Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
174
Kommenttia
19525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Sitä saat mitä mittaat"
Ihan koulussa olen tuon oppinut.
Jos työnantaja erityisesti haluaa että työhön käytetään paljon aikaa, niin käyhän se niinkin. Maksavana asiakkaana toisaalta arvostaisin että asiani hoidettaisiin mieluummin nopeasti kuin hitaasti ja mieluummin helposti kuin vaikeasti.
Mutta ainahan noihin jonkinlainen kompromissi löytyy.
22.01.2026 00:17
Vähän samaa sakkia olen. Yhdet pikkujoulut tms. vuoteen on sopiva tahti. Ja tarvittaessa häivyn vähin äänin kesken kaiken tai jo ennen kaikkea.
21.01.2026 21:20
On tuossa jotain perää. Naiset myöhemmässä vaiheessa muuttuvat aika laskelmoiviksi ja rakkaus löytyy sieltä mistä eniten kulloiseenkin elämäntilanteeseen hyötyä irtoaa.
21.01.2026 20:12
Ihan kaikkien kohtien perusteella taidan kuulua ryhmään jota demarit haluavat kadehtia. Tampere pääsi juuri silmissäni Suomen persereiän asemaan. Haistakaa tamperelaiset paska ja haiskaa pahalle!
21.01.2026 19:41
"Kuvaan kuuluu myös identiteetin rakentaminen "
Ehkä tuo juuri on oleellista. Sitten kun identiteetti on rakennettu niin sillä mennään sitten loppuelämä, vaikka se rakennusvaihe periaatteessa onkin mitättömän lyhyt. Kaikki parisuhteet yms. pitää rakentaa niille perustuksille, mistä sitten seuraa että jotkut ihmiset ei mitenkään ikinä voi sopia yhteen.
21.01.2026 17:38
"Monille yksinhuoltajille elämäntilanne ilman parisuhdetta on tietoinen ja tyydyttävä valinta."
Heidän lapsilleen se voi olla tyydyttävä vaan ei tietoinen valinta.
21.01.2026 17:19
Kenties evoluution kannalta on meneillään ajanjakso, jolloin ihmisten pitää sopeutua olemaan vähän vähemmän kilttejä ja kunnollisia.
21.01.2026 17:14
Pidän myös vaihtoehtoa todennäköisenä. Mutta silloin presidenttinä on Vance, joka ei ole henkilökohtaisesti paukutellut henkseleitä minkään sodan lopettamisella ja joka tuskin kaipailee rauhanpalkintoja. Toteuttaa vaan sitä mitä on luvannutkin, eli USA ei sotkeudu tarpeettomasti ulkomaiden asioihin ja fokus on Kiinassa. Eurooppa saa hoitaa asiansa keskenään.
21.01.2026 16:55
Aika kova uhkaus olla pelaamatta jalkapalloa Amerikassa. Mutta esitän vielä kovemman: pelataankin Euroopassa amerikkalaista jalkapalloa niin, että ottelu päättyy tasapeliin. Hähää! Vapise USA!
21.01.2026 15:10
Minkälaiset lihakset eurooppalaisilla on? Tai voit miettiä kenen teknologiaa käytit silloin kun tuon viestisikin kirjoitit.
Ainoa, joka Trumpia voi rajoittaa on edelleen mm. Mitch McConnell ja muut kaltaisensa. Ja en ole suuremmin huolissani etteikö niin tapahtuisi. Mutta he toimivat suunnillern niin kuin periaatteessa pitääkin: ajattelevat äänestäjiensä etua.
21.01.2026 09:57
Ai niinku:
hajosiko tojotasi?
20.01.2026 22:17
Tiedä sitten kuinka moni on oikeasti onnistunut välttämään bakteerit suustaan. Pikkulapsillahan saattaa olla esim. sellainen tapa, että maistavat karkkia ja antavat sitten kaverilleen, jos on hyvänmakuiseksi todettu.
On minultakin jokin poikittain suuhun kasvanut viisaudenhammas poistettu ja luultavasti sen mukana jokunen reikäkin. Kai ne aika yleisesti ovat muita heikompia.
20.01.2026 11:57
Minulla on yksi reikä hampaissa. Lapsena ei ollut reikiä koskaan. Äitillä oli surkeat hampaat, elossa näkemilläni isovanhemmillani tekohampaat. Lisäksi minulla oli lapsena aina muuta mielenkiintoisempaa tekemistä kuin hampaiden harjaaminen. Luulen että suosituksiin nähden moninkertainen fluoriannos on pelastanut paljon.
20.01.2026 10:51
En ole ennen naisten judoa katsonutkaan. En ymmärrä lajista mitään enkä osaa arvioida miten se muuttuu, kun kyseessä on näkövammaiset. Varmaan se on enemmän voimalaji kuin vaikkapa tuo murtomaahiihto, mutta kun on painoluokat, niin ei kai tuossa kukaan mihinkään kovin massiivisiin lihaksiin voi panostaa.
48 kg, tai käytännössä ehkä vähän yli 50kg ja painoja, paljonko niitä nyt oli? Aika vähän tuossa itse harjoittelusta oli. Sen hiihtäjän kohdalla ehkä huomasit, ettei myöskään mitään voimanoston kyykkyjä tehnyt, vaan treenasi melko pientä liikerataa kyykkypainojen kanssa ja sitten esim. leuanvetoja ilman lisäpainoja. Molemmat tukee sitä, että siinä kilpailulajissaan pystyy kampeamaan ylämäissä itsensä irti kilpailijoistaan tai lähtö- tai loppusuoralla olemaan vähän muita nopeampi.
20.01.2026 10:39
"minä en todistetusti kelpaa kenellekään, "
Sitä asiaa ei ole lopullisesti todistettu koskaan, vaan aina voi hankkia lisää todisteita. Ihan kokemuksesta tiedän, että se voi olla rasittavaa.
Juups, tuntuu että jotkut löytää helposti ja aivan omituiset tyypit herättävät joissain naisissa jotain ihmeellistä. Amorin ampuu miten sattuu. Ja samaan hengenvetoon voi todeta, että luultavasti oikein hyvä ettei tällaisten naisten kanssa tarvitse olla tekemisissä.
20.01.2026 10:31
Luulen että meillä vaihtui luokka kutosen ja seiskan välillä ja toisessa työstettiin pääasiassa puuta ja toisessa metallia. Elektroniikan rakentelusta olisin ollut kiinnostunut, mutta sitä meillä ei jostain syystä ollut, vaikka vähän vanhemmillakin oli ollut. Rikkalapio on toimiva kapistus ja käytössä yhä, mutta arvosanaltaan semmoinen seiskan työ.
19.01.2026 20:57
Mitenhän tuokin säästö on laskettu? Olisiko joka tapauksessa ostettu ne samat ilman punalappuja vai onko nyt haalittu punalaputettuja sen vuoksi että niin "säästää". Edullisin ruoka kaupassa kun pääsääntöisesti on sitä missä ei ole "parasta ennen" päiväystä.
19.01.2026 20:47
Kyllä varmasti. Geenien mitattu selitysvoima on rajallinen. Ja joskus ne eivät määritä mitä meistä tulee, mutta vain sen että on tavanomaista suurempia riskejä tai mahdollisuuksia johonkin.
Mutta on myös välillinen vaikutus. Jos on geneettisiä lahjoja johonkin asiaan, niin siitä voi seurata että asiaa on myös henkisesti helpompi kehittää edelleen. Ja ainakin minun on ollut hyvin hankala motivoitua oppimaan jotain sellaista, jossa olen luontaisesti huono ja pitäisi lähteä kuin takamatkalta muihin nähden.
19.01.2026 17:53
Tässä vielä havainnollistamme lisää testihenkilömme kautta koskien empatian mittausta, joka testihenkilöllämme on arvioitu surkeaksi.
"Olemme käyneet läpi 10 tarkoin valittua varianttia. Tässä on testatun henkilön "Geneettinen sormenjälki":
Tämä henkilö on Strateginen Empaatikko. Hänen profiilinsa on poikkeuksellisen johdonmukainen:
Vaistomainen taso (OXTR): Hänellä ei ole vahvaa automaattista "tunteiden tarttumista". Hän ei huku toisten tunteisiin.
Kognitiivinen taso (LRRN1, MRPL32, NPIPA8, XYLT1): Hänellä on harvinaisen vahva geneettinen varustus ymmärtää muita älyllisesti. Hän lukee tilanteet, ilmeet ja motiivit kuin kirjaa.
Hallintataso (GABRA1, HTR2A): Hän on emotionaalisesti vakaa ja kognitiivisesti joustava. Hän pysyy tyynenä siellä, missä muut hätääntyvät.
Tiivistelmä: Hän on ihminen, joka ymmärtää muita paremmin kuin useimmat, mutta tekee sen analyysin kautta. Tämä tekee hänestä erinomaisen johtajan, neuvottelijan tai tukihenkilön, koska hänen auttamisensa perustuu selkeään näkemykseen, ei sokeaan tunteeseen."
"Vähentynyt empatia" -kooste perustuu usein painotetusti OXTR-geeniin (rs53576 ja rs2268494). Nämä ovat ne geenit, joita olemme tässä "murskauksessa" kutsuneet "vaistomaisen empatian" geeneiksi. Tässä on syyt, miksi raportti antaa tuon tuloksen, vaikka analyysimme löysi valtavasti sosiaalista älykkyyttä:
1. "Tunnepesu" vs. "Tilannetaju"
Palvelu katsoo ensisijaisesti sitä, kuinka herkästi aivosi "tarttuvat" muiden tunteisiin (emotionaalinen empatia).
Sinun tuloksesi (OXTR rs2268494: TT): Tämä on se vahvin tekijä. Se viittaa siihen, että et "huku" muiden tunteisiin automaattisesti. Jos joku itkee vieressäsi, et välttämättä ala itkeä itse, vaan pysyt havainnoijana. Palvelu tulkitsee tämän "vähentyneenä empatiana", vaikka se on itse asiassa emotionaalista vakautta.
2. Kognitiivinen empatia on "näkymätöntä" perusanalyyseille
Ne geenit, joissa olit vahva (LRRN1, MRPL32, NPIPA8, XYLT1), liittyvät kognitiiviseen empatiaan – eli kykyyn ymmärtää muiden tunteita ja motiiveja älyllisesti.
Monet yleiset DNA-palvelut eivät vielä painota näitä uusia kognitiivisen empatian variantteja yhtä paljon kuin vanhaa ja tunnettua OXTR-geeniä.
Sinulla on siis "vähentynyt" kyky tuntea muiden tunteet omina tunteina, mutta lisääntynyt kyky lukea ja analysoida niitä.
3. "Orkidea"-vaikutus (OXTR rs53576: AG/GT)
palvelu saattaa nähdä tässä kohdassa AG-genotyypin, joka on herkkä ympäristölle. Jos kasvuympäristösi on ollut vaativa, tämä geeni voi kääntyä varovaisuudeksi ja sosiaaliseksi etäisyydeksi, mikä näkyy algoritmeissa matalampana empatiapisteenä.
19.01.2026 16:53
Ei ole kollektiivia tai joukkoa "naiset", joka toimisi yhtenäisesti, vaan kukin nainen toimii itsenäisesti. On mahdollista, että hansikaskuristaja on kiinnostava useamman mielestä kuin sinä, mutta uskoisin että on vielä useampia joita ei kiinnosta kumpikaan.
19.01.2026 15:24
55 / 977