Menetän ylityötunteja vuosilomastani?

Asiasta tietämätön

Juttelin tänään pomoni kanssa lomista ja tekemistäni ylityötunneista. En lainkaan tajunnut hänen käyttämäänsä laskukaavaa, jossa hän vähentää jokaisesta vuosilomapäivästäni yhden ylityötunnin.

Teen siis osa-aikaista toimistotyötä 20 tuntia viikossa. Keskiviikko on vapaapäivä ja muina päivinä teen normaalisti 5 tuntia päivässä. Työnantajani laskee kuitenkin työt niin, että teen 4 tuntia jokaisena viikonpäivänä.

Jos siis pidän vuosilomaa esim. torstaina niin teen työnantajan mukaan silloin 4 tuntia töitä, mutta koska teen viiden tunnin päivää jää minulle yksi tunti korvattavaa ylityötä. Tuo ylimääräinen tunti sitten vähennetään aikaisemmin tekemistäni ylitöistä.

Minulla on 24 päivää vuosilomaa, joista neljä on pakko pitää lauantaina. Menetän siis 20 vuosilomapäivästä 20 ylityöntuntia? Minulla ei ole niin paljon ylitöitä tehtynä, joten mietin että saako työnantajani pakottaa minua ylitöihin siksi että saisin pitää vuosilomastani nuo kaikki 20 päivää?

Onko työnantajallani oikeus vähentää 20 vuosilomapäivästä 5 lomapäivää, jottei minun täytyisi korvata puuttuvia tunteja ylityöllä?

Asia on minusta erittäin monimutkainen ja hankala ymmärtää. Minua siis suututtaa eniten se, että kaikki tekemäni ylityötunnit kuluvat pois vuosilomapäivinä!

Voisiko joku viisas valaista tätä asiaa?

9

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osa-aikaisena oleva

      Miten muka voit tehdä ylitöitä, kun et ole kokopäiväinen. Osa-aikatyössä vuosilomaan sisältyy noita työttömiä päiviä yhtä paljon kuin työviikoilla. Siis se että et tee osa-aikatyötäsi joka päivä ei mitenkään pidennä lomaasi vaan 24 arkipäivän lomassa on 4 lauantaita ja neljä niitä päiviä, joina et normaalisti ole töissä, koska lauantait ovat arkipäiviä ja 24 arkipäivää on tasan neljä viikkoa. Näin ainakin meillä on aina ollut ja olen tarkistanut, että se on ihan laillista ja oikein tulkittua. Jos olet liittynyt ammattiliittoon, saisit sieltä pätevän vastuksen kysymyksiisi.

      • Asiasta tietämätön

        Olen tehnyt kuuden tunnin työpäiviä toimistolla, siksi että saisin kasattua itselleni ylityötunteja, jotka voisin sitten pitää kesällä vapaana. Olen yksinhuoltaja ja lapseni joutuu olemaan kesälomalla yksin kotona. Sovimme työnantajani kanssa siitä, että tekemällä ylityötunteja talvella saan sitten vastaavan määrän tunteja vapaata kesällä haluamani päivinä. Voisin siis tehdä normaalin viiden tunnin sijasta vain kolme tuntia päivässä töitä ja minulle jäisi enemmän aikaa tyttäreni kanssa olemiselle.

        Nyt pomoni kuitenkin selitti, että kaikki tekemäni ylityötunnit menevätkin vuosilomapäivinä, joten en saa käyttää näitä kertyneitä ylityötunteja normaalina työpäivinä.

        En mitenkään tajua sitä, kuinka tuo asia muuttui noin äkkiä? En kuulu mihinkään liittoon. Olin ennen JHL:ssä, mutta erosin siitä, koska en saanut sieltä päivärahaa työmarkkinatukea enempää.


      • osa-aikaisena oleva
        Asiasta tietämätön kirjoitti:

        Olen tehnyt kuuden tunnin työpäiviä toimistolla, siksi että saisin kasattua itselleni ylityötunteja, jotka voisin sitten pitää kesällä vapaana. Olen yksinhuoltaja ja lapseni joutuu olemaan kesälomalla yksin kotona. Sovimme työnantajani kanssa siitä, että tekemällä ylityötunteja talvella saan sitten vastaavan määrän tunteja vapaata kesällä haluamani päivinä. Voisin siis tehdä normaalin viiden tunnin sijasta vain kolme tuntia päivässä töitä ja minulle jäisi enemmän aikaa tyttäreni kanssa olemiselle.

        Nyt pomoni kuitenkin selitti, että kaikki tekemäni ylityötunnit menevätkin vuosilomapäivinä, joten en saa käyttää näitä kertyneitä ylityötunteja normaalina työpäivinä.

        En mitenkään tajua sitä, kuinka tuo asia muuttui noin äkkiä? En kuulu mihinkään liittoon. Olin ennen JHL:ssä, mutta erosin siitä, koska en saanut sieltä päivärahaa työmarkkinatukea enempää.

        Olisi ehkä kannattanut liittyä takaisin työttömyyskassaan. Osa-aikaisena sinulla olisi ehkä voinut olla mahdollisuus saada soviteltua ansiosidonnaista päivärahaa.

        Onko sinulla noiden 24 kesälomapäivän lisäksi talvilomaviikko. Oletko sopinut työajoista ja kesän vapaapäivistä kirjallisesti vai vain suullisesti, jolloin pomollasi voi hyvinkin olla eri käsitys siitä, mitä on sovittu? Olethan saanut noista 6 tunnin päivistä 6 tunnin palkan? Onko sinulla noiden 24 kesälomapäivän lisäksi talvilomaviikko? Kun et kerran ole pitänyt tarpeellisena kuulua liittoon, niin saat pientä apua soittamalla aluehallintoviraston työsuojelun työsuhdeneuvojalle http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosuhdeasiat

        Minulla on mennyt tuontapainen ylimääräisten vapaapäivien pitäminen niin, että ensin on pitänyt pitää lomat pois ja sitten vasta olen saanut palkattomia vapaapäiviä. Olen pitänyt tätä systeemiä ihan normaalina.


      • Asiasta tietämätön
        osa-aikaisena oleva kirjoitti:

        Olisi ehkä kannattanut liittyä takaisin työttömyyskassaan. Osa-aikaisena sinulla olisi ehkä voinut olla mahdollisuus saada soviteltua ansiosidonnaista päivärahaa.

        Onko sinulla noiden 24 kesälomapäivän lisäksi talvilomaviikko. Oletko sopinut työajoista ja kesän vapaapäivistä kirjallisesti vai vain suullisesti, jolloin pomollasi voi hyvinkin olla eri käsitys siitä, mitä on sovittu? Olethan saanut noista 6 tunnin päivistä 6 tunnin palkan? Onko sinulla noiden 24 kesälomapäivän lisäksi talvilomaviikko? Kun et kerran ole pitänyt tarpeellisena kuulua liittoon, niin saat pientä apua soittamalla aluehallintoviraston työsuojelun työsuhdeneuvojalle http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosuhdeasiat

        Minulla on mennyt tuontapainen ylimääräisten vapaapäivien pitäminen niin, että ensin on pitänyt pitää lomat pois ja sitten vasta olen saanut palkattomia vapaapäiviä. Olen pitänyt tätä systeemiä ihan normaalina.

        Minulla ei ole talvilomaviikkoa. Työskentelen työvoimatoimiston määräämällä palkkatuella vuoden työsuhteessa. Kyseessä on siis ensimmäinen työvuoteni ja lomaa on vain tuo 24 päivää.

        En saa ylitöistä mitään korvausta. Palkkani lasketaan tuon 20 tunnin työviikon mukaan, eikä siihen sisälly lainkaan ylityöstä maksettavaa korvausta.

        Sovin asioista suullisesti pomoni kanssa, sillä hän vakuutti ettei noista ylitöistä aiheudu mitään ongelmaa.

        Nyt siis olen painanut tehdä ylitöitä yli 20 tuntia, joista 4 on jo vähennetty pitämistäni vuosilomapäivistä. Tunnenkin itseni nyt vähän huijatuksi, enkä halua enää jatkossa tehdä yhtään ylityötuntia. Jos pomoni aikoo pakottaa minut ylitöihin jatkossa, niin valitan asiasta työkkäriin ja pyydän työsuhteeni päättämistä.


      • voihanni
        Asiasta tietämätön kirjoitti:

        Minulla ei ole talvilomaviikkoa. Työskentelen työvoimatoimiston määräämällä palkkatuella vuoden työsuhteessa. Kyseessä on siis ensimmäinen työvuoteni ja lomaa on vain tuo 24 päivää.

        En saa ylitöistä mitään korvausta. Palkkani lasketaan tuon 20 tunnin työviikon mukaan, eikä siihen sisälly lainkaan ylityöstä maksettavaa korvausta.

        Sovin asioista suullisesti pomoni kanssa, sillä hän vakuutti ettei noista ylitöistä aiheudu mitään ongelmaa.

        Nyt siis olen painanut tehdä ylitöitä yli 20 tuntia, joista 4 on jo vähennetty pitämistäni vuosilomapäivistä. Tunnenkin itseni nyt vähän huijatuksi, enkä halua enää jatkossa tehdä yhtään ylityötuntia. Jos pomoni aikoo pakottaa minut ylitöihin jatkossa, niin valitan asiasta työkkäriin ja pyydän työsuhteeni päättämistä.

        Onko teillä työvuoroluettelo, jossa ne tunnit näkyvät? Onko teillä tuntikirjanpito? Oletko itse pitänyt kirjaa ylimääräisesti tekemistäsi tunneista? Onko pomosi samaa mieltä siitä, että olet tehnyt ylimääräisiä tunteja? Rupea vaatimaan palkkasaataviasi. Soita työsuojelupiiriin ja pyydä ohjeita.


      • Asiasta tietämätön
        voihanni kirjoitti:

        Onko teillä työvuoroluettelo, jossa ne tunnit näkyvät? Onko teillä tuntikirjanpito? Oletko itse pitänyt kirjaa ylimääräisesti tekemistäsi tunneista? Onko pomosi samaa mieltä siitä, että olet tehnyt ylimääräisiä tunteja? Rupea vaatimaan palkkasaataviasi. Soita työsuojelupiiriin ja pyydä ohjeita.

        Tehdyistä ylityötunneista ei ole epäselvyyttä, sillä olen pitänyt kirjaa jokaisen päivän työtunneista. Pomoni on tarkistanut kirjanpidon ja hyväksynyt ylityötunnit.

        Minulla on tällä hetkellä noin 17 ylityötuntia jäljellä ja pomoni on siis samaa mieltä asiasta. En kuitenkaan saa pitää niitä, koska ne on käytettävä vuosilomapäivinä.

        Olemme siis sopineet pomon kanssa, etten saa ylitöitä rahana vaan vapaana. Koska teen viiden tunnin työpäiviä normaalin neljän tunnin sijasta, niin menetän siksi yhden ylityötunnin jokaisesta vuosilomapäivästäni. Minulla on noin 17 vuosilomapäivää jäljellä ja siksi nuo ylityötunnit on tavallaan varattu niille päiville.

        Tämän yksinkertaisemmin en osaa asiaa enää selittää.


      • osa-aikaisena oleva
        Asiasta tietämätön kirjoitti:

        Tehdyistä ylityötunneista ei ole epäselvyyttä, sillä olen pitänyt kirjaa jokaisen päivän työtunneista. Pomoni on tarkistanut kirjanpidon ja hyväksynyt ylityötunnit.

        Minulla on tällä hetkellä noin 17 ylityötuntia jäljellä ja pomoni on siis samaa mieltä asiasta. En kuitenkaan saa pitää niitä, koska ne on käytettävä vuosilomapäivinä.

        Olemme siis sopineet pomon kanssa, etten saa ylitöitä rahana vaan vapaana. Koska teen viiden tunnin työpäiviä normaalin neljän tunnin sijasta, niin menetän siksi yhden ylityötunnin jokaisesta vuosilomapäivästäni. Minulla on noin 17 vuosilomapäivää jäljellä ja siksi nuo ylityötunnit on tavallaan varattu niille päiville.

        Tämän yksinkertaisemmin en osaa asiaa enää selittää.

        Olen kylläkin nyt vieläkin ymmällä. Kyllähän kaikki työtunnit on maksettava tavalla tai toisella eli rahana. Eli jos tekee pitempiä päiviä, pitää saada suurempaa palkkaa ja jos sitten kesällä tekee lyhyempää päivää saa pienempää palkkaa. Tuommoinen tuntien säästäminen kuukausien päähän ilman tarkkaa sopimista, ei voi aiheuttaa muuta kuin sotkuja. Minkä tuntimäärän mukaan sinulle oikein on maksettu lomapalkkaa tuolta 4 viikon lomalta? Oletko nyt sitten ennen lomaasi tehnyt lyhyempiä työpäiviä? Älä enää vastaa minulle, vaan soita heti maanantaina työsuojelun neuvontanumeroon.


      • konttoristina
        Asiasta tietämätön kirjoitti:

        Tehdyistä ylityötunneista ei ole epäselvyyttä, sillä olen pitänyt kirjaa jokaisen päivän työtunneista. Pomoni on tarkistanut kirjanpidon ja hyväksynyt ylityötunnit.

        Minulla on tällä hetkellä noin 17 ylityötuntia jäljellä ja pomoni on siis samaa mieltä asiasta. En kuitenkaan saa pitää niitä, koska ne on käytettävä vuosilomapäivinä.

        Olemme siis sopineet pomon kanssa, etten saa ylitöitä rahana vaan vapaana. Koska teen viiden tunnin työpäiviä normaalin neljän tunnin sijasta, niin menetän siksi yhden ylityötunnin jokaisesta vuosilomapäivästäni. Minulla on noin 17 vuosilomapäivää jäljellä ja siksi nuo ylityötunnit on tavallaan varattu niille päiville.

        Tämän yksinkertaisemmin en osaa asiaa enää selittää.

        Meidän konttorissa noita ylityötuntejasi kutsutaan liukumaksi ja ne voi pitää liukumavapaana (yksi yhteen) esimiehen kanssa sovittuna ajankohtana joko koko päivän tai osan päivää kerrallaan.

        Ehdotan, että juttelet palkanlaskijan kanssa siitä, miten teidän konttorissa ja työehtosopimuksessa "ylitöihin"/liukumiin suhtaudutaan ja miten olet saanut loma-ajan palkan ennen kuin soitat työsuojeluun.


    • palkanalaskijana

      En nyt täysin ymmärtänyt miten työnantaja vähentää ylityötunteja. Osa-aikatyössä on se ongelma että vuosilomalaki ja kaikki tessit menevät samoin:

      Lomapäiviä ovat kaikki päivät jotka eivät ole pyhäpäiviä, taikka erikseen vuosilomalaissa vapautettuja (esim. juhannus se lauantai).

      Vaikka tekisit osa-aikaista työtä ja vain kolme päivää viikossa niin aina lomalla ollessasi olet lomalla koko viikon (ma-la). Ja tällöin menee 6 lomapäivää vaikkeivat esim. ne to-la olisikaan työpäiviä. Tämä on lain tulkinta.

      Ylityötunnit eivät voi tässä yhteydessä huveta mihinkään. Työnantajan sen enempää kuin työntekijänkään ei tarvitse suostua pilkkomaan lomaa yhden päivän mittaiseksi. Mutta et myöskään voi vaatia esim. 20 torstaita vapaaksi.

      Mitään neljän lauantain sääntöä ei olemassa- tämä on työnantajan virheellinen tulkinta. Mutta, vain ja ainostaan loman antamisajankohta ratkaisee. Jos olet esim. lomalla AINA to-la voi työnantajasi periaatteessa määrätäkin sinun olevan lomalla ke-la ja tällöin menee aina 4 lomapäivää. Jos aina haluat olla lomalla to-la niin tällöin menee vähintään se 3päivää ja niin monta lauantaita kuin pidät lomasi noin, yli sen neljänkin.



      Mutta kuten sanottu, ylitöihin ei voi kajota mutta tuon ns. neljän tunnin päivässä säännön sijaan lomapäiväksi voidaan tuo keskiviikko katsoa joten siinä mielessä ne tunnit menevät yksi yhteen - lisätöistähän tässä on kysymys eikä varsinaisesta ylityöstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe