Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2890

1. Taas+hyvä+ja+asiantunteva+kirjoitu+sinulta,+josta+kiitos.+Kaiholla+ja+kauhulla+muistelen+omia+koulu+aikojani.Pidemmittä+puheitta+yritän+nyt+sanani+typistää,+koska+jo+mokasin+tuossa+"kesäteatterista",+jota+katsoimme+naapureiden+kanssa+"mukamas",+mutta+olisi+ollut+mielestäni+kornia+kirjoittaa,+että+"jännitysnäytelmä",+kun+naapuria+elvytettiin+ja+vietiin+sairaalaan.+Jännityshän+meillä+jatkuu,+koska+potilas+ei+ole+vielä+palannut+kotiinsa.Hellettä+on,+suorastaan+kuumaa+vielä+huomisenkin,+mutta+sitten+pitäisi+sateiden+tulla.+Tulisi+ainakin+hieman+viileämpää,+koska+yli+30++on+liikaa+minulle++sisätiloissa+ja+tuo+pieni+tuuletin+ei+paljon+auta,+vaikka+pidän+sen+edessä+aina+märkää+pyyhettä.+Onneksi+yöt+ovat+viileämmät+ja+voin+pitää+ulko+ovea+auki+ja+tuuletin+hoitaa+ilmanvaihdon.
  2. "Minun+yksi+tuttuni"Kysäiseppä+merkki+ja+kerro+minulle.+Toisaalta+voisin+"taapertaa"+tuohon+naapuriinkin,+mutta+en+näin+corona-+delta+virusten+aikaan,+koska+hän+käy+usein+kaupoilla+ja+muutenkin+istuskelee+tuolla++pihamme+"juttu+tuvassa".Virolaista+kahvia+moititaan+usein,+mutta++viimeksi+"aataminaikaan"+retkellä+otin+kahvin,+joka+oli+aluksi++hyvinkin+pahaa,+mutta+niin+vain+menin+ja+ostin+lisää.+Se+olikin+sitä+"miunmaun+mukaan"+tehtyä.+Siksi+vähän+ajattelin,+että+varmasti+tottuisi+uuteen+kahvin+makuunkin,+kuin+niihin+uusiin+mausteisiinkin+sen+pippurin+jälkeen,+jotka+sodan+jälkeen+tulivat+markkinoille.Olisikohan+siitä+apua,+että+alkaisi+suolata+kahvinsa+ja+silloin+kelpaisi+"mikä+hyvänsä"+lämmin?+No,+ei.+Mieluummin+sulatan+sinne+lihaliemikuutin,+niin+olisi+nytkin+helteellä+parempi+vaihtoehto,+kuin+pelkän+veden+juominen.Kyllä+tämä+nyt+on+niin+vaikea+ratkaista,+että+taidan+tyytyä+tuohon+aamukahvini+pariin+kupilliseen+ja+jos+toinen+jää+juomatta,+niin+lämmitän+sen+aamulla.Ainahan++voi+myös+"sumpit"+keittää+edellisen+päivän+poroista+jota+etenkin++lapsuudesta+muistan.+Arvovieraille+parempi+kahvi,+mutta+sen+naapurin+jokapäiväiselle+vieraalle+keitettiin+sumpit,+lisäten+sikuriakin+siihen.Tuli+vain+mieleeni,+koska+luen+juuri+Heikki+Turusen+kirjaa,+jossa+hän+kertoo+näistä+rajaseudun+asukkaista+50+luvulta+eteenpäin,+koska+on+itse+syntynyt+siellä+-45-vuonna.Ihanasti+muistuu+lapsuus+mieleen+ja+ne+maisemat+ja+elinolot+siellä.Taidankin+paneutua+tuonne+kirjani+pariin,+että+en+ala+liian+"puheliaaksi",+vaikka+joskus+juttukaveri+olisikin+tarpeellinen,
  3. Minäkin+olen+erittäin+iloinen,+että+SkillaN+on+palannut+sieltä+onki+reissultaan+ja+oikeastaan,+eikös+se+ollut+hyväkin,+että+et+kalaa+saanut,+sillä+nämä+"ammatti+kalastajatkin"+heittävät+saaliinsa+takaisin,+mitä+minä+en+ymmärrä.Särki,+mitä+parhain+suolakala,+siis+se++selkämys,+riippuen+koosta.+Muusta+osasta+tietenkin+saisi+kalapulla+ainekset+lihamyllyllä+jauhaen,+muta+kuka+niitä+viitsii+nykyisin+tehdä?Onneksi+minun+kauppaostokset+taas+toimi+tyttäreni+ansiosta+ja+sainkin+näitä+"kaupanpäälisiä",+kun+hän+lähtee+Espooseen+tyttärensä+kanssa,+niin+tyhjensivät+hieman+kaappejaan.+Toivottavasti+eivät+siellä+mene+kauppoihin,+koska+talomme+on+"kaukana+kaikesta"+pahasta.Hälyttävät+lukemat+on+taas+tuosta+coronasta+ja+meilläkin+täällä+3+uutta+tapausta+ja+varppina+on+käyneet++kylän+ainoissa+kahdessa+kaupassa,+joten++välttelin+lastanikin,+mutta+hän+käy+kaupassa+naapurikaupungissa,+paitsi+siellä+torilla+on+mukamas+joku+tartunta+lähde+ja+lapsukainen+on+torimyyjänä,+mutta+ei+tullut+onneksi+luokseni.Tuossa+oli+juttua+teinien+bileistä+mökillä,+jotka+olivat+hyvinkin+eri+ikäisiä+ja+semminkin+eri+"vuosisadalata",+kuka+muisteli+mitäkin+ja+minä+lasten+10-12+v.+saunakamari+yöstä+ja+heidän+kielenkäytöstään.Nythän+tämä+tyttölapsi+on+jo+17-v,+mutta+poika+15-v+ja+jää+yksin+isänsä+luokse,+joka+on+Turussa,+joten+on+yksin,+koska+ei+halua+lähteä+"naisten"+kanssa!Ohjeistin+tytärtäni+välittämällä+viestin+pojalle,+että+mummi+käy+kuitenkin+siellä,+mutta+ei+se+mene+perille+ja+ainakin+poika+tietää,+että+mummi+ei+tule,+koska+se+aina+"luisti"+hänenkin+vahtimiselta+silloin+nuorena!+No,+jääköön+keromatta,+mitkä+sopimukset+meillä+oli+ja+niitä+ei+ole+rikottu.
  4. Puhutaan+marjoista+myöhemmin,+koska+"korvessa"+marjatkin+kypsyy+aikaisemmin,+sillä+onhan+siellä+se+yötön+yö.Mutta+missä+teit+virheen?"+kun+tulin+sinne+päivää+aikaisemmin+kuin+oli+tarkoitus."Sinä+teit+virheen.Miksi+menit+sinne+päivää+aikaisemmin,+että+nuoriso+ei+ehtinyt+siivota+jälkiään+siistiksi,+sillä+eivät+he+lakaise+lattioita+joka+päivä,+kuten+me+(en+minä,+mutta+ne+toiset)jokaisen+roskan+jälkeen.+Oliko+kaikki+kaljatölkit+jo+kasseissa+pois+vietäväksi?+He+olisivat+siivonneet,+jos+sinä+et+olisi+sinne+"pörähtänyt"+ilmoittamatta,+vaikka+olit+mökkisi+luovuttanut++ns.+vapaaseen+käyttöön.Nuoriso+oletti,+että+sinäkin+pidät+lupauksen+ja+tulet+vasta+sitten,+kun+heidän+puolesta+on+mökki+vapaa.++Varmasi+mökki+olisi+siivottu,+mutta+heillä+meni+"pasmat"+sekaisin.Tuo+olisi+salakavalinta+nuorisoa+kohtaan,+että+mummi,+tai+äiti+olisi+"nurkan+takana+"+vahtimassa.En+,+tai+muistan,+mutta+en+kerro,+kuinka+omat+lapseni+joskus+"toilailivat",+koska+ketäpä+se+kiinnostaa.+Mutta+lapsen+lapsillani+oli++sopiva+saunakamari,+siis+tilava+useidenkin+henkilöiden+kokoontumiseen+ja+olihan+siellä+porukkaa,+kun+minä+"yö+vahtina"+nukuin+ja+heräsin+tietenkin+jääkaapin+kolinaan+ja+sopimattomaan+kielenkäyttöön,+siis+näitä+v-+alkuisia."Julmasti"+ilmaisin,+että+täällä+ei+käytetä+noita+sanoja+ja+porukka+hiljeni,++ottivat+ruokansa+painuivat+nöyrästi+sinne+sauna+kamariin+ja+ilmeisesi+kertoivat,+kuinka+heitä+oli+"kohdeltu",+mutta+ei+ilmeisesti+liian+kova+kouraisesti,+koska+kaikki+valuivat+päivällä+muka+aamiaista+syömään,+jonka++olikin+se+brunssi+ja+kukaan+ei+vihoitellut+sille+"ilkeälle+akalle",+joka+ojensi+heidän+"sana+varastoaan.
  5. "+Onnistuisikohan+se+nykyisestä+pastöroidusta+kaupan+maidosta+?"Onnistuu+varmasti,+paitsi+ei+ehkä+näillä+helteillä,+tai+en+ole+kokeillut+jos+sen+laittaisi+jääkaappiin++"valmistumaan"+.ennen+maidon+"myrtymistä"+hapantumista.Itse+valmistan+sitä+näin;+litra+punaista+maitoa+ja+yksi+purkki+(kaupan)+viiliä.+Maidon,+kuumennan+microssa+litran+lasisessa+kahvipannussa+(siis+ylimääräinen,+joskus+jäänyt)+"sormen+lämpöiseksi",+johon+sekoitan+viilin+hieman+vispaten,+että+sekoittuu.Muutama+tunti+odottelua+ja+sitten+jääkaappiin+ja+taas+on+litra++viiliä.Harmi,+että+on+hyvät+neuvot+"ketulla"+jolla+ei+ole+viiliä,+saati+sitä+punaista+maitoa,+vesi-meloneista+puhumattakaan,+mutta+on+aivan+liian+kuuma+lähteä+tuohon+kauppaa,+tai+edes+rantaan,+koska+sinnekin+menisin+autolla+ja+tulisin+tietenkin+takaisin,+niin+sama+helle+olisi+kotona.Tämä+päivä+vielä+kärvistelyä,+mutta+on+luvassa++hetken+helpotusta,+joten+ostoslista+on+valmiina.+Onneksi+hieman+raejuustoa+on+iltapalaksi+ruisleipä+juustoineen.
  6. Onhan+tuohon+kuumuuteenkin+konsti´jos+toinenkin,+mutta+muistin,+että+jalat+kylmään+veteen+ja+a´vot,+jopa+helpotti+hetken,+paremmin,+kuin+viileä+suihku.Siedettävää+on+ollut+aamuisin,+kun+pidän+ulko+oven+auki+aamuyöstä+ja+samalla+tuo+pieni+tuuletin+on+päällä+kostean+pyyhkeen+keralla.+Iltapäivä+onkin+sitten+tukalin,+koska+ei+aina+jaksa+istua++jalkoja+viilentämässä.Pyykistä+tuli+mieleeni+se+aika,+kun+kotona+lapsena+(8-10v)+lueskelin+Valo-purkista+ohjeita,+kuinka+helppoa+on+pyykinpesu,+Toiset+oli+kaikki+heinäpellolla,+tietenkin+ja+minä+halusin+auttaa+äitiä.Iso+pyykkipatakaan+ei+ollut+ihan+rannassa,+kuten+tavallisesti+pyykätessä,+mutta+virittelin+silti+tulen+alle,+kuumensin+veden+ja+Valo-pulveria+sinne.+Keräilin+kaikki+valkopyykit,+lakanoitahan+ne+oli+ja+joitain+meidän+pöksyriepuja,+koska+ohjeissa+luki+niin.+Onneksi+en+heittänyt+sinne+isän+sarkapöksyjä,+sillä+osasinhan+lukea,+vaikka+muusta+älystä+ei+tietoakaan.En+muista+saaneeni+"isoja+pyyhkeitä"+toiminnastani,+kuin+toteamuksen,+että+olisi+ollut+parempi+tehdä+tämä+silloin,+kun+ei+ollut+kiireisempi+heinäaika.+Näin+jälkeenpäin+ajatellen+asiaa,+niin+tulihan+siinä+äidille+todella+iso+possakka,+kun+heinätöiden+lomassa+joutui+pesemään+sen+pyykinkin,+kaikkine+huuhteluineen,+joka+silloin+kyllä+tehtiin+järvessä,+mihin+rantaa+isä+sen+pyykkipadankin+sitten+hiissasi/siirsi.Nykyisin+lapsille+ei+tule+tuollaista+vahinkoa,+paitsi,+jos++vanhempi+velvoittaa,+että+pese+pyykkisi+itse,+onhan+meillä+kone+ja+sitten+siellä+onkin+kaikenväriset+ihanassa+sekasotkussa+villapaidoista+lähtien+kuumimmilla.+Mutta,+oppia+ikä+kaikki.Opin+sain+itsekin,+kun+lainasin+lapseni+villapaitaa,+jonka+hän+oli+ostanut+(no+sieltä´sun+täältä),+jota+vastaavaa+ei+suomesta+löytynyt.+Joka+tapauksessa+siitä+tuli+pesussanallelle+sopiva+huovutettu+pusero.Onneksi+oli+väriskaala+selvä+ja+siitäpä+minä+lankoja+ostamaan+ja+kutomaan+samanlaista+ja+sainkin+sen+valmiiksi,+kunnes+"hiiri+tuli+takkiaan+noutamaan"!Toki+hän+huomasi+eron,+mutta+tosi+tyytyväinen+oli++yritykseeni++hieman+huijata+häntä.No,+kelle+tämän+tekee,+on+pakko+"jutella".
  7. Ei+ole+täällä++(asuinpitäjässäni)++ollut+tartuntoja+pariin+viikkoon,+mutta+yksi+naapuri+järjesti+meille+oikein+"kesäteatterin"+tuossa+loppuviikolla.Kaikki+naapurit+oli+katsomassa,+tietenkin+vain+omalta+pihaltaan,+kun+ambulanssi+oli+4+tuntia+ja+välillä+kävi+toinenkin+siinä,+mutta+lopulta+"teatteri"+loppui+ambulanssi+kyytiin,+siis+ei+onneksi+ruumisautoon.+Sekin+vähän+huolestutti,+kun+yksi++kotiavustaja+huuteli+toiselle,+että+olitko+siellä+korona+altistunut,+mutta+ei+ollut.?!?Olisi+tuossa+tänäänkin++oikea+kesäteatteri+vain+puolen+kilsan+päässä,+mutta+en+tohdi+lähteä+sinne,+koska+en+ole+rokotettu+ja+tämä+uusi+muunnos+on+kovinkin+ärhäkkä,+mukamas.+Nyt+seurailen+itseäni,+koska+enhän+minä+tiedä+naapureistani,+kuka+on+saanut+rokotukset++ja+mitä+vieraita+heillä+mahdollisesti+käy?+Aika+lähekkäin+siellä+kuitenkin+kuiskimme,+että+mitä+tapahtuu?Hämmästyttävän+helposti+tuo+varovaisuus+unohtuu+näin+"spontaali"+ihmiseltä,+joka+heittäytyy+tilanteeseen,+ajattelematta+seurauksia.+vaikka+kuinka+olen+varonut+itseäni,+jopa+lapseni+ja++,+no+kaikkien+kanssa.Enempi+pelkään+nykyisin+tätä+leviävää+virusta,+kuin+käärmeitä,+koska+jo+lapsena+törmäsimme+niihin+määrätyissä+paikoissa.+Pahin+varoittava+oli+kivikko+puska,+josta+äidille++ensimmäiset+mustikat+poimimme+ja+itselle+ne+mansikat,+joille+äiti+oli+allerginen,+meidän+lasten+onneksi.Nyt+on+pakko+sulkea+tämä++kone,+koska+tämäkin+hohkaa+lämpöä,+joya+on+jo+riittämiin.