Vapaa kuvaus

Tärkeitä asioita minulle ovat kristillinen usko, läheiset, ystävät, seurakunta, terveys, kirjat, musiikki, liikunta, ruoka, puhdas vesi ja luonto sekä rauha.
youtube.com/@juhamikkonen
juhamikkonen.blogspot.fi

Aloituksia

60

Kommenttia

833

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kolminaisuus ei löydy sanana Raamatusta. Kuitenkin Uuden testamentin opetuksen perusteella näyttää siltä, että Jumala on toisaalta yksi ja toisaalta kolme. Joitakin esimerkkejä: Jeesus käski kastamaan opetuslapsikseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matteus 28:19). Apostoli Paavali kirjoittaa 2. Kor. 13:14: " Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!"

Varhaiset kristityt uskoivat, että Jeesus Nasaretilainen on toisaalta Jumala ja toisaalta erillään Isästä Jumalasta (Joh. 1:1-18). Siitä ajatus Kolminaisuudesta on lähtenyt kehittymään. Myöhemmin ymmärrettiin, että Pyhä Henki on erillään Isästä ja Pojasta ja kuitenkin myös hän on Jumala (Apt. 5:3-4, Joh. 16:5-16).

Kristinusko ei opeta, että olisi kolmea Jumalaa. Toisaalta varhaisista ajoista asti on tehty ero Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen persoonien välille. Kolminaisuus-oppi ei ole helppoa käsittää, meillä ei ole oikein mitään mihin voisimme verrata asiaa omassa kokemusmaailmassamme. Silti se nousee Raamatun teksteistä ja joudumme mielestäni kristittyinä opillisiin vaikeuksiin, jos kiellämme sen.

Areolaisuus ei pitänyt Jeesusta ja Pyhää Henkeä Jumalana. Modalismi väitti, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi ja sama. Triteismi väitti, että on kolme Jumalaa. Mikään näistä vaihtoehdoista ei tee yhtä lailla oikeutta Raamatun teksteille, kuin kolminaisuusoppi. Sinänsä en ajattele, että sana Kolminaisuus olisi tässä välttämätön, vaikka ei ole oikein parempakaan nimitystä kuvaamaan asiaa. Itse asian näen kristillisen oikeaoppisuuden kannalta merkittävänä.
  2. On totta, että asiasta on erilaisia näkemyksiä. Usein tieteessä käydään vilkasta keskustelua ja osa tutkimuksista puhuu yhtä, osa toista. Luulen, että jos ihminen kompensoi aamupalan lykkäämistä syömällä enemmän myöhemmin, olisi parempi aloittaa päivä liikunnan sijaan aterialla.

Varmasti voi laihtua myös ilman aamulenkkeilyäkin. Aamulenkkeilyssä lihaskato on hieman harmillinen puoli, en pidä sitä kuitenkaan kovin merkittävänä haittana ja olen ehkäissyt sitä juomalla ja joskus myös ottamalla haaraketjuisia aminohappoja (BCAA). Lihastohtori vaikuttaa oikein hyvältä tieteen popularisointihankkeelta. :)