Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
174
Kommenttia
19531
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sosiologia noin yleisesti ei kuulu asioihin, joista koen ymmärtäväni mitään joten ei minulla oikeastaan ole aiheeseen mielipidettä.
"Olen ymmärtänyt, että sinäkin olet kuitenkin pettynyt moneen asiaan lännessä. "
Olen tietyllä tavalla pettynyt siihen millaisia ihmiset ovat. Mutta se on asia, jolle ei mitään voi. Ihmiset yleensä haluavat olla "hyviä", mutta eivät käytännössä siihen pysty, ainakaan siinä määrin kuin haluaisivat. Ja siksi kaikenlaiset toimivat yhteiskuntamallit pitäisi varmaankin suunnitella sen mukaan miten ihmiset käytännössä toimivat eikä joidenkin idealististen kuvitelmien mukaan.
14.01.2026 19:27
Olen asioinut viime vuonna kerran. On mennyt myös vuosia ilman yhtään asiointia. Ostin yhden pullon punaviiniä ja muutaman vahvan oluen.
Ulkomailta olen tuonut käsimatkatavaroissa lisäksi yhden pullon väkeviä ja autossa virolaisesta marketista vähän väkeviä (ainakin juuri rommia) ja olutta. Pääosin ostan melko vähäiset alkoholini marketista. Lisäksi minua on lahjottu yhdellä konjakilla yhdellä viskillä ja ehkä yhdellä kuohuviinillä.
14.01.2026 19:17
En yhtään tiedä. Ehkä en ole koskaan rakastanut sillä tavalla kuin ihmiset sen yleensä ymmärtävät. Jos nyt yleensäkään ihmiset ymmärtävät sitä samalla tavalla. Mutta onhan se sana olemassa, joten sillä tulisi olla merkitys.
Mutta missään nimessä ei ole ainakaan mitään sellaista mitä kaipasin uudelleen. Mieluummin jotakin joka tulisi ensimmäisen kerran.
14.01.2026 15:58
Olisi kovin ystävällistä, jos kokoaisit nämä kaikki harkitut kannanottosi yhteen viestiin sen sijaan, että yrität täyttää etusivun omilla otsikoillasi. Olisiko sellainen jopa semmoista vasemmistohenkistä solidaarisuutta muita kohtaan?
14.01.2026 15:51
Minusta on moneksi joten voin olla palstan skotti. Jos laitan kiltin päälle, niin kylkiäisenä tulee muutamia stereotyyppisiä piirteitä. Rahan kanssa ollaan tarkkoja ja harkitsevaisia (voit korvata omalla adjektiivillasi). Jos 10-senttinen lipsahtaa kädestä (ja tällä tarkoitan nyt kolikkoa) niin on vaara että se putoaa omaan takaraivoon. Ruuan suhteen olemme kaikkiruokaisia, kunhan sen kaiken ensin käärii pekoniin tai taikinaan ja uppopaistaa. Hedelmiäkin söisimme, mutta kukaan meistä ei ole koskaan vielä nähnyt sellaisia. Vihaisuus on luonnollinen olotila ja myös paras tapa rentoutua.
14.01.2026 15:40
Iranilla on vuosikymmeniä ollut tapana viskellä Israeliin ohjuksia sun muuta ja ihan siitä käytännöllisestä syystä Israelilla on ehkä maailman paras ohjuspuolustusjärjestelmä, ja siksi Suomenkin on sellainen kannattanut hankkia. Muiden kannalta oleellinen kysymys on, olisiko Iranin ydinase olemassa sen vuoksi että sitä ei käytettäisi vai siksi että sitä käytettäisiin.
Muslimijohtajien näkökulmasta Israel on tahra joka pitäisi yksinkertaisesti pyyhkiä pois maailmankartalta. Allahille varmaan kelpaisi pelkästään likainen pommi, jolla Israelin voisi muuttaa vaikeasti asuttavaksi ja vaaralliseksi. Jos "omia" menisi mukana, niin se ei haittaa, koska Allah palkitsee marttyyrit.
