Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Minusta sinä taas tulkitset tekstiä liian yksipuolisesti.Jätät asioita huomioimatta.Huomiot osatotuuden.Lienee tyyppillistä kun halutaan pontta omille näkemyksille?
    Raamattua on tulkittava Raamatulla,jos jokin tulkinta ei ole linjassa muun Raamatun sanoman kanssa,se on hylättävä.On myös luettava kokonaisuus, jakeita irroittamatta asiayhteydestään.Sen aikainen kulttuuri ja aika on otettava huomioon. Lisäksi Raamatun tekstejä on tulkittava Pyhässä Hengessä,hengellisesti kuten Raamattu itse opastaa. Aina ei kaikki avaudu heti,ajan kuluessa sitten avautuu, tämäkin on Pyhän Hengen työtä ja toimintaa.
    Näin ollen ateistin ja uskovaisen tulkinta samasta tekstistä voi poiketa toisistaan huomattavastikkin.
    Ja se empatia ateistissakin voi olla jo syntyessä Jumalan antama.
  2. "Koetko olevasi avarakatseinen syrjiessäsi jonkun ihmisen seksuaalista käyttäytymistä?"

En koe syrjiväni sanoessani jonkin asian synniksi. Ehkä tässäkin vaikuttaa meidän erillainen käsitys synnistä tai asioista jotka eivät ole hyväksi ihmiselle.

"Haluaisin nähdä tähän hiukan todistetta taakse. Löytäisitkö minulle linkkiä jostain? En jouda lähteä nyt itse hakemaan."

Joo,eli tämä on laaja tutkimus, koska tutkittava "yksikkönä" käytettiin yhtä erillistä tutkimusta. Ja tutkimuksia oli yhteensä 100 kpl.
    Niissä 79:ssä eli 79%:ssa havaittiin positiivinen vaikutus uskonnon ja ihmisen hyvinvoinnin välillä.
    Ja 1:ssä eli 1%:ssa havaittiin negatiivinen vaikutus uskonnon ja ihmisen hyvinvoinnin välillä.Loput tutkimukset asettuivat näiden kahden väliin.
    Tämä tutkimus on:"Harold G.Koenig ja Harvey J. Cohen: The link between Relegion and Health;Psychoneuroimmunology and the Faith Factor,Oxford 2002,101. (En osaa sanua löytyykös tätä netistä)

Aika tuorekkin tutkimus kaiken lisäksi.

"Millä tavoin selität pois mm. raamatun ristiriidat ja epäloogisuudet uskonnossasi?"

Olen huomannut uskoni aikana, että ne ristiriidat ja epäloogisuudet avautuvat ja niihin löytyy järkevä ja käypänen selitys.

"Päättelen, että olet ollut "mystiikalle" altis jo nuoresta lähtien. Itse olin myös ja sen tien päästä löysin itseni ateistina ja täysin taikauskottomana jo tosin aikaa sitten.
    Oletko miettinyt koskaan, mikä oli se motiivi etsiä ja löytää jotain, mikä tyydyttäisi sinun jumala-tarvettasi?
    Minä kun jäin tuota asiaa miettimään ja kun sen tajusin, se poisti paljon luuloja, kuvitelmia ja väärinkäsityksiä, ja sitä kautta opin tuntemaan itseäni kaikista parhaiten."

Wau,oikein tiesit, minua on ihan pikkupojasta lähtien kiinnostanu sellainen "yliluonnollinen" ja "mystiikka". Jo semmosena "vaahtosammutimmen" kokosena kolusin lähikirjaston kirjoja lävitte :)
    Ehkäpä etsinnälleni oli se tietty aika, koin että tämä elämä ei voi olla tässä.Halusin selvittää henkisisä asioita tarkemmin,ottaa selvää,miettiä ja pohtia. Prosessi oli aika pitkä ja perusteellinen, varmaankin hyvä niin, näin jälkeenpäinkin ajateltuna.

