lopetin psykoosilääkkeiden ottamisen itse, saattaa olla ongelmia

ongelmissa?

Tämmöinen kysymys. n.20 päivää sitten aloitin itse vähentämään zyprexa(olanzapin) lääkitystä 5:teen milligrammaan 10:nestä ja jatkoin sitä 5 päivää, tuli muutaman päivän päästä paljon parempi olo joten sitten lopetin kokonaan. Alkoi jaksaa esim. lukemaan asioita eikä ollut sellainen olo jatkuvasti ettei jaksa mitään, sekä muutenkin jotenkin paljon parempi olo sekä välillä ilonpurkauksia. Minulle määrättiin lääkitys 20mg vuonna 2008 lopulla ja olen käyttänyt lääkkeitä siitä asti. Mutta nyt katsoin tuota wikipedian sivua http://fi.wikipedia.org/wiki/Antipsykoottinen_lääke#cite_note-29

"Noin joka viidellekymmenennelle potilaalle kehittyy maligni eli pahanlaatuinen neuroleptioireyhtymä[29]. Malignissa neuroleptioireyhtymässä kuolleisuus on varsin suuri huolimatta aktiivisista hoitotoimenpiteistä[1], minkä vuoksi noin 10 prosenttia potilaista menehtyy[29]. Neuroleptioireyhtymä kehittyy yleensä lääkityksen muutoksen jälkeen nopeasti vuorokauden tai muutaman viikon kuluttua. Yleisimpiä oireita ovat vaikea lihasjäykkyys, vapina, kuume, vireyden heikkeneminen ja autonomisen hermoston toiminnan häiriöt.[30] Neuroleptioireyhtymä vaatii neuroleptilääkityksen lopettamista ja kiireellistä sairaalahoitoa."

"Lääkityksen lopettamiseen voi myös menehtyä mikäli aivojen välittäjäaineiden määrät (dopamiini, serotoniini, adrenaliini, asetyylikoliini) laskevat liian mataliksi ja/tai vieroitusoireet muuttuvat liian vakaviksi."

sekä muita erittäin vakavia sivuvaikutuksia siellä lukee esim." Neuroleptien pitkäaikaiskäyttö voi johtaa kyvyttömyyteen kokea nautintoa."

minulla on ollut univaikeuksia, mutta en ole ollut päivisin väsynyt. nyt pystyn nukkumaan normaalisti. Aloitin lääkkeen vähentämisen aikoihin raskaan fyysisen harjoittelun(paini)1/2 kertaa viikossa ja sitä on nyt kestänyt 2-3 viikkoa. joka harjoituksissa olen oksentanut, mutta nyt maanantaisen harjoituksen jälkeen tuli paha olo joka on kestänyt tähän päivään asti, heikko olo ja ei tee mieli syödä ja jos syö jotain niin pitää syödä hitaasti ja vähän, muuten tuntuu siltä että tulee ulos oksennuksena. eilen tuli myös ripulin näköistä ulostetta Olenkohan hengenvaarassa?

Olen tosi vihainen lääkäreille ja sairaanhoitajille siitä, että minulle ei kerrottu yhtään mitään noista sivuvaikutuksista eikä lopettamisen vaaroista, sanottiin vain että ei saa itse lopettaa enkä minä tiennyt että minkä takia. En todellakaan olisi lopettanut jos olisi kerrottu että saattaisin kuolla. Vähän pelottaa lääkärille soittaminen koska pelkään että minut laitetaan takaisin lääkitykselle joka ei todellakaan olisi mukavaa.

kiitoksia.

6

1091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmissa324342
    • aloittaja324234

"että minulle ei kerrottu yhtään mitään noista sivuvaikutuksista"

lisään vielä, että ainakin sanottiin että paino nousee, en ole varma puhuttiinko väsymyksestä, mutta mitään muuta ei sanottu.

• Lopetit aika

nopeasti. Jos lääkettä on käyttänyt pitkään, niin se kannattaa lopettaa hitaasti. Lääke on todella vaarallinen, voi tulla esimerkiksi pysväksi jäävä liikehäiriö:

http://www.antipsychiatry.org/jenelle.htm

Psyykelääkkeiden käyttö kannattaa aina lopettaa jos haluaa pysyä terveenä.

Ei kannata olla missään tekemisissä psykiatrien kanssa. Heidän ammattinsa perustuu suurelta osin psyykelääkkeille joten he vähättelevät haittavaikutuksia.

• aloittaja34243

kiitos vastauksesta. Joo tuli tosiaan lopetettua nopeasti kun en tiennyt että lääke on oikeasti vaarallinen kun kukaan ei kertonut ja tyhmä kun olin, niin luotin lääkäreihin enkä ottanut itse asioista selvää.

Nyt aamulla oli aika huono olo eikä olo tuntunut levänneeltä, nytkin on vireystila vähän alhaalla, mutta ei ole kuumetta. päätä jomottaa tosin.

• elämätuhottu

Pitäisi kysyä lääkäriltä voiko psyykenlääkkeet pysyvästi lakkauttaa välittäjäaineidentoiminnankun olo on kuin koomapotilaalla

• Apuakooma

Itselläkin olo on kuin kooma potilaalla ja syön kahta eri psykoosilääkettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3214
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2137
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1822
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1755
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1599
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1350
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1274
    Aihe