Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

42

Kommenttia

421

1. Näin "huippulaadukasta" keskustelua kun yllä olevista iserteistä voidaan lukea ei ole löydettävissä muualta kuin suomalaisista foorumeista.
    Ainakin minä häpeän!
  2. Marha tuu = Martha too
  3. Mistä on kysymys??
  4. Kikki parhaimmillaan määrää twistin. Tämä riippumatta tuulen suunasta. Ongelma yleensä on että jos twisti määrätään pelkästään kikkiä käyttäen, taipuu puomi niin että takaleisman kireys ei riitä.
    Minusta olet osittain ihan oikeassa kun ihmettelet, mutta...
    Jos puomi olisi riittävän jäykkä olisi kikin kireys = twisti, - riippumatta tuulen suunasta.
    Nykyaikaisessa rikissä joutuu käyttämään sekä levankia että kikkiä twistin hallitsemiseksi, - nimenomaan rakenteiden joustavuuden takia, eli ei kikki ole levangin korvike.
    Minun nykyisessä veneessäni puomin jäykkyys riittää jopa 18 m/s asti. Tämä tarkoittaa että laiska mies kun olen, määrään twisti kikkiä käyttäen ja skuuttin tehtävä on säätää purjeen kulma tuuleen, -eli levanki on keskellä.
    Kevyen tuulen vallitessa on toinen työkalu eli dirkki. Dirkkiä käyttäen säädän sopivaa twistiä (kevyt tuuli kaipaa yleensä enemmän twistiä). Edelleen levanki on keskellä (olen laiska).
    Sitten putosin kärryltäsi...
    Eihän kikkaria kevyessä tuulessa käytetä muuta kuin estämään puomin heilumista ylös ja alas mainingeissa. Kevyen tuulen ase takaleisman sulkemisen estämiseksi on dirkki. Dirkillä sopiva twisti. Levanki ylös lovarttiin ja sen jälkeen kikki kireelle estämään puomin pumpaamista. Skuutilla sitten telltailit taakse.
    Mitä minulle jää täysin epäselväksi on miten kikilläsi pidät puomin keskellä. Oletan että kirjoitit insertin vähän liian vauhdikkaasti ja tarkoitat skuutin !?
  5. 8 / 22