Selvämies/kännimies

...

Laitan tämän nyt avoliitto-palstalle koska asia koskee mielestäni enemmän parisuhdetta kuin päihteitä.
Olemme olleet avomieheni kanssa yhdessä n. 5 vuotta, mistä nelisen vuotta saman katon alla. Kohtuullinen alkoholinkäyttö on kuulunut kuvaan molemmilla alusta lähtien, mutta viimeisen parin vuoden aikana olen huomannut että mieheni alkoholinkäyttö vaivaa minua enemmän ja enemmän - samalla oma juomiseni on vähentynyt, luultavasti koetan sillä jollain tavoin rohkaista miestänikin vähentämään.
Ongelma ei ole se, että mieheni joisi jättimäisiä määriä viikonloppuisin ja sammuisi lattialle, eikä kyse ole väkivaltaisuudesta eikä baareissa juoksusta... Hän vain ottaa lähes joka ikinen päivä juuri sen verran, että selväpäinen, fiksu ja hauska mieheni katoaa ja tilalle tulee sössöttävä, lapsellinen ja rasittava "kännimieheni". Olemme puhuneet ja riidelleetkin asiasta monta kertaa (sekä känni- että selvämiehen kanssa), mutta lopputulos on yleensä sama: mieheni mielestä ylireagoin, sillä hän ei koskaan jätä menemättä töihin tai oksentele krapulassa, mikä on totta. Mutta hän ei taida käsittää, että nykyisellään jaan asuntoni ärsyttävän muukalaisen kanssa, ja selväpäinen mieheni käy vieraana vain silloin tällöin. Olen äärimmäisen turhautunut, mutta en näe kuinka tilanne voisi tästä muuttua ainakaan paremmaksi. Onko _kenelläkään_ kokemuksia vastaavasta, ja miten tällaista tilannetta korjataan? Olen haeskellut netistä, mutta yleensä löydän vain sivuja, jotka käsittelevät "tosialkoholismia" eivätkä siten päde tässä.

152

5490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfhsdfhdsf

      Ai sun mielestä tuo ei ole alkoholismia?:D

      • JRnen

        Mun mielestä on alkoholismia. odotelkoon vaan loittelija aikansa. Kohta on turpa turvoksissa ja silimät mustana. sitten on uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.. Holisoituneelle kun pakkaa myöhemmin tulemaan mustasukkaisuuspuuskia , alemmuudentunteita, wäkätyksestä "pahaa mieltä" jne..jne..

        Ja wäkättäjässä on vika, ei ryyppyhölössä! Kaikki asiat valuvat pe-rs-mäkeen: Menee työt, ihmissuhteet, rahat, luottamus, inhimillisyys jne..jne. Kierrekorkkisesta on "apua", mikään muu ei auta. Ja eiku wäkättäjää t-urppiin.

        On ihan omassa vallassa, haluaako näin vaiko jotain muuta. Ovi auki, ja aurinko hymyilee. Eväät nyyttiin, leuka kohti rintaa ja kohti uusia pettymyksiä!
        Tai katse korkeuksiin ja kohti uusia tuttavuuksia... ihan-kuin-vaan..

        Olen sivusta seurannus yhden lallikan hohhailuja jo 40 vuotta. Olen sen kuviot nähnyt alusta asti. Kessuttelusta ja sala-kaljoista aloitti kakarana. Siitä sitten julkikaljotteluun, seurusteluyrityksiin ja sitten pikkuhiljaa karkeempaan viinaan.

        On käyty katkasussa ja lie vaikka pätkäsyssä. (Se on siittä hyvä, että sielä tapaa kaikkia uusia tuttuja, jotka osaa kaljotella ja kaveerata uusissa ryyppäjäisissä! Onhan se hyvä olla juoppolallikalla "HYVIÄ" , awittavia tuttuja, jos vaikka sattuu kotosalla tulemaan wäkätystä taikka wiinakset jostain kumman syystä loppumaan !!)

        Kaikki seurusteluyritykset ovat tähän mennessä kaatuneet ylettömään ryyppäämiseen ja sitä mukaa wetelehtimiseen ja toisilla ittensä passuuttamiseen. Yksikään "suhde" ei ole pitänyt, enkä nykyisenkään usko pitävän. Sen verran viksuja ovat nämä "suhteet" olleet, että ovat liuenneet takavasemmalle ihan itsestään.

        Kannattais harkita yx-jos-kax kertaa, oletko valmis tuhlaamaan tämän - ainoan - elämäsi kännikalan elattamiseen ja hyysäämiseen!


      • Kuka uskoo mihinkin

        Tämä asia on tosi että alkoholismi ei ole sairaus tämän on
        viisaat miehet ja naiset todenneet on tehty kaiken laisia tut-
        kimuksia ,tämähän on jokaisen ihmisen VALINTA juoko vai
        eikö juo.Perustelut tälle asialle on tämä jos sairastut vaikka
        syöpään/verisuonitautiin tulee aivokasvain tai saat sydän laakin
        suoni katkee päästä niin arvaa mitä näitä sairauksia et voi
        lopettaa itse millään tahdon voimalla.Mutta tämän "sairauden"
        alkoholismin voit lopettaa kun et ota ja kas kummaa paranet
        tästä "sairaudesta".Itsellä oli noin 35 vuotta tämä "sairaus"
        nyt on ollut noin 10vuotta sairaus pois ei tarvittu mitään lei-
        kauksia sairaalassa tai mitään lääke hoitoo oon terve kun
        pukki.Mutta lopuksi näistä AA-Kerhoista ja muista vastaavista
        humpuuki jutuista joku puoli uskovainen paasaa kaikkee
        maan ja taivaan väliltä täyttä paskaa koko touhu.Itse olet
        valintasi tehnyt ei sitä ketkään kahjot voi muuttaa .TÄMÄ
        ON TOSI SANO TAPIO RAUTAVAARA.


    • ...

      Kirjotin kiireessä joten taisi tulla vähän epäselvästi :) Mielestäni se on tosiaankin alkoholismia, mutta tarkoitukseni oli kysellä enemmän tuosta persoonallisuuspuolesta, ei niinkään fyysisistä alkoholismin oireista/vieroitusoireista - niistähän löytyy tietoa pilvin pimein. Miehen juomat määrät ovat sillä rajalla että hän voi vielä puolustella olevansa vain reilusti kuluttava, sillekin on joku virallinen termi...

      • lepu

        Siihenhän löytyy vastaus kuten fyysiseen puoleenkin,niitäkin löytyy pilvin pimein.Kun on alkoholisoitunut niin sehän vaikuttaa joka taholle.Ja kokemuksesta(6 vuotta)voin sanoa ettei asiaan auta muu kuin olla ilman alkoholia.Ja kun se ei onnistunut,ei edes yrittänyt niin otin ja muutin muualle..Mitä tarkoitat "tosialkoholismilla"?


      • Ponua

        Millä tavalla juoma määrät ovat rajalla?
        Ainakin ennenwanhaa sai Alkosta sellaisia tietokortteja, joista näki paljon saa viikossa tai kerralla tankata.

        Miehille rajat olivat seuraavat:
        Kerralla saa juopasta 7 keppanaa, tai pullon mietoa viiniä, tai puoli pulloa viinaa.
        Viikon aikana saa hörpästä 16 pulloa keppanaa, tai hieman reilut pari pulloa mietoa viiniä, tai hieman reilu pullollinen viinaa.

        Tuo kertakäytön yläraja ei sovellu meidän Suomalaisten kännihakuisiin juomatottumuksiin laisinkaan, vaan määrät menee tuplasti yli...


    • :DD

      Mies ei vain tajua sitä eroa kun hän ei ole humalassa, ja kun hän on humalassa. Vastuun pakoilua. Kyllä se vielä tajuaa. Voisit alkaa olemaan poissa kotoa useina iltoina, mies alkaa ihmetellä että mihin muija aina lähtee/häviää. Tajuaa takuulla että se johtuu hänen ärsyttävästä luonteesta, ja lopettaa jokailtaisen lutkutuksen. Kauheasti kärsivällisyyttä.

      • .......

        Valitettavasti se ei aina auta, että on poissa kotoa ja lähtee karkuun miehen juomista. Jos juominen on ongelma kuten meillä, se vaan lisääntyy kun olen pois. Mies on palatessani entistä enemmän humalassa.


    • nnmmnn

      Minä nyt olisin enemmin huolissani miehen teveydestä kuin omasta itsestäni.

      Isäni kuoli tuollaiseen tissutteluun. Kuvitellen,että eihän siinä mitään jos joka päivä vaan pari juo. Mutta vkossa se tekee aika monta annosta,puhumattakaan vuodesta toiseen.

      • drfuygioj

        Tuskin jäi isälläsi pariin per ilta, kyseinen annostus on nimittäin jopa terveellistä jos tutkimuksia uskoo. Varmasti meni enemmän kuin pari, joten pysytään asiassa.


      • dc10
        drfuygioj kirjoitti:

        Tuskin jäi isälläsi pariin per ilta, kyseinen annostus on nimittäin jopa terveellistä jos tutkimuksia uskoo. Varmasti meni enemmän kuin pari, joten pysytään asiassa.

        sutjua 8-10 imaisua pillillä per päivä,niin se on sopiva annos...


    • elopattileena

      MInä olen melko vastaavassa tilanteessa ja mikä helpotus että en ole ainoa.

      Rakastan poikaystävääni, hän todella on myös fiksu ja huomaavainen mutta kun hän ottaa, hänestä tulee rasittava sössöttäjä mitä en jaksaisi katsella. Hän ei juo niin usein, muutaman kerran viikossa joista yleensä yksi ilta menee kunnon humalan puolelle. Itseasiassa se menee aina, hän ei örveltele mutta saa kunnon humalatilan.

      Ei ole mukava tulla töistä ja kotona odottaa päihtynyt mies kun yhteistä aikaa on muutenkin niin vähän...

      Asia on niin, että hän on alkohoilisti. Onneksi on itse sen myöntänyt. Ainoa mitä voin tehdä tässä kohtaa on tukea häntä päätöksessä juoda vähemmän mikä on sekin tullut hänen omasta aloitteestaan. Totaalikieltäytyminen olisi minusta se paras vaihtoehto, mutta en itsekään ole sellainen absolutisti niin miksi odottaa sitä kumppanilta. Meillä on tietty "sopimus", veteen piirretty viiva, mikä on hyvä määrä ja mikä ei, liian usein menee liiallisuuksiin mutta kärsivällisyyttä.. Verrattuna entiseen on nykyinen toleranssi hieno saavutus ja niitä ajatellen jaksan uskoa mieheni pystyvän katkaisemaan alkoholin liikakäytön.

      Jaksamisia, tärkeintä on että et syyllistäisi ja se, että miehen on ymmärrettävä ongelman laajuus ennen kuin on liian myöhäistä ja sitä kautta omasta halustaan vähentää. Riitely ei auta, miehesi kun vaan ei itse näe mitään ongelmaa joten hänestä ei ole mitään mitä korjata. Tuo hänen juomakäyttäytymisen tuomat faktat pöytään vaan rohkeasti.

      • Nyt on oma kuski

        Se että ensin lopettaa ihan kokonaan vähintään vuodeksi voi mahdollistaa vielä kohtuullisen käytön sen jälkeen. Ensin pitää tyhjätä muisti ja kroppa totutusta tavasta ja riippuvaisuudesta jotta voi opetella kohtuu käytön. Tulehaan siihen joku muu riippuvaisuus varmasti tilalle. Minun mies on nyt ollut kaksi kuukautta kokonaan juomatta. Sitä ennen joi harvase ilta kuudesta kahteentoista olutta ja viikonloppuisin enemmän. Ei ollut paha koskaan minulle mutta oma kroppa jo oireili ja muisti pätki. Ei ollut vaihtoehtoa sillä minä pistin myös rajan jo siihen ja sanoin että nyt riittää erotaan. Tuo lipittäminen alkoi oksettamaan ja tulevaisuus ei näyrränyt lupaavalta omaishoitajana tai juopon kanssa. Se oli valinnan paikka. Vaakakupissa meidän suhde, oma terveys tai viina. Lopetti viinan ja oluen ja alkoholin nyt kokonaan ja katsotaan vuoden päästä maistuuko enään edes se lasillinen viiniä jouluna. Minä en ole absolutisti mutta juon kohtuudella ja nautin hyvästä viinistä silloin tällöin. Edelleenkin.


      • Ikää 80 vuotta

        Miksi ei miestä saa syyllistää, jos siihen on aihetta? Jaksamisessa pitää olla takaraja.
        Turha ymmärtäminen vain lisää miehen alkoholistumista, sillä hän ajattelee, että on toiselle niin tärkeä, että tämä ryyppääminen ei ole vaaraksi suhteelle.

        Minun on oman elämäkertani perusteella pakko neuvoa aloittajaa, että sanot miehellesi tiukasti, että viinan käyttö loppuu tai ero tulee.

        Itse en muka voinut jättää miestä, kun tämä olisi joutunut niin kurjaan tilanteeseen, ja niin hän jäi kolmanneksi lapsekseni yli 50 vuodeksi. Muut lapset kasvoivat ja itsenäistyivät, tämä vanhin ei koskaan. Yhä hän ostaa mäyräkoiran tai pari viikossa, käy "salakätköillään" kirkkaita nauttimassa, ja on menettänyt kokonaan nokkeluutensa, iloisen mielensä ja aktiivisuutensa nuoruutensa päiviltä.
        Nyt jankkaa samoja asioita, unohtelee, kuvittelee minun uskovan valheensa, on siinä varmassa luulossa, että en huomaa hänen humalaansa.
        Alkuvuosina humalan yksi nautinto oli minun suuttumukseni. Hän kielsi eh-dot-to-mas-ti humalansa ja vaati minua näyttämään viinapullon. Järjettömin aihe mitä voi riitaan keksiä: riidellä nyt humalaisen kanssa siitä, onko hän juonut vai ei! Kun vihdoin käsitin, että minun suuttumukseni oli osa hänen iloaan, lopetin kokonaan keskustelun viinasta. Siitä on jo kolmisenkymmentä vuotta.
        Vaikka hän rojahtaisi umpipäissään keskelle lattiaa, en ole huomaavinanikaan. Se on pelastanut oman järkeni, sillä stressi väheni, kun päätin, että tämä ei ole minun ongelmani.
        Eroa en ole enää ajatellut siitä syystä, että erossa joutuisin antamaan hänelle puolet omaisuudestamme, ja sen kuitenkin olen maksanut lähes viimeistä penniä myöten, niin talousmenot, asuntolainat kuin lasten koulutuksenkin. Miehellä on aina ollut matti kukkarossa. En anna hänelle enää sitä iloa, että voisi ryypätä puolet asuntomme myyntituloista.

        Vajassa on kymmeniä tyhjiä viinapulloja, joita välillä palauttelen Alkoon.
        Hän jaksaa mainita, että ne ovat jotain "ikivanhoja" unohtuneita pulloja. Keneltä ovat mahtaneet unohtua!

        Allekirjoitan sen, että alkoholismi on koko perheen sairaus. Suorastaan vaadin lapsiani aikanaan muuttamaan omilleen heti kun se oli mahdollista, sillä heillä on oikeus elää selvien ihmisten joukossa. Isäänsä olivat hävenneet pikkulapsesta saakka. Nyt ei enää tarvitse, kun en koskaan kerro heille mitään miehen juomisesta. He saavat "unohtaa" koko asian. Mies pyrkii olemaan selvänä, kun lapset perheineen käyvät. Hän haluaa pitää välit lapsenlapsiinsa.

        Älä ota taakaksesi aikuista lasta. Jos ei ryhdistäydy, niin palauta hänet lapsuudenkotiinsa. Sieltä hän on huonot elämäneväät saanut. Maksakoot siitä vanhemmat, ei se kuulu sinulle.


      • entinen holisti
        Nyt on oma kuski kirjoitti:

        Se että ensin lopettaa ihan kokonaan vähintään vuodeksi voi mahdollistaa vielä kohtuullisen käytön sen jälkeen. Ensin pitää tyhjätä muisti ja kroppa totutusta tavasta ja riippuvaisuudesta jotta voi opetella kohtuu käytön. Tulehaan siihen joku muu riippuvaisuus varmasti tilalle. Minun mies on nyt ollut kaksi kuukautta kokonaan juomatta. Sitä ennen joi harvase ilta kuudesta kahteentoista olutta ja viikonloppuisin enemmän. Ei ollut paha koskaan minulle mutta oma kroppa jo oireili ja muisti pätki. Ei ollut vaihtoehtoa sillä minä pistin myös rajan jo siihen ja sanoin että nyt riittää erotaan. Tuo lipittäminen alkoi oksettamaan ja tulevaisuus ei näyrränyt lupaavalta omaishoitajana tai juopon kanssa. Se oli valinnan paikka. Vaakakupissa meidän suhde, oma terveys tai viina. Lopetti viinan ja oluen ja alkoholin nyt kokonaan ja katsotaan vuoden päästä maistuuko enään edes se lasillinen viiniä jouluna. Minä en ole absolutisti mutta juon kohtuudella ja nautin hyvästä viinistä silloin tällöin. Edelleenkin.

        Minkä vitun takia se viinilasillinen pitäis maistua Jouluna kysyn
        vaan ,en vaan ole niin hieno ihminen että ostan pari "sauna-
        kaljaa" heti meni sauna ja muut kaljat jatku noin 30V oli ja on vielläkin sellainen työ että yövourojen jälkeen on kuus vapaata
        aina meni viis päivää kaljan kanssa lotramisella sit täyty ottaa
        viikolla pari neuvooantava joka päivä.Sit 2003 vuonna tapanin
        päivänä meinasin avata kossupullon se on muuten vielläkin
        avaamatta tuli mitta vaan täys en käynnut missään huijaus
        ryhmissä tarkoitan jotain saatanan AA:ta enkä tullut uskoon
        aina on joku poika tai tyttöystävä sanokaa reilusti vaan mies
        tai nainen jonka kanssa majailen aina joka asiassa pitää
        kaunistella.EN OLE TIPPAAKAAN OTTANUT SEN JÄL-
        KEEN YKSI ASIA ON VARMA EIKÄ OLE YKSIN MINUN
        MIELIPIDE JA TOTUUS ASIASSA MITKÄÄN HUIJARIT
        TAI TOINEN IHMINEN AUTTAA VOIHAN SE LOHDUTTAA
        SUA ETTÄ VITUX MENI.SINÄ TAI KUKA LIENEEKIN
        NIIN VARMA ON TÄMÄ TESTI AUKASE PULLO PISTÄ
        PÖYDÄLLE TEE PARINVIIKON AIKANA PARI KERTAA
        JOKA PÄIVÄ NIIN VARMASTI EI MENE SUUHUN JOS ET OTA KÄTEEN.MULLA EI OLE AINAKAAN 8 VUOTEEN
        MENNYT EIKÄ SIINÄ TARVITA MITÄÄN AA:TA paskaa
        JAUHAMASSA KOITA TÄTÄ JUTTUA NIIN HUOMAAT
        ETTÄ TOIMII!!


      • On se vaan kumma, miten tämän maan naiset saavat miehet juomaan..hyvähän se on verottajalle..tietty.yleensä mies etsii kumppania täysin päihteettömänä..eihän kukaan huoli örveltäjää. Mikä ihme saa sitten miehen juomaan kun ollaan parisuhteessa....JOSSAIN ON VIKA TAI SYY???
        Mikä ihme se voisi olla???


      • ????
        entinen holisti kirjoitti:

        Minkä vitun takia se viinilasillinen pitäis maistua Jouluna kysyn
        vaan ,en vaan ole niin hieno ihminen että ostan pari "sauna-
        kaljaa" heti meni sauna ja muut kaljat jatku noin 30V oli ja on vielläkin sellainen työ että yövourojen jälkeen on kuus vapaata
        aina meni viis päivää kaljan kanssa lotramisella sit täyty ottaa
        viikolla pari neuvooantava joka päivä.Sit 2003 vuonna tapanin
        päivänä meinasin avata kossupullon se on muuten vielläkin
        avaamatta tuli mitta vaan täys en käynnut missään huijaus
        ryhmissä tarkoitan jotain saatanan AA:ta enkä tullut uskoon
        aina on joku poika tai tyttöystävä sanokaa reilusti vaan mies
        tai nainen jonka kanssa majailen aina joka asiassa pitää
        kaunistella.EN OLE TIPPAAKAAN OTTANUT SEN JÄL-
        KEEN YKSI ASIA ON VARMA EIKÄ OLE YKSIN MINUN
        MIELIPIDE JA TOTUUS ASIASSA MITKÄÄN HUIJARIT
        TAI TOINEN IHMINEN AUTTAA VOIHAN SE LOHDUTTAA
        SUA ETTÄ VITUX MENI.SINÄ TAI KUKA LIENEEKIN
        NIIN VARMA ON TÄMÄ TESTI AUKASE PULLO PISTÄ
        PÖYDÄLLE TEE PARINVIIKON AIKANA PARI KERTAA
        JOKA PÄIVÄ NIIN VARMASTI EI MENE SUUHUN JOS ET OTA KÄTEEN.MULLA EI OLE AINAKAAN 8 VUOTEEN
        MENNYT EIKÄ SIINÄ TARVITA MITÄÄN AA:TA paskaa
        JAUHAMASSA KOITA TÄTÄ JUTTUA NIIN HUOMAAT
        ETTÄ TOIMII!!

        Miksi olet noin vihainen, kun et siihen pulloonkaan ole koskenut?


      • lähtenyt rätti
        mitähäh67 kirjoitti:

        On se vaan kumma, miten tämän maan naiset saavat miehet juomaan..hyvähän se on verottajalle..tietty.yleensä mies etsii kumppania täysin päihteettömänä..eihän kukaan huoli örveltäjää. Mikä ihme saa sitten miehen juomaan kun ollaan parisuhteessa....JOSSAIN ON VIKA TAI SYY???
        Mikä ihme se voisi olla???

        Ai että miksi ukko juo: Miehen heikko itsetunto siitä että nainen menestyy, hoita a kodin ja on muutenkin mukava ja hänellä on ystäviä. Sillä mies reppanalla kun ei ole kuin se pullo.
        Ukot on säälirättejä, ja nainen, joka sellaista äijää katselee, on säälirätti itsekin. Miksi siskot ootte luuserin kanssa, ette te sitä pelasta jos paapotte ja siedätte.


      • memä
        mitähäh67 kirjoitti:

        On se vaan kumma, miten tämän maan naiset saavat miehet juomaan..hyvähän se on verottajalle..tietty.yleensä mies etsii kumppania täysin päihteettömänä..eihän kukaan huoli örveltäjää. Mikä ihme saa sitten miehen juomaan kun ollaan parisuhteessa....JOSSAIN ON VIKA TAI SYY???
        Mikä ihme se voisi olla???

        No ei ainakaan naisessa ole syy , kyllä siihen peiliin kannattaa katsoa itse ja kysyä ketä olen. Mies vai juoppomies. Turha syylistää ketään muita omasta juomisesta.


      • Mietipä sitä
        mitähäh67 kirjoitti:

        On se vaan kumma, miten tämän maan naiset saavat miehet juomaan..hyvähän se on verottajalle..tietty.yleensä mies etsii kumppania täysin päihteettömänä..eihän kukaan huoli örveltäjää. Mikä ihme saa sitten miehen juomaan kun ollaan parisuhteessa....JOSSAIN ON VIKA TAI SYY???
        Mikä ihme se voisi olla???

        Vain mies voi kysyä, miksi mies juo parisuhteessa, ja todeta: JOSSAIN ON VIKA TAI SYY. Lähin syyllinen on tietysti vaimo kotona.
        Kuten aloittajakin toteaa, mies etsii kumppania päihteettömänä. Kun on onnistunut, voi taas olla oma itsensä. Siihen tarvitaan vaan SYY.

        Alkoholisti tarvitsee aina syyn ja vian. Alkoholismi on sairaus, joka saattaa leimahtaa hyvinkin äkkiä ja nuorella iällä. Syy voi olla perimässä. Oli äskettäin haastatteluohjelmasarja Ruotsista, jossa nuoret alkoholistit kertoivat ensi humalastaan. Monelle se oli niin suuri hurmio, että jatkoivat sitä tuhoonsa asti.

        Onneksi näitä ihmisiä on vähän. Usein alkoholismi vain on seuraus holtittomasta alkoholinkäytöstä.
        mitähäh67 kysyy syytä, mikä ihme se voisi olla. Se on vain kypsymättömyyttä ja itsekkyyttä, pakoa arjesta. Vuokra, sähkölasku, puhelin...ipattava vaimo, jonka mielestä pitää syödä joka päivä.

        Moni nuori mies etsii uutta äitiä hoivaajakseen. Nuorempaa ja taipuisampaa, helpommin jujutettavaa, joka jaksaa uskoa ja rakastaa.


      • holistin vastaus
        ???? kirjoitti:

        Miksi olet noin vihainen, kun et siihen pulloonkaan ole koskenut?

        En ole vihainen olen siihen pulloon koskenut mutta ei se vaan
        ole huulille mennyt jos käsitit mitä tarkoitin että ei siinä auta kukaan muukun sun päätös ,olen jotenkin tonen ihminen nyt en
        osaa tarkemmin selittä sitä mutta näin se vaan on älä usko mihkään hömppä juttuja usko vaan itsees en tarkoita että susta
        pitäis tulla joku uskovainen.Jos pystyt testaamaan pari viikkoo tätä olet aika vahvoilla,minä muuten aloin maalata jotain taulu-
        ja ajan kuluksi vaikka en osannut maalata nyt tulee jotain jälkee
        omasta mielestä elikä jotain vois alkaa harrastaa ajan kuluksi.


      • ei toivonkipinää
        Nyt on oma kuski kirjoitti:

        Se että ensin lopettaa ihan kokonaan vähintään vuodeksi voi mahdollistaa vielä kohtuullisen käytön sen jälkeen. Ensin pitää tyhjätä muisti ja kroppa totutusta tavasta ja riippuvaisuudesta jotta voi opetella kohtuu käytön. Tulehaan siihen joku muu riippuvaisuus varmasti tilalle. Minun mies on nyt ollut kaksi kuukautta kokonaan juomatta. Sitä ennen joi harvase ilta kuudesta kahteentoista olutta ja viikonloppuisin enemmän. Ei ollut paha koskaan minulle mutta oma kroppa jo oireili ja muisti pätki. Ei ollut vaihtoehtoa sillä minä pistin myös rajan jo siihen ja sanoin että nyt riittää erotaan. Tuo lipittäminen alkoi oksettamaan ja tulevaisuus ei näyrränyt lupaavalta omaishoitajana tai juopon kanssa. Se oli valinnan paikka. Vaakakupissa meidän suhde, oma terveys tai viina. Lopetti viinan ja oluen ja alkoholin nyt kokonaan ja katsotaan vuoden päästä maistuuko enään edes se lasillinen viiniä jouluna. Minä en ole absolutisti mutta juon kohtuudella ja nautin hyvästä viinistä silloin tällöin. Edelleenkin.

        se että on kaks kuukautta kokonaan juomatta ei todista vielä yhtään mitään...tiedän mistä puhun ja yli kymmenen vuoden kokemuksella. Vuosi sitten tuli juttu siihen pisteeseen että hankittiin omat asunnot ja se taisi vaan toisaalta pahentaa asiaa kun nyt miehellä on oma soppi juopottelulle ja näyttää aina tulevan niitä kausia tasaiseen tappavaan tahtiin kun pullo on taas korkattu ja hyvä ku kukaan ei ole toppuuttelemassa...maistuu sit aina niin kauan kunnes tulee unettomuutta ja sydän meinaa syskyttää irti rinnasta mutta kun taas viikko pari on kulunut se jo on unohtunut jos joku ns.kaveri sattuu pyytämään parille kaljalle. Säälin tietty hänen terveyttään mutta mitä sitä aikuiselle yli 50-v voi tehdä jos ei ite suostu tajuamaan...helpotti kyllä huomattavasti ettei enää oo tarvinnu kattoa sitä känniörveltäjää ja selvänä hän on taas ihan täysin eri mies. Erilleen muutto antoi vähän jatkoaikaa mutta sekin alkaa jo loppua kun mihinkään sanaan ei voi enää luottaa. Tuntuu tosi pahalta miten koko persoonallisuus voi muuttua viinan voimin...


    • Yksin yhä

      Noin oli meilläkin, tuntui että mulla oli kaksi eri miestä. Kännissä oli kyllä ihan puhelias ja hauska, mutta sammui aina jo alkuillasta. Seuraavana päivänä hiljainen mököttäjä. Erohan siitä tuli, vaikka jaksoinkin sitä elämää toistakymmentä vuotta.

    • Kuvaa sitä videolle

      Kuvaa miehesi touhua kännissä videolle ja näytä video sille kun on selvinpäin.
      Kysy senjälkeen että oliko kivaa katseltavaa?

      • elämä on laiffii

        Komppaan kybällä.


      • Pjert
        elämä on laiffii kirjoitti:

        Komppaan kybällä.

        Mä ja!


    • näin meillä

      Kokemusta on ja vaikka mies on aina kodellut minua hyvin oli pätkässä tai ei niin pistin valitsemaan. Pari kertaa veti överit eikä muistanut illasta mitään siinä tuli piste minulle. Muuten joka päivä meni muutama olut ja sekin alkoi yököttämään. Pakkasin miehen tavarat jätesäkkeihin ja sanoin että nyt voi lähteä. En hoida vanhaa juoppoa loppuelämääni. Mies lopetti kokonaan juomisen.

      • Ole voittaja

        Samaa mieltä. Kamat kassiin ja mies valinnan eteen. Ei se muuten lopeta. Pahenee vaan iän myötä ja tulee pahoja persoonallisuuden muutoksia, niin lopettaminen on entistä vaikeampaa.

        Kerran se kirpasee, jos mies päättää lähteä. Ansaitset parempaa. Joten kummassakin tapauksessa voitat.


      • memä

        voi kun mukava kuulla et joku on lopettanut juomisen, onnea teille.
        Täytyy kokeilla onnistuisko minullakin tuo, vaikka olen hänelle sanonut et en
        jaksa tuota joka iltaista tissuttamista ja vk lopun kännejä. Ei ole auttanut ,
        ei myöskään se että olen pyytänyt häntä lopettamaan tai joutuu jossain vaiheessa valitsemaan mun ja pullon välillä, siihen vastaus ettei hän juomista lopeta kun se ei ole hänelle ongelma.
        Vähän aikaan katselen vielä ja sen jälkeen nostan kissanpöydälle ja käsittelemme asian , jos muutosta ei tule niin lähden kävelemään.


    • Serehne

      Mulla oli samanlainen tilanne.. Ihan suhteemme alussa mies ei käyttänyt alkoholia juuri ollenkaan, mutta sittten työpaineet ja monet muut asiat stressasivat häntä (hän oli minulta salaa tehnyt suuria ratkaisuja). Kännissä hän oli täysiääliö... ja joskus riehui ja sai kauheita mustasukkaisuus kohtauksia. Kavereitakaan en voinut lähteä tapaamaan silloin kun hän oli kännissä, koska en uskaltanut. Pelkäsin että hajottaa sillä välin koko kämpän tms... Ja aina vapaapäivinä känni päällä..ikinä ei voitu mennä minnekään. Jos oli jotain sovittuna että menemme molemmat, niin sitten kävi hyvin monesti niin että minä menin yksin, kun mies kännäsi kotona..
      Sanoin, että hakee apua ongelmaansa.. Kyllä hän hakikin.. mutta ei sitten noudattanut saatuja ohjeita..
      Ja tuhannesti lupaili että alkoholin käyttö loppuu.. mutta ei... sanoin että se on joko minä tai alkoholi..silloin se loppui.. mutta vain hetkeksi..
      Yli vuoden jaksoin sitä katsella.. Ne ainaiset lupaukset.. ja alkoholiongelman lisäksi hän valehteli minulle monesti erilaisissa asioissa.
      En vaan sitten enää jaksanut, enkä halunnut sellaista elämää.. Lähdin suhteesta ja en kadu sitä. Pian lähdettyäni huomasin olevani raskaana.. ajattelin kyllä aborttia, sillä en yksinäni taloudellisesti lapsesta välttämättä pysty huolehtimaan.. ja mieheen en halua enää yhteyttä pitää..
      Mutta päätin pitää lapsen, ja olen nyt onnellisesti odottava, kuukauden päivät vielä odottamista :)
      Tiedän että miehellä on oikeus lapsen elämään.. Mutta en halua että lapseni on tekemisissä alkoholistin kanssa, joten kasvatan lapsen yksin, toki saan ystäviltä ja vanhemmiltani apua, jota arvostan suuresti:)
      Ehkä jonain päivänä voin ex-miehelleni kertoa, että hänellä on lapsi, mutta en niin kauan kuin hän vain juo ja juo ja juo!

      • marimax

        Onnea sinulle, hyvä päätös. Minäkin kasvatin lapseni yksin. Hän on parasta mitä minulla elämässä on..oikea ilo. Nyt jo 23vja opiskelee ja on kunnollinen kaikin tavoin, vaikka monesti yksinhuoltajia syyllistävätkin.


    • minnivaan__

      voi kun kuulostaa tutulta... ennen seurusteluamme mies joi todella paljon, vähensi kuitenkin kun tapasimme, mutta se ei minulle riitä; kännissä on todella inhottava sössöttäjä,suuttuu joka asiasta, on mustasukkainen, kuseksii sänkyyn..
      pakkasin hänen tavarat ja lähetin kotiinsa aikoja sitten...

    • pike2011

      Ollaan oltu kohta 5v yhdessä ja en tiedä miten jaksanut tai eihän se nyt aina ole samanlaista. Sitä vaan rakastaa toista ja ajattelee et toinen vois hieman muuttua.
      Nyt on tulossa toinen lapsi ja välillä kyllä kadun et toisen tein hänen kanssaan, ensimmäinen lapsi n.2v ja toinen kuukauden sisällä tulossa. Hän rakastaa kyllä lastaa,mutta..
      En ole edes päässyt nauttimaan/iloitsemaan toisesta raskaudesta niin kun ensimmäisesta
      Joka viikko täytyy saada se tietty määrä kaljaa, tressi lääkettä kuulemma. Yleensä sitä otetaan vaan viikonloppuna välillä vain 6-8 kaljaa ja sit toisinaan kunnon kännit. Silloin ainakin otetaan kunnon kännit kun ollaan tehty minun hyväksi joku hyvä juttu hän on sen ansainnut(ei tietenkään aina).

      Kaikista eniten vituttaa et kunnon kännejä vedetää kotona missä on pieni lapsi hän kyllä nukkuu yleensä melko hyvin. Istutaan tietokeneella, kuunnellaan musiikkia ja juodaan kaljaa ja tietenkin lauletaan mukana.
      On tosi kivaa siin sit yrittää itse nukkua tai en edes pysty nukkuun kun on lapsi talossa.
      Mikään sanominen ei auta. Hän ei ole mikään väkivaltainen et tekis mitään pahaa kenellekään.
      En tykkää edes käydä viikonloppusin kaupassa kun kaljaa täytyy saada tai ehdottaa saunaan menemistä kun täytyy sit saada saunakaljaa. Monet viikonloput riidelty kun sanon et ei osteta yhtään kaljaa sit alkaa kauheet selittelyt mut kun muutkin ottaa plää plää..

      Katsotaan nyt mitä toinen lapsi tuo tullessaan jossei helpota niin pakko lähtee pois koko suhteesta ei ole helppoa mutta on ajateltava lapsia ja itseäni.

      Mä olen muutenkin elänyt 16v alkoholisti isän kanssa et senkin takia en pidä juomisesta niin paljoa. En ole itsekään mikään absolutisti mutta minulle riittää muutaman kerta vuodessa ottamiseen. Minä olen isommat menemiseni mennyt ja nyt haluaisin vaan keskittyä onnelliseen perhe-elämään, mutta tuntuu niin mahdottomalta.

      Joskus jossain artikkelissa luki et naiset hakee isänsä kaltaisia miehiä =)
      Äitiäni ihmettelen et miten hän kestää vieläkin isääni tai yksi iso syy siihen on että on yhteinen yritys mistä ei niin vaan lähdetä, kun koko elämänsä ollut siinä työssä ehkä sitten kun jää eläkkeellä niin voisi lähtee..

    • Hajuhaittana

      Al-Anon ryhmä on tarkoitettu Sinulle ja minulle jotka kärsimme läheisen alkoholin käytöstä. Ryhmässä ei raitisteta ketään, vaan saa apua itselleen.
      Ihan oikeasti herää nyt älä huijaa itseäsi... kommenttisi; "yleensä löydän vain sivuja, jotka käsittelevät "tosialkoholismia" eivätkä siten päde tässä."

      • Juopontytär

        Suosittelen myös Al-anonia. Et voi muuttaa toista, mutta oman elämäsi voit tehdä siedettäväksi. Yksi Al-anonin plussia on, että siellä ei neuvota jättämään miestäsi. Äkkiratkaisut ovat yleensä huonoja, ja miehessäsi on varmaan lukuisia hyviä puolia, jotka tenuttelu peittää alleen.

        Kun saat vähän henkistä etäisyyttä akuuttiongelmaan, voit miettiä mitä haluat tehdä, jatkatko suhteessa vai ei. Mieshän saattaa myös raitistua, kun hän huomaa sun muuttuvan.

        Voimia!


    • Ruoveden Runoilija

      Tilanteesi ja näin sen ongelman ratkaisukin on lopulta pelko yksinkertainen juttu!

      Miestäsi kiinnostaa tällä enemmän viinan (päihteiden) tuoma endorfiininen nautinto kuin sinä hänen vaimonaan ja muu perhe.

      Miehesi tulee saada ymmärtämään, että hänen juomisensa on nyt suhteenne olemassaoloon ja näin sen hyvinvointiin vaikuttava asia mitä suurimmassa määrin.

      Jos miehesi valitsee nautintojensa lähteeksi mieluummin pullon kuin sinut hänen vaimonaan ja perheensä hyvinvoinnin, niin ainoa keino "pysäyttää miehesi henkisesti".
      Uhkailu, kiristäminen ja kaikki näihin verrattava johtaa harvoin toivottuun lopputulokseen, mutta sinä parhaiten miehesi tuntien tiedät, mitkä hänelle (hänen selvänä ollessaan) ovat merkityksellisiä asioita elämää ajatellen.

      Mikäli kuitenkin on niin, ettei miehesi kykene kotona ollessaan olemaan yhtään päivää selvänä, tarvitsee hän ehdottomasti jo jonkin ulkopuolisen (terveydenhuollon tai perheneuvonnan ammattilaisen) kertomaan hänelle todellisuuden siitä miten hän ihmisenä rakkaitaan kohtelee.

      Hän on kuitenkin itse se, joka tekee lopulta valinnan siitä, onko hänelle viinapullo tärkeämpi kuin sinä hänen rakkaanaan ja perheenne.

    • Miehesi.

      On alkoholisti. Keskustele miehesi kanssa ja kerro hänelle selkokielellä,että hän on alkoholisti ja kannattaa hakeutua hoitoon. Jos miehesi mussuttaa vastaan,kerrot hänellle rauhallisesti,että on olemassa toinenkin vaihtoehto,eroaminen. Alkoholistille kannattaa heti alussa sanoa selkeästi ettei tuollainen juominen enään onnistu,silloin alkoholisti valitsee jomman kumman vaihtoehdon. Alkoholistin kanssa ei kannata elämäänsä pilata. Alkoholistia ei kannata sääliä,eikä paapoa. Jos minun puolisoni alkaisi juomaan,antaisin monoa välittömästi persuuksille,en katsoisi moista juopottelua viikkoakaan.

      • EL.a . k:IM

        ...

        Mut mä osaan uida.

        Ei jokeen hyppääminen ole temppu, eikä mikään.

        Saattaa tulla ylimääräiset sulkeiset sivareille.

        Varusteena räpylät, snorkkeli, ja uimalasit.


    • shhhh

      Ei voi olla totta! Ihan ku lukis omii kokemuksii! Mä en siis todellakaa oo yksin tän asian kanssa..

    • ...

      Itse juon vain Lasolia.

    • Matti Vanhanen

      Omenamehua

    • kaaapo76

      Mä tein tota samaa ja tulos on nyt se että ero tuli ja mä aloitin katkaisu hoidon. En muuten näköjään uskonut. En tiedä palataanko me enää yhteen mutta pieni toivon kipinä on koska meillä on kaksi lasta. Eli pistä miehes koville niin sit se tajuaa tai sit se on tosi tyhmä. Mä tajusin olleeni hölmö jota nyt kärsin ylhäisessä yksinäisyydessä ja kaiken lisäksi jalka kipsissä.... :(

    • niinmusta

      Äijä vaihtoon!!!

      Itse ainakin laittaisin

    • alkoholistin exä

      Mä ratkaisin vastaavan tilanteen viime kesänä ottamalla eron miehestäni. Suosittelen sitä sullekin lämpimästi!

    • 12qw3e4r

      Mä en ole eläissäni juonut kuin yhden tai kaks kaljaa/paukkua. Sen jälkeen muutun erimieheksi ja sehän kyllä vetää.....

    • ettekö mäntit

      tajua, että alkoholistille ei ole olemassa sellaista asiaa kuin
      kohtuukäyttö. Joko hän jatkaa samalla tavalla tai lopettaa
      täysin sen alkon käytön.

    • vittu että näitä

      trollialoituksia sitten piisaa täällä. Eikö olisi jo korkea aika aloittaa
      jokin asiallinen ketju?
      Pikkuhiljaa risoo nämä lässynlää-ketjut, joihin ihmiset tosimielellä
      ottavat osaa ja antavat asiantuntija-neuvojaan.
      Hohhoijaa.....

    • Sattu Viitana

      Raitistumisen ehto on haluta sitä itse. Siis onnistumisen. Ei siinä mikään erolla kiristäminen auta.

    • täältä apu löytyy, voi v..tu, etkö osaa lähteä tai potkaista ukkoas pihalle, no ei mitään jatka samaa rataa niin eiköhän tuo ala `selvitä` sinullekkin

    • Pullonhenki 0+0

      Ainoa lääke selkeiden varoitusten jälkeen on miehen vaihtaminen toiseen. Itsekkin juon, mutta joisin vähempi, jos olis se nainen, joka kanssa voisi keskittyä muuhun. Ajan vietettä löytyy, mutta pullo on huonoimmasta päästä parisuhteessa.

      • Lähde toki

        Mistä johtuu, ettet ole parempaa kumppania löytänyt?


      • Julli75

        Ihme että kiinnitetään noin paljon huomiota juomiseen. Itse kiinnittäisin enemmän huomiota ala-arvoiseen käytökseen ja ymmärtämättömättömään. Eihän voi olettaa Seiskan lukijan tapaavan henkisesti, Suomen Kuvalehden lukijaa. Minua aina kourii paha olo katsoessani Seiskan maailmaa, tuo ymmärrtämättömyyden yliedustus pursuaa kohdallani pahoinvointina. Ja mikä pahinta tuo ymmärtämätön väki kerskuu keskuudessaan ymmärtämättömyydeestään. Juho


    • Kaiken kokenut

      Tilanne tuttu ! Alkoholista johtuva ongelma oli minulla, eikä alkoholia nauttivalla miehelläni ja avioliittomme päätyi eroon, kun minulle tuli parinkymmenen avioliittovuoden kuluttua viimeinen pisara. Halusin oman elämän! Ja olen omaan elämääni ollut todella tyytyväinen. Lapsetkin jo isoja ja omillaan. Mitä siis elämältäsi haluat? Vain sinä sen voit tietää!

    • Typerät kanat..

      ..Typerät kanat,jos teitä EI kiinnosta kun toisen seuraaminen,miettisitte missä SE vika on?!!.SE YLEENSÄ OLET SINÄ ITSE!!!Mies juo jos A=Et kiinnosta,B=Juomaa saa HELPOMMIN kun omalta sexiä jota harvempi mieskään torjuu,sit Fuc... deinit Lopetatte sen sexin Antamisen juomisen takia joka LOPETTAA lopullisesti suhteen,kun katselemme toisen joka YMMÄRTÄÄ ja kuuntelee and saattaa antautua juomaan kans joskus yhes saati yllätyksellä pyytämään tai pyytämättä ottaa ja maistaa miestään kysymättäkään yllättäen POSITIIVISESTI;D ja JUOMINEN VÄHENTYS AINAKI NOIL KEINOIL OMALTA PUOLELTA.

      • Oma kammari

        Kun olet selvä, niin lue tuo uudelleen. Voit ehkäpä ymmärtää, miksi et ole herättänyt haluja naisessasi.


      • Heko,heko

        Vai jätkä juo siksi kun vaimo ei kiinnosta enää. So, sitte voi lähteä lätkimään äipän luo takas. Hei, ihan tiedoksi, ohi on ne ajat, et vielä suomen naiset hyppii jätkien pillin tahdissa. Pistä ne pullonpohjat nokalles ja nää et tälläkin palstalla asioista keskustellaan naisten ehdoilla!!!!!!


    • Mervi pois

      Taidat olla Mervi joka saa Matin juomaan.
      Itsekään en kestäisi kaltaistasi naista selvinpäin.

      Ota ihmeessä ero ja anna miehesi löytää joku rakastava nainen vierelleen niin hän lopettaa alkoholinkäyttönsä.

    • älä sairastu itse

      Saat apua itsellesi vain ja ainoastaan AL-anon kerhosta niinkuin jo tuossa joku sinulle neuvoi.Olen käynyt siellä ja apu tuli munulle ei toiselle.Joka alkoholisti on oma yksilö.

    • vitsit

      Joo, tänne kannattaa kirjoittaa. Saa ainakin vastauksia.

      Kysy mieheltäsi!
      Lopeta liitto, jos ei äijä muutu mieleiseksi.
      Suraavassa liitossa ole tarkempi!

    • voimia

      kyllä täs on kyse tosi alkoholismista......
      muuta vaihtoehtoa ei ole kun lähteä suhteesta,ellei miehesi suostu hakeutumaan hoitoon.mikäli alkoholia tarvii päivittäin tai useita annoksia viikossa niin kyseessä on alkoholismi.alkoholistit käyvät yllättävän hyvin töissä ja sillä pystyvät pitämään holisminsa salassa.
      mä elin 19 vuotta ex mieheni kanssa josta 10vuotta hänellä oli liika juomista.
      juomista ei vaan pystynyt/halunnut lopettaa vaikka kaikki keinot yritin.ei auttanut muu kun lähteä lasten kanssa.sitä en ole kertaakaan katunut.
      onhan ne hurmaavia auttavaisia ja muutenkin hyviä miehiä välillä,mutta alkoholi pilaa elämän,joten ei kannata pilata omaa elämää toisen liika juomisella ja juomisen aiheuttamilla tyhmyyksillä.

    • kohtalo toveri25

      Puhut kuin minun miehestäni, hän käy työssä säännöllisesti kolmessa vuorossa, kaikki vapaat ,huom, illat kaljatölkki poikineen menee alas ,ja joskus kossua kyytipokana, tuloksena samanlainen sössö, välillä enemmän ja välillä hieman vähemmän ,mutta kaikki vapaapäivät ovat kosteita. tämän taudin nimi on alkoholisti, ei se tarkota että aina olisi örvelö känni päällä, vaan ,että se alkoholo hallitsee hänen elämäänsä, ainoa parannus keino olisi Minnesota hoito, josta eräs läheiseni on saanut pysyvän avun ,mutta mieheni ei sitä halua ,kun ei ole valmis itse lopettamaan juomista. mutta sinä ,et ole aviossa, joten sinun on varmasti helpompi lähteä liitosta hyvän sään aikana, ehkä avopuolososi siinä vaiheessa huomaa ,kumpi on hänelle rakkaampi, pullo vai sinä. kaikkea hyvää ja myötätuntoa sinulle, toivoo kohtalotoveri.

    • pihalle vaan

      Alkoholisti on alkoholisti, vaikka lopettaisikin juomisen. Alkoholisti on selvänäkin heikko rääpäle, jolle pitää aina puhua terapeutin äänellä ettei vaan ratkea ryyppäämään. Mitä hemmettiä sellaiseen haaskaat elämääsi?

      • EL.a . a.K.IM

        pihalle vaan

        Mä otan ton haasteen vastaan.

        Mä olen kova drinksuttaa.

        Sulle on luvassa ylläri tältä rääpäleeltä ennen kuin kello lyö 23:00.

        Eikä se ole välttämättä mieluinen.


      • Magaaja

        Olet luultavasti oikeassa. Silti, sinun kannattaa mennä kadun toista puolta, voi sattua omaan nilkkaan. Ja muuallekin kuin nilkkaan.


    • määmy

      Frendin mielstä hänellä oli ikävä ja turha mies, ku mies ei dokannut, eikä halunnut siinä vaihees muksuja. Erosivat ja hehkutti miten upeeta ku uusi mies osaa vetää reilut kännit.
      Vuoden päästä menivät naimisiin, tuli muksu ja mies jatkoi dokaamista.
      Erosivat neljän vuoden kuluttua, dokaaminen oli syy.

    • terppa68

      Kokemuksia on ja tulos on se että vain miehesi voi vaikuttaa juoko vai ei ja jos juo niin kuinka usein sekä kuinka paljon. Itse kestin tilannetta usean vuoden kunnes huomasin että en voi kilpailla alkoholin kanssa, sillä alkoholi voittaa aina. Toivon että tilanteessasi sulla olisi paljon tukea ja että ennen kaikkea miehesi ymmärtää mitä menettää jos jatkaa samaan malliin. Syy ei ole sinun jos miehesi juo, hän itse päättää mikä on tärkeää elämäsään. Onko se alko vai ihminenn, toivon sydämestäni että miehesi valitsee SINUT....

    • raittiina raivo
    • voi jee

      Niin.... siis mies juo joka päivä itsensä känniin, eikä olekaan tosialkoholisti ? Missäs pumpulissa olet kasvanut ? Alkoholismia on juoda joka päivä itsensä känniin, vaikkei veneen alla asuisikaan.

    • EL.a . K:IM

      ...

      Mitä sä vingut?

      Jos miehesi ei osaa ottaa viinaa sillai oikein, niin lähe kävelemään.

      Mä olen ainakin agressiivisempi, jos en saa jokapäiväistä juomaani.

    • Wanha holisti

      Voi olla että miehellä on tylsää tai mieltä painaa jokin asia jota ei kykene tai rohkene ilmoittamaan ja yksinkertaisesti pakenee tilanteesta aimo kulauksen saattelemana, kannatta yrittää saada tolkkua mitä sössötyksen siltö on.
      Voit myös sopia kumppanin kanssa että saat nauhoittaa tai kuvata hänen kannsaan käydyn keskustelun, ja yhdessä kuuntelette tai katselette sen sitten kun on raitis olotila... Voi olla että kaveri ottaa vähemmän sen jälkeen tai hakeutuu terapiaan.

    • Hitto että on helppo tunnistaa sun "kirjoituksen alustaminen"
      Pyydä edes kaveriasi joskus kirjoittamaan ideasi omalla kieliasullaan :)
      Muuten jees!

    • Säälittäviä kommentteja osalta porukkaa (ei kaikilta) .. Kokemuksesta voin sanoa (olen alkoholisti), että vika ei ole kenessäkään muussa, kun juopossa itsessään.. Turha syyttää muita, koska viina ei kenenkään kurkusta itsestään mene alas.. Tsemppiä sulle ketjun aloittaja, mie olen jo perheen ja asunnon menettäny.. Alkoholismi on sairaus, josta ei selviä ilman ammatti apua.. Ite hain apua ongelmaani ja olen nyt sen kanssa sinut.. Pari kaljaa voin ottaa, mutta jos otan enemmän niin homma karkaa hanskasta..

    • kiilaspea

      Selvät merkit. Miehesi on tulossa alkoholistiksi.Hän vähättelee ja viittaa kintaalla..Ota ero..

    • taidanpa mennä nukkumaan...

    • itsetuntoni nollassa

      Kokemusta on ennen mies joi viikonloppuisin muutaman saunakaljan käyttäytyi viksusti naimisiin mentyä ja lasten synnyttyä 7 pulloa kaljaa joka ilta viikonloppuisin kaljaa ja väkevämpää puheet ei auta mitään juovuksis sönkkää todella ärsyttävää selvinpäin puollustelee et käy töissä hoitaa työnsä eikä ennen klo20.00 aloita juomista illalla kuulemma voi vähän rentoutua kestänyt jo 20v lapset inhoaa isäänsä enkä itsekkään jaksa katsella yritän aina keksiä tekemistä en enää jaksa edes jutella nyt tilanne pahentunut juovuksis haukkuu minua vanhaksi ämmäksi vaikka itse on vanhempi pitää itseään nuorekkaana ja viksuna jolle on ottajia olenkin sanonut et ota hyvä mies sitten ja tartu tilaisuuteen suostun eroon jos kerran sulle on parempia tarjolla ja ulkopuoliset kertoneet et hakenut netissä seuraa naisista ja tavannutkin mut joku oli sanonut et on vähän omalaatuinen ja eipä tuota näytä kukaan haluavankaan olisin onnellinen jos pääsisin eroon minäkin kaipaan läheisyyttä ja ihmistä jonka kanssa voisi jutella ja jakaa asioita ja joskus ottaa lasillisen mut tämä on nyt mun kohtalo kärsiä hiljaa vaieten ohjeeksi voin antaa sen että jos mies juo joka ilta ja viikonloputkin älkää jatkako sellaisen kanssa vaan etsikää kyllä parempiakin on itse olen jo yli 50v ja väsynyt tähän kaikkeen

      • Wourunen tietää

        Ota ero kun kansaa edustat ei voi uhrata kallisarvoista-aikaansa tollaseen entiseen suuruuteen. Itse olet ahkera ja aikaansaava tunnollinen. Löydät arvoisesi. Lähde löpullisesti niin pääset myös eroon. Ja toivossa on hyvä elää. Tassahtelemaan vaikka coyntryn viemänä. Sun body on hot ikäsekses


    • Toinen näkökulma

      Arvon rouvat/neidit voisivat myös katsoa ns peiliin, josko syy siipan juomiseen löytyisi sieltä. Katso peiliin ja kysy itseltäsi oletko se sama ihminen jonka aiemmin vähemmän juova miehesi tapasi? Niin sänkykammarin puolella kuin muutenkin, innostutko hänen ideoistaan vai teilaatko ne aina suoralta kädeltä jne... Miehen ratkaisu tuohon ei pitäisi olla juominen vaan naisen vaihto mutta ei sitä kaikki jaksa, vaan alkavat turruttaa itseään juomalla.

      En sano että aina on näin, mutta veikkaan että suhdeluku on ainakin 50/50.

      • ;

        En edes tiedä kuinka tuohon pitäisi vastata, jos ollenkaan. Jos tuo sinun ns. suhdeluku pitäisi paikkaansa, minun arvostus miehiä kohtaa laskisi nollaan tai oikeastaan miinuksen puolella. Vaikka ongelmia on, ei omaa juomistaan voi muiden syyksi laittaa, etenkään sen ihmisen jota pitäisi kaikkein eniten maailmassa rakastaa.... Vaikka oma puoliso voi olla osallinen siihen miksi ihminen juo, ei se ole oma rakas joka sen juoman kurkusta alas kaataa, vaan se ihminen itse.


      • Toinen näkökulma
        ; kirjoitti:

        En edes tiedä kuinka tuohon pitäisi vastata, jos ollenkaan. Jos tuo sinun ns. suhdeluku pitäisi paikkaansa, minun arvostus miehiä kohtaa laskisi nollaan tai oikeastaan miinuksen puolella. Vaikka ongelmia on, ei omaa juomistaan voi muiden syyksi laittaa, etenkään sen ihmisen jota pitäisi kaikkein eniten maailmassa rakastaa.... Vaikka oma puoliso voi olla osallinen siihen miksi ihminen juo, ei se ole oma rakas joka sen juoman kurkusta alas kaataa, vaan se ihminen itse.

        Nojoo, suhdeluku ei ehkä ole läheskään tuo, mutta toinpa myös toisen lähestymiskulman keskusteluun.


      • Syytön siihen

        Haista kuule huilu. Alkoholismi on alkoholistin syy. Ei kenenkään muun. Tervehtymisen ainoa este on, että alkoholisti syyttää muita.

        Katso sinä vaan itse peiliin.


      • MiesSelvinPäin

        No voihan sitä aina parisuhteessa syyllistä etsiä toisesta. Mulla silti on mielipide että jos hommassa pitää luovuttaa ja kemiallinen nautinto etsiä pullosta sitä on kyllä aika luuseri mieheksi.

        Isäni juomista katselin 15 vuotta ja kun oman muijan kanssa huomasin toteuttavani alkoholisti-isäni kaavaa aloin häpeämään itseäni ja käytöstäni suunnattomasti. Vaihtoehdot oli aika vähissä, eli narun jatkoksi tai sitten omat arvot uusiksi. Päätin etten osta kirvestä enkä viinaa juo jne... päätin myös puhua asiat halki. Nykyisin olen oman arvoni tunteva ihminen jota jotkut erehtyvät vielä kunnioittamaan ja tähän olen päätynyt ihan omien valintojen tuloksena. Valitettavasti en tunne muita samanlaisen muutoksen läpikäyneitä (joita varmasti kyllä on), mutta epäilen että sen valinnan teko on suurimmalle osalle ylitsepääsemättömän vaikeaa. Kyllä niin monet suomalaiset "miehet" on niin helvetin pienisielusia poikia että ihan ihmetyttää. Onneksi en itse jäänyt moiseksi reppanaksi.

        Naiset ne on semmosia että ne sanoo ja vittuilee jos vituttaa. Mies jos siihen sitten hiljaa alistuu niin pulloonhan se tarttuu, itseensä menee, marttyyriksi rupeaa ja pikkisieluisuutensa näyttää. Ei se kyllä silti naisen syy ole että näin käy. Vaihtoehtona tietysti on sitten purra hammasta ja avata se oma turpa jos on jotain sanomista ja käyttäytyä muutenkin kuin aikuinen.

        Kyllä jokainen ihminen ansaitsee selväpäisen elämänkumppanin. Toivon todella voimia myös näille sorretuile naisille että uskaltaisivat ottaa sen askeleen eroon näistä lapsensieluisista alkoholisteista. Toiveet alkoholistin muuttumisesta ovat yhtä realistisia kuin pinkit lentävät yksisarviset. Jotkut vain uskovat satuihin ja jotkut ei.


      • MiesSelvinPäin kirjoitti:

        No voihan sitä aina parisuhteessa syyllistä etsiä toisesta. Mulla silti on mielipide että jos hommassa pitää luovuttaa ja kemiallinen nautinto etsiä pullosta sitä on kyllä aika luuseri mieheksi.

        Isäni juomista katselin 15 vuotta ja kun oman muijan kanssa huomasin toteuttavani alkoholisti-isäni kaavaa aloin häpeämään itseäni ja käytöstäni suunnattomasti. Vaihtoehdot oli aika vähissä, eli narun jatkoksi tai sitten omat arvot uusiksi. Päätin etten osta kirvestä enkä viinaa juo jne... päätin myös puhua asiat halki. Nykyisin olen oman arvoni tunteva ihminen jota jotkut erehtyvät vielä kunnioittamaan ja tähän olen päätynyt ihan omien valintojen tuloksena. Valitettavasti en tunne muita samanlaisen muutoksen läpikäyneitä (joita varmasti kyllä on), mutta epäilen että sen valinnan teko on suurimmalle osalle ylitsepääsemättömän vaikeaa. Kyllä niin monet suomalaiset "miehet" on niin helvetin pienisielusia poikia että ihan ihmetyttää. Onneksi en itse jäänyt moiseksi reppanaksi.

        Naiset ne on semmosia että ne sanoo ja vittuilee jos vituttaa. Mies jos siihen sitten hiljaa alistuu niin pulloonhan se tarttuu, itseensä menee, marttyyriksi rupeaa ja pikkisieluisuutensa näyttää. Ei se kyllä silti naisen syy ole että näin käy. Vaihtoehtona tietysti on sitten purra hammasta ja avata se oma turpa jos on jotain sanomista ja käyttäytyä muutenkin kuin aikuinen.

        Kyllä jokainen ihminen ansaitsee selväpäisen elämänkumppanin. Toivon todella voimia myös näille sorretuile naisille että uskaltaisivat ottaa sen askeleen eroon näistä lapsensieluisista alkoholisteista. Toiveet alkoholistin muuttumisesta ovat yhtä realistisia kuin pinkit lentävät yksisarviset. Jotkut vain uskovat satuihin ja jotkut ei.

        Nostan hattua sinulle mies selvinpäin. puhut juuri asiaa. näin se on. Ja juuri miehen omasta suusta :O)


      • Sattu Viitana

        Tämä näkökulmasi on alkoholistin näkökulma. Te olette kaikka samanlaisia reppanoita.


    • myötätuntoinen

      Meillä on samankaltainen tilanne. Mieheni on aivan eri ihminen kun käyttää alkoholia. Selvinpäin mitä mukavin ja rakastettava ihminen, mutta kännissä täys ääliö. Persoonallisuus muuttuu mukavasta mustasukkaiseksi ja rasittavaksi, sinun sanoja lainatakseni, sössöttöjäksi.

      Itse olen turhautunut tilanteeseen ja huolissani tulevaisuudesta, mutta mieheni on sitä mieltä ettei ongelmaa ole. Hän on kovasti sitä mieltä ettei todellista ongelmaa ole ja hänen alkoholin käyttönsä ei ole ongelma vaan olen turhaan huolissana, joten tiedän tunteesi.

      Sain hänet tajuamaan, että ongelma on oikeasti olemassa kun otin hänen toilailunsa videolla. Nyt hän on valmis hakemaan hoitoa. Ehdottaisin, että sinäkin jollakin tavoin saisit hänet näkemään oman käytöksensä muiden ja varsinkin sinun silmin, jotta hän saisin muunkin kuin puolueellisen kuvan itsestään. Voimia sinulle!

    • Mielen laajennus

      laitakaapa yhdessä jointti palamaan niin loppuu toi tommonen alkoholismi x)

    • Xobenox///

      Minä naisihminen, 50-vee juon joka päivä olutta. 4-6 ploa menee joka ilta ja vkonloppuisin 8-10.
      Töissä olen ja työni huolehdin.
      Mitä se muille kuuluu mitä sitä tekee vapaa-ajalla. Jos tykkää oluen mausta niin SO WHAT?
      Harjoitus tekee mestarin...kukaan ei tiedä eikä huomaa mitään.

    • HEI NYT!!!

      Oppisit chillaamaan vähän... susta on selvästi tullut vanha harppu. Varmaan kohta pakotat miehes naimisiin ja hankkimaan lapsia? Susta on kovaa vauhtia kehittymässä prototyyppi pirttihirmusta, joka kaulimen kanssa motkottaa miehellensä kaikesta. Kai sä tajuat että kerran kun hiekkapilluksi alkaa, ei siitä sitten enää ole paluuta ihanaksi ja seksikääksi babyksi joka olet miehellesi ennen ollut.

      Mä suosittelen että pysäytä toi mummoutuminen nyt alkuunsa. Otat ite lasin punkkua miehes kanssa, pistätte kynttilöitä palamaan ja pizzan uuniin. Sitten chillisti kattelette jotain hyvää leffaa sohvalla. Tää on paljon parempi elämä, usko mua!

    • 3030303030

      Parisuhteestanne on kadonnut rakkaus ja intohimo toisiinne! Parisuhteenne ei anna miehellesi enää mitään. Hänellä on 30 kriisi. Hän ajattelee "tällästäkö on tämä loppu elämämme". Hän on masentunut ja hän hakee kaljapullosta valheellista onnen tunnetta. Kalja koukuttaa kuten heroiini ja lopulta tappaa. Kohta hän juo 4 pulloa joka ilta.Hänellä on mahdollisesti jo rasvamaksa. Kohta haima sairastuu ja tulee diabetes (insuliinin tuotanto vähenee). Hänellähän on jo hieman ylipainoa. Kolesteroolia on jo veressä. Hänellä on jo mahdollisesti ärtynyt ohutsuoli. löysä uloste alkaa haisemaan pahalle.Nelikymppisenä on eka pallonlaajennus. Verenpainettakin ilmenee. Näistä kaikista johtuen alkaa kohta auringonvalo aristamaan silmiä ja alkavat aristamaan muutenkin. Teidän pitää löytää yhdessä sisältöä elämään. Sinä ostat kirkkaanpunaisen mini lattarimekon. Alatte käymään lavatansseissa kerran viikossa. Teet rohkean kampauksen, hiuksenpidennyksen, radikaalivärjäyksen, rakennekynnet,koruja paljon, säihkysukat, punaset piikkarit jne...Ostatte miehellesi punaset kalsarit, punaisen ruutupaidan, haalistuneet siniset farkut, paksu hopeaketju kaulaan, valkoiset nahkalenkkarit jalkaan, leveä näyttävä musta vyö helisevällä soljella, tuiskutukka, seivaatte paikat, yllättävä partavesi jne.. Muutatte asumismuotoo vaikka omakotitaloon. Saunotte joka ilta vicyn voimalla. Alatte käymään lenkillä joka ilta ja vaihdatte vaalean leivän ruisleipään. Vietätte säännöllisesti liikunnallisen kylpyläviikonlopun. Varaatte matkan joka vuosi Inglesiin, aurinkorannikolle, mallorcalle,alanyaan,rodokselle jne..ja kävelette rannalla joka päivä 10 km. Elätte tätä päivää. Olette kiinnostuneita kaikista uusista asioista. Ostatte aikuisten lelukaupasta rohkeita leluja. Kehut ja nipistelet miehesi kiinteitä pakaroita. Ihailet miehesi kuullen tv:ssä urheilijan kiinteitä pakaroita, jolloin hän alkaa itsekkin kiinnostumaan ulkonäöstään ja kunnostaan :) Eiköhän näillä eväillä elämä ala hymyilemään :)

    • ajomies vei kiirehdi

      olisko vaikka silleen vähentää sitä juomistä että lupaat ottaa joka ilta mällit suuhun niin että nenästä tursuaa jos ei ota kaljaa, luulen että alkaa kiinnostaa kun ymmärsin että et taida kasseja paljon kädestä pitää ja imutella

      • Ei onnistu

        Känniäijällä ei seiso.


      • ...-_

        aika alhasta pask**, ottaen huomioon, että toisella ihmisellä on oikeasti ongelmia elämässä, jota itse et varmaan omista, ottaen huomioon kommettisi laadun!


      • adfdsfdddfdfffffff
        Ei onnistu kirjoitti:

        Känniäijällä ei seiso.

        Orgasmiin ei tarvitse erektiota, höpsö.


    • JK

      EI OLE KOKEMUKSIA

    • ..;

      Minusta tämä "se on vain vaihe" tai "ota itsekkin enemmän niin huomaat miten hauskaa se on" on ihan täyttä pas*aa... Varsinkin jos toinen muuttuu aivan eri ihmiseksi juodessaan.

      En ole ikinä uskonut, että parisuhteet, jossa toinen joituu muuttamaan sitä mitä itse oikeasti on tulee ikinä toimimaan. Sano suoraan hänelle, ettei tämän hetkinen tilanne ole sitä mitä haluat, koska hänellä on oikeasti ongelma.. Hän joko haluaa muuttua ja haluaa sinut lähelleen. Tai hän ei tunnista ongelmaa ja ei hae apua, jolloin sinun ei ole hyvä olla ja sinun tulisi poistua tilanteesta. Minusta olisi tärkeintä nostaa ns. kissa pöydälle ja käydä kunnon keskustelu siitä voiko suhteenne toimia tässä tilanteessa ja saadaanko ongelma korjattua.

    • =)

      lähdet pois! mahdollisimman pian! alkoholistista ei ikina tuu mitään hyvää!! asia vain pahenee ja pahenee.
      omasta kokemusta kirjoitan.

    • ...:

      Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Lähde pois! Tämä on se hetki jolloin ajatella itseäsi ja omaa hyvinvointiasi.

    • Olen entinen vastaavanlainen alkoholisti.
      Tilanne ei muutu paremmaksi, se vain pahenee.
      Voit vaikuttaa tilanteeseen vain eroamalla miehestäsi.
      Ja silloinkin vaikutus tulee hänelle vasta paljon myöhemmin jos yleensä tulee.
      Voit antaa hänelle muutaman viikon aikaa hakeutua hoitoon ja lopettaa juominen.
      Se ei erittäin todennäköisesti kuitenkaan tehoa joten valmistaudu eroon.
      Eroamalla autat teitä molempia.
      Jatkamalla tuet alkoholistia ja tuhoat omaa elämääsi.

    • Yhteispelillä

      Mä en halua sen kummemmin puuttua asiaan, mutta miten olet esittänyt asian ja mielestäsi liikakäytön miehellesi ? Monesti on niin, että jos riitelemällä ja toista syyllistämällä lähtee vaatimaan toista vähentämään juomista niin tulos on päinvastainen. Voin kokemuksesta sanoa, että vaikka alkusuhteen aikana en juonut kuin saunailtoina sen 5-6 olutta ja jo siitä määrästä mut hakuttiin alkoholistiksi niin se vain lisäsi juomista. Nyt kun ei enää tehdä asiasta suurta numeroa ja keskustellaan rauhallisessa hengessä niin juominen on vähentynyt huomattavasti. Enää en juo edes joka viikko. Kannattaa miettiä myös omaa käytöstään. Voi olla, että siitä ei ole apua, mutta kannattaa kokeilla :=)

      • Hugo hoo

        Kumppani juo silloin liikaa jos se häiritsee toista. Itse ratkaisin asian ottamalla eron.
        Juominen tuppaa pahentumaan ajan kuluessa. On parempi erota juoposta mahdollisimman ajoissa.
        Yleensä juopot aina syyllistää toisen. Esim. Motkotat, pihtaat, olet ahdasmielinen yms.


    • Normaali Eppu

      Ukko vaihtoon.

      • Alkoholi on in!

        Mä vaihtaisin aina kossupullon nalkuttavaan, ei seksiä antavaan, ei ulkonäöstään huolehtivaan pirttihirmuun. Jos te Muijat tekisitte muutakuin vaatisitte, ni ehkä mekin oltais asiallisempia.


      • Hella-polliisi
        Alkoholi on in! kirjoitti:

        Mä vaihtaisin aina kossupullon nalkuttavaan, ei seksiä antavaan, ei ulkonäöstään huolehtivaan pirttihirmuun. Jos te Muijat tekisitte muutakuin vaatisitte, ni ehkä mekin oltais asiallisempia.

        Hienoa tietää, että vaimoa verrataan kossupulloon.
        Miehellä pitää olla periaatteita.

        Typerät vaimot jopa loukkaantuvat tästä vertailusta.
        Naisia on mahdoton ymmärtää.


    • Realistisuus vai...

      Ei jestas, alkoholismi on sairaus, niin on sanottu, narsismi on sairaus jne... vittu jos ei jaksa olla puolisonsa kanssa ottaa eron, mikä teitä naisia vaivaa. Mieheni hakkasi minua 10 vuotta, no ottaa laukun ja lähtee menemään.

      Mutta yleensä se menee niin että jauhetaan paskaa 3 vuotta ja sitten lähdetään, ja useimmissa tapauksissa huomataan ettei se nyt niin paha ollutkaan, jokaisessa on vikansa, voi myös välillä katsoa peiliin, jos ottaa ne vaaleanpunaiset lasit pois silmiltä ennen yhteen muuttoa tietää tasan tarkkaan mitä tulevaisuus tuo.

    • JT

      oon ite tehnyt samaa joskus mä olin ainakin silloin vittuuntunut elämämtilanteeseni tosin se ei ollut mikään järkevä ratkasu mutta helpoin ei tarvitse ressata kun on pienessä koko ajan jne...jälkikäteen ajatellen vituiks meni
      eli teilläkin on ilm.. jotain probleemisa suhteessa tai sitten...

    • juuliopolö

      Voi voi, tuosta se alkaa. Olen ollut 20 v aviossa juopon kanssa. Ai miksi? No vanha kansa sanoi että huonossakin miehessä on akan turva:)
      Nyt se loppuu. Ero vireillä ja lapset on maailmalla.
      Meillä oli myös örvelö sekopää, äly ämpäriin, etenkin jos oltiin jossakin kylässä. Ja jos minulla alkoi olla liian hauskaa. Hän joi ja kiukutteli kuin pieni lapsi. Jos ei muuta keksinyt niin alkoi kaatuilla ja sain hoivailla, ettei esim. kaverien kesämökin kalliolta pudonnut. Nyt olen aivan varma että hän ei oikeasti olisi pudonnut, kunhan pelotteli ja sai huomioni.
      jaksoin ja jaksoin, hävetti kuinka jaksoinkaan. Ja uskoin vannomiset.
      lapsille ja minbulle hän oli hyvä, mutta se ökötys ja äkötys ja hullut "kissajutut" yms. Huhhuh. Ei enään ikinä.

      Ei se juoppo parane. Pahenee vaan. Harva selviää.

    • Samassa veneessä

      Eipä tuohon liene muuta apua kuin alkoholistin hoitoon hakeutuminen. Myös puolisolle löytyy tahoja joista saa tukea. Alkoholismi on sairaus, ei miehen mielenosoitus.

    • sääli on sairautta

      Alkoholisti ei kovin helpolla opi uusille tavoille. Itse kertoisin tilanteen vakavuuden miehelle ja selvät ehdot - jos päivittäinen dokaaminen ei lopu vaihtuu osoite ainakin toisella.

      Ei alkoholisteja pidä hyysätä tai sääliä - riittää kun pilaavat yhden elämä.

    • näin on

      kokemuksesta myös kerron, että alkoholisti pilaa monen läheisen elämän, ei saa hyysätä

      • näin sen näin

        alkoholisti pilaa omaistensa elämän ja omansa siinä ohessa, on heidän turhaa sanoa että vain omansa pilaa, on monia ympärillään , puoliso ,lapset, omat vanhempansa ja sukulaiset, kaikki nänä kärsivät enemmän kuin se mitään tajuamaton juoppo.


    • muistan aina....

      jättäkää ne juopot ukot ja akat, ei sitä kukaan kestä, menee oma terveys... ehkä sentakia onkin niin paljon kaikenlaisia psykosomaattisia sairauksia nykyään.... johtuu ainaisesta 'pelosta' mitä taaskin tulemaan pitää. Jos olet vähänkään jännittynyt kun tiedät mitä on tulossa, niin silloin kannattaa jo alkaa harkita erottamista, sillä oma hyvin vointi on tärkeämpi kuin juopon oikkujen pelkääminen, vaikkei väkivaltainen olisikaan.Pelkästään se häpeän tunne jota juoppo aiheuttaa käytöksellään toiselle osapuolelle on jo kamalakun aina sama tyyppi seurassa mokaa kaiken, v.tuilee kaikille omille kavereilleenkin, sönkkää samaa juttua kunnes sammuu, syyttelee toisia, sinä sitä, sinä tätä... vaikka on itse kaiken aiheuttanut... ja sitten vielä jos on lapsia, mitä pelon tunnetta ja jatkuvaa stressiä lapsilleen aiheuttaakaan.Ehkä sentakia onkin niin paljon häiriökäytöksisiä lapsia, kun siten purkavat ahdistustaan.Ja siitä jää pysyvät jäljet pieneen mieleen , joka muistaa aina sen isän /äidin jota piti pelätä, sillä se örvellys todella pelottaa vaikkei mitään väkivaltaa olisikaan. Ihan vaikka vaan lepertelyksi tarkoitettu kännipäisenörvellys horjumisineen ja kaatuiluineen panee lapsen mielen sekaisin, ei ole turvallinen sellainen vanhempi ja lapsi alkaa mielessään pelätä, että koska taas.... eli ei voi luottaa vanhempaansa, ajatelkaa itse mitä se lapselle tekee...

    • kaikkensa yrittänyt

      Hei vaan "kohtalotoveri" !

      Juu'u ... minulla on ihan samanlainen ongelma.. mies-ystäväni kanssa,olemme asuneet samankaton alla n.nelisen vuotta,mutta nyt viimeiset puolitoista vuotta olemme joka päivä yhdessä,kun hän vaihtoi alaa (ennen oli viikot reissuhommissa). No,minä teen vuorotyötä ja meidän ongelma on,että aina kun tulen iltavuorosta,koti haisee kaljalle ,ukon silmät harittaa niinkuin pikkukänniläisellä yleensäkin ja huvittavaa,kun tyhjiä pulloja ei ikinä ole missään,eli vie ne aina ennen tuloani autoonsa..heh....olen tästä tosiaan puhunut tuhannet kerrat ja välillä lupailee lopettaa ja toisinaan sit syyttää minua tavalla tai toisella,esim. vetoaa yksinäisyyteen kun olen poissa jne... tähän olen tosiaan LOPEN KYLLÄSTYNYT ja nyt taas kerran puhuin viikonloppuna ja vetosin hänen lupaukseensa ja kas ollakkaan... :) ...sanoi "lopettavansa" ... juu...en vain enään usko,ei se tähän lopu.... ja ystäiseni,Sinulle eikä minulle varmaankaan löydy mitään ulkopuolista ohjetta,koska ihmiset ei halua yleensä sekaantua toisten ongelmiin,muuten kuin sanomalla,että erotkaa...mut ei se aina ole kuitenkaan niin yksinkertaista...... Se pitäisi tulla näitten "kännikalojen" omasta ideoinnista se muutos....mutta mutta , eihän heillä ole omasta mielestään mitään "alkoholi-ongelmaa" on vaan niin kiva ottaa muutama bisse,jne........
      Minulla on kylläkin jo valmis suunnitelma,jos tämä ei tosiaan lopu,,,ens keväänä laitan hänet pois elämästäni,nimittäin hän ei ole kirjoilla luonani,joten se on siinämimelessä helppoa...muuten sit ei olekkaan tietoa miten käy...on nimittäin pelko että saa lukea iltalehdestä, "mies sekosi ja surmasi....." No ,tää on tätä,mutta katsotaan miten menee.....

    • suuri helpotus ero

      Yksi vuosi riitti alkkiksen kanssa ja ei koskaan enää sellaista elämää.

    • onnellinen vaimo

      mulla vähän eri kokemus. likkakaverin mies joi kans jokapäivä. loppujen lopuks ukko lähti kävelemään..... juomisen syyksi paljastu naisen jatkuva nalkutus jota ei jaksanu kuunnella- aina töistä tullessa alko kauhea nalkutus ja syyttely millon mistäkin syystä. loppujen lopuks kai sateinen ilmakin oli sen miesparan syytä. nyt ukko asuu omassa kämpässä on raitistunu ja taas oma mukava itsensä. eli kai ne vaaleenpunaset lasit vois laittaa vaik päähänsä ja sanoo edes joskus sille miehelleen jotain kaunista ja kannustavaa jatkuvan syyttelyn sijaan.

    • juominen on valinta

      Alkoholismi ei ole sairaus. Se on valinta. Juova valitsee juomisen, kaiken muun kustannuksella.

    • jk

      mulla vähän sama mut oma mieheni tosiaan muuttuu sitte mustasukkaseks, mua haukkuvaks hirviöks joka saa lähes aina mut itkemään ku menee rähinäkännin puolelle tai ottaa kirkasta. oonki sanonu sille että kerta vielä että mut saat päissäs itkemään ni mä lähen ja mukana juomingeissa voin olla vaan jos osaat ottaa kohtuudella mikä tarkottaa siis ihan sikspäkkiä. sen enemmästä tulee vaan molemmille loppujen lopuksi paha mieli, se on huomattu. selväpäisenä (ei onneks kauheen usein juokaan) on ihana ihminen ja ehkä se saa mut jäämään mut pakko mun on herätellä sitä jos ei ala rähinä loppumaan. mua myös vähän pelottaa se, koska isänsä oli väkivaltainen naisia kohtaan samotten kun ukkinsa, että jos se silläki jossain piilee.. ei oo kyllä tähän asti fyysisesti kättään mua vasten nostanu mut tosiaan tuota henkistä on tullu senki edestä.

    • yksi vaan

      Hei juovan miehen nainen,näin omasta kokemuksesta.Ymmärsin vasta itse kun ,minulle vieras sanoi.Mun juomisesta,otin silloin yhden sixpackin viikonloppuna.En itse ymmärtänyt,silloin kuinka paljon join.Sitten vasta ymmärsin,kun minulle sanottiin.Että kerroppa se neljällä,siinähän on tulos kori kuukaudessa.Silloin vasta ymmärsin,että sehän on paljon.Voisitko miehesi kanssa,ottaa asian tällä kaavalla puheeksi.Minuun se ainakin ,teki vaikutuksen.Nyt otan joku kolme-neljä,kertaa vuodessa muutaman oluen.Ja hyvin on piisannut.

      • kohtuukäyttäjä

        HÄH! Oletko MIES VAI HIIRI???
        Kori kuukaudessa, naurettavaa!!! Jos joisit korin päivässä, ei sekään ole aikuiselle miehelle paljon, ei vaikka olis korissa A-olutta!
        Olet säälittävä pösilö!
        Aikuinen mies voi ihan hyvin juoda joka päivä pullon jaloviinaa ja korillisen keppanaa tai A-olutta eikä tunnu missään!


      • Hei yksi vaan. Paha sanoa oletko trolli vai ainoastaan todella yksinkertainen.


    • ParhaatHoitotulokset

      www.minnesota-hoito.fi

    • No, se nyt on ainakin selvää että miehes on alkoholisti.
      Sä itse et voi asialle tehdä mitään, ja koska miehesi kieltää juomisen olevan ongelma, se juominen luultavasti jatkuu.

      Ikävä tosiasia mut niin se vaan menee.
      Joku mainitsikin jo al-anon ryhmät. Sitä kannattaa kokeilla, siitä on monille ollut apua.
      Etsi jostain myös "alkoholismi, kieltämisen karuselli" niminen kirja.
      Se avarsi mun mieltäni paljon ja antoi paljon ajattelemisen aihetta

    • näin on juu

      viettele miehesi useammin, se auttaa asiaan kuin asiaan.

      • Senjoora

        Se vasta mukavaa on, kun mies haisee vanhalle oluelle ja retkahtaa sänkyyn kuin vellillä täytetty sukka.
        Kyllä hurmaamisen taidot kasvavat. Harmittaa tietysti, kun toinen kuorsaa, mutta kuten sanot, kaikki on tehtävä, että kultamuru olisi onnellinen ja lopettaisi juomisen.


    • mies 42

      Kuvaa miestäsi kännissä ja näytä tälle selvänä kuinka nero tämä on humalassa.Toimen pide antabussia naamaan ja pakollinen ainakin 3 kk selvä jakso,ehkä oppii ehkä ei,itse opin

    • totuus on tämä

      Yleensä on niin että naisessa on vika jos mies juo.
      Näin se vaan on.

      Koska on miehen vika jos nainen lihoo, on saman järjen mukaan oltava naisen vika jos mies juo. Samaten jos mies on väkivaltainen on se lähes aina naisen vika koska mies on onneton suhteessa ja on siksi väkivaltainen!

      Koska mies on onneton, alkaa se juomaan, tässä on myös usein syynä huono seksi ja liian löysä naisen takavärkki, tietenkin! :)

      ELi kyllä se on naisen vika tapahtui mitä tahansa koska mies on onneton ja juo, lyö tai tekee mitä tahansa on se naisen vika ja vika on siis parisuhteessa!

      • psykoanalyytikko.

        Jees! Näin on! Paitsi että vikana voi olla paitsi akan liian löysä takavärkki (siis anus), myös liian väljä emätin.


      • Ai että mitä?!!
        anteeks nyt vaan ihan vitusti, mutta se ei todellakaan ole naisen vika jos mies juo!
        Ainoastaan narsistiset tai muuten mieleltään heikot ja sairaat ihmiset syyttää tosissaan omasta juomisestaan toisia!!


    • kokemus opetti

      Voi miten tutulta tuo kuulostaa. Vietin yli 20 vuotta elämästäni tuommoisen
      kännisönköttäjän kanssa.
      Siinä ehti syntyä kaksi lasta ja esim. hänen arvostelevainen sukunsa tulla tutuksi.
      Heidän pojassa ei voi olla mitään vikaa. Hehän näkivät hänet ainoastaan selvin-
      päin.
      Helpoksi ei voi sanoa päätöstä lähteä siitä, olihan mies kuitenkin (yleensä)
      töissä ja minä työtön.
      Lähdin lopulta kuitenkin, sain töitä ja asunnon jne, niin eikös exä tallustellut
      perässä itsesääliä tulvillaan. Selvälle puolelle miehestä tein selväksi että
      tämä ei sovi, kännipuolelle se ei tullut selväksi koskaan.
      Kyllä tosiaan uskon että viina aiheuttaa joillekin persoonanjakautumista.
      Jos siis jätät miehesi, niin jätä "ne molemmat"

    • wamic

      Kyllä toi on jo alkoholsmia.
      Kesällä kävin vierailulla veljeni luona Lapualla, jossa oli Minnesota hoidossa. Siellä sai kuulla totuuden alkoholismista ja sen vaaroista. ja toi miehesi juominen on jo yksi vakava alkoholismin asteista, joka tulee vain jossain vaiheessa pahentumaan, jos sitä ei saada poikki.
      Kohta hän ei kykenekkään menemään töihin joka päivä, ja sitten ei enää ollenkaan.
      Koita saada miehesi tajuamaan, että hän samalla tuhoaa läheisensä, kuin itsensäkin.
      Voin suositella edellä mainittua hoitomuotoa, sillä veljeni ainakin pääsi kuiville, ja on nykyyään alkoholisti joka ei juo.
      Se on rankka hoito, mutta kannattaa.

      • Alkoholistin laps

        Tuskin kukaan nainen alentuu arvostelemaan miehiä tuolla tavalla kuin tällä palstalla on nähty miehien tekevän. Miten alas ovat miehet käytöstavoillaan menneet. Ei mitään toisen ihmisen kunnioitusta. Nainen hoitaa kodin ja sen sössöttävän miehen ja saa palkaksi haukkumista ja jopa nyrkistä.
        Olen alkoholistin lapsi ja 35 v katsoin juovaa miestä. Viina vei isäni hautaan. Lopulta tappoi itsensä. Miten monen muun elämän hän tuhosi. Yritin kaikkeni rakastamani miehen eteen tehdä, viina vei vähitellen salakavalasti, onneksi ei ole väkivaltainen eikä loukkaava, mutta en voi elää tietäen, mihin se johtaa. Olihan jo merkit näkyvissä, ei enää hyvänolon tunteita vain väsymys, vitutus ja se "vellillä täytetty hikisukka". MInulla on nyt oma elämä, onneksi. Ei ole kenenkään edun mukaista sietää sellaista.
        Entisestä alkoholistista ei tule koskaan kohtuukäyttäjää ja alkoholisti etsii ja löytää aina syyn juoda. Vaimoa on niin lapsellisen helppo syyttää.
        Sen kun sisäistää, että alkoholistin parantaa vain kirkko tai kuolema, voi ymmärtää missä mennään. Se on herran omas käres.


    • rahdinkäsittelijä k.

      ALOITTAJA HOI!
      Älä vaan lue tosissas mitään noista "ohjeista", joita pönttöaivot sinulle tuputtavat!
      Anna miehellesi oikein kunnolla viinaa, esim. viskiä, kossua tai jaloviinaa niin että juo itsensä ympärikänniin. Sitten ei sössötä eikä lässytä vaan nukahtaa ja herää aikanaan pää selvänä.
      Siinä vaiheessa voit antaa hänelle pilllua ja onni ja auvoisuus täyttää kotinne.
      Kun miehesi seuraavan kerran haluaa juoda, muista varata hänelle toosi paljon viinaa!

    • kahta en vaihtais

      viinaa ja pillua, molempia mieluusti litrakaupalla.

    • juopon exä

      Kokemuksesta voin sanoa,että jätä se mies heti. Itse olin 22v tuollaisen miehen kanssa.Hän oli aivan kuin miehesi,kävi töissä,eikä potenut krapulaa. Hoidin lapset yksin ja kun he kasvoivat lähdimme salaa. Mieheni myös 2 kertaa pahoipiteli mut viinahouruissaan. Emme voineet mennä kylään yms.koska aina oli pullo mukana tai jos tarjottiin kahvia niin se kelpasi vain jos vieressä oli lasi jossa oli alkoholia. Muuten kaivettiin oma pullo taskusta. Mieheni tuli myös sairaan mustasukkaiseksi,kun lopetin nalkuttamisen ja annoin hänen juoda vapaasti. Nyt ollaan oltu 5v. erossa ja toinen nainen saa nyt luvan huolehtia hänestä.Onneksi. Kyllä nyt elämä on ihanaa ,kun ei tarvitse joka vkl katsoa kun mies sammuu pizzan päälle pöydän ääreen tai vessaan lukitun oven taakse. Eikä tarvitse nukkua haisevan juopon vieressä enää.Voimia sinulle.

    • åäöåäöåäö

      Eräs tanskalainen alkoholismin hoitoon suuntaunut lääkäri sanoi kerran eräässä alkoholismia käsittelevässä tv-ohjelmassa, että termiä alkoholisti käytetään väärin. Alkoholisti on henkilö, jolla on jo niin voimakas fyysinen riippuvuussuhde alkoholiin, ettei hän voi enää olla juomatta. Alkoholistille tulee vieroitusoireita, kun hän lopettaa juomisen ja pahimmillaan saattaa tulla jopa viinakramppeja, jos juominen on jatkunut pitkään ja määrät olleet runsaita. Muissa tapauksissa tulee käyttää termejä alkoholin väärinkäyttäjä tai suurkuluttaja. Miehesi tapauksessa kyse on siis jälkimmäisestä, mutta hyvin lähellä tuo jo on alkoholismia, psyykkinen riippuvuus miehelläsi on jo voimakas. Hän tuntuu pitävän itseään käynnissä alkoholin avulla, jaksaa töissä, kun tietää, että illalla saa taas kotona vähän rentoutua napanderin parissa. Suomessa on pirunmoinen määrä vastaavia tapauksia. Tämäntyyppiset juopot kuvittelevat, ettei heillä ole ongelmaa, koska he eivät ole töistä poissa tai heille ei tule massiivista krapulaa. Todellisuudessa krapulaa ei koskaan ehdikään kunnolla tulla, kun alkoholia on melkein aina hiukan veressä. Olen keski-ikäinen nainen ja olen itse ollut nyt raittiina yli 7 kk ja hyvin on mennyt. Minäkään en ollut varsinaisesti alkoholisti, mutta join kuitenkin joka viikonloppu ja aina pään täyteen ja loppuaikoina jo arkisinkin. Hakeuduin hoitoon, kun tajusin tilanteeni ja avioliittoni oli kariutumassa, enkä itsekään enää kestänyt omaa elämäntyyliäni. Olin katkaisussa 12 vuorokautta ja sen jälkeen päihekuntoutuksessa 4 viikkoa Kankaanpäässä. Jokaisen juopon on kohdattava oma pohjansa, ennen kuin on valmis myöntämään, että hänellä on ongelma ja asialle on tehtävä jotain. Minä kyllä myönsin jo monta vuotta sitten, että juon liikaa ja liian usein, mutta en ollut silloin vielä valmis luopumaan juomisesta, olihan alkoholi kuulunut jossain muodossa ja jossain määrin elämääni koko aikuisen ikäni. Sinun miehesi ei ole vielä valmis siihen, eikä kaikki juopot koskaan ole valmiita. Jollekin pohja on se, kun ensimmäisen kerran on töistä poissa viinan takia, joillekin pohja tulee vastaan vasta silloin, kun löytää itsensä kuset housuissa ojan pohjalta. Toivon sinulle voimia ja jaksamista ja toivon, että miehesi tajuaa tilanteensa nyt, kun suhteenne on vielä pelastettavissa eikä elämä ole lähtenyt vielä alamäkeen viinan takia. Jokainen kännäyskerta vähentää serotoniinin määrää aivoissa ja aiheuttaa masennusta. Lopulta ihminen joutuu kierteeseen, jossa hän lääkitsee masennustaan aineella, joka alunperin masennuksen aiheutti. Minulle kylläkin kävi niin, että kohtasin paljon suuria vastoinkäymisisä elämässäni, enkä ymmärtänyt hakea ammattiapua mistään, vaan yritin selviytyä itsekseni ja lopulta masennuin. Aloin sitten lääkitä masennustani viinalla, joka lopulta johti itsetuhoisiin ajatuksiin ja sellaiseen itseinhoon, etten kestänyt itseäni ja elämääni selvinpäin, niinpä aloin juoda aina vain enemmän ja enemmän. Onneksi nyt elämä näyttää valoisalta ja olen kiitollinen jokaisesta raittiista päivästä ja läheisteni tuesta ja rakkaudesta. Onneksi he eivät hylänneet minua silloin kun join, muuten en olisi tässä tätä kirjoittamassa.

    • älykästä ajattelua.

      Turhan päiväistä hössöttämistä. Jos mies kykenee töitä tekee päivittäin ja illalla muutaman ottaa. Meiänkin porukat juo joka ilta 3-5 kaljaa ja joka viikonloppu huomattavasti enemmän. Paiskivat silti ylitöitä lähes päivittäin.

      Ihan normaalia käyttäytymistä. Itekkin otan päivittäin 1-3 kaljaa ja viikonloppusin vedän kännit molempina päivinä. Arkisin kuitenkin teen töitä ja treenaan salilla. Kuulelma moni muukin juo muutaman kaljan päivittäin.

      Tuo ei ole vielä ongelmaa. Sitten kun alkaa putki jäämään pääle, työt ja askareet tekemättä ja menee laatikko kaljaa päivässä niin sitten alkaa vasta haiskahtaa ongelmalta.

      Turhaa kitinää taas. Joillakin ihmisillä on kato oikeitakin ongelmia. Sulla ei niitä ole, miehes ei hakkaa sua tai ole muuten raivohullu juoppo. Sun ongelmas siis on että hän ottaa pari kaljaa illassa.? Just joo. Ota sinäkin niin rentoudut hieman.

    • kieltämistä

      Meilläkään ei ollut "tosialkoholismia" .. ex mieheni mielestä siis. Jatkui muutaman vuoden kunnes otin eron. Hänellä jatkuu edelleen törpöttely, nyt sitä on uusi nainen kärsimässä.
      Kyllä kaikki alkaa ongelman myöntämisestä. Niin kauan voit olla varma ettei muutosta tapahdu. Ja siitä se kivinen tie vasta alkaakin..
      Toivottavasti jaksat yrittää.
      Voimia!

    • naisen mieli

      Se nyt vain on niin,suomalaista naista kännikalat kiinostavat.
      kaksi miestä suht koht muuten saman veroisia.Toinen raitis toinen juo.
      Kyllä se vain tämä viinamies on se joka naisia kiinostaa enemmän.
      Kai se viinmies on jotenki hauskempi ja jota on helpompi paapoa, kun tämä kunnollinen raitis.

      Joka muuta väittää ei puhu totta.

    • Kyllä se mielestäni on hienoa kun työt ja kuntoilut on päivän osalta tehty ja muija on hakenu kymmenisen keppanaa kaappiin. Tyhjään vattaan kun ottaa sen ekan ni tuntee taas elävänsä! Siittä kun ei vielä tule krapulaakaan ja kuitenkin jaksaa viikonloppuun asti että voi nollata kunnolla. Sitäpaitsi sellasta muijaa minä en (tuskin kukaan muukaan) ottaiskaan ketä ei brenkkua kaupasta hakisi.

    • Astianpesijä

      Hai tyttö laita suolaa taikka risiiniöljyä pulloon niin viinan vaikutus katoaa.

    • 20+11

      Se jos ottaa joka päivä pari niin eihän se tee ku 14 annosta viikossa.

    • 2+9

      Suomalaisnaisethan tykkää siitä kun oma ukko juo viinaa niin perkeleesti ja örveltää koko ehtoon ja lopulta hakkaa muijansa naaman turvoksiin.

    • Tom Collins

      Itse en ole koskaan mukista kieltäytynyt, mutten nyt mikään alko siltin ole. Melko sumpliikki olen selvinpäin ja humalassa vielä enemmän. Jos meillä tästä ottamisesta joskus tuollainen haloo nousisi, sanon että pystyn olemaan myös todella raaka selvinpäin saatikka sitten humalassa.

    • tiedän tämän

      mies voi hakata naista, vaikka olis raitiskin ja pettää niin paljon kun sielu sietää, ja sieluhan sietää eli kaikilla ei ole empatiaa ollenkaan...

    • Huolestunut nainen_
      • Naiivia nuorta naista pyydettiin kylään kaffelle ja pullalle, mutta vietiin kuin pässiä narussa. No kaipa tälläkin palstalla joku jo hirttolavaa rakentaa, kun lehtikin ohimennen mainitsi miehen olevan ulkomaalainen.


    • Al-anon ryhmäläinen

      Anna miehesi rauhassa jatkaa samaa rataa, mutta hae itsellesi apua Al-anon ryhmästä, lähimmän ryhmän löydät täältä googlettamalla.
      Käy ryhmässä kerran viikossa 3kk, niin huomaat miten itse muutut, vaikka holistisi vielä joisikin...niin sinulle alkaa paistaa aurinko. Kun haet itsellesi apua, niin tilanne kotona muuttuu väkisinkin ja tiedä vaikka holistikin heräis.
      Kun olet käynyt ryhmässä 3kk, huomaat, että haluat oppia lisää.
      Itse olen käynyt n.7vuotta, ja se paikka on viimeinen missä lopetan käymisen, niin hyvää, ettei sanotuksi saa, se on minussa tehnyt.
      Kiitos kaunis kaikille vertaistukiryhmäläisille.

    • oltermanniina

      AP:n kanssa on samassa junassa tuhansia ja taas tuhansia pariskuntia, perheitä ja sinkkuja. Näitä liikaa juovia on teineissä, työttömissä, työssäkäyvissä, eläkeläisissä jne. Välillisesti juominen vaikuttaa lapsiin, puolisoon, omiin vanhempiin, työkaverehin, naapureihin jne.

      Rakas avomieheni oli myös AP:n kaltainen tissuttelija. Hän suuttui heti, jos otin asian puheeksi. Ikinä ei raha riittänyt esim. lomailuun eikä ikinä lähdetty minnekään, koska se olisi estänyt hänen juomisharrastustaan. Moni väittää, että ei ole alkoholisti, jos kykenee pitämään työpaikkansa. Olen eri mieltä. Jos ei kykene pitämään helposti raittiita viikonloppuja/viikkoja/arkipäiviä/vähentämään, niin kyse on silloin alkoholiongelmasta. Oma mieheni ei halunnut minun vuokseni vähentää juomistaan, joten katsoin hänen juomistaan kaksi vuotta. Harmittaa, että sekin aika meni hukkaan toivoessa, että mies viisastuisi.

      Olen etsinyt uutta miestä, mutta huonolta näyttää. Alkoholiongelmaisia on niin järkyttävän paljon. Miksi miehelle on tärkeämpää viina kuin mikään muu asia elämässä???

    • diipa-daapa.diipajuu

      Koska te suomalaiset naiset olette epäkiinnostavia, että ei teitä jaksa kuunnella kuin hiprakassa(tai näytellä, että ompa mielenkiintoista. Kerro ihmeessä lisää sun kampaajasta?) Se että te olette ja sillehän ei voi mitään mutta kalpeita ja pullukoita. Yksinhuoltajilla viä lapsiarvet ja riipparit. Kyllää me teidät säälistä otetaan, kun ei ole Argentiinassakaan jobia. Olkaa vaan tyytyväisiä ja lopettakaa se nalkutus ja antakaa silloin kun haluttaa. Te mistään parempiakaan löydä. Katsokaa peiliin. Mä olen sentään komee.

      • oooooiiiiiii

        Komee oot homee, mee äikälle, kuka sun pultti pulinaa viittii kuunnella. Nuku hyvin, muista pehmolelu, älä kuolaa tyynylle:)


    • Niittää mitä kylvää

      Juopuneet siveettömät ateistit, sitä se teettää se ateismi. En ihmettele! Vanha sanonta kuuluu Raamatussa sitä niittää mitä kylvää.

    • My^way~30

      Hmm... kyllä tuo jo alkoholismille kuullostaa, vaikket sitä siksi mielläkään. Itse vaihdoin suosiolla miestä samanlaisessa tilanteessa. Jotkut vaan haluavat olla ikinuoria ja "juhlia" maailman tappiin saakka eikä sille kukaan mahda mitään.

      Itse tajusin, etten koskaan pysty kilpailemaan alkoholin ja miehen ystävien kanssa ja annoin miehen jatkaa haluamallansa tiellään. Tiedostin kaipaavani elämältäni ihan eri asioita ja pyrin niitä kohti. Suosittelen sinunkin tekevän.

      Miehesi on kanssasi eri mieltä, eikä nähtävästikään tiedosta ongelmaa. Muutokset lähtevät hänestä itsestään ja kun ongelmaa ei hänen mielestään kerta ole niin aika hankalalta tilanteelta kuullostaa. Voithan tietysti vielä kertoa, että sinua ärsyttää hänen joka päiväinen tapansa ja pyytää häntä vähentämään johonkin tiettyyn ajankohtaan mennessä ja mikäli hän ei tee asialle mitään, uhata erolla.

      Sun kannattaa miettiä vakavasti, oletko sä valmis jatkamaan nykyisellä tavalla vai haluatko jotain muuta? Voi olla ettei miehesi halua muutosta ja sun on silloin pakko päästää hänet menemään ja jatkaa elämää eri suuntaan. Ero voi tuntua pahalta ja rankalta, mutta sekin on parempi kuin jäädä tyytymättömään parisuhteeseen. :) Voimia!

    • alkoholisti

      Minulla oli maailman ihanin tyttöystävä, kerkesimme kihloihin ja kirkko oli varattu. Alkoholi oli ongelma joka ajoi kumppanini edelle. Kaikki tapahtui lyhyessä ajassa ja työmatkalla Venäjällä join liikaa. Kihlattuni ei kestänyt aamuöistä säälin kaipuu soittoani vaan hävisi iäksi. Lopetin juomisen pian sen jälkeen kunnioittaakseni rakastamaani ihmistä ja pian kaksi vuotta olen ollut kuivilla oleva alkoholisti. Ystävääni en saa enään takaisin mutta toivoisin että sinä säästyt samalta.. Tsemppiä raittiin elämän aloittamiseen...

    • neuvoton taas

      Mieheni juo 3-5 olutta illan aikana, lisäksi viiniä ja viikonloppuna enemmän. On siis alkoholin suurkuluttaja.

      Ei tule silminnähden humalaan lainkaan. Jos joskus ottaa enemmän, ei persoonallisuus juurikaan muutu.

      Olen todella huolissani, sillä tiedän, mitä tilanteesta voi seurata pitemmällä aikavälillä hänen terveydelleen. Olen asiasta puhunut, mikä auttaa hetkeksi - keskari vaihtuu ykköseen. Pari viikkoa mennään näin, ja keskari palaa.

      Onko vinkkejä, millä saan mieheni tajuamaan tilanteensa? Nalkuttamaan en ryhdy, siitä en usko seuraavan mitään hyvää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2204
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      159
      1436
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe