Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2899

1. Kiitos+SkillaN,+että+kirjoitit+ja+Makriinakin+jo+huomasi+ja+minä+nyt.Osaan+neuloa+villasukkia,+lapasia+ja+jopa+villapaitoja,+puhumattakaan+jakkupuvusta,+jonka+neuloin+joskus+nuorena+itselleni.+Olipa+urakka,+melkein+kuin+SkillaN;n+sängynpeitto.Nyt+olisi+tekemätöntä+työtä+noissa+sukissa,+koska+on+liian+monet+sukat,+joihin+täytyisi+neuloa+uudet+terät,+siis+on+sellaisia+pitkävartisia,+joita+mieheni+sisko+aina+antoi+Jouluksi.Harmi+olisi+pistää+ne+roskiin,+mutta+laiskuus+on+intohimoni+ja/tai+kirjojen+lukeminen+niin+kauan,+kun+näkö+ei+petä.+Sitten+voisin+alkaa+tuon+neulomisen/kutomisen,+kuinka+sen+itsekukin+käsittää.+Minä+kudon/kudoin+kangasta,+tai+mattoja,+mutta+neulon+sukkapuikoilla+ja+ompelen+käsin+tai+koneella.+Tosin,+oli+minulla+joskus+sellainen+kutomakonekin,+jolla+sitten+vaihtelevalla+menestyksellä+kudoin+lapsilleni+jos+vaikka+mitä,+mutta+en+sukkia.Uskallanko+toivoa,+että+Jouluksi+SkillaN+avaisi+uuden+"pirtin"?+Mikäli+ei,+niin+toivottelen+jo+nyt+"hyvää+syntymä+päivää"+ja+tietenkin+Hyvää+Joulua.
  2. Tuohon+sian+teurastukeen,+kuten+vasikoiden,+lampaiden+ja+jopa+kanojenkin+lopettamiseen+sain+tutustua/nähdä+lapsena,+mutta+lehmän+poikimista+en+koskaan.+Sen+äitini+kielsi+ja+nyt+ymmärrän+miksi?+Ei+hän+koskaan+puhunut+edes+kuukautisista,+mutta+peloistaan,+että+poikia+tapailtiin+siskoni+kanssa.+Kanoja+kerran+jouduin,+siis+halusin+lopettaa+ja+kun+seitsemäs+lähti+lentoon,+siis+räpiköimään,+niin+siihen+loppui+minun+urakkani.+Eläkööt,+kun+kuolleenakin+vielä+lentelette,+ja+päättöminä.Tosin+en+niitä+suolia+polkemassa+ollut,+mutta+joskus+kaapimassa+siasta+niitä+karvoja,+vai+oliko+ne+harjaksia.Aikui`s+iällä+tuli+mieleeni+se+lapsuuden+syltty,+siis+jonkun+elikon+mahanahkaa,+jota+sainkin+Joensuun+kauppahallista+ja+lapset+inhosi+sitä.+Sitten+keksin,+että+Hesan+Hakaniemen+hallista+saa+tarpeet+ja+sainhan+ne+pakasteena,+putsaamattomana.+Olipa+urakka+"siivota"+ne+keittää+ja+suolata+ja+toista+kertaa+en+moiseen+ryhtyisikään.Olen+minä+jäniksenkin+nylkenyt+ja+fasaanin,+puhumattakaan+useista+sorsista,+tai+mitä+vesilintuja+ne+oli,+joita+veljeni+ja+mieheni+ampuivat.+Kalan+perkaus+onnistuu+mainiosti,+mutta+harmi+vain,+että+harvoin+saa+edes+torilta+perkaamatonta+kalaa,+vaan+kaikki+on+läpikäyneet+jonkun+koneen+ja+tuhonneet+kalan.Palataksini+vielä+tuohon+Joulun+viettoon+lapsuudessa/aikuisena,+niin+parasta+oli+kaiketi+se+kuusen+haku+metsästä,+siis+omille+lapsilleni+ja+sitten+se+kuusen+koristelu.Kinkku+oli+aina+ja+Karjalanpaistia,+puhumattakaan+äidin+hyvistä+piirakoista+ja+etenkin+leivästä.No,+tulipa+taas+tarinaa,+kun+eilen+lapseni+oli+konettani+"korjaamassa"+ja+ostoksiani+tuomassa,+joten+se+oli+auki+sanomaani+pidempään,+mutta++ei+meillä+ole+mikään+sanoma+toiminut+niin+"pilkunpäälle",+että+poikkeuksia+tulee+joskus.
  3. "Ellen+nyt+innostu,+kun+menen+Tuomaan+markkinoille+viikonloppuna."Älä+mene,+vaikka+sinulla+on+rokotukset,+vaikka+mikä+minä+olen+ohjeistamaan+sinua.+Ajattelin+vain,+että+on+kuitenkin+mukamas+tämä+uusi+versio+hanakampi+tarttumaan,+jopa+rokotteuihin.Itseltäni+loppui+Joulun+vietto+äitini+kuoleman+jälkeen,+jota+ennen+olimme+aina+lapsuuskodissa,+jossa+oli+ainainen+Joulun+tunnelma,+joskus+kyllä+vuosien+vieriessä,+siellä+kävi+useitakin+"pukkeja",+mutta+muistot+on+niin+mukavia.Onneksi+minunkin+lapseni+saivat+kokea+sen,+mutta+lapsenlapseni+eivät.+Omat+lapseni+kun+hävisivät+omaan+olonsa,+niin+eihän+me+mieheni+kanssa+kovinkaan+kummallisia+rituaaleja+järjestetty,+paitsi,+mitä+nuo+naapurit+jotain+järjesti++ja+aina+meillä+oli+kuitenkin+se+kinkku+ja+niitä+laatikoita+sillien+ja+rosollien+kera.Sitten+tuli+aika+minullekin,+että+en+halua+edes+Joulua+muistaa,+enkä+mitään+lahjoja+antaa+saati+mitään+Joulukortteja+lähettää.+Mitään+musiikkia+en+halua+edes+kuunnella+ja+yhtään+joulukoristetta+ei+ole+pihassani,+ei+edes+valoja.Olen+siis+erakoitunut,+mutta+en+silti.+Onneksi+toinen+lapseni+asuu+lähellä+ja+toi+hyviä+"herkkuja"+minulle+äsken,+joita+olin+tilannut+häneltä.+Toinen+lapseni+toi+Tanskalaista+maksapateeta,+jota+olin+toivonut+ja+se+on+jo+syöty,+samoin+kuin+lapseni+tuomat+sienet,++joten+nekin+on+jo+syöty,+joten+mitäs+nyt+keksin?Tietenkin+täytyy+saada+siian+mätiä+ja+smetanaa,+lasimestarin+silliä+ja+rosollia,+jot+taisikin+olla+tuolla+ostoksissa.Viihdyn+todellakin+yksin,+eikä+ahdista+edes+tämä+korona+uusine+mutaatioineen,+koska+tuskin+se+tunkeutuu+yksinäisen+asuntoon.
  4. "Joku+kohtuus+asioilla+pitää+olla."Todellakin+ja+se+kohtuus+täytyy+olla+myös+"korppiksen"+arvosteluun,+joka+ei+ole+saanut+myötätuntoa,+kuin+itse+kirjoittelemalla+anona,+tai+Ploman+puolustuksia.Aloitus+koski+SkillaNin+ikävää/kaipuuta,+siis+haikeutta,+koska++oli+pois+palstalta+ja+saimme+hänet+takaisin,+kunnes+"korppis"+taas+tunki+joukkoon,+pilaten+kaikki+keskustelut.Nyt+en+keksi+sanamuotoa,+millä+ilmaisisin++"suruni",+että+Makriinan++sovinnollinen+aloitus+taas+tuhottiin+syyttelyihin,+kuka+sanoi+mitäkin+ja+milloin?"Itse+myötäilet+anotoimintaa,+jopa+liittymällä+kk:n+mollaajiin+vanhoilla+asioilla+kahvipirtissä."Entä+jos+meillä+toisillakin+on+samanlaisia+muistoja+ja+olisimme+samaa+mieltä,+niin+miksi+SkillaN+ei+voisi+myös+tuoda+niitä+esiin,+meidän+toistenkin+puolesta?Jos+entiset+"Pirttiläiset"+ovatkin+inhokkeja+joillekin,+niin+pysykää+pois+ja+avatkaa+oma+ketjunne,+jossa+sitten+teette+ne+arvostelunne.+Kyllä+kai+kaikki+osaa+lukea+muutakin,+kuin+Makriian+aloitusta,+tai+SkillaNin.Eikös+se+niin+mene,+että+"maassa+maan+tavalla"+ja+Kahvipirtti+jättäkää+rauhaan,+joka+on+toiminut+jo+yli+20-v+.+Terkkuja+SkillaN.+Minullakin+oli+rakastava+koti,+jonne+aina+palasin+lomillani+ja+jopa+lapseni+saivat+viettää+sitä+maalaiselämään+karjan++parissa.+Molemmat+oppivat+myös+lypsämään+lehmiä+ja+paistamaan+karjalan+piirakoita.+Sitä+"onnea"+ei+ole+enää+lapsenlapsillani+ja+tuskin+he+ovat+tietoisiakaan,+mitä+menettävä,+vai+menettävätkö+edes+mitään,+sillä+digiaika+ja+muut+viihdykkeet+ovat+ilmeisesti+paremmat
  5. Onhan+se+"kuolinpesä"+jaettu,+josta+on++puolet+minun+ja+lapsieni,+niiden+kahden,+on+se+toinen+puoli+ja+yhdessä+ja+sovinnolla+yritämme+pärjätä+tämän+kiinteistön+kuluista.Vaan,+mitäpä+se+kenellekään+kuuluu,+kuka+mitenkin+omaisuuttaan+hoitaa+ja+miten+asiansa+järjestää,+joten+turha+siitä+on++ottaa+murheita,+ainakaan+tällaisella+yleisellä+palstalla+ja+toisten+spekuloinnilla.Ainahan+voi+"irvailla",+kuka+asuu+jakamattomassa+kuolinpesän+asunnossa+ja+kuka+asuu+mukamas+"rappujen+alla".+!Harmi,+että+meillä+on+vain+yksikerroksinen+omakotitalo.