Ihmiset Iranissa eivät kuitenkaan tällä hetkellä ole kaduilla sen vuoksi, että kokevat Israelin vaan oman johtonsa haittaavan elämäänsä. Teokratisen johdon mielestä tällaiset ihmiset voi vaan tappaa pois.
14.01.2026 13:33
Hyvää tammikuuta ja kaikkia muitakin kuita! Mutta vastaukseni jäi vähän kesken. Elän varsin hyvää aikaa myös nyt. Suunnilleen yhtä huoletonta kuin lapsena ja paljon enemmän mahdollisuuksia ja vapauksia. En keksi mihinkään asiaan mitään sitku tai mutku -syitä vaan jos jotain haluan niin se on nytku.
14.01.2026 10:59
Hyvä kysymys. En tiedä varmasti. Mutta kun joku mainitsi vuodet 2-6, niin itsekin muistan ajan 4-7 vuotiaana hyvin huolettomana ja onnellisena. Ei ensimmäisissä kouluvuosissakasn mitään vikaa ollut silloin kun ei tarvinnut olla koulussa. Ja ei kouluunkaan mitään suuria ongelmia liittynyt, mutta en vain tykännyt olla siellä, koska kaikki piti tehdä ohjatusti ja tylsästi tai jotain. Mun päässälaskutaitoni kehittyi valtavasti koska melkein aina näki kellon ja olisin kysyttäessä aina osannut vastata montako minuuttia on siihen että saa lähteä pois. Ja käänteisesti kotiin liittyi juttuja joihin varsinkin nykyään saatettaisiin reagoida huoli-ilmoituksilla.
14.01.2026 07:36
Ja nyt tämä menee taas itsetutkiskeluksi. Kun vietin muutaman hetken "täydellisen" naisen kanssa, niin minulle ei tullut vastustamatonta tarvetta lennättää häntä keittiön pöydälle enkä edes tuijotellut jatkuvasti tissejä ja persettä, niin miksi minulle kuitenkin on tärkeää että hän on nainen.
13.01.2026 20:34
Mutta hämmästyttävä piirre on että kun en erityisesti ole hakeutunut ulkomaalaisten seuraan ja kontakteja heihin, etenkin naisiin, on suhteellisen vähän, niin kiinnostusta on suhteellisesti ollut hyvin paljon enemmän. Mutta ehkä se siten on eksoottinen ulkonäkö. Tai voi se olla jokin muukin, mutta en vaan tiedä mikä.
13.01.2026 20:14
Minä olen luullut näyttäväni hyvinkin suomalaiselta, mutta asia nyt tuskin päinvastaisessa tapauksessakaan olisi tullut puheeksi. Mutta jos sama osuus "ulkomaalaisverta" olisi jostain Afrikasta tai Aasiasta, niin vieraat piirteet pistäisivät varmasti eri lailla silmään. Melko vaaleaa ihoa ja sinisiä silmiä on muuallakin.
13.01.2026 20:09
Korostaisin että minkäänmaalaisuus ei määritä ihmistä. Aina on eroja ihmisten välillä ja ne luultavasti ovat isompia kuin kulttuurien väliset. Toiset ovat sopeutuvia ja sulautuvat sujuvasti vieraaseen kulttuuriin kun taas toisille se voi olla ylitsepääsemätöntä. Mutta ihmisellä on vain yhdet juuret ja vaikka jotkut voivat tuntea uuden kotimaansa lopulta kodikseen, niin silti myös juurilla on oma merkityksensä.
En ole mikään Jugoslavia-asiantuntija. Olen tainnut käydä alueella viitisen kertaa turistina ja saatan käydä jatkossakin. Jotkut käyvät Kanarialla tai Aurinkorannikolla tai suurkaupungeissa.
13.01.2026 20:01
Ja Jobin jumala tietenkään ei varsinaisesti ole kristittyjen vaan juutalaisten.
13.01.2026 19:43
En kovin korkealle arvosta uskontoa jonka jumala ja profeetta on niin heikko ettei pikku pilkkaa kestä. Kristinuskon jumala on sen verran sadisti että kiusaa eniten uskollisinta palvelijaansa kuten Jobia. Mutta islamin jumala tekee saman kokonaisille kansoille.
13.01.2026 19:42
Hyvä. Kannattaa huomioida että edeltänyt historia onkin ollut kaikenlaisten kohtaamisten räjähdysmäistä lisääntymistä. Ei ihmistä sellaiseen ole suunniteltu. On suunniteltu sellaiseen että tunnetaan kaikki ja vielä juoruilemalla tiedetään ja selvitetään mikä on kenenkin suhde toisiinsa.
13.01.2026 12:40
Mulla se ei toimi noin. On paljon periaatteessa ihan kauniita naisia, joissa ei tarvitse edes olla mitään vikaa, mutta ne ei aiheuta seksuaalisesti mitään erityisiä tuntemuksia.
Ja joskus taas joku voi ulkoisesti olla tosi vetoava, mutta sitten joku käytöksessä tms. sammuttaa kaiken.
Mut joskus sitten palaset loksahtaa kohdalleen. Joitain seikkoja olen mielymyksistäni tunnistanut, mutta aika vaikeasti sanoitettavaa se on. Olen varmaankin jonkin sortin sapioseksuaali. Ja oikeasti aika 100% hetero, koska ei yksikään mies ole mitään fiiliksiä aiheuttanut.
12.01.2026 23:15
Tartun termiin ulkomaalaisennäköinen. Ja esitän teoreettisen kysymyksen: onko mahdollista koota esim. neljä isovanhempaa niin, että heidän jälkikasvunsa ei näyttäisi lainkaan ulkomaalaiselta vaikka olisikin periaatteessa täysin ulkomaalainen? Vai pitääkö olla suomalainen ettei näyttäisi ulkomaalaiselta?
12.01.2026 22:51
En väitä tietäväni mistä videossa oli kysymys. Outouden ohella siinä oli kuitenkin elementtejä, jotka olivat hyvin tavanomaisia tuon ajan musiikkivideoille: kitaroita, urheiluautoja, tanssia ja paljasta pintaa. Ja vielä nopeita kameraleikkauksia. Se tietenkään ei ole tavallista että kamera on paikallaan.
Knoppina sitten vielä, että albumiversio kappaleesta on omituisempi. Alussa on kolme minuuttia askelääniä, auton käynnistelyä ja viheltelyä.
Videolla sellainen ei ole mahdollista ja nyt tiktok-aikakaudella edes paljon siitä ei ole mahdollista mikä oli mahdollista videoilla. Katsojalla ei ollut mahdollista pyyhkäistä seuraavaan videoon heti kun ärsyke ei tuottanut välitöntä mielihyvää.
12.01.2026 22:27
Luulisin, että pikkujoulupillu on kestävyyslaji pienellä loppukirillä. Tässä on nyt n. 10 kuukautta aikaa rakentaa vankka pohja. Ei sitä tietenkään väkisin voi tehdä. Ja aika on ihan liian pitkä mihinkään huijaamiseen. Ole mitä olet ja joku saattaa pitää siitä ja päinvastoin. Joku, jolle voit sanoa melkein mitä vain, mutta et aivan mitä vain.
Se suhde, se lihoo, se kasvaa, se vahvistuu. Ja sitten kun koittaa marraskuu, niin pari taikajuomaa ja ollaankin vaiheessa aivan mitä vain.
12.01.2026 16:09
Minäkään en tykkää krapulasta. Voisin muuten joskus juoda kännin.
Mutta nyt tuli niin omityinen korvamato mieleen että pakko kertoa jonnekin. Se menee näin:
"Ensin pelastettiin soutaja Saario. Sitten pelastettiin suutari ... "
En tiedä onko ysäriltä:
Mutta tämä ainakin on https://youtu.be/hakXug2FNkc?si=9mcsZfsoWnUjWmJS
Jonkinlainen pelastus tuokin. Tiedä kestääkö tuollainen aasinsilta edes heinäsirkkaa.
11.01.2026 13:31
60 / 977