Herääminen panikointiin.

nukkuminen on peikko

Olen tämän kesän aikana alkanut herätä jatkuvasti paniikkikohtauksiin. Ennen sitä on tapahtunut harvemmin. Herään siihen että sydän hakkaa, olo on epätodellinen, pelkään sekoavani, oksettaa kädet ja jalat pistelevät ja tärisevät. Kun pakotan itseni keskittymään muuhun alkaa olo helpottaa mutta olo saattaa olla huono ja väsähtänyt loppupäivän. Asun todella kuumassa asunnossa ja täältä on ilmastointi pois päältä koko kesän kattoremontin takia. Olen miettinyt voisiko tuollakin olla osittain osuutta asiaan. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia, eli heräilettekö paniikkeihin?

187

12890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr

      Minä en muista heränneeni varsinaiseen paniikkikohtaukseen, mutta aamuisin on joskus ollut sellainen olo että kohtaus voi iskeä. Oon tullu siihen tulokseen että kai sitä ihminen on heräämisen jälkeen ns. herkimmillään, tai ainakin minä olen. Ja väsyneenähän tuollaiset tuntemukset korostuvat...

      Varmasti helteelläkin voi olla tekemistä asian kanssa, joutuuhan kroppa tavallista kovempaan rääkkiin kuumalla ilmalla. Itse asiassa musta tuntuu että mullakin saattaa liika kuumuus vaikuttaa jollain tapaa paniikkihäiriöön, ainaki nyt kesällä oireet ovat ajoittain alkaneet nostamaan päätään. (Tosin vaikuttaahan siihen muutkin asiat).

      • tosijuttu8

        Pyydä lääkäriltäsi beetasalpaajaa, esim. Propral 40mg.
        Sitä kun nappaat aamuin illoin, niin paniikki ei pääse nousemaan esiin.
        Masennuslääke on huono ratkaisu, mutta tämä on kehitetty estämään
        tiettyjä hermostohäiriöitä ja stressihormoonien vaikutuksia.
        Se myös rauhoittaa mieltä ja auttaa nukkumaan paremmin.


      • kalaauttaaaivoja

        syö kalaa ni aivot tykkää :), jos syöt kerran vuodessa kalaa ni ei mikää ihme jos pää sekoo, kalasta aivot saa habaa


      • MUISTA JUODA!!!
        tosijuttu8 kirjoitti:

        Pyydä lääkäriltäsi beetasalpaajaa, esim. Propral 40mg.
        Sitä kun nappaat aamuin illoin, niin paniikki ei pääse nousemaan esiin.
        Masennuslääke on huono ratkaisu, mutta tämä on kehitetty estämään
        tiettyjä hermostohäiriöitä ja stressihormoonien vaikutuksia.
        Se myös rauhoittaa mieltä ja auttaa nukkumaan paremmin.

        Ennen kuin mihinkään pilleripurkkiin tarttuu, kannattaa kokeilla onko unohtanut
        juoda. Varsinkin hellesäällä - tosin nythän siitä on jo päästy eroon. Tiedostamaton jano, nestehukka, aiheuttaa monenmoista hankalaa oloa - ärtymystä ja jopa sekoamisen tunnetta. Tiedän omasta kokemuksesta.
        Kun vielä hengität syvään ja hitaasti - olo paranee kummasti.


      • tosijuttu8
        MUISTA JUODA!!! kirjoitti:

        Ennen kuin mihinkään pilleripurkkiin tarttuu, kannattaa kokeilla onko unohtanut
        juoda. Varsinkin hellesäällä - tosin nythän siitä on jo päästy eroon. Tiedostamaton jano, nestehukka, aiheuttaa monenmoista hankalaa oloa - ärtymystä ja jopa sekoamisen tunnetta. Tiedän omasta kokemuksesta.
        Kun vielä hengität syvään ja hitaasti - olo paranee kummasti.

        Paniikkihäiriö on niin KAUHEA asia sille jota se vaivaa, että sitä eivät voi muut asiaa itse kokemattomat ymmärtää. Siksi vain saman paniikin vaivaamat antakoot neuvojaan ja muut olkoot aivan vaiti. Itse olen kärsinyt siitä ajoittain jo 40 vuotta ja monenlaisia parannuskonsteja on kokeiltu. On muuten tehty sellainenkin mielenkiintoinen tutkimus asiasta että paniikkihäiriö on enimmäkseen älykkäiden ihmisten sairaus, joka johtunee varmaankin siitä vanhasta viisaudesta että "tieto lisää tuskaa".


    • ap.

      Varmasti helle vaikuttaa ja väsymys. Kun sitä oppisi olemaan liikaa kuulostelematta itseään ja vointiaan. Mulla vaikuttaa sekin kun olen saikulla näiden paniikki- ja ahdistuskohtausten takia. Silloin kun olin työelämässä tai opiskelin, aamut olivat niin kiireisiä etten ehtinyt herättyäni juurikaan miettiä koko paniikkia. Mutta koitetaan pärjäiillä. Onko sulla muuten joku lääkitys paniikkeihin? Tämä kesä on saanut vakavasti itseni harkitsemaan sellaista.

      • mr

        Tuo on muuten totta, siis kun on tekemistä niin paniikkia ei välttämättä ajattele sillä tavalla. Muistan kun alussa paniikkihäiriö oli pahimmillaan ja kävin silloin töissä. Välillä sitä mietti ettei kykenisi, mutta onneksi pystyin lähtemään pois töistä jos alkoi tuntua liian pahalta. Mutta toisaalta taasen oli hyvä käydä siellä töissä, saipahan muutakin ajateltavaa kuin paniikkihäiriö...

        Mulla on lääkitys ja oon tosiaan syöny lääkkeitä vajaat 10v. Pariin otteeseen oon koettanu olla ilman vaan aina ne oireet sitten ovat palanneet. Toisella kerralla taisin olla peräti puolisen vuotta lääkkeittä. Pärjään kyllä aika vähäisellä lääkityksellä joten siinä mielessä oon onnekas. Suosittelen kyllä lääkärin pakeille menemistä ja lääkkeiden hankkimista, ei kannata kärvistellä turhaan kun apuakin on saatavilla =)


    • jonnajokunen

      Kyllä kuumuus on pahentanut ainakin mun oireita!
      Elimistö joutuu kovaan stressiin helleaikana,
      ja varsinkin jos se kestää yli 2 vk.

      Miten odotankaan sateita, kunnon ukkosmyräköitä ja myrskyä :)

      Kunhan ilmat vähän viilenee, sitä alkaa "palautua"

      Joskus teen niin, että yöllä hengittelen ikkunassa,
      tai parvekkeella, öisin vähän viileämpi (siis ulkona)
      Kylmällä vedellä huuhdon niskaa ja kasvot, kylmän kääreen
      voi laittaa niskaan, jos oikein huono olo.
      Yleensä kylmä vesi ja viileä ilma auttaa hiukan.
      Onneksi helteet pian ovat ohi! Jaksamista kaikille!

      • mr

        Tulipa tuosta vedestä mieleen se, että yks hyvä keino on sumuttaa vettä suihkepullosta kasvoille ja muualle kroppaan =)


    • iitukiina

      Just sama tilanne minulla. Itse olen huomannut että kuumuus ja se, että olen syönyt vähän reippaammin ennen nukkumaan menoa, altistaa kohtaukselle. Itse tunnen selviäväni päivällä tulevista kohtauksista, mutta yölliset on yhtä helvettiä ja pelko niitä kohtaa vain kasvaa.

    • helteetohi

      Mites nyt kun on syksy ja helteet ohi niin loppuiko. Kyllä se helle teki mullekin tukalaa oloa ja melkein paniikin tapaisia oireita.

      • Suvi sulo

        Ei paniikkihäiriö johdu helteestä. Se voi vaivata pahiten pimeässä ja kylmässäkin. Että loppuisi jo tämä valitus helteistä. Toisaalta sen ymmärtää, sillä Suomessa on liikaa ahtaita kerrostalokopperoita, joissa ei saa tuuletetuksi kunnolla.


    • xz

      Paniikkihäiriöt eivät ole sairaus, vaan oire.
      Niistä kärsivät yleensä tunnolliset ihmiset.
      Paras hoito on asennemuutos, ei siis yritä tehdä enään kaikkea parhaiten.
      Rentoutuu ja rauhoittuu, ottaa aikaa itselle.
      Kohtaukset voivat tulla milloin tahansa ja jälkitila kestää seuraavaan päivään asti. Siis turha jännitys pois ja eletään rennosti, niin siitä olen selvinnyt :-)

      • Nainen 48

        Paniikkihäiriöitä on monenlaisia ja -alkuisia. Paniikkihäiriö on myös sairaus. Sairastan klassista paniikkihäiriötä, eivätkä tässä ole asennemuutokset auttaneet. Olen reipas ja rauhallinen ihminen, en jännitä. Lääkäri sanoikin suoraan, että lääkitys on lopunikäinen. Meillä tätä on suvussa. Raivostuttaa lukea tuollaista yleistävää liirumlaarumia rentoutumisesta ja rauhoittumisesta.


      • Apua saanut

        Heip,

        Aina ei kyse ole ollenkaan paniikkihäiriöstä vaikka oireena olisikin paniikki- tai pelkokohtaus. Lääkkeet voivat tällöin olla turhia, jopa huonontaa tilannetta. Joskus kriisi-/ traumaterapeutin kanssa keskustelu tuo apua mm. em tunteiden hallintaan.


    • parastapaus

      evoluutio kokeilee josko tätä kautta aukeaisi,,,valitettavasti, monet kärsii, mutta
      voimia?

    • Hyvä vinkki

      Omasta kokemuksesta suosittelen kaikille paniikkihäiriöstä kärsiville selvittämään ja pohtimaan, että mistä kyseinen häiriö johtuu. Mikä on syy siihen jne. Ettei tarvitsisi syödä lääkkeittä koko ikäänsä, koska eivät ne lääkkeet syytä poista, ne vaan peittää oireet. Suosittelen, että kävisi vaikka juttelemassa jollakin terapeutilla.

      Itse kärsin aikanaan voimakkaasta paniikkihäiriöstä ja mietin mulle on tapahtumassa. Koitin selvittää syytä siihen minkä takia mulle tulee niitä kohtauksia. Ne saattoi tulla yöllä, illalla tai päivällä ja se oli kamalaa.

      Mutta sain omasta mielestäni selvitettyä syyn ja ilmeisesti oikean syyn selvitinkin, koska sen jälkeen kohtauksia ei ole tullut. :) Joten suosittelen kaikille selvittään syyn, koska ne kohtaukset ei tosiaan oo kivoja ja mä en suostunu siihen, että söisin koko loppuikäni lääkkeitä..

      • dfgbhj

        Se ei ole niin yksinkertaista. Kaikki ei vaan pääse eroon kohtauksista ilman lääkkeitä vaikka muka syykin tiedostettaisiin. Ja miksi pitäisikään aina kammoksua että joutuu ottamaan loppuelämänsä muutaman pillerin silloin tällöin.


      • avun saanut

        Kyllä, terapiaan vaan rohkeesti!


      • Anninenn
        dfgbhj kirjoitti:

        Se ei ole niin yksinkertaista. Kaikki ei vaan pääse eroon kohtauksista ilman lääkkeitä vaikka muka syykin tiedostettaisiin. Ja miksi pitäisikään aina kammoksua että joutuu ottamaan loppuelämänsä muutaman pillerin silloin tällöin.

        Loppu elämänsäkö? no ei kun sen aikaa kun paranee noista kohtauksista..mulla kesti n 5v ja nyt olen aivan terve...ajallin liikaa itseäni..nyt likun elän oikeaa elämää....en tuijota omaan napaan...minulla oli alkuun voimakkaat oireet...pelkäsin isoja kauppahalleja sairaalan käytävää ym...ja omassa pihassa postin hakua laatikosta jos joku tulee ja lyö....minulla kaikki alkoin siitä kun mielisairas asiakas tuli päälleni ja löi...noita pelkokohtauksia hänen taholtaan oli muitakin...lopulta jäin sairas lomille....alk nää kohtaukset niin voimakkaina...enää en pelkää...selvitin terapiassa elämääni ja tätä tapahtumaa ja alkuun lääkehoito oli tarpeen ..ei sitä kannata pelätä nyt jo vuosia olen ollut ilman...6v jo...eikä mikään pelota eikä edes ahdista...menisin heti apua saamaan jos alkais..heti alkuun toppaisin nuo oireeet..en halua elää pelokasta elämää....siihen ei kuole senkin opin..täytyy käydä läpi ja sit elää...lenkillekin eksyin ja se on kivaa!


      • kotisykoloki

        Jostain luin, että vääristyneet jutut elämässä saattavat olla paniikkihäiriön taustalla. Voiko paniikkihäiriö olla eräänlainen pelkotila jostain, joka pompsahtaa esille alitajunnasta...


      • Hyvä vinkki
        dfgbhj kirjoitti:

        Se ei ole niin yksinkertaista. Kaikki ei vaan pääse eroon kohtauksista ilman lääkkeitä vaikka muka syykin tiedostettaisiin. Ja miksi pitäisikään aina kammoksua että joutuu ottamaan loppuelämänsä muutaman pillerin silloin tällöin.

        Noh, mulla ne kohtaukset vaikutti ainakin henkiseen sekä fyysiseen hyvinvointiin ja ihan normaaliin elämäänkin. Enkä halua pumpata kehooni kaiken maailman lääkkeitä ja kemikaaleja..niitä tulee pakostikin ihan riittävästi.

        Toisille se varmasti on ihan ok, jos joutuu syömään lääkkeitä. Toiset taas ei siihen halua lähteä, joten selvittävät syyn. Paniikkihäiriö ei koskaan tule ilman mitään syytä. Aina on jokin syy, sitä syytä vaan ei välttämättä heti itse tajua, kun se mun tapauksessa ainakin tuli menneisyydestä ja luulin, että olin kyseisen asian jo käsitellyt. Toisin oli, mut tällä hetkellä olo on hyvä ja toivon, että se hyvänä jatkuukin.

