Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Olisi kiva kuulla ketkä tällaista väittävät. Olen kerran törmännyt vapaakirkolliseen filosofianopiskelijaan, joka ei oikein uskonut ihmisen kuolemattomaan sieluun/henkeen. Tunnen paljon vapaakirkollisia, muilla ei ole ollut tietääkseni kyseistä käsitystä, tämäkään kaveri ei ollut asiasta aivan varma.

Markus Nikkanen, vapaakirkon työntekijä ja teologian opiskelija kirjoitti joskus artikkelin, jossa sanoi että kristittyjen lopullinen päämäärä on ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta, eikä taivas. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Se on lähempänä Raamatun kirjoittajien kuvausta. Meillä lännessä on pelastuksesta usein kovin henkistynyt/hengellistynyt käsite platonilaisuuden vaikutuksesta. Juutalaiskristillisessä ajattelussa on kyse konkreettisemmasta, voisi sanoa fyysisemmästä todellisuudesta.

Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. Vapaakirkossa ajatellaan että Kristuksen seuraajan tulee rakastella vastakkaista sukupuolta olevan aviopuolisonsa kanssa. Ongelma on minusta ehkä pikemminkin avoliitot vapiksessa, ei tosin työntekijöiden, vaan joidenkin riviseurakuntalaisten, ja avioerot ja uudelleenavioitumiset. Niitä ei pidetä vapiksessa ehkä niinnhyvinä juttuina, mutta kuitenkin niitä suvaitaan jossainmäärin.

Minusta vieraiden uskontojen edustajien kanssa on hyvä ja tarpeellista käydä dialogia. Ekumeniaa voi kuitenkin harrastaa vain kristittyjen kesken. Vapaakirkossa ekumeniaan suhtaudutaan aika usein hieman varauksellisesti, taustalla mm. Uuras Saarnivaaran vaikutus, joskus kuitenkin (minusta onneksi) myönteisemmin. Kaverini teki aiheesta lopputyön Suomen teologisessa opistossa. Hän totesi että yhteiskristillisyyteen suhtaudutaan hyvin myönteisesti ja sanoi ajatuksenaan että ekumenia on hänestä kirkkojen yhteiskristillisyyttä, ei sen kummempaa. Ylösnousemusta ei meillä kielletä, en ainakaan ole siihen törmännyt kertaakaan.
  2. Ainakin 18-19 vuotiaita.
  3. Hyvä kysymys! Ainakin jos voitaisiin osoittaa, että Jeesus Nasaretilainen on ollut aivan erilainen henkilö kuin se, miten evankeliumit hänet kuvaavat, luopuisin luultavasti kristinuskosta. En puhu nyt seurakuntien julistuksesta, vaan ihan historian Jeesuksesta, joka on toki toisenlainen kuin monien kristittyjen kuva hänestä. Koen rehellisen epäuskon parempana vaihtoehtona, kuin sen että teeskentelisin olevani kristitty, vaikken pysty enää uskomaan Jeesukseen.