as-auton hankinta mielessä ja kiinnostaisi tietää että tarkeneeko sharkyissa tai sunlighteissa ym kopeissa vai mikä olisi talvellakin toimiva auto.(6 hlö, 100km/h ja ilmastointi pitäis olla).
tarkeneeko sharkyssa??
38
457
Vastaukset
Olen aloittanut italovehkeellä (Granduca Pegaso) ja kyllä siinäkin tarkeni alle -20C lämpötilassa mutta kaasua kului ja runkotolppien kohdilla oli huuraa. Muutoin sisuatuksen suunnittelu oli sakuja edellä.
Olen ajellut talvisin myös Knaussin autolla ja Hymerillä, molemmat ovat toimineet kunhan ensin on korjailta muutamia tehtaan huolimattomuuksia ja suunnitteluvirheitä. Hymer, integroitu, on testattu -32C lämpötilassa jossa kone ei ensin aikonutkaan käynnistyä mutta autossa tarkeni. Käyntiin se lähti vasta kun Webastolla oli toista tuntia sitä houkuteltu, onneksi oltiin töpselissä.
6 hengen vaatimus estää 100 km/h lätkän jokaisesta nykyautosta jos ollaan tarkkoja. 4 hengen kanssakin ollaan yleensä ylikuormalla. Pitää ottaa kokonaismassaksi 3850 kg min, mieluummin yli. Kaikissa uusissa taitaa jo olla ajonaikainen perusrungon ilmastointi, asumisen aikainen on taas eri juttu, sen joutuu ostamaan erikseen.- wdcddd
Kyllä meidänkin Hymeriin tehtiin todella iso remontti ,ennen kuin autossa tarkeni talvella. Oli ALDE lämppäri . Patterit olivat tehtaalla laittaneet väärin .
Uudelleen asennus ,niin lähti lämpiään koko rilla. Mutta ainoa miinus oli ,kun oli Fiatin romu alustana. Fiatissa riittikin sitten puuhasteluaTrumalla pääsi vähemmällä, vain hieman jaettiin puhallusilmaa uudelleen ja takatalli ei enää ollutkaan auton lämpimin paikka. Kaikissa kolmessa autossani on ollut Truman 6 kW puhalluslämmitin ja lienee seuraavassakin, itse lämppärissä ei ole ollut pienintäkään vikaa noin 14 vuoden aikana ja lämpöä on piisannut. Hymerissä kaasun kulutus pakkasilla on ollut pienintä tähän mennessä.
- wdcddd
Minullakin oli kahdessa autossa ALDE ,nyt jo toisessa autossa Truma ,Enkä enään ALDEA laita.
Mutta onneksi pääsin Fiateista eroon ,enkä enään koskaa Fiattiin sekoa.
Kolmesta Fiiatista on kokemusta - sharkistiko??
tota painoa en huomannutkaan ajatella. Hintahaarukka n 30t€ karsii uudet autot pois. Punnitaanko a-autoja tienpäällä kuinka usein??
Fiattia kovin paljon haukutaan vaikka on yleisin alusta vai johtuuko juuri siitä kun paljon tehdään niin osuu susia sekaankin. - wswsdcf
Eiköhän Fiatin paljous ole kiinni siitä rahasta. Kaikkihan Mersulla ajaisi ,mutta kun taas törmätään rahaan. Se tekee silloin Mersusta monenmielestä silloin huonon kun rahaa puuttuu.
Ei ne auto punnitse . Mutta rekisterikirjaan on laitettu paino.
