Vapaa kuvaus

Varattu täti-ihminen, joka höpötteli aikoinaan Miehen Logiikassa. Nyt poikkeaa joskus ihmettelemässä, missä tutut luuraa.

"Kaikki pitäisi tehdä niin yksinkertaiseksi kuin mahdollista, mutta ei yhtään sitä yksinkertaisemmaksi. " A.E.

Aloituksia

43

Kommenttia

13022

1. Levy,+jossa+tämä+biisi+oli,+oli+minulle+ilmestyessään+-87+tärkeä+ja+on+yhä.+Silloin+ilmestymisvuonna+kyseisen+levyn+ja+artistin+esitteli+mulle+mies,+jota+voin+sanoa+jossain+mielessä+ensirakkaudekseni,+vaikkei+meistä+koskaan+paria+tullut,+monestakin+syystä.+Hänellä+oli+suuri+merkitys+silti+sille,+että+minusta+tuli+minä,+hän+ohjasi+elämääni+enemmän,+kuin+ikinä+sai+tietää.Myöhemmin+juuri+tämä+kyseinen+biisi+oli+ratkaiseva+asia+sille,+että+minusta+ja+nykyisestä+kumppanistani+tuli+pari.+Olemme+siis+olleet+yhdessä+lähes+30+vuotta.+Tähän+artistiin+ja+näihin+biiseihin+tällä+levyllä+(ja+muutamalla+muullakin)+liittyy+myös+monta+muuta+tärkeää+muistoa,+ja+se+on+limittynyt+elämääni+monella+tavoin,+myös+hyvin+surullisissa+merkeissä.+Mutta+enimmäkseen+kuitenkin+hyvissä+hetkissä.https://www.youtube.com/watch?v=lM2XTQM59ng
  2. Luulen+kyllä,+että+tuossa+on+kyse+ihmistyypistä+ja+tietyn+tyypin+tavasta+osoittaa+tunteitaan+(tai+niiden+puutetta).+Itse+en+ole+törmännyt+vastaavaan+käytökseen+enkä+myöskään+ole+omasta+mielestäni+ainakaan+tuolla+tavoin+käyttäytynyt,+ainakaan+varttia+pidempään.+Liittyyköhän+se+siihen+miten+pariskunta+riitelee?+Meillä+ei+kukaan+mökötä,+mutta+riidat+on+kovaäänisiä+ja+lennokkaita.+Ne+tosin+myös+kestää+n.+15-30+min.++eli+kohtalaisen+vähän+aikaa,+eikä+niihin+palata+enää+sen+jälkeen,+kun+asia+on+ratkottu.+Ne+eivät+siis+jää+koskaan+ns.+"päälle".Mulla+on+käynyt+toisin+päin+joskus,+eli+ei+etääntymistä+vaan+liikaa+lähentymistä+suhteessa.+Nuoruuden+suhteessa+(kauan+sitten)+toinen+alkoi+hengittämään+vähän+liikaakin+niskaan+ja+olemaan+sairaalloisen+mustasukkainen+ja+kiinnostunut+jokaisesta+mun+liikkeestä+ja+ajatuksesta,+jopa+unesta.++Ei+hän+onneksi+väkivaltainen+fyysisesti+ollut.+Jos+olisi+ollut,+se+suhde+olisikin+ollut+nopeasti+loppu.Minulle+tuon+suhteen+jälkeen+vastaava+käytös+saa+heti+karvat+pystyyn+ja+tulee+"pakene"-reaktio.+Kyse+oli+siis+täysin+aiheettomasta+mustasukkaisuudesta+tyyliin;+"miksi+viivyit+kaupassa+viisi+minuuttia+pidempään+kuin+viimeksi,+oliko+siellä+se+miesmyyjä,+menittekö+takahuoneeseen+sekstaamaan?"+Tuollaisessa+suhteessa+jaksoin+neljä+vuotta,+mutta+loppuaika+oli+kyllä+yhtä+helvettiä.+Mutta+tietysti+olimme+molemmat+sopimattomia+toisillemme.+Ehkä+vastapuoli+vaistosi,+että+mun+tunteet+ei+olleet+varsinkaan+lopussa+enää+kovin+vahvoja+häntä+kohtaan+ja+se+pahensi+tilannetta.Mutta+vielä+aloitukseen.+Sikäli+kyllä+tilanne+on+tuttu,+että+mun+miehellä+on+väsyneenä+ns.+pitkät+piuhat,+etenkin+töiden+jälkeen,+jos+hän+sattuu+kotona+vaikka+tv:n+ääressä+olemaan+(aika+harvoin+on).+Mutta+ne+piuhat+on+pitkät+kyllä+myös+sukulaisten+ja+kavereiden+seurassa+ajoittain.+Sillä+ei+ole+tekemistä+mielenosoituksen+tai+mököttämisen+kanssa,+tai+parisuhteen.+Joskus+kylläkin+apeuden,+kuten+tällä+hetkellä,+kun+hänellä+on+eräs+läheinen+kuollut..
  3. Minusta+miehessä+pitää+olla+tietynlaista+”rönttiyttä”,+että+jaksaisin+elää+arkea+hänen+kanssaan.+Tarkoitan+sellaista+reippautta+ja+ronskiutta,+että+ei+pienestä+hätkähdä.+Luulen,+että+tällainen+piirre+on+vähenemässä+pikkuhiljaa+miehiltä+ja+naisilta.+Ihmiset+elävät+niin+sisäsiistiä,+steriiliä+elämää.+Rönttiydellä+tarkoitan+sitä,+että+mies+ei+pelkää+astua+saappaalla+mutaan,+työntää+käsiään+multaan,+pestä+vauvan+kakkapyllyä,+tyhjentää+ulkohuussia,+olla+mukana+synnytyksessä,+ottaa+puheeksi+jotain+vaikeaa+asiaa,+myöntää+rakastavansa,+yöpyä+yksin+ulkona+luonnossa.+Siis+jonkinlaisia+selviytymistaitoja,+rohkeutta+elää.Vastakohta+tällaiselle+olisi+kai+hienostunut+sisäsiisti+kaupunkilaismies,+jolla+on+pehmeät+kädet,+joilla+ei+ikinä+tehdä+mitään+muuta+kuin+näpytellä+tietokonetta+tai+puhelinta+ja+joka+saa+kauhean+kohtauksen,+jos+tanssikenkä+osuu+koiranpaskaan,+joka+on+yltiösiisti+ja+aina+puunaamassa+ja+plankkaamassa+itseään.+Sellainen,+joka+puhuu+vain+”asiaa”+ja+jolla+on+vaatimuksia,+millainen+minun+pitäisi+olla.+Sellainen,+joka+sanoo+”yök”+tai+”hyi”+jollekin+ruualle++tai+asialle+ja+joka+ahdistuu,+jos+jossain+haisee+pahalta+vaikkapa+putkirikon+vuoksi.+Lapsella+nämä+piirteet+ymmärrän,+mutta+en+aikuisella+ihmisellä.Esim.+säästäväisyys+ja+introverttiys+on+pikemminkin+plussaa+kuin+miinusta.+Ehdoton+EI+on+mies,+joka+on+väkivaltainen,+henkisesti+tai+fyysisesti.+Siis+ketään+kohtaan,+ei+edes+puheissa+saa+uhota,+että+joku+ansaitsee+väkivaltaista+kohtelua+tms.+Ja+kaikenlainen+ilkeä+sättiminen+ja+haukkuminen+myös+on+lapsellista.+Tällaisten+ihmisten+seuraa+kaihdan,+kuin+ruttoa.
  4. Mulla+kyllä+myös+se+talouksien+yhteen+laittaminen+herättäisi+epävarmuutta.+Kun+pääsisi+taas+sen+makuun,+että+voi+yksinään+päättää,+mihin+rahat+menee+ja+miten+ne+käytetään,+olisi+vaikeaa+enää+palata+takaisin+yhteistalouteen+jonkun+kanssa.