Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
10-14
profiilit
10-14
10-14
Vapaa kuvaus
Purjeveneilijä.
Aloituksia
51
Kommenttia
2593
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minusta+tuohon+ei+mitään+"ihmelasta"+tarvita.++Sen+sijaan+sanoisin,+että+jos+alakouluiän+ylittänyt+joutuu+"pänttäämään"+tuon+kokeen+materiaalia+enemmän+kuin+yhden+läpilukaisun+verran,+niin+kyse+on+tyhmyydestä.
Jos+oikein+muistan,+niin+se+kurssimateriaali+saa+sitä+paitsi+olla+mukana+tentissä+ja+siitä+saa+"luntata".
31.03.2019 09:09
"Vapaa+liikkuvuus"+koko+EU:n+tasolla+tarkoittaa+sitä,+että+EU-maan+kansalaista+ei+lähtökohtaisesti+saa+estää+liikkumasta+EU:n+sisällä+valtiorajojen+yli+eikä+vaatia+mitään+viisumia+tms.
Schengen+on+sitten+eräänlainen+laajennus,+jossa+on+mukana+vain+osa+EU-maista+ja+se+tarkoittaa+sitä,+että+rutiininomaisia+rajatarkastuksia+ei+ole.
Toisin+sanoen+Schengen-maiden+välillä+saa+ylittää+rajat+missä+kohtaa+haluaa.+++Jos+on+lähdössä+sellaiseen+maahan,+joka+ei+kuulu+Schengen-sopimukseen+tai+tulossa+sellaisesta,+pitää+myös+Schengen-maan+rajalla+kulkea+virallisen+rajanylityspaikan+kautta.
31.03.2019 09:06
Pikemminkin+sitä,+että+suhtaudun+renessassi-ihmisen+hengessä:+on+mielenkiintoisempaa+saada+tietoa+kokonaan+uusista+asioista+kuin+syventää+tietämystään+jossain+sellaisessa,+jonka+jo+hallitsee+tarvittavassa+määrin.+++Esimerkiksi,+jos+minun+pitäisi+valita,+minkä+kielen+opiskeluun+käyttäisin+x+tuntia+viikossa,+en+valitsisi+mitään+niistä+kolmesta,+joita+puhun/kirjoitan+sujuvasti+ja+enimmäkseen+virheettömästi+vaan+joko+jonkin+niistä+kolmesta+muusta,+joita+osaan+jonkin+verran+mutten+sujuvasti+tai+sitten+kokonaan+uuden+kielen.++(En+tosin+kiinaa,+vaikka+sen+osaaminen+varmaan+olisikin+hyödyllistä,+sillä+epämusikaalisena+ihmisenä+se+olisi+minulle+luultavasti+ylikäymätön+haaste.)
Olen+joskus+ennenkin+tällä+palstalla+sanonut,+että+minä+uskon+80/20+-sääntöön,+joka+periaatteessa+tarkoittaa+sitä,+että+n.+80%+maksimista+on+asiassa+kuin+asiassa+saavutettavissa++käyttämällä+20%+siitä+ponnistuksesta,+joka+tarvitaan+maksimin+saavuttamiseen.++Useimmissa+asioissa+ja+aivan+erityisesti+harrastuksissa++riittää+se+80%+suoritustaso.++Ei+kannata+uhrata+enempää+vaivaa+sen+ylittämiseen.++Enkä+minä+ole+taipuvainen+kokemaan+mitään+mielihyvää+siitä,+että+teen+jotain+paremmin+kuin+ennen,+jos+se+aiempikin+taso+on+ollut+ihan+riittävä.
29.03.2019 13:40
"olisi+hassua+harrastaa+ilman+että+pyrkii+koko+ajan+paremmaksi+harrastuksessaan."
Tätä+asennetta+en+ole+koskaan+ymmärtänyt.
29.03.2019 09:34
Ei+se+mikään+paha+rasti+ole,+siitä+vain+itseopiskelulla.
28.03.2019 11:32
En+tiedä+vieläkö+se+HTPS:n+matkakisa,+Emäsalon+lenkki,+kulkee+Kustaanmiekan+kautta,+mutta+kerran+vuosia+sitten+katseltiin+Suokin+muureilta,+miten+koko+joukko+oli+jumissa+Kustaanmiekassa+olemattomassa+tuulessa.
