Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2890

1. Tuosta+omenoiden+kuivatuksesta+tuli+mieleeni,+että+minulla+oli+ennen+(3-v+sitten)+sellainen+jääkaappi,+jonka+ylätasolla+oli+sopiva+kuivatus+omenoille,+kuten++muilekin+pienet+määrät,+koska+sinne+mahtui+vain+uunipellilinen.+Nykyinen+kaappi+ei+sovi+siihen.Toinen+kokeilu+oli+tyttäreni+luona+sähkösaunan+lauteet,+jossa+siinä+peruslämmöllä+kuivui+hyvin.+Ainoa+virhe+oli,+että+kerran+kuivattelin+siellä+suppilovahveroita+ja+sain+tuomion;+"anti+olla+viimeinen+kerta"!+Aivan+ymmärettävä+syy,+se+haju.Nyt+on+hella+pesty,+paitsi+ei+uuni+vielä,+mutta+ehkä+sekin+tänään+hoituu.++Tosin+eihän+nuo+moskat+uuniin+meneet,+mutta+huomasin,+että+sekin+vaatisi+jotain+toimenpiteitä.Mietin+tuota+roskien+jaottelua,+kun+kaavin+sitä+sotkua+sekajätteisiin,+että+tyttäreni+olisi+vaatinut+lajittelun;"+lasitavarat+ja+biojäte",+sillä+ikäni+muistan,+kuinka+hän+opasti+savukeaskin+lajittelua.+Pahvit+sinne,+sellofaani+sekajätteisiin,+metallipaperi+sen+keräykseen,+josta+kuitenkin+oli+se+toinen+puoli+paperia,+joten+miksi+se+ei+kelvannut+paperinkeräykseen?+No,+nauraen+näitä+kirjoittelen,+että+kyllä+tytärkin+joskus+lipsuu+tuosa+lajittelusta,+vaikkakin+harvoin.Olen+jo+kirjoitellut+omasta+Joulustani,+että+lahjoja+en+jakele+ja+yksin+haluan+viettää+Jouluni,+sillä+niin+mahtavat+muistot+on+niistä+Jouluista,+kun+aina+oltiin+minun+isän+ja+äidin+luona+ja+lopuksi+sitten+äidin.+Siihen+loppui+minun+Jouluni,+koska+lapsenikin+oli+jo+niin+isoja,+että+heillä+oli+omat+menonsa.Joskus+olen+miettinyt,+että+meillä+oli+sikäli+onni,+että+koskaan+ei+tullut+riitaa+siitä,+mihin+mennään+Jouluksi,+vaikka+mieheni+vanhemmat+asuivat+samalla+kylällä.+Aina+meille+ja+pikku+piipahdus+vain+anoppilassa.Skillan+muistaa+varmasti+neulomuksillaan,+joka+on+varmasti+hyvä+lahja,+sillä+niitä+menkin+saimme.+Aina+äidin+kutomia+sukkaa+ja+lapsasta+ja+anoppilasta+oli+takuuvarma+sellaiset+pitkävartiset+(onko+ne+saapas+sukat)+miesten+sukat+pojalleen+ja+suklaata+tietenkin+toisille.+Siinä+olisikin+minulle+askaretta,+mikäli+ei+ole+roskissa+jo,+nuo+varrelliset+sukat.+Siitä+vain+terät+irti+ja+uudet+neulomaan,+koska+eihän+ne+varret+mihinkään+kulu.Jaa,+mihinkähän+sen+tämänkin+päivän+hukkaisi,+jos+tuon+uuninpesun+siirtäisin+myöhempään,+koska+eikös+se+pyhäntyö+ole+synti?
  2. Ajattelin+kirjoittaa+sopuisan+viestin+saunakäynnistäni+ja+kauppareissuistani+ja+leppoisasta+koti-illastani,+mutta+laitoin+iltaruokani+liedelle+vain+ykköselle+sellaisessa+vuoassa,+joka+kestää+uunin+ja+myös+lieden.+Aina+on+kestänyt,+mutta+nyt+ei!+Kamala+pamaus+kuului+ja+vuoka+on+rikki.+Tietenkin+se+ruoka+on+pitkin+hellaa+ja+siivo+sen+näköinen,+että+ei+paremmasta+väliä.+Siinäpä+saa+olla+huommiseen,+koska++nyt+en+halua+käydä+siivoamaan.Saunareisulla+menikin+se+tunti+melkein+täyteen,+koska+olin+varannut+pikkupyykkini+sinne,+sillä+siellä+on+avarammat+tilat+pesuun+ja+huuhteluun.+Onhan+siinä+viereisessä+tilassa+pesukone,+kuivausrumpu+ja+mankeli,+mutta+yksinäisen+valkoiset,+punaiset+ja+mustat+ei+mene+samaan+koneelliseen+ja+sitäkös+minä+jaksaisin+siellä+vahtia,+sillä+yleensä+varaan+pyykkejäni+tyttäreni+luona+käydessäni.+No,+sekin+reissu+jäi+käymättä,+koska+kävin++uusia+kirjoja+lainaan.Nyt+olen+rustaillut+kauppalistaa,+koska+viimeksi+kun+kävin+niitä+nakkeja+ja+mustamakkaraa+ja+tärkein+oli+Avocaado+ja+tietenkin+sen+unohdin,+joten+nyt+olen+huijannut+itseäni+sitruunapippurilla+(sitruunaahan+minulla+ei+ole+koskaan,+paitsi+jos+muistan+ottaa+tyttäreltäni),+jota+levittelen+runsaasti+sopiviin++ruokiin.+Makuaisti+on+näköjään+hyvinkin+huijattavissa.Ensiviikoksi+olisi+sitten+menoja+autolla,+ainakin+se+4+km+edestakaisin,+ehkä10+km,+mikäli+menen+Prismaan,+muttaa+joku+(uutiset+lukenut)kertoi,+että+17.12+tulee+lunta!+Minähän+en+lumessa+ajele,+kuten+en+kovilla+pakkasillakaan.+Autokin+pitäisi+tankata,+sillä+viimetalvena+tuli+sellainen+tenkkapoo,+että++kansi+ei+auennut,+mutta+onneksi+minulla+on+aina+1/3+osa++bensaa+silloin+kun+edes+hepäilen+tankata,+joten+ei+sellainen+hätää.Toisaalta+mikäpä+minun+on+ollessa,+tulkoon+tulta,+tai+tulikiveä,+niin+tuossa+kävelymatkan+päässä+(noin+200+m)+on+S-market+ja+vastapäätä+Apteekki,+niin+eiköhän+niillä+pärjää,+koska+siihen+matkanvarrelle+vastapäätä+sopii+myös+suosittu+"juottola",+jossa+on+menoa+ja+meininkiä+lehtimainosten+mukaan.+Itse+olen+siellä+käynyt+joskus+parivuotta+sitten+ja+äskettäin+(alkukesä)+kyllä+tilasin+sieltä+Pitzzan+kotiin+kuljetuksella.Saunareissulla+katselin+myös+meidän+talon+tarjouksia+ja+keskiviikkona+näkyy+olevan+Jouluruokaa,+jota+saa+paikallisesta+ravintolasta+tilauksena+kotiin+ja+toiselta+voi+hakea+omissa+astioissaan+myös+edulliseen+hintaan,+joten+miksi+minä+lähtisin+kauemmaksi+hortoilemaan.+Säästyyhän+nekin+10.000+askelta!D
  3. Oikein+muistit,+että+pirtti+on+ainakin+15-v+ollut+aina+sinun+hoidossasi+ja+hyvin+on+myös+uusittu++vuodenaikojen+mukaan+ja+kenellekään+ei+ole+olut+aihetta+tulla+pirtin+sisustusta+uusimaan.+Onhan+se+rohkea+veto+tulla+toisten+pirttiä+sisustamaan!DOlen+kertonut+tämän+aikaisemminkin,+kun++lueskelin+silloin+Kahvipirtin+juttuja+sitä+ennen+ja+silloin+en+tajunnut,+että+tämä+on+virtuaali+pirtti+ja+kun+huomasin++että+15+km+päässä+meiltä+oli+Porintien+varressa+ihana+punamultainen+rakennus+ja+siinä+koreili+Kahvipirtti,+niin+tietenkin+kuvittelin,+että+siellä+tämä+porukka+kahvittelee+ja+edelleen+kuvittelen+tämän+pirtin+olevan+samanlainen,+mutta+tietenkin++mielikuvituksen+tuotetta.Tuolla+toisaalla+kyseltiin+huijatukseksi+tulemisesta,+niin+silloin+ainakin+menin+täydellisesti+lankaan,++mutta+en+koe+sitä+kovin+pahana+huijauksena,+siis+ainakaan+en+mitään+menettänyt.+Omapa+oli+mokani.Kyllä+tuo+kirjautuminen+häipyy+minultakin+aika+pian+ja+en+todellakaan+viitsi+alkaa+sitä+"kopioi+liitä"+leikkiä,+sillä+riittää,+kun+painan+muutaman+pisteen+nimmarini+jälkeen,+kuten+sinäkin+Skillan+olet+hyvin+"korjannut"+vain+hieman+nimmariasi,+mutta+kaikki+me+ymmärrämme,+kenestä+on+kysymys.Minun+Jouluvalmistelut+on+siis+ei+mitään,+siis+en+valmistele+mitään+erikoista,+koska+aina+halutessani+voin+syödä+joko+hyvin,+tai+vaatimattomasti.+Ainoa+myönnytys+on+ehkä+lipeäkalan+ja+mädin+osto,+joista+toinen+onkin+sesonki+tuote+ja+onhan+tuo+tuore+mätikin,+koska+täältä+ainakin+vain+pakasteena+löytyy.+Sitä+"äidin+tekemää"+porkkanalaatikkoa+jo+tein+ja+söin,+kuten+sillitkin+riittämiin+saakka.+Toisaalta+täytyisi+ryhdistäytyä+menemään+tuonne+kauemmas+kauppaan,+jossa+on+silakkafilettä+ja+lohta+tarjouksessa.+Lohtakin+olen+syönnyt+kyllästymiseen+asti,+mutta+silakkafilettä+ei+tästä+lähikaupasta+saa,+kuin+sattumalta+ja+en+ole+osannut+silloin+"sattuman"+aikaan+kauppaan.Tietenki+näitä+Jouluruokia+saan+tyttäreni+luota,+mutta+en+sinne+mene,+kuten+en+osta+lahjojakaan+ja+se+on+sovittu+juttu.+Tytär+ostaa+minulle+pöytäalmanakan+ja+sitten+Eläkeliitto+tuo+Joulukassin,+josta+saan+ainakin+piparit,+kahvin+ja+suklaata,+mutta+on+siellä+muutakin.Ensiviikolla+täytyisi+myös+mennä+silittämään+ja+tänään+tulee+kirjastoauto,+joten+saapi+nyt+nähdä,+kumpi+voittaa?
  4. Eikös+olekin+hienoa,+että+nyt+pystyy+googlaamaan,+mutta+toista+oli+silloin,+kun+minäkin+Englannissa+olin?Tuli+mieleeni,+kun+ystävän+kanssa+kävimme+mm.+jossain+hallissa+ja+siellä+vain+numeroita+lueteltiin!+Ei+tullut+silloin+meille+älynväläystä,+että+bingoahan+siellä+pelattiin!+Siellä+tietenkin+näin+myös+näitä+pitkätukkia+poikia+soittelemassa+kadun+varrella+ja+nuorin+(10-v-nuorempi+minusta)veljeni+oli+sitten+myös+tällainen+pitkätukka.
  5. Just+joo,+enhän+minä+ole+mikään+Kristian,+vaan+nimmarilla+Kristiina23,+mutta+oikeat+nimmarit/nimipäivät+minulla+on+kuitenkin+tänään+tuosta+litanaista,+joka+alkaa+Annikka++alkuisilla.En+viitsi+kaivella+esiin+edellistä+lehteä,+jossa++todisteltiin,+että+Jeesuksen+mummi+oli+myös+Anni,+muta+minä+en+ole,+vaikka+onkin+sama+nimmaripäivä.Tietenkin+muistan/valhetta,+että+ensimäinen+lapseni+leikattiin+kohdustani+tänäpäivänä+v-1965.Menestynyt+lapsi+mielestäni,+siis+käynyt+Ruotsinkielisen+koulun,+aloittaen+ummikkona,+mutta+sitten+"sortui"+tuohon+Åbo-akademian+koulutukseen,+joka+on+mukamas+vähä-älyisten+koulu?+Jokatapauksessa+hänestä+tuli+valt.tiet.maisteri+sieltä.Norjassa+hän+oli+myös+vuoden+ja+ei+tajunnut+(maisteri)+pysäköinti+määräyksiä+siellä,+että+rengaslukko+toimii,+koska+Espoossa+tuli+vain+sakkoja!DSitten+"maisteri"+menikin+Boliviaan,+mukamas+porkkanoiden+kasvatusta+opettamaan+vuodeksi,++siis+jollaiseenkin+hyväntekeväisyys+työhön.+Voi,+että+oli+huvittavaa+lukea+hänen+tempperamentinsä+kertomuksia+siellä,+kun+joku+bussikin+strakasi+ja+kaikki+strakasi!!!Minun+mielestäni+upean+viran+saikin+lopulta+esim.+8-v+Pohjoimaiden+Neuvoston+sihteeriksi+Tanskaan,+mutta+harmikseni+sieltä+hän+ei+halua+palata+Suomeen.+Nyt+hänellä+on+oma+yritys+siellä,+kuten+oma+asunto,+siis+ei+vuokralla+ja+mitä+upeinta+oli+mielestäni,+kun+perintöjen+turvin+hän+meni+sinne+omalla+Jaguaarilla,+aivan+kaupan+"tiskiltä"+ostetulta.+Oli+se+upea+auto.Ai+niin,+täällä+muilla+palstoilla+ei+saanut+kertoa+omasta+onnestaan,+vaan+saako+Kahvipirtissä+kuitenkin+hieman+hehkuttaa+omaa+onneaan,+koska+minulla+on+nyt+nimppari+ja+lapseni+syntymän53-v+päivä+ja+pian+14.12+tulee+avioliiton+55-v+päivä.