Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
saimander
profiilit
saimander
saimander
Vapaa kuvaus
Siviilisääty: Sinkku
Lapset: Olen ylpeä vanhempi
Aloituksia
3
Kommenttia
88
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tänään paikallislehdessä joku peräänkuulutti vihtoja, olisi maksanut vitosen kappale. Siinä näppärälle Papalle kannattava harrastus, kun tekee diilin jonkun torikauppiaan kanssa. Osaanhan minäkin niitä tehdä, mutta rutiini puuttuu. Luulen, että se oikea aika alkaa olla juuri nyt.
Pitää lähteä tekemään. Nippusiteitä ja fillarinrenkaita minulla on, vain koivunokset pitää maalta hakea, kun en täällä kaupungin koivuista kehtaa niitä repiä.
27.06.2011 15:15
Beessi on sanavalmis, mutta varsin sympaattinen kirjoittaja. Minkäänlaista moukkamaisuutta en ainakaan minä ole havainnut sen kolmen vuoden aikana, kun satunnaisesti palstalla olen käynyt. On ollut ilo lukea hänen viestiään.
Beessi ei myöskään kerskaile ihailijoistaan ja kuinkä hän niitä joutuu pois hätistelemään. Hänellä on kanttia pitää puolensa ja myös toisia puolustamaan.
25.06.2011 18:34
Tämä aihe sai alkunsa 2 vuotta sitten, kun parissa ketjussa oli jo pyöräilystä puhuttu. Silloin aloittajaksi jouduin minä, ja tänä keväävä heitimme pallon Suvenkorennolle. Kuten Saimaantaka (silloinen non-rec) sanoi, tarkoituksenamme oli vain toisiamme tsempata, eikä suinkaan suljettua piiriä muodostaa. Toivoimme silloin runsaasti porukkaa kimppaamme, ja niin myös tänä kesänä.
Ota itsellesi vakinimmari (väliaikainenkin kelpaa) ja tule mukaan. Turvallisuuden kannalta ei liene haittaa että meitä on monta, kunhan pidämme toisiimme riittävästi etäisyyttä, poluillamme ja muutenkin.
01.06.2011 20:43
Se lehtijuttu synnytti siinä määrin kiukkuisia kommenttejä, että lehden toimitus kysyi Helsingin kauppakamarilta ko. käsitteestä. Epämääräisestä vastauksesta en mitään ymmärtänyt, mutta rivien välistä luin, että gerontologian näkökulmasta 45-55-vuotias on keski-ikäinen ja +60 ikääntynyt, mutta "yleisen käsityksen" mukaan työntekijänä 45-55 on ikääntynyt ja +60 vanhus. Vähän ristiriitaista on, kun erityisesti Kauppakamarin työnantajataho on ollut ajamassa työurien pidentämistä. "Voimme muuttaa käsitettä seuraavassa tutkimuksessa", lupaa Kauppakamari.
Pussissa olen ehkä ollut, kuten edellinen kirjoittaja huomautti. Totta sekin, että jos olisin ollut toisen palveluksessa, olisin ollut poispotkittu jo aikoja sitten. Tai itse olisin lähtenyt. Nyt vanhuksena (vanhuuseläkeläisenä) on mukavaa välillä käydä työssä, kun itse saan valita tehtävät ja työajat. Tänäänkin olin aamupäivän työssä, mutta hernesopan jälkeen en enää viitsinyt takaisin lähteä.
Mutta asiasta toiseen, samassa lehdessä oli myös juttu pyöräilykypärän käytöstä. Laitankin kypärän päähän, kun kohta lähden pienelle lenkille.
12.05.2011 16:28
En kehdannut kertoa, että siellä levähdyspaikalla tupakalla kävin. Sen natsan heitin kuitenkin sammutettuna roskikseen.
Ehkä olen väärässä kun laitan roskiksien vähäisyyden syyksi vain niiden väärinkäytön. Toki myös kuntien pitää kaikessa säästää.
Mieluummin minäkin sen jätskipaperin laittaisin roskakoriin kuin taskuun..
