Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Israelissa+kristityillä+onkin+kusiset+paikat.+Esimerkiksi+katoliseen+Leivän+ja+kalan+kirkkoon+tehtiin+tuhopolttoisku+muutama+vuosi+sitten:+https://www.theguardian.com/world/2015/jun/18/catholic-church-multiplication-israel-damaged-possible-arson-attack"A+passage+from+a+Jewish+prayer,+calling+for+the+elimination+of+idol+worship,+was+found+sprayed+in+red+paint+on+a+wall+outside+the+church."On+se+mukava+elää+kristittynä+Suomessa.+En+muista,+että+täällä+olisi+minun+elinaikanani+koskaan+isketty+kristittyjä+vastaan.+Harvat+kirkonpoltot+ovat+olleet+seurausta+humalaisesta+sekoilusta+(Porvoo)+tai+mielenterveysongelmista+(Ylivieska),+ei+siis+vakavasti+otettavaa+antikristillistä+agendaa+taustalla.
  2. En+välttämättä+ymmärrä,+kuinka+uskontojen+vallankäyttö+liittyy+logiikkaani+tai+ylipäätään+kirjoittamaani+viestiin.Myönnän,+etten+itsekään+ensimmäisessä+viestissäni+vastannut+aloituksen+suoraan+kysymykseen.+En+osaa+vastata+siihen,+koska+minulla+ei+ole+mitään+tarkkarajaista+raamattunäkemystä,+joka+pakottaisi+minut+ajattelemaan+niin+tai+näin.+En+ole+muistaakseni+koskaan+valinnut+Raamatun+ja+tieteen+väliltä.+Tosin+tässä+tiede+ei+ylipäätään+merkitse+minulle+paljon+mitään.+Keskustelu+käydään+oman+järkeni+ja+Raamatun+välillä.+Epäilemättä+tiede+on+kuitenkin+vaikuttanut+järkeeni+vaikuttamalla+niihin+olosuhteisiin,+joissa+järkeni+on+kehittynyt.Olen+esimerkiksi+omaksunut+elämän+synnystä+ja+kehityksestä+sokeasti+sen+käsityksen,+joka+minulle+jo+koulussa+syötettiin.+Sikäli+kuin+muistan,+mainitsemasi+kreationismi+ei+tullut+edes+mieleeni+silloin,+kun+aloin+kiinnostua+kristinuskosta.+Kreationismia+ei+yksinkertaisesti+ollut+minulle+tarjolla.+Kotona,+koulun+uskontotunneilla+tai+rippikoulussa+ei+ollut+puhuttu+kreationismista+mitään.Myöhemmin+olen+internetissä+mielenkiinnosta+kuunnellut+joitain+kreationistien+luentoja+tai+vastaavia.+En+kuitenkaan+ole+innostunut+aiheesta.+Ymmärrän+kyllä,+että+kreationismikeskustelu+kiinnostaa+ateisteja,+koska+he+pääsevät+siinä+pätemään+ja+esiintymään+tämän+maailman+viisaina.+Kristityillä+taas+on+omat,+tarkkarajaiseen+raamattunäkemykseen+liittyvät+syynsä.+Mikäpä+siinä,+antaa+poikien+tapella.
  3. Viestini+poistettiin,+joten+postaan+sen+tässä+uudestaan+muokattuna.Oli+niin+modernin+kuuloista+tekstiä+Lutherilta,+että+oli+pakko+tarkistaa+lainauksen+alkuperä.+Lainaus+näyttäisi+olevan+oikein,+mutta+en+uskalla+liittää+tähän+lainauksesta+lyhyttä+pätkää+saksankielisenä,+koska+ne+kunnottomat+hyväkkäät,+jotka+ovat+ohjelmoineet+viestejä+automaattisesti+poistavan+botin,+ovat+kotoisin+tämän+maailman+ruhtinaan+löyhkäävästä+peräaukosta.Lutherin+aloituksessa+mainittu+kirja+on+vuodelta+1522.Ei+ole+meidän+vallassamme,+että+minä+tekisin+itseni+naiseksi+tai+sinä+itsesi+mieheksi.+Miksi+Luther+koki+tarvetta+kirjoittaa+näin?+Oliko+jo+1500-luvulla+transgender-aktivisteja?+Ristiinpukeutujia+ainakin+oli:+piispat+pukivat+ylleen+ristin.Lutherin+käyttämät+sanat+Weibsbild+ja+Mannsbild+tarkoittanevat+sukupuolta+nimenomaan+ruumiillisena+ominaisuutena,+ulkoisena+hahmona.+Siis:+ei+ole+meidän+vallassamme+muuttaa+miehen+ruumista+naisen+ruumiiksi+tai+naisen+ruumista+miehen+ruumiiksi.+Nykyään+miehen+ruumis+voidaan+kyllä+muuttaa+naisen+ruumiin+näköiseksi+ja+naisen+ruumis+miehen+ruumiin+näköiseksi.+Pinnallisessa+maailmassa+muuta+ei+tarvitakaan.Vastaan+tässä+vielä+kysymyksiin,+jotka+poistettu+viestini+kirvoitti.+Minulta+kysyttiin,+kuvittelenko+ymmärtäväni+jotakin+näin+monimutkaisesta+ongelmasta+ja+että+ymmärsikö+Luther+siitä+jotakin+1600-luvulla.Jälkimmäiseen+kysymykseen+on+helppo+vastata:+Luther+kuoli+1500-luvulla,+joten+1600-luvulla+hän+ymmärsi+kaiken,+jos+otaksutaan,+että+kuoltuaan+ihminen+pääsee+Jumalan+luo+ja+saa+maistaa+Jumalan+viisautta.Edelliseen+kysymykseen+vastaan,+etten+näe+tässä+mitään+ongelmaa.+Skolastiikan+kielellä+sanoisin,+että+sukupuoli+on+osa+ihmisruumiin+substanssia.+Ruumiin+aksidensseja+voidaan+muuttaa+eli+miehen+ruumiista+voidaan+tehdä+naisen+ruumiin+näköinen+tai+naisen+ruumiista+miehen+ruumiin+näköinen,+mutta+ruumiin+substanssi+säilyy.+Siis+päinvastoin+kuin+transsubstantiaatossa,+jossa+ehtoollisaineiden+substanssi+muuttuu,+mutta+aksidenssit+säilyvät.Päänsä+sisällä+ihminen+voi+tietysti+olla+mitä+tahansa.+Joskus+oli+jossain+juttua+norjalaisnaisesta,+joka+oli+omasta+mielestään+kissa.+Hän+pukeutui+kissaksi+ja+maukui.+Valitettavasti+vielä+ei+ole+keksitty,+miten+ihmisen+sielu+voitaisiin+siirtää+kissan+ruumiiseen.Herää+tosin+kysymys,+mistä+hän+tiesi+olevansa+kissa.+Mistä+hän+tiesi,+miltä+kissana+oleminen+tuntuu?+Entä+jos+hän+olikin+kesy+ilves+tai+jokin+muu+kissaeläin?+Hänen+täytyy+tuntea+melko+tarkasti+eri+kissaeläinten+sielunelämä,+ennen+kuin+hän+voi+tietää+olevansa+varmasti+ja+nimenomaan+kissa.+Hänen+ruumiinsa+–+ihmisen+ruumis+–+ei+nimittäin+tarjoa+hänelle+mitään+osviittaa+siitä,+mikä+eläin+hän+on,+ellei+hän+ole+ihminen.
  4. "Sanotko+muuten+keskenmenon+saaneille+naisillekkin,+että+älä+välitä+sehän+oli+vain+solumöykky."Se+on+solumöykky+vain+silloin,+kun+se+tapetaan+tarkoituksella;+jos+se+kuolee+luonnollisesti+eli+tulee+keskenmeno,+se+on+lapsi.Sama+ajattelu+voitaisiin+ottaa+laajemminkin+käyttöön.+Kun+aikuinen+ihminen+tapetaan+tarkoituksella,+pidettäköön+häntä+vain+tähtipölynä+ja+pilkottakoon+eloton+tähtipölymöykky+pieniksi+palasiksi+ja+vedettäköön+pala+kerrallaan+viemäristä+alas;+näin+vältymme+turhalta+moralisoinnilta+ja+syyllistämiseltä.+Mutta+kun+aikuinen+ihminen+kuolee+luonnollisesti,+tunnustettakoon+hänet+yksilöksi+ja+persoonaksi+ja+haudattakoon+hänen+ruumiinsa+asianmukaisin+menoin.Toinen+vaihtoehto+olisi,+että+johdonmukaisuuden+nimissä+vankeusrangaistuksen+uhalla+kielletään+keskenmenon+saaneita+äitejä+–+ja+isiä+–+suremasta+solumöykkyään,+mikäli+keskenmeno+on+tapahtunut+ennen+virallista+ihmisyyden+alkamisrajaa.+Toisaalta+solumöykyn+suremista+voitaneen+pitää+mielisairaana,+joten+ehkä+nämä+äidit+–+ja+isät+–+kuuluvat+mieluummin+mielisairaalaan+kuin+vankilaan.Onko+muita+vaihtoehtoja?+Joka+tapauksessa+jotain+on+tehtävä,+koska+tällä+hetkellä+abortin+kannattajat+ovat+niin+syvällä+järjettömyyden+suossa,+että+he+näyttävät+ja+kuulostavat+idiooteilta+joka+kerta,+kun+he+avaavat+suunsa.Hoitohenkilökunnalta+on+sentään+kielletty+aborttiin+osallistumisesta+kieltäytyminen+omantunnonsyistä.+Se+on+sentään+suoraselkäistä+politiikkaa+abortin+kannattajilta.+Ei+tietenkään+pidä+tunnustaa,+että+abortissa+voisi+olla+jotain+sellaista,+mikä+saa+omantunnon+soimaamaan.+On+sanottu,+että+nämä+abortista+tunnontuskia+saavat+lääkärit+ja+hoitajat+ovat+väärässä+ammatissa,+vika+on+siis+heissä,+ei+abortissa.+Tämä+on+ainakin+johdonmukaista.
  5. "Tiedät+hyvin+että+kristinuskon+lähimmäisenrakkaus+kieltää+ehdottomasti+orpolasten+ihmisarvon+kyseenalaistamisen.+Kristinusko+on+juurikin+tuonut+heille+ihmisarvon+eli+päin+vastoin.+Esimerkiksi+antiikin+Roomassa+lapsi+oli+syntymän+jälkeen+vielä+vailla+mitään+ihmisarvoa.+Perheen+isä+päätti+että+otetaanko+hänet+perheeseen+vai+ei.+Jos+hän+päätti+että+ei,+niin+lapsi+hylättiin+kadulle+ja+se+usein+kuoli.+Kristinusko+lopetti+tämän+käytännön.+"Tästä+muuten+tulikin+mieleeni+eräs+kauan+sitten+perustamani+ketju:+https://keskustelu.suomi24.fi/t/13796333/kuinka-jeesus-pelasti-lapset+Kopioin+vanhat+kirjoitukseni+tähän:Antiikin+kreikkalais-roomalaisessa+maailmassa+lasten+seksuaalinen+hyväksikäyttö+oli+yleinen+ja+yleisesti+hyväksytty+tapa.+Kreikassa+ilmiölle+oli+oma+sana,+παιδεραστία,+joka+tarkoittaa+kirjaimellisesti+lasten+rakastamista.+Kristityt+tuomitsivat+lasten+seksuaalisen+hyväksikäytön+jyrkästi.+Tämä+näkyy+kristittyjen+kielenkäytössä:+sana+παιδοϕθόρος+'lasten+turmelija'+on+kristittyjen+keksimä+uudissana.+Kristityt+siis+kutsuivat+pederastiaa+sen+oikealla+nimellä.+Kristillinen+seksuaalietiikka+oli+vallankumouksellista.Asiasta+kirjoittaa+tarkemmin+tutkija+Larry+Hurtado+blogissaan:+https://larryhurtado.wordpress.com/2015/08/26/early-christianity-on-sexual-abuse-of-childrenJatketaan+vähän.+Jeesus+pelasti+lapset+paitsi+seksuaaliselta+riistolta+myös+kuolemalta:+antiikin+kreikkalais-roomalaisessa+maailmassa,+kuten+pakanallisessa+maailmassa+laajemminkin,+lasten+surmaaminen+oli+laillista+ja+tavallista.+Kristityt+tuomitsivat+lapsensurman+jyrkästi.Varhaiskristityt+vastustivat+myös+aborttia.+Didakhessa+(varhaiskristillinen,+mahdollisesti+jo+ensimmäiseltä+vuosisadalta+peräisin+oleva+teksti)+kielletään+suoraan+paitsi+syntyneen+myös+syntymättömän+lapsen+tappaminen.Kristinusko+on+parasta,+mitä+lapsille+on+koskaan+tapahtunut.Tässä+vielä+linkki+aiheeseen+liittyvään+artikkeliin:+https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/”paatosoikeus-vastasyntyneen-elamasta-on-yksin-jumalalla”
  6. Mikä+ihmeen+moraalinen+vastuu?+Ethän+sinä+usko+edes+vapaaseen+tahtoon?+Vai+oliko+niin,+että+palvomasi+epäjumalat+("kovan+tason+älykkö"+ja+"alan+professori")+saivat+sinut+muuttamaan+mielipidettäsi+tässä+asiassa,+vaikka+oma+järkesi+panikin+vastaan?+Nykyään+et+siis+kiellä+vapaata+tahtoa,+vaan+oman+järkesi?Viittaan+taannoiseen+keskusteluumme+tässä+ketjussa:+https://keskustelu.suomi24.fi/t/14972274/onko-ihmisella-vapaa-tahto#comment-90924934Annan+sinulle+joka+tapauksessa+ilmaisen+vinkin:+jos+aiot+tuomita+kristittyjen+väärät+teot,+omaksu+edes+näön+vuoksi+sellainen+ihmiskuva,+joka+tekee+ihmisestä+moraalisesti+vastuullisen+toimijan.+Muutenhan+olet+kuin+järjetön+eläin+eikä+kukaan+ota+mölinääsi+vakavasti.
  7. Ensinnäkään+artikkelissa+ei+sanota,+että+kirkko+vastusti+perunaa.+Siinä+sanotaan+näin:+"Euroopan+mantereella+perunaan+kuitenkin+suhtauduttiin+epäluuloisesti.+Ensinnäkin+se+kasvoi+maan+alla+–+lähellä+paholaista+–+eikä+sitä+mainittu+Raamatussa,+kuten+papit+huomauttivat."Toisekseen+artikkelissa+ei+viitata+lähteisiin.+Minulle+kelpaavat+niin+alkuperäislähteet+kuin+tieteellinen+kirjallisuuskin,+jossa+viitataan+alkuperäislähteisiin.+Jos+saan+lähteet,+en+välttämättä+tarkista+asiaa+heti+(varsinkaan,+jos+lähteille+pääseminen+vaatii+aikaa,+vaivaa+ja+rahaa),+mutta+panen+ne+muistiin,+jotta+voin+tarkistaa+asian+myöhemmin,+jos+jaksan.Sitä+voidaan+miettiä,+miksi+ihmiset+uskovat+sokeasti+tällaisiin+juttuihin.+Olipa+tämä+perunajuttu+tosi+tai+epätosi,+se+on+joka+tapauksessa+lähtökohtaisesti+epäuskottava.+Ikään+kuin+vanhalla+mantereella+ei+olisi+jo+satojen+vuosien+ajan+ennen+perunan+tuloa+syöty+maan+alla+kasvavia+juureksia,+kuten+juuri+mainittua+palsternakkaa.+Mistä+ja+miksi+kirkonmiehet+yhtäkkiä+saivat+päähänsä,+että+maan+alla+kasvaminen+tekee+kasvista+perkeleellisen?+Miksi+muita+juureksia+ei+vastustettu+perkeleellisinä?+Vai+vastustettiinko+niitä?+Nämä+ovat+perusteltuja+kysymyksiä,+jos+tähän+peruna-asiaan+tahdotaan+saada+perusteellinen+selvyys.+Ja+jos+juttu+on+epätosi,+kuten+epäilen,+olisi+silti+mielenkiintoista+tietää,+mistä+se+on+saanut+alkunsa.+Milloin+ja+missä+se+on+mainittu+ensimmäisen+kerran?+Ei+kai+vain+eilen+tällä+foorumilla?Samoin+jotkut+ihan+tosissaan+uskovat,+että+kirkossa+on+uskottu+tai+epäilty,+ettei+naisella+ole+sielua,+vaikka+eräs+kirkossa+kohtalaisen+merkittävässä+asemassa+oleva+nainen+kerran+rukoili+näin:+"Minun+sieluni+ylistää+Herran+suuruutta,+minun+henkeni+riemuitsee+Jumalasta,+Vapahtajastani,+sillä+hän+on+luonut+katseensa+vähäiseen+palvelijaansa."
  8. Markuksen+ja+Matteuksen+mukaan+Jeesus+huusi+ensin+"Jumalani,+Jumalani,+miksi+hylkäsit+minut",+minkä+jälkeen+hänelle+tarjottiin+hapanviiniä,+minkä+jälkeen+hän+"päästi+suuren+äänen"+(ἀφεὶς+φωνὴν+μεγάλην)+ja+kuoli+(Mark.+15:37)+tai+"huusi+suureen+ääneen"+(κράξας+φωνῇ+μεγάλῃ)+ja+antoi+henkensä+(Matt.+27:50).+Ilmeisesti+siis+Markus+ja+Matteus+tiesivät,+että+Jeesus+huusi+suureen+ääneen+jotain+juuri+ennen+kuolemaansa,+mutta+kumpikaan+ei+tiennyt,+mitä.Luukas+näyttää+tienneen.+Hänen+mukaansa+Jeesus+huusi+suureen+ääneen+(φωνῇ+μεγάλῃ)+"Isä,+sinun+käsiisi+minä+uskon+henkeni",+minkä+sanottuaan+hän+kuoli+(τοῦτο+δὲ+εἰπὼν+ἐξέπνευσεν)+(Luuk.+24:46).+Luukas+siis+vain+täydentää+Markuksen+ja+Matteuksen+kertomusta+tältä+osin.+Ei+mitään+ristiriitaa+tässä.Mutta+Johanneksen+evankeliumi+jää+vähän+irralliseksi:+"Jeesus+sanoi:+se+on+täytetty,+ja+kallistettuaan+päänsä+hän+antoi+henkensä"+(Ἰησοῦς+εἶπεν·+τετέλεσται,+καὶ+κλίνας+τὴν+κεφαλὴν+παρέδωκεν+τὸ+πνεῦμα)+(Joh.+19:30).+Miten+tämä+pitäisi+ymmärtää+synoptikkojen+valossa?+Johannes+ei+kerro+Jeesuksen+huutaneen+mitään+"suureen+ääneen".+Mutta+ei+tässäkään+ole+eksplisiittistä+ristiriitaa:+Jeesus+kallisti+päänsä+ja+kuoli,+mutta+sitä+ennen+hän+on+voinut+huutaa+vielä+jotain.+Mahdollisesti+Jeesus+huusi+Luukkaan+mainitsemat+sanat+samalla+hetkellä,+kun+hän+kallisti+päänsä.+Jeesus+siis+kallisti+päänsä,+huusi+ja+kuoli.Pitäisin+siis+Luukkaan+ylös+kirjaamia+sanoja+Jeesuksen+viimeisinä+sanoina.+Mutta+voi+tietysti+olla+toisinkin.
  9. Mitä+yllättävää+siinä+on,+että+kristityn+mielestä+ei-kristityt+ovat+väärässä?+Pidän+myös+mm.+muslimeita,+Jehovan+todistajia+ja+hinduja+vääräuskoisina.+Ja+joka+ainoa+juutalainen,+muslimi,+Jehovan+todistaja+ja+hindu,+joka+ottaa+oman+uskontonsa+vakavasti,+pitää+minua+vääräuskoisena,+jos+hän+vain+tietää,+mitä+minä+uskon.+Eikö+tämä+ole+itsestään+selvää?+Vanha+testamentti+kertoo+Jeesuksesta.+Juutalaiset+kiistävät+tämän+tosiasian.+Juutalaisuuden+voisi+kiteyttää+vaikkapa+näin:+väärä+tulkinta+Vanhan+testamentin+kirjoituksista.+Mutta+omasta+mielestään+juutalaiset+tulkitsevat+heprealaista+Raamattua+oikein+tai+ainakin+vähemmän+väärin+kuin+kristityt.+Miten+siis+yksikään+juutalainen+voisi+olla+sitä+mieltä,+että+minä+en+ole+väärässä?+Ei+mitenkään,+joten+sinun+kriteereilläsi+kaikki+juutalaiset+ovat+tiukan+uskonnollisia+ja+ärhäköitä+uskon+puolesta.Muut+uskonnot+esittävät+totuusväitteitä,+jotka+ovat+ristiriidassa+kristinuskon+kanssa.+Jos+olen+ylipäätään+kristitty,+miten+voisin+olla+pitämättä+vääräuskoisena+juutalaista,+joka+ei+usko,+että+Jeesus+on+Kristus?+Miten+voisin+olla+pitämättä+vääräuskoisena+muslimia,+joka+ei+usko,+että+Jeesus+on+enemmän+kuin+profeetta?+Miten+voisin+olla+pitämättä+vääräuskoisena+Jehovan+todistajaa,+joka+ei+usko,+että+Kristus+on+Jumala?+Miten+voisin+olla+pitämättä+vääräuskoisena+hindua,+joka+ei+usko,+että+Jumala+on+yksi?Ei+kai+kysymys+ole+siitä,+että+sana+"vääräuskoinen"+kuulostaa+ikävältä?+Kieltämättä+taitaa+olla+niin,+että+kristityt+harvemmin+puhuvat+vääräuskoisista:+tällainen+kielenkäyttö+tuo+mieleen+pikemminkin+islamin.+Mutta+sanat+ovat+vain+sanoja.+Itse+asia+on+silti+sama:+toiset+ovat+oikeassa+ja+toiset+väärässä.+Aborttikeskustelussa+puhuin+sikiöiden+tappamisesta.+Erään+nimimerkin+mielestä+minun+olisi+pitänyt+käyttää+eri+sanaa,+ilmeisesti+sen+takia,+että+tappamisesta+puhuminen+kuulostaa+ikävältä+(se+on+"huono+alusta+keskustelulle",+kuten+mainittu+nimimerkki+asian+ilmaisi).+Mutta+tappamistahan+se+on,+kun+elävän+olennon+elämä+tarkoituksella+"keskeytetään".+Sama+tässä:+vääräuskoisiahan+juutalaiset,+muslimit,+Jehovan+todistajat+ja+hindut+ovat,+kun+he+kieltävät+Pyhän+Kolminaisuuden.Mutta+ilmeisesti+oikeassa+oleminen+ja+varsinkin+oikein+uskominen+on+nykyään+kielletty,+sitä+pidetään+pöyhkeänä+ja+ylimielisenä.+Kaiken+pitäisi+olla+epävarmaa+ja+subjektiivista.+Mutta+en+voi+mitään+sille,+että+olen+varmasti+ja+objektiivisesti+oikeassa!+Pahoitteluni,+jos+tämä+tosiasia+pahoittaa+mielenne!+Sitä+paitsi+uskonnosta+puhuttaessa+relativismi+ja+"subjektiiviset+totuudet"+ovat+hölynpölyä.+Jumala+joko+on+olemassa+tai+ei+ole+olemassa.+Kristus+joko+nousi+kuolleista+tai+ei+noussut+kuolleista.+Muita+vaihtoehtoja+ei+ole.+Millekään+subjektiivisille+totuuksille+ei+tässä+ole+sijaa.+"Mansikka+on+hyvää"+on+subjektiivinen+totuus,+makuasia,+mielipide,+mutta+Jumalan+olemassaolo+ei+riipu+kenenkään+mielipiteestä.+Jos+Jumala+on+olemassa,+hän+on+olemassa,+vaikka+kukaan+ei+uskoisi+häneen,+ja+jos+Jumalaa+ei+ole+olemassa,+häntä+ei+ole+olemassa,+vaikka+koko+maailma+uskoisi+häneen.