27.03.2019 12:51
"Lähettävä+AIS+tietysti+kertoo+sekä+veneen+nimen,+tyypin+että+MMSI-numeron."
Annetaanko+muuten+MMSI-numero,+jos+hakee+lupaa+pelkästään+lähettävälle+AIS:lle?++Joka+tapauksessa,+sehän+kertoo+sen+vain,+jos+numero+on+laitteeseen+ohjelmoitu.
27.03.2019 12:49
No+nimenomaan+kansainvälisillä+vesillähän+pätevät+ne+kansainväliset+käytännöt,+ulkomaisten+virkamiesten+mielipiteet+vain+heidän+kotimaissaan+:)
Itämeren+eteläpäässä,+etenkin+Saksassa,+VHF:n+hyödyllisyys+kommunikaatiovälineenä+kasvaa+hieman.+Suomen/Ruotsin/Viron+vesillä+se+on+tarpeeton+(siihen+Tallinnan+Old+City+Marinaankin+pääsee+kännykänkin+avulla).++Mutta+kuten+olen+aiemmin+sanonut,+kun+sen+käytännössä+saa+AIS:n+kylkiäisenä,+niin+kannattaahan+ottaa.++Ei+se+leipää+pyydä+kabiinin+seinällä.
26.03.2019 09:27
Yksi+asia,+johon+kannattaa+kiinnittää+huomiota+nimenomaan+omien+mieltymystesi+pohjalta,+on+käyttöliittymä,+ts.+onko+kosketusnäyttö,+nappulaohjattu+vai+yhdistelmä+(eli+molemmat+tavat+onnistuvat).++Itse+vihaan+kosketusnäyttöjä,+mutta+jotkut+toiset+taas+tykkäävät+niistä+ehdottomasti.
26.03.2019 09:22
Kehno+provo.
21.03.2019 13:34
"yhdistysten+satamissa+se+on+sääntöihin+kirjattua+asia."
Enpä+malta+olla+huomauttamatta,+että+taidat+puhua+suulla+suuremmalla+niputtaessasi+kaikki+(veneily)yhdistykset+tuon+alle.++Jossain+yhdistyksessä+tuollainen+voi+olla+kirjattu+sääntöihin,+jossain+toisessa+ei.
"Tavoista"+on+turha+puhua,+koska+niistä+on+yhtä+monta+käsitystä+kuin+käsittäjääkin.
21.03.2019 13:33
Kyllä+minuakin+häiritsevät+oikeastaan+alasta+riippumatta+kaikki+elokuvien,+tv-sarjojen+tai+kirjojenkin+faktavirheet.++Esimerkkinä+vaikkapa+nuo+Morse-sarjan+jatkeet,+joissa+puhutaan+"Oxfordshiren+poliisista",+kun+satun+niillä+seuduin+jonkin+verran+liikkuneena+tietämään,+ettei+selalsita+organisaatiota+ole+olemassakaan+vaan+ko.+alueen+poliisilaitos+on+nimeltään+Thames+Valley+Police.++Tai+jos+lentäjien+radiokeskustelu+ei+noudata+protokollaa+tai+jos+jokin+ase+on+selvästi+väärä+kontekstiin+(ei+ole+ollut+olemassa+ko.+aikana+tai+ei+kuulu+siihen+ympäristöön+tms.)
14.03.2019 09:09
Siten,+että+ALV:n+alaista+on+palveluiden+ja+tavaroiden+myynti.++Maanvuokraus+ei+ole+ALV:n+alaista.++Toisin+sanoen++ALV+oli+ensimmäinen+mieleenjuolahtanut+selvä+"tunniste",+joka+viittasi+siihen,+että+mainitsemasi+laki+ei+tähän+liity.
Venesatama-+ja+telakointipalvelut+ovat+nimenomaan+palveluita.
07.03.2019 08:53
Tuskinpa+todellakaan+maanvuokralakia+sovelletaan,+koska+kaupallisissa+marinoissa+tuo+on+arvonlisäveron+alaista+toimintaa.
05.03.2019 10:56
Sään.++En+ole+ikinä+kokenut+moottorin+sinänsä+aiheuttavan+millään+nopeudella,+edes+täysillä+kierroksilla+epämukavuutta.++Vaikka+äänitaso+onkin+silloin+kovempi,+niin+ei+se+haittaa.++
Myönnän+vähän+ihmetteleväni+noita+purjenopeuksiasi.++Normaalipurjeilla+vai+spinnulla+ajettua?++Tietysti,+jos+LYS+on+jossain+1,2+yläpuolella,+niin+kai+nuo+ovat+mahdollisia.
05.03.2019 10:44
No,+sitten+sinun+veneesi+vain+kulkee+koneella+huonommin.++Seitsemän+ei+minun+veneelläni+vielä+vaadi+hanaa+pohjaan+(hana+pohjassa+se+on+sitten+n+7,5+solmua).
Pikkuista+vaille+30+mpk+per+sivu+tavallisin+vkl-reissu.++Viittä+solmua+siis+hiukan+alle+kuusi+tuntia,+seitsemää+solmua+reilut+neljä.++Onko+erolla+väliä+riippuu+lähinnä+sateesta+ja+lämpötilasta;+keljussa+säässä+valitsee+mieluummin+sen,+että+kone+hyrrää+ja+autopilotti+ajaa+kipparin+hoidellessa+tähystyspuolen+sprayhoodin+suojasta.++
Purjeilla+muistaakseni+maksimi,+jonka+olen+plotterin+näytöltä+huomannut,+on+n.+8,5+solmua.++Jos+sitä+pääsee+sopivassa+sivutuulessa+pudottelemaan,+niin+silloin+saa+kone+kyllä+pysyä+levossa+ilman+kahta+sanaa+:)
04.03.2019 14:12
Mistä+repäisit+tuon+"solmun+nopeamman+vauhdin"+tähän?+++6+solmua+toki+on+taloudellisin+koneajovauhti,+mutta+seitsemää+pääsee+vielä+liikaa+revittämättä+(minun+veneelläni).
04.03.2019 11:14
Sehän+riippuu+ihan+päivästä.++Leppoisana+kesälomapäivänä,+kun+aurinko+paistaa+ja+kolmeakin+solmua+kulkien+ehtii+sopivaan+aikaan+kohdesatamaan+(tai+lähempänä+on+toinen+vaihtoehto,+joka+sopii+yhtä+hyvin),+ei+ole+kiirus.++Sitten+taas+kesäloman+ulkopuolisena+sunnuntaina,+kun+töihin+pitää+aamulla+mennä+eikä+vesisateessa+halua+viipyä+yhtään+yli+tarpeen,+voi+kone+käynnistyä+vaikka+purjeilla+pääsisi+viittäkin+solmua.++Niin,+ja+tuulen+suunta+tietysti+vaikuttaa+sekin,+toisena+päivänä+ei+ole+väliä+vaikka+luovimisen+ja+sitä+kautta+pidemmän+kuljettavan+matkan+vuoksi+menee+tunti+pidempään,+toisena+sitä+ei+vaan+viitsi.
04.03.2019 09:18
Anteeksi,+olet+oikeassa.++Eli+sinun+kuvaamassasi+(olettaakseni+ja+toivottavasti+hypoteettisessa)+tapauksessa+sinun+(jos+se+on+siis+sinun+veneesi,+jonka+kiinnitys+pettää)+vakuutuksesi+korvaa+oman+veneesi+vahingot+normaalina+merivahinkona,+mutta+naapurin+on+käännyttävä+oman+vakuutusyhtiönsä+puoleen.
01.03.2019 13:36
Kuvaamasi+tapaus+on+erilainen,+siinä+on+kyse+sinun+omalle+veneellesi+sattuneista+vahingoista,+jotka+luonnollisesti+ovat+korvauksen+piirissä.++Aloittajan+kysymys,+jota+tässä+ketjussa+on+pohdittu,+koski+naapurin+veneelle+aiheutettuja+vahinkoja.
01.03.2019 10:50
8 / 130