menkkojen siirto

Edith

Niin,
asiani ei nyt varsinaisesti liity ehkäisyyn. Olen menossa heinäkuun alussa pariksi viikoksi lomalle, ja just silloin on menkkojeni aika (tietysti!). Ajattelin siirtää niitä e-pillereillä (en ole enne käyttänyt), ja kysynkin nyt että onko mun pakko mennä gynekologin tutkimukseen kun en siis hae pillereitä EHKÄISYÄ vaan vain siirtoa varten ja söisin niitä vain muutaman viikon. (Mulla ei ole poikaystävää, joten en harrasta seksiäkään, eli siis ihan vaan puhtaasti menkkojen siirrosta on kysymys.)Olen vähän arka tässä gynekologiasiassa ja halusisin "henkisesti valmistautua" vielä vähän aikaa, mutta pillerit pitäisi saada nyt hetimiten, kun kerran loma lähestyy. Haluan kyllä ilman muuta gynekologille sitten kun alan harrastaa seksiä, mutta nyt ei asia mielestäni ole ajankohtainen. Vastatkaa, pliis, tärkeä asia mulle... :)

8

15738

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tanja -79

sinun ei kannata menkkoja siirtää e-pillereillä eikä sitä anneta tehdä. Sulle annetaan keltarauhashormoni pillereitä ja niitä syömällä menkat siirtyy. Tässä juttua...

Periaatteet
      Kuukautisten siirto onnistuu joko e-pillereillä tai keltarauhashormonivalmisteilla (progestiini), joihin tarvitaan lääkeresepti.

Kuukautiset on hyvä siirtää jo ennen matkaa tms. tapahtumaa edellisessä kierrossa eikä matkan aikana. Tällöin välttyy siirtoon mahdollisesti liittyviltä sivuvaikutuksilta juuri silloin, kun kuukautisetkin tulisivat epäsopivimpaan aikaan.

E-pillereitä käyttämättömät naiset
      Naiset, jotka eivät käytä e-pillereitä voivat siirtää kuukautisiaan keltarauhashormonilla. Se ei kuitenkaan suojaa ei-toivotulta raskaudelta, joten hoidon aikana raskauden ehkäisystä on huolehdittava jollakin muulla keinolla (kierukka, kondomi, ei yhdyntöjä). Koska keltarauhashormonin turvallisuutta alkuraskaudessa ei ole selvitetty, hoidon aikana ei saa tulla raskaaksi.

• Mirja-Leena

Jos siirtää kuukautiset jo edellisellä kierrolla primolutilla niin jatkuuko kuukautiskierto normaalisti siitä eteenpäin. Siis sivuvaikutusten pelossa en uskaltaisi syödä noita lääkkeitä lomamatkallani vaan ajattelin siirtää jo ne edelliset kuukautiset viikolla eteenpäin, siirtyykö näin samalla ne lomamatkalle tulisivat kuukautiset seuraavalla kierrolla sen saman viikon eteenpäin?

• Tanja -79

Keltarauhashormonivalmisteita:
      Noretisteroni (Primolut N® 5 mg tai Primolut Nor ®)
      Käytetyin valmiste, jolla kuukautisia voidaan siirtää enintään 14 vrk. Hoito tulee aloittaa viimeistään 3 vrk ennen oletettua kuukautisten alkamista. Vuoto alkaa parin kolmen päivän kuluttua hoidon lopettamisesta.
      Lynesteroli (Orgametril® 5 mg)XXX
      Jos halutaan pitempi (yli 14 vrk) kuukautisten poisjäämisaika. Aloitetaan mieluiten jo 3 viikkoa ennen (kuitenkin viimeistään viikkoa ennen ) oletettua kuukautisten alkamista. Vuoto alkaa parin kolmen päivän kuluttua hoidon lopettamisesta.

• Edith

Kiitos neuvoista!
        Vielä sellainen asia, että onko noilla mainituilla keltarauhashormoneilla sivuvaikutuksia? (Tai siis, kaikillahan nyt jotain sivuvaikutuksia on, mutta että onko mitään häiritseviä?) Jotenkin tuntuu vaan pelottavalta ruveta syömään hormoneja... mutta en kyllä halua menkkojakaan silloin kun niiden luonnollisesti pitäisi tulla! Nuo keltarauhashormonit saa siis mistä? Ihan tavalliselta yleislääkäriltäkö? (Tuskin mistään perheneuvolasta, kun ei ole ehkäisystä kysymys.) Ärsyttää olla näin tietämätön... :)

• minski
        Edith kirjoitti:

Kiitos neuvoista!
        Vielä sellainen asia, että onko noilla mainituilla keltarauhashormoneilla sivuvaikutuksia? (Tai siis, kaikillahan nyt jotain sivuvaikutuksia on, mutta että onko mitään häiritseviä?) Jotenkin tuntuu vaan pelottavalta ruveta syömään hormoneja... mutta en kyllä halua menkkojakaan silloin kun niiden luonnollisesti pitäisi tulla! Nuo keltarauhashormonit saa siis mistä? Ihan tavalliselta yleislääkäriltäkö? (Tuskin mistään perheneuvolasta, kun ei ole ehkäisystä kysymys.) Ärsyttää olla näin tietämätön... :)

Moi! Viime syksynä popsin itse noita Primolut Nor -pillereitä (en ollut käyttänyt ennen mitään e-pillereitä) silleen, että aloitin vasta matkalla niiden syönnin ohjeen mukaisesti pari päivää ennen oletettua kuukautisten alkua. Pikkusen oli ehkä "uhkarohkeaa", mutta kävin lääkärissä liian myöhään eikä siirtoa aiemmassa kierrossa enää ehtinyt tehdä. Siirto onnistui hyvin ja mitään sivuvaikutuksia ei tullut :)

Se Primolut Nor -paketti on niin iso, että siitä jäi vielä ylikin ja siirsin kuukautisia uudestaan tässä keväällä. En tiedä oliko vain sattumaa, mutta seuraavat "normaalit" kuukautiset siirron jälkeen (ei siis ne heti ekat pillerien syömisen lopettamisen jälkeen) olivat sikamaisen kivuliaat! Normaalisti minulla ei satu kuukautisten alussa maha kuin yhden päivän tai ei ollenkaan, nyt sattui kolme päivää! Toisaalta tämä vaikuttaa nyt olleen vain yksi poikkeus, koska kahdet viime kuukautiseni tuon poikkeuksen jälkeen olivat taas täysin kivuttomat...

Juu ja ihan tavallinen yleislääkäri mulle ne keltarauhashormonipillerit määräsi :) Kirjoitti samalla yskänlääkereseptin kun tarvitsin :D Jokaisella on lupa olla tietämätön, sitä varten tällaisia palstoja on olemassa että voi nolostumatta kysyä asioita :)

• Edith
        minski kirjoitti:

Moi! Viime syksynä popsin itse noita Primolut Nor -pillereitä (en ollut käyttänyt ennen mitään e-pillereitä) silleen, että aloitin vasta matkalla niiden syönnin ohjeen mukaisesti pari päivää ennen oletettua kuukautisten alkua. Pikkusen oli ehkä "uhkarohkeaa", mutta kävin lääkärissä liian myöhään eikä siirtoa aiemmassa kierrossa enää ehtinyt tehdä. Siirto onnistui hyvin ja mitään sivuvaikutuksia ei tullut :)

Se Primolut Nor -paketti on niin iso, että siitä jäi vielä ylikin ja siirsin kuukautisia uudestaan tässä keväällä. En tiedä oliko vain sattumaa, mutta seuraavat "normaalit" kuukautiset siirron jälkeen (ei siis ne heti ekat pillerien syömisen lopettamisen jälkeen) olivat sikamaisen kivuliaat! Normaalisti minulla ei satu kuukautisten alussa maha kuin yhden päivän tai ei ollenkaan, nyt sattui kolme päivää! Toisaalta tämä vaikuttaa nyt olleen vain yksi poikkeus, koska kahdet viime kuukautiseni tuon poikkeuksen jälkeen olivat taas täysin kivuttomat...

Juu ja ihan tavallinen yleislääkäri mulle ne keltarauhashormonipillerit määräsi :) Kirjoitti samalla yskänlääkereseptin kun tarvitsin :D Jokaisella on lupa olla tietämätön, sitä varten tällaisia palstoja on olemassa että voi nolostumatta kysyä asioita :)

Niin, sitävartenhan nämä palstat ovat, että voi kysellä tyhmiäkin kysymyksiä! :) Lääkäriaika on sitten tänään ja katsotaan, mitä hormoneita se pistää mut popsimaan...ja on muuten kiva välillä kuulla positiivisiakin kommentteja e-pillereistä, kun välillä tuntuu, että kaikille tulee jotain kauheita mielialanmuutoksia ja tyyliin koko ihminen muuttuu ihan toiseksi. Tämä internet taitaa vaan kerätä kaikki ääritapaukset, kukapa sitä ongelmatonta käyttöään palstoille menisi kertomaan. (Paitsi ne jotka ystävällisesti vastaa toisen paniikkiviesteihin!:))
        Kiitos vielä...

• menkkojen siirtäjä
        Edith kirjoitti:

Niin, sitävartenhan nämä palstat ovat, että voi kysellä tyhmiäkin kysymyksiä! :) Lääkäriaika on sitten tänään ja katsotaan, mitä hormoneita se pistää mut popsimaan...ja on muuten kiva välillä kuulla positiivisiakin kommentteja e-pillereistä, kun välillä tuntuu, että kaikille tulee jotain kauheita mielialanmuutoksia ja tyyliin koko ihminen muuttuu ihan toiseksi. Tämä internet taitaa vaan kerätä kaikki ääritapaukset, kukapa sitä ongelmatonta käyttöään palstoille menisi kertomaan. (Paitsi ne jotka ystävällisesti vastaa toisen paniikkiviesteihin!:))
        Kiitos vielä...

Siirsin viime kuukausiani Primolut Norilla. Nyt huomasin kalenteristani, että joudun seuraavatkin kuukautiset siirtämään. Alkavatko menkat nyt minkä mukaan? Laskenko normaalin kiertopäiväni niistä viime (siirrettjen) menkkojen alkamispäivästä, vai edellisten menkkojen alkamispäivästä kahden kierron verran? Toivottavasti ymmärsitte, mitä yritin tässä kysyä :)

• Suikun_Huvi
        Edith kirjoitti:

Kiitos vielä...

itelläkin olis tuommonen menkkojen siirto edessä lomamatkan takia. Olen vielä yläasteella, ja kävin terkkarilta kysymässä, eikä hän maininnut mitään edellisessä kierrossa aloittamisesta, vaan sanoi tuon mitä täälläkin, että 3vrk ennen oletettua kuukautisten alkamista, ja että vuoto alkaa muutama päivä hoidon lopettamisen jälkeen.
        Mutta mitenkäs, jos ei ole varma että alkaako menkat sillon loman aikaan (kierto vielä epäsäännöllinen). Otanko vaan pillerit etelän lämpöön mukaan ja alotan hoidon siellä jos siltä näyttää?
        Mutta mielenkiintosta, ettei terkkari sanonut mitään hoidon alottamisesta etukäteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8373
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4664
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4343
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3483
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe