Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. "eihän+noista+vastaamaan+kuitenkaan+joudu."Mistä+tiedät,+ettei+niistä+joudu+vastaamaan?+Onhan+kirjoitettu:+"jokaisesta+turhasta+sanasta,+jonka+ihmiset+lausuvat,+heidän+on+tuomiopäivänä+tehtävä+tili."+(Matt.+12:36)"Yhtä+pätevää+olisi+jos+kuka+tahansa+meistä+pokkana+selittäisi+mitä+tapahtuu+tuhannen+vuoden+päästä"Niinhän+sinä+juuri+teet:+esität+deterministisiltä+kalskahtavia+"historian+lakeja",+ikään+kuin+vaihtoehtoja+ei+olisi.+Epäilemättä+esimerkiksi+seuraavat+väitteet+kantavat+hyvinkin+tuhannen+vuoden+päähän:"paluu+johonkin+menneisyyden+ihanne+maaseudulle+on+kyllä+ihan+silkkaa+romantiikkaa""On+totta+,+että+uskonto+joko+kehittyy+tai+tuhoutuu+,+tällaisenä+ei+tule+kristinuskokaan+säilymään.""sen+suunta+on+joka+tapauksessa+liberaalimpi+ja+ehkäpä+jotenkin+yhteiskunta+poliittisenkin+ajatuksenkin+omaava"Vai+kantavatko+nämä+väitteet+vain+esimerkiksi+sadan+vuoden+päähän?+Mutta+jos+uskonnolla+on+vaihtoehtoina+joko+tuhoutua+tai+muuttua,+niin+melko+lopulliseltahan+se+kuulostaa,+varsinkin+tuo+tuhoutuminen.Miten+nämä+ennustuksesi+eroavat+niistä+ennustuksista,+joita+tehdään+Logos-uskosta+käsin?+Miten+ne+eroavat+niistä+ennustuksista,+joita+tehdään+hengen+fenomenologiasta+käsin?+Miten+ne+eroavat+niistä+ennustuksista,+joita+tehdään+dialektisesta+materialismista+käsin?+Miten+ne+eroavat+niistä+ennustuksista,+joita+tehdään+spengleriläisestä+kulttuurimorfologiasta+käsin?Esimerkiksi+minä+pidän+ateismia+järjettömänä+hölynpölynä.+Näin+ollen+pidän+älyllisesti+kestämättömänä+hölynpölynä+joka+ainoata+ateistista+maailmaankuvaa.+Näin+ollen+pidän+mitä+tahansa+tällaiseen+maailmankuvaan+perustuvaa+tulevaisuuden+ennustamista+viime+kädessä+perusteettomana+haihatteluna.+Tämä+ei+tietenkään+tarkoita+sitä,+etteikö+mistä+tahansa+maailmankuvasta+käsin+voitaisi+tehdä+oikeaan+osuvia+ennustuksia:+kaikkihan+voivat+tehdä+johtopäätöksiä+havaitsemansa+todellisuuden+ja+historian+tähänastisen+kehityksen+pohjalta.+Mutta+eihän+tämän+tyyppinen+havainnointi+vielä+riitä,+jos+tahdotaan+ennustaa+todella+suuria+asioita,+kuten+sitä,+miten+kulttuurit+syntyvät+ja+kuolevat,+siis+todella+ennustaa+tulevaisuutta+eikä+vain+selittää+menneisyyttä.+Joka+tapauksessa+on+hahmoteltava+jonkinlaisia+"historian+lakeja"+tai+säännönmukaisuuksia.+Ne+voivat+perustua+vaikkapa+sosiologiaan+tai+evoluutiobiologiaan,+mutta+joka+tapauksessa+ne+on+otettava+tai+johdettava+jostakin.+Samantapaisestihan+menneisyyden+aukkoja+voidaan+yrittää+täyttää+esimerkiksi+sosiologisten+mallien+avulla.+Juuri+tämä+"lakien+johtaminen"+tuottaa+noita+edellä+mainittuja+mahtavia+ihania+kaiken+kattavia+maailmanselityksiä,+joita+etenkin+1800-luvulla+harrastettiin.Kysymys+siis+kuuluu,+mistä+saat+omat+lakisi,+joiden+mukaan+suurta+paluuliikettä+maaseudulle+ei+tule,+kristinusko+ei+säily+tällaisena+(millaisena)+ja+tulevaisuuden+kristinusko+on+liberaalimpi+(verrattuna+mihin).
  2. Maapallo+ei+ole+persoonallinen.+Mutta+taivaankappaleethan+kirjoitetaankin+isolla+alkukirjaimella+silloin,+kun+puhutaan+tähtitieteen+kontekstissa:+Maa,+Kuu,+Aurinko.+Maata+kiertävän+kuun+erisnimi+on+Kuu,+samalla+tavalla+kuin+Jupiteria+kiertävistä+kuista+yhden+nimi+on+Europa,+ja+samoin+Aurinko+on+erään+tähden+erisnimi.+Toisaalta+kuun+tavoin+myös+aurinkoa+käytetään+tähtitieteessäkin+yleisnimenä,+tähden+synonyymina.+Voidaan+puhua+toisista+aurinkokunnista,+kun+tarkoitetaan+toisia+tähtijärjestelmiä.+Planeettojen+nimet+kirjoitetaan+tietysti+aina+isolla+alkukirjaimella,+ja+myös+Maa+on+planeetan+nimi+(maapallo+ei).Toisissa+konteksteissa+kuitenkin+pienellä.+Ei+kukaan+kirjoittaisi+"olen+nähnyt+Auringon+laskevan",+vaan+aina+"olen+nähnyt+auringon+laskevan".+Ehkä+syynä+on+se,+että+Aurinko+ei+laske,+vaan+Maa+pyörii,+mutta+maa+kylläkin+pysyy+paikoillaan+ja+aurinko+laskee.+Paitsi+litteän+maan+kontekstissa+aurinko+ei+laske,+vaan+etääntyy.Sinun+logiikallasi+Zeus+ei+voi+olla+erisnimi,+koska+Zeuksen+olemassaolosta+ei+ole+mitään+todistetta.+Tai+ehkäpä+onkin,+en+ole+perehtynyt+aiheeseen.Mutta+olisihan+sentään+naurettavaa,+jos+islamia+käsittelevissä+jutuissa+kirjoitettaisiin+"allah".+Muistaakseni+Hesarissakin+kirjoitetaan+Allah,+mutta+epäilen,+että+siihen+on+syynä+sivistymättömyys:+toimittajat+luulevat,+että+Allah+on+samanlainen+erisnimi+kuin+Zeus.Joskus+näkee+sitäkin,+että+Islam+kirjoitetaan+isolla+alkukirjaimella.+Syynä+on+tietysti+barbaria+eli+kielitaidottomuus:+osataan+englantia,+mutta+ei+mitään+muuta.+Kuitenkaan+Kristinuskoa+ei+kirjoiteta+vahingossa+isolla+alkukirjaimella,+koska+sentään+on+sen+verran+luettua+suomeksikin,+että+on+totuttu+oikeaan+kirjoitusasuun:+kristinusko.+Islamista+sen+sijaan+on+luettu+vain+tai+enimmäkseen+englanniksi+(luultavasti+amerikkalaista+päivälehdistä)+ja+sen+takia+on+ruvettu+kirjoittamaan+vahingossa+suomeksikin+Islam.+Vai+miten+tällaisen+virheen+muuten+selittäisi?Onko+jumalan+kirjoittaminen+pienellä+alkukirjaimella+pilkkaa,+se+riippunee+kirjoittajan+intentiosta.+Jos+tarkoituksena+on+pilkata,+siinä+tapauksessa+se+lienee+pilkkaa,+ainakin+kirjoittajalle+itselleen+se+on+pilkkaa.+Se+on+sitten+eri+asia,+miten+muut+sen+kokevat.+Minä+esimerkiksi+valitsen+pitää+sitä+barbariana+ja+rahvaanomaisuutena,+tyylittömyytenä+ja+mauttomuutena.
  3. En+tiedä,+missä+määrin+kristittyjä+on+lupa+solvata.+Mutta+jos+heitä+todella+on+lupa+solvata,+niin+se+johtuu+uskoakseni+siitä,+että+kristittyjen+katsotaan+edustavan+enemmistöä.+Tilanne+on+tietysti+eriskummallinen,+koska+kristityt+faktisesti+ottaen+lienevät+Suomessa+vähemmistö,+sikäli+kuin+on+lupa+määritellä+kristitty+perinteisesti+eli+henkilöksi,+joka+tunnustaa+kristinuskon+klassiset+opit,+siis+ne,+jotka+on+ilmaistu+Nikean+uskontunnustuksessa.+Mutta+kristittyjen+enemmistöstatusta+voidaan+silti+perustella+esimerkiksi+viittaamalla+luterilaisen+kirkon+jäsenmäärään.+Näin+ollen+kristittyjen+solvaaja+voi+vedota+siihen,+ettei+hän+niin+sanotusti+lyö+alaspäin:+hän+solvaa+itseään+mahtavampaa,+ja+sehän+on+vain+rohkeaa+ja+sankarillista.Sama+logiikka+toimii+toisinkin+päin.+Joskus+esimerkiksi+naisia+saatetaan+pitää+vähemmistönä,+vaikka+he+faktisesti+ottaen+lienevät+Suomessa+enemmistö,+sikäli+kuin+on+lupa+määritellä+nainen+perinteisesti+eli+henkilöksi,+jolla+on+jalkojen+välissä+vagina.Toinen+selitys+voisi+olla+se,+että+kristinusko+koetaan+omaksi,+ja+omiahan+on+tunnetusti+lupa+solvata:+minä+saan+haukkua+parasta+ystävääni,+mutta+kukaan+muu+ei+saa.+Tosin+tämä+selitys+kaiketi+edellyttäisi+sitä,+että+solvaaja+kiivastuu,+jos+hän+kuulee+jonkun+ulkopuolisen,+esimerkiksi+muslimin,+solvaavan+kristittyjä.Tai+ehkä+kristinuskon+solvaaminen+on+nihilismiin+ja+kulttuuripessimismiin+hurahtaneen+lännen+omaan+entiseen+optimistiseen+kulttuuriin+kohdistuvaa+vihaa+ja+ylenkatsetta+ja+närkästystä,+ehkä+kateuttakin,+joka+ottaa+uskonnonvastaisuuden+muodon,+koska+uskonto+on+kulttuurin+ja+optimismin+sydän+ja+ylipäänsä+ainoa+todellinen+toivon+lähde,+joka+ei+perustu+valheelle+ja+itsepetokselle.+Tällainen+solvaus+katsotaan+sallituksi,+koska+siinä+toteutetaan+sitä+ainoaa+arvoa,+joka+nihilistille+on+vielä+mahdollinen:+vastustetaan+ei-nihilismiä,+siis+rikotaan+jotakin,+mutta+ei+rakenneta+uutta.
  4. Ei+kai+omaa+olemassaoloaan+voi+todistaa+muille+kuin+itselleen.+Jos+sanon+"ajattelen,+siis+olen",+niin+eihän+kukaan+muu+voi+tietää,+ajattelenko+eli+olenko+todella.+Jos+olen+robotti,+jolla+ei+ole+tietoisuutta,+niin+silloinhan+en+tarkalleen+ottaen+ole+"minä",+siis+tiedostava+subjekti,+enkä+siis+ole+olemassa+subjektina,+minänä,+vaikka+ulospäin+näyttäisin+tietoiselta+olennolta+ja+kaikki+pitäisivät+minua+tietoisena+olentona.Itse+kuitenkin+tiedän+olevani+tietoinen+subjekti,+minulla+on+ensimmäisen+persoonan+kokemus,+enkä+näe,+miten+voisin+tässä+erehtyä.+Tai+ainakaan+tästä+kokemuksesta+en+voi+erehtyä.+Siis+tiedän,+mutten+voi+todistaa.+Jumalan+kanssa+voi+olla+sama+juttu:+voidaan+tietää,+että+Jumala+on+olemassa,+vaikkei+Jumalan+olemassaoloa+voitaisi+todistaa.+Tämä+tietysti+riippuu+tiedon+kriteereistäkin:+jos+nämä+kriteerit+kiristetään+liian+tiukalle,+mitään+ei+voida+tietää.+Pelkureillehan+on+ainoa+tarjolla+toivottoman+skeptisismin+pakotie.Toki+Jumalan+olemassaolon+puolesta+voidaan+esittää+argumentteja,+mutta+eivät+ne+koskaan+kaikkia+vakuuta.+Kysymys+palautuu+kai+siihen,+mitä+on+vakuuttavuus+ja+mitkä+ovat+vakuuttavuuden+kriteerit:+miksi+sama+argumentti+vakuuttaa+jonkun,+mutta+ei+jotakuta+toista,+ja+miksi+jostakin+argumentista+pitäisi+vakuuttua+ja+jostakin+toisesta+ei?Miten+Descartesin+väite+on+kyseenalaistettu?+Ainakin+Nietzsche+kirjoittaa+siitä+jotakin+kirjan+Hyvän+ja+pahan+tuolla+puolen+kappaleessa+16.+Hän+kyseenalaistaa+siinä+ajattelun+ja+minän,+mutta+ovatko+nämä+olennaisia+Descartesin+väitteen+kannalta?+Ajattelu+ja+ajattelun+subjekti+voivat+ehkä+olla+mitä+tahansa,+ja+ne+täytyy+selvittää+erikseen,+mutta+ajattelun+kokemus+ei+voi+olla+muuta+kuin+juuri+sitä,+mitä+se+tuntuukin+olevan,+koska+tässä+juuri+"tuntuminen"+on+koko+asia.+Ja+jos+on+niin,+että+kokemus+edellyttää+jonkinlaista+kokijaa,+sittenhän+subjektin+olemassaolo+on+todistettu+heti,+kun+kokemus+ilmenee.+Ehkä+tämä+kaikki+on+Jumalan+ajattelua,+joka+verhoutuu+inhimilliseksi+kokemukseksi+(näinhän+jotkut+ajattelevatkin,+jos+olen+oikein+ymmärtänyt),+mutta+siinä+tapauksessa+olen+erehtynyt+vain+ajattelun+subjektista,+en+ajattelun+kokemuksesta,+josta+ei+ylipäätään+voi+erehtyä+tai+en+ainakaan+näe,+miten+siitä+voisi+erehtyä.Ehkä+Descartesin+olisi+siis+pitänyt+sanoa+vaatimattomammin+"kokemuksia+on,+siis+joku+on".
  5. Omaisuus+on+varkautta.+Kenelläkään+ei+ole+oikeutta+omistaa+mitään.+Vai+mistä+sellainen+oikeus+muka+tulisi?+Esimerkiksi+työstä+se+ei+voi+tulla,+sillä+myös+työ+on+varkautta:+työhön+käytetty+voima,+esimerkiksi+lihasvoima,+on+varastettu+jostakin,+kukaan+ei+ole+ansainnut+sitä.Kenelläkään+ei+ole+oikeutta+edes+päällään+oleviin+vaatteisiin,+hän+ei+ole+niitä+ansainnut,+ne+ovat+puhdasta+armoa.Vain+sillä,+joka+voi+luoda+asioita+ex+nihilo,+on+oikeus+luomiinsa+asioihin.+Mutta+tietenkään+se,+joka+voi+koska+tahansa+luoda+asioita+ex+nihilo,+ei+tarvitse+mitään+omistusoikeutta.+Eihän+hänellä+ole+tarvetta+omistaa.Oikeistolaiset+omivat+toisen+omaa,+vasemmistolaiset+jakavat+toisen+omaa.+Molemmat+ovat+varkaita,+toiset+ovat+vain+vähän+ahneempia+kuin+toiset.
  6. En+minä+ole+ketään+haastamassa,+vaan+odotan,+että+minut+haastetaan.+Toki+minä+nitistäisin+kaltaisesi+pikku+inisijän+silmät+sidottuina+ja+vasemmalla+kädellä+(olen+oikeakätinen).Kaksintaistelut+ovat+hieno+kappale+Euroopan+historiaa.+Ehkä+tämän+perinteen+voisi+elvyttää.+Tiesitkö,+että+esimerkiksi+Richard+Wagner+nuorena+miehenä+oli+vähällä+joutua+useampaankin+kaksintaisteluun.+Hän+kertoo+omaelämäkerrassaan:+"Olin+joutunut+ennenkuulumattomaan+tilanteeseen,+jossa+minua+odotti+puoli+tusinaa+kaksintaistelua+kaupungin+pahimpien+tappelijoiden+kanssa."Tämä+on+suorastaan+koomista,+toisaalta+traagista.+Lopulta+kaikki+kaksintaistelut+onneksi+peruuntuivat,+mikä+mistäkin+syystä.+Ajatella,+että+Wagner+oli+vähällä+tapattaa+itsensä.+Maailma+olisi+jäänyt+vaille+esimerkiksi+Tristanin+alkusoittoa,+joka+tunnetusti+on+kauneinta,+mitä+maailmalle+on+koskaan+annettu.Nietzsche+esitti+Aamuruskossa+(kappale+199)+yllättävän+näkemyksen+kreikkalaisten+ja+eurooppalaisten+erosta+tässä+asiassa:+hänen+mukaansa+kreikkalaiset+mieluummin+kestivät+häpeän+kuin+panivat+henkensä+alttiiksi+kunnian+tähden+(siis:+parempi+elävä+koira+kuin+kuollut+leijona),+kun+taas+eurooppalaiset+ryhtyivät+kaksintaisteluihin+(siis:+parempi+kuollut+leijona+kuin+elävä+koira).+Tämä+kuulostaa+oudolta,+sillä+Euroopanhan+pitäisi+olla+kristillisen+nöyryyden+hapattama+maanosa,+ja+muistaakseni+myös+Vanhassa+testamentissa+esiintyy+ajatus,+että+on+parempi+elää+koirana,+jos+vaihtoehtona+on+kuolla+leijonana.Ehkä+hengissä+sinnittely+oli+tyypillistä+kreikkalaisten+lisäksi+myös+juutalaisille,+mutta+eurooppalaisissa+tai+ainakin+saksalaisissa+asui+hirvittävä+vaalea+germaanipeto,+jonka+ylpeyttä+edes+juutalais-kreikkalainen+kristinusko+ei+pystynyt+nujertamaan.+Deutschland,+Deutschland+über+alles,+über+alles+in+der+Welt.
  7. Täytyy+sanoa,+etten+ole+koskaan+ollut+mitenkään+erityisen+kiinnostunut+luomiskertomukseen+liittyvistä+ongelmista,+mutta+nämä+Swamidassin+"androidit"+ovat+niin+hilpeä+ja+karmea+ja+hullu+ajatus,+että+kiinnostus+melkein+herää.Ajatellaanpa,+että+Jumala+loi+Aatamin+ja+Eevan+de+novo+Swamidassin+esittämällä+tavalla+ja+että+Aatami+ja+Eeva+olivat+ensimmäiset+tietoiset+ihmiset.+Heidät+luodessaan+Jumala+loi+siis+samalla+tietoisuuden.+Kaikki+Edenin+ulkopuoliset+ihmiset+ovat+"kiinalaisia+huoneita",+jotka+näyttävät+tietoisilta,+mutta+eivät+todellisuudessa+ole+sitä.+Ulkopuolinen+tarkkailija+ei+huomaa+mitään+eroa+toisaalta+Aatamin+ja+Eevan+ja+toisaalta+Edenin+ulkopuolisten+ihmisten+välillä,+mutta+todellisuudessa+heidän+välillään+on+mitä+olennaisin,+kvalitatiivinen+ero:+edelliset+ovat+tietoisia,+jälkimmäiset+eivät.+Aatamin+ja+Eevan+lapset+sitten+naivat+näitä+androideja+(täydellisiä+seksirobotteja)+ja+lisääntyvät+heidän+kanssaan.+Heidän+lapsensa+perivät+tietoisuuden,+ja+nyt,+kun+kaikki+ovat+Aatamin+ja+Eevan+genealogisia+jälkeläisiä,+kaikki+ovat+myös+tietoisia.+Vai+ovatko?+Ehkä+sittenkin+jossakin+eristyneessä+saaressa+on+säilynyt+näitä+androideja.+Jos+nykytekniikalla+pystyisimme+jotenkin+tunnistamaan,+että+he+eivät+itse+asiassa+ole+tietoisia,+voisimme+ruveta+kasvattamaan+heistä+seksirobotteja+miehille+–+miksi+juuri+miehille?+siksi,+että+tahdon+pysyä+aiheessa:+ketjun+otsikko+on+Miesten+maailma+–+ja+ratkaista+yksinäisyyden+ongelman+lopullisesti.+Se+olisi+eettisesti+ihan+ok.