"Eli sinä olisit paha (tappaisit kanssaihmisiä ppitkin kyliä yms järjetöntä) ilman uskonnollista uskoasi?
    Vaikutat harvinaisen rauhalliselta uskovaiselta ja se tekee ajatuksesta vielä pelottavamman. Onko uskonnollinen uskosi ainoa syy, miksi Et tapa kanssaihmisiäsi ja pysy kaidalla tiellä? "

En usko että tappaisin ihmisiä pitkin kyliä, enhän tehnyt niin ennen uskoanikaan ja tulin uskoon 29- vuotiaana eli oli siinä jo sitä elettyäkin elämää takana.
    Uskoontulon myötä olen huomannut ajattelevani asioita ja tekemisiä ja tekemättä jättämäisiä enemmän.Olen "herkitynyt" enemmän toisten hädälle ja autan enemmän kuin ennen ynm. En väitä etteikö ateisti tekisi näin. Tämä on ollut minun "tieni".Jos tämä uskoni olisi paha ja negatiivinen asia en usko että olisin silloin uskossa. Uskoni antaa minulle paljon hyvää.
  3. "Jos naapuri väittää että hänen siskonsa on noita ja pyytää teitä rukoilemaan jumalaa saadaksenne asiasta varmuuden, niin onko rukouksen kautta saamanne "vastaus" absoluuttinen totuus?"

Jos tälläinen tapaus olisi, niin uskon, että Jumala ilmoittaisi, antaisi asiasta varmuuden, joko rukouksessa tai muuten.

"Miksi muuten surette kuolleita, koska heidän kuolemansahan kuuluu jumalan suureen suunnitelmaan? "

No,kyllähän mekin uskovaiset ollaan tavallisia ihmisiä, joilla on ihan normaalit tunteet, toki se tuo lohtua jos tietää läheisen kuolleen
    uskossa.

"Miksi muuten rukoilette yhtään mitään, koska kaikki mitä tapahtuu, kuuluu sen jumalanne suureen suunnitelmaan? Eikös se ole aikas rumaa pyytää jumalaa muuttamaan suunnitelmiaan? "

Rukous on paljon muutakin kuin pyytämistä, se on hiljentymista ja Jumalan yhteydessä oloa, "kanssakäymistä" Jumalan kanssa.

"Miksi muuten rukoilette rauhallista aamua tai rivitalokaksiota kun maailmalla kuolee ihmisiä nälkään ja kidutukseen joka päivä? Ettekö tunne itsekkyyttä?"

Tokihan on hyvä rukoilla koko maailman puolesta. Monesti se ihmisen itsekkyys panee unohtamaan tämän asian. Välillä Jumala "laskee" rukousaiheita sydämmelle rukoiltaviksi.

"Jos rukoilette jumalalta jotain, mutta perään sanotte että "tapahtukoot sinun tahtosi" niin miksi yleensäkään rukoilette? Jumalan tahtohan tulee tapahtumaan siitä huolimatta rukoiletteko vaiko ette? "

Ihan totta, mutta kun sanon loppuun tapahtukoon sinun tahtosi on se luottamuksen osoitusta Jumalalle sekä Jumalan tahdon hyväksymistä.

"Jos rakastut, niin kiitätkö jumalaa siitä että koet rakkautta juuri "häntä" kohtaan vai siitä että jumala lähetti juuri "hänet" sinun luoksesi?"

Minusta voi kiittää kumminkin päin, yleensäkkin koko tapahtumasta.

"Jos 14v tyttö joukkoraistakaan ja hän tulee siitä raskaaksi, niin onko raiskauksen johdosta syntyvä lapsi lahja jumalalta?"

Koskapa tyttö on päättänyt synnyttää lapsen voisi ajatella että kokee lapsen pitämisen aborttia parempana. Voiko puhua lahjasta? Tyttö osaisi vastata siihen parhaiten.

"Haluaako jumala kenties lohduttaa tuota 14v tyttöä tällä lapsella vai muistuttaa häntä hänen loppuelämänsä ajan että vittuako läksit sinne puistoon myöhään illalla? "

Tähän osaisi tyhjentävästi vastata vain tyttö itse. Eihän tiedä kuinka tyttö rakastuisi lapseensa, onhan se hänenkin.

Ja ettei väärinkäsityksiä synny, niin itse raiskaus on mielestäni täysin ja totaalisen väärin ja tuomittava teko.
  4. Kiitos hyvästä ja asiallisesta kirjoituksesta ja kannanotosta. Ikäviä noi trollaajat ovat puolin ja toisin. Ja ymmärrän, että jokaisessa "ryhmässä" on kuitenkin yksilöitä. Eikä koko "ryhmää" pidä leimata yhden jäsenen toiminnan mukaan.
    Ja yleensäkkin asiallisessa keskustelussa minusta kumpikin puoli saa jotain, ainakin itse olen saanut ymmärrystä.