Vapaa kuvaus

Aloituksia

488

Kommenttia

5492

1. Juoruilun avulla vl-yhteisö kontrolloi jäseniään, mitään ei pääse johtohenkilöiltä salaa tapahtumaan.
    Juoruilu on olennainen osa SRK:n vallankäyttöä.

Hoitokokouksetkin olivat täysin juorujen ja juoruakkojen( Myös munallisten) toiminnan varassa.
    Se ei hoitajia haitannut, oliko juoruissa mitään perää, se riitti tekosyyksi lynkkaukseen.
  2. Semper:***Kaikki se "loistokas ja kenties jollain tavalla innovatiivinen aines", joka teki sinuun Devoit
    vaikutuksen joskus 1990-luvulla, oli Teuvossa enemmän tai vähemmän uskontopoliittista
    pätemistä ja vaikuttamista siellä Oulun-Raahen seudulla, siis alemmassa maakuntasarjassa.

Tuo on minun vahva arvioni kaiken täällä palstalla olleen runsaan aineiston perusteella.
    Myönnän kernaasti, että minulla ei ole ensi käden havaintoja Teuvosta, 'face-to-face',
    ja olenpa kiitollinen siitä, etten ole moista peluria joutunut fyysisesti kohtaamaan.

En pelkää tappeluun joutumista, vaan sitä, että olisin muuten vain pilannut sen päiväni.****

Näin pitkän ajan antaman perspertiivin valossa, pätemisen tarve ehkä näytteli isompaa osaa kuin osasin kuvitella hra Sunista. Minä en ottanut hernettä nenääni, että olisit tarkoittanut poronhoitoalueen alkavan kehäkolmosen pohjoispuolelta. Mitä tulee hra Suniin piirimestaruustason nyrkkeilijänä, olen jyrkästi eri mieltä. Hän olisi ollut ehdottomasti raskaansarjan nyrkkeilijä, joka olisi pärjännyt jopa kansainvälisellä tasolla, eikä yksinomaa "käpykylässänne" hesassa. Siksi soimasinkin häntä aloituksessani kun harmittaa paukkujen tuhlaaminen harakoihin.

Semper:***Se on harmi, mutta vain inhimilliseltä kannalta ajatellen, etten "pääse" sinun kanssasi,
    Devoit, uskomaan TS:llä olleen edes kadonnutta ja sittemmin menetettyä glamouria.

Totuutta, sitä hengellistä totuutta, joka on JEESUKSESSA, Teuvo Suni ei ole löytänyt
    KOSKAAN. Siitä olen edelleen vakuuttunut. Kirkkohistoriallista, kirkkopoliittista ja
    raamatullistakin teoriaa ulkonaisen tiedon tasolla hän on omaksunut roppakaupalla.

Sillä tiedolla ja 'osaamisella' kuka tahansa osaa jo pitää pyhäkoulut sun muut kirkolliset
    muotomenot. Sanotaan vähän kevennyksenä, että jos Teuvo olisi päästetty muutamat
    messut vetämään papin tuuraajana, niin olisi miehen suu ja sielu ollut messingillä*****.

Edelleen eri mieltä, ne sadat keskustelut Teuvon kanssa todistivat hänen löytäneen totuuden.
    Teuvo pääsikin tuuraamaan - suntiota- ja epäilemättä suu oli messingillä, kun oli aina muutenkin.

Semper:***Mutta kun kränä-Teuvolle alkoi tulla lunta tupaan jo pikkutehtäviä näperrellessä, niin
    se kalabaliikki alkoi kehkeytyä. Teuvo Suuri oli saanut liian pieniä tehtäviä eikä hänen
    erinomaista uskontopoliittista viisauttaan oltu noteerattu tarpeeksi korkealle. Siitähän
    se myrsky alkoi Siikajoen kirkolliseen vesilasiin nousta - ainakin Ruukin perältä katsoen.****

Nämä seurakuntakuviot muuten monimutkaisia. Ruukin kunnassa oli Paavolan seurakunta, jonka kirkkovaltuuston äänikuninkaana oli muuan Suni, joka ei itseoikeutettuna halunnut kuitenkaan puheenjohtajan nuijaa itselleen. Kylläpä noteerattiin ja vaientamismenetelmät olivat raskasta sarjaa niin raskasta, että niitä kutsutaan lintukodossamme rikokseksi, etuliitteellä - törkeä.

Semper:***No, tuossa oli minun arviotani TS:n varhaiselta profeettakaudelta. Ei varmasti mennyt
    kaikki täysin nappiin, mutta ainakin seuraavasta tiivistelmästä olen vakuuttunut:
    Teuvo oli alkujaan lähinnä uskontopoliittinen pyrkyri, jolle uskonto oli astinlauta, jota
    hän käytti pyrkiessään edes jonkinlaiseen yhteiskunnalliseen vaikuttaja-asemaan.****

Heh, ei mennyt sinnepäinkään Sempper. Teuvo olisi nosteellaan päässyt epäilemättä vaikka kansanedustajaksi. Teuvoa pyydettiin kait jokaisen puolueen listoille kunnallisvaaleissa, paitsi kommarit. Sosdemitkin olivat muistaakseni kiinnostuneita. Lisäksi Teuvo lopetti menestyvän valokuvausbisneksensä, että jäisi missiolleen aikaa. Jos Teuvo silloin olisi omanedun tavoittelija ollut, hän olisi tilaisuutensa käyttänyt ja tuntisimme nyt raskaansarjan vaikuttajan siikajoen perukoilta.

Semper:***Paljonko tuossa kuviossa jää tilaa totuudelle ja Jeesuksen puhtaalle evankeliumille?**

Nykyisessä Sunin räyhäevankeliumissa ei jää yhtään tilaa mainitsemillesi arvoille.

Omia oletuksiani Sunin kummalliselle muuttumiselle on, kun hän alkoi seurustelenaan "henkimaailman kanssa", siinä tulen sinua vastaan Sempper, että ehkä pahuuden siemen oli hunajan sisällä olevana myrkkykapselina jo silloin kun Teuvoon tutustuin. Sitä myös ihmettelen miksi "suuri" turvautuu alhaiseen. Tarkoitan tuota Teuvon mieltymystä vilppiin, vaikka hän olisi pärjännyt puhtain aseinkin.

Toinen negatiivinen suuri muutos oli tulo nettiin ja sitä myötä Armin tapaaminen, olen ehkä kertonutkin? ;)

Kolmas oletukseni on että Teuvo katkeroitui , ja sen vuoksi paha pääsi hänen sydämeensä.
    Teuvo joutui rikoksen uhriksi, kun hänen valitustaan piispan rikkomuksesta ei noteerattu missään.
    Herkkäsieluiselle miehelle varmaan mielenjärkyttävä kokemus, syvästi se järkytti minuakin huomata, että ev-lut kirkko on paavin inkvisition perillinen (olen muuten eronnut siitä porttokirkosta).
  3. On mukavaa, että on toinenkin joka Teuvossa on vopinut havaita saman kuin itsekin olen havainnut.

Yksi teoriani on, että Teuvo katkeroitui niin voimakkaasti siitä häntä kohdanneesta vääryydestä kun tuomiokapituli ei käsitellyt piispan virkatikosta, oikeuskanslerista puhumattakaan.

Siinä ja eräissä muissakin asioissa silloin Teuvo oli ehdottoman oikeassa. Olisipa vieläkin..