        Mut nämä on tietysti vain mun omia mielipiteitä joihin oon päätyny kun oon asioita pohtinut. Kukaan ei tietysti ole väittäny, että se syyn selvittäminen oliskaan helppoo, mut vaivan arvosta kyllä. :)


    • Paha paniikkikohtaus

      Mulla paniikkikohtaus tulee aina l kävellessä tai autolla ajaessa ja joskus tosi suurissa kauppakeskuksissa. Oireet ovat nilemisen vaikeus, sydämen tykytys, ja hengitys tiivistyy ja pulsii hakkaa 500 ja koa pelko että kuolee tai saa astma kohtausken. Nuo tunteet ovat tosi inhottavia. Mulla on estolääkitys siihen cipralex, mutta ei vaikutusta, ei mulla ilmat ole mitenkään vaikuttanut noihin kohtauksiin koskaan ja olen kärsinyt tätä jo kohta 30v

      • No panik.

      • siltojen maalari

        Cipralex voi herrajumala. Tuohan pahentaa.

        Mieto bentso ja mirtatsapiini/Cymbalta. Bentsoon ei
        kannata turvautua vaikka se poistaa kohtaukset 101%

        101% että väärin annosteltuna se menee päähän ja
        riippupuus iskee pahana ½ vuoden jälkeen, sitten vasta
        onkin paniikkia.


      • Parannutusta.
        siltojen maalari kirjoitti:

        Cipralex voi herrajumala. Tuohan pahentaa.

        Mieto bentso ja mirtatsapiini/Cymbalta. Bentsoon ei
        kannata turvautua vaikka se poistaa kohtaukset 101%

        101% että väärin annosteltuna se menee päähän ja
        riippupuus iskee pahana ½ vuoden jälkeen, sitten vasta
        onkin paniikkia.

        Äää, viinaa kun juo pään täyteen, niin kyllä kaikki paniikit lähtee huithelvettiin!
        Viskiä, viiniä, kossua, votkaa, rommia, jallua....
        Kunhan vaan nuppi täyteen!


      • hullu(ko)

        Mulle määrättiin kans ensin cipralexia.mut se vaan pahensi oireita,ni sain uuden lääkkeen nimeltä venlafaxin,ja se on auttanu..välillä on huonoja päiviä,mut on se kuitenkin parempi kuin ennen.


      • Empatiani sulle

        Lääkitystä pitäisi siis vaihtaa. Kaikille eivät sovi samat lääkkeet. Cipralex on juuri sellainen, turruttaa pikemmin, mutta lievästi. Voi auttaa aivan pahimmassa alussa, muttei pitkään. Keskustelu järkevän terapeutin kanssa tai läheisten kanssa auttaa: sellaisten, jotka tuntevat ja ymmärtävät Sinua.

        Kannattaa kokeilla myös jotain rentoutusjumppaa asiantuntevan fysioterapeutin johdolla. Koko kehon rentoutus (ehkä myös äänitteinä saa rentoutusohjeet).


      • Auringonlaskuun.

        Minulla on myös ollut jo yli 30 vuotta näitä kohtauksia, mutta luulen että alkaa pian jo olemaan voiton puolella tämä panikointi:-) ainakin alustavasti olen toivonut, että vuoteen 2020 mennessä helpottaisi edes puoleksi vuodeksi sen verran, että pystyisin alkaa järjestelemään asioitani kuolemani varalle,,


      • kohtalotoveri

        Neuvon sulle ihan parhaat lääkkeet, tai ainakin multa on poistanut kaikki paniikkioireet, jotka olivat erittäin pahat:

        Rivatril x 3/vrk ja Sepram x 1, nämä auttaa ilman sivuoireita parhaiten.

        Mulle määrättiin ensin Mirtatsapiinia, mutta lihoin siitä 30 kg ja laihduin miltei kaikki pois, kun jätin lääkkeen.


      • kohtalotoveri kirjoitti:

        Neuvon sulle ihan parhaat lääkkeet, tai ainakin multa on poistanut kaikki paniikkioireet, jotka olivat erittäin pahat:

        Rivatril x 3/vrk ja Sepram x 1, nämä auttaa ilman sivuoireita parhaiten.

        Mulle määrättiin ensin Mirtatsapiinia, mutta lihoin siitä 30 kg ja laihduin miltei kaikki pois, kun jätin lääkkeen.

        toiselle käy toiset lääkkeet, toiselle toiset....ei voi yksioikoisesti mennä sanomaan et tää lääke auttaa sua, kun se auttaa muakin. jokaiselle räätälöidään omanlainen lääkitys.


      • Parannutusta. kirjoitti:

        Äää, viinaa kun juo pään täyteen, niin kyllä kaikki paniikit lähtee huithelvettiin!
        Viskiä, viiniä, kossua, votkaa, rommia, jallua....
        Kunhan vaan nuppi täyteen!

        turruttaa, ei poista mitään ongelmia, tuo vaan niitä lisää...tyypillinen suomalainen...pyh


    • turha diagnoosi

      Aivan turha dianoosi tuollainen paniikki,kaikillahan se voi tulla,no ok jos kohtaus tulee niin mitä sitten,itsehän siinä vaan tärisee mutta mukamas joku vakava sairauskohtaus katin kontit,

      • vastaus typerälle

        nyt et tiedä mistä puhut,googlaa nin opit jotain tästä veemäisestä taudista!Sitäpaitsi tämä "tauti" kulkee usein suvuttain,ja on todella hirvittävä.Et näköjään tiedä asiasta hevonpaskaa!


    • tankkituunari

      Hei!Minä oon kärsinä paniikkihäeriöstä -95 kesästä.Tae jo paljon aekasemminnii mut mitäs suomalaenen mies ottaa ongelmiin?No tietysti ryypyn ja jos ei helepota ottaa niin ottaa toesen ja kolomannen!Mut sitte syksyllä -95 mänin lääkäriin ja sanoen että on pakokauhu ja panikkihäeriö!?Saen lääkkeet eikä nyt oo ollu ongelmia!

      • No panic 01

        Hienoa, just niin.


    • Neulakammo

      Aluksi joku bentso eli (mieto) pami ja se tehon toteaminen, sitte Mirtatsapiini.

      Näin simppeliä lääkkeillä. Voi olla neurologinenkin vaiva, joka iskee psyyken
      puolelle.

      Älä nyt vielä ala "hulluksi" vaan poikkea mieleterveystoimistossa, suosittelen!

    • Epilepsia?

      Mulla oli lapsena 10-15-vuotiaana noilla oireilla diagnoosi EPILEPSIA! Ja lääkkeitä söin vaivaani 20vuotta ,sydämen hakkaaminen ja kontrollin menetys sai usein panikoitumaan esim . kaupan jonoissa ja koulun aamunaloituksissa.Suosittelen käymään neurologilla.(Voi olla että olet saanut nukkuessasi epilepsiakohtauksen,itsellänikin oli nukkumasta herätessä pari kertaa kuvailemiasi oireita..) Terveisin : Lapsuusiän epilepsiaa potenut

      • Juiiiiiiija

        ADHD on todennäköiseti.


      • Juiiiiiiija kirjoitti:

        ADHD on todennäköiseti.

        waaaaaat???ja diagnoosisi on?


    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      ota hörppy kirkasta viinaa,se tuhoaa ylimääräsen hiivakasvus
      ton ja sitä kautta kilpirauhasvaivan,josta paniikki johtuu,siksi naiset ryyppää nykyää tosi paljo,koska e-pillerit tekee hiiva-ongelman eli ollaan oravanpyörässä,,,,....

      • ellu53

        Ootko tosiaan noin yperä,et voi olla kun miehentekela,avuton typerys,ota asioista selvää,,,vai että hiiva,,,kiesus tota tyhmyyttä,hah,mee hoitoon hiivas kans!


    • kevatnurmi

      joku vaikea elämän tilanne voi aiheuttaa kuvailemasi kohtauksen. mulla se oli ero jos jään hissiin tai joku napsauttaa auton kaikki ovet lukkoon ,multa loppuu henki ja alan olla hikinen ja ahdistunut lähellä on että alan husimaan käsillä rikki päästäkseni pois ei siihen auta muu kuin välttää niitä tilanteita eikä mennä ollenkaan poikkoihin joissa ahdistaa

    • PlaceboNocebo

      Paniikkikohtauksen iskiessä, varmista, että mikroaaltouuni on töpseli poissa pistokkeesta ja tunge pääsi sen sisälle. Joitakin saattaa auttaa.

      • 2 kärpästä

        Työnnä sinä päsi vessanpönttöön, voit jättää edeliset tarpeet sinne ettei vettä kulu turhaan vetämiseen.


      • NoKVaulT
        2 kärpästä kirjoitti:

        Työnnä sinä päsi vessanpönttöön, voit jättää edeliset tarpeet sinne ettei vettä kulu turhaan vetämiseen.

        Nokkavia todella nokkavia porvarien kakaroista, myös kokkarien kakaroita, niitten paskahonniin EI KAJOTA.


      • Raitis vappu

        Nookkava kokkkarikakara, me korkeajännitelabraan. No viinaaan kuot kumminkin seonnu Ajattele viinaan, kansankynttilä????????????????????


    • Panicccc

      Syvähengitys, lyhyt meditointi ennen nukkumista, nestetasapainosta huolehtiminen ja hiilihydraattien vähentäminen auttoivat minua paniikkikohtauksissa. mutta en sitten tiedä auttaako noihin yöllisiin panikointeihin.
      Jos joskus tuntuu että olen saamassa paniikkikohtauksen niin en yritä estellä sitä vaan mietin että näytä mihin pystyt, minä en välitä mitä muut ajattelee.
      Silloin kohtaus ei tulekaan muuten kuin tärinänä ja sydämmen tykytyksinä.

      • Rukous auttaa parhai

        Mikä ihmeen meditointi - oletko joku hindu vai? No eipä ihme jos riivaajahenget iskee, kun pidät mieltäsi auki niille. Vähemmästkin paniikki tulee!!!


    • jaana-xxx

      Iskee paniikki, jos alan miettii, että mitä pitäis tehdä, jos iskis paniikki.. ;)

    • Omakokemukseni+

      Itsellä oli paniikkikohtauksia aikoinaan lähes joka päivä, välillä öisin, välillä päivisin, mutta pääsin niistä eroon alkamalla syömään terveellisesti ja riittävästi, ja menemällä nukkumaan ajoissa tarpeeksi unta.

      Aluksi painotin ruokavaliota ravintoon josta sain mahdollisimman paljon kaliumia ja magnesiumia, koska ne rentouttavat ja rauhoittavat. Sittemmin tein täyden muutoksen omaan ruokavalioon, valkoiset(puhdistetut) sokeri, jauho ja suola pois lähes täysin ruokavaliosta. Paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, siemeniä ja pähkinöitä kalaa, kanaa, kananmunia, juustoa, lampaanlihaa oliiviöljyä, voita.

      Mielestäni jonkin verran auttoivat myös rentoutumisharjoitukset. Pyrin myös kuntoilemaan paniikkikohtauksista ja heikosta olosta huolimatta.

      Enää ei ole ollut paniikkikohtauksia vuosiin.

    • Niska/hartiavaiva47v

      Minä olen kärsinyt paniikkioireista kymmenisen vuotta. Toimistotyötä tekevänä kärsin niska/hartiavaivoista ja omalla kohdallani yhdistän nämä kaksi vaivaa toisiinsa. Kun veri ei kierrä kunnolla, niin siitä aiheutuu huimauksen tunne ja huimaus laukaisee paniikkireaktion, kun keho kokee että jokin on pielessä. Kun käyn säännöllisesti hierojalla ja muutaman kerran vuodessa luottofyssarilla, joka manipuloi nikamat paikalleen, niin tulen toimeen.
      Huomaan kuitenkin edelleen, että kun heräilen yöunilta yksikseni, niin paniikki pyrkii päälle tai jos käyn yksin pitemmillä kävelylenkeillä, niin äkkinäiset huimauksen tunteet käynnistelevät paniikkireaktiota. Minulla on kuitenkin sellainen "terapiakoira", jonka läsnäolo helpottaa molemmissa tilanteissa :)
      Joskus turvallisissa tilanteissa pyrin aiheuttamaan itse itselleni paniikkikohtauksen ja kun saan sen oikealla hengitystekniikalla haltuun, niin luotan taas vähän enemmän siihen että kykenen hallitsemaan yllättäviäkin paniikkikohtauksia. Tsemppiä kaikille kohtalotovereilleni :)

      • bass1

        Sama täällä,noin 10vuotta paniikkihäiriö ollut,muodossa jos millasessa?toi minulla myös,kun ten lenkkiä ja onneksi teen ja pystyn päivittäin,niin saattaa iskee,kesken matkan,varisinkin,kun kävelen "autiommalla"maalla,alkaa pumppu hakkaa ja outo olo tulee,mutta rauhallinen hengitys ja tieto,ettei mitään hättää auttaa!lääkkeitä en huoli,kun niihin riippuvuus syntyy helposti!


      • huomennaparemmin

        Noniin, samaa olen potenut minäkin.
        Hartiat ihan krampissa usein, ja lapojen alue.

        Tekee kyllä niin ilkeän huimauksen, ettei aina uskalla lähteä
        kävelemään, kun pelkää sen iskevän, ja niinhän se sitten usein tekee.

        Minulla on lievä "paniikkilääkitys" että jotenkuten pärjään.
        Hierojalla ja fysioterapeutilla pitänee käydä,
        että saisi ainakin huimaukseen jotain edes pientä helpotusta.

        Rentoutus ja hengitysharjoituksista olen saanut myös vähän apuja.

        On niitä pahempia ja huonompia päiviä,
        riittävä yöuni on ihan ehdoton =)


    • koviakinkokenut

      Varsin tuttua itselleni. Vältä kuitenkin lääkkeitä, jos et vielä kuntoile, niin asiallinen hikiliikunta tulee parantamaan huomattavasti tilannettasi. Taustalla voi olla jostain elämäntilanteestasi johtuva masennus.

    • yli 15v kärsinyt.

      Minulla on yli 15v ollut paniikkihäiriö.Sain sen koulukiusaamisesta aikanaan enkä pääse siitä eroon.

      Tässä pari vinkkiä.

      1.Syö hyvin ja säännöllisesti.Olen huomannut että tyhjä vatsa vaikuttaa hermostuneisuuteen ja kohtauksien määrään.

      2.Testauta lääkärillä kilpirauhasarvosi.Syötyäni vuosikausia kaikenlaisia nappeja apteekista, jotka eivät juuri auttaneet, lopetin niiden syönnin.Sitten tohtori keksikin että hei, kilpirauhanen.Sain pari euroa maksavan lääkepurkin ja olo on ollut todella hyvä sen jälkeen.Lääkken nimi on thyroxin.

      Aiemmin kun söin paniikkihäiriölääkkeitä, oloni oli kamala.Eräskin tohtori määräsi minulle psykoosilääkkeitä...sain todella outoja mielitekoja sen seurauksena, joten pistin roskiin ne pillerit.

      Testauta tosiaan ne kilpirauhasarvosi ja muista syödä hyvin.Vältä kahvia ja tupakkaa, sekä alkoholia.Varmasti paranee olosi.

      • .................sss

        Kahvista tulee toisinaan paniikkihäiriön oireita. Samoin siitä jos on tosi nälkäinen. Vatsalla syvään ja hitaasti hengittäminen ja siihen keskittyminen auttaa. Samoin se, jos pakottaa itsensä tuijottamaan jotain pientä yksityiskohtaa jonkin aikaa liikuttamatta silmiä.


      • 7

        Tuohan on selkee tyreotoksikoosi,uudestaan lääkäiin toteavat oireet täsmäävät, hti lääkäriin itsarivaara on olemassa! Usko pois, joku on VAIN "silmäinnyt" koetuloksia.


    • Randoz

      "olo on epätodellinen", oletko ajatellut saavasi lääkeaineita tietämättäsi (Esim. lääkeaineilla jatkettu alkoholi)?
      Muistaakseni myös eräs antibiootti saattoi aiheuttaa ko. sivuvaikutuksia.
      Kattotuuletin on kätevä, mutta kuumuudella ei liene suurta merkitystä paniikin aiheuttajaksi.

    • ap.

      Ompa tänne tullut paljon vastauksi, ja todella hyviä neuvoja, kiitos. Paniikit ovat jonkiverran helpottaneet, nyt kun helteet ovat ohi ja heräily paniikkeihin. Muttta ne eivät ole menneet kokonaa ohi. Kävin tk:ssa lääkärissä ja kaikki kilpirauhasarvot olivat normaalit mutta kalium oli aavistuksen alarajoissa. Olen lukenut jostain että matala kalium, voi tehdä ylimääräistä tykyttelyä, ja sekavaa oloa. Joten pitäisi kai pitää juurikin parempaa huolta syömisistä, ja nestetasapainosta. Aloitan myös terapian näihin luultavasti lähiaikana. Sekä olen vähentänyt kahvin juomista tuntuvasti. Ennen join n. 4 kuppia kahvia päivässä. Enää juon vain kupin aamulla ja kupin päivällä. Se on vähentänyt mielestäni osaltaan oireita. Loppettaisin kokonaan jos siitä ei tulisi niin tönkkö olo. Joten eiköhän tämä olotila ole tosiaan monen asian summa. Tsemppiä meille kaikille tämän kanssa kamppaileville.

      • yöllinen kauhukohtau

        ap:oireesi sopivat paremminkin yölliseen kauhukohtaukseen, jos ne tulevat vain nukkuessasi. Englanniksi night terror, voit hakea tietoa.


      • Hyvä harrastus

        Itselläni vastaavia oireita silloin tällöin kun elämäntilanteeni oli täysin hallitsematon. Tarkoittaa sitä, että otin vastuuta muista enemmän kuin olisi ollut oikeudenmukaista, eli olin henkisesti hyväksikäytetyn asemassa, itsestäni ja omasta hyvinvoinnista en ehtinyt huolehtia. Sain jotakin lääkitystä, mutta lopetin, kun totesin, että eivät ne ole minua varten. Tilanne parantui kohdallani, kun rohkenin tehdä omat ratkaisuni, otin avioeron ja sanouduin irti kaikista asioista, joita minun huolehdittavkseni yritettiin tyrkyttää. Asiaa paransi myös koukkuuntumiseni miellyttävään harrastukseen :)


    • Jassoo. No ei siihen ainakaan suorittaminen ja itsekidutus auta, kuten yllä olevista ihmeparantumisista käy ilmi.

      Miksi kuntoilu muka auttaisi paniikkikohtauksiin? Koulumaailmassa minä tunsin SM-tason keskipitkien matkojen juoksijan. Kävivät säännöllisesti ulkomaan leireillä. Ensimmäisen kohtauksensa oli saanut lentokoneessa. En ymmärtänyt, kuinka voi olla mahdollista, että Coopperissa 4000 metriä lonkalta heittävä urheilija voi kärsiä paniikkikohtauksista.

      Melkoisia ihmeparantumisia nuo ruokavaliokikkailutkin -- tapahtui ihme sitten Valtion virallisella lautasmallilla margariineineen tai ortopedi Heikkilän Pellinki-dieetillä tai Tohtori Tolosen tuotteilla. On mielestäni totaalista hölynpölyä väittää, että psyykkiset ongelmat johtuisivat "vääränlaisesta" ruokavaliosta. Tämän tiedän, sillä olen itsekin mennyt samaan lankaan luettuani kirjan, jossa käsiteltiin gluteeniviljojen aiheuttamia sairauksia. Varmasti "vääränlainen" ruokavalio aiheuttaa ongelmia kuten ilmavaivoja ja näppylöitä, mutta ei se ole skitrofenian, masennuksen, paniikkikohtauksen jne. syy.

      Älkää nyt saatana kuvitelko, että suorittaminen auttaa. Meikäläistä on lääkäri-isä ja psykologi-täti hiostaneet kolmekymppiseksi saakka: luterilainen työhullu isä piiskaa yleisurheilussa, telinevoimistelussa, luonnontieteissä ja taloustieteessä ja sitten tämä psykologitäti toimii psykologisena valmentajana. (Äiti ei kiduttanut minua joten muistan häntä aina lämpimästi äitienpäivänä vaikkei hän täydellinen olekaan ;)

      Kaikenmaailman akateemiset asiantuntijat ovat tyhjäpäitä, kunnes toisin todistetaan. Varsinkin lyhytterapian harjoittajat ovat itse aivan sekopääsakkia. Ei sellaiselle roskaväelle kannata antaa päänuppiaan hoidettavaksi. Lääkäreidenkin kanssa kannattaa olla tarkkana: jos lekuri ei osaa perustella, miksi lääkettä pitäisi syödä, ei lekuri tiedä silloin itsekään. Leikkii vain jumalaa.

      Totta kai paniikkikohtaus iskee myöhemmällä iällä, jos joutuu koko teini-ikänsä kuuntelemaan terveysasiantuntijoiden saarnoja sillä aikaa kun ikätoverit harjoittelevat sosiaalisia taitoja pussikaljoitellen. Ehkä se paniikki johtuu siitä kun tajuaa, että jotkut harvat eivät jaksa stressata, mutta itse keksii aina jotain itsensä ruoskimisen aihetta.

      Ei se ole sen kummempaa. Ottakaa rennosti ja näyttäkää keskisormea terveille elämäntavoille ja taivaspaikan tavoittelulle. Minäkin nojailen tässä taaksepäin otettuani aamulla neljä kuppia kahvia, sitten ylensyömällä ruokaa, sitten syömällä Marianne-karkkeja (koska on kyseisten karkkien juhlavuosi.) Seuraavissa vaaleissa äänetän perustulon puolesta...

      • Niin ja olen itsekin joskus saanut paniikkikohtauksia ja ne ovat erittäin vittumaisia. Jälkeen päin ajatellen kaikki tulee omasta nössöydestä ja alistuvaisuudesta ja taivaspaikan tavoittelusta työn kautta.

        Mutta edelleen pysyn kannassani, että luterilaisuus on hanurista ja sairastuttaa meidät.


    • bbvvxcxbcbxxxbbxxcv

      Unihalvaus tai paniikkihäiriö? Itse omistan kummatkin ja pistää välil ärsyttään.

      Paniikki saattaa iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta keskellä kaupunkia ja tuntuu, et kuolee siihen paikkaan, käsiä pistelee, pelottaa, sit pitää skarpata ja olo on ohi noin 5 minuutissa!

      • MITÄS NE unihäiriköt

        Mullaki on unihäiriö, kamalinta on kun ei pyssty tekeen mitää, kaikki jumissa vain
        no mä erilaisiaväre, tommose 2 minsaa, mikä tuntuu tunneilta, nyt kun tietää niin kattellaan vaikka värillisiä kolioneliö sotkua :?
        kolmio etv,,, alkoholia pelissä kirj. tulee


    • leguri -65

      Ei se helle noin vahvoja fiboja tee. Jos sulla ei ole krapulan oireita, huom. tää kannattaa tsekata, niin serotoniinin alhainen taso jää oikeastaan hyvin varmaksi syyksi. Siihen n. vuoden SSRI lääkitys, niin uskoisin sen hoituvan, ongelmasi on aika pieni.

    • Olen home pää

      Onko hometta talossa?

      • ellu53

        Sulla on hometta päässäs ja paljon!


    • "serotoniinin alhainen taso"

      Eikö voisi ajatella, että kulttuuriharrastus nostaisi tuota tasoa (ja oikeastaan koko henkistä tasoa)?

      Jos kyseessä on nainen, Scandinavien Hunksien keikka tai Mister Lohtarin privaattituokio voisi auttaa.

      Jos kyseessä on mies, perinteinen päiväkahviseura voisi auttaa tai sitten strippaus-, SM-tuokio.

      Lääke toki on edullisempi: kolmen kuukauden satsi erästä SNRI- rinnakaislääkettä tekee 5 €.

    • Remeron&Sertralin

      Minullakin oli paniikkihäiriö,no pääsin eläkkelle niin vaivat poistui lähes välittömästi)).Ps Tämä on tosi.

    • mie1000

      Minulla alkoi vasta flunssan aikoina saman tyyppiset oireet.. Olin normaalisti rupeamassa illalla nukkumaan kun yhtäkkiä tuli outo tunne.. Syke nousi korkeuksiin ja teki mieli hengittää paperipussiin. Lähdin yöllä päivystykseen ja lääkäri tuumasi että johtuu siitä kun flunssa on alkamassa. Lääkärissä otettiin sydänfilmit ja verenpaineet. Sain nukuttua loppuyön rauhassa kun tiesin että kaikki on ok. Jotenkin tuollainen tunne tulee aina kun kroppaan tulee joku outo oire ja rupeaa kuvittelemaan kaikkea. Flunssan aikana tykytystä oli reippaasti ja kävin uudelleen lääkärissä. Totesivat siellä että mm. Finrexin, nenäsumutteet ja astmalääke lisäävät tykytystä. Nyt olen yrittänyt käyttää kyseisiä mahdollisimman vähän. Edelleen vaikka flunssa on mennyt ohi, tykytyksiä ja huonoa oloa välillä tulee. Eräänäkin iltana tuntui kuin hengitys alkaisi "salpaantumaan" ja pulssi nousi taas.. Lisäksi välillä kasvoja alkaa kuumottamaan ja rupeaa huimaamaan.. Outoa myös että välillä on tullut ihon kutinaa.. Joka ilmeisesti johtuu stressistä. Luulenpa että nämä johtuvat kaikki liiasta stressistä ja asioiden jännittämisestä. Nyt olen ajatellut alkaa harrastamaan pilatesta joka voisi rauhoittaa mieltä, lisäksi silloin tällöin kuppi camomilla teetä. :)

      • Synnit anteeksi

        Usko Jeesukseen niin paniikki helpottaa


      • rukoilkaamme!
        Synnit anteeksi kirjoitti:

        Usko Jeesukseen niin paniikki helpottaa

        Ei riitä, että uskoo Jeesukseen! Pitää uskoa myös Hänen Isäänsä Herra Sebaothiin sekä Jeesuksen Isosetään, joka käyttää nimimerkkiä Pyhä Henki.


      • Juupa..Juupa
        Synnit anteeksi kirjoitti:

        Usko Jeesukseen niin paniikki helpottaa

        Voi hyvä tavaton sun juttujasi....Minä uskon Jeesukseen ja silti olen sairastanut paniikkihäiriötä noin 40-vuotta!Kyllä siihen lääkkeitäkin tarvitaan ja terapiaa!En viitsi enempää jatkaa...koska ihminen joka sitä todella sairastaa ei sen kanssa leiki!Satuin tänne sivulle kun kävin postissa.....siksi kommentoin asiaan!


      • Synnit anteeksi kirjoitti:

        Usko Jeesukseen niin paniikki helpottaa

        älkää provotko täällä näistä asioista...ihminen kärsii jo muutenkin...vai lunastatteko itsellenne taivaspaikkaa,niinkuin aikoinaan nuo hyvintunnetut ane kauppiaat?


      • opri36 kirjoitti:

        älkää provotko täällä näistä asioista...ihminen kärsii jo muutenkin...vai lunastatteko itsellenne taivaspaikkaa,niinkuin aikoinaan nuo hyvintunnetut ane kauppiaat?

        oli tarkotettu tolle synnit anteeks, mut tuli jostain syystä tähän...sorry


    • tsemppiä!

      Itselläni oli vastaavia heräämisiä muutama vuosi sitten ja minut tutkittiin ihan läpikohtaisin ja mitään syytä ei löytynyt ennenkuin sitten joku fiksu keksi että ne on paniikki kohtauksia!
      Itse tajusin että syy kohtauksiin oli hirveä stressi elämässä! Se myös pahensi kohtauksia kun aloin pelkäämään niiden tuloa ja nukkumaan menemistä! Kohtaukset loppuivat kun sain elämäni taas hallintaan ja stressin loppumaan ja en ole kärsinyt kohtauksista nyt pariin vuoteen!
      Silloin kun kohtaus yllättää niin täytyy vain yrittää ajatella että nyt minä ylireagoin ja täytyy kokeilla ajatella muita asioita! Itse soitin yöllä jollekin hyvälle ystävälleni kun kohtaus yllätti ja se helpotti asiaa kun puhui ja kohtaus meni ohi!
      Tsemppiä sinne! Kyllä ne kohtaukset helpottavat ajan kuluessa!

    • panikkia o.

      Mää kärsin kans tosi vi-tust kaikist tommosist paniikeist.
      Niinku se ku Matti Vanhane eros Pääministeri morsiamest ja sitte ku toi
      missi Piia Pakarine lopetti missi hommat.
      Voi vitu!
      Onneks meilä on ny parempi missi kun on toi Saara Sieppinen.

      • yks makune

        Mää ole kans sitä mielt, että toi on paljo nätimpi toi Saara Sieppine ku se ihme Piia Pakarine.


      • lehtenlukija
        yks makune kirjoitti:

        Mää ole kans sitä mielt, että toi on paljo nätimpi toi Saara Sieppine ku se ihme Piia Pakarine.

        Eiks toi Makune sanonu lehtes että se on kiero eukko se Piija Pakarine?


      • torniolanen
        lehtenlukija kirjoitti:

        Eiks toi Makune sanonu lehtes että se on kiero eukko se Piija Pakarine?

        Nii se sanos!
        Mut toi Saara Sieppine o tosi reilu pimu.


      • pärstähommia
        torniolanen kirjoitti:

        Nii se sanos!
        Mut toi Saara Sieppine o tosi reilu pimu.

        Nätti pärstä sillä o, siis sillä Saara Sieppisel.


    • Korpiroju

      Joskus kun nauttinut vahvoja alkoholipitoisia aineita yli viikon, minulle tulee noita oireita,
      Onko se normaalia?
      Juon siis konjakkia ja muita herrasväen suosimia aineita.
      Onko muilla ollut samanlaisia oireita?.
      Olisin tiedosta kiitollinen.

    • paniikki pastilli

      Paniikkikohtaus. Kun sen oikeasti kokenut niin maailma ja sen arki ei ole enää samanlainen kuin aiemmin!

      Kyseessä tila kuin rajussa krapulassa ilman pahoinvointia ja krapulaa! Krapulassa voi herätä pelonsekaisin tuntein vapisten, mutta ilman krapulaa sitä ei ikäänkuin "hyväksytä"?

      Itse olen kokenut elämässäni usein erittäin voimakkaita paniikkikohtauksia ja kuitenkin minua pidetty erittäin määrätietoisena ihmisenä ja jopa kovana tekemään laatuvaatimuksia muille työkavereille?

      Olen asiasta avautunutkin joskus työkaverille(myös arjessa kaveri) ja kerroin olevani jotenkin omituisen ujo ja hahdistunut jatkuvasti,niin se repes nauruun , että mitä ihmettä sä puhut ja mistä keksit ton jutun kun mies on ihan järkyn määrätietoinen duunissa ja osaa hommat just eikä melkein!... Se siitä siis kertoa enemmän miltä tuntuu.

      Olen alkanut pitämään asiaa jopa "rikkautena" kokea maailmaa erilailla! Yhteen asiaan uskon myös, että ne ihmiset jotka ovat kokeneet oikean paniikin he eivät ole koskaan pahaa kanssaihmisille! Me ollaan hyviksiä!

      Ilmeisemmin alkoholi ja huumeet tätä olotilaa elvyttävät ihmisissä, vaikka ahdinkoon vie enemmän!

      Yksi elämä, ota se mahdollisimman vakavasti!.....

    • hulluna pidetty

      Heips. "Mukava" kun joillakin muilla on tämä sama v.mäinen sairaus niin voi keskustella kokemuksista. Itse olen kärsinyt tästä 7 vuotta ja olen yrittänyt hakea apua. Minulle nauroi monet lääkärit enkä saanut lähetettä psykologille jolloin rupesin häpeämään itseäni vielä enemmän. Kun vaihdoin työpaikkaa 4 vuotta sitten, kaikki meni aluksi hyvin. Sitten meillä rupesi työpaikka kiusaaja nostamaan päätään ja kohtaukset alkoivat taas, mutta tällä kertaa rajumpina kuin koskaan. Minut vietiin jopa ambulanssilla muutaman kerran sairaalaan, kun eivät löytäneet syytä kohtaukselle minua kohdeltiin taas kuin hullua.
      Nyt kun vihdoin kehtasin mennä asiasta puhumaan meidän työterveys lääkärille oli vastaanotto mitä ihanin. Hän ei nauranut vaan totesi että minulla on paniikkihäiriöitä ja sain lähetteen psykologille ja lääkkeet. Psykologi diagnosoi minulla masennusta ja pahan ahdistuneisuuden. Se saatiin hoidettua muutamilla käynneillä hänen luonaan, mutta lääkkeitä joudun varmaan syömään koko ikäni, koska minulla tämä on ainakin osin perinnöllistä.

    • kokemusta löytyy

      Kuulostaa paniikkikohtaukselta. Voi aiheutua stressistä, helteestäkin tai HOMEESTA = huono sisäilma / myrkytys. Onko asunnossa hyvä sisäilma ? Jota helle ja kuumuus siis pahentaa, jos on huono.
      Home saattaa aiheuttaa mitä vaan, kuten juuri verenkiertoon imeytyessä paniikkikohtauksia ! Jos oire jostain muusta niin pitää selvittää mikä aiheuttaa, stressi ja paineet usein - ylikuormittuminen, vanhat käsittelemättömät asiat tm. Syy pitäisi selvittää. Mutta saada apua myös kohtauksiin. ENSIAVUKSI paniikkikohtaukseen auttaa ainakin ALPRATSOLAAMI : helpottaa oloa jo 20 minuutissa. Sitä voit pyytää lääkäriltä, että saa akuutin kohtauksen lievennetttyä. Jos oireen syy stressi jne. niin rentoutumisen, hengitysharjoitusten ja esim. hatha- joogan avulla voi alkaa hoitaa itseään saada oireilua lievennettyä ja jopa poistettua. Näitä vähätellään vielä, etenkin sellaiset, jotka eivät tiedä, kuinka kauhea tuo olo on. Mutta kun itse tietää, mistä johtuu niin auttaa asiaan.
      Hae reippaasti apua, paniikkihäiriötä on paljon (moni ei vaan puhu näistä, kuten ei muistakaan sairauksista/oireiluistaan) eikä sitä tarvitse hävetä vaan apua löytyy ja kannattaa hakea !!
      Tsemppiä !!

    • kansankapitalismia

      Mitä pitäsi tehdä kun pankki iskee erääntyneen asuntolainan johdosta, joka on jännyt maksamatta työttömyyden ja siten vähävaraisuuden takia.

      Tullaanko erääntyneet asuntolainat antaamaan anteeksi, niin kuin Suomen Kreikalle antamat verovaramme.

      • Ilomieli Irmeli

        Mulle on toi Weetabix auttanu ainakin. Syön niitä aamuin illoin joo.


    • oubiizii

      Hölkkää tai kävele 3 kertaa viikossa noin 45-50 minuuttia. Loppuu kohtaukset ja toimii paremmin kuin mitkään lääkkeet kuten esim. bentsot jota noihin määrätään jos pahaksi käy kohtaukset. Liikuntaa paljon!

    • Samat oireet

      Hengittele rauhallisesti paperipussiin niin se helpottaa oloa :)

      • "KAUHU"n. 20v.

        Paperipussi auttaa ensihätään. Kun minulla todettiin kauan sitten paniikkihäiriö,luulin kuolevani siihen !! Se tuli yht äkkiä,sydän hakkasi,tuntui että ei saa happea ja sain avatuksi ikkunan ! Se oli "paha "! virhe,olisi pitänyt olla pussi ja hengittää sitä ilmaa takaisin.Sitten lääkäriin joka totesi paniikkihäiriön. Sain lääkkeeksi XANOR 0,5mg / 5x p:vä/ muutaman tunnein välein / tarvittaessa ja sen jälkeen ei ole oireita ollut! Syön edelleenkin, joskus puolitan pillerin,kokeilen pärjääkö vähemmällä/ joskus pärjää vähemmällä,mutta lopettaa en voi koskaan.Kauhulla muistan "kohtauksen",siksi en uskalla olla päivääkään ilman lääkitystä.Minulla on ainakin tämä lääke tepsinyt todella hyvin.


      • Rouva Rautanen

        Itselläni oireet paranivat, kun söin rautakuurin. Kannattaa siis tutkituttaa veret , jos oireita ilmenee.


      • Ahdistuvainen
        "KAUHU"n. 20v. kirjoitti:

        Paperipussi auttaa ensihätään. Kun minulla todettiin kauan sitten paniikkihäiriö,luulin kuolevani siihen !! Se tuli yht äkkiä,sydän hakkasi,tuntui että ei saa happea ja sain avatuksi ikkunan ! Se oli "paha "! virhe,olisi pitänyt olla pussi ja hengittää sitä ilmaa takaisin.Sitten lääkäriin joka totesi paniikkihäiriön. Sain lääkkeeksi XANOR 0,5mg / 5x p:vä/ muutaman tunnein välein / tarvittaessa ja sen jälkeen ei ole oireita ollut! Syön edelleenkin, joskus puolitan pillerin,kokeilen pärjääkö vähemmällä/ joskus pärjää vähemmällä,mutta lopettaa en voi koskaan.Kauhulla muistan "kohtauksen",siksi en uskalla olla päivääkään ilman lääkitystä.Minulla on ainakin tämä lääke tepsinyt todella hyvin.

        Minulla myös sama homma ja aika paljolti samanlainen lääkityskin.

        Paniikki kohtaukseni tulivat aikaan,jolloin synnytin kuopuksen.Se löi tosi ankaran päälle.Sitä kamalampaa tunnetta ei uskoisi olevankaan. En saanut ilmaa ja jalat reisistä tärisi mielettömästi.

        Kaikki juuttui kurkkuun ikäänkuin kinni,jopa vesikin tuntui,ettei mene alas.Tämä on kestänyt 28vuotta.
        Eikä pääse irti tästä paniikista.
        Minä pelkäsin kohtauksen tullessa päälle,että jalat eivät toimi jos kävelen vaikka kaupassa.
        Lääkityksenä minullakin 0n Xaror 0,5 mg.ja rinnalla menee pitkäainainen xaros depot 1mg.Pyritään siihen että lääkemäärä olisi joka hetki.
        On se kamalaa,kun tuntuu,että ei osaa puhua,ja suu sössää kuivana mitaä tahtoo.Tukehtumisen tunne,sekä ettei pystyisi kävelemään.Minä joka olen Sairaanhoitaja kärsin tästä.
        Sydän hakkaa ja kroonimainen heikkous jaloissa! Kilpirauhas kokeet hieman nousussa.Eli 9,5 ja saisi olla reilusti alle 5..Kun kohtaus tulee,niin kaupassa käyntikin hankalaa,sillä silloin tekisin mieluiten ulosmarssin ja kärryt siihen!

        Viimeksi oli torstaina ,kun apteekkin menin.En meinannut kävellen ylittää tietä!
        Ajattelin vain,että kompastuisin ja kaatuisin.Te siellä jotka irvailevat tän taudin nimissä,niin heidän pitäisisi lukea paniikki häiriöstä enemmän. Xanos auttaa,nyt vain jonkin verran koskapa olen immuuni jo Xanorille.Peto lääkkeenä.Mutta valittavana on elämä tai olla elämätön ihminen.joka ei silloin voi kuunnellakaan yhtään että rauhoitu!Taustalla on Traumaattinen kohtauksia meidn perheen vallasta jne.Jätimme viinan pois 10v.sitten,mutta ei sekään auttanut.Voi kuinka haluaisin pois tämän itsestäni! Tämän vuoksi olen myös työkyvyttömyyseläkkeellä.,Ja pysyvällä sellaisena.Tauti tarttui elämääni,ja tämän takia varmaan laihduinkun 94 kilosta,nyt 52 kiloiseksi!Enkä ole millään laihdutuskuurilla.
        Kumpa tää loppiusi,ja miten paljon mulla on vielä normaali eläkeikään.Paljon on aikaa vielä.Olen pysyvästi käynyt psykiatrian luona.

        tämä on minun kirjoitukseni ja mielipiteeni mun osasta elämää.
        Rukoilen että joskus parantuisin! Sen tiedän,että kirjoittaminen on tosiasiaa,.Nyt odottelemaan kamalia haukkuja vastaan!
        Kiitos kun luitt tämän kuitenkin!


      • Tosi helpottunut
        Ahdistuvainen kirjoitti:

        Minulla myös sama homma ja aika paljolti samanlainen lääkityskin.

        Paniikki kohtaukseni tulivat aikaan,jolloin synnytin kuopuksen.Se löi tosi ankaran päälle.Sitä kamalampaa tunnetta ei uskoisi olevankaan. En saanut ilmaa ja jalat reisistä tärisi mielettömästi.

        Kaikki juuttui kurkkuun ikäänkuin kinni,jopa vesikin tuntui,ettei mene alas.Tämä on kestänyt 28vuotta.
        Eikä pääse irti tästä paniikista.
        Minä pelkäsin kohtauksen tullessa päälle,että jalat eivät toimi jos kävelen vaikka kaupassa.
        Lääkityksenä minullakin 0n Xaror 0,5 mg.ja rinnalla menee pitkäainainen xaros depot 1mg.Pyritään siihen että lääkemäärä olisi joka hetki.
        On se kamalaa,kun tuntuu,että ei osaa puhua,ja suu sössää kuivana mitaä tahtoo.Tukehtumisen tunne,sekä ettei pystyisi kävelemään.Minä joka olen Sairaanhoitaja kärsin tästä.
        Sydän hakkaa ja kroonimainen heikkous jaloissa! Kilpirauhas kokeet hieman nousussa.Eli 9,5 ja saisi olla reilusti alle 5..Kun kohtaus tulee,niin kaupassa käyntikin hankalaa,sillä silloin tekisin mieluiten ulosmarssin ja kärryt siihen!

        Viimeksi oli torstaina ,kun apteekkin menin.En meinannut kävellen ylittää tietä!
        Ajattelin vain,että kompastuisin ja kaatuisin.Te siellä jotka irvailevat tän taudin nimissä,niin heidän pitäisisi lukea paniikki häiriöstä enemmän. Xanos auttaa,nyt vain jonkin verran koskapa olen immuuni jo Xanorille.Peto lääkkeenä.Mutta valittavana on elämä tai olla elämätön ihminen.joka ei silloin voi kuunnellakaan yhtään että rauhoitu!Taustalla on Traumaattinen kohtauksia meidn perheen vallasta jne.Jätimme viinan pois 10v.sitten,mutta ei sekään auttanut.Voi kuinka haluaisin pois tämän itsestäni! Tämän vuoksi olen myös työkyvyttömyyseläkkeellä.,Ja pysyvällä sellaisena.Tauti tarttui elämääni,ja tämän takia varmaan laihduinkun 94 kilosta,nyt 52 kiloiseksi!Enkä ole millään laihdutuskuurilla.
        Kumpa tää loppiusi,ja miten paljon mulla on vielä normaali eläkeikään.Paljon on aikaa vielä.Olen pysyvästi käynyt psykiatrian luona.

        tämä on minun kirjoitukseni ja mielipiteeni mun osasta elämää.
        Rukoilen että joskus parantuisin! Sen tiedän,että kirjoittaminen on tosiasiaa,.Nyt odottelemaan kamalia haukkuja vastaan!
        Kiitos kun luitt tämän kuitenkin!

        Sinullekin !

        Kokeile Cymbaltaa........minulla se muutti elämän täysin !!!!

        Olen 61 v ja olen muutaman vuoden syönyt sitä.


    • Minulla on ollut jo 17 vuotiaasta (nyt 52) asti rytmihäiriökohtauksia (ei meinaan ole mitään viattoman tuntuisia ns. muljahteluja) jotka HYKS:ssä on diaganosoitu mm. paniikkikohtauasoireiksi mistä en enää ole kyllä itse ihan varma vaan että rytmihäiriökohtaukset aiheuttavat sen paniikkokohtauksen, joka pahentaa itse rytmihäiriökohtausta edelleen (sydän hakkaa aivan epätahtiin, välillä tosi nopeasti ja toisaalta jätteän lyöntejä väliin tuntemuksella (jotka ovat ilmeisesti sellaisia että kaksi lyntiä tulee heti peräjälkeen ja sen jälkeen pitkän tauon jälkeen seuraava). Kun tilanne tulee päälle esim. ruokalassa keskellä olevassa pöydässä, tilanne on aivan hirveän tuntoinen. Samassa tilanteessa voi tulla sellainen tajunnan häiriö joka kestää muutamia millisekunteja. Käsittämätöntä tässä tilanteessa on se, että en ole saanut varmaa diagnoosia tästä suuresta ongelmasta viimeisen 30 v aikana. Yksi lääkäri tosin epäili mm. pidentynyttä QT-aikaa. Onkohan jollain ollut samantyyppisiä vaivoja?

      • Yksi ehdotus

        Tuli vain mieleen, että onko unirytmisi, siis hengityskatkokset, kuorsaamiset tutkittu. Voisiko ajatella. että jatkuva öinen happivaje aivoissa olisi kohtaustesi syynä?


      • länksynlänksyn

        Kyllä on!! Juuri tuollasia ollut 14 vuotiaasta asti rytmihäiriöitä (nyt 53v),on tutkittu,ollut
        holteri...kammionvälistä lisälyöntisyyttä...joka on todetta paskamaisen tuntoista..
        paniikki tekee sitten sen kierteen,riippuu kumpi alkaa ensin...yleensä
        se rytmihäiriö,josta menee sitten paniikkiin,kun pulssi alkaa olla 130 ja joka välissä tulee lisälyönti niin onpa melkoista haipakkaa..
        Beetasalpaaja on se joka ainakin vähän auttaa molempiin vaivoihin...
        Suosittelen että kävisit myös naprapaatilla tai jollain joka osaa aukoa lukkiutumat selästä,monesti tällainen vaiva voi johtua osaksi sieltäkin..
        Minulla kun saattaa mennä päiviäkin, että joka lyönnille tekee lisälyönnin ja
        yöllä se vasta on ikävää se "länkytys" kun ei saa nukuttua..
        Stressi tai säikähtäminen tekee välittömästi rytmihäiriön minulle..
        Lääkäri sanoi minulle että se on vaaratonta mutta kiusallista,uskottava kai se on kun ei ole vielä henkilähtenyt,vaikka joskus kyllä tuntuu siltä....


      • Anonyymi
        länksynlänksyn kirjoitti:

        Kyllä on!! Juuri tuollasia ollut 14 vuotiaasta asti rytmihäiriöitä (nyt 53v),on tutkittu,ollut
        holteri...kammionvälistä lisälyöntisyyttä...joka on todetta paskamaisen tuntoista..
        paniikki tekee sitten sen kierteen,riippuu kumpi alkaa ensin...yleensä
        se rytmihäiriö,josta menee sitten paniikkiin,kun pulssi alkaa olla 130 ja joka välissä tulee lisälyönti niin onpa melkoista haipakkaa..
        Beetasalpaaja on se joka ainakin vähän auttaa molempiin vaivoihin...
        Suosittelen että kävisit myös naprapaatilla tai jollain joka osaa aukoa lukkiutumat selästä,monesti tällainen vaiva voi johtua osaksi sieltäkin..
        Minulla kun saattaa mennä päiviäkin, että joka lyönnille tekee lisälyönnin ja
        yöllä se vasta on ikävää se "länkytys" kun ei saa nukuttua..
        Stressi tai säikähtäminen tekee välittömästi rytmihäiriön minulle..
        Lääkäri sanoi minulle että se on vaaratonta mutta kiusallista,uskottava kai se on kun ei ole vielä henkilähtenyt,vaikka joskus kyllä tuntuu siltä....

        Samat oireet vuosikausia!


    • vggvvggv

      Hei! En jaksanut lukea koko keskustelua läpi, mutta tässä omat vinkit paniikkihäiriön hoitoon.

      Säännöllinen unirytmi, terveellinen ruokavalio, tupakoinnin lopettaminen/alkoholin käytön vähentäminen, niska ja hartia alueen vahvistaminen ja tarvittaessa hierojalla käynti jotta saa paikat rennoiksi. Myös siedätyshoitoa voi kokeilla jos se vaan on mahdollista.

      Myös vertaistuki/terapiassakäynti helpottaa.

      Omat oireeni alkoivat noin 14vuotiaana jolloin pyörryin useita kertoja koulussa ja kaupoissa ym. julkisissa tiloissa. Parin vuoden päästä pyörtyily loppui mutta kohtaukset olivat silti pahoja. Pelkkä ilmastoinnin huminakin saattoi laukaista kohtauksen.

      Noin 17vuotiaana minulle määrättiin cipramil hoito joka vain pahensi tilannetta, söin lääkkeitä noin puolivuotta.

      Kaikenkaikkiaan taisteluni paniikkihäiriön kanssa kesti noin 10vuotta. Nyt voin viimein sanoa tyytyväisenä parantuneeni täysin.

      Jaksamista vaan muille paniikkihäiriöstä kärsiville. Muistakaa että paniikkihäiriöstä voi parantua, mutta se ei tapahdu itsestään.

      • ahdistuvainen

        Tiedätkö olisiko Satakunnan alueella oikein omaa vertaistuki ryhmää ja jos on,niin missä?

        Vaikka käynkin Psykiatrin luona tästä Paniikkihäiriöstä,ei sieltä saa muuta apua,kuin lääkkeet!

        Mutta ryhmästä olisi varmaan apua,sillä tuntisimme varmaan turvallisuutta,kun muillakin sama tauti.

        Tuli sangen kivalta kuulostava idea mieleen mulla,mutta katotaan ottaako edes tulta alleen,ja kiinnstuiko kukaan.

        Perustettaisiin Satakunnan alueelle meidän oma tukiryhmä,ja eihän siinä tarvitse paljon ihmisiä,sillä 5 -10 olisi jo tukea antavaa.

        Tukisimme toinen toisiamme ja käytäis kaikki ryhmänä paikoissa ,joissa kohtaus on tulossa päälle!!

        Jos muutamalle olisi edes apua tälläisestä,niin silloin se olisi hyvää tekoa kuitenkin.Muutama ihminen saattaa parantua,ja saa elämälleen sisältöä!

        Miltä kuulostaisi?


    • tio.mer.saa.li

      Rokotteiden tiomersaali on laajin yksittäinen syy ihmisten paniikkikohtauksiin.

      Kyse on siitä, että tiomersaalissa oleva etyylielohopea vaurioittaa aivojen hypotalamusta. Vaurio siellä puolestaan aiheuttaa monenlaisia terveyshaittoja. Lääketeollisuus kiittää.

    • huuhaalla

      sanoittaisiin OTA XANORISI

    • ihme jutska

      Makune sanos, että toi Piija Pakarine o petturi!
      Kova sana, mut kyl Makune hiffa nää jutskat.

      • arvostelija aa

        Mun mielest toi Saara Sieppine o paljo nätimpi ku se ihme Piija Pakarine.


      • arvostelia pee
        arvostelija aa kirjoitti:

        Mun mielest toi Saara Sieppine o paljo nätimpi ku se ihme Piija Pakarine.

        Mää o kans sama mielt.
        Ei se o minkän näköne se Piija Pakarine.
        Saara Sieppine o nätti likka.


    • Marimi24

      Olen kokenut vastaavaa. Herään silloin tällöin tunteeseen, että sydän hakkaa tuhattajasataa ja olo on huono ja tunnen sekoavani. Yöllä kaikki tunteet ovat jotenkin paljon pahempia. Tähän auttaa mulla nimenomaan Propral, joka on beetasalpaajaa ja alunperin mulle jännitykseen määrätty. Auttaa siis madaltamaan sydämen lyöntiä. Pyydä lääkäriäsi määräämään sitä.

    • nukkuminen on peikko

      hitto, nyt iski paniikki!

      Juttuni on laitettu koko suomen uutiseksi, apua !!!!!!!!!!


      Minulta ei kysytty, tämä on salaliitto...eiei .. ,miksi minuaa vainotaan

      Ylläpito, käräjillä tavataan!

    • nukkuminen on peikko

      Joku Kotka ap. esiinty minunta, persoonallsiuuteni ion tuhottua, apua kuukausiin en ole sannut selvää olenko minä ,eeieieie pässä pyötyy

    • Lost soul

      Elämän tapoja on syytä muuttaa jos paniikkikohtaus iskee! Itse lisäsin lepoa, jätin cola-juomat ja pelaamisen minimiin (sama homma myös tietokoneella)...ruudun tuijotusta vähemmän. Lisäksi kannattaa treenata keskittymistä siihen, mitä tekee, eikä siihen mitä voi tapahtua...siinä kun käy mielikuvitus laukkaamaan ja se voi aiheuttaa kyseisen häiriön!

      Itse koin ennen varsinaista paniikkikohtausta, migreenikohtauksen ja nämä olivat samalla viikolla! Silloin jäi yövalvomiset ja pelaaminen...hmm ja loppui myös nuo oireet! Olen kuullut, että valvominen ja energia-juomien jatkuva litkiminen voi aiheuttaa pysyvän paniikki-kohtaus ilmiön...aika veemäistä!

    • nukkuminen on peikko

      Mitä hellvettiä!!!
      Minä olen ainoa oikea nukkuminen on peikko ja mun mielestä Saara Sieppinen on enempi nätti kun toi ihme Piija Pakarinen.

      • EL.a k,IM

        nukkuminen on peikko

        :)

        Peikot on satuolentoja :)


    • EL.a .k.IM

      nukkuminen on peikko

      Valvo, jos pelkäät nukkumista.

      • nukkuminen on peikko

        Mut eiks toi Piija Pasane ole joku piikkeri televiissioissa?
        Vai onk se joku missi?
        Siis että Piija Pasane luopu missin ruunusta?
        Kumma juttu.


      • nukkuminen on heikko
        nukkuminen on peikko kirjoitti:

        Mut eiks toi Piija Pasane ole joku piikkeri televiissioissa?
        Vai onk se joku missi?
        Siis että Piija Pasane luopu missin ruunusta?
        Kumma juttu.

        Kyllä toi Makune selvittä tän jutskan.


      • nukkuminen on peikko
        nukkuminen on heikko kirjoitti:

        Kyllä toi Makune selvittä tän jutskan.

        Vit-tu ku mua vi-tutta.
        Ja nukkumine on ihme peikko.


      • nukkuminen on heikko
        nukkuminen on peikko kirjoitti:

        Vit-tu ku mua vi-tutta.
        Ja nukkumine on ihme peikko.

        Ää se nii oo!
        Sanot vaa!
        Vitu!


      • EL. a.k.IM
        nukkuminen on peikko kirjoitti:

        Mut eiks toi Piija Pasane ole joku piikkeri televiissioissa?
        Vai onk se joku missi?
        Siis että Piija Pasane luopu missin ruunusta?
        Kumma juttu.

        nukkuminen on peikko

        Ehkä se luopu kruunusta, että ajatteli Suomen olevan tuppukylä.

        Eikä sitä kruunattu Miss maailmaksi.


      • EL.a k.IM
        nukkuminen on heikko kirjoitti:

        Ää se nii oo!
        Sanot vaa!
        Vitu!

        nukkuminen on heikko

        Tai sitten se halus olla perintöprinsessa :)


    • Queso

      Ei sinulla ole paniikkihäiriötä. Kärsit hyperventilaatiokohtauksista, jotka ovat yleisiä alle 35 vuotiailla. Oletan, että olet alle 35 v. vanhemmilla ikäryhmillä sitä ei juuri esiinny. Veressä on liikaa happea ja paperipussiin hengittely muutamia kertoja tasaa tilanteen.

      Nuorempana kärsin itse samasta. Saatoin herätä keskellä yötä ja oli pakko mennä ikkunaan - tuntui siltä, että ei saa henkeä ja tuo epätodellinen olotila on aina todella pelottava, mutta ei syytä huoleen...

      En ole tuon 35 ikävuoden jälkeen kärsinyt siitä lainkaan. Ehkä eniten alle 30 kymppisenä. Tsemppiä ja ota iisisti!

    • hoidettavissa

      Syy on äänihuulisalpaus.

    • arvomaailma,ei henki

      Kummallista että tälläkin aloituksella on miinusmerkki. Miten ihmiset ymmärtävät/eivät ymmärrä sitä miten plussaa ja miinusta annetaan kommenteille?!

      Minusta pitäisi olla monta plussaa tälläiselle aloitukselle, joka uskaltaa rehellisesti kertoa vaikeasta ongelmasta ja haluaa siitä keskustella. Saa sellaisen kuvan tästä että aivan niinkuin vaan heitettäis p****t niskaan sille, joka aloitti ketjun.

      Sitten on vielä yleensä he, jotka ovat jo valmiiksi pelon alla, ja uskovat kaikenlaisiin hengen olentoihin ja niissä piilevän omituisen parantumisen voiman tehoon, sanotaanko nyt yhteisellä nimellä, uskontokuntiin, niin pysyisitte siellä omalla palstallanne ettekä tulisi tänne terveyspalstalle sekoilemaan, ja manipuloimaan typeryyksillänne. Olisitte tekin silloin enempi uskottavia"

    • helppo apu

      Osta pullo Nerolia.
      Tuoksuttele sitä aina tarpen tullen.
      Nerolilla on tyrmäävä vaikutus tunetisiin.
      Ainut haitta puoli on tuoteen hinta.

    • juoksu on poikaa

      Yksi erittäin tehokas konsti voittaa paniikkihäiriö on lähteä juoksemaan täysillä niin pitkään kuin jaksaa. Siinä turha ajatteleminen loppuu ja kroppa ottaa ohjat eikä jää aikaa turhille pohdinnoille mahdollisista tiheälyöntisyyksistä. Kun lenkki on ohi olo on helkkarin onnellinen ja euforinen eikä tarvii enää vuorokauteen miettiä lääkityksiä. Toimii jokaisella. Tietty sydänvika voi aiheuttaa paniikkihäiriönkin joten sairaalla pumpulla ei auta juosta täysillä.

      Paniikkihäiriö on nyky-yhteiskunnan vitsaus. Ihmiset elävät liian kliinisesti ja alkavat vieraantua todellisuudesta. Pienetkin poikkeamat terveydentilassa tulkitaan kuolemansairauksiksi ja siitä noidankehä lähtee.

    • kovapää

      kilpirauhasissa vikaa ja vatsalaukun läppä liian iso kun oksettaa,jätä muut lääkkeet pois aihettaa lisä vaivaa,,pärjjäät ilmankin se on vaan tapa ottaa niitä voit paremmin ,antavat vaan sivu vaikutuksia ,,semppiä tarvitaan itseltä

      • No,

        Paniikkihäriö on minulta vienyt työmahdollisuudet ja elämän. Se on täys helvetti ja sillä selvä.
        Olen täysin järjissäni oleva ihminen, mutta sille en voi mitään. Se on äärimmäisen piinaava oire.
        Olen kärsinyt siitä jo lähes 30 vuotta. Mikään ei auta. Ei lääkkeet, ei elämäntapamuutokset, ei mikään. Se on ja pysyy. Sen kanssa voi elää, mutta helppoa se ei ole. Olen luonteeltani herkkä tunneihminen ja lääkärit ovat sanoneet että siinä voi olla syy-yhteys näihin oireisiin.
        Maailma ei ole meitä "kilttejä" ihmisiä varten.
        En voi tämän enempää auttaa tässä asiassa. Yritetään pärjäillä näitten paniikkiemme kanssa.


      • lispethi
        No, kirjoitti:

        Paniikkihäriö on minulta vienyt työmahdollisuudet ja elämän. Se on täys helvetti ja sillä selvä.
        Olen täysin järjissäni oleva ihminen, mutta sille en voi mitään. Se on äärimmäisen piinaava oire.
        Olen kärsinyt siitä jo lähes 30 vuotta. Mikään ei auta. Ei lääkkeet, ei elämäntapamuutokset, ei mikään. Se on ja pysyy. Sen kanssa voi elää, mutta helppoa se ei ole. Olen luonteeltani herkkä tunneihminen ja lääkärit ovat sanoneet että siinä voi olla syy-yhteys näihin oireisiin.
        Maailma ei ole meitä "kilttejä" ihmisiä varten.
        En voi tämän enempää auttaa tässä asiassa. Yritetään pärjäillä näitten paniikkiemme kanssa.

        suosittelen lääkäri Claire Weekesin kirjoja. hänen "metodinsa" on todella tehokas ja yksinkertainen. olen itse saanut hurjasti apua.


      • Tosi helpottunut
        No, kirjoitti:

        Paniikkihäriö on minulta vienyt työmahdollisuudet ja elämän. Se on täys helvetti ja sillä selvä.
        Olen täysin järjissäni oleva ihminen, mutta sille en voi mitään. Se on äärimmäisen piinaava oire.
        Olen kärsinyt siitä jo lähes 30 vuotta. Mikään ei auta. Ei lääkkeet, ei elämäntapamuutokset, ei mikään. Se on ja pysyy. Sen kanssa voi elää, mutta helppoa se ei ole. Olen luonteeltani herkkä tunneihminen ja lääkärit ovat sanoneet että siinä voi olla syy-yhteys näihin oireisiin.
        Maailma ei ole meitä "kilttejä" ihmisiä varten.
        En voi tämän enempää auttaa tässä asiassa. Yritetään pärjäillä näitten paniikkiemme kanssa.

        Heippa !

        Olen saanut lääkäriltä aivan saman diagnoosin kuin sinä. Olen samalla tavalla erittäin herkkä ihminen niinkuin sinäkin, olen nuoresta asti kärsinyt paniikista ja välillä ollut sydämen rytmihäiriöitä. Sairastuin fibromyalgiaan, jonka uskon olen seurausta tuosta kokoikäisestä "jännitystilasta".
        Sain muutama vuosi sitten lääkkeeksi Cymbaltan ja maailmani muuttui täysin. Se on tarkoitettu kipukynnyksen nostoon fibroon, mutta ei ole sen jälkeen tullut yhtään paniikkia. Elämäni on täysin muuttunut. Minusta tuntuu että vasta nyt olen se ihminen joksi minut on tarkoitettu. Uskallan olla yksin öisin kotona, mikä ennen oli melkein mahdotonta. Lääke ei tee mitenkään tokkuraiseksi eikä väsytä, päinvastoin. Kannattaa kokeilla !!!!


    • her panic vast

      Hei!
      Yleisesti ottaen kun meitä entisiä tai nykyisiä paniikkiihäiriöisiä tuntuu olevan aika paljon, tähän kirjoittaneett ovat häviävän pieni osa,
      Ajattelin, jos jokainen kohdaltaan kertois sen kavereilleen (riippuu tietty kaverista), sitten tietäis ainakin kuka ymmärttä kuka ei.
      Siitä parenee; eihän se ole edes mikään sairaus. Se on sellainen herkkien ihmisten vastaeaktio erinäiniiin asioihin; mikä kenellläkin on syynä/syinä.
      Läääkäri jne. yksin ei kannnata jäädä. Et ole sairas, vaan fiksu!

    • tiptui

      Paniikkikohtaus on elimistön tapa kertoa, että nyt ei ole kaikki kunnossa. Yksittäinen paniikkikohtaus voi yllättää kenet vaan, mutta kohtausten uusiutuessa on syytä alkaa vakavasti miettiä, että mitä se oma keho yrittää kertoa.

      Yleisin syy on pitkittynyt stressi. Masennuslääkkeet eivät auta useimpia, tekevät olon vaan turtuneeksi ja masentuneeksi. Bentsot ovat tehokkaita, mutta kannattaa pitää huoli, ettei niitä napsi liian usein. Lääkärit, jotka määräävät bentsoja päivittäiseen käyttöön ovat täysin vastuuttomia. Liian monelle tulee siitä paljon suurempia ongelmia kuin paniikit..

      Tehokkain keino voittaa paniikit on kohdata ja hyväksyä ne. Tilanteesta pakeneminen vain pitkittää ongelmaa. Oma reaktio paniikin ensituntemuksiin määrää pitkälti sen kuinka kohtaus kehittyy/pitkittyy. Tätä voi jokainen tutkailla kun seuraavan kerran panikoi. Jos pystyt rentoutumaan ja ottamaan kaikki tuntemukset vastaan juuri sellaisina kuin ne tulevat, kohtaus menettää suurimman osan voimastaan ja pelottavuudestaan.

      Pelottavan tunteen hyväksyminen on vaikeaa, mutta sen voi oppia. Tämä vie kuitenkin aikaa, joten on syytä olla kärsivällinen. Päivittäinen meditaatio/rentoutushetki edistää terveyttä monella tavalla ja lievittää tehokkaasti stressiä ja ahdistusta.

    • kokenut mies

      Itse kohtasin pahat paniikkihäiriön oireet muutama vuosi. Ne tuli täysin yllättäen ja heti erittäin voimakkaana. Olin kerran kahvilassa kun kesken kahvinjuonnin alkoi aivan mieletön huimaus, siltä istumalta piti lähteä äkkiä ulos. Tuntui heti siltä, että "nyt ei ole kaikki kunnossa." Kesti lähes tunnin, että pystyi siitä jatkamaan matkaa. Istuin vain ulkona olevalla penkillä ja ihmettelin kovaa huimausta ja odottelin sen ohimenoa. Se hieman laimeni ja pääsin kotiin. Mutta seuraavana päivänä töissä sama juttu, ja jotenkin kahvi sen taas laukaisi. Mieletön huimauskohtaus. Lähdin sitten lääkäriin vaikka vaikea oli ajaa autoa tuo muutaman kilsan matka kun tuntui että näkökenttäkin kapeni ja supistui ihmeelliseksi. Siitä alkoikin sitten työpaikkalääkärissä juokseminen, kun alettiin etsimään huimaukselle syytä. Otettiin paljon kokeita ja testejä ja näytteitä parin viikon aikana. Koko ajan huimaus oli enemmän ja vähemmän voimakkaana mukana kuvioissa. Myös muita oireita oli. Kerran jouduin sairaalaankin, kun luulin, että sydän lakkaa lyömästä ja piti tilata ambulanssi kotiin. Sielläkään tutkimuksissa ei kuitenkaan selvinnyt mitään poikkeavaa. Suurimpana oireena oli koko ajan just erittäin voimakas huimaus. Kaupassakaan ei pystynyt käymään, kun ei päässyt kotoa minnekään. Ei voinut istua kun huimasi, ja jos koitti maata, huimasi sekin. Se oli kamalaa kyllä! Lopulta lääkäri löysi syyn, että se olikin psyykkistä ja paniikkihäiriötä. Lääkäri osasi kysyä, että onko elämässäni ollut joku iso kriisi hiljattain. Ja olihan siinä sellainen kriisi, että rakas tyttöystäväni otti ja lähti. Siitä meni noin 4 kuukautta niin oireet jysähti päälle. Oli sen verran stressaava tilanne, kun kaikki piti olla hyvin ja oltiin vannottu vaikka mitä toisillemme. Sitten hän yks kaks ottaa ja lähtee, putosin monttuun.
      Mutta se oli helpotus kun löydettiin syy, etttä kyseessä olikin "vain" paniikkihäiriö. Lääkäri olisi kirjoittanut lääkkeitäkin, mutta halusin jatkaa ilman niitä ja taistella eteenpäin. Lääkärikin sanoi, "että vaikka huimaa, niin kävelet vaan eteenpäin, et sä siihen kuole" ja niin tein. Niin se pikkuhiljaa alkoi jäämään taka-alalle kokonaan. Ja hyvin oon pärjännyt jo muutaman vuoden kokonaan ilman lääkkeitä. Eikä niitä oireitakaan ole enää tullut niin voimakkaina. Ja jos meinaa jotain sellaista tullakin, niin osaa hieman jo ennakoidakin, sekin auttaa. Mutta tärkeintä oli se lääkärin kommentti: "Kävelet vaan eteenpäin vaikka huimaa, et sä kuole." Ja on elämässä sen jälkeenkin ollut stressaavia tilanteita, mutta jotenkin yrittää varjella itseäänkin paremmin nykyään, ettei ota koko maailman murheita omille harteille jne...

      • iita234

        Itsellä ollut samoja oireita, varsinkin kahvin juonnin jälkeen. Kun jätin kahvin pois oireet helpottui. Eli ilmeisesti kofeiini altistaa paniikkihäiriölle.?? Tsemppiä sulle!

        (huom. kappalejaot helpottaisi lukemista, ei pahalla..:)


    • :(

      Kyllä käy sääliks näitä raukka ihmisiä jotka eivät edes tiedä mikä paniikkihäiriö on ja sit ne KEHTAA tulla tänne aukee suutaan. Voin sanoa teille että olette onnekkaita koska tää ei oo mikään naurun asia, vaan todella pelottava kokemus joka melkeen tuhos mun elämän. Olen kärsinyt kyseisestä 10vuotta ja nyt vasta hain apua,just ton takia ett ihmiset on välillä niin julmia ja piti mua jotenki hulluna.,sydän tykytti, hikoilin,vapisin, tunsin itteeni jotenkin epätodelliselta, koko maailma jotenkin nii no epätodellista /vähän kuin kännissä olis, ihan kuin silmän edessä olis peitto ja kaikki näyttää sumuiselta , Jos tollanen yhtäkkii iskee niin eikö teitä muka pelottais?, Ja vielä se Ajatus päässä, että Mikä hemmetti mua Vaivaa, pääsenkö Koskaan Tästä tunteesta ja tästä paniikista yli, jäänkö nyt tällaseks koko loppuikääni, sit kaikki ajatukset valloitti mun pään(ajatus jäänkö tällaiseks loppuikääni) joka sit vaan enemmän alko ahdistaa, ja sit iski ahdistusneisuushäiriö viel lisäks. Onneks olen nyt hakenu apua ja olen nyt syöny lääkkeitä parisen vuotta ja Nyt elämä loistaa kaikin puolin. Kaikille noille Idiooteille Jotka tulee tänne ja sanoo että me muka ollaan sairaata, niin onnea vaan teille kun joku aamu heräätte paniikissa,sydän tykyttää, ette saa henkee, hikoilette, halu paeta(mutta minne) voimakas tunne siitä että sekoaa koska pelottaa niin s*tnasti... Niin sit ei varmaan kauheesti naurata!

      Teillä jolla oikeesti paniikkihäirö/ahdistushäiriö niin kehotan ottamaan
      yhteyttä lääkäriin koska apua on saatavilla, ja ihan oikeesti koska se voi
      pahentua niin että ei uskalla astua enää ovesta ulos kun pelottaa niin kauheesti että tulee kohtaus, ja alkaa välttää kaikki nää paikat miss on ihmisii ja ruuhkaa ettei vaan sais kohtausta ihmisten edessä.,ja silloin kohtaa yksinäisyys, joka taas johtaa masennukseen, Minun kohdallani kävi näin enkä haluu kenekään toisen ihmisen kokenevan samaa.

      Hankkikaa apua, ja teitä kyllä autetaan :)

      • panic24/7

        oot ihan oikeassa. ihmiset ei tiedä.. mäkin kerron deiteillä että minulla on paniikkikohtaukset, niin en näe tyyppiä enää uudestaan se on varma.
        Eihän se mikään tarttuva sukupuolitauti ole! Ihmisten on helppoa huudella kun he eivät tajua tai tiedä.. mutta astukaa meidän kenkiin yhdeksi päiväksi niin katsotaan naurattaako enää. Sitä paitsi voitte vielä hyvinkin saada sellasen sairauden, sehän on nykyään todella yleistä ja koskaan ei tiedä milloin siihen voi sairastua. Se on kumma toi ihmisen hermosto kun se pelaa kuten haluaa!
        Suosittelen niille jotka ei tiedä asioista niin ottakaa selvää, joku teidän lähipiiristä, läheisistä tai ystävistä varmasti sairastaa tätä myös.

        Itse edelleen etsin oikeaa lääkitystä.. 8 vuotta ja 5 eri masennuslääkitystä,
        nuo lääkäritkään ei tajua näköjään aina!


      • :(

        Unohdin vielä tässä mainita teillä Joilla on lääkitys ja vieläkin saa näitä kohtauksia niin eivät ne lääkkeet kokonaan ahdistuneisuutta poista vaan ne lievittää. oireita,.Vaatikaa että saatte psykiatrille ajan, että saatte puhua vaivoistanne koska minun osaltani se oli todellakin se mikä auttoi, se että sai keskittyä vaan itteensä ja selvittää miksi näitä kohtauksia tuli,myös se että sai tietää ettei tähän kuole saa myös kehon rauhottumaan,kävin vuoden terapeutilla ja siinä selvis kyllä suurin syyt näihin kohtauksiin, ja miten niitä kohtauksia hallitaan kun niitä tulee. Lääkärit tänä päivänä antaa lääkityksen ja se siitä,ja sit niitä joutuu syömään loppu ikäänsä kun nekohtaukset vaa uusiutuu, menkää psykiatrille ja selvittäkää syyt näihin kohtauksiin niin olo kyllä helpottuu :)


    • Väsynyt...

      Olen jatkuvasti levoton, hermoilen ja olen ärtyinen kaikesta, eteenkin minuun kohdistuvasta erityishuomiosta. Onko minulla visvasyylä?

    • Vesku990099

      Ensinnäkin rekalla ei taida saada ajaa kun vaan 80kmh, vaikka joku tossa 120 tarjos.Kaikki tommoset ns"paniikkihäiriöt sun muut on vaan oman pään sisällä ja helposti hoidettu, kun vähä treenaa ja käy ihmisten ilmoilla...

    • kyllä kyllä kyllä

      teidän sossupummejen vähään tyytyväisten aika mennä töihin ja alkaa miettimään asioita. Vai riittääkö se todellakin teille että on joku 30 neliön kerrosmökki jos sitäkään, äpärän lapsi, ehkä pari, joka viikonloppuinen karaookkee naapuri portaan läskin kanssa. ehkä sieltä kännistä mulkkua jos hyvin käy. sossu maksaa. Hävetkää.

    • panic24/7

      itse olen kärsinyt paniikkikohtauksista jo 8 vuotta..
      ei ole ollut helppoa eikä tunnu vieläkään löytyvän oikeanlaista lääkitystä.
      Tuntuu että kallokutistajat viittaa kokoajan masennukseen ym..
      Mutta olen onnellinen ihminen, ei minua masenna, ei ole itsetuhoisuutta eikä muutakaan pahaa mieltä. Ainoa mikä on että nuo paniikkikohtaukset rajoittaa elämää hiukan, mutta ne ovat parantuneet huomattavasti vuosien varrella,
      olen oppinut hiukan kontroloimaan niitä myös.
      Mutta mietin, eikö niistä koskaan parane kokonaan?? tulenko koskaan elämään normaalia elämää..

      Minulla on ihmisten ilmoilla syntyviä paniikkikohtauksia, isossa joukossa tai paikoissa missä on ruuhkaa ja paljon melua ja stressi on yksi iso mikä pahentaa tilannetta vain.
      Tuntuu että on ihan paniikissa, ei saa happee,ei pysty nielemään, ja ei mene edes juomat/ruoat alas jos esimerkiksi ulkona syö.
      Joo, kuulostaa varmaan pöljältä, mutta kun en itse voi tilanteelle ja tunteelle mitään, se on niin voimakkaasti vallannut minut ja kontrollissa :(
      On kokeillut monenmoista lääkettä, novaldex on nyt, aikasemmi 4 muuta masennuslääkistystä.. hetken ne auttaa mutta kun kroppa tottuu niihin, niitten toimivuus laskee.
      On rankkaa elää paniikkikohtausien kanssa joka päivä..
      Mutta lopetin kallokutistajallakin käymisen kun ei siitä muuta hyötyä ole kuin että se kaivelee asioitani ja elämääni ja mikään ei johda mihinkään.
      Onko kohtalotovereita??

      • -

        Jos on ihme oireita nivel lihas ym muisti pätkii ota selvää onko talossa/ huoneistossa missä asut kosteus tai home vaurioita niistä voi löytyä syy huonoon oloosii.


    • Tosi helpottunut

      Heippa !

      Minulla ollut ihan samaa kuin sinulla. Heräsin aina öisin paniikkikohtauksiin. Useimmin tulivat ennen kuukautisia tai rasituksen jälkeen.
      Olen saanut nyt lääkityksen fibromyalgiaan, Cymbaltalla nostetaan kipukynnystä. Samalla katosivat paniikkikohtaukset, muutenkin ajatusmaailma muuttui, en enää stressaa niin kovin. Kannattaa kokeilla tätäkin !

    • onko tuttua?

      Väkivalta perheessä aiheuttaa paniikkia, sen olen itse kokenut, on koko ajan pelko päällä.

    • Meccomies

      Kannattaa aina tarkastaa kilpirauhasarvot tällaisten alettua(naisilla varsinkin on hyvin tavallista), ja saada siihen asianmukaista hoitoa. Niitä kannattaa myös seurata väliajoin.
      Pitkäaikaiset kärsijät voivat myös lohduttautua sillä, että p-häiriö yleensä lievenee vanhemmiten.
      Hyperventilaatiossa ei aina enää suositella paperipussi-hengitystä, koska se voi lisätä hypoksiaa, vaikka se korjaakin co2-arvoja. Rauhoittuminen on tärkein avaintekijä.

      Pidempi huimaus voi myös olla mm. asentohuimausta(kaarikäytävän sakka), siihen löytyy helppoja ohjeita.
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00224&p_haku=asentohuimaus

      Huimauksen syy pitää kuitenkin aina selvittää että ei ole mistään vakavammasta kysymys.

      Vähättelijöille vielä, kannattaisi pitää pienempää suuta, saattaa iskeä omaan nilkkaan, esim. jotkut lääkkeetkin voivat tälle altistaa. Olo voi kokijalle tosiaan olla kuin sydärissä, kuolen tähän ja nyt. Jos se ei kerro mitään, niin vaikkapa sellainen olo jos hyppää korkeasta talosta ennenkuin iskeytyy asfalttiin. Tai joku huitelee pistoolin kanssa ohimolla venäläistä rulettia. Tai jos muistelee miltä pahin painajainen tuntui ennenkuin heräsi. Ero vain on että kohtaus voi kestää tuntejakin, vaikka silloin yleensä intensiivisyys vaihtelee.

      Niin ja bentsoja ei kannattaisi syödä säännöllisesti, koska toleranssi kasvaa ja niihin tulee riippuvuus. Ennemmin kannattaa alkaa työstää oireita aiheuttavia asioita, että asiaan saisi helpotusta.

      En tiedä, mutta voisin uskoa hypnoosin pystyvän auttamaan oireisiin, riippuen hieman suggestioherkkyydestä tietenkin. Kokemuksia?

    • Samaa settiä!

      Minulla on täysin samanlaista ollut pitemmän aikaa, ja minulla se johtuu ahdistavasta elämäntilanteesta. Viileä ilma auttaa nukkumiseen, mutta myös tieto siitä, ettet varmasti ole sekoamassa helpottaa varmasti. Paniikkikohtauksia ne ovat ja täysin normaaleja, mutta suosittelen silti menemään juttelemaan ammattiauttajalle ja hakemaan vaikkapa lyhytkestoista lääkitystä, jos tunnet tarvitsevasi. Pääasia, että saat nukuttua rauhassa. :)

    • yks makune

      Mutta ooks te kuullu sitä jutskaa ku missi Piija Pakarine ei enää haluu olla missi.
      Ihme eukko kun sillee muuttaa mieltää.

      • saara on nätti

        Mut ei kai siitä oo mitää haittaa ku Saara Sieppine o paljo nätimpi likka ku se ihme Piija Pakarine.
        Siis että nätti pläsi.


      • Ooteko lesboja

        Mitä nää idiottimaisett missijutut tänne kuuluu? Menkää jonnekin tissi-missi palstalle siitä höpöttämään joutavianne, pöljät!!!


      • pumputusta
        Ooteko lesboja kirjoitti:

        Mitä nää idiottimaisett missijutut tänne kuuluu? Menkää jonnekin tissi-missi palstalle siitä höpöttämään joutavianne, pöljät!!!

        Kyllä mun mielest o kaikesta tärkeempi homma toi missihomma.
        Siis niinku se kun Viivi Pumppane pumputtaa.
        Hyvä pumputtaja!


    • jk

      mulla ei ole vastaannlaisia kokemuksia

    • selvillävesillä

      Mulle tuli paniikkikohtauksia kun mua kiusattiin (esimies) siis täysin hallisematon tilanne, johon ei voinut vaikuttaa. Pelkäsin kuollakseni hammaslääkärissä ja lentokoneessa, sydän hakkas ja kädet hikos.
      Olin yhdellä psykiatrin luennolla jossa puhuttiin myös samasta asiasta. On löydettävä usko itseen ja siihen että hallitsee tilanteet. Sit yks tuttava kertoi narsistisen kumppanin malibuloinnista ja hän alkoi kärsiä paniikkioireista.
      Syitä on varmaan monia.

      • näin on näkyvleivät

        Mitä se on se malibulointi?
        Meinaatko että masturbointi?
        Ää siitä kellekkään oo mitää haittaa!
        Sun psykiatris on puhunu sulle pehmosia!


    • Voimia kaikille kellä tää paska sairaus on..aika on yleensä parasta lääkettä..ja muistaa ottaa iisisti!T:2-vuotta sairastanut.

    • Ei ole onneksi koskaan herätessä paniikkia päällä. Moni asia näkyy yöllä aina pahempana, kuin päivällä. Lämpö nostaa sykkeitä, joten se voi lisätä oireita. Itselläni en ole huomannut lämmön lisäävän oireilua.

    • ei roskaruokaa

      paniikki iskee heti herättyä että miten tulis toimeen kun ei rahat riitä elämiseen,epäterveellisesti pitäis rueta syömään,vaan kun maha ei kestä roska ruokaa,mikä neuvoksi,

    • nainen39.....

      kiva lukea että löytyy muitakin....ei ole kiva tää paniikkihäiriö.minelle puhkesi 6-vuotta sitten,kun olin vakavassa auto-onnettomuudessa moottoritiellä. ite selvisin,auto meni lunastukseen.
      lääkkeitä on ollut tilapäiseen käyttöön mm. alprox ja xanor,ne lopetin koska en halunnut tulla riippuvaiseksi. puoli vuotta olin ilman kunnes kohtaukset pahenivät joulukuussa,syystä että minua yritettiin puukotttaa,no nyt ne paheni heinäkuussa pahemmin kun sain puukosta osumat.
      lääkkeenä on nyt propral 40mg ja opamix tilapäiseen käyttöön,eli jos tuntuu,että paniikki iskee sillon otan. huom ei ole jokapäivästä.

      • nainen39........

        korjaus oxamin....


      • Traumaterapiaan

        Lukekaapas traumaperäisestä stressistä ja posttraumaattisesta sressistä. Ei ole sama kuin paniikkihäiriö! Sitä hoidetaan lääkkeettömästi traumaterpiassa mm. EMDR- terapialla hyvin tuloksin. Itse sain apua rankkojen tapahtumien johdosta seuranneisiin koviin oireisiini jo kolmannella terapiakaynnillä. Kannattaa kokeilla.


    • PaniikkiH tutttuna

      Täälä on monellaisia mielipiteitä ja joillakin asiallisia.Mutta ne jotka nauraa tai sanoo tee niin tai näin ei tunnun tietävän sitä helvettiä mitä se on .Sen soisi jokaiselle epäilijälle vaikka parikis päiväksi niin eiköhän mieli muuttuisi.
      Itse kärsin pahimallas monisuuntaisesta paniikkihäiriöstä.Se on minua kiusannut 40v ja nyt elän aika tasaista elämää.Mutta kun alkoi aphimillaan niin en kolmeen kuukauteen ulos mennyt lääkärissä kävin usein kunnes yksi lääkäri huomasi tilanteeni.Ei ollut mihinkään asiaa mennä kaikki pelotti.Pari esimerkki mitä kohtaus sai minussa aikaan .Alkoi tulla voimaaksi sydämen sivulyönnit kaveri lähti viemään mua autolla päivystykseen vaikka vauhti oli ylinopeudella n180km tunnissa kun kaveri pelkäsi minun tilannetta kysyin eikös tämä auto kulje tunne olis kamala .Kerran tipahdin tien varteen ryömin 30 metriä hakkasin rystyset auki kun aloin väärin hengittämään jne ambulanssi tuli meinasivat antaa happae riuhdoin itseni irti valjaista.Näitä kohtaukis oli paljon.Me paniikkihäriöstä karsivät ollaan jokainen omia yksilöitä joillakin on lievempiä ja joitenkin elämää se rajoittaa paljon.Mutta pikkuhiljaa pääsee eteenpäin.Läkkeikellä ja terapalialla sieltä noustiin.Ja vertaistukiryhmät olis kanssa hyviä voi jakaa kokemuksia oli ihmisä mitkä koki samoja niin huomasi ettei todellakaan ole yksin kohtausten kanssa Olen itse vetänyt myöhemmin ryhmiä ja ollut kertomassa asiosta.Me paniikista kärsivät ymmäLääke asiohin en ota kantaa koska jokainen on yksilö ja kohtaukset ei tasoisia..retään toisiamme ei tiedetä koska ei voi tietää miltä toisesta tuntuu.
      Lääkkeisiin olen koukussa Xanoriin en kiellä mutta parempis se kuin että olis siellä helevetissä.Hengitys harjoitukset ja ryhmät ,terapiat, ystävät jotka ymmärtää on tärkeitä.Se on selvitymisen tie jotkut on yksin eläviä jotkut perheellisiä jne .www.ela.fi siinä hyvä sivu kun se aukeaa oli huollossa kun kirjoitin tätä.Onneksi nykyään uskaletaan puhua ääneen asiasta ja kannnattaa sanoa kavereille.Ehkä kirjoitelmani herättää kritiikkiä.

    • psyk.sh, jolla oli

      Paniikkihäiriön taustalta löytyy useimmiten vaativa, kiltti, tunnollinen ihminen.

      Kaiken pitää pysyä "hyppysissä" , langat käsissä, elämä järjestyksessä jne. Elämään tulee valitettavasti tilanteita, ettei hallitse päälle kaatuvia juttuja, esim avioero, potkut , läheisen kuolema ym. Langat käsissä pitävä nimittäin ei salli itselleen surutyötä vaan "järjestelee" kylmän viileästi tunteensa järjestykseen ikäänkuin minuun ei olisi sattunut ollenkaan esim avioerossa

      Joskus myöhemmin kaaos kuitenkin pyrkii pintaan vaikka niin, että huomaamattaan, tietämättään alkaa hengittää väärin (hyperventiloi), stressihormoonit alkavat jyllätä ( sydän hakkaa, hiki tulee, aivot ei saa verta ja siitä tulee omituinen poissaoleva olo).

      Eli luonnollinen stressireaktio ihan väärässä paikassa, sillä tuo tilanne on tarkotettu, että toimimme oikein uhkaavassa tilanteessa, esim, tulipalossa.
      Nyt vaan reaktio tulee omasta kokemastamme, siitä ettei hallitse tilannettaan.

      Kaikkein yllättävintä on se tosiasia, että tuo reaktio mieltä järkyttäviin asioihin tulee paljon tapahtunutta myöhemmin, ihan eri asian yhteydessä. On hankala yhdistää reaktiota ja sen syytä toisiinsa, koska välissä voi olla vuosia, vuosikymmeniäkin. Siksi se on niin hämmentävä kokemus.

      Esimmäinen kohtauspaikka jää mieleen, ja seuraavalla kerralla samanen paikka voi yksistään laukaista muistoista uuden kohtauksen, esim. hississä. Siitä lähtee kierre välttää ko paikkoja.

      Mikä avuksi? En laske lääkkeiden varaan, varsinkaan bentsoja en missään nimessä suosittele ( riippuvuus). Itselle beetasalbaajat olivat oikeaan osuva ensiapu.

      Tärkeintä on oppia olemaan armollinen itselleen. Elämä soljuu eteenpäin, vaikka itse ei ole hanikoissa. En ole korvaamaton, voi antaa vaikka toiselle osan töistäni. Kaikkea ei tarvitse hallita. Saa luvan olla ihminen, puutteineen, vikoineen.

      Itsetuntemukseen voi tarvita ulkopuolista peiliä. Lähimmäistä, joka peilaa sinun tapojasi toimia, reaktioitasi ja ohjaa ajattelemaan toisin.
      Itse paranin näillä eväillä.
      Voimia sinulle! Paniikkihäiriö on niin hirvittävä, etten soisi sitä edes vihamiehelleni.

      • näin on

        Paniikkihäiriö on ollut nuorempana työuran alussa. Silloin en tiennyt mistä oli kysymys. Kokousissa heittäydyin vain jahkailevaksi, eikä kukaan huomannut mitään. 20 vuotta myöhemmin kävin työterveyslääkärin lähetteellä psykiatrilla masennusoireiden ja perheen kriisien vuoksi. Tästä ja kaikesta muusta psykiatri lähetti työnantajalleni keskustelupöytäkirjan ja määräsi psyykelääkityksen. Söin yhden pillerin ja se jäi siihen. Jos käytte psykiatrilla selvittäkää etukäteen, mikä puhumastanne menee sellaisenaan työantajallenne ja esimehillenne tiedoksi.


      • psyk.sh,jolla oli
        näin on kirjoitti:

        Paniikkihäiriö on ollut nuorempana työuran alussa. Silloin en tiennyt mistä oli kysymys. Kokousissa heittäydyin vain jahkailevaksi, eikä kukaan huomannut mitään. 20 vuotta myöhemmin kävin työterveyslääkärin lähetteellä psykiatrilla masennusoireiden ja perheen kriisien vuoksi. Tästä ja kaikesta muusta psykiatri lähetti työnantajalleni keskustelupöytäkirjan ja määräsi psyykelääkityksen. Söin yhden pillerin ja se jäi siihen. Jos käytte psykiatrilla selvittäkää etukäteen, mikä puhumastanne menee sellaisenaan työantajallenne ja esimehillenne tiedoksi.

        Asikas/potilas antaa kirjallisen luvan, jos sallii tietojen menevän toiselle terveydenhuollon/sairaanhoidon osa-alueelle, esim erikoissairaahoidosta tk:n lähettävälle lääkärille. Ilman lupaa mitään ei saa kertoa eteenpäin, ei hoitajat, ei lääkärit.
        Potilaan asioita ei saa kukaan luvatta kurkkia tietojärjestelmistä. Tästähän löytyy esimerkkejä oikeusprosesseista uteliasta sh:ta vastaan.
        Käsittääkseni, missään ei anneta lupaa kertoa potilaan terveysasioista työnantajalle. Jos ei työntekijä sitten siihen anna lupaa, mutta ihmettelen mikä voisi olla sellainen tilannne, johon työnantaja tarvii tietoja. Ehkä jokin ammattitauti, työpäikan sisäilma ja herkistyminen/sairastuminen. Ei edes eläkejärjestelykään, tai ammatinvaihto...

        Erikoiselta kuulostaa siksi kertomasi.
        Harmittaa jos sen takia kärsit edelleen paniikkihäiriöstä, tosi harmi.


    • toipilaslas

      Hei,

      Minulla ilmeisesti on ollut jonkinlaista paniikkihäiriötä lapsesta saakka, mutta vasta terapian aikana se huomattiin ja silloin kohtauksetkin tulivat selkeämmiksi. Terapiassa sekin asia myös käsiteltiin ja nykyään tunnen kyllä, kun kohtaus alkaa, mutta en pelkää sitä enää. Tiedän, että se menee ohi muutamassa minuutissa ja viimeisenä tulee itku. Sitten sitä on väsynyt loppupäivän. Mitään sen vaarallisempaa ei tapahdu, mutta olo on tietysti erittäin epämiellyttävä.

      Kuumuus, jatkuva meteli, unen aikana oleva meteli (ohi ajavat autot), liika kahvinjuonti ja huono ilma tekevät minulle paniikin tunteen. Tuo asian pelkäämisen loppuminen on vähentänyt kohtauksia ja se auttaa sietämään niitä, jotka sitten tulevat läpi.

      Uskon, että terapiasta voisi olla apua sellaiselle, joka sitä pystyy hyödyntämään. Terapiassa vaan pitää itsekin tehdä töitä, eikä kuvitella, että terapeutti parantaa.

      Sitten se, miten hyvään terapiaan pääsee, on toinen juttu. Haluaisin kuulla, että miten "mennään juttelemaan jollekulle". Sinne ei oman kokemukseni mukaan niin vain mennä. Lääkäriltä se meneminen aina aloitetaan. Jos paniikkihäiriötä ei ole vielä todettu, niin sitten kannattaa kirjata ylös tuntemuksia aina kun kohtaus on ollut. Mitä tapahtui, milloin, mitä oireita koki jne. Näiden kanssa lääkäriin ja toivo, että kohdalle osuu joku, joka ottaa potilaansa vakavasti.

      • psyk.sh,jolla oli

        Kyselet miten pääsee juttelemaan jollekin.
        Joka kunnassa on tk:n tai erikoissairaanhoidon mielenterveysyksikkö Poliklinikka tai toimisto. Sinne voi mennä ilman lähetettä.

        Keskussairaalassa on myös aikuispsykiatrian ploklinikka, jonne pääsee ilman lähetettä sh:n juttusille. Hän sitten lähettää psykiatrille, jos on tarve läääkitykseen tai saikkuun. Siellä on myös psykologeja ja sos.työntekijöitä, joille saa myös aikoja,

        Rohkeesti vaan.
        ja muistutan vielä, että kaikilla on salasspitovelvollisuus.


    • ikuisesti yksin

      itse olen kärsinyt paniikkihäiriöstä ekasta luokasta asti,ikää on kertynyt nyt 26w.
      Elämähän tämän vaivan kanssa on yhtä helv.vettiä,kuulun käynyti oli vaikeaa ,jokaista tilannetta sai jännittää,joka aamuiset oksentelut ym muut kivat vaivat varjostivat elämään nuorena ,ja ei ne ongelmat ole loppuneet vieläkään.

      olen käynyt terapiasssa,syönyt vaikka mitä pillereita mutta kun ei auta,niin ei auta.
      Koko homma paheni radikaalisti armeijan aikana,sen jälkeen ei normaalia päivää ole nähtykkään tässä talossa. Kaupoissa käynnit,suuret tilaisuudet ,uudet asiat kaikki yhtä tuskaa,hikialkaa valua,sydänhakkaa ja jne..

      Pari suhde alkoi rakoilla kun yhteisistä tekemisistä ei tullut mitään,lomamatkat ym muut olivat yhtä tuskaa ja joka kerta tiesin vaivoillani aiheuttavan vain tuskaa toiselle.Vasta puoli kyllä yritti tukea kaikien keinoin,mutta hän kärsi siitä myös.

      Nyt reilu kolmeviikko sitten avopuoliso sai tarpeekseen,ja ero tuli,minulle jäin vain käteen särkynyt sydän,hirmeä määrä tunteita.Elämä on taas siinä kuopassa mihin kenenkään ei tarvitsisi koskaan tippua,talous kuralla,pää ihan sekaisin,siihen vielä uuden koulun alku niin kyllä nyt taas kelpaa,ressiä epätietoisuutta ,nämä kaikki ja päälle vielä paniikki oireet ... ei helvettti mä en oikesti jaksa tätä,miksi pitää kärsiä,miksi ei voi olla kuten muutkin ja nauttia elämästä,nyt varmasti alkuviikosta taas johonkin kallon kutistajalle ja hakemaan semmoset napit että turrana koko ukko vaikka koko loppu elämän,uutta parisuhdettakin on todella vaikea edes kuvitella ,en halua satuttaa vaivoillani enää ketään.

      • apua!

        Itse olen menettänyt elämäni 19-vuotiaasta lähtien tälle kauheudelle.
        Nyt 27-vuotiaana kauniina naisena elämä täysin rappiolla, alussa oli helppo salata kaikki alkoholilla. Lopputuloksen sitten arvaattekin, ei päivääkään selvinpäin, ja siitä on ongelmia seurannut.

        Eli miksi jotkut saavat elää ja minä en????


    • kannabis aiheuttaa

      paniikkia ja häiriötä mieleen.
      Jo pienet hiukkaset esim. naapurista voi aiheuttaa vakavia oireita ihmisille.

    • kilkul

      Sepram 30mg iltaisin ja paniikit on pysynyt poissa jo useamman vuoden, tätä lääkettä käytän vaikka lopun elämääni jos on tarvis, eikä aiheuta riippuvuutta. Vähentänytkin olen jo voinut 40mg:sta. Itselle Paniikki iski päälle pitkästä kroonisesta kivusta kärsiessäni sekä stressistä, laukesi paniikkina. Nyt elämä hymyilee :)

      • pillerivetoinen

        Minunkin elämääni on jännitys ja paniikkioireet määräilleet. Ohjanneet suurissa ja pienissä valintatilanteissa menemään aina riman alta. Terapia ja aika ovat vähän auttaneet. Ilman lääkkeitä en olisi pärjännyt, mutta ahdistustani on lisännyt se, että ihmiset työpaikalla paheksuvat lääkkeitä, luulevat huumeittenkäyttäjäksi. En ole mainostanut syöväni lääkkeitä, mutta kerran eräs näki, kun otin lääkkeen ja siitä juoru heti leviämään ja syrjintä alkoi.

        Ei auttanut, vaikka asiallisesti kerroin tilanteeni.


    • poika 23v

      no mulla on jo toinen jalka haudassa niin sama kai tuo vaik kärsinykki :D

      siis paniikkihäiriö alkoi siinä 13 vuotiaana kun asuin isän kanssa kahdestaan.

    • Pörssi hautausmaalta

      Eh,mutta ahistaa kuitenkin.On meinaan helvetinmoinen nuha ja närästys.

    • ap.

      Panikkkihäiriöni vain pahenee. Nyt ongelmana myös on jatkuva mahan löysyys. Jännityksen takia en kai syö kunnolla, ja mahani pitää ikävää "KURURURURRUUR" ääntä. Ihankuin ilmapallo, ja pakko on montakin kertaa päiväsä käydä vessasa.

      Olen miettinyt voisiko tuollakin pelollani olla osittain osuutta asiaan. Viestiketjun vastaukset ovat pääasiassa turhia.

      Jotkut KALAN-aivot jopa vastaavat lauseenpala nimimerkillä, ja näitä juttuja on hiton hankala lukea. Olenkin alkanut poistattaa viestiketjun turhia vsatauksia, joten älä vastaa, jos et osaa KIRJOITTAA, turpa kiinni.

      Kiitos.

    • kohtalo toveri paniikkihäiriöt ovat muuttaneet elämäni täysin.minulla on ollut lääkitys niihin reilut 7vuotta.suurin ongelmani on itseni kuuntelu.teen paniikin itsellleni itse.kun alan jännittään asiaa etukäteen.elän nykyään päivän kerrallaan.en ole työelämässä.stressin sietokyky on täysin nolla.ongelmien aluttua 2004.jäin yksin vanhat ystävät katosivat.nykyiset harvat ystävät ovat kohtalotovereita.

    • piksutin

      moi.omasta kokemuksesta voin kertoo että mulla alkoi paniikkihäiriö kun perheessä tapahtui strategia.en osannut käsitellä asiaa niin se laukaisi sen paniikin ja ihan keeskellä yötä.hakeuduin sellaselle ihmiselle joka osasi puhua ja auttaa siinä asiassa,eli terveyskeskuksessa.noh,pian sain ihan kirjallisena sen että käsin paniikkihäiriöstä.sain siihen sitä varten tarkotettua lääkettä että se pitää sen kurissa.on auttanutkin tosi paljon.eli oon syöny ihan päivittäin noin 6 vuotta jo niitä.mutta ei se mennoo haittaa ollenkaan,tullu ihan ruriini siitä että aamulla otat yhden.se on vaan sit että uskaltaako niitä lopettaa et pelkään että jos se tulee uudestaan.silti voi kyllä elää iahn normaalii elämää kun syö noita.se vaan että se pitää loitolla paniikinomaiset kohtaukset.toivottavasto tuosta oli jotain apua :)

    • Itselläni oli joskus monenlaisia pelkotiloja ja tykytyksiä ja ahdistuksia . Kävin myös lääkärissä , mutta en ruvennut mitään lääkkeitä ottamaan niihin. Turvauduin Jumalaan ja Jeesukseen ja olen saanut kokea kuinka pelkotilat ja ahdistukset ja tykytykset on saanut lähteä . Siunausta sinulle , olen muistanut sinua rukouksin :)

    • JK

      MULLA EI OLE VASTAAVANLAISIA KOKEMUKSIA

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2123
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1799
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1484
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      112
      1361
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe