Omituinen mies

Nöyrä vaimo

Tai olen itse ehkä omituinen, kun olen jaksanut monta vuosikymmentä katsella mitä oudoimman luonteen omaavaa miestä. Olen kyllä pariinkin otteeseen lähtenyt livohkaan, mutta tullut takaisin, ehkä olen läheisriippuvainen.

Hän ei siedä että häntä mitenkään syyllistetään, siis mistään ei saa ikinä sanoa negatiivisessä muodossa. Hän kyllä saa huomautella joka asiasta minulle.

Hän on ajanut kolme autoamme paskaksi, nyt juuri oli viimeisin. Ostimme toiselta paikkakunnalta uuden auton, ajoin hänen edellään, en sillä hetkellä muistanut että hän vahtii ajoani. Olin siis ajanut liian lähellä toista autoa, siitä tuli nuhteet. Sanoin että voi vitsi kun en muistanut ajaa hänen takanaan. Raivostui kun sanoin niin.

Toinen riita tuli kun olimme viemässä laina-automme vuokraamoon. Ajoin pitkällä hänen perässään, palautettuaan laina-auton, hän hyppäsi rattiin ja saman tien sanoi, että ajoin ylinopeutta, oli nähnyt sen vaikka hän ajoi pitkän matkan päässä edellä. Naurahdin ja sanoin vain, että juuri tuon takia ajoin pitkällä takana.

Siitä hän sai taas syyn raivota: "vittu, en sano enää mitään ylimääräistä, kun aina sanon väärin." Yritin selittää että minullakin on oikeus loukkaantua hänen huomautuksistaan, ja tuon sen tästedes julki aina niinkuin hänkin. Yritin kysellä miten nyt suuttui, minunhan tuosta olisi pitänyt suuttua. Laittoi radion huutamaan, sanoi ettei siedä enää mitään puhetta.

Olen vuosien myötä oppinut nöyräksi vaimoksi, en sano ikinä pahasti. Olisi ilmeisesti pitänyt, olen varmaan liian kiltti ollut. Oikein pelkään hänen tulista luonnettaan ja raivoaan.

En jaksa kertoa muita ikäviä juttuja liittomme ajalta, ja niitä on paljon.

Miten ei ihminen tajua jos hänessä on vikaa? Jos minulle olisi käynyt noin, olisin pyytänyt kiltisti anteeksi ja luvannut etten tee ikinä enää noin. Mutta nyt syy on taas kerran minussa, niinkuin aina kun huomaa tehneensä väärin.

Mikä tuollaisessa ihmisessä on vikana? No, tiedän että hän käyttää onnellisuuspillereitä, ei tulisi edes itsensä kanssa toimeen ilman niitä. Kiitos noista pillereistä, on hiven tasaantunut luonne niillä.

Jos nyt tulisi mukava mies vastaan, lähtisin heti hänen matkaansa, enkä varmasti tulisi enää takaisin!

6

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+20

      Oiskohan mies näitä, joita on syyllistetty/lytätty asiasta kuin asiasta pennusta asti. Itse tulen perheestä, jossa mikään, mitä olen tehnyt, ei ole koskaan ollut tarpeeksi hyvin. Takana on ollut vanha kivikautinen asenne, ettei lapsia saa kehua, etteivät vaan ylpisty. "Kyllä elämä vielä opettaa" jne. Sitä on sitten sen luokan perfektionisti, ettei edes itse osaa olla tyytyväinen mihinkään tekemäänsä, vaikka syytä olisikin.
      Välillä tulee otettua loukkauksina asioita, joista itsekin tajuan, ettei niitä ole sellaisiksi tarkoitettu. Toisinaan vaan jokin laukaisee sen nöyryytyksen tunteen, joka varmaan on sieltä lapsuudesta lähtöisin. Minulla tosin on tuolloin tapana purra hammasta ja koittaa järjellä ajatella asiaa, ettei tule räjähdettyä kenenkään silmille.
      Jos mies ei pysty tuota asiaa käsittelemään tai myöntämään itselleen, niin tuskinpa hän siitä miksikään muuttuu. Kannattanee vakavasti miettiä, kuinka kauan jaksat olla varpaisillaan. Kyllähän sinulla pitää olla oikeus elää omaa elämääsi ilman, että joudut kokoajan varomaan tekemisiäsi ja sanomisiasi.

      • Nöyrä vaimo

        Kyllä häntä on syyllistetty lapsena, mutta luulisi että vanhana olisi jo sen unohtanut. Ja isänsä on hakannut häntä alakoululaisena kun ei uskaltanut mennä hammaslääkäriin, joutui makaamaan vatsallaan kolme päivää kun takapuoli oli rakoilla. Mutta kelläpä ei olisi onneton lapsuus, ei sen vuoksi tarvi olla puolisolleen hankala jatkuvasti.

        Nyt kostan aina hänen ilkeytensä tilaisuuden tullen. Minäkään en ole mikään sylkykuppi enää vanhana, nuorena minua on kohdeltu kaltoin jatkuvasti kun en osannut pitää puoliani, n. viiskymppisenä tajusin että kosto on suloinen ja kävin jatkuvasti vieraissa, ajattelin että se minulle suotakoon kun on tuollainen oma äijä. Olisin jäänytkin sille tielleni jos olisin löytänyt yhtä hyvän näköisen kuin hän, luonne ei voi olla kellään vieraalla miehellä inhottavampi kuin omallani.


      • 5+8
        Nöyrä vaimo kirjoitti:

        Kyllä häntä on syyllistetty lapsena, mutta luulisi että vanhana olisi jo sen unohtanut. Ja isänsä on hakannut häntä alakoululaisena kun ei uskaltanut mennä hammaslääkäriin, joutui makaamaan vatsallaan kolme päivää kun takapuoli oli rakoilla. Mutta kelläpä ei olisi onneton lapsuus, ei sen vuoksi tarvi olla puolisolleen hankala jatkuvasti.

        Nyt kostan aina hänen ilkeytensä tilaisuuden tullen. Minäkään en ole mikään sylkykuppi enää vanhana, nuorena minua on kohdeltu kaltoin jatkuvasti kun en osannut pitää puoliani, n. viiskymppisenä tajusin että kosto on suloinen ja kävin jatkuvasti vieraissa, ajattelin että se minulle suotakoon kun on tuollainen oma äijä. Olisin jäänytkin sille tielleni jos olisin löytänyt yhtä hyvän näköisen kuin hän, luonne ei voi olla kellään vieraalla miehellä inhottavampi kuin omallani.

        No sittenhän teitä on siinä kaksi samanlaista katkeraa ja kitkerää. Jos hankalia asioita ja pettymyksiä ei pystytä käsittelemään ja ratkomaan, kylvetään myrkkyä ympäristöön hamaan hautaan saakka. Olethan sinäkin jo niin oppinut tekemään. Mitään unohdusnappulaa, jota painamalla kaikki koettu paha katoaa, ei ole olemassa. Vinksalleen jos kasvaa, täytyy nähdä vaivaa ja kasvattaa itseään uusiksi.
        Mutta hyvää valitsemaanne loppuelämää teille kummallekin.


      • Nöyrä vaimo
        5+8 kirjoitti:

        No sittenhän teitä on siinä kaksi samanlaista katkeraa ja kitkerää. Jos hankalia asioita ja pettymyksiä ei pystytä käsittelemään ja ratkomaan, kylvetään myrkkyä ympäristöön hamaan hautaan saakka. Olethan sinäkin jo niin oppinut tekemään. Mitään unohdusnappulaa, jota painamalla kaikki koettu paha katoaa, ei ole olemassa. Vinksalleen jos kasvaa, täytyy nähdä vaivaa ja kasvattaa itseään uusiksi.
        Mutta hyvää valitsemaanne loppuelämää teille kummallekin.

        Mitä sitten neuvoisit tekemään? Mies ei muutu, miksi minun pitäisi olla aina se kiltti? Miten kasvatan itseni uusiksi?

        Kun olen huomanut että lähdöstä ei tule mitään, jään hamaan hautaan asti kitumaan, kun olen niin saamaton, etten osaa lähteä.

        Eikös kostosta sanota että se on suloinen, ja kun ei voi toisen ilkeydelle mitään, voi ainakin kostaa.


    • 7+14

      Jäät hamaan hautaan asti kitumaan, kun olet niin saamaton, ettet osaa lähteä ja jatkat kostamista. Valintasihan sinä olet jo tehnyt?
      Kiltteys ja läheisriippuvuus ovat muuten kaksi eri asiaa. Kiltin ja nöyrän kuvajaisen takana kun usein piileskelee se hyvinkin negatiivinen ja vihainen ihminen. Niin käy, kun tehdään mustavalkoinen jako kilttiin ja ilkeään, hyvään ja pahaan, uhriin ja syylliseen ja sitten koitetaan hammasta purren olla kaikkea sitä hyvää ja kilttiä. OIkea kiltteys ei ole marttyyriutta. Kiltti ihminen ei ole sama kuin tiskirätti. Loppujenlopuksi jokainen on kuitenkin vastuussa omista teoistaan ja päätöksistään. Jostain syystähän sinä koet sen kannattavaksi, että siihen jäät. Se on päätös, josta sinä olet vastuussa. Ei miehesi.
      Jos itseäsi haluat uudelleen kasvattaa, sinun pitää selvittää, miksi teet niitä päätöksiä, mitä teet. Syyksi ei riitä se, että miehesi vaan on sitä mitä on ja sinä vaan olet sitä mitä olet. Mieti omia motiivejasi toimia niin kuin toimit. Moni muu olisi toiminut toisin. Syiden hakeminen ulkopuolelta on helppoa. Tilin tekeminen itsensä kanssa paljon vaikeampaa. Sinä olet se, joka elämääsi ohjaa. Jos olet heittänyt ohjakset harakoille, se on ollut sinun päätöksesi. Vastuu siitä on sinulla. Ei miehelläsi.

    • Anonyymi

      Mikko känsälä on omituinen mies kun se pitää mieluummin vauvaa sylissä kun stripparia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe