kuntosaliohjelma selkäjumista kärsivälle

aina jumissa

Olen käynyt kuntosalilla jo useamman kuukauden säännöllisesti selkävaivojen takia. Fysioterapiassa kävin tätä ennen ja sieltä pyysin, että jos tekisivät minulle kuntosaliohjelman, laitteet kyllä neuvoivat, mutta ohjelmaa eivät ruvenneet tekemään pyynnöistäni huolimatta. Joten neuvokaas minua kumpi on minulle parempi pitkiä sarjoja kevyillä painoilla vai vähän raskaammilla painoilla lyhyitä sarjoja. Selkäni menee todella herkästi jumiin, eikä tahdo laueta jumit kotikonstein, eivätkä venyttelemällä vaikka olisin miten hyvin lämmitellyt lihakset. Nyt en tiedä kummalla tyylillä minun kannattaisi jatkaa, että saisin jossain vaiheessa lihakset toimimaan normaalisti. Tai jos on antaa jotain muita vinkkejä niin otan mielelläni vastaan....

99

5774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssooppii

1) Jumin takia suosittelisin kevyempää vaihtoehtoa, toistot 8-15. Riippuu liikkeistä.
      Tee itse ohjelmasi, jos kerran harjoittelu on jo käynnissä.
      Esim. 3x6x10
      6 hyvin valittua liikettä, 10 toistoa, 3 kierrosta. Tee samaa ohjelmaa 2 kk. Siitten muuta liikkeitä. Pieniä muutoksia voi tehdä muutenkin aina välillä, vaihtelu virkistää. Mielellään mukana moninivelliikkeitä.
      Suuntauksena laitteista kohti vapaita painoja, mutta varovasti ja hiljalleen.
      lisäksi corelihasten kehittämistä, pito ja dynaamisia liikkeitä. Esim. lankku, lintukoira, dynaamisia vatsalihasliikkeitä yms.

2) Lisäksi jos kokeilisit tätä kerran päivässä. Ei ole vaikeaa. Painovoima hoitaa homman.
      http://www.alexanderteacher.net/lyingdown.html

3) Lihastasapainon kehittämiseen ja ylläpitämiseen suosittelisin jooga - tai pilatestyyppistä harjoittelua. Mene vaikka kurssille. Pelkkä venyttely voi vain lisätä lihasepätasapainoa.

Arvioi vähän mistä selkävaivat johtuvat, esim. kireä takareisi, lantion asento, lonkan koukistajalihasryhmän lyhentyminen.. liiallinen istuminen huonossa asennossa. SI - nivelongelmia? Alaselkä kipeä?
      Mieti miten istut, seisot ja kävelet. Onko perusasioissa parantamisen varaa.?

• aina jumissa

Kiitos! Hyviä neuvoja. Joogaa jo harrastankin. Selkävaivat johtuvat varmasti monesta tekijästä esim. 3 raskautta ei aiempaa kuntoilua, lasten kantamista, istumatyö, stressi. Alaselkä voi parhaiten, heikoimmassa kunnossa on yläselkä, niska-hartiaseutu. Mutta toki jumissa on myös alaselkäkin, mutta sen kanssa pärjään. Ryhtiä olen vuosien aikana koettanut korjata, siinä on vielä parantamisen varaa, aiemmin selkä oli suora kuin lauta, nyt alaselän notko jo löytyy, mutta yläselän ryhdin kanssa on vielä tekemistä.
      Lankun tiedän, mutta mikä on lintukoira? entäs dynaamiset vatsalihasliikkeet?

• ssooppii

Nelinkontin matossa, vastakkainen käsi ja vastakkainen jalka ojentuvat. Pito.
        Dynaamiset ovat staattisen vastakohtia. Staattisia eli pitoja ovat esim. hoover, ja edellä mainittu lintukoira.
        Hyvä dynaaminen vatsaliike on esim. voimapyörä.

Yläselälle hyvä ryhtiliike on soutu alataljassa. Istu suorassa lantio takana, polvet vähän koukussa. Vedä taljaa kohti rintaa, purista lapoja yhteen ja vedä olkapäät taakse. Hae netistä videoita, joissa liike näytetään. Ennen kaikkea tuo lapojen lähennys kannattaa opetella.

• elävätpainot
        ssooppii kirjoitti:

Nelinkontin matossa, vastakkainen käsi ja vastakkainen jalka ojentuvat. Pito.
        Dynaamiset ovat staattisen vastakohtia. Staattisia eli pitoja ovat esim. hoover, ja edellä mainittu lintukoira.
        Hyvä dynaaminen vatsaliike on esim. voimapyörä.

Yläselälle hyvä ryhtiliike on soutu alataljassa. Istu suorassa lantio takana, polvet vähän koukussa. Vedä taljaa kohti rintaa, purista lapoja yhteen ja vedä olkapäät taakse. Hae netistä videoita, joissa liike näytetään. Ennen kaikkea tuo lapojen lähennys kannattaa opetella.

ssooppii antoi hyviä ohjeita. Kiertoharjoittelu minustakin paras jumppa etenkin alkuun. Ainoastaan sen sanoisin, että levytankoon kannattaa tarttua jo alussa. Jos ei muuten, niin ainakin vähän aikaa kuivaharjoitteluna liikkeiden opettelua ennen varsinaista kiertoharjoittelua. Opettelee kulmasoutua, työntöjä, rinnallevetoja (raakana ja täytenä) jne. vaikka pelkän harjanvarren kanssa. Äkkiä pääsee tilanteeseen missä voi suorittaa 80-95% kiertoharjoittelustakin luonnollisin liikeradoin (ns. elävillä painoilla).

• Loppuikä

Samanlaisessa tilanteessa ollut ja olen. Joudun tekemään kieroliikkeitä selälle, jotta selkäranka pysyy joustavana (tai fysioterapeutti sanoo rintaranka). Nelinkontin lattialla. Ensin toinen käsi niskaan ja siitä kierto liike vaikka ensin vasempaan niin, että kyynärpää nousee kohti kattoa ja katse seuraan. Kolme kertaa kymmenen toistoa molemmin puolin ensin kaksi viikkoa joka päivä - myöhemmin kolmesti viikossa.

Vaihtoehtona on keppijumpat. Salitreenit menevät kevyillä painoilla pääasiassa, niin kauan, että ryhti pysyy kunnossa liikkeitä suorittaessa. Kun homma on hanskassa, niin välillä isommat painot ja lyhyemmät toistot esim. 4 viikkoa. Sitten palataan taas pitkiin toistoihin kevyillä painoilla ja testataan, että ryhti pysyy oikeana painoharjoittelussa.

On auttanut paljon, mutta jos luistaa venytysharjoituksista yms., niin sen kyllä tuntee selässä.

• aina jumissa

Iso kiitos! Otan hyvät neuvot nyt käyttöön! :)

• kotikonstit

Tosi hyviä ohjeita olet saanut!
        Itse en käy salilla, vaikka ehkä pitäisi? Kotikonsteina iso jumppapallo (minkä päällä istun nytkin, aina koneella ollessani ja pyörittelen peppua tai sen päällä voi maata, kelata sitä selän alla), roikkuminen tangosta käsillä, vielä parempi roikkua pää alaspäin (meillä onnistuu yläkerran rapuissa jumppamaton kanssa), hieronta, infrapunahieroja, saunajooga (siis rauhallinen venyttely lämpimässä),
        hyvä tyyny ja sänky, vesijuoksu, uinti (ei rintauintia pää pystyssä).
        Tsemppiä sulle, meillä on vain yksi selkä, pidä siitä huolta!!!

• Selkäzumpaa

Joillakin saleilla on core, cx-core ja selkä yms. jumppia

• aina jumissa

Nyt olen 2-3 vkoa käynyt salilla n.2-3 krt viikossa ja tehnyt lyhyemmillä toistoilla ja isoimmilla painoilla venyttelyä ja venyttelyä. Selkä on edelleen vaan jumissa. Eilen kävin kuntosalilla ja nyt tällä hetkellä selkä totaalijumissa, vaikka joka pv venyttelen. Saas nähdä kauanko kestää, että jumit alkais helpottaa. Onko kenelläkään ollut vastaavia vuosikausia olleita kestojumeja ja onko ne saatu kuriin . Kaipaisin tsemppausta. Minulla on selkälihaksissa voimaa aika hyvästi, sen huomaan kuntosalilla, kun pystyn laittamaan reilusti painoja. Mutta sitten nämä vatsalihakset ovatkin aika olemattomat. Mutta voiko se vaikuttaa nimenomaan yläselän jumeihin...luulis, että ongemia ois enemmän alaselän kanssa.

• kdflfflfflff

Jos siellä selässä on vikaa niin väärät venytykset vain pahentaa jumia. Eiköhän olisi parempi käydä lääkärillä ja sitä kautta kunnon, ei siis kunnan, fysioterapeutin luokse opettelemaan tuo jumppa. Kustantaa toki rahaa, mutta niin kustantaa vitutukseen juopottelukin (esimerkiksi).

• Selän jumppaaja

Oisko parempi pienemmät painot ja enemmän toistoja... ja myös niille muille lihaksille eli pitäisi saada jotain tasapainoa.
        Salilla selkäjumppien lisäksi venyttelyjumpat, siis ryhmäliikuntaan pois sieltä poikain rautakasasta.

Tarvittaessa hierojalle ja fyssarille.

• zxzxzxzxzx

Sulle "aina jumissa" - sulla voi olla heikot syvät lihakset. Salilla treenataan pinnallisia lihaksia ja syvät lihakset ovat yhtä tärkeät itse asiassa lienevät jopa tärkeämmät, koska ne pitävät sun ryhtiä yllä. Tiedän mistä puhun koska mulla tuo syvien lihasten ongelma (esim. syvät vatsal.) ja sitä korjataan. Selkä mulla oli vähän jumissa joskus, mutta se jumeilu lähti pois treenillä. Mulla ei väliä mitä tekee kunhan tekee ja muistaa huoltaa kehoa myös. Jos ei venyttele tms. niin sekin voi olla syy jumeihin. Tää on niin monisyinen juttu.

Jos sulla on kestojumeja, niin suosittelen ehdottomasti fysioterapeutilla käyntiä. Tunnin vastaanotto "tekee ihmeitä" eli koulutettu fyssari näkee suurimmat viat jo ensisilmäyksellä vaikka vaatteet päällä. Meistähän kukaan ei ole ruumiiltaan kuin oppikirjasta vaan jokainen meistä on enemmän tai vähemmän vinksallaan johonkin suuntaan. Itse olen sen verran yläkropasta vinksallaan, että vaikuttaa miten mun pitää tehdä treenit tai muuten kroppa vaurioituu (käsi on jo melkein paskana). Ja tosiaan tuo kannattaa, se on halpa turva siihen nähden mitä voi seurata, seuraukset tulee yleensä kalliimmaksi (ne voi viedä vuosia ennenkuin vammoja tulee).

Lue (lukekaa kaikki) tämä, on yksi parhaimmista artikkeleista minkä olen ikinä lukenut, tästä voisi siteerata kaikki kohdat mutta kun mainitsit tuon voiman niin:

"Jos runnot kaikki liikkeet isoilla painoilla, et pääse kontaktiin syvien lihasten kanssa."

Syvät lihakset on ryhdin A&O, jos ne ei kunnossa niin vaivoja alkaa tulla, kuten mulla. Tulivat vasta siis painojen nostelun myötä, muu liikunta ei niinkään vaikuttanut eli oireet tuli vasta näin hieman varttuneemmalla iällä (40).

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/syvat-lihakset-vaativat-loytamista/188694/

• selokki

Tuttua on. Itseäni helpottaa jumitilanteessa käynti hyvällä hierojalla. Itse käyn urheiluhierojalla, joka yltää sellaisiin kohtiin, joihin itse ei yllä ja samalla rentoutuu ja pienet jumilukot aukeavat. Käyn saliharjoittelun ja erilaisten jummpien ohessa silloin tällöin hierojalla, niin pysyy selkä kunnossa.

• compund
        zxzxzxzxzx kirjoitti:

Sulle "aina jumissa" - sulla voi olla heikot syvät lihakset. Salilla treenataan pinnallisia lihaksia ja syvät lihakset ovat yhtä tärkeät itse asiassa lienevät jopa tärkeämmät, koska ne pitävät sun ryhtiä yllä. Tiedän mistä puhun koska mulla tuo syvien lihasten ongelma (esim. syvät vatsal.) ja sitä korjataan. Selkä mulla oli vähän jumissa joskus, mutta se jumeilu lähti pois treenillä. Mulla ei väliä mitä tekee kunhan tekee ja muistaa huoltaa kehoa myös. Jos ei venyttele tms. niin sekin voi olla syy jumeihin. Tää on niin monisyinen juttu.

Jos sulla on kestojumeja, niin suosittelen ehdottomasti fysioterapeutilla käyntiä. Tunnin vastaanotto "tekee ihmeitä" eli koulutettu fyssari näkee suurimmat viat jo ensisilmäyksellä vaikka vaatteet päällä. Meistähän kukaan ei ole ruumiiltaan kuin oppikirjasta vaan jokainen meistä on enemmän tai vähemmän vinksallaan johonkin suuntaan. Itse olen sen verran yläkropasta vinksallaan, että vaikuttaa miten mun pitää tehdä treenit tai muuten kroppa vaurioituu (käsi on jo melkein paskana). Ja tosiaan tuo kannattaa, se on halpa turva siihen nähden mitä voi seurata, seuraukset tulee yleensä kalliimmaksi (ne voi viedä vuosia ennenkuin vammoja tulee).

Lue (lukekaa kaikki) tämä, on yksi parhaimmista artikkeleista minkä olen ikinä lukenut, tästä voisi siteerata kaikki kohdat mutta kun mainitsit tuon voiman niin:

"Jos runnot kaikki liikkeet isoilla painoilla, et pääse kontaktiin syvien lihasten kanssa."

Syvät lihakset on ryhdin A&O, jos ne ei kunnossa niin vaivoja alkaa tulla, kuten mulla. Tulivat vasta siis painojen nostelun myötä, muu liikunta ei niinkään vaikuttanut eli oireet tuli vasta näin hieman varttuneemmalla iällä (40).

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/syvat-lihakset-vaativat-loytamista/188694/

"Salilla treenataan pinnallisia lihaksia..."

...jos tekee lähinnä eristäviä liikkeitä. Tämän takia laajat liikkeet vapailla painoilla ovat tärkeimmät tehdä, juuri noiden tasapainoittajien ja synergistien rekrytoimiseksi liikkeeseen. Se ei eristävällä koneella niinkään onnistu. Tämän lisäksi on myös noille "syville" lihaksille omia liikkeitänsä, joita harjoitetaan paljon kevyemmillä painoilla.

Ihan turhaan vähättelet lihastreeniä, ja tässäkin asiassa on kyse tasapainosta. Jos pelkkää joogaa ajattelit tehdä, niin onnea vaan matkaan.

• aina jumissa

Olen kyllä käynyt lääkäreillä (viimeksi eilen) ja fysioterapiassa, sieltä ohjattiin lopulta kuntosalille, jota olen nyt tehnytkin. Rangassa on skolioosia, lievää rintarangassa rappeumaa. Lihaksissa on aiemmin ollut tulehdusta, johon syön jatkuvaa tulehduskipulääkettä, mobic. Tulehdus on nyt saatukin kuriin, tulehduskipulääkettä olen vähäntänyt. Lääkäreillä ja fysioterapeutilla ei ole muuta konstia minulle kuin omatoiminen liikunta venyttely. :)

• aina jumissa

ÖÖ... ja siis olen nainen, perheenäiti, absolutisti, viinakset ei maistu :O

• xjkbgg
        aina jumissa kirjoitti:

ÖÖ... ja siis olen nainen, perheenäiti, absolutisti, viinakset ei maistu :O

Jos fyssari ei suostu tekemään ohjelmaa omatoimiseen kuntoutukseen, ainoa järkevä johtopäätös on vaihtaa fyssari.

• aina jumissa
        xjkbgg kirjoitti:

Jos fyssari ei suostu tekemään ohjelmaa omatoimiseen kuntoutukseen, ainoa järkevä johtopäätös on vaihtaa fyssari.

Oon mä saanut kotijumppaohjeitakin! lisäks toi kuntosali. Lihakset ei vaan toimi niin kuin pitäs. Kestojumi! Nikamia on käsitelyt ja nikamalukkoja aukaistu. Hieronnankin jälkeen jumit kaikkoaa, mutta tulevat takaisin joko jo samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä. 6 vuotta kroppaa olen hoitanut ja käynyt paikkakunnan eri fysioterapeuteilla. Jospa jollakin ois vastaavaa vikaa, ja osais antaa ohjeita miten on itse saanut vastaavat jumit veks!

• jvvjbknigfbkj
        aina jumissa kirjoitti:

Oon mä saanut kotijumppaohjeitakin! lisäks toi kuntosali. Lihakset ei vaan toimi niin kuin pitäs. Kestojumi! Nikamia on käsitelyt ja nikamalukkoja aukaistu. Hieronnankin jälkeen jumit kaikkoaa, mutta tulevat takaisin joko jo samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä. 6 vuotta kroppaa olen hoitanut ja käynyt paikkakunnan eri fysioterapeuteilla. Jospa jollakin ois vastaavaa vikaa, ja osais antaa ohjeita miten on itse saanut vastaavat jumit veks!

Siis ensimmäisessä viestissä sanoit, etteivät fyssarit suostuneet ohjelmaa tekemään, mutta siis suostuivat kuitenkin? Siinä tapauksessa menisin niillä ohjeilla ainakin puoli vuotta. Ei ne tulokset tule heti eikä edes kohta.

• Jumittaa myös
        aina jumissa kirjoitti:

Tuli vaan ajatus päähän näitä lukiessa, että kuntoilu puoli kun tuntuu olevan jokseenkin ohjeistettu ja kunnossa, niin olisiko aika kokeilla ravintoterapeutille menemistä. Varmasti ravinnostakin jotain erityisesti lihas- ja nivelkuntoa edistää :).

• zxzxzxzxzx

Ok. Olisi pitänyt lukea pidemmälle, olitkin käynyt fyssarilla. Sit en tiedä miten auttaa. Mulla tosin vasta toinen fyssari näki koko listan "virheitä" eli eka oli työfysioterapeutti, joka ei hirveästi näyttänyt tietävän treenaamisesta joten valitsin sellaisen, jolla oli personal trainer-koulutus sekä urheilutaustaa. Olin tyytyväinen. Heissäkin eroja ihan kuten kaikissa alan ammattilaisissakin. Mulla on myös toinen fyssari, joka antaa hoitoja käteen ja hänellä myös ura kilpaurheilijoiden huoltajana (maajoukkueissa yms). Ehkä tällaiselle voisit mennä myös, tsekkaa vähän fyssarin "erikoistumisalaa" ja kokemusta yms.

• 17v. piina

Hi.hi ,minua taas on pistetty, akupukteerattu,kipitetty,terapisoitu,leikattu.kirokraapattu,vesijuoksutettu,venytetty,vitaminisoitu,kaukoparannettu ja ja painojakin minä olen nostellut.Hmm.Tosin entisen työni puolesta eikä selkä ole vieläkään kunnossa

• toinennäkökulma
        aina jumissa kirjoitti:

Lihasjumit ja kivut voivat olla kilpirauhasen huonosta toimimisesta johtuvia.
        Itse laitoin rahaa palamaan omt-fysioterapiaan ja selvisi ettei syy ole selässä tai lihaksissa vaan kilpirauhasessa! Varo ettei sinua rahasteta.

• aina jumissa

Mulle ei ole tehty omaa kuntosaliohjelmaa, mutta kotiharjoittelu- ja venyttelyohjeita olen saanut. Venytä niskaa, taivuta päätä, nosta keppiä, pyöritä keppiä tyyppisiä ohjeita on paprulla. Näistä ei apua kuntosalitreeniin.

• spaceri

Olisiko mahdollista että sinulla on jokin sairaus, esim. fibromyalgia (toivottavasti kirjoitettu oikein), tai vain yliherkkyys jollekin ruualle, esim. vehnälle.

• aina jumissa

Sairaudet on myös kartoitettu, fibromyalgiaa ei ole löydetty. Nivelreumaa olen sairastanut jo 16 vuotta, mutta lääkäreiden mukaan selässäni ei ole reumaa. Syksyllä 2013 sitä viimeksi tutkittiin. Sitä välillä itsekin kuitenkin epäilen taikka reumasta johtuvaa aineenvaihduntahäiriötä lihaksissa. Reumaani hoidan ruokavaliolla, en syö sokeria, hiivaa, gluteeniviljaa, maitotuotteita, enkä sianlihaa. Nivelet pysyvät tällä ruokavaliolla terveinä, selkään ruokavaliolla ei ole ollut mitään vaikutusta. Purentakiskotkin ovat käytössä, olen kokeillut nukkua erilaisilla patjoilla ym. joten kaikkea olen kyllä kokeillut. tympeä vaiva kun mistään ei saa apua. Mutta aion jatkaa kuntosalilla käymistä tällä omalla ohjelmallani, jos ei ala mitään tapahtumaan parin kuukauden sisällä, niin sitten täytyy kait keksiä muuta.

• No, huh huh

Onko sun kilppari tutkittu? Oireet aika paljon sinne menevät. Mittaapa aamulämpö manuaalimittarilla ennen kun nouset ylös. Jos alilämpöä niin kilpparitutkimuksiin. Äläkä suostu pelkän TSH:n tutkimiselle vaan vähintäänkin T4V että saa mistään kiinni. JA vaikka tulokset ois paljon puhutuissa "viiterajoissa", voit ilti sairastaa kilpparia. Eli viitteiden alarajoilla olevat arvot voivat saada paljonkin aikaan oireita. Kilpparin puolesta puhuu jumit, reuma, skolioosi, purentakiskot.

Ja tuosta fysioterapeutista... Ihmettelen että ei ole sulle tehnyt omaa treeniohjelmaa :O Mulle fyssari teki, koska välilevyrappeumaa, palletyrää, lavan repeytyminen ja mitäköhän vielä :) En olisi ilman niitä uskaltanut salille. Itsellä ylätaljan veto niskan taa erinomainen liike, kuin myös alataljasoutu. Laitteessa teen myös selkälihaksia ja vatsan puolen lihasharjoittelu tukee selkää. Ehdottomasti fusion tekemä ohjelma sulle, älä riko selkääsi lisää omin päin.

• selkäreuma

Mulla kesti yli 10 vuotta ennenkuin selkärankareuma diagnisoitiin. Reumakoekin otettiin kun silmäklinikalla käydessä lääkäri heti kysyi onko reuma. Iriitti kun on selkärankareuman oheissairaus. Selkärankareumaan on ihan oma verikoe. Se kyllä vaan kertoo onko sulla geeni siihen. Toisilla joilla se on ei oireita ole lainkaan eikä sairastu. Omilla tyttärilläni 4 heitä on kaikilla on tuo geeni. Julkisella puolella eivät pyynnöistä huolimatta koetta ottaneet kuin kahdelta heistä, vaikka sairaus periytyvää. Kolmella heistä selkävaivojaI Itselläkin hoidettu yksityisellä paitsi kuntoutus Kelan maksama. Itse olen pärjännyt tulehduskipulääkkeillä ainakin vielä. Arcoxiaan vaihdettu pari vuotta sitten. Välillä päiviä kun ei pääse itse edes sängystä tai WC pöntöltä ylös. Kuntoutuksessa olen ollut ja vesijumppa ainakin mulle tuntuu hyvältä. Kuntosalilla olen nyt käynyt 2-3 kertaa viikossa ja kotona venytyksiä ja vatsalihasliikkeitä. Vatsalihakset kannattaa pitää kunnossa ja kaikki liikunta on hyväksi. Ravitsemusterapeutti suositteli D-vitamiinia 3 kertainen määrä yleissuosituksesta

• aina jumissa
        No, huh huh kirjoitti:

Onko sun kilppari tutkittu? Oireet aika paljon sinne menevät. Mittaapa aamulämpö manuaalimittarilla ennen kun nouset ylös. Jos alilämpöä niin kilpparitutkimuksiin. Äläkä suostu pelkän TSH:n tutkimiselle vaan vähintäänkin T4V että saa mistään kiinni. JA vaikka tulokset ois paljon puhutuissa "viiterajoissa", voit ilti sairastaa kilpparia. Eli viitteiden alarajoilla olevat arvot voivat saada paljonkin aikaan oireita. Kilpparin puolesta puhuu jumit, reuma, skolioosi, purentakiskot.

Ja tuosta fysioterapeutista... Ihmettelen että ei ole sulle tehnyt omaa treeniohjelmaa :O Mulle fyssari teki, koska välilevyrappeumaa, palletyrää, lavan repeytyminen ja mitäköhän vielä :) En olisi ilman niitä uskaltanut salille. Itsellä ylätaljan veto niskan taa erinomainen liike, kuin myös alataljasoutu. Laitteessa teen myös selkälihaksia ja vatsan puolen lihasharjoittelu tukee selkää. Ehdottomasti fusion tekemä ohjelma sulle, älä riko selkääsi lisää omin päin.

Kilpparikokeet otettiin kans viime syksynä, arvot eivät olleet edes lähellä raja-arvoja. Mutta suvussa on lähes kaikilla naisilla kilpirauhasen kanssa ongelmia.

• aina jumissa
        selkäreuma kirjoitti:

Mulla kesti yli 10 vuotta ennenkuin selkärankareuma diagnisoitiin. Reumakoekin otettiin kun silmäklinikalla käydessä lääkäri heti kysyi onko reuma. Iriitti kun on selkärankareuman oheissairaus. Selkärankareumaan on ihan oma verikoe. Se kyllä vaan kertoo onko sulla geeni siihen. Toisilla joilla se on ei oireita ole lainkaan eikä sairastu. Omilla tyttärilläni 4 heitä on kaikilla on tuo geeni. Julkisella puolella eivät pyynnöistä huolimatta koetta ottaneet kuin kahdelta heistä, vaikka sairaus periytyvää. Kolmella heistä selkävaivojaI Itselläkin hoidettu yksityisellä paitsi kuntoutus Kelan maksama. Itse olen pärjännyt tulehduskipulääkkeillä ainakin vielä. Arcoxiaan vaihdettu pari vuotta sitten. Välillä päiviä kun ei pääse itse edes sängystä tai WC pöntöltä ylös. Kuntoutuksessa olen ollut ja vesijumppa ainakin mulle tuntuu hyvältä. Kuntosalilla olen nyt käynyt 2-3 kertaa viikossa ja kotona venytyksiä ja vatsalihasliikkeitä. Vatsalihakset kannattaa pitää kunnossa ja kaikki liikunta on hyväksi. Ravitsemusterapeutti suositteli D-vitamiinia 3 kertainen määrä yleissuosituksesta

Jep, ,minulla on tuo hla-b27 tekijä, joka löytyy lähes kaikilta selkärankareumaa sairastavalta. Iriittiä ei ole ollut koskaan. Mobicia olen syönyt selkävaivaani, sitähän käytetään nivelreuman ja selkärankareumaa sairastavilla. Selkärankareumaa olen itsekin epäillyt, kun tämä kuntoutus on niin pirun hankalaa. ja luin siitäkin, että nivelreuma saattaa oireilla myös selässä, lähinnä yläniskassa, ja sieltähän tämä mun oireilu on alkankutkin. Reumalääkäri oli kyllä sitä mieltä että selässäni ei ole reumaa. Olen notkea ja selkäni taipuu ja venyy kyllä aika hyvin lihasjumeista huolimatta. D- vitamiinia syön reilusti magnesiumia maitohappobakteereita.

• nykyaikanahoidetaan
        aina jumissa kirjoitti:

Kilpparikokeet otettiin kans viime syksynä, arvot eivät olleet edes lähellä raja-arvoja. Mutta suvussa on lähes kaikilla naisilla kilpirauhasen kanssa ongelmia.

Lueppa ennemmän noista kilpirauhaskokeista... Raja-arvot eivät kerro koko totuutta.

• aina jumissa
        nykyaikanahoidetaan kirjoitti:

Lueppa ennemmän noista kilpirauhaskokeista... Raja-arvot eivät kerro koko totuutta.

Ok, jospa mittailen noita aamulämpöjä! Missä mahtaa mennä alilämmön raja? Ja mikä on toi T4V?

• adsofighfd

"Mulle ei ole tehty omaa kuntosaliohjelmaa, mutta kotiharjoittelu- ja venyttelyohjeita olen saanut. Venytä niskaa, taivuta päätä, nosta keppiä, pyöritä keppiä tyyppisiä ohjeita on paprulla. Näistä ei apua kuntosalitreeniin. "

"Mutta aion jatkaa kuntosalilla käymistä tällä omalla ohjelmallani, jos ei ala mitään tapahtumaan parin kuukauden sisällä, niin sitten täytyy kait keksiä muuta. "

Sinuna minä kysyisin vielä toiseltakin fysioterapeutilta. Jokin aika sitten ei reumapotilaille suositeltu kuntosaliharjoittelua, mutta nykyään myös reumapotilaille on kuntosaliharjoittelua tehty.

Sinuna minä menisin kysymään joltain toiselta fysioterapeutilta, sellaiselta joka ymmärtää mitä haluat, eikä tyydy tarjoamaan pelkkiä keppijumppia. Hyvän lihaskunnon merkitystä ei voi reumapotilaillakaan vähätellä, mutta se hyvän ja sopivan kuntosaliohjelman luominen vaatii todennäköisesti jopa muutaman tunnin ohjattua jumppaa, jolloin fysioterapeutti pääsee paremmin ongelmiisi kiinni!

• aina jumissa

Luulin aiemmin käyneeni paikkakuntani parhaalla fysioterapeutilla. Hyvin käsitteli rankaani, siis todella hyvin, mutta tuota ohjelmaa ei tehnyt. Reuma on minulla täysin hallinnassa, ja oireillut enimmäkseen jaloissa, polvet, nilkat, päkiät. Pystyn nykyään jopa juoksemaan niinkuin terveetkin, nivelvaurioita ei ole tullut. Joten ei pitäsi olla mitään esteitä kuntosaliharjoittelulle. Kiitos vinkistä, täytyy kuitenkin harkita toista fysioterapeuttia. Se onkin sitten arpapeliä, että kuka mahtaisi olla minulle se oikea. Lähete fysioterapiaan on käsilaukussa, mutta olin ajatellut jättää käyttämättä. Vasta olin lopettanut edellisen fysioterapian. Liikuntaa ei passaa kuitenkaan missään tapauksessa lopettaa, sen on huomannut. Kokoajan on pakko tehdä jotain, että pysyn jotenkuten kunnossa.

• vesku2

Moi käytän itse Mc Davidin kompressio selkä sidettä... Auttaa kummasti meinaan treenin aikana

• aina jumissa

No, tuosta en ole kuullutkaan. Täytyypä googlettaa!

• Make20

Usein saatetaan olettaa että selkää voidaan harjoittaa paljon, ei se ihan niin ole.
      Itselläni on sama juttu että selkä voinee mennä jumiin "helposti".
      Mistä se johtuu ? Olet "raiskannut" lihaksesi > vetänyt ne paskaksi > suomeksi sanottuna tehnyt liikaa.
      Sarjojen määrästä on vaikea sanoa kun riippuu mistä puhutaan ja kenestä puhutaan. Olkapäissä voi riittää 4 sarjaa kun lihakset on pienet.
      Teen selkäliikkeitä 3. 2eri liikettä yläselkää maastaveto.
      Tangolla niskantaakse veto 6 sarjaa ja toinen liike 6sarjaa. Maastaveto 6sarjaa.
      Yleisohjeena sanoisin että sun pitää itse hakea sopiva sarjamäärä itsellesi
      kun tunnet että suurin puhti on pois, siihen on hyvä päättää.
      Silloin ei tule kipeäksi, kun lihakset ei mene hapoille. Myöskään yöunet ei kärsi eikä palautuminen kestä kauhean kauaa.Ja pystyt toimimaan seuraavana päivänä.
      Mutta jos et osaa sanoa mikä olisi just nyt hyvä sarjamäärä, kokeile 3 tai 4 sarjaa per liike. Ja 2 eri liikettä joista tulisi yhteensä 6-8 sarjaa. Se on parempi vaihtoehto kuin vetelet itsesi hapoille ja kärsit vaivoista.
      Marko Savolainen / Anna Virmajoki osaa sanoa vielä paremmin.

• aina jumissa

Kaikki muut lihaset mulla toipuu hyvin paitsi selkälihakset. Selkä ollut jo jumissa 6 vuotta, joten haastetta saada se nyt edes yhden kerran toipumaan kunnolla. ja sehän tässä onkin haastavaa, kun hieronnan jälkeenkin selkäjumi palaa takaisin jo viimeistään seuraavana päivänä vaikka en ole mitään tehnytkään.

• Murmeli

Hei,
      suosittelen selkävaivaiselle pilatesta ja vesijuoksua. Itse lopetin kuntosaliharjoittelun kokonaan ja siirryin pilatekseen. Selkä on parantunut 3 vuoden piinan jälkeen lähes kokonaan.

• Pellervo234432

Vain ja ainoastaan vanha kiinalainen ROIKUNTAHOITO antaa selälle terveyttä!
      Riipu rekissä tmv. 2-3 min tai niin kauan kuin jaksat. Lepää 5-50 min ja tee sama
      3-4 kertaa.
      Näitä settejä joka toinen pv kunnes selkä tuntuu paremmalle.
      Jos olet istumatyöläinen, tee roikuntaa useammin.

• No, huh huh

Roikkuminen olisi hyödyllisempää jaloista, eli pää alaspäin. Eikun naapurien ihmetykseksi tikapuihin killumaan :)

• aina jumissa

tämä vaikuttas kyllä hyvältä, uskon että tepsii, Pitäs kait sitten hommata joku oma roikunta systeemi

• Hieman eril näkökulm

Heitän tähän vain pienen kommentin ja kysymyksen !

Oletko ihminen joka "kantaa" muita ja asioita ja siten lähes kaikkea ja kaikkia ?

Siis olen kuullut ja osin itsekin todennut, että ihminen reagoi jollain kehon osalla rasitukseen siis lähinnä henkisiin rasituksiin.

Eli useat ns. "kantajat" oirehtivat selällään eli selkä jumittuu liiasta kannattelusta ja kantamisesta, eli keho reagoi henkisiin joko selän oireilla tai vatsan sun muiden !

Silloin et ehkä ratkaise ongelmaasi eri tyyppisillä lihas harjoitteilla sun muilla fysio terapioilla tms. vaan sinun tulee oppia olemaan kantamatta kaikkia ja kaikkea !

Siis jos näin on kun olen kirjoittanut, niin opettele päästämään irti ja anna muiden kantaa omat taakkansa, ja mieti sitä, että missä määrin sinulla on voimia ja kanto voimaa, ja säästä itseäsi siten.

Se ei ole helppoa mutta ajan kanssa siihenkin oppii mutta vain käytännön kautta.

Ehkä tämä ei kosketa sinua, mutta se voi koskettaa jotain muuta ja ajattelin vain jakaa tämänkin asian tiedoksi ja mietintään selkä ja vatsa sun muista vaivoista kärsiville !

• Hieman eril näkökulm

Ja jotta ei tule turhia väärin ymmärtämisiä selitä hieman mekanismia, josta edellä kirjoitin.

Siis jos huolehtii kaiken aikaa muiden asioista ja omistaan LIIKAA, niin ihminen on jännityksessä eli siis myös fyysisesti, eli tällöin ei osaa rentoutua ja kun on jatkuva jännitys siis myös fyysinen päällä, niin se lyö siis lihakset lukkoon lopulta.

Tähän toki auttaa se ensi apuna, että pyrkii aktiivisesti joka päivä hetkittäin rentouttamaan sen jännittämisen ja opettelee rentoutumaan, mutta se siis ei poista sitä syvintä syytä, eli turhaa asioiden kantamista.

Siis moni kantaa asioita ja huolehtii liikaa asioista, joille ei edes itse mitään pysty tekemään, ja kun se huolehtiminen ja asioiden järjestely yritys menee siis yli, niin se näkyy fyysisinä ongelmina.

Siis ihminen on kokonaisuus ja henkinen vaikuttaa fyysiseen ja päinvastoin, tämä perus asia on nyky aikana kadotettu pahasti, ja sitä ei enää tiedosteta !

• aina jumissa

Kyllä olen juurikin tuollainen ihminen. Stressaan muidenkin murheita, ja opettelen siitä pääsemään eroon tuolla joogalla.

• si is

oletko tarkistuttanut lantion virheasennot asiihen kykenevältä taholta si nivel kun voi mennä 12 eri virheasentoon ja lääkäri kun ei tunnista ehkä edes yhtäkään

• hapolusthunderpeer

Si is kanssa samaa mieltä asiasta. Itselläni oli aikoinaan samaa vaivaa ja sain siihen anoastaan helpotusta kun minulta laitettiin si - nivelet paikoilleen. Eli aloittajalla lienee selässä skolioosia ja jalat eri mittaiset. Käyppä kansanparantajalla ensteks ja aloita sitten vasta kuntosalitreenit terveellä selällä.

• aina jumissa

Olen käynyt jäsenkorjaajalla joka tarkistanut selkärankani alhaalta ylös asti. Isoimmat ongelmat olivat niskassa. Si-nivelen sanoi olen kunnossa

• Akupuntiota

AKUPUNKTIO pelasti mun jännitysniska jumitukset.
      Säännöllisesti muutama krt vuodessa,samoin naprapaatilla käynti.

Hierontaa,kuntosalia,kahvakuulaa,kävelyä,venyttelyä ym.

Näillä pysyn itse joten kuten työkuntoisena,istumatyötä tekevänä.

• huithait

Meikäläisellä ei auttanu treenit ym humpuuki selkävaivoihin, joka oli selkärangan liian vähäinen taipumattomuus eli "jumiselkä"...pientä venytystä viikko niin rupes selkäranka taipumaan oikeen ja kivut rupes lähtemään..."treeni" jatkuu..

• scoliosis

Niin mikä ihme jumiselkä kun ei treeni auta? Jos vika on selkärangassa, scoliosis, ei siihen mikään vemputtelu auta. Harjoittelu ennaltaehkäisee.

Ryhdin virheitä pystyy korjaamaan venytyksillä ja lihaksia vahvistavilla liikkeillä, esim kyphosis, lordosis

• aina jumissa
        scoliosis kirjoitti:

Niin mikä ihme jumiselkä kun ei treeni auta? Jos vika on selkärangassa, scoliosis, ei siihen mikään vemputtelu auta. Harjoittelu ennaltaehkäisee.

Ryhdin virheitä pystyy korjaamaan venytyksillä ja lihaksia vahvistavilla liikkeillä, esim kyphosis, lordosis

scolioosihan tulee jos kireät lihaset vetävät selkärangan vinoon tai sitten synnynnäinen vaiva. Mulla scolioosi tullut just näiden kireiden lihasten takia. Ryhtiä pitää kans petrata, kiitos vinkistä!

• JäykkyyttäLiikkeissä

On tärkeätä että lantionpohjalihakset on timmissä, vältä lähetys-saarnaaja asentoa.
      Nelinkontin kontalleen ja takaapäin tuupaten on hyvä asento aina silloin tällöin.
      Myös ratsastaja asento edistää verenkiertoo ja poistaa "jäykkyyttä"..

• maikki2

HOIDIN OMAN SELKÄNI KUNTOON UIMA-ALTAASSA. kÄVELIN VEDESSÄ. iHMISEN PAINOSTA TUNTUU VEDESSÄ VAIN 8 %. VEDESSÄ ON MONI LIIKE MAHDOLLINEN MIKÄ EI MAALLA ONNISTU! SUOSITTELEN!
      yLLÄPIDÄN SELKÄNI KUNTOA SAUVAKÄVELLEN, PYÖRÄILLEN JA VESIJUMPALLA KÄYDEN.

• selkäkunnossa

Itse sain avun Parnussa, Vironmatkalla jo 2002, ja selkä on ollut hyvä siitä saakka. Hierontaa ja vielä hierontaa.

• Hyvä tullee

Kannattaisi kokeilla jotain manipulaatio hoitoa esim osteopaatit on hyviä hoitajia. Antavat hierontaa venytystä ja manipulaatio.
      Hyvä venytys on esim. makaat lattialla, toinen jalka koukussa vatsanpäällä toinen jalka suorassa ja toinen henkilö alkaa nnostaa jalkaa ja painaa sitä niin että korvissasi soi, pari minuuttia per jalka kerran päivässä.

• NaturalHealth
      • aina jumissa

siis msm:ää, maistuu pahalle, olen testannut sitä, ei vaikuttanut minuun. Varmaan tehoaa pienempiin jumeihin paremmin.

• raw

Koko kroppa pitäs käydä läpi ja kartottaa missä kunnossa ylipäänsä lihaksisto on. Panostaa enemmän heikkoihin lihasryhmiin. Esim onko vatsalihakset missä kunnossa (selän vasta lihas)? Ja ovatko jalkalihakset missä kunnossa ja ovatko jumissa? Ja kuuluuko arkeesi jotain muuta ruumiillista työtä joka voisi rasittaa selkää, jolloin selkä ei pääsisi palautumaan...

• Omiin selkävaivoihin löytyi yksinkertainen selitys, jalkojen lihakset jumissa. Päivittäinen etureiden, takareiden, pohkeiden ja pakaroiden venyttelyt auttoi.

• yksi ohjaaja :)

Muistathan myös palautumisen ja rentoutumisen eli tee päivittäin 5-15 min rentoutuminen ja keskity etenkin selän lihaksiin. Voit käydä harjoittelemassa ja hakemassa ohjeistusta rentoutusohjaajalta tai sellaiselta fysioterapeutilta, jolla on myös rentoutumisen osaamista.
      Vaihtoehtoisesti voit käydä vaikka kirjastosta hakemassa rentoutuslevyn kotiin kokeiltavaksi ihan ilmaiseksi.

esim. SHY:n sivuilta löydät tietoja rentoutusohjaajien vastaanotoista omalta alueeltasi.
      http://www.shy.fi/node/15

• syvävenyttys

Käyn itsekin kuntosalilla ja olen kärsinyt välillä selkävaivoista. Itse sain avun hierojalla selän- sekä välillä koko vartalo hieronnasta. Syvä venyttely tunnit ovat myös hyvää vastapainoa muille treeneille.

• torstipetterisgd

Maximi painoilla vaan, kyllä ne siinä aukeaa

• spaceri

Tällainen teksti tarttui haarukkaan surffaillessani. Minusta siinä on ajatusta:

"Lihaskuntoharjoittelun avulla pyritään vähentämään alaselän liikehallinnan häiriöitä. Ne syntyvät yleensä haitallisessa selän kuormituksessa, jolloin selän nivelsiteet, lihaskalvot ja muut venymiselle herkät sidekudokset vaurioituvat.

Sovelletun, suurelta osin pilatestyyppisen harjoittelun keskeinen tavoite on korjata kivun aiheuttamia häiriöitä liikkeenhallinnassa. Erityisesti pyritään parantamaan lannerangan keskiasennon hallintaa ja tukemista eri aseinnoissa ja liikkeissä. Lisäksi harjoitetaan tasapainoa, koordinaatiota, vartalon lihasten kestävyyttä ja alaraajojen voimaa.

Neuvonnan tavoitteena on muuttaa kipuun liittyviä negatiivisia uskomuksia, vähentää fyysiseen toimintaan liittyvää välttämis- ja pelkokäyttäytymistä ja ohjata kuormittamaan selkää turvallisesti eri asennoissa ja liikkeissä sekä rohkaista liikkumaan."

Kunpa pääsisit kiinni tuollaiseen harjoitteluun ja neuvontaan.

• aina jumissa

Kiitos! kerran olen kokeillut Method Putkistoa, sehän on pilatestyyppistä. Sen vois varmaan ottaa mukaan viikko-ohjelmaan.

• spaceri
        aina jumissa kirjoitti:

Kiitos! kerran olen kokeillut Method Putkistoa, sehän on pilatestyyppistä. Sen vois varmaan ottaa mukaan viikko-ohjelmaan.

Se voisi olla hyvä.
        Silti kun lukee tekstiäsi, niin välittyy kuva hyvin ahkerasta ja tunnollisesta harjoittelijasta.
        Silti riittävä lusmuilu olisi kyllä myös paikallaan. Siis ottaa vapaata kaikesta liikunnasta ja harjoittelusta, ehkä myös muista velvotteista. Lepäilee ja ajattelee ihan muita asioita. Yrittää unohtaa vähäksi aikaa sen selän, ja jos sitä kipua on, niin koettaa unohtaa sen.
        Silloin autonominen hermosto pääsee tasapainoon. Kehon korjaamisprosessit käynnistyvät. SIsäeritys toimii jne.
        Jotain rentoutustekniikoita ehkä tai meditaatiota, jos on kiinnostusta siihen suuntaan.
        Tuolla edellä "yksi ohjaaja", jo mainitsikin tästä rentoutumisesta.

• aina jumissa
        spaceri kirjoitti:

Se voisi olla hyvä.
        Silti kun lukee tekstiäsi, niin välittyy kuva hyvin ahkerasta ja tunnollisesta harjoittelijasta.
        Silti riittävä lusmuilu olisi kyllä myös paikallaan. Siis ottaa vapaata kaikesta liikunnasta ja harjoittelusta, ehkä myös muista velvotteista. Lepäilee ja ajattelee ihan muita asioita. Yrittää unohtaa vähäksi aikaa sen selän, ja jos sitä kipua on, niin koettaa unohtaa sen.
        Silloin autonominen hermosto pääsee tasapainoon. Kehon korjaamisprosessit käynnistyvät. SIsäeritys toimii jne.
        Jotain rentoutustekniikoita ehkä tai meditaatiota, jos on kiinnostusta siihen suuntaan.
        Tuolla edellä "yksi ohjaaja", jo mainitsikin tästä rentoutumisesta.

jep, tätä harjoittelen! Siis lusmuilemista!

• ksksksksk

Hyvin useat selkävaivat johtuvat reisien ja lonkkien lihasten jumeista, joko hierojalle tai sitten voi itse hieroa esim televisio katsellessa, se tietysti on ilmaista;) Kannattaa myös panostaa jalkineisiin!!!!

• Minulla oli useamman vuoden selkä jumissa, mutta lihakset aukeni, kun kävin kolme kertaa peräkkäin urheiluhierojalla. Minusta ei kannata treenata ihan pienillä painoilla (erityisesti naiset tekevät joskus niin) - vastus saa kyllä tuntua. Toisaalta ei kannata treenata, ainakaan aluksi, järkyttävän isoilla painoillakaan (erityisesti miehet tekevät tätä toisinaan), lihakset vain kipeytyy turhan paljon saliharjoittelua aloittaessa, sillä jos ei ole tehnyt aiemmin painoharjoittelua, menee useampi kuukausi, että lihakset hermottuvat ja tottuvat rasitukseen ja pystyvät ottamaan vastaan kovempaa treeniä. Ei siis kannata tehdä heti aluksi loppuun asti sarjoja. Myöhemmin voi hakea maksimia.

Ikävä kyllä en osaa neuvoa, minkä verran toistoja olisi ihanteellinen selän jumeihin. Itse treenaan lihaskuntoa salilla, kestävyyttä puolestaan sauvakävelemällä, uimalla, juoksemalla ja nyrkkeilemällä. Teen yleensä noin 5-20 toistoa per sarja, en juurikaan tee ykkösiä. Teen yleensä 2-3 lämmittelysarjaa ja 2-3 varsinaista sarjaa per liike ja 1-2 liikettä lihasryhmää kohti. Voisi tehdä neljäkin sarjaa ja kolme liikettä, mutta teen harvemmin niin montaa. Jos käyt kerran viikossa kuntosalilla, voisi olla hyvä tehdä kerralla kaikki lihasryhmät. Itse käyn 2 kertaa ja olen jakanut lihasryhmät kahteen seuraavasti:

1. Rinta, selkä, hauikset, kyynärvarret, epäkkäät, vatsalihakset (suorat ja vinot)
      2. Jalat, olkapäät, ojentajat, pohkeet, kyljet

Jos käy kolmesti voi olla hyvä jakaa kolmeen. Kannattaa treenata lihaksia monipuolisesti, ei vain selkää. Lihakset tarvitsevat paikallista rasitusta. Etenkin vatsoja on hyvä tehdä, jos on selkävaivoja.

Selälle on mielestäni hyviä liikkeitä ainakin ylä- ja alatalja, selänojennukset, t-kulmasoutu ja maastaveto. On hyvä varioida. Maastavedossa kannattaa käyttää vyötä, jos tekee suurilla painoilla. Ei kannata treenata kerralla hullun pitkään. Minulla menee lyhyen verryttelyn kanssa yleensä tunnista puoleentoista. Myös oikea ravinto ja riittävä uni on tavattoman tärkeää. Lihakset saavat harjoittelusta mikrovaurioita ja kasvat, kun syö ja lepää.

Toivottavasti tästä oli edes hivenen hyötyä. Toivon Sinulle hyviä treenejä ja sitä, että saat selkäsi kuntoon! :)

• aina jumissa

Kiitos neuvoista! Kaksi kertaa pyrin käymään kuntosalilla per vko.

• aina jumissa kirjoitti:

Kiitos neuvoista! Kaksi kertaa pyrin käymään kuntosalilla per vko.

Tuli vielä mieleen, että syväkyykyn ja maastavedon suhteen on hyvä olla varovainen. Kyykyssäkin voi käyttää vyötä ja ei tarvitse tehdä niin syvään, että selkä taipuu. Eräs tyttö, joka toipui selkäleikkauksesta, ei tehnyt näitä liikkeitä lainkaan, kun käytiin salilla, mutta muuten treenasi, myös selkää ja askelkyykkyä. Venytellä kannattaa lihakset auki jokaisen salitreenin jälkeen vaikka pari tuntia treenien jälkeen, ettei jäykisty paikat.

Hyvä on kuunnella omaa kehoa, jos tuntee kiputiloja, se voi olla varoitussignaali. Koen itse, että lihakset voivat paremmin, kun niitä rasittaa kohtuudella, paremmin kuin jos ei rasita tarpeeksi, tai jos rasittaa aivan liikaa. Hyvä on treenata välillä vaikka muutama kuukausi kovempaa ja jokunen kuukausi kevyemmin. :)

• aina jumissa
        jmmikkonen kirjoitti:

Tuli vielä mieleen, että syväkyykyn ja maastavedon suhteen on hyvä olla varovainen. Kyykyssäkin voi käyttää vyötä ja ei tarvitse tehdä niin syvään, että selkä taipuu. Eräs tyttö, joka toipui selkäleikkauksesta, ei tehnyt näitä liikkeitä lainkaan, kun käytiin salilla, mutta muuten treenasi, myös selkää ja askelkyykkyä. Venytellä kannattaa lihakset auki jokaisen salitreenin jälkeen vaikka pari tuntia treenien jälkeen, ettei jäykisty paikat.

Hyvä on kuunnella omaa kehoa, jos tuntee kiputiloja, se voi olla varoitussignaali. Koen itse, että lihakset voivat paremmin, kun niitä rasittaa kohtuudella, paremmin kuin jos ei rasita tarpeeksi, tai jos rasittaa aivan liikaa. Hyvä on treenata välillä vaikka muutama kuukausi kovempaa ja jokunen kuukausi kevyemmin. :)

Hy vä neuvo toi rasittavuuden vaihtelu. En tee kuntosalilla ollenkaa vapailla painoilla, niitä en ole edes koskaan kokeillut, tarttis siihen varmaan jonkun joka opastais, joten en ole ottanut ohjelmaan niitä. Ja yleensä tulee venyteltyä heti treenin jälkeen.

• aina jumissa kirjoitti:

Hy vä neuvo toi rasittavuuden vaihtelu. En tee kuntosalilla ollenkaa vapailla painoilla, niitä en ole edes koskaan kokeillut, tarttis siihen varmaan jonkun joka opastais, joten en ole ottanut ohjelmaan niitä. Ja yleensä tulee venyteltyä heti treenin jälkeen.

Vapailla painoilla on myös hyvä harjoitella. Ne ottavat monipuolisesti lihaksiin ja parantavat koordinaatiota. Voi olla hyvä kysyä neuvoa, että oppii oikeat liikeradat ja aloittaa kevyemmillä painoilla. Myös peilit voivat olla avuksi.

Jos venyttelet heti treenien jälkeen, kannattaa mielestäni venytellä puolitoista-kolme tuntia myöhemmin uudelleen. Jos haluat venytellä vain kerran, voisi ehkä olla parempi venytellä vasta myöhemmin. Näin lihakset venyvät pysyvämmin takaisin lepopituuteensa.

• aina jumissa
        jmmikkonen kirjoitti:

Vapailla painoilla on myös hyvä harjoitella. Ne ottavat monipuolisesti lihaksiin ja parantavat koordinaatiota. Voi olla hyvä kysyä neuvoa, että oppii oikeat liikeradat ja aloittaa kevyemmillä painoilla. Myös peilit voivat olla avuksi.

Jos venyttelet heti treenien jälkeen, kannattaa mielestäni venytellä puolitoista-kolme tuntia myöhemmin uudelleen. Jos haluat venytellä vain kerran, voisi ehkä olla parempi venytellä vasta myöhemmin. Näin lihakset venyvät pysyvämmin takaisin lepopituuteensa.

Kiitos hyvistä neuvoista!

• jäsen korjaaja

parasta selälle on venyttely ja voimistelu puntti jumpat tuo kyllä voimaa mutta yksi puoliset sarjat usein tehtynä kiristää aina samaa lihas ryhmää.

• mmmmmmds

Tässä vaiheessa varmaan kumpi tahansa tekee vain hyvää, mutta tunnustele miltä tuntuu liikkeitä tehdessä, jos alkaa vihlontaa tai muuta normaalista poikkeavaa tuntumaan ei kannata siitä enempää puskea

Lyhyet sarjat raskaammilla painoilla vahvistavat lihaskuituja, kun taas pitkät sarjat aiheuttavat sen että lihaksiin pumppautuu glukoosia ja nestettä, pitudesta riippuen myös maitohappoja

Pitkät sarjat kevyemmillä painoilla voisivat auttaa verenkiertoon ja jumeihin paremmin, kuin että alkaisit jumeutuneilla lihaksilla raskaita sarjoja tekemään

• inflammation

Älkää ihmiset ihmeessä pitäkö hierojaa jonkinlaisena ihmeparantajana, sillä sitä he eivät ole.

Jos lihaksissa on pahoja jumittumia jotka kerta toisensa perään johtuvat lihaksien heikkoudesta, ei hieroja auta kuin hetkellisesti ja voi jopa pahentaa sillä vaikka hieronta hyvältä tuntuukin, siitäkin tulee vauriota mistä pitää parantua, kuten lihasharjoittelussakin.

• aina jumissa

Mulla varmaan kaikenlaisia vaurioita jo selän lihaksissa, jospa siksi eivät palaudu enää normaalisti. Kaikkea olen kyllä kokeillut, mutta vielä jatkan... :)

• pumpui2

Itse menin paljolti ylipainosta johtuvasta selkä- ja hartiajumeista johtuen kokeilemaan Fustraa! http://www.fustrafinland.fi/
      Sain apua painonhallintaan ja lihaskipuihin, suosittelen :)
      Lisäksi käyn hierojalla ja ostin kotiin ns. pilatesrullan (foam roller) jolla voi kotona hieroa ja avata lihasjumeja esim. jaloista ja selästä.

Näistä voisi olla apua :)

• urts

Eduskunnassa on kyllä liikaa kansanedustajia kun edustaja pystyy olemaan isyyslomallakin 9 kuukautta asian vaikuttamatta mitenkään hänen työskentelyynsä. Eli jos pystyy olemaan lähes vuoden poissa työpaikaltaan ilman sijaista niin tällöin ei tarvita tällaista henkilöä lainkaan. 100 kansanedustajaa riittää mainiosti ja jopa siinäkin on liikaa.

• jäsen korjaaja

jatkuva kireys eli jumitus eikä hieronta auta kun jonkin aikaa voi olla kehon epä tasapaino. koti konstein voi mitata maaten selällään hetki ja toinen mittaa onko kantapäät samalla tasolla jos mitta eroa selvästi niin silloin on kehon epätasa paino ja usein myös toinen olkapää on ylenpänä voi huomata peilin edessä ilman paitaa ollessaan.

• vgjbcgjk

Ap kirjoitti tuolla jo aikapäiviä sitten mikä rangassa on ongelma. Sitä ei voi korjata, mutta tukilihaksia vahvistamalla ja liikkuvuutta parantamalla saadaan selkä parhaimmillaan oireettomaksi. Ap:lla on lisäksi perussairaus, joka saattaa vaikeuttaa, ainakin välillä, selän kuntouttamista.

Oikeiden ohjeiden ja saliohjelman tekeminen kartoittamatta hänen fysikkaansa ja tutustamatta epikriisiin on puhdasta huuhaata.

• Hulttio

• aina jumissa

kun selkävaivat alkoivat 6 v. sitten oli lantio vinossa ja toinen olkapää just tollei alempana kuin toinen, sekä selkä suora kuin lauta, yläselässä patti. Olin hoitanut lapsia useamman vuoden reumakin oirellut lasten syntymien jälkeen. Nyt lantio on ok, samoin olkapäät, alaselän notko löytyy. Yläselkä edelleen lauta, siellä sitä rappeumaa, ja pieni "opettajan patti" ennen kuin kaula alkaa. Epätasapainoa löytyy kyllä siis vielä. Harjoittelen uutta ryhtiä myös yläselän osalta.

• käytännössä
        Hulttio kirjoitti:

Todella harvoin ihmisellä on eripituiset jalat.
        Useimmiten toi on klonksahtanut paikoiltaan...

http://www.selkasivut.fi/selka/havaitse.html

sittehän meillä ei olisi työtä jos jalat olisivat kaikilla yhtä pitkät eikä paljon selkä vikoja.

• jäsen kor

onko ranka suorassa sivu suunnassa vai onko mutkia eli kolioosi.

• Pena 52vee

Minun alaselkä alkaa oireilemaan liiallisesta istumisesta soffalla oleilusta. Kipua ja kramppeja. Laiskottelu rapauttaa selän rustot/nivelet kun veri ja solunesteet ei pääse kiertämään. Nivelet voi mennä väärään asentoon ja alkaa kulumaan ennenaikojaan. Itse olen hoitanut selkäni kuntoon kävelemällä tunnin päivässä. Joskus kaksikin tuntia. Kolme-viisikin kertaa viikossa kävelyä auttaa. Pyrin tekemään sitä ympäri vuoden. Samalla jalkaniveletkin saa liikuntaa. Jos ei kävele, niin saa kävellä keppien kanssa 65 vuotiaana. Kun kävelee paljon keski-iässä keppejä tarvii vasta yli 80 vuotiaana. Kävely on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Tuotot nostaa sitten eläkkeellä :)

• jäsen kor 48v

itsellä myös istuminen kovalla tuolilla ottaa ala selkään.jos on mitta eroa jaloissa sitä sitten on myös istuessa kämmenet laittaa alle kun istuu onko pakarat samalla tasolla. ijän myötä rankan välilevyt ohenee ja hermosto rankassa kiputtaa.alaselän venytys voi kokeilla jotkut käyttää selkä kippi pöyttää mitä fysikaalisissa on toisilla.

• nallepuh69

Mene ja hirtä ittes nii eipä enää särje.

• aina jumissa

Tyhmä kommentti! Olen nähnyt mitä on kun läheinen tekee itsarin, se on loppuelämän kestävä iso haava sielussa ja sydämessä. Elämänhaluni ei ole mitään vikaa!

• Hulttio

http://www.selkasivut.fi/

http://www.selkasivut.fi/suola/suolasta.htm

Osan jumeista saa pois, menemällä selälleen lattialle..sitten ojentaa kädet suoraan taakse , lattialle...voi myös laittaa pään alle ja kohottautua hieman...sit kun löytää kipeen kohdan voi jäädä siihen...vaoi myos taivutella sivuttain...
      Tehostaa voi laittamalla esim. pahvihylsyn..muoviputken, pyöreen puupalikan..halkasija jotain 7cm..hartioitten alle...(acupöydässä on sen kokoisia teloja), sit voi rullata ylävartaloo eestaas...

Tiggerpisteet
      http://www.hierontamarkku.fi/itsehoito-opas/triggerpistehoito

• JUSTIN234432

AINAKIN MIKÄ SAIN TUPAJUMEIHIN APUA MYRKYTYSKESKUKSESTA.
      SOITTO VAAN SINNE JA OITIS TUPAJUMIT KARKOITTUIVAT !

EIKÖ SAMA TOIMISI LIHASJUMEIHINKIN, LAITTAVAT VAAN TUPLA-ANNOKSEN
      MYRKKYÄ?!

• selkäleikattu

Fustraa joku jo suosittelikin. Kannattaa tutustua mikäli et ole vielä tutustunut.

• selkäkivuton
    • Mimi 19
    • jumit pois

Plyometrisia harjoitteita ja joogaa suosittelen jumeista kärsevälle. Paikat vetreytyy ja verenkierto aktivoituu, kuitenkaan käynnistämättä lihaskasvua. Punttien nosto kasvattaa lihaksia ja pahentaa jumeja entisestään, vaikka hetken tuntuisi hyvältä. Parasta on harjoittaa kroppaansa monipuolisissa asennoissa ja liikkeissä, ei pumpata rautaa failureen.

• ToMppae

Hei
      suosittelen sinulle todellakin tuolla edellä mainittua Fustra harjoittelua.
      Kyse ei ole vain muutamasta liikeestä salilla vaan periaatteessa ihan kaikesta mitä arjessa teet kuten istuma-asento, seisominen yms. muutarjen liikkeet Nämä hommat pistetään kuntoon harjoittelun aikana ja saat ohjelman niin salille kun kotiinkin.

Fustra vahvistaa juuikin ryhtiä ja niitä heikkouksia koska kaikki tulevat niin hyvin esille herjoittelun alkuvaiheessa että niihin päästään heti käsiksi.
      Itseharjoittelussa on se ongelma että keho ei helposti ole siinä oikeassa asennossa ja ns.suorassa, koska jumit ovat päällä ja estävät oikean tekniikan.

Lähinnä homma meneen kuitenkin niin että asia pitää opetella ja se vie aikaa.

homman vot kokeilla varaamalla ajan osoitteesta www.fustrafinland.fi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      368
      37968
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      90
      6656
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5450
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      3948
    5. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      66
      3062
    6. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      55
      2857
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      61
      2201
    8. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2134
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2091
    10. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      493
      1995
    Aihe