Vapaa kuvaus

Aloituksia

299

Kommenttia

16298

1. Tarkoitat mitä ilmeisemmin, että Raamattua tulisi lukea uskonnon tunneilla jne. Sitä en todellakaan suvaitse!

"Itse kouluajoiltani muistan niiden annin olevan pääasiassa maailman eri uskontoihin tutustuttamista, ja samalla käytiin kristinuskon kehitystaivalta läpi lähinnä historiamielessä. "

Kävin kuule 90-luvulla ala-astetta, eikä se kovinkaan paljon historiaa ollut vaan enimmäkseen lätinää siitä, mitä hulluja tekoja Jeesus on tehnyt ja jaettiin Uuden testamentin kirjan, jonka jälkeen vanhempani olivat hyvin vihaisia koululle, koska koululla ei ollut mahdollisuutta opettaa ET:tä ja mikäli olen kuullut, niin se ei taida oikein onnistua nykyisinkään kaikissa kouluissa, kuten nykyisin pitäisi...eikä sen takia viitsinyt koulua vaihtaa. Yläasteella muistan, että käytiin läpi muita uskontoja, jolloin jäi lopulta ne "jeesustelut" vähemmälle ja se muuttui hieman neutraalisemmaksi, mutta ei se uskonto kyllä sivistä ihmistä ollenkaan jos niikseen kuvittelet siinä missä tiedeaineet tai kielet!! Näin ollen se on aika turhamainen!
  2. "Musta olisi hyvä, että uskonnonopetusta jatkettaisiin nykyisen muotoisena."

Sinusta olisi hyvä, mutta minusta ei. Eikä se että on vain uskonnon opetusta kun peruskoulussa on sen lisäksi kaikenmaailman turhia aamunavauksia, ruokarukouksia, kevät- ja joulujuhlia ja muita joutavanpäiväisiä hartauksia ja kirkossa käyntejä. Uskontoa aletaan opettamaan puolustuskyvyttömille ja kyseenalaistamattomille lapsille mielestäni liian aikaisin, jolloin lapsi ei osaa vielä edes tavaamalla lukea.

Olen monesti ottanut esimerkin eräästä uskovaisesta tytöstä Uskonnonvapaus-keskusteluista, joka totesi keskustelussa, että osasi paremmin kuin uskonnon opettaja ja korjasi oppitunneilla uskonnon opettajan käsityksiä. Miksi Suomessa tulee peruskoulussa opettaa uskontoa, mikäli uskovaisten lapsetkin osaavat paremmin uskontoa kuin peruskoulun uskonnon opettaja!? Siksikö että tahdottaisi, että ei-uskovien perheiden lapset käännytettäisi uskomaan? Peruskoulut on tulevaisuudessa pidettävä uskonnoista neutraalina ympäristönä ja ne perheen lapset, jotka tahtovat pitää hartauksiaan niin tehköö sitä oman perheensä parissa tai vapaa-ajalla.

Lisäksi rippikoulu ja -leiri-ikää tulisi nostaa 15-vuotiaasta, samoin myöskin konfirmointi-ikää. Hyvä ikä olisi kun lapsi olisi täysi-ikäinen eli 18-vuotias, jolloin hän saisi itse päättää liittyykö hän kirkkoon vai ei? Meillä lapsen nimi ainakin ilmoitetaan maistraattiin ilman mitään ristiäisiä ja lapsi saa päättää 18-vuotiaana, liittyykö hän mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Silloin lapsi on vapaa tekemään ratkaisunsa!
  3. Minulle riittäisi ihan Suomen lakikirja "elämän ohjeeksi". :) Niitä lakejakin säätää Suomessa hyvin konservatiiviset ihmiset, jotka mitä ilmeisemmin käyvät jopa sunnuntaisin kirkossa ja tahtoisivat jopa että muutkin kävisivät. Eräs kokoomuslainen kansanedustaja aikoi käännyttää minua, kun lähetin heille kirjelmän jossa toivoin että peruskoulusta tulisi luopua uskonnon opetuksesta.

Hänen tulkintatapansa näkemykseni mukaan oli se, että Suomessa olisi "uskontopakko" kuin uskonnonvapaus. Uskonnonvapaus ilmeisesti tarkoittaa monen uskovaisen mielestä sitä, että he saisivat ihan vapaasti kiertää ovelta ovelle vieden uskonnon sanomaa. Eihän se sitä pelkästään tarkoita vaan sitä että ihminen voi olla vapaa uskonnoista!?

Olen todellakin sitä mieltä että peruskoulut tulisi tehdä neutraalisemmaksi uskonnoista uskonnon opetuksen lisäksi eli aamunavaukset, ruokarukoukset, hartaudet, kevät- ja joulujuhlat ja kirkossa käynnit pois peruskouluista.

Uskonnonvapaus-keskusteluissa oli joku uskovainen tyttö, joka totesi että hän osasi paremmin kuin uskonnon opettaja tai korjasi monta uskonnon opettajan käsitystä. Mihin me tarvitaan peruskouluissa yleistä uskonnon opetusta, jos kerran uskovaisten lapset osaavat paremmin kuin uskonnon opettajakin!? He käyvät jo muutenkin noissa hartauksissaan vapaa-ajalla eli olisiko kysymys vaan sellaisesta että uskonnon opetusta tulisi ylläpitää peruskoulussa, jotta monet kääntyisivät uskoon?!

Alakoulun ensimmäisellä luokalla jo tarjotaan uskonnon/ET:n kirjaa nenän eteen. Hyvä kun puolustuskyvytön ja kyseenalaistamaton lapsi on ehtinyt oppia edes tavamaan. Se on minulle täysin käsittämätöntä. Eikö se voisi millään odottaa muutamaa vuotta, että lapsi oppisi edes lukemaan?
  4. "Laki rankaisee rikoksesta ihan lain mukaan, eikä pappi pääse enää lasten ja nuorten kanssa tekemisiin. "

Mutta kirkko antaa anteeksi, eikä välitä asiaa poliisille pikkutytön ahdistavasta papista. Siitähän oli A-talk -ohjelmassa joskus puhetta!

"Häh? Kumpi siis on moraalitonta, sivuuttaminen vai käyttäminen? "

Moraalitonta on minusta ylipäätänsä lukea Raamattua, mutta kun sitä jonkun pitäisi kunnioittaa niin eikö tällöin tulisi Raamattua todellakin lukea "sanasta sanaan" kuin sivuttaa ne julmat ja ristiriitaiset kohdat!!!??? Eli homothan tulisi kivittää, eikö? Heidäthän "kivitetään" jo henkisesti, kun sitä Raamatun sanomaa valikoivasti halutaan noudattaa?!? Eli tahdotaan noudattaa vain niitä asioita Raamatusta, jotka tuntuvat ittestä hyvältä, kun on taas sellaisia asioita jotka tuntuvat heistä pahalta vaikka sellainen lukisi Raamatussa.
    Esimerkiksi monet ylimieliset konservatiiviset ihmiset eivät ymmärrä millään sitä, että on olemassa homoja tai muita vähemmistöjä ja pilkkaavat heitä eettisin perustein, mutta heti kun konservatiivisten ihmisten muka "OIKEAMIELISIÄ" kantoja joku pilkkaa niin se käännetään joksikin paljon suuremmaksi eli tällöinhän ko. ihminen esim. homo pilkkaakaan sitä konservatiivisen ihmisen asennoitumista muiden ihmisten yläpuolelle haluamista vaan siinä onkin yhtäkkiä kysymyksessä "Jumalan pilkka".

Lähtökohtanahan konservatiivisten ihmisten asennoitumiseen muita kohtaan ja aatteeseen on RAAMATTU!

"Mitäs rajoituksia tässä nyt on uskoville laitettu?
    Ei minulla ainakaan mitään, mikä estäisi elämästä täyttä elämää, päinvastoin, siihen on melkeinpä velvollisuus. Käyttää siis elämänsä hyvin ja onnellisesti, itseään ja toisiaan kunnioittaen. Koen olevani täysin vapaa elämään, ilman mitään rajoituksia. "

Elät eläämääsi vain Raamatun määrämällä ja osoittamalla tavalla, etkä ymmärrä ollenkaan että samalla kenties pilaat elämääsi?
    Esimerkiksi monet uskovaiset ovat rajoittuneita seksin suhteen ennen hääyötä ja myöhemmin vanhempana katuvat sitä päätöstä, kunnei ole kelvannut kenellekään eikä ole omia lapsiakaan...ja sitten vielä se että kaikkien muidenkin tulisi älää vastaavalla tavalla kuin uskovaiset ja sitä he aina jaksavat jaella "hyvästä elämäntavasta" ja rukoilevat vielä sitäkin että saisivat käännytetyksi esimerkiksi ateistin uskoon, koska se ei ole uskovaisten mielestä oikea tapa elää??! Nimitätkö sinä esimerkiksi mainitsemaani selibaatti-elämää onnelliseksi ja hyvin käytetyksi elämäksi, kun ko. selibaatti lopulta katuu vanhempana tai vuosien päästä päätöstään että elää yksin eikä ole omia lapsia!?

Me elämme vain kerran!