Ennakonpidätys

työntekijä tyhmä

Terve. Toimitin verokortin työnantajalle 8,5% ennakonpidätyksellä (Olen siis opiskelija ja kesätöissä). Nyt kun olen kahta viimeisintä palkkanauhaa lukenut, niin olen huomannut että otettujen ennakonpidätysten suhde nettopalkkaani onkin ollut oikeasti n. 14-15%? Eli onko tähän joku järkeenkäypä selitys, miksi ennakonpidätystä on noin paljon mennyt. Vuotuista tulorajaani (15 000 muistaakseni?) en ole rikkonut. En viitsisi mennä palkanlaskentaan ruikuttamaan ja näyttämään tyhmältä jos en jotain pikkuseikkaa huomannutkaan.

12

3077

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 201

Kannattaa ottaa yhteys palkanlaskentaa, siellä saattaa olla virheellinen tallennus tietokantaan. Tosin veronpalautusta voi olla tulossa, jos maksat liikaa veroja.

• työntekijä tyhmä

J pitänee ottaa yhteys sinne. Tuolle rahalle on enemmän tarvetta nyt kuin 2012 jouluna...

• työntekijä tyhmä

Ja kyselläänpäs nyt vielä samasta threadista:

Olin viime kesän (2010) töissä vartiontialan liikkeessä, alkaen toukokuusta. Tein reilusti yli 40 tuntista viikkoa touko-elokuun ja keskiansioni kuukaudessa olivat n. 2200-2300 euroa. Tämän jälkeen jäin erikseen kutsuttavaksi töihin samaan firmaan opiskeluni ohelle. Vartijakurttini kuitenkin vanheni ja en syyskuun jälkeen tehnyt yhtäkään vuoroa, kunnes seuraavan vuoden huhtikuussa irtisanoin itseni. Nyt ongelma onkin, että lopputilini yhteydessä saamani lomaraht (10 päivää) jäivät kovin vaisuksi. Siis Lomapalkkani oli 280 euroa, eli onko tämä nyt sitten jaettuna kaikilla noillakin kuukausilla, kun en varsinaisesti töitä tehnyt mutta firman kirjoilla olin? Käteen tästä koko paskasta vähennysten jälkeen mulle jäi 50 euroa. Kymmenestä lomapäivästä 50 euroa?

• eräsvaan

Pientä palkanlaskentaa;

Työntekijän palkasta pidätetään seuraavat asiat:

Vero verokortin mukaan, tässä tapauksessa 8,5 %

Työntekijän TYEL (eläkemaksu) vuosittain vahvistettavan prosentin mukaan, vuonna 2011 prosentti on 4,7 %

Työntekijän työttömyysvakuutusmaksu, vahvistetaan vuosittain, vuonna 2011 prosentti on 0,6 %

Eli palkastasi lähtee 8,5 4,7 0,6 = 13,8 % jotka työnantaja tilittää verottajlle/vakuutusyhtiölle.

Tuo vuoden 2010 lomapalkka kuulostaa kyllä hivenen pieneltä mutta on mahdollista että työsuhteesi on ollut olemassa kokoajan ja yrityksessä on katsottu nuokin kuukaudet mukaan. Ei ehkä lainmukainen tulkinta joten tässä suosittelen asian tarkastamista.

Vartiointialan lomapalkka lasketaan keskituntiansiona lomanmääräytymisvuoden työtuntien mukaan. On mahdollista että sulle on laskettu työtunnit syykuu-huhtikuu mukaan vaikkei palkkaan ole maksettu...

Mitähän liitto taikka työsuhdejuristit tähän osaavat vastata

• ei jaksa enää selitt

Oletko toimittanut palkanlaskentaan A-verokortin? Jos olet, sen takia sinulla menee enemmän kuin 8,5%. Se a-verokortti kumuloi tuloja pitkin vuotta, jolloin lopulliseksi verotukseksi tulee 8,5%.

Käyttäkää hyvät ihmiset B-verokorttia, niin ei tarvitse ihmetellä! Helpottaa myös palkanlaskijan elämää, kun ei tarvitse aina selittää, että miksi näin (no siksi, koska olet ruksannut vaihtoehdon A tai olet jättänyt ruksaamatta kokonaan, jolloin verotuksessa käytetään A-korttia!).

• palkanlaskija

Ellet ole tehnyt syyskuun jälkeen yhtäkän vuoroa ja työsuhteesi päättyi huhtikuussa, et toki ole ansainnut lomaa tuona aikana. Lomaa ansaitaan vaan silloin kun tehdään töitäkin. Olet ansainnut lomaa touko-elokuulta (mikäli työtunteja tai työpäiviä on ollut riittävästi tuona aikana). Työpäiviä pitää kuukaudessa olla 14, jotta siltä kuukaudelta ansaitsee lomaa.

"eräsvaan" kirjoittaa ihan oikein, vero ei ole ainoa mitä palkasta pidätetään vaan sitä pitää pidättää myös muut lakisääteiset kulut, jotka ovat n 6 % veron päälle Katsoppa palkkalaskelmaasi, mikä on ennakonpidätyksen osuus ja mikä eläkevakuutusmaksun ja työttömyysvakuutusmaksun, näistä se kertyy.

• työntekijä tyhmä

Jees, eli mulla on siis palkkanauhassa ihan erikseen eriteltynä nuo TyEL-maksut ja työttömyysvakuutusmaksut, jotka siis lähtevät palkasta tuon ennakonpidätyksen LISÄKSI. Käytännössä siis 1800e kk-palkasta jää käteen n. 1440 euroa vaikka veroprosentti on vain tuo 8,5%, eli kokonaisuudessaan palkasta haihtuu yhteiskunnan hyväksi n. 20%.

Lisäksi verokorttia antaessani muistaakseni ruksitin juuri tuon B-kohdan, jossa oli edelleen muistaakseni kuvaus että sopii mikäli tienestit ovat kausiluontoisia niin kuin ne minun tapauksessani ovatkin. Kyselen tuolta palkanlaskennasta maanantaina vielä asiasta.

Ja ilmeisesti pitää entiseen firmaankin olla yhteyksissä tuosta lomarahasta, vähän kyllä kusetuksen makua jos ovat nuo kuukaudetkin laskeneet mukaan kun en ole heille töitä tehneet. Tosiaan lomapäivät kertyy työtä tekemällä, niin olettaisin että myös lomaraha määräytyy noiden kuukausien mukaan jolloin töitä on tehty...

• Kaikki ei täsmää

Jos veroprosentti on 8,5, siihen päälle tvm ja tyel (4,7 0,6), se on yhteensä 13,8%. Ei siitä tule millään 20%!

• palkanlaskija

Kysy ihmeessä palkanlaskennasta, ei meitä kannata pelätä eikä tyhmiä kysymyksiä ole. Päinvastoin, olemme mielissämme jos tekemämme virhe huomataan mahdollisimman ajoissa ja päästään korjaamaan.

• epäselvää

Sama ongelma kuin aloittajalla, eli ennakkopidätykseni oli suurempi kuin mitä ennakkopidätysprosenttini pitäisi olla ja palkkaa on haihtunut mielestäni turhan paljon yhteiskunnalle. Saako tämän ylimenevän osuuden kuitenkin aikanaan palautuksina takaisin vai onko sekin raha nyt ikuisesti menetetty?

• palkanlaskija

Onko sinulla A-verokortti? A-verokortissa on palkkakausikohtainen tuloraja ja aika monelle tulee yllätyksenä, että ei se tuloraja sitten riitäkään.

Lopullisessa verotuksessa huomioituu kyllä.

Suosittelen kyllä itse B-verokorttia. Olen saanut aivan liikaa huutoa ja paskamyrskyä niskaani sen takia, että työntekijä on toimittanut A-verokortin, eikä ymmärrä että mitä se tarkoittaa. Kiva, kun kaadetaan paskaa niskaan asiasta, jolle en voi mitään.

• epäselvää
        palkanlaskija kirjoitti:

Onko sinulla A-verokortti? A-verokortissa on palkkakausikohtainen tuloraja ja aika monelle tulee yllätyksenä, että ei se tuloraja sitten riitäkään.

Lopullisessa verotuksessa huomioituu kyllä.

Suosittelen kyllä itse B-verokorttia. Olen saanut aivan liikaa huutoa ja paskamyrskyä niskaani sen takia, että työntekijä on toimittanut A-verokortin, eikä ymmärrä että mitä se tarkoittaa. Kiva, kun kaadetaan paskaa niskaan asiasta, jolle en voi mitään.

Niin siis se oma vuositulorajani ei ylity mitenkään tässä kesäkuukausien aikana, korkeintaan ylittyminen on mahdollista vain niissä tunti- tai päiväkohtaisissa tulorajoissa. Luulin aikaisemmin, että vain vuositulorajalla olisi merkitystä ennakkopidätyksen kannalta, mutta ilmeisesti palkastani on lohkaistu viipale pois juurikin näiden tuntikohtaisten tulorajojen ylittymisen takia. Ei tämä kuitenkaan maailmaa kaada, kunhan aikanaan saan palautuksina ylimääräiset takaisin :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe