltavaksi. Tämä kutsu voi olla sinulle viimeinen".

Tällaiset olivat todella pelottavaa kuultavaa pienelle lapselle. Iltakokouksissa vedottiin suunnilleen näin. Sitten myöhemmin jo nukkumaanmenon aikaan leirillä järjestettiin vielä iltarukouskokoukset. Näihin ei onneksi ollut ihan pakko mennä. Myöhään yöhön sieltä kuului rukous ja itku, kun jotkut lapset (saarnaajan painostamina) jättivät elämäänsä Jeesukselle. Silmät turvonneina sitten tulivat nukkumaan.

Nykykäytäntö on toivottavasti muuttunut ja toivon että leirin vetäjiltä vaaditaan jonkinlainen koulutus, ettei tällaista hengellistä väkivaltaa esiintyisi. Tämä helluntaiseurakunta, jossa kokemani asiat tapahtuivat on ollut kovin haluton selvittämään näitä asioita. Tiedän että tämä seurakunta ei ollut ainoa, jossa aivan samaa esiintyi. Mielestäni hyvä ele helluntaiseurakunnilta olisi myöntää että näin silloin toimittiin, eikä kieltää sitä tai kieltäytyä keskustelemasta asiasta. Se helpottaisi anteeksiantamista.

Otin Kokkolan tapauksen esimerkiksi nimim "Mathetes":lle. Hän sanoi suomen vankiloissa 80-90% vangeista olevan luterilaisia sen vuoksi että eivät ole koskaan tulleet uskoon lapsikasteen vaikutuksesta. Onko siis "aikuiskasteella" ollut millainen vaikutus tämän helluntaisaarnaajan tekemään henkirikokseen??

Tämä jälkimmäinen tapaus on tutkitu ja siitä on tuomio annettu. Valitettavasti on kyseessä alaikäisen seksuaalinen ahdistelu. Vai väitätkö, että oikeuslaitos on jotenkin väärin perustein antanut tuomion. Pedofiliaa on seksuaalinen koskettelukin alaikäisen kanssa ja kun tuo ikäero oli useita kymmeniä vuosia. Tämäkin tekijä saa toimia taas opettajana seurakunnissa.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa lisää. Toivon myös, että voisit ottaa oppia kokemistani ikävistä asioista omassa toimessasi leirinjohtajana ja puuttua hengelliseen väkivaltaan jos sitä ilmenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      57
      3195
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2911
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2729
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1827
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1091
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      991
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      830
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      829
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      822
    Aihe