Ollaan lähdössä kesälomareissulle ja otetaan mukaan akullä toimiva kylmälaukku peräkonttiin. Mietityttää tässä, että uskaltaako kylmälaukkua jättää yöksi hurisemaan peräkonttiin vai syökö se akun nopeasti loppuun?
Löytyyköhän markkinoilta pieniä irrallisia akkuja (joissa potkua riittää muutamaksi päiväksi) jonka voisi ottaa omaksi akuksi mukaan kylmälaukulle ?
Akulla toimiva kylmälaukku ?!?
18
14884
Vastaukset
- jygtytrewqa
ei uskalla..perukaa reissu.....
- perusfysiikkaa
Tuollaiset vekottimet ottavat n. 4 A virtaa, joten akulla ne eivät toimi kuin luokkaa
15h. Tämä tietysti riippuu ulkolämpötilasta ja siitä onko laitteessa termostaatti ja
jos on niin miten säädetty. Käytännössä yön yli pitää saada verkkosähköä ja sillä kylmentää eväät.- KOMPRESSORI tarpeen
> Tuollaiset vekottimet ottavat n. 4 A virtaa
..ja jos/kun akkua ei haluta syväpurkaa tai pitää säästellä mehuja käynnistystä varten, akulla pärjää max. 10 tuntia.
Eikä nää peltier-elementillä toimivat 50 € lelut silti onnistu jäähtymään kuin 15-20 °C ympäristöään viileämmiksi, joten hellekelillä tai kuumassa autossa sisälämpö nousee ajan mittaan jopa 15 asteeseen = elintarvikkeet voivat pilaantua.
Oikeasti, pitää unohtaa peltier-pellet ja latoa hieman enemmän rahaa tiskiin:
*** Vaihtoehto 1, hintaluokka ilmeisesti 300 eurosta ylöspäin (pelkkä laukku, kaasupullo yms. vermeet pitää hankkia erikseen)
Absorptiokoneistoon perustuva kylmälaukku/matkajääkaappi, joka toimii 12/230 V jännitteellä sekä nestekaasulla
- PITKÄ toiminta-aika kaasulla, kulutus näkyy olevan reilu 10 g kaasua tunnissa ts. 2 kg pullo riittää viikon ja 11 kg kuukauden
- nettikommenttien perusteella iso virrankulutus (esim. 7 A) ja heikko jäähdytysteho 12 voltilla käytettäessä, mutta 230 V & kaasu OK
- ei voi käyttää pysäköidyssä autossa, kaasu tuottaa liikaa hiilidioksidia, lämpöä ja kosteutta, 12 V kulutus taas imee akun kuiviin hetkessä
- ei tykkää kallistelusta, kylmäntuotto loppuu
- pitää raahata myös se kaasupullo mukana ... vaikka *muistaakseni* on ainakin ollut olemassa myös pienellä, laukun sisään mahtuvalla kaasupatruunalla toimivia laukkuja, mutten tähän hätään semmoista keksinyt
*** Vaihtoehto 2: 12 V (tai 12/24 V) kompressorikoneistolla toimiva kylmälaukku/matkajääkaappi, hinnat luokkaa 600-1000 €, tarjouksesta voi toki saada edukkaammin
- kompressorikoneisto syö käydessään 3-4 A, mutta kompressorin ei jääkaappikäytössä tarvitsekaan käydä kuin silloin & tällöin, joten kulutus voi jäädä alle 10 Ah vuorokaudessa eli 60 Ah akulla pärjää kevyesti viikonlopun yli
- tehoa piisaa sen verran hyvin, että useimpia malleja voi käyttää myös tilapäiseen pakasteiden säilytykseen (säätöalue esim. 10...-18°C), toki sähköä kuluu tällöin ihan eri malliin kuin 5 °C jääkaappina
- 230 V käyttö vaatii yleensä erillisen 230/12 V muuntajan, toki tämä voi tulla mukana/olla sisäänrakennetukin
*** Vaihtoehto 3: 230 V jääkaappi invertteri
- 40 l kannettavan jääkaapin näkyy saavan vajaalla 300 eurolla, mutta sen lisäksi pitää hankkia 12/230 V invertteri, joka myös lisää hieman virrankulutusta
Jos laukku pitää todellakin pystyä jättämään yöksi tai kahdeksi auton takakonttiin, niin toimivia ovat ainoastaan vaihtoehdot 2 & 3. Ja näistäkin n:o 2 on se varmin, kun ei ole turhaa invertterin tyhjäkäyntikulutusta eikä mitään pelkoa siitä, ettei invertterissä riitäkään potku kompressorin käynnistyksessä ottamaan virtapiikkiin.
BTW, keskipäivän paahteessa 50 asteeseen autossa nousevaa lämpötilaa ei mikään ratkaisu kestä. - Anonyymi
KOMPRESSORI tarpeen kirjoitti:
> Tuollaiset vekottimet ottavat n. 4 A virtaa
..ja jos/kun akkua ei haluta syväpurkaa tai pitää säästellä mehuja käynnistystä varten, akulla pärjää max. 10 tuntia.
Eikä nää peltier-elementillä toimivat 50 € lelut silti onnistu jäähtymään kuin 15-20 °C ympäristöään viileämmiksi, joten hellekelillä tai kuumassa autossa sisälämpö nousee ajan mittaan jopa 15 asteeseen = elintarvikkeet voivat pilaantua.
Oikeasti, pitää unohtaa peltier-pellet ja latoa hieman enemmän rahaa tiskiin:
*** Vaihtoehto 1, hintaluokka ilmeisesti 300 eurosta ylöspäin (pelkkä laukku, kaasupullo yms. vermeet pitää hankkia erikseen)
Absorptiokoneistoon perustuva kylmälaukku/matkajääkaappi, joka toimii 12/230 V jännitteellä sekä nestekaasulla
- PITKÄ toiminta-aika kaasulla, kulutus näkyy olevan reilu 10 g kaasua tunnissa ts. 2 kg pullo riittää viikon ja 11 kg kuukauden
- nettikommenttien perusteella iso virrankulutus (esim. 7 A) ja heikko jäähdytysteho 12 voltilla käytettäessä, mutta 230 V & kaasu OK
- ei voi käyttää pysäköidyssä autossa, kaasu tuottaa liikaa hiilidioksidia, lämpöä ja kosteutta, 12 V kulutus taas imee akun kuiviin hetkessä
- ei tykkää kallistelusta, kylmäntuotto loppuu
- pitää raahata myös se kaasupullo mukana ... vaikka *muistaakseni* on ainakin ollut olemassa myös pienellä, laukun sisään mahtuvalla kaasupatruunalla toimivia laukkuja, mutten tähän hätään semmoista keksinyt
*** Vaihtoehto 2: 12 V (tai 12/24 V) kompressorikoneistolla toimiva kylmälaukku/matkajääkaappi, hinnat luokkaa 600-1000 €, tarjouksesta voi toki saada edukkaammin
- kompressorikoneisto syö käydessään 3-4 A, mutta kompressorin ei jääkaappikäytössä tarvitsekaan käydä kuin silloin & tällöin, joten kulutus voi jäädä alle 10 Ah vuorokaudessa eli 60 Ah akulla pärjää kevyesti viikonlopun yli
- tehoa piisaa sen verran hyvin, että useimpia malleja voi käyttää myös tilapäiseen pakasteiden säilytykseen (säätöalue esim. 10...-18°C), toki sähköä kuluu tällöin ihan eri malliin kuin 5 °C jääkaappina
- 230 V käyttö vaatii yleensä erillisen 230/12 V muuntajan, toki tämä voi tulla mukana/olla sisäänrakennetukin
*** Vaihtoehto 3: 230 V jääkaappi invertteri
- 40 l kannettavan jääkaapin näkyy saavan vajaalla 300 eurolla, mutta sen lisäksi pitää hankkia 12/230 V invertteri, joka myös lisää hieman virrankulutusta
Jos laukku pitää todellakin pystyä jättämään yöksi tai kahdeksi auton takakonttiin, niin toimivia ovat ainoastaan vaihtoehdot 2 & 3. Ja näistäkin n:o 2 on se varmin, kun ei ole turhaa invertterin tyhjäkäyntikulutusta eikä mitään pelkoa siitä, ettei invertterissä riitäkään potku kompressorin käynnistyksessä ottamaan virtapiikkiin.
BTW, keskipäivän paahteessa 50 asteeseen autossa nousevaa lämpötilaa ei mikään ratkaisu kestä.Airamin uusi kylmälaukku ei toiminut tupakansytyttimen kautta lainkaan, verkkovirralla toimi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Airamin uusi kylmälaukku ei toiminut tupakansytyttimen kautta lainkaan, verkkovirralla toimi
vein takaisin prismaan sen ja otin toisen, ei toiminut autossa sekään, joten sain rahat takaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vein takaisin prismaan sen ja otin toisen, ei toiminut autossa sekään, joten sain rahat takaisin.
Akrobaatti ja arkkupakastin, takuulla pysyy ruoka viileänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vein takaisin prismaan sen ja otin toisen, ei toiminut autossa sekään, joten sain rahat takaisin.
Miksiköhän ne meillä muilla toimivat ? Oliko virrat päällä autossa eli missä asennossa oli virta-avain. Pitäisi ainakin radion soida silloin kun pistokkeet toimivat . Omassa ainakin tulee virtaa keskikonsolista kahdesta paikkaa ja lisäksi pistoke tavarasäiliössä, mistä saa matkan aikana virtaa siellä olevalle kylmälaukulle.
Oliko 12 V pistotulpan sisällä olevan sulake ehjä ?
Yleensä ihmiset luulevat, että akussa on valtava määrä energiaa, mutta todellisuudessa sitä on hyvin rajallisesti eli vain muutamaksi tunniksi.
- Sytkytin...
Marketissa myydään siihen johtoon (olikohan Airamin) akkuvahteja, joka katkaisee kylmälaukun sähköt, kun akkujännite laskee (ja sapuskat pilalle?).
Peruskylmälaukuissa ei ole mitään termostaatteja, vaan se jähdyttää kokoajan vakioteholla ja sisälämpötila on suoraan verrannollinen ulkoiseen lämpötilaan (peltier elementti), eli jos autossa sisällä 45, niin laukussa 30...
Itse on hankittu erillinen verkkovirtalähde tuota varten, mutta osaava tekee sovittimen vaikka akkulaturille.
ps. onko auton tupakinsytkä liitännässä sähköt aina vain varusteasennossa? - 12volttia
markkinoilta löytyy tollasia noin 220Ah akkuja jossa potkua riittää reiluksi päiväksi,kooltaan ne on todella näppäriä ,516mm X 273mm X240mm ja painoa noin 50 kiloa.
- Kokeiltu on
Syö akun tyhjäksi yössä.
- Tojo-Köle
Oot tehny saman kuin virheen kuin minä, eli ostanut huonon/halvan kylmälaukun?
-tuttava perhe kävi tossa läpikulkumatkalla ja heilläpä olikin kylmälaukku,
joka toimi myös verkkovirralla....töpselisähköä yleensä on nykyään saatavilla, minä en ainakaan yövy enää alkeellisessa sähköttömässä paikassa, tai sit ei oo enää kylmälaukkuukaan mukana (esim. eräretket).....- Kokeiltu on
Lainassa oli tämä kylmälaukku ja kokeilusta on aikaa 20 vuotta. Elektronisella ruiskutuksella varustettua autoa ei saanut työntämällä käyntiin. Akkuun piti saada sähköä.
- Useita vuosia ollut.
Halpakaupat myy kylmälaukkua verkkolaitteineen n. 50 €, marketeissa n. 75 €.
Kannattaa yöpyä vaikka matkaparkeissa mistä saa sähköä, niin pysyy kamat kylmänä. Tai leirintämökissä, joissa on yleensä ulkoseinässäkin pistoke, mistä saa virtaa kylmälaukulle.
Laukun teho on mitätön eli vaatii koko yön huudatuksen, että jäähtyy edes lähelle jääkaappilämpötilaa. Ja pitää käynnistää jäähtymään jo vuorokautta ennen lähtöä ja tuolloinkin isot limupullot jo valmiiksi sinne sisään, niin on heti kylmää massaa, minkä viereen voi kaupasta ostaa lisää kamaa.
Jäähdytä matkaeväät ensin tavallisessa jääkaapissa ja laita vasta sitten ne kylmälaukkuun.- Anonyymi
Hyvä ohje edellä. Samoin on kaasujääkaapin kanssa. Kesällä se kannattaa käynnistää jo vuorokautta aikaisemmin ja laittaa sinne jo juomat jäähtymään, niin ne voi sitten siirtää seuraavana päivänä kylmälaukkuun, kun laittaa jääkaappiin varsinaiset retkieväät.
- ota selvää ennenkuin
Leirintämökeissä on jääkaappi omasta takaa.
- otin selvää ..
Hieno idea, sinnehän onkin kiva tunkea autosta lämpimät ruokatarvikkeet jäähtymään.
- Anonyymi
Mulla waeco ( nyt dometic ) cdf 18, ollut nyt 10v joka kevät ja kesä käytössä. Autossa nyt 6v vanha norm 60ah akku. Voi pitää aamusta seuraavaan aamuun ja lähtee moitteettomasti käyntiin, tai joka päivä autossa.
Sisälllä jääkaapin lämpötila, kompressori pyörii tarvittaessa, eristetty hyvin.
Paras kylmälaite ostos itsellä ikinä. Autoissa ihan ykkösvaruste, mökillä, terassilla, ulkona pihalla kun grillaillaan ja vietetään aikaa, autotallissa kun sielläkin tulee harrasteltua. Tosi monikäyttöinen. - Anonyymi
Viikonloppureissuun riittää tavallinen styroxinen kylmälaukku ja siihen yksi tai kaksi 1,5 l muovipulloa jotka ovat umpijäässä. Taitaa mennä pari kolme vuorokautta jos välillä voi laittaa pakkaseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831