Alle 3500 kg painavaa autoa saa ajaa HA kortilla- vaihtoehtoja paljon
Fiatin markkinaosuus matkailuautoissa on ollut jo vuosia 65-70 %. Eikä se ole pelkästään hinnasta kiinni vaan myös siitä yhteistyöstä mitä se tekee alustojen kehittämisessä matkailuautojen vamistajien kanssa. Itsellä on pelkästään hyviä kokemuksia tuosta Fiat-alustasta. Myöskin uusimmassa saksalaisessa Pro Mobil-lehdessä olleessa vertailussa Renaultin alustaan Fiat selviää kohtuullisen hyvin. Kommenttina artikkelin lopusta: Useimmat matkailuautoilijat valitsevat kuitenkin italialaisen ensisijaiseksi partnerikseen. Fiatilta on myös juuri tulossa uudet Euro 5 vaatimukset täyttävät dieselmoottorit markkinoille. Lisää tietoa Fiat Camper alustoista seuraavasta linkistä:
http://www.fiatcamper.com/chassis.php
Kalliimpi Mersu ei ole vakuuttanut alustana viattomuudellaan matkailuajoneuvojen alustana - valitettavasti. Vikoja on ollut runsaasti joissakin vuosimalleissa ja korjaaminen ja osat kalliita. Rahallakaan ei aina saa luotettavuutta vaikka monet niin luulevat. - hgfdsa
vaihtoehtoja paljon kirjoitti:
Fiatin markkinaosuus matkailuautoissa on ollut jo vuosia 65-70 %. Eikä se ole pelkästään hinnasta kiinni vaan myös siitä yhteistyöstä mitä se tekee alustojen kehittämisessä matkailuautojen vamistajien kanssa. Itsellä on pelkästään hyviä kokemuksia tuosta Fiat-alustasta. Myöskin uusimmassa saksalaisessa Pro Mobil-lehdessä olleessa vertailussa Renaultin alustaan Fiat selviää kohtuullisen hyvin. Kommenttina artikkelin lopusta: Useimmat matkailuautoilijat valitsevat kuitenkin italialaisen ensisijaiseksi partnerikseen. Fiatilta on myös juuri tulossa uudet Euro 5 vaatimukset täyttävät dieselmoottorit markkinoille. Lisää tietoa Fiat Camper alustoista seuraavasta linkistä:
http://www.fiatcamper.com/chassis.php
Kalliimpi Mersu ei ole vakuuttanut alustana viattomuudellaan matkailuajoneuvojen alustana - valitettavasti. Vikoja on ollut runsaasti joissakin vuosimalleissa ja korjaaminen ja osat kalliita. Rahallakaan ei aina saa luotettavuutta vaikka monet niin luulevat.On se vaan ihme ,että kaikki kalliimmat autot on alustoltaa Mersu.
Mikse ne laita Fiattia jos se vaan on niin helvetin hyvä ,kun annat ymmärtää.
Minä en enään huoli Fiattia ,kolmesta on tullut kovat opetukset . Näillä kolmen auton hinnalla olisi saanut ostettua autonkin jo aikaisemmin
Vielä kun ostat automaatti Fiatin ,niin johan alkoi mielenkiintoinen elämän vaihe auton kanssa - tonneja palaa
hgfdsa kirjoitti:
On se vaan ihme ,että kaikki kalliimmat autot on alustoltaa Mersu.
Mikse ne laita Fiattia jos se vaan on niin helvetin hyvä ,kun annat ymmärtää.
Minä en enään huoli Fiattia ,kolmesta on tullut kovat opetukset . Näillä kolmen auton hinnalla olisi saanut ostettua autonkin jo aikaisemmin
Vielä kun ostat automaatti Fiatin ,niin johan alkoi mielenkiintoinen elämän vaihe auton kanssaJa Mersun kanssa on palanut rahaa lähes joka vuosi toistuvasti polttoaineruiskutuksen vikojen ja erilaisten etupään nivelten korjailemiseen. Ja Mersulla on korjaamolla ja osilla Mersun hinnat. Ei tullut autuus Mersun mukana vaikka paljon maksoi, ei ollut autoa kummempi. Tähdestä saa näköjään maksaa lisämaksua.
Suomessa eivät liene punninneet mutta jo Ruotsissa olen kuullut ajoittain tapahtuvan. Euroopan puiolella sitä sattuu kuulemma useamminkin varsinkin jos takapää roikkuu. Varsin tarkka kannattaa olla sen kuorman suhteen joka taas asettaa rajoituksia moneen asiaan. Itsekin typeryyttäni otin viimeauton 3500 kg kokonaismassalla vaikka sen olisi saanut isommallekin. Liikun kuitenkin vain kahden ihmisen kuormalla joten se antaa vähän anteeksi. Liikun Euroopassa yleensä vain lomakauden ulkopuolella joten m-autojenkin valvontaan ei kiinnitettäne niin paljoa huomiota.
Vähänhän se on kova seFiatin alusta vaan eipä se juurikaan ole ongelmia aiheuttanut lukuun ottamatta sitä kirottua sulaketta edellisessä autossa joka sen huohotinputkenlämmittäjän vuoksi alvariinsa savusi ja lopetti muitakin toimintoja kuten ilmastoinnin. Kolmas Fiiu on menossa, ekalla ajoin n. 130 tkm, toisella saman moisen matkan ja kolmannessa on lähes 70 tkm mittarissa 3 vuoden käytön jälkeen. joten ei ne ihan joka kilometrille ainakaan toppaa.
- lölkjfglk
Meillä on käytetty Ducato 2.8 turbokoneella Hymer. Edellinen ajoi autolla tuollaiset 120 t kilometriä. Eikä ainakaan huoltokirja kuki mistään ylimääräisistä töistä. Auto oli pääasiassa huollettu Saksanmaalla ja kun tarkastin paikkoja oli osat sen verran uuden näköisiä, että huollot on tehty oikeasti, eikä vain paperilla. Pakoputki oli alkuperäinen kun sen nyt tuossa vihdoin jokin aika sitten. Ahtoputkissa ei ollut öljylauttoja ja konekin käy nätisti.Olemus on kevytkuorma-automainen. Ilmastointia ei ole eikä oikeastaan ole kaivattukaan.
Meillä on tullut kilsoja tän kesän aikana jo tuollaiset 5T. Ainakaan vielä ei ole mitään isompaa valitusta. Melutaso on tietysti hytissä korkeahko, mutta työkalun alustaksi tarkoitetussa pelissä onkin.
Ei tässä kyllä mitään valittamista ole. Justiin tultiin viime yönä Ähtärin elukkaparkista ja lapset oli huuli rullalla, kun olisivat tykänneet olla tienpäällä pitempään kuin pari päivää. Kattellaan nyt jatkoa. Onhan tässä kesää jäljellä.
Mitä tuohon Sharkyyn tulee, en lähtis ympärivuotiseen suomikäyttöön ostaan. Mielummin vaikka vähän käytetty Dethleffs, Hymer, Burstner , LMC tms. Matkailuautoissa on tullut tehtyä selkoa autoista silloin kun alettiin itselle ostamaan ja näitä autoja on ns. 3 vuodenajan autoja ja sitten erikseen talviautoja. Jos reissuun lähtee esim vain kaksi ihmistä tulee jo mukaan sitten retkeilyautotkin. Vesikeskuslämmitteinen lämpiää kylmästä oleskelulämpöön hieman hitaammin kuin ilmalämmitteinen. Tärkeään on myös se että lämpö jakautuu tasaisesti, eikä pistemäisesti. Myös asunto-osan rakennusmateriaaleissa on isojakin eroja, koska esim Hymer rakentaa myös muitakin merkkejä ja hintataso kulkee käsi kädessä sen laadun kanssa. - justus654
Lämpö pistemäisesti. Voi vittu sun teoriaa . Luuleks ettei ilma leviä joka puolelle autoa tai vaunua.
- iollll
Paremmin se lämpö leviää puhaltamalla ,kuin pattereista
- lisää mukavuutta
Suurimmassa osassa uusia autoja on myös sähköllä toimiva lattialämmitys mikä auttaa selvästi tasaamaan mahdollisia lämpötilaeroja autossa. Sellaisen saa vanhaankin autoon asennettua helposti, lämmitysfoliota muntajineen myydään metritavarana. Lisää mukavuutta kun kaikki lattiat ja matot ovat lämpimät olipa lämmityslaite ajoneuvossa tai vaunussa millainen tahansa.
- neuvosto
Kyllä tarkenee, kun vähän ennen lähtöä tuikkaat pallogrillin tulille ja boostaat sitä vähän pölkkärillä, että saat kunnon kekäleet heti reissun alkuun.
- Miellyttävämpi lämpö
Aloittaessa karavaanari hommia tulee laittaneeksi epähuomiossa truma lämmitteisen kopin (kuten minäkin) , mutta kokemuksen karttuessa kampe vaihtuu keskuslämmitteiseen.
- neuvosto
Miellyttävämpi lämpö kirjoitti:
Aloittaessa karavaanari hommia tulee laittaneeksi epähuomiossa truma lämmitteisen kopin (kuten minäkin) , mutta kokemuksen karttuessa kampe vaihtuu keskuslämmitteiseen.
Pallogrilli keskikonsolilla on varsin kekeinen lämmönlähde.
- neuvosto
Miellyttävämpi lämpö kirjoitti:
Aloittaessa karavaanari hommia tulee laittaneeksi epähuomiossa truma lämmitteisen kopin (kuten minäkin) , mutta kokemuksen karttuessa kampe vaihtuu keskuslämmitteiseen.
Pallogrilli keskikonsolilla on varsin kekeinen lämmönlähde.
- efgb
Saitko silloin enemmän velkaa. Turhaa hopinää toi lämppäri . Molemmista ttodella hyvät kokemukset .Molemmilla tarkenee todella hyvin. Mutta mitä sitä ensin vettä lämmittää
- Lämmön laatu
Sen takia nestelämmitteinen, kun se ei kuivaa hengitysteitä liiaksi, kuten truma.
- Truumatikki
Lämmön laatu kirjoitti:
Sen takia nestelämmitteinen, kun se ei kuivaa hengitysteitä liiaksi, kuten truma.
Just ja siksi Truma-lämmitteiset autot ja vaunut ovat yleensä kuivia. Truma on nopea, luotettava ja helppotoiminen sekä kevyt lämmitysjärjestelmä. Alde oli vaunussa eikä enää Aldea.
- wdcggg
Älä kirjoita veteliä. Haluaks uskotella muijalles että tuli hyvä ostettua.
- ilma on kevyttä :)
Trumailmalämmitys ei aiheuta vuotojjen seurauksena kosteusongelmia.
Reilusti pienemmän painonsa takia saadaan autolle enemmän kantavuutta (ilma ei paina paljon , neste painaa).
Ilmalla saadaan nopea lämmitys, nestelämpö hidas.
Sähköpatruuna yksikeratisempi kuin vesi systeemissä.
Ilmalämmitys edullisempi = parempi hyötysuhde Miski lämmittää ensin vettä, jolla lämmitetään ilma? Siis lämmitetään suoraan se ilma :))
Pienempi perustamiskustannus (vaikutttaa auton kokonaishintaan).
Helpompi huolto.
Toimintavarmuus parempi.
jne... - edfvnbg
Trumalla pysyy koppi paljon kauemmin kosteana ,kuin Aldella. Koppi hikoilee ,kun ei oikein tahdo ilma kiertää. Aldella ilma kirtää puhalluksella väkisin
- tyhjnhbg
Tuli väärinpäin edellä oleva teksit.
Tarkoitin ,että Aldella pysyy koppi kosteana kauemmin, Ja tämä on totta.
Truma kierrättää ilmaa puhalluksella ,ja samalla koppi pusuu paremmin kuivana
- Kausiluontoinen
Keskikesän laitteena truma menettelee kun lämmitintä ei tarvi käyttää kuin harvoin kylminä öinä. Sitten kevät,syksy ja talviaikoina kun lämmitintä tarvitsee käyttää enemmän, ilmanlaatu on parempi nestekeskuslämmitteisissä kopeissa, lisäksi nestelämmitteinen menee pienemmällä kaasunkulutuksella.
- vuotoa
Monella on ollut erilaisia vuotoja ja niihin liittyviä ongelmia nestelämmityksen kanssa. Samoin nestelämmitys vaatii enemmän huoltoa ja valvontaa toimiakseen luotettavasti. Näihin asioihin voi tutustua vaikkapa hakemalla asiasta kysymyksiä ja keskusteluaiheita karvaanareiden erilaisilta keskustelupalstoilta.
- Rättikuivaus???
suomen olosuhteissa käytetään 6000-trumaa ja tehot riittää yllin kyllin. Niissä on myös sähkölämmitys. Pienempitehoiset voi olla vähemmän tehokkaita, ne jotka on suunniteltu eteleuroopan markkinoille. suomeen markkinoidut on tehotrumalla varustettuja. eri asia on omatuodut vermeet, jotka on esim saksan markkinoille tarkoitetut.
Tutkimusten mukaan eri lämmitysjärjestelmillä ei ole eroja kaasun kulutuksen suhteen. taas vermeen lämpöeristykset vaikuttaa tietenkin, mutta sehän on taas asuntokopasta kii.
Aikasemmassa vaunussani oli nestelämmitys ja se päsi vuotamaan nestee lattialle. siinäp ongelma miten saada lattia kuivaksi, kun lattia imi pakkasnestee sisälleen. ei riittänyt rätillä pyyhkiminen :), vaan piti purkaa lattiaa ja vaihtaa uutta materiaalia kostuneen tilalle. eipä ollut halpaa lystiä, ei. - näin meillä
itellä öli truma 6002 sähkö 3 kw ja auto oli adria vm 06.
lämmitys ei ollut koskaan tasainen, kokoajan piti säätää eikä sitä koskaan saanut tasaseksi eli jos taka petillä hyvä niin alkovissa paleli, jos alkovissa hyvä niin takapetille paistu.
joku viisas sano että läppiä putkistossa voi säätää ja ilmaa ohjata eri kohtaan, no sehän on ihan höpö höpö ei lämmin ilma tule alkoviin vaikka kuin säätää joten meille ei ikinä trumaa, vaan alde.- as.autoilija
Mulla oli edellinen auto Solifer ( eli Hymer) ja siinä oli Truma 6000 ja suulake myös alkovissa. Pari uuttavuotta kokeilin talvimatkustustakin eli liki -30 pakkasta ja autossa tarkeni hyvin, mutta käynnistys oli ongelma, kun starttimoottori ei oikein toiminut. Tosin huollon jälkeen ei ongelmia siinäkään.
Kosteusongelma johtuu usein siitä, että ilma ei kierrä. Sen on ratkaissut ainakin Dethleffs siten että sohvien ja seinän välissä on reilu rako, jota kautta ilma kiertää eikä huurtumista tapahdu. Tosin minun nykyinen autoni on Sunlight eli Dethleffsin kevytversio, koska en talvella enää ajele. Hyvin silläkin pikkupakkaset -15 asti on tarjennut. Pahempia en ole kokeillut. Sen verran tutkin anatomiaa, että löysin putkistosta mahdollisuuksia lisätä puhalluspisteitä, mutta toistaiseksi ei siihen ole ollut tarvetta.
Vois kyllä joskus kokeilla ekstreemiolosuhteissakin ja katsoa, kuinka äijän käy, muuttuuko varpaat valkoisiksi. - wkwjdfll
Lämmön tulo eri pisteisiin ja eri puolille riippuu tyystin siitä, että onko lämpöputkia tai pattereita eri puolille asennettu riitävästi. Jos ei niin kylmää on olipa kyseessä Truma tai Alde. Tällöin on putkissa tai pattereiden pituuksissa säästetty. Oikea rakenne ratkaisee enemmän kuin lämmityslaitteen merkki.
Oli vähän samaa ongelmaa aikoinaan Pegaso 63:n kanssa mutta välipuhallin alkovin lämmitysletkuun paransi taudin. Ottaen huomioon varsin alhaisen alkupaineen Trumalla niin lämpöputkien virtaukset vaihtelevat suuresti niiden pituuden mukaan. Lisäksi vaikuttaa suuttimien määrä ja se jos vaikka siellä alhaalla on suutin samassa putkessa joka sinne alkoviin tulee.
Välipuhallin ei suuria maksanut ja näppäri mies ei siihen paljoa apua tarvitse kun sen asentaa. Edes sen kulutus ei kaksinen ollut (12V sähköä)
- efgvb
Ukko vituttaa ,kun on ostanut Alde lämmitteisen auton ,kun Truma on selvästi parempi. Pakkohan se on jotekin itselle ja muijalle uskotella.'
On niitä nesteitä todella vittumainen kuivailla lattialta ja välipohjasta ,kun vuotavat liitokset - Jappaa
Nestekeskuslämmitys on ehdottomasti paras mutta keskieurooppalaiset apinat eivät osaa niitä rakentaa; patterimetrejä liian vähän ja kalusteet niin umpinaiset että ilma ei kierrä. Eli jos saksalaisen väkerryksen ostaa niin Trumaa kehiin. Italialaista/ranskalaista ei kukaan täysjärkinen kai enää ostakaan?!
- vfdeee
Vituttaako sinua kun on mennut ostamaan Truman???
- kake543
Jos ilmaa lämmitetään,niin kuin on ilmeisesti tarkoitus eri lämmittimillä. Ei siinä lämmityksessä nestepattereita tarvita pösilö:
- sviduilija8
Tarkenee!! Eräs kaupparatsu asui talvireissuillaan autossa jopa 2 kuukautta kerrallaan. Hoitaen kaikki toimistotyöt siinä.
Lämmitysjärjestelmien paremmuus ei selviä vastaajien sviduillessa toisilleen.
Ilma- vai nestekiertoinen lämmitys. Truma vai Alde, siinä on ikuisuuskysymys. Molemmilla tarkenee kovillakin pakkasilla asua. Lämmityslaite asia on puhtaasti tottumus ja mielipide kysymys. - haikalat
Kannattaa vaan italianihmeessä varoo ettei jäädy pää seinään yön aikana. Italialaisia kannattaa väistellä kuin ruttoa, niin autoissa kuin jäätelökioskeissakin. Sharky oli tommonen hieno Carawallin "oma" merkki ja nyt sitä taitaa myrkyttää rintajuppi. Nooh, siellähän ne Carawallin entiset heimopäälliköt nykyisin vaikuttaa... Ja voin kokemuksesta vakuuttaa että ongelmia ko. merkissä piisaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733325
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681899Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311891Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161441- 281391
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja251296Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61286Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631207Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.53955