Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6612

1. Sanon+avauksessani:>>En+toki+minäkään+toivo+tämän+hallituksen+hajoamista.+Heikommassa+asemassa+olevien+huoli+hallituksen+toimenpiteiden+vaikutuksesta+on+aiheellinen,+sen+hyvin+ymmärrän,+mutta+maan+talous+on+kuitenkin+lähtenyt+nousuun.+Osansa+siihen+on+hallituksellakin.+Jos+nousu+jatkuu+tarpeeksi+kauan,+ehkä+se+koituu+vielä+myös+heikommassa+asemassa+olevien+hyväksi.+Itse+asiassa+hallitus+on+tehnyt+ihan+hyvää+kokoomuslaista+politiikkaa.+Kokoomuslaisempaa+kuin+edellinen+kokoomusjohtoinen+hallitus,+kun+tällä+hallituksella+ei+ole+samanlaisia+jarrumiehiä<<Mutta+hallitus+on+nyt+kuitenkin+kaatunut.+Ymmärrän+hyvin+sen+perusteet.+Mahdotontahan+olisi+ollut+hallituksen+jatkaa+samalla+muodollisella+puoluekokoonpanolla,+kun+se+kolmas+hallituspuolue+-+persut+-+eivät+ole+enää+käytännössä+sama+puolue,+joka+hallituksessa+oli.+Aivan+liian+suuret,+kestämättömän+suuret,+ovat+erot+nykyisten+kahden+muun+hallituspuolueen+ja+puoluekokouksessaan+aivan+toiseksi+muuttuneiden+persujen+välillä.En+ole+kepun+kannattaja,+en+tosin+sen+kaunaajakaan,+kuten+tyhjää+itseään+täynnä+olevat+ja+muuta+ymmärtämättömät+täällä+ovat+väittäneet.+Annan+täyden+arvon+pääministeri+Sipilän+päätökselle,+ja+olen+samaa+mieltä+Antti+Kaikkosen+kanssa,+joka+tässä+kehuu+Sipilän+jämäkkää+toimimintaa:https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/223079-juuri-nyt-keskusta-teki-paatoksensa-yksimielinen-tuki-sipilan-esitykselleYhden+lisähuomautuksen+tuohon+haluan+kuitenkin+lisätä:+Taisi+tuohon+Sipilän+jämäkkään+toimintaan+olla+melkoisena+vaikuttajana+kokoomuksen+pj+Petteri+Orpon+ehkä+vielä+jämäkämpi+toiminta.Tämä+avaukseni+lienee+jo+puoleltani+loppuun+käsitelty.
  2. Voi,+voi!+Onpa+tämä+keskustelu+mennyt+vikateille,+kun+meidän+joidenkin+RUK-menestys+ja+sen+vaikutus+asianomaisen+myöhempään+menestykseen+on+noussut+polttavammaksi+kysymykseksi+kuin+avauksessani+esille+ottamani+asiat!No,+itse+olin+tuohon+kehitykseen+osallisena+sortuessani+vastailemaan+tuolle+noista+asioista+aloittaneelle+höperölle,+omatekoiselle+”majurille”,+joka+näkyy+yhä+jatkaneen+katkeruutensa+purkamista,+mutta+siihen+en+enää+puutu.+Sinulle+sen+sijaan+vastaan,+kun+sitä+noin+kiltisti+pyydät:RUK:n+mitä+parhaimminkin+suorittanut+voi+tavoitella+ja+pitää+tärkeämpänä+saada+menestystä+muulla+alalla+kuin+upseerina.+Näin+tein+itsekin,+ja+kohtalaisesti+onnistuin.+Samoin+teki+tuo+RUK:n+kurssimme+priimus,+joka+onnistui+minua+paljon+paremmin.Luepa+noista+ja+hiljenny+sinäkin+kunnioittamaan+hänen+muistoaan:http://www.ls37.fi/index.php/48-uutiset/tiedotteet/1818-heino-avikainen-6-8-1937-8-3-2017http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2353298Minun+kuoltuani+Helsingin+kaupunki+tuskin+suruliputtaa+sen+johdosta,+kuten+Lahden+kaupunki+teki+kunnallisneuvos-Hempan+poismenon+johdota.Sain+tiedon+Hempan+kuolemasta+pian+hänen+kuolemansa+jälkeen+ja+leskelleen+surunvalitteluadressin+laitoin+ja+hänen+hautajaispäivänään+sytytin+kotonani+kynttilän+hänen+muistolleen.Hemppa+oli+muuten+myös+kanta-aliupseerikurssimme+priimus+ensimmäisellä+jaksolla,+jonka+jälkeen+kurssimme+hajaantui+aselajeittain,+ja+minä+olin+sitten+priimus+siellä+kiväärilinjalla.+Samalla+luutnanttikurssillakin+Hempan+kanssa+olimme,+ja+minä+olin+vuorostani+siellä+priimus+ja+Hemppa+kakkonen.+Se+oli+kova+savutus+häneltä,+kun+hänellä+oli+vain+1,5+vuoden+kokemus+esikuntatöistä+ennen+kurssille+tuloaan.+Minullahan+oli+jo+varsin+pitkä+kokemus,+monilla+kurssillamme+paljon+pitempikin.Nyt+saa+riittää+näistä+asioista.+Vielä+vain+kysyn:+Poistuiko+huoli,+toimiiko+suoli?+Eiköhän+keskitytä+nyt+odottamaan+iltaa+ja+mahdollisesti+kuulemaan,+yrittääkö+hallitus+vielä+jatkaa+persujen+kanssa,+vai+ulostetaanko+persut+sieltä+ja+syntyykö+uusi+hallitus+ilman+uusia+vaaleja+vai+tulevatko+uudet+vaalit.
  3. Kun+noista+RUK:n+kurssini+insinööreistä+ja+kapellimestareista+mainitsin,+tässäpä+vielä+heistä+tietoa:http://www.hs.fi/ihmiset/art-2000003368861.htmlhttp://kiy.fi/kunniajasenet.htmlTuossa+edellä+muistelen,+että+vain+yhdestä+kurssimme+oppilaasta+olisi+tullut+kenraaliluutnantti.+Kyllä+tuli+kahdestakin.+Tässä+he+ovat:Ilkka+Hollo,+kenraaliluutnantti+evp,+puolustusvoimain+komentajaksikin+veikkailtuTiietoja+hänestä+Wikipediasta:+Hollo+toimi+Hämeen+jääkäripataljoonassa+koulutusupseerina+ja+komppanianpäällikkönä+1967-1968,+Reserviupseerikoulussa+koulutusupseerina+1968-1972+ja+koulun+johtajana+1991-1992.+Pääesikunnan+esikuntaupseeri+Hollo+oli+1972-1975+ja+1977-1980,+puolustusvoimain+komentajan+adjutantti+1980-1984,+sotilasasiamies+Oslossa+1984-1988,+Karjalan+jääkäripataljoonan+komentaja+1988-1990,+Pohjois-Karjalan+prikaatin+komentaja+1990+ja+Lapin+sotilasläänin+komentaja+1993-1994.+Puolustusministeriön+puolustuspoliittisen+osaston+päälliköksi+hänet+nimitettiin+1994,+erosi+Suomen+puolustusvoimien+palveluksesta+kenraaliluutnanttina+ja+Puolustusvoimain+pääesikunnan+päällikkönä+vuoden+2002+lopussa.Heikki+Tilander,+kenraaliluutnantti+Tietoja+hänestä+Wikipediassa:++Tilander+toimi+esikuntatehtävissä+Sotakorkeakoulussa+vuosina+1977–1980,+opettajana+1984–1986+ja+valtakunnallisten+Maanpuolustuskurssien+apulaisjohtajana+1986–1989.+Apulaissotilasasiamiehenä+Tukholmassa+Tilander+oli+1980–1984.+Tilander+toimi+pataljoonankomentajana+Uudenmaan+Prikaatissa+1989–1991.+Hän+oli+Helsingin+sotilaspiirin+esikuntapäällikkönä+1991-1992+ja+jatkotutkinto-osaston+johtajana+Maanpuolustuskorkeakoulussa+1995-1996.+Tilander+toimi+apulaismaavoimapäällikkönä+Pääesikunnassa+vuodesta+1996+lähtien.+Hän+toimi+Pohjoisen+Maanpuolustusalueen+komentajana+1.1.2001+-+31.7.2004.Pertti+Joenniemi,+rauhan+ja+kansainvälisen+politiikan+tutkijaJyrki+Koulumies,+tunnettu+tv-toimittaja+ja+kirjailija,+Suomen+Moskovan+kirjeenvaihtaja+ja+tuli+tunnetuksi+järjestäessään+viulutaiteilija+Viktoria+Mullovan+loikkauksen+NeuvostoliitostaPekka+Laiho,+tunnettu+näyttelijäJouko+Turkka,+legendaarinen+teatterikorkeakoulun+johtajaPertti+Voutilainen,+Outokumpu+Oy:n+pääjohtaja+ja+sen+jälkeen+Kansallis-Osake-Pankin+viimeinen+pääjohtaja+ja+Merita+Pankin+ensimmäinen+toimitusjohtajaOli+paljon+muitakin+myöhemmin+hyvin+tunnetuiksi+tulleita.+Erityisen+paljon+tv-+ja+lehtitoimittajina,+mutta+myös+monilla+muilla+aloilla.+RUK:n+kurssiluetteloamme+nyt+silmäiltyäni+poimin+sieltä+noiden+kahden+kenraalin+lisäksi+monia+muitakin+myöhemmin+varsin+korkeisiin+upseeriarvoihinkin+ylenneitä,+eräät+heistä+myöhempiä+palvelustovereitanikin,+tietysti+jo+kaikki+hekin+olleet+kauan+eläkkeellä,+jotkut+heistä+jo+mullan+alla.Eiköhän+tämä+jo+riittäisi+myös+tuolle+”majurille”+ja+muillekin,+joille+tuollaiset+asiat+näkyvät+olevan+kiinnostavampia+kuin+mikään+muu.
  4. Avasin+mielenkiintoisista+asioista,+ehkä+mielenkiintoisimpana+persujen+pj-vaali.+Jatkoviestissäni+tuli+esille+Jan+Vapaavuori,+ja+sinä+takerruit+häneen.+Se+ei+sinulle+riittänyt,+vaan+sitten+otit+kohteeksesi+vain+minut,+tässä+ketjussakin+parilla+viestilläsi+ja+oletpa+tehnyt+minusta+pari+avaustakin!+Voi+kauheaa,+tuota+alemmuuskompleksiasi,+mutta+eikö+ole+aika+typerää+tuoda+sitä+noin+julki!+Totta+puhuin+eilen,+kun+sanoin+sinulle+näin:+>>Ei+ollut+vihapuhetta+sekään,+kun+olen+joskus+arvioinut+sinun+esityksiäsi.+Sitäkään+en+olisi+tehnyt,+jollen+olisi+ollut+niin+huvittunut+siitä,+kun+olet+upseerinakin+esiintynyt<<+Näköjään+sillä+kuitenkin+pahoitin+mielesi+niin,+että+vastasit+tallettamallasi+viestilläni,+jossa+kerroin+vuonna+2014+saamistani+ylinopeussakoista.+Olet+näköjään+tehnyt+avauksenkin+asiasta.+Miten+tuo+mielestäsi+kuuluu+tähän+keskusteluun?+Tuossakin+viestissäni+puhuin+kuitenkin+totta,+vaikkei+tapahtunut+ole+kunniaksi+itselleni.Mutta+sinä+olet+yrittänyt+valheellisesti+saada+kunniaa+itsellesi+esiintymällä+täällä+majurina+ja+insinöörinä.+En+minä+eikä+kai+kukaan+muukaan+olisi+sinun+kirjoitusasuusi+puuttunut,+jollet+noin+olisi+yrittänyt+esiintyä+sellaisena,+joka+et+missään+tapauksessa+voi+olla.+Evp-toimiupseerina+ja+res.+kapteenina+sorruin+upseerien+kunniaa+puolustamaan,+vaikka+turhaa+se+oli,+sillä+eihän+kukaan+täyspäinen+ole+voinut+pitää+sinua+muuna+kuin+joutavana+hupiukkona.Takavuosina+täällä+esiintyi+nimim.+uusi-ukki,+jo+edesmennyt,+kerran+tapaamanikin+palstaystäväni,+jonka+kirjoitusasussa+oli+myös+puutteita.+Ei+kukaan+niistä+irvaillut,+kun+uusi-ukki+esiintyi+vain+kansakoulun+käyneenä+rakuunana+ja+muutenkin+jopa+vaatimattomampana+mitä+hän+todellisuudessa+oli.+Hänen+lähtökohtansa+olivat+todellakin+nuo+kertomansa,+mutta+hän+oli+sitten+myöhemmin+ihan+menestynyt+yrittäjä,+jota+hän+ei+koskaan+tuonut+esille.Sitten+sinä+vielä+toistamiseen+olet+tuonut+tänne+tuollaista,+jossa+yrität+tehdä+minusta+itseäsikin+pahemman+valehtelijan.+Se+on+hyvin+loukkaavaa.Sillä+RUK:n+kurssin+kiväärilinjalla,+jonka+parhaan+todistuksen+sain,+oli+todella+toistakymmentä+kanta-aliupseeria,+ainakin+kaksi+sotilasteknikkoa,+ja+yksi+sotilaskapellimestariksi+jo+pätevöitynyt+musiikkivääpeli,+minua+huomattavasti+vanhempi+mies,+joka+suoritti+RUK:n+saadakseen+musiikkiupseerin+arvon.+Hän+oli+3.komppaniassa+palvellut+Samuli+Konttori.+Kanssani+samassa+2.komppaniassakin+oli+myös+ilmavoimien+sotilasinsinööri,+syntynyt+samana+vuonna+kuin+minäkin,+ja+nimiemme+samankaltaisuudesta+johtuen+jouduimme+samaan+joukkueeseen+ja+jopa+samaan+tupaan.+Hänen+nimensä+oli+Jorma+Korjamo.+Hän+oli+sittemmin+mm.+Kuopion+ilmailuyhdistyksen+kunniajäsen.+Uskalsin+sanoa+noiden+nimetkin,+sillä+eihän+siinä+heitä+halvenneta.+Mutta+eihän+kapellimestarilla+tai+insinöörillä+eikä+sotilasteknikoillakaan+välttämättä+ollut+työstään+sellaista+kokemusta,+josta+olisi+ollut+paljonkaan+etua+kurssilla+menestymiseen.Eivätkä+nuo+mitään+”suuruuksia”+olleet+yli+1000+miehen+kurssillamme,+jolla+oli+monia+akateemisen+loppututkinnon+suorittaneita.+Oppilaskunnan+puheenjohtajakin+oli+lääketieteen+ja+kirurgian+tohtori+Eero+Saksela,+myöhempi+Helsingin+yliopiston+patologisen+anatomian+professori.+Oli+myös+sellaisia,+joista+myöhemmin+tuli+”tv:sta+tuttuja”,+niin+tieteen,+teatterin,+kirjallisuuden,+journalismin,+urheilun,+diplomatian,+politiikan+ja+yritystoiminnankin+saroilla,+mm.+silloinen+Matti+Laine,+joka+valiolaisaikani+loppuvaiheissa+oli+Valion+toimitusjohtaja+Matti+Kavetvuo.+Mutta+ei+heilläkään+ollut+taustastaan+etua+kurssimenestykselle.+Ainakin+yhdestä+kurssimme+oppilaasta+tuli+sitten+puolustusvoimissa+kenraalimajuri+-+ellei+kenraaliluutnantti+-++ja+everstejä+tuli+muutama.+Mutta+eivät+he+kai+vielä+tuolloin,+varusmiehinä,+kurssillamme+erikoisen+hyvin+menestyneet,+kun+koko+kurssimme+priimuskin+oli+krh-komppaniassa+palvellut+kanta-aliupseeri.+Minun+todistukseni+oli+siis+vain+n.+500-miehisen+kiväärilinjan+paras,+senkin+ilmoitti+meille+komppaniamme+päällikkö,+sillä+siinä+hopealautasessa,+josta+kuvan+olen+täälläkin+joutunut+näyttämään,+lukee+kaiverrettuna+vain:+J+K+KORHONEN,+RUK:n+114+KURSSIN+2.K:n+PRIIMUS,+LAHJ+HAMINAN+SOTILASKOTIYHDISTYS+RY.+Toivottavasti+jaksoit+lukea+tämän+ja+poikkeuksellisesti+jopa+lukemasi+ymmärsit,+jottei+kymmeniä+kertoja+noista+asioista+katkeroineen+omatekoisen+majurin+tarvitsisi+enää+niihin+puuttumalla+itseään+enempää+nolata.+Mistä+päättelen,+että+olet+se+”majuri”,+vai?+Yksi+sanasi+tuossa+viestissäsi+riittää+antamaan+sille+todisteen:+se+on+tuo+pankkolängvitsin+sana+ollenet;))Veit+keskustelun+tasollesi,+mutta+minä+en+jatka+enempää,+vaikka+sinä+jatkaisitkin.+Vielä+vain+sanon,+että+niin+vanhanaikainen+olen,+että+käytän+digiboxia+tv-tallenteissani.+On+minulla+tosin+myös+tarkoittamasi+USB-muistitikku,+mutta+käytän+sitä+vain+tietokoneeni+yhteydessä.
  5. Kyllä+Vapaavuoren+mielipiteellä+on+painoa+kokoomuksessa,+vaikkei+hän+nyt+kansanedustaja+olekaan.+On+entinen+ministeri,+Euroopan+investointipankin+varapääjohtaja+ja+nyt+Helsingin+pormestari.Vapaavuoren+jostain+nuorten+kahakasta+aikoinaan+saama+tuomio+on+henkilökohtainen+pikkujuttu+verrattuna+siihen,+kun+jonkin+puolueen+puheenjohtajistoon+kuuluvilla+on+tuomioita+kiihottamisesta+jotakin+kansanryhmää+vastaan.+Vapaavuori+ei+ole+poliitikkona+sellaiseen+koskaan+syyllistynyt,Minäkö+muka+unohdin+kristilliset+(sinun+sanomanasi+kritilliset)+tuossa+edellä?+Lukutaidossasi+taitaa+olla+samanlaisia+puutteita+kuin+kirjoitustaidossasikin,+sillä+sanoinhan+näin:>>Jos+kristillisten+viisi+edustajaa+saataisiin+mukaan,+hallituksen+taakse+tulisi+115+edustajaa,+eli+varsin+vahva+enemmistö.+Persujen+jättämät+neljä+ministeripaikkaa+voitaisiin+jakaa+niin,+että+vihreät+saisivat+kaksi+ja+ruotsalaiset+ja+kristilliset+kumpikin+yhden.+Tuo+jako+varmaan+tyydyttäisi+ruotsalaisia+ja+kristillisiä,+ja+luultavasti+siihen+tyytyisivät+vihreätkin<<Ai,+että+mielipiteesi+mukaan+minut+voitaisiin+tuomita+vihapuheesta!+Eiköhän+ole+kuitenkin+niin,+että+olen+tällä+palstalla+joutunut+henkilööni+kohdistuneen+vihapuheen+kohteeksi+hyvin+moninkertaisesti+sen,+mitä+minä+olen+minkäänlaista+vihapuhetta+esittänyt.+Kun+olen+kritisoinut+jonkin+puolueen+tai+niiden+poliitikkojen+toimintaa,+se+ei+ole+vihapuhetta.+Ei+ollut+vihapuhetta+sekään,+kun+olen+joskus+arvioinut+sinun+esityksiäsi.+Sitäkään+en+olisi+tehnyt,+jollen+olisi+ollut+niin+huvittunut+siitä,+kun+olet+upseerinakin+esiintynyt.+Henkilöllisyydestäsi+ei+tuossakaan+voi+erehtyä.+Sille+annat+todisteen+jo+sillä,+että+sait+Halosen+tuohonkin+mukaan;))Tämän+vielä+heitin+tässä+Suomi-Ukraina+matsin+väliajalla.+Tilanne+matsissa+on+nyt+0-0.+Joukkueemme+on+pelannut+nyt+paremmin+kuin+aikaisemmissa+näkemissäni+matseissa.+Toivottavasti+sama+jatkuu+toisellakin+puoliajalla,+niin+voisi+tulla+tulos,+jonka+kunnaiksi+saisin+matsin+päätyttyä+ottaa+tuhdin+tömpsyn+ilooni!
  6. Päiväreissusta+palattuani+katselin+tv+1:ltä+klo+18.00+uutiset.+Niissä+näytettiin+persujen+uuden+johtajan+Jussi+Halla-ahon+linjapuhe.+Halla-aho+vakuuttaa,+että+henkilövaihdoksista+huolimatta+puolueen+linja+ei+ole+muuttunut.+Tämä+on+ymmärrettävä+niin,+että+persut+haluavat+pysyä+hallituksessa.+Asia+ei+kuitenkaan+ole+persujen+vallassa.Presidentti+Niinistö+Kultaranta-keskustelujen+tiedotuksessa+sanoo,+että+persut+ovat+nyt+toinen+puolue+kuin+ennen.+Niinistö+nosti+esille,+että+persujen+puhejohtajistossa+on+nyt+kaksi,+jotka+on+tuomittu+vihapuheistaan,+eli+kiihottamisesta+kansanryhmää+vastaan.+Persut+eivät+ole+enää+ainakaan+presidentille+mieluinen+hallituspuolue.Pääministeri+Juha+Sipilä+näkyy+sanovan,+että+huomenna+on+johtopäätösten+aika.+https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/222986-juha-sipila-huomenna-johtopaatosten-aikaMillaisiin+johtopäätöksiin+Sipilä+päätyneekään,+asia+ei+ole+yksin+hänen+eikä+keskustan+päätettävissä,+Orpolla+ja+kokoomuksella+on+siinä+voimakaskin+sananvalta.+Nähdyn+ja+kuullun+perusteella+alkaa+tuntua+yhä+todennäköisemmältä,+että+kokoomus+haluaa+ulostaa+persut+hallituksesta.+Painava+mielipide+siitä+on+tässäkin:https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/222996-jan-vapaavuoren-uusi-ulostulo-kokoomus-ei-perussuomalaisten-valintojen-jalkeen-voiMitä+sitten,+uudet+vaalit+vai+uusi+hallitus+ilman+vaaleja?+Kokoomukselle+uudet+vaalit+voisivat+olla+hyvinkin+mieluiset,+sillä+nehän+toisivat+puolueelle+pääministeripaikan,+mikäli+gallupeihin+voidaan+luottaa.+Solidaarisuudesta+hallituskumppaniaan+keskustaa+kohtaan+kokoomus+voi+silti+hyvin+myöntyä+siihen,+että+uusi+hallitus+kootaan+ilman+uusia+vaaleja,+ja+Sipilä+saisi+jatkaa+senkin+pääministerinä.Miten+sitten+uusi,+toimintakykyinen+enemmistöhallitus+saataisiin+aikaan?+Helppoa+se+olisi.+Eduskunnan+voimasuhteet+ovat+nyt+seuraavat:- keskusta +++++++49+edustajaa- kokoomus+ 37+-”-- vihreät ++++++++15+-”-- ruotsalaiset 10+-”-On+yhteensä+ 110+edustajaaJos+kristillisten+viisi+edustajaa+saataisiin+mukaan,+hallituksen+taakse+tulisi+115+edustajaa,+eli+varsin+vahva+enemmistö.+Persujen+jättämät+neljä+ministeripaikkaa+voitaisiin+jakaa+niin,+että+vihreät+saisivat+kaksi+ja+ruotsalaiset+ja+kristilliset+kumpikin+yhden.+Tuo+jako+varmaan+tyydyttäisi+ruotsalaisia+ja+kristillisiä,+ja+luultavasti+siihen+tyytyisivät+vihreätkin.+Vihreissä+voi+kyllä+olla+haluja+myös+uusiin+vaaleihin,+kun+gallupit+näyttävät+heille+nyt+upeaa+kannatusta.+Tuskinpa+he+silti+nyt+välttämättä+haluavat+uusia+vaaleja,+ja+heitäkin+houkuttanevat+ministeripaikat.+Toinen+niistä+menisi+varmaan+Ville+Niinistölle+kiitokseksi+siitä,+että+hänen+pj-aikanaan+puolueen+kannatus+on+tuplaantunut.No,+kaikki+tämä+on+vain+spekulaatiota.+Ehkäpä+jo+huomenna+tai+ainakin+tulevan+viikon+aikana+saamme+tietää+enemmän.+Jännitys+jatkuu,+ja+vielä+kerran+täytyy+todeta:+mielenkiintoisia+aikoja+elämme!Loppuillaksi+minulla+on+kyllä+muuta+jännitettävää.+Ihan+kohta+alkaa+futiksen+MM-karsintamatsi+Suomi-Ukraina.+Saanenkohan+matsin+päätyttyä+ottaa+kunnon+tömpsyn+iloon+vai+joudunkohan+jo+matsin+aikana+ottamaan+pienempiä+murheeseen.+Saa+nähdä;))
  7. Sitä+mieltä+minäkin+olin+avauksessani,+että+hallitus+ei+kaatuisi.+En+ole+enää+asiasta+yhtä+varma.+Itseäni+viisaampana+noissa+asioissa+on+kai+pidettävä+mm.+tätä+professoria,+joka+on+tätä+mieltä:>>Åbo+Akademin+valtiotieteiden+professori+Kimmo+Grönlund+pitää+Juha+Sipilän+(kesk.)+hallituksen+kaatumista+varmana+perussuomalaisten+puoluekokouksen+valintojen+jälkeen.+–Hallitus+kaatuu.+Tässä+ei+eväitä+edes+yritykseen,+hän+kommentoi+Twitterissä<<https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/222972-nyt-se-sanottiin-suoraan-hallitus-kaatuu-ei-evaita-edes-yritykseenToisenlaiseen+käsitykseen+ei+liioin+voi+tulla+tämän+kokoomusvaikuttajankaan+sanomisesta:>>Ihmisarvo+on+jakamaton.+Minun+Kokoomukseni+ei+sovi+samaan+hallitukseen+Halla-ahon+PS:n+kanssa<<https://twitter.com/HennaVirkkunen?ref_src=twsrc^tfw&ref_url=https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/222972-nyt-se-sanottiin-suoraan-hallitus-kaatuu-ei-evaita-edes-yritykseenVarmaan+-+ainakin+toivottavasti+-+asiaan+saadaan+selvyys+tulevalla+viikolla,+johon+Petteri+Orpo+tässä+viittaa;https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/222975-petteri-orpo-hallituksen-tilanteesta-olisi-hyva-saada-paatoksia-ensi-viikollaAinakin+minä+jään+nyt+odottamaan+tuloksia+noista+Orpon+(näin+Orpo+haluaa+nimensä+kuuluvan+genetiivissä,+ei+Orvon)+mainitsemista+tapahtumista.+Sitä+ennen+en+palaa+tähän+asiaan,+jota+muuten+näkyvät+mm.+Mielipidepankki+ja+aito-arska+käsitelleen+asiallisilla+avauksillaan.Nyt+lähden+ajelemaan+Länsi-Uudellemaalle+päin.+Näkemiin!
  8. Taas+kirjoitin+avauksessani+varmaan+liian+pitkään.+Noita+asioita+olen+ajatellut+tänäkin+aikana,+jolloin+en+ole+palstalla+käynyt.+Nyt+tuo+persujen+puheenjohtajavalinta+-+ainakin+minulle+yllättävä+-+sai+minut+tulemaan+tänne,+ja+samalla+sitten+purkautui+sisältäni+muutakin+mielessäni+pyörinyttä.Mielenkiintoista+keskustelua+avaukseni+on+kuitenkin+tuottanut+niiltä,+joita+tuollaiset+asiat+ovat+kiinnostaneet,+jotka+ovat+niitä+ajatelleet+ja+joilla+on+kykyä+tuoda+ajatuksiaan+julki.+Kiitos+heille!Olin+avauksessani+vahvassa+uskossa+siihen,+että+hallitus+ei+hajoaisi,+vaikka+Halla-ajosta+tulikin+nyt+hallituspuolue+persujen+puheenjohtaja.+Enää+en+ole+asiasta+varma.+Hallituspuolue+kokoomuksen+pj+Petteri+Orpon+ulostulo+vihjaa+vahvasti+mahdollisuuteen,+että+kokoomus+lähtisi+hallituksesta.+Myös+politiikan+tutkija+Erkka+Railo+näkyy+pitävän+hallituksen+hajoamista+jopa+todennäköisenä.+Noista+puhuin+klo+17.53+jättämässäni+viestissäni,+joten+siitä+ei+enempää+tässä.Tietenkin+avauksellani+on+käynyt+myös+joku+sellainen,+joita+eivät+kiinnosta+tuollaiset+asiat,+ei+mikään+muu+kuin+toiset+keskustelijat,+varsinkin+minä.++He+ovat+tuoneet+kiinnostuksensa+julki+sillä+”kyvyllä”,+joka+heillä+on.+Enpä+niihin+puutu.+Pienviljelijä-”majuri”+on+jahdannut+minua+kahdellakin+avauksellaan+-+eri+nikillä+tosin,+mutta+ei+hänen+ainutlaatuisesta+”tyylistään”+voi+erehtyä.+Toiselle+avaukselleen+viestin+heitin,+mutta+enempään+sekään+ei+aihetta+antanut.Päivällä+plarasin+palstaa+myös+taaksepäin+ja+näin,+että+minä+näyn+olleen+poissaoloni+aikanakin+eräille+suurimman+kiinnostuksen+kohteena.+Enpä+puutu+niihinkään,+sillä+he+eivät+ole+minulle+yhtä+mielenkiintoisia+kuin+minä+heille.Valitettavasti+Suomi+hävisi+Australialle+tuon+”lentismatsin”,+josta+mainitsin+DV8_HellRaiserille+vastatessani.+Nyt+täytyy+ottaa+”tuikku+murheeseen”+ja+-+”majuria”+siteeraten+-+sitten+saunaan!+Loppuillaksikin+on+muuta,+joten+tänään+ei+enempää+minulta.+Huomenna+käyn+kyllä+katsomassa,+ja+jos+asiallisia+vastineita+on+tullut,+mielelläni+otan+niihin+kantaa.+Ehkäpä+lähitulevaisuudessa+käsittelen+enemmän+myös+noita+USA:n+ja+Britannian+mielenkiintoisia+asioita.+Nyt+ei+aihetta+muuhun+kuin+vielä+vain+kerran+totean:+mielenkiintoisia+aikoja+elämme!
  9. Sanon+avauksessani:>>On+kuultu+sellaisiakin+näkemyksiä,+että+tämä+hallitus+hajoaisi,+jos+Halla-ahosta+tulee+persujen+puheenjohtaja.+Tuskinpa+niin+kuitenkaan+käy.+Halla-aho+itsekin+äsken+tv:ssa+vakuutti,+että+hänen+puheenjohtajaksi+tulonsa+ei+hajota+hallitusta,+ja+hallitusohjelmaa+pitää+noudattaa,+mutta+ministerivaihdoksia+voi+tulla+ja+persujen+on+saatava+paremmin+läpi+omia+tavoitteitaan<<Olenkohan+tuossa+uskossani+sittenkin+väärässä?++OikeistoSosDem+avaukselleni+linkitti+kokoomuksen+pj+Petteri+Orpon+reagoinnin,+jossa+hän+selvästi+viittaa+kokoomuksen+voivan+mahdollisesti+lähteä+hallituksesta.+Ei+tuota+muuksi+voi+ymmärtää:>>Orpo+toteaa+haastattelussa+myös,+että+kokoomus+voi+olla+mukana+vain+sellaisessa+hallituksessa,+joka+nojautuu+kestäviin+ja+hyviin+länsimaisiin+arvoihin<<http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005248827.htmlJos+kokoomus+lähtisi+hallituksesta,+Sipilä+ei+saisi+kokoon+uutta+enemmistöhallitusta,+sillä+demaritkaan+eivät+taatusti+lähtisi+Sipilän+ja+kepun+pelastajiksi.+Kokoomuksen+kannatus+on+nyt+puolueista+korkein,+ja+uudet+vaalit+voivat+hyvinkin+houkutella+kokoomusta.Ennenaikaiset+vaalit+saattavat+siis+olla+hyvinkin+mahdolliset,+jopa+todennäköiset.+Näin+arvioi+politiikan+tutkija:–Jos+kokoomus+nyt+ilmoittaa,+että+se+jättää+hallituksen,+kukaan+muu+ei+suostu+pelastamaan+Sipilän+hallitusta.+Uudet+vaalit+erittäin+todennäköiset,+Railo+sanoo.https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/222959-politiikan-tutkija-tama-olisi-kovaa-pelia-kukaan-muu-ei-suostu-pelastamaan-sipilanMielenkiintoisia+aikoja+siis+elämme!
  10. Jo+toisen+avauksesi+olet+tehnyt+tuon+oman+avaukseni+lopussa+heittämäni+pohjalta.+Miksi+et+tullut+sinne+keskustelemaan?+Noilla+avauksillasi+ainakaan+en+ala+keskusteluihin+kanssasi+ryhtyä,+kun+sanomasi+tuppaa+olemaan+yhtä+sekavaa+kuin+kielesikin,+"majuri".Luulisi+kyllä,+että+kepulaisena+olisit+mieluummin+puuttunut+tähän+avauksellani+sanomaani:>>En+toki+minäkään+toivo+tämän+hallituksen+hajoamista.+Heikommassa+asemassa+olevien+huoli+hallituksen+toimenpiteiden+vaikutuksesta+on+aiheellinen,+sen+hyvin+ymmärrän,+mutta+maan+talous+on+kuitenkin+lähtenyt+nousuun.+Osansa+siihen+on+hallituksellakin.+Jos+nousu+jatkuu+tarpeeksi+kauan,+ehkä+se+koituu+vielä+myös+heikommassa+asemassa+olevien+hyväksi.+Itse+asiassa+hallitus+on+tehnyt+ihan+hyvää+kokoomuslaista+politiikkaa.+Kokoomuslaisempaa+kuin+edellinen+kokoomusjohtoinen+hallitus,+kun+tällä+hallituksella+ei+ole+samanlaisia+jarrumiehiä<<Että+tällainen+sosialisti+siis+olen.