Onko mahdollista, että puuro aiheuttaa jostain syystä matalan mielialan, mutta esimerkiksi leipä ei?
Olen syönyt usein 4-viljan puuroa, ja olen pannut usein merkille, että sen jälkeen ikään kuin masentaa, tai on alhainen mieliala, joka kestää joitakin tunteja. Kuitenkin sitten pystyn syömään leipää ongelmitta.
Mistähän johtuisi?
Puurosta matala mieliala?
8
124
Vastaukset
- Ryyniskä
Käytätkö puuron kanssa jotain makeaa? Onko puurosi vähäkuituista? Verensokeri heittää häränpyllyä?
- mielialainen
Täysjyvähiutaleita, makeutan hunajalla, banaania, mansikkaa. Toisaalta, voin laittaa leivän päälle hunajaa huoletta, eikä olo tule huonoksi.
Nuo ovat jotain pikahiutaleita, 3min keittoaika, olisiko siinä jotain ongelmaa? Koetin keittää pidempään, mutta ei ollut hyötyä. Miten vilja noin nopeasti tulee syömäkelpoiseksi? Leipää kuitenkin paistetaan sellainen 20-30 minuuttia.
- puuro on hyvää
"Tervemielialaisella" ei mitään eroa puurolla tai leivällä.
Normaali puurolautasellinenhan vastaa noin kahta leipäpalaa hiilihydraateilla mitattuna.
Nuo valmiit 4-viljan ym. hiutaleethan ovat esikypsytettyjä, joten siksi kypsyvät nopeasti, mikrossa esim. just 2-3 minuutissa. - mielialainen
Niin, outoahan se on, mutta selvä ero itseeni. TIedä sitten mikä syynä. Itsekin tykkäisin syödä puuroa, koska siitä saa hyvin ravinteita, ja on täyttävää. Alkanut tuntumaan, että taitaa olla pakko vähentää puuron syöntiä, kun se oireiluttaa tällä tavalla oudosti.
- carp
niii-in kantsis alkaa miettiä onko ruokavaliossa muutenkin liikaa hiilareita..
- mielialainen
Ei ole :) En syö käytännössä ollenkaan tuotteita joissa on valkoista, tai edes ruskeaa sokeria, karkit, leivonnaiset yms. Käytän vain kokojyväjauhoja leipoessani jotain, ja muutenkin kokojyvä tuotteita, puuro, riisi yms.
Hunaja, rusinat, viikunat, banaanit, perunatkin yms ovat terveellisiä hiilareita, niin syön jonkin verran. Viljatuotteiden syöntiä olen harkinnut muutenkin vähentää kyllä edelleenkin, vaikken niin suurkuluttaja olekaan, koska mielestäni ne eivät ole ihmisen ruokaa.
- mielialainen
Tuli nyt mieleen, että jospa syy onkin siinä, että puuroa on paljon helpompi syödä, kuin leipää. Joten puuroa "huolimattomasti" syödessä suun entsyymit ei ehdi vaikuttamaan niin paljoa viljaan, kuin leipää pureskellessa.
Teempä kokeen ja "pureskelen" muutamana päivänä myös puuronkin.- Syitä on monia
Minulle leipä taas on paljon pahempi kuin puuro. En edes syö kaikkia puuroja, mut kun vertaan ruisleipää ja ruispuuroa, niin ruispuuro sopii mulle paremmin, kuin ruisleipä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874078Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10899
- 131875
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750