Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
S24:lla+lienee+kellot+sekaisin,+kun+ensimmäinen+vastaus+näkyy+lähetetyn+minuuttia+ennen+aloitusta.+Tai+ainakin+mulle+näkyy+aloitus+17:55,+vastaus+17:54.+Yliluonnollista!
01.10.2017 19:45
Rantojen+miehet+ovat+perinteisesti+alkaneet+uskovaisiksi+ihan+muista+syistä+kuin+tulvien+takia.
Mutta+eikö+se+olisi+uskovaisellekin+pelottavampaa,+jos+paikoin+matalien+rantojen+Helsinki+_ei_+varautuisi+tulviin?
01.10.2017 19:35
Ainakin+minun+kohdallani+jumaliin+uskomattomuus+perustuu+siihen,+etteivät+positiiviset+väittämät+jumalten+olemassaolojen+puolesta+vaikuta+uskottavilta.+Olen+tosin+huomannut+tämän+olevan+yleinen+syy+olla+uskomatta+mihinkään+teistiseen+jumalaan.
Kun+jokin+väittämä+ei+vaikuta+uskottavalta,+ei+erikseen+tarvitse+valita+uskomisen+ja+ei-uskomisen+välillä.+Usko+vain+jää+tulematta,+tai+lapsena+iskostettu+usko+poistuu,+kun+sitä+pohtii.
Vai+vaikuttaako+Saatana+siis+uskovaisiin+siten,+ettei+heidän+horinansa+jumalten+olemassaolosta+vaikuta+uskottavilta?+:-)
01.10.2017 15:20
"Ateisteja+on+12-15+%+väestöstä"
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/alle-puolet-suomalaisista-uskoo-jumalaan-ihmisilla-ei-ole-kasitysta-siita-mita-kirkko-opettaa-24160601/
Tuon+perusteella+johonkin+teistiseen+jumalaan+uskoo+vain+40%+suomalaisista.
Ateisteja+olisi+siten+60%+ja+suurin+osa+ateisteista+kuuluisi+kirkkoon.
En+siis+lähtisi+väheksymään+ateistien+osuutta+yhteiskunnan+negatiivisissa+ilmiöissä.
Se+kuitenkin+on+kyseenalaista,+että+onko+maallistumisella+merkitystä+huostaanottojen+lisääntymiseen,+alkoholin+liikakäyttöön+tai+yksinelämisen+lisääntymiseen.
01.10.2017 14:15
Hmm...
01.10.2017 12:56
Se+on+kyllä+hyvä,+että+huonoissa+olosuhteissa+elävät+lapset+huostaanotetaan+entistä+tarmokkaammin,+etteivät+joudu+vanhempiensa+ongelmia+perimään.
Nykyään+nuoret+juovat+vähemmän+kuin+menneinä+vuosikymmeninä.
Kaupungistuminen+on+aiheuttanut+yksinasumisen+lisääntymistä,+mutta+ateismilla+ei+mahda+olla+siihen+vaikutusta.
Mutta+oletetaanpa+leikisti,+että+uskon+puute+persoonallisiin+jumalhahmoihin+aiheuttaa+yksinelämistä+ja+juopottelua.+Mahtaisikohan+asiantilaan+olla+hyvä+korjaus,+että+kaikki+lapset+koetettaisiin+aivopestä+johonkin+uskontoon,+joka+kieltää+alkoholin+käytön+ja+kannustaa+kommuuniasumiseen?+Islamissa+ei+taida+olla+tuota+kimppa-asumisen+käskyä,+mutta+äkkiäkös+sellainen+lahko+polkaistaan+pystyyn..+:)
01.10.2017 12:45
"Mistä+siis+kaikki?"
Itse+en+kuvittele+tietäväni+miten+havaitsemamme+maailmankaikkeus+on+syntynyt,+mutta+kykenen+kuvittelemaan+näin:+Singulariteetti+oli+ajaton+tasapainotilanne,+joka+meni+päreiksi,+minkä+seurauksena+syntyi+valtavasti+materiaa+ja+energiaa.+Samalla+alkoi+jatkuva+muutos+eli+syntyi+aika.+Tuollaista+alkua+on+sitten+seurannut+pitkä+kosmologinen+evoluutio+ja+jossain+vaiheessa+on+alkanut+esiintyä+biologisen+elämän+synnyn+mahdollistavaa+kemiallista+evoluutiota.+Koska+en+ole+kosmologi-matemaatikko-fyysikko-kemisti,+en+osaa+arvioida+tuollaisen+näkemysten+totuusarvoa,+enkä+siksi+pidä+niitä+absoluuttisena+totuutena.+En+kuitenkaan+sentään+näe+syytä+sotkea+kaiken+syntyyn+ajattomia+henkiä+tai+mitään+muutakaan+yliluonnollista.
01.10.2017 08:46
"Saivartelet+ja+vääristelet,+sillä+tuntemamme+elämä+edellyttää+tiettyjä+universumin+muotoja+ja+itse+Universumin."
Kun+väitit,+ettei+aika-avaruutta+ole+ollut+agnoskepon+kuvaamassa+elämää+edeltävässä+tilanteessa,+niin+mieleni+teki+kysyä+oletko+todella+sellaisen+käsityksen+vallassa.+Siihen+olisi+mielenkiintoista+saada+vastaus,+koska+mikäli+todella+olet+sillä+kannalla,+niin+ajattelustasi+selviäisi+jotain+mielenkiintoista.+Jos+taas+et+olisikaan+sillä+kannalla,+niin+sinun+voisi+olettaa+vain+epätoivoisesti+tunkevan+kyselyäsi+universumin+synnystä+joka+rakoon+tässä+ketjussa.+Se,+ettet+vastaa+kysymykseeni,+vaan+syytät+minua+saivartelusta+ja+vääristelystä,+ei+auta+asiassa.
01.10.2017 08:38
"Ateismi+vaatii+liikaa"
On+kyllä+huomattu,+ettei+se+kaikille+sovi.+Onhan+paljon+helpompi+kuvitella,+että+kaikella+on+jokin+yliluonnollinen+duunaaja,+kuin+miettiä+mihin+kaikkeen+kosminen+evoluutio+voi+johtaa.
29.09.2017 18:06
"Joo,+on+se+kummallista+kun+suvaitsevaisuutta+ja+tasa-arvoa+itselleen+vaativa+vähemmistö+ei+suvaitse+erilaisuutta+muilta."
Voihan+siellä+olla+sellaisia,+jotka+ajattelevat+kuten+minä+(ajatukseni+kolmen+teesin+muodossa):
1)+Sellaiset+ihmisen+henkilökohtaiset+asiat+kuten+poliittinen+näkemys,+uskonto+ja+seksuaalinen+suuntautuminen+ovat+hyväksyttäviä+niin+kauan+kuin+toimitaan+lakien+puitteissa.+Niihin+liittyvät+toiminteet+ovat+kuitenkin+aikuisten+juttuja,+joihin+on+moraalisesti+väärin+vettää+lapsia+mukaan.+Muutoin+minulla+ei+ole+mitään+sitä+vastaan,+että+ihmisillä+on+mainituilla+alueilla+omat+näkemyksensä.
2)+Uskonnollisia+näkemysiä+ei+ole+mielekästä+kieltää,+vaikka+ne+vaikuttaisivatkin+enemmistön+mielestä+huuhaalta.+Niillä+ei+kuitenkaan+tule+sekulaarissa+demokratiassa+olla+erioikeuksia.
3)+Avioliitto+on+juridinen+sopimus,+jonka+solmimisoikeuden+laajuus+on+yhteiskunnallinen+kysymys.+Siitä+asiasta+on+lupa+argumentoida+erilaisten+näkemysten+pohjalta.+On+täysin+yhdentekevää+suvaitseeko+vai+eikö+suvaitse+omasta+kannastaan+poikkeavia+näkemyksiä.+Ainoa+millä+on+merkitystä+ilmapiirin+muokkauksessa,+on+argumentaation+järkevyys.
"Joo,+on+se+kummallista+kun+suvaitsevaisuutta+ja+tasa-arvoa+itselleen+vaativa+vähemmistö+ei+suvaitse+erilaisuutta+muilta."
Vaikka+minusta+on+oikein,+että+myös+samaa+sukupuolta+olevat+parit+voivat+avioitua,+en+ymmärtääkseni+kuulu+siinä+suhteessa+mihinkään+vähemmistöön.
28.09.2017 20:41
"Jumala+on+henki!"
Ajatteletko,+että+kyseinen+'henki'+on+jonkinlainen+reaalimaailmassa+vaikuttava+olento?
28.09.2017 20:02
"Missä+jossain,+kun+aika-avaruutta+ei+ole+ollut?"
Ajatteletko+todella,+ettei+aika-avaruutta+ollut+ennen+elämää?
28.09.2017 19:50
Suurimassaisen+Aurinkomme+ympärillä+alkoi+kiertää+materiaalia,+joka+osaltaan+kasautui+maapalloksi.+Sulassa+massassa+painavimmat+ainekset+päätyivät+keskelle+ja+kevyimmät+kaasukehään.
28.09.2017 19:27
"Ateisti+ei+ymmärrä,+mikä+ero+on+ajattomalla+ja+ajallisella."
Olisiko+sinulla+reaalimaailman+esimerkkejä+kummastakin?
27.09.2017 18:31
Tämänkertainen+aloituksesi+kiteyttää+hyvin+sen+aiemmasta+kirjoittelustasi+kirkastuneen+kuvan,+että+sinulla+on+voimakas+fiksaatio+omaan+ateistiseen+olkiukkoosi,+jolle+annat+milloin+mitäkin+outoja+piirteitä.
27.09.2017 18:29
">+ateistit+eivät+ole+panteisteja+<"
Miksi+ateisti+ei+voisi+olla+pitää+kaikeutta+jumaluutena?
22.09.2017 20:09
"Voi+tietysti+olla,+että+jossain+teismin+määritelmässä+lukee+asia+niin+kuin+sinä+sanot,+enkä+minä+sitä+vastaan+voi+inttää."
Esimerkiksi+Wikipediassa+seisoo+ihan+yleisesti+käytetty+kuvaus+asiasta:
'''Teismi+(kreikan+sanasta+theos,+jumala)+eli+jumalausko+on+laajassa+merkityksessä+käsitys,+jonka+mukaan+on+olemassa+persoonallinen+Jumala+tai+jumalia.+Teologiassa+ja+filosofiassa+teismi+määritellään+uskomuksena+persoonalliseen+Jumalaan.'''
"Käsittääkseni+kaikki+teismi+mitä+tulee+mieleen,+muu+kuin+panteismi,+on+uskomista+jonkinlaisiin+persoonallisiin+jumaliin,+joten+sikäli+mielestäni+olet+ihan+oikeassa."
Minun+käsittääkseni+taas+teismiin+ei+kuulu+ainakaan+panteismi,+panenteismi,+luonnonuskonnot,+animismi+ja+buddhalaisuus.
22.09.2017 19:55
Tuota+noin,+kun+teismi+on+sitä,+että+uskotaan+persoonalliseen+jumalaan,+ja+panteismi+taas+sitä,+että+jumala+on+kaikkeus,+niin+kuuluko+jälkimmäinen+todellakin+ensin+mainittuun?
Aloitukseen+vastaisin,+että+kaikki+numerot+eivät+ole+kakkosia.
22.09.2017 19:35
Näinpä+se+reaalimaailmassa+taitaa+mennä.+
Kiitokset+ajattelemista+aiheuttavasta+kommentista.
20.09.2017 19:34
Voi+olla,+mutta+itse+en+tahdo+julkisesti+arvailla+tuollaisia,+koska+minusta+on+parempi+pitäytyä+asiakysymyksien+parissa.
20.09.2017 18:27
55 / 396