Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. "tuota,+että+juutalaiset+ovat+vääräuskoisia,+en+oikein+ymmärtänyt"Se+tarkoittaa+sitä,+että+uskonnollisissa+kysymyksissä+juutalaiset+ovat+väärässä.+Ei+sen+kummempaa.+Jos+et+ole+juutalainen,+lienet+kanssani+samaa+mieltä?+Jos+olet+ateisti,+pidät+kaikkien+uskontojen+kannattajia+vääräuskoisina.+Termi+"vääräuskoinen"+voi+kuulostaa+väärältä+ateistisessa+kontekstissa,+mutta+samasta+asiastahan+siinä+on+kyse:+minä+olen+oikeassa,+eri+mieltä+olevat+ovat+väärässä.+Jos+olet+fanaattinen+agnostikko,+voit+tietysti+periaatteellisesti+kieltäytyä+ottamasta+mitään+kantaa+mihinkään.Tietoni+riemusta+kiljuvista+israelilaistarkka-ampujista+on+peräisin+israelilaisesta+lähteestä:+osui+silmiini+israelilaisen+lehden+julkaisema+vastenmielinen+videopätkä,+jossa+Israelin+tarkka-ampujat+ampuvat+aseettoman,+passiivisesti+paikallaan+seisoskelevan+miehen+ja+riemuitsevat+kovaan+ääneen,+ikään+kuin+kyseessä+olisi+jonkinlainen+leikki,+ikään+kuin+palestiinalaismiehen+elämällä+ei+olisi+mitään+arvoa.+Lehti+lienee+ns.+vasemmistolainen.+Israelissa+saa+kritisoida+omien+toimintaa,+kuten+pitääkin.+Taatusti+sieltäkin+löytyy+omat+rähisijänsä,+jotka+ovat+valmiita+puolustelemaan+tai+selittelemään+pois+mitä+tahansa,+mutta+voidaan+kysyä,+eivätkö+juuri+nämä+puolustelijat+ja+selittelijät+tee+eniten+hallaa+Israelille.Pahimpia+ovat+"kristityt+sionistit",+joilla+on+omat+käsityksensä+siitä,+mitkä+ovat+Jumalan+suunnitelmat+Lähi-idässä,+ja+jotka+sitten+päättävät+politiikkansa+näiden+teologisten+käsitystensä+pohjalta.+Objektiivisuus+lienee+vaikeaa+kenelle+tahansa,+mutta+mainituilla+sionisteilla+en+usko+olevan+edes+halua+objektiivisuuteen+tässä+kysymyksessä.+Minulla+on+aivan+sama+tuntuma+kuin+ketjun+aloittajalla:+tekipä+Israel+mitä+tahansa+pahuutta,+aina+jostain+ilmestyy+joku+kristitty+Israel-fanaatikko,+joka+joko+kiistää+mitään+pahuutta+tapahtuneen+tai+oikeuttaa+pahuuden+jollain+verukkeella.+Ehkä+Jumalalla+on+omat+suunnitelmansa+Lähi-idässä,+ja+ehkä+nämä+suunnitelmat+on+ilmoitettu+Raamatussa,+mutta+uskoisin+Jumalan+suunnitelmien+toteutuvan+ilman+fanaatikkojakin.+Jos+kaikenlaisiin+lopunaikojen+spekulointeihin+uppoutuminen+saa+ihmisen+puolustelemaan+tai+selittelemään+vääryyttä,+olipa+vääryyden+tekijänä+kuka+tahansa,+ja+siten+syrjäyttää+sen+moraalisen+esimerkin,+jonka+Jumala+antaa+henkilökohtaisesti+Kristuksen+persoonassa,+ollaan+epäilemättä+väärällä+tiellä.+Nähdäkseni+Jumalan+henkilökohtaisesti+antama+esimerkki+ihmisenä+olemisesta+syrjäyttää+kaiken+muun.
  2. Tämä+on+loistava+vastaus+aloituksen+kysymykseen,+joskaan+ei+ehkä+tarpeeksi+konkreettinen+(konkretiaahan+aloituksessa+haettiin).+Kenties+ketjuun+voisi+lisätä+neljänneksi+eläimen+(sillä+eläimet+eivät+ole+koneita,+vaikka+Descartes+sellaista+väittäisikin):+Jumala-eläin-ihminen-kone.+Mihin+suuntaan+ihminen+nyt+ojentautuu?+Kohti+eläintä+tai+kohti+konetta.+Entä+jos+hän+tahtoo+ojentautua+kohti+Jumalaa?+Siinä+tapauksessa+hänen+täytyy+ensin+ylittää+ketjun+toinen+lenkki,+eläin,+ja+jos+eläin+on+ihmisessä,+ojentautuminen+kohti+Jumalaa+on+samalla+ojentautumista+kohti+ihmistä,+kohti+ihmisyyttä.Jeesus+käski+ojentaa+denaarit+keisarille,+koska+denaarissa+on+keisarin+kuva+ja+nimi,+mutta+ihminen+tulee+ojentaa+Jumalalle,+koska+ihmisessä+on+Jumalan+kuva+ja+nimi.+Denaari+on+hopeakiekko,+johon+on+painettu+keisarin+kuva+ja+nimi;+ihminen+on+eläin,+johon+on+painettu+Jumalan+kuva+ja+nimi.+Ilman+keisarin+kuvaa+ja+nimeä+hopeakiekko+on+vain+hopeakiekko,+se+ei+ole+denaari+eikä+sillä+ole+denaarin+arvoa;+ilman+Jumalan+kuvaa+ja+nimeä+eläin+on+vain+eläin,+se+ei+ole+ihminen+eikä+sillä+ole+ihmisen+arvoa.Tässä+on+kuitenkin+eräs+vaara.+Metallia+voidaan+pitää+arvottomana+tai+vähäarvoisena,+mutta+jos+siihen+lyödään+oikeanlainen+leima,+siitä+tulee+arvokasta+rahaa.+Tyhjiä+alumiinitölkkejä+viskellään+surutta+roskiin+ja+tienposkiin,+mutta+jos+tölkin+pantti+olisi+tuhat+euroa,+roskaaminen+loppuisi.+Ilman+panttia+alumiini+on+"vain+ainetta",+jota+voidaan+kohdella+miten+tahansa.+Samoin+eläimiä+voidaan+pitää+arvottomina+tai+vähäarvoisina,+jos+niistä+puuttuu+Jumalan+kuva+ja+nimi.+Ne+ovat+"vain+eläimiä",+jotka+voidaan+esimerkiksi+sulkea+ahtaisiin+karsinoihin+koko+elämänsä+ajaksi.Pitäisi+ehkä+ajatella,+ettei+ihmisyys+koostu+kokonaan+ja+pelkästään+ihmisessä+olevasta+Jumalan+kuvasta+ja+nimestä,+vaan+myös+se+"aine",+johon+tämä+kuva+ja+nimi+on+lyöty,+on+jollain+tavalla+osallinen+siitä+arvosta,+joka+ihmisellä+on.+Onhan+hopeakiekko+arvokasta+jalometallia+ilman+siihen+lyötyjä+keisarin+tunnuksiakin,+se+ei+ole+denaari,+mutta+on+silti+arvokas.+Ojentautuessaan+kohti+Jumalaa+ihminen+ei+ojentaudu+vain+kohti+Jumalaa,+vaan+myös+kohti+ihmistä,+ja+ojentautuessaan+kohti+ihmistä,+ihminen+ei+ojentaudu+vain+kohti+ihmistä,+vaan+myös+kohti+eläintä:+eläintä+ei+pidäkään+ylittää,+vaan+pikemminkin+ottaa+osaksi+ihmisyyttä:+katsoessaan+eläintä+ihminen+näkee+itsensä,+katsoessaan+itseään+ihminen+näkee+Jumalan,+ja+niin+ihminen+alkaa+nähdä+eläimessäkin+Jumalan.Sitä+paitsi:+jos+miehen+tulee+opettaa+ja+naisen+kuunnella,+koska+mies+luotiin+ensin+(1.+Tim.+2:11–13),+eikö+siinä+tapauksessa+eläinten+tule+opettaa+ja+ihmiskunnan+kuunnella,+koska+eläimet+luotiin+ensin?Johtopäätös:+Jeesus+oli+eläinaktivisti.+Sanoohan+sen+jo+järkikin,+että+Luoja,+joka+on+luonut+paitsi+ihmisen+myös+koko+ihmeellisen+eläinkunnan,+on+ihmiseksi+inkarnoituneena+paitsi+ihmisoikeusaktivisti+myös+eläinaktivisti.+Tässä+on+myös+osavastaus+ketjun+aloittajan+kysymykseen,+mitä+Jeesuksen+seuraaminen+on+konkreettisesti+tämän+päivän+Suomessa:+se+on+lihateollisuuden+vastustamista,+turkistarhauksen+vastustamista,+villieläinten+elintilan+tuhoamisen+vastustamista+jne.
  3. Missä+viipyy+ensimmäinen+"juhannus+on+pakanajuhla"+-parahdus?+En+vietä+mitään+vuotuisjuhlia+(puhtaasti+käytännön+syistä:+ei+ole+ihmisiä,+joiden+kanssa+viettää,+ja+yksin+ei+huvita),+nämä+juhlapäivät+ovat+minulle+lähes+tavallisia+päiviä+(lähes,+mutta+eivät+ihan,+koska+muut+ihmiset+viettävät+niitä+tavalla,+joka+näkyy+ja+kuuluu+minullekin).+Mutta+olen+miettinyt,+pitäisikö+niitä+ruveta+viettämään+uskonnollisena+kannanottona,+ja+tarkoitan+nimenomaan+juhlimista+"pakanallisin+menoin"+(esimerkiksi+joulukuusi+ja+juhannuskokko+olisivat+tätä+synkkää+pakanuutta).+Juhlienvietto+on+adiafora,+mutta+voisiko+siitä+jossain+tilanteessa,+lähinnä+väärässäolijoiden+tekemien+määritelmien+takia,+tulla+status+confessionis?+Saataisiinko+tästä+aikaiseksi+virkistävä+oppiriita?Pääsääntöisesti+riitelyä+vaikeuttaa+tilanteen+yksipuolisuus.+Väärässäolijoiden+mielestä+juhannuksenvietto+on+pakanuuteen+osallistumista+ja+siis+kristinuskosta+luopumista,+mutta+oikeassaolijoiden+–+minä+olen+sellainen+–+mielestä+juhannuksenviettämättömyys+ei+ole+kristinuskosta+luopumista.+Saman+tyyppinen+tilanne+vallitsee+kasteen+suhteen.+Väärässäolijoiden+mielestä+lapsena+kastettuja+ei+ole+kastettu+kertaakaan,+mutta+oikeassaolijoiden+–+myös+kasteasiassa+minä+kuulun+oikeassaolijoihin+–+mielestä+uudestikastetut+ovat+uudestikasteen+jälkeen+yhtä+kastettuja+kuin+he+olivat+ennen+uudestikastetta:+ensimmäinen+kaste+(yleensä+lapsikaste)+pätee,+toinen+kaste+on+vain+vedessä+lotraamista+vailla+hengellistä+merkitystä+(sillä+voi+olla+psykologinen+merkitys,+mutta+ei+hengellistä).
  4. "Mutta+miten+päästä+siihen,+että+voi+olla+tyytyväinen+siihen+mitä+on+tehnyt?"Mistä+tietää,+milloin+on+valmis?+Ei+kai+mistään.Mozart+kuoli+35-vuotiaana.+Jos+hän+olisi+saanut+elää+vielä+toiset+35+vuotta,+hän+olisi+epäilemättä+jatkanut+säveltämistä+ja+kenties+ylittänyt+siihenastiset+saavutuksensa.+Onko+siis+niin,+että+maailma+menetti+jotain+siksi,+että+Mozart+kuoli+liian+varhain?+Että+oikeastaan+Mozart+ei+täyttänyt+elämänsä+tarkoitusta?+Näinhän+minut+olisi+tuomittu+ajattelemaan,+jos+olisin+esimerkiksi+naturalismiin+hurahtanut+ateisti,+koska+silloin+minulla+ei+olisi+oikeutta+siihen+luottamukseen,+että+kaikki+menee+lopulta+kuitenkin+hyvin+ja+oikein.+Tosin+naturalisti-ateistina+minulla+ei+olisi+oikeutta+uskoa+tarkoituksiin+ylipäätään,+joten+tämän+tyyppiset+kysymykset+olisivat+jo+lähtökohtaisesti+mielettömiä.+Voihan+olla,+että+minunkin+eheimmät+työni+ovat+vasta+edessäpäin+enkä+olekaan+vielä+täyttänyt+elämäni+tarkoitusta.+On+mahdollista,+että+jos+nyt+tappaisin+itseni,+tekisin+virheen+ja+maailma+menettäisi+jotain.+Toivottavasti+näin+onkin,+koska+muutenhan+minulla+ei+enää+olisi+syytä+elää+ja+minun+kannattaisikin+tappaa+itseni+jo+tänään.+Mutta+milloin+sitten+saan+kuolla?+Jos+en+koskaan+saa+uskoa+olevani+valmis,+en+koskaan+saa+lupaa+kuolla.+Voin+aina+ajatella,+etten+ole+vielä+valmis.+Minuutin+päässä+kuolemasta+100-vuotiaana+voisin+ajatella,+että+jos+olisin+elänyt+vähän+terveellisimmin,+minulla+olisi+vielä+edessäni+viisi+hyvää+vuotta,+joiden+aikana+voisin+tehdä+sen+eheistä+eheimmän+työn,+jota+Jumala+ja+ihmiskunta+minulta+kaipaavat.+Kuitenkin+jos+saisin+tänään+tietää+sairastavani+syöpää,+täytyisihän+minulla+olla+lupa+kieltäytyä+hoidoista+ja+valita+kuolema,+koska+olen+jo+suorittanut+palvelukseni+ja+tehnyt+oman+osani,+vaikka+samalla+tiedän,+että+lähes+varmasti+pystyisin+vielä+ylittämään+aikaisemmat+työni+ja+tekemään+jotain+parempaa,+jos+vain+paranisin+ja+pysyisin+jatkossa+terveenä+riittävän+pitkään.Tässä+täytyy+vain+luottaa+Jumalaan,+että+kuolema+ei+ollut+liian+varhainen,+vaan+juuri+oikeanaikainen,+myös+Mozartin+kuolema,+ja+että+kaikki+menee+kuitenkin+hyvin+ja+oikein.+Ihmiskuntaan+puolestaan+täytyy+luottaa+siinä,+että+sadan+vuoden+päässä+todella+odottaa+joku,+joka+ottaa+soihdun+vastaan+ja+antaa+työlleni+merkityksen.+Ja+samalla+voisin+miettiä,+keneltä+minä+voin+ottaa+soihdun+vastaan+ja+kenen+työn+päämäärä+minä+voin+olla.+Täytyyhän+minunkin+osoittautua+luottamuksen+arvoiseksi.
  5. "Jos+tuossa+vaiheessa+nainen+tosiaan+haluaisi+abortin,+niin+eiköhän+hän+käyttäisi+siihen+perinteisiä+menetelmiä,+joita+on+vuosisatoja+käytetty."Tämä+huomiosi+kirvoitti+vähän+yksinkertaisemman+ajatuskokeen.+Nainen+tekee+itse+tai+teettää+puoskarilla+abortin+terveelle+sikiölle+raskausviikolla+24.+Tässä+tapauksessa+hän+rikkoo+lakia,+mutta+onko+hänen+toimintansa+moraalisesti+hyväksyttävää?+Entä+jos+sikiö+on+vammainen?+Tässä+ajatuskokeessa+polttopisteessä+on+nimenomaan+se+kummallisuus,+että+vammaisen+sikiön+saa+abortoida+myöhemmin+kuin+terveen+sikiön.+Jos+haluamme+edes+teeskennellä,+että+pidämme+vammaisia+ihmisiä+yhtä+arvokkaina+kuin+terveitä+ihmisiä,+meidän+pitäisi+vaatia,+ettei+vammaisiakaan+saa+tappaa+viikon+20+jälkeen.+Toinen+vaihtoehto+olisi+tietysti+vaatia,+että+terveitäkin+pitää+saada+tappaa+vielä+viikolla+24.Tai+ainakin+tappamisen+oikeuttavan+vammaisuuden+laatu+pitäisi+miettiä+uudelleen.+On+tietysti+sellaistakin+vammaisuutta,+jossa+raskaudenkeskeytys+on+hyväksyttävä+ja+jopa+suositeltava+vaihtoehto,+mutta+minusta+on+käsittämätöntä,+että+esimerkiksi+Down-syndroomaisen+sikiön+tapporaja+on+myöhäisempi+kuin+terveen+sikiön+tapporaja.+Mitä+jos+tyttöjä+saisi+tappaa+viikolle+24+asti,+mutta+poikia+vain+viikolle+20+asti?+Olisiko+tämä+ok?+Laki+ainakin+kieltää+syrjimisen+niin+sukupuolen+kuin+vammaisuudenkin+perusteella.+"Niin,+mutta+sikiöt+eivät+ole+ihmisiä,+ja+laissa+kielletään+vain+ihmisten+syrjiminen."Eihän+sikiön+ihmisyyden+tunnustaminen+ilman+muuta+tarkoita+abortin+täyskieltoa.+Kuten+aikaisemmin+kirjoitin,+raskaudenkeskeytys+voitaisiin+tulkita+ihmisen+tappamisen+erityistapaukseksi,+kuten+kuolemaantuomitun+tappaminen,+sodassa+tappaminen+tai+eutanasia.+Mutta+jos+olisimme+alusta+asti+ihmisiä,+meillä+olisi+lähtökohtaisesti+oikeus+elämään.+(Tuntuipa+absurdilta+kirjoittaa+edellinen+virke!)+Nythän+me+olemme+lähtökohtaisesti+eräänlaisia+henkipattoja,+kunnes+viikon+20+tai+24+jälkeen+yhtäkkiä+saamme+oikeuden+elämään.Luin,+mitä+vammaisen+lapsensa+abortoineet+äidit+ajattelivat+abortistaan.+Kyllä+heidän+viesteistään+välittyi+sellainen+ajatus,+että+he+ovat+menettäneet+nimenomaan+lapsen,+jonka+kuolemaa+he+surevat.+Raskaudenkeskeytyksessä+ei+ollut+kyse+solumöykyn+poistosta,+vaan+lapsen+kuolemasta,+he+menettivät+sairaudelle+(vaikealle+vammaisuudelle)+jotain+ainutlaatuista.+Pitäisikö+näille+sureville+äideille+kertoa,+etteivät+he+mitään+lasta+ole+menettäneet,+että+turha+surra+solumöykkyä?
  6. Tehdäänpä+pieni+ajatuskoe.En+tiedä,+miten+nopeasti+alkoholinkäyttö+voi+aiheuttaa+sikiöön+vaurioita+ja+voidaanko+nämä+vauriot+havaita+ennen+syntymää+ja+voivatko+alkoholin+aiheuttamat+vauriot+olla+peruste+abortoida+sikiö+vammaisena,+mutta+kenties+seuraavan+kaltainen+tapahtuma+voisi+ainakin+periaatteessa+olla+mahdollinen.+Nainen+on+raskaana,+mutta+ei+halua+pitää+lasta.+Raskaus+on+kuitenkin+jo+niin+pitkällä,+ettei+hän+enää+ehdi+tehdä+aborttia,+ennen+kuin+terveen+lapsen+abortoinnin+takaraja+on+umpeutunut.+Nainen+ratkaisee+ongelman+aloittamalla+massiivisen+alkoholinkäytön,+minkä+seurauksena+sikiö+vammautuu.+Vammautuminen+havaitaan+ja+nainen+saa+oikeuden+myöhäisempään+aborttiin,+jonka+hän+myös+tekee.Tämä+olisi+ilmeisesti+laillista,+mutta+olisiko+se+moraalisesti+hyväksyttävää?+Toimiiko+moraalisesti+nuhteeton+ihminen+näin?+Laissa+on+useinkin+porsaanreikiä,+jotka+mahdollistavat+moraalittoman+toiminnan.+Tavoitteena+soisi+olevan+näiden+porsaanreikien+tukkimisen.+Jos+edellä+kuvattu+tapahtuma+on+näyte+laissa+olevasta+porsaanreiästä,+ainakin+abortin+kannattaja+joutuu+kiusalliseen+tilanteeseen.+Niinpä+oletan,+että+abortin+kannattaja+on+sitä+mieltä,+että+on+tosin+naisen+oman+terveyden+kannalta+harmillista,+että+hän+joutuu+turvautumaan+näin+äärimmäiseen+keinoon,+mutta+kuitenkin+moraalisesti+hänen+toimintansa+on+täysin+hyväksyttävää,+minkä+vuoksi+lakia+pitäisikin+muuttaa+siten,+että+terveenkin+sikiön+saisi+abortoida+vielä+viikolla+24,+jotta+kenenkään+ei+enää+tarvitsisi+turvautua+tällaiseen+terveydelle+haitalliseen+kikkailuun.Minulla+on+kuitenkin+sellainen+aavistus,+että+kyseisen+naisen+toiminta+aiheuttaisi+moraalista+närkästystä+muissakin+kuin+abortin+vastustajissa+ja+että+aborttilain+löysentäminen+entisestään+olisi+vain+yritys+lakaista+maton+alle+moraalisen+närkästyksen+todellinen+syy.+Saattaa+olla,+että+terveen+ihmisen+moraalinen+intuitio+sanoo,+ettei+kyseisen+naisen+toiminta+ole+moraalisesti+neutraalia,+että+hänen+toiminnassaan+on+jotain+väärää.+Mutta+jos+se+ei+ole+moraalisesti+neutraalia,+mikä+siinä+tarkalleen+ottaen+on+moraalisesti+merkitsevää?+Miksi+se+aiheuttaa+moraalista+närkästystä?+Vai+aiheuttaako+se+sitä?+Jos+en+jo+valmiiksi+suhtautuisi+aborttiin+kielteisesti,+suhtautuisinko+minäkin+kyseisenlaiseen+toimintaan+välinpitämättömästi?+Eikö+se+närkästyttäisi+minua+lainkaan?+Alkaisinko+minäkin+vaatia+aborttilain+löysentämistä+entisestään,+jotta+näin+absurdilta+tilanteelta+vältyttäisiin+jatkossa?