07.05.2011 00:01
Käyttäen Soinin sanoja se ei toimi. Jos luet aikaisempi viestini, ehkä ymmärrät mistä puhun. Roskiksia löytyisi, jollei niitä väärin käytettäisiin, onhan se jo kokeiltu. Roskat voi tuoda kotiin omaan jäteastiaan. Muovipussi mahtuu hyvin autoon ja fillarin pakkarillekin. Jos kävellessä välttämättä pitää roskia tuotta, työnnetään ne vaikka omaan taskuun.
06.05.2011 23:45
Toissa kesänä tulin pitkähkön matkan jälkeen viitostietä kotiinpäin. Jossakin Etelä-Savossa poikkesin lepopaikalla silmiäni vähän hieromaan. Autossani oli roskapussi, jonka samalla ajattelin heittää roskikseen. Ennen minua toinen tyhjensi takakonttinsa siihen. Heitin pussini ja jäin vielä autoon istumaan.
Kohta tuli kaveri peräkärryn kanssa, kärry täynnä romua. Kun muutenkin olin tullut paikalle vähäksi aikaa lepäämään, jäin odottamaan mitä hän aikoo romujensa kanssa tehdä. Varttitunnin päästä hän ajoi pois ja minulle jäi vain arvoitukseksi, että tuliko hänkin vain lepäämään, vai oliko hänen tarkoituksensa tyhjentää kuormansa lepopaikan roskikseen.
Vähän samasta asiasta kanssasi puhutaan. Kaikesta valistuksesta jätteiden käsittelystä huolimatta tulee aina olemaan niitä, joille riittää että saavat romunsa omalta tontiltaan pois.
06.05.2011 21:46
Ajankohtaisesta aiheesta 1943 aloituksen laittoi. Nyt on roskattu ja siivottu, on haukuttu nuorisoa ja varttuneimpiakin 55 viestin voimalla. Kukaan ketjussa ei itse roskaa, ei +60 niin tee, eihän? Toisten sotkuja siivoamme, paitsi he "jotka ovat muita korkeammassa asemassa". Kuten eräs naapurini, joka omien sanojensa mukaan on niin hyvä veronmaksaja, ettei hänen tarvitse osallistua alueemme siivoustalkoisiin.
Nuoriso roskaa, aikuiset roskaavat, ja niin tekee myös luonto. Omakotialueemme on nyt siisti, kun jo syksyllä haravoitiin lehdet ja risut ja nyt keväällä toistamiseen. Niin on myös kaupungin ulkoilualue (eri paikkakunnalla), kun me venekerhon jäsenet siitä huolehdimme.
Miksi yleisiä roskiksia ei enää paljon ole, tuli jo ketjussa selväksi. Saman koin konkreettisesti minäkin jo vuosia sitten, kun haravointijätteitä varten toin alueellemme oman siirtolavan. Paikka, mihin kuorman olisin kipannut, oli tiedossa. Kuitenkin yön aikana lavaan oli ilmestynyt remonttijätteitä ja muuta romua siinä määrin, että jouduin viemään kuorman sekajätteenä kaatopaikalle, omalla kustannuksellani. Eräs "epäilty" on +70. Taitaa nöyriä ja itsekkäitä löytyä kaikista ikäluokista.
06.05.2011 19:53
Meinaan ja meinaan, minä meinaan olla yksin. Tai ei aina olla, vaan reissata yksin. Olen paljon Suomea kiertänyt, mutta aina kiireen kanssa ja usein toisten ehdoilla. Nyt meinaan varata reilut pari viikkoa aikaa ja ottaa ihan rauhallisesti. Ajella korkeintaan 500 km päivässä ja ehtiä vähän muutakin. En ole koskaan käynyt pohjoisempana kuin Ivalossa ja nyt Nuorgam, tai peräti Nordkapp pyörii mielessä. Myös Ruotsin puolella pitää poiketa, ainakin Uumajassa. Yli menen ehkä Turusta Tukholmaan, tai vasta Vaasasta Uumajaan. Tarkemmin ennakkoon en aio matkaa suunnitella, vaan otan läppärin mukaan ja haen kohteet ja majoituspaikat matkan varrelta.
Muuten kesä menee yhden torpan remonttipuuhissa, ja pitäähän vähän fillarillakin ajella.
04.05.2011 09:38
Pyörä on iskussa mutta itse en. Sen jouduin toteamaan pääsiäispäivänä 30 kilsan lenkillä nuoremman ja parempikuntoisen polkijan kaverina. En siitä kuitenkaan aio lannistua enkä siitäkään, että ketjussa jo puhutaan tuhansista kilometreistä. Omat tavoitteet asetan vasta sitten, kun ensimmäinen satanen on mittarissa. Menkää edellä reippaat naiset, minä poljen hiljaa perässä.
27.04.2011 09:22
Nyt iski yksinäisyys ja masennus minuunkin. Tämän päivän suunnitelmat menivät totaalisesti pieleen. Aamulla piti aloittaa pyörälyn, ja olin ajatellut alkaa parin kymmenen kilsan lenkillä, mutta vettä satoi.
Lähdin maalle katsomaan mistä kesällä alkaisin, kun nyt eläkeläisenä kuuluu olla aikaa kaikkeen. Siellä minua odotti varsin masentava näky, kova talvi oli tehnyt tehtävänsä. Ikkunoita oli rikki ja yhden liiterin katto oli romahtanut. Taivaalta tihkui yhä vettä ja kaikki paikat olivat märkiä. Traktoria en millään konstilla saanut käyntiin. Lähdin masentuneena kotiin laittamaan ruokaa ja juomaan alkoholia. Puolikas Rieslingiä kului jo, ja nyt läskisoosi hautuu hellalla.
Pääsiäinen on monelle yksinäiselle masentumisen aikaa, vaikka yksinäisyys oma valinta onkin. Kaverit ovat perheellisiä tai parillisia, nais-/miesystävä on matkustanut synnyinseudulleen, lasten appivanhemmat ovat nyt näyttävästi esillä, vaikka visusti pysyivät piilossa silloin kun todellista apua tarvittiin.
Nyt kun ei enää sada, voisin vaikka pyöräillä johohkin kaupunkimme kuppilaan. Kokemuksesta tiedän, että niissä juttuseura löytyy, varsinkin kun tarjoaa lasillisen jollekin onnettomalle, mutta toisaalta pitkänäperjantaina haratkatkin nauraisivat, kun "vanhus" yksin hiippailee kapakkaan. Joku nuori juntti saattaisi myös tulla kysymään talvisodasta, tai että onko lapsenlapsesi nyt hukassa.
Kuten demeter sanoi, yhteisöllisyyden (olipa vaikea sana) muotoja edustaa myös tämä nettiseurustelu. Myös hänen kirjoituksensa katson aloittajan tueksi. Itselleni on jäänyt mieleen Ahtisaaren sanat vaalihaastattelussa: "Masentuminen vie liian paljon myönteistä energiaa". Vaikka heikolla menestyksellä olen sitä viisautta osannut noudattaa, pyrin tasapainoiseen loppuelämään, menetyksistä huolimatta. Olen iloinen siitä, että itse olen saanut elää monivivahteisesti ja myös siitä, että olen toisinaan voinut auttaa heikoimpia.
Pitää kai kuitenkin hyväksyä että itsekin vanhenee, omat voimavarat ehtyvät ja pian on hyödytön vanhus.
Aloittaja, demeter, lejanna ja kaikki te toisetkin: Iloista Pääsiäistä, pidetään lippu korkealla!
22.04.2011 19:52
Vähän uusavuttomaksi meinaa tulla, kun on navigaattori autossa, veneessä ja kännykässäkin. Toista oli ennen, kun merellä kuljettiin merikortin, kompassin ja eksymätaulukon avulla. Metsissäkin olivat maastokartat ja kompassi tarpeelliset. Ilmansuunnat näkee auringosta ja maaston merkeistä, mutta se ei aina riitä, pitää myös sijaintinsa tietää. Yllä puhuttiin tähdistä, mutta haluaisin nähdä kuinka metsissä tähtien avulla navigoidaan, kun ei se merelläkään niin helppoa ole. Sielläkin se onnistuu vain aamu- ja iltahämärässä, kun tähdet ja horisontti ovat samanaikaisesti näkyvissä.
Onhan toki navigaattorista verraton apu vieraalla paikkakunnalla ja ulkomailla, mutta jollei kartta ole matkassa mukana, ei itse aina tiedä missä on kulkenut.
10.04.2011 20:08
Me pilkunviilaajat
Meitä on jo kolme, Sinä DW ja minä. Meillä kaikilla on taipumus käyttää pilkkuja oikea määrä mutta väärissä kohdissa. Ovathan pilkut tärkeät ja tekevät pitkät virkkeet helpommin luettaviksi, mutta väärissä kohdissa vaan vaikeuttavat sitä.
Onhan sääntöjä, mutta ne ovat niin monimuotoiset, ettei vanha duunari niitä enää opi. On muutenkin suomenkieli vaikea kaikkine eri taipumisineen.
Virheetöntä tekstiä on ilo lukea, mutta ei sitä voi toisilta edellyttää, kun ei itsekään osaa oikein kirjoittaa.
02.04.2011 23:50
Vaikea on olla ehdokas kun kaikkia äänestäjiä pitää yrittää miellyttää. Pitää eri kysymyksiin osata vastata riittävän epämääräisesti.
Kysyn nyt minäkin, ilman odotuksia vastauksista:
Kuinka senioripuolue suhtautuu köyhän eläkeläisen vaatimattomiin pääomatuloihin? Pitääkö verottaa ankarammin, vai voisivatko olla verovapaat?
Onko meidän loppuelämämme tärkeämpi kuin jälkikasvumme hyvinvointi ja tulevaisuus?
Ovatko senioripuolueen kaikki ehdokkaat työikäiset ja -kykyiset? Jos eivät ole, niin eikö kansanedustajana oleminen ole työ?
02.04.2011 22:10
Kuolevaisuus on sataprosenttinen, sen me kaikki tiedämme. Vain milloin ja miksi, sitä emme voi enteillä. Emme voi tietää sitäkään, että kun se hetki lähestyy, olemmeko silloin siihen valmiit. Keskimääräinen elinikä on nyt +80 luokkaa, ja siksi asia ei vielä pitäisi meitä koskea.
Hyödytön eläkeläinen on, mutta on aktiivivuosina itse eläkkeensä maksanut, joten yhteiskunnan loisiksi emme itseämme saa tuntea. Usealla meistä on lähes 50 vuoden työrupaeama takanaan, ja moni maksaja ei ole lainkaan ehtinyt siitä hyötyä.
Luopumiseta olen puhunut minäkin ja paljosta myös luopunut, mutta elämänmuutoksia pitää kai hyväksyä. Pitää myös hyväksyä, etteivät kaikki nuoruuden haaveet toteutuneet. Myös että nyt on "hyödytön vanhus".
Elämäniloa enemmän, ei juuttumista synkistelyyn, sanoit. Synkkää itseään säälivää vanhusta ei kukaan halua kuulla eikä nähdä. Elämänmyönteinen löytää ilon aiheet vaikka sammaltuneesta kivestä.
02.04.2011 19:25
kysymyksiä esitit, mutta olet väärällä palstalla. Täällä ei näet saa uskonnosta puhua ja tämäkin ketju poistetaan viimeistään huomenna.
Vääristä uskonnoista puhuit, mutta mikä uskonto on väärä, sitä ei meistä kukaan voi tietää. Olen ihmetellyt minäkin, miksei katolinen pappi tai piispa saa olla naimisissa. Ortodoksinen saa olla, mutta papiksi vihkimisen jälkeen ei enää saa mennä.
Mutta mitä ajettelet munkeista ja nunnista? Taitaa Heinävedellä Uuden Valamon munkit käydä yökylässä lähellä olevassa Lintulassa.
Paremmin metsässä kuin kirkossa sanoit. Niinhän entinen isäntä myös mieluummin pyhäpäivänä heinäkuormansa päällä ajatteli Jumalaa, kuin kirkossa niitä heiniä.
21.02.2011 21:47
Milli ei ole mittayksikkö, vaan SI-järjestelmän kerrannaisyksikön etuliite pienempään suuntaan. Desi, sentti, milli, mikro jne. Miljoona (eli sama kuin mega) on kerrannainen suurempaan. Kilo, mega, giga, tera. Megaeurojen lottovoitto minäkin toivoisin.
Tervetuloa palstalle minunkin puolestani, uudet tuulet ovat toivotut. Itse olen täällä uusivanha. Olen palstalla käynyt jo vuosia, mutta vasta tämän vuoden puolella rekisteröitynyt.
Mutta aiheeseen. Itse haluaisin kuolla "saappaat jalassa", enkä nyt tarkoita ansiotyötä. Olisi vaikeaa jäädä toisten armoille, varsinkin jos järki vielä pelaisi.
21.02.2011 18:55
uudelleen ja syntyi tarve vielä sitä kommentoida, kun eilinen viestini jäi lyhyeksi. Myös kaikki kielteiset kannanotot suututtivat.
Ensiksi ei mielestäni aikuisen valintoihin pidä liiaksi puuttua, varsinkaan kun kumppanin valinnasta ja lapsenlapsesta on kyse. Liiallisella sotkeutumisella heidän asioihin suljetaan vain itsensä pois heidän suosiostaan.
Toiseksi, vaikka kristinusko maailmanlaajuisesti on suurin, eivät kaikki tosiuskovaisia ole. Eivät myöskään kaikki islaminuskoiset. Moni meistä haluaa kuitenkin uskoa johonkin suurempaan, johonkin Jumalaan joka on luonut taivaan ja maan. Mutta mitä Jumala on nimeltään, on mielestäni samantekevää. Onko Jahve, Jehova tai Allah, sitä emme voi tietää.
Kulttuurieroja toki on, mutta nuori on sopeutuva. Maassa maan tavalla sanotaan, ja kumpi ko. tapauksessa joutuu sopeutumaan, riippuu aivan siitä, mihin nuoripari asettuu asumaan.
Sanoin edellisessä, että tunnen islaminuskoisia ja varsinkin yhtä (turkki) suuresti ihailen. Erittäin rehellinen, empaattinen ja aina iloinen. Myös hyvin sivistynyt ja kielitaitoinen. Oman maan kielten lisäksi puhuu hyvin ainakin suomea, englantia ja ranskaa.
Jos viestisi oli provo, se oli mauton. Jos oli aito, voit mielestäni nukkua yösi rauhassa.
20.02.2011 18:11
Islamiuskoisia on maailmassa yli 1,3 miljardia, ja se taitaa olla maailman toiseksi suurin uskonto. Palstalla olen minäkin eri uskonnoista puhunut, mutta mikä on se oikea, sitä en tiedä etkä tiedä sinäkään. Tunnen muslimejä ja myös heidän vaimonsa ja siksi tähän ketjuun otan lyhyesti osaa.
Naiselle islaminusko tuo mukanaan suuria elämänmuutoksia, mutta kai hän on siihen on varautunut kun ratkaisunsa on tehnyt. Esim. jos mies ei ole kotona, ei vaimo voi vastaanottaa edes remonttimiestä. Jos mies on kotona, hän voi näyttäytyä riittävästi pukeutuneena, heidän normiensa mukaan.
Jos tyttärentyttösi on valintanasa tehnyt, toivotan heille onnea.
19.02.2011 23:59
kaiken aikaa. Tulee uusia sanoja ja vanhat unohtuvat. Tovi on hetki ja talkootyö toisen lukuun korvauksetta tehtävä työ. Nykyisin puhutaan vapaaehtoistyöstä, mutta sana on mielestäni virheellinen, sillä voidaanhan ansiotyötäkin vapaaehtoisesti tehdä.
Kävin kurkkimassa +70 palstalla, kun reilun parin vuoden päästä tulen siihen ikäryhmään. Luin ketjun "uhohdettuja sanoja" ja löysin myös kiintoisan linkin. Pitää alkaa opiskella.
17.02.2011 15:23
4 / 5