Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Sellainen+täsmennys,+että+yksinäisyydellä+Joiner+tarkoittaa,+sikäli+kuin+olen+oikein+ymmärtänyt,+kaikenlaisia+ulkopuolisuuden+ja+osattomuuden+kokemuksia.+Joiner+on+kirjoittanut+kirjan+nimeltä+"Why+people+die+by+suicide".+En+tosin+ole+sitä+lukenut,+en+tällä+hetkellä+jaksa+lukea+pitkiä+tekstejä,+joten+en+osaa+sanoa+siitä+mitään.Ymmärtääkseni+kolmas+edellytys+liittyy+olennaisesti+myös+tekotapaan.+Pelottomille+on+tarjolla+enemmän+vaihtoehtoja+ja+siis+myös+tilaisuuksia.+Minä+en+tällä+hetkellä+varmasti+pystyisi+tappamaan+itseäni+esimerksi+veitsellä.+Voisin+ehkä+tappaa+itseni+lääkkeillä,+mutta+minulla+ei+ole+helppoa+pääsyä+oikeanlaisiin+lääkkeisiin.+Veitsiä+ja+muita+teräviä+esineitä+sen+sijaan+löytyy++keittiöstä,+joten+jos+olisin+pelottomampi,+minulla+olisi+realistinen+mahdollisuus+tappaa+itseni+vaikka+vielä+tänä+iltana.+Pelottomuus+siis+lisää+itsemurhan+todennäköisyyttä,+koska+pelottomilla+on+vellihousuja+enemmän+realistisia+mahdollisuuksia+ja+tilaisuuksia+tappaa+itsensä.Mainitsin+aloituksessa+itseni+telomisen.+Pystyn+näkemään+sen+progressiivisen+tien,+jonka+alkupäässä+on+nyrkin+iskeminen+seinään+ja+loppupäässä+junan+alle+heittäytyminen.+Junan+osuma+torsoon+on+laadullisesti+sama+asia+kuin+nyrkin+osuma+seinään.+Ero+on+määrällinen.Jos+olet+sitä+mieltä,+että+Joinerin+malli+on+huono,+millaisia+asioita+sitten+itse+näet+itsemurhan+taustalla?+Millainen+olisi+yleispätevä+tai+edes+enimmäkseen+pätevä+malli,+jonka+avulla+voitaisiin+tunnistaa+ja+auttaa+itsemurhavaarassa+olevia+ihmisiä?
  2. Minulla+on+osittain+samoja+kokemuksia+kuin+teillä,+nimimerkit+Liianherkkä,+laura31+ja+AhdistunutMies,+ikäkin+on+sama.+Olen+totaalisyrjäytynyt:+ei+työtä,+ei+koulutusta,+ei+käytännössä+sosiaalista+elämää.+Opiskelun+jätin+kesken+ja+työelämässä+en+ole+ollut+tuntiakaan.+Seurustellut+olen+kerran,+opiskeluaikoina+vuosia+vuosia+siten.+Toista+kertaa+tuskin+tulee,+vaikka+en+olekaan+kaljuuntumassa.+En+tosin+varsinaisesti+seurustelua+kaipaakaan,+minustakin+tuntuu+ja+on+aina+tuntunut,+että+se+"ei+kuulu+mulle".+Lienee+monia+syitä+siihen,+että+olen+ajautunut+tähän+tilanteesen.+Kuitenkin+tärkeimmiksi+ja+viime+kädessä+ratkaisevimmiksi+syiksi+näen+sosiaalisen+kömpelyyden+ja+sosiaalisen+pelon.+Jälkimmäisestä+olen+kärsinyt+välillä+enemmän,+välillä+vähemmän.+Elämässä+pärjätäkseen+pitäisi+uskaltaa+kohdata+ihmisiä+ja+mielellään+tulla+toimeenkin+heidän+kanssaan.Tuntuu+siltä,+että+tämä+on+kaikkein+epätoivoisin+ikä,+ei+ole+enää+nuori+mutta+ei+vielä+vanhakaan,+on+liian+myöhäistä+muuttaa+elämän+suuntaa+mutta+liian+aikaista+lakata+toivomasta.+Kuolema+näyttää+ainoalta+realistiselta+tieltä+ulos+tästä+limbosta.Elämäni+koostuu+nykyään+nukkumisesta,+internetistä,+lukemisesta+ja+kirjoittamisesta,+asioista+joita+voi+tehdä+yksin.+Jos+sattuu+olemaan+tupakkaa,+käyn+kerran+vuorokaudessa+lyhyellä+kävelyllä+tupakoimassa+–+siinä+liikuntani.+Olen+jossain+määrin+masentunut,+viihdyn+enimmäkseen+vuoteessa.+Mutta+masennuksen+tai+lamaantuneisuuden+kanssa+on+ainakin+mahdollista+jatkaa+hengittämistä,+vaikka+ei+voisikaan+varsinaisesti+elää.+Ahdistus+sitä+vastoin+on+sietämätöntä.+Ahdistuksen+takia+itsemurha+on+varteenotettava+vaihtoehto.+Viimeistään+sitten,+kun+äiti+ja+isä+ovat+kuolleet,+minulla+ei+ole+mitään+positiivista+syytä+edes+yrittää+jatkaa+aineenvaihduntani+ylläpitoa.
  3. Sekularismi+ja+totalitarismi+näyttäisivät+kulkevan+käsi+kädessä.+Pari+esimerkkiä.Vuonna+2009+yhdysvaltalainen+jumalankieltäjäjulkkis+Sam+Harris+vastusti+lääkäri+ja+geneetikko+Francis+Collinsin+nimitystä+Yhdysvaltain+terveysviraston+johtoon,+koska+Collins+on+avoimesti+uskonnollinen.+Mielipidekirjoituksessaan+The+New+York+Timesissa+Harris+kirjoitti+näin:+"Francis+Collins+is+an+accomplished+scientist+and+a+man+who+is+sincere+in+his+beliefs.+And+that+is+precisely+what+makes+me+so+uncomfortable+about+his+nomination."+Harris+ei+siis+voi+kiistää+sitä+tosiasiaa,+että+Collins+on+"an+accomplished+scientist",+mutta+koska+Collins+sattuu+olemaan+uskonnollinen,+hänen+ammatillisilla+ansioillaan+ei+Harrisin+mielestä+ole+merkitystä.+Tässä+Harrisin+koko+teksti:+http://www.nytimes.com/2009/07/27/opinion/27harris.htmlToinen+esimerkki+on+jumalankieltäjäliikkeen+tunnetuin+edustaja+Richard+Dawkins.+Videoidussa+keskustelussa+maltillisemman+jumalankieltäjän+kanssa+Dawkins+kertoo+nimeltä+mainitsemattomasta+astrofysiikan+professorista,+jonka+tieteellinen+työ+astrofysiikan+alalla+on+moitteetonta,+mutta+joka+yksityisesti+uskoo,+että+maailma+on+6000+vuotta+vanha.+Dawkins+on+sitä+mieltä,+että+kyseinen+astrofyysikko+pitäisi+erottaa+professorin+virastaan.+Dawkinsin+mielestä+siis+yksityiset+uskonnolliset+uskomukset+riittävät+potkujen+perusteeksi.+Tässä+video+keskustelusta:+https://www.youtube.com/watch?v=4z4gISBuDVU+Mainitusta+astrofyysikosta+on+puhe+ajasta+6:10+alkaen.Radikaalit+muslimit+eivät+ole+ainoita,+jotka+vastustavat+uskonnonvapautta.
  4. Niin,+nykyiselle+uusavuttomalle+pullamössönuorisolle+pitää+kuolemakin+kantaa+hopeatarjottimella+nenän+eteen.+Toista+se+oli+ennen,+kun+miehet+olivat+miehiä+eivätkä+mitään+marisevia+vellihousuja.Tulispa+jo+sota+ja+erottelis+jyvät+akanoista.
  5. Törmäsin+Atlas+Saarikosken+eutanasia-aiheiseen+kirjoitukseen:+http://www.helsinginuutiset.fi/blogi/459236-lupa-tappaaSaarikoski+kirjoittaa+eutanasia-aloitteesta:+"Esityksen+mukaan+kuoleman+edellytyksistä+päättäisi+viime+kädessä+lääkäri."+Tämä+ei+pidä+paikkaansa.+Esityksen+mukaan+yksi+eutanasian+edellytyksistä+kuuluu:+"Lääkäri+ja+potilas+ovat+kummatkin+yhtä+mieltä+siitä,+ettei+muita+mielekkäitä+vaihtoehtoja+potilaan+tilanteeseen+enää+ole."+Jos+siis+asiantuntija+eli+lääkäri+on+sitä+mieltä,+että+potilaan+hyväksi+ei+ole+tehtävissä+enää+mitään,+mutta+potilas+itse+on+eri+mieltä,+eutanasian+edellytykset+eivät+täyty.+Vaikka+potilaan+mielipide+olisi+mieletön+ja+epäasiantunteva,+se+painaa+vaakakupissa+enemmän+kuin+lääkärin+mielipide.Toisaalta+esityksen+mukaan+potilas+ei+saisi+eutanasiaa+edes+pyynnöstä,+jos+hänen+tilanteensa+ei+lääkärin+mielestä+ole+toivoton.+Lääkäri+ei+siis+voisi+päättää+kenenkään+kuolemasta,+mutta+kylläkin+elossa+pitämisestä.+Kyllä+eutanasia+kieltämättä+panisi+lääkärin+aika+ikävään+tilanteeseen.+Ei+ihme,+että+eutanasian+vastustus+on+lääkäreiden+keskuudessa+yleisempää+kuin+muiden+kansalaisten.Muuten+Saarikosken+kirjoitus+on+hyvä.+Pelkona+on+siis+juuri+"kuoleman+kulttuurin"+yleistyminen:+se,+että+tappaminen+aletaan+nähdä+ratkaisuna+esimerkiksi+taloudellisiin+ongelmiin.+Tämä+ei+ole+absurdi+tai+harhainen+pelko.+On+täysin+mahdollista,+että+ihmisten+tappamisesta+tulee+normaalia.+Suurimman+osan+historiastaan+ihmiskunta+on+ollut+yksimielisesti+sitä+mieltä,+että+jotkut+ihmiset+voidaan+tappaa.+Erimielisyyttä+on+ollut+lähinnä+siitä,+ketkä+tapetaan+ja+millä+perusteella.Jos+aborttia+ei+oteta+lukuun,+tällä+hetkellä+emme+katso+oikeudeksemme+tappaa+ketään.+Emme+tapa+vastasyntyneitä,+vammaisia,+rikollisia,+vanhuksia+emmekä+muitakaan+"kulueriä",+emme+uhraa+neitsyitä+jumalille,+sodassa+emme+teloita+sotavankeja+emmekä+tapa+siviilejä+jne.+Tämä+on+todella+harvinainen+tilanne+ihmiskunnan+historiassa+eikä+missään+tapauksessa+itsestäänselvyys.