Asuntoauton kulutus.

Fiat on auto.

Tuli tässä ajettua 4500km " Euroopassa " ja kyllä ainakin meidän uusi Fiat 3,0 / Dethleffs 7010 3500kg haluisi 11,7 litraa/ 100km.
Tosi auto on automaatti mutta silti ei se " alle 10 / 100 " pidä oiken paikkansa!

Eikä sekään että Fiat ja automaatti ei toimisi sadekelillä! Meillä oli kolmessa viikossa vain neljä päivää jolloin ei satanut. Kävimme nimittäin Engannissa ajamassa maaseudulla.

Nyt ymmärrän miksi 90% asuntoautoista on Fiat eikä joku muu. Halpa ostaa ja varmatoiminen.
Edellinen oli Mersu ja kulutus sillä oli yli 12 litraa / 100km.

54

6812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kake543

      Meillä oli Hymer valmistama kori automaatti Fiatin päällä
      Korissa oli syy ,kun vettä meni väärään paikkaan ajonaikana .
      Vesi teki tuhojaan useita kertoja automaatissa.
      Tosi automaatti temppuili myös talvella kerran Lapissakin .
      Pitkä hinaus Lapinautoon Rovaniemelle . Siellä ei ymmärretty mitään automaatin päälle.
      Tampereella osattiin vika paikallistaa
      Turvallisia kilometrejä vaan automaatilla ,ja vielä kun on noinkin kova säästö , kolmedesiä.

    • näin vain on

      Mulla nykyinen Fiat 2,8 Jtd alkovimallia kuluttaa n 12-13 l/ 100 km. Edellinen oli samaa kokoluokkaa mutta 2,8 idtd-koneella ja se kulutti vain 10-11 l. Tästä päätellen on tapahtunut taantumista koneen kehittelyssä, vaikka periaatteessa pitäisi uudemmassa versiossa olla pienempi kulutus.

      Muuten Fiat on tosi hyvä peli.

      • kulutus vaihtelee

        Fiat 130 Multijet alustalla oleva Bürstner puoli-integroitumatkailuauto kulutti 2900 km:n matkalla 9,6 l/100 km. Ajo oli vaihtelevaa ja lähes aina liikenteen joukossa nopeusrajoitusten mukaan vakionopeussäätimellä. Pihtailemalla menisi jopa lähelle 9 l/100 km mutta silloin pitäisi ajella 80-90 km/h nopeuksia. Alkovimallit kuluttavat samalla koneella n. 1,0 - 2,0 l/100 km enemmän suuremmasta ilmanvastuksesta johtuen. Matkailuautojen kulutus on hyvin riippuvainen ajotavasta.


      • ei vikoa

        samoissa kulutuksissa ollaan 2,8 kanssa. lastutin kun luvattiin litran pudotusta mutta kulutuksessa en huomannut muutosta mutta mukavampi kyllä ajaa kun tehoja tuli lisää..Tosi tyytyväinen ole muuten fiiuun ollut ei mitään vikoja.


      • bgfrdf
        ei vikoa kirjoitti:

        samoissa kulutuksissa ollaan 2,8 kanssa. lastutin kun luvattiin litran pudotusta mutta kulutuksessa en huomannut muutosta mutta mukavampi kyllä ajaa kun tehoja tuli lisää..Tosi tyytyväinen ole muuten fiiuun ollut ei mitään vikoja.

        Montakos litraa olisit sillä lastunhinnalla saanut romuusi Fiatinromuusi???


      • Fiat on auto.
        bgfrdf kirjoitti:

        Montakos litraa olisit sillä lastunhinnalla saanut romuusi Fiatinromuusi???

        Lastulla saa ajonautintoa ei säästöjä! Ja mihinkään "romuun" ei sitä kannata laittaa vaan uuteen Fiat asuntoautoon kuten minä.


      • bgredfe
        Fiat on auto. kirjoitti:

        Lastulla saa ajonautintoa ei säästöjä! Ja mihinkään "romuun" ei sitä kannata laittaa vaan uuteen Fiat asuntoautoon kuten minä.

        Fiat on jo uutena romu. Olisit säästänyt sen lastunhinnan vaikka kaljaan.


      • bgfredcd

        Kyllä muuten onkin matkailuauto,mutta ei kuule enään ole Fiattia .kolmesta on kokemusta . Ei koskaan tule enään Fiattia ja varsinkaan automaattina


      • fiat on seuraavakin
        bgredfe kirjoitti:

        Fiat on jo uutena romu. Olisit säästänyt sen lastunhinnan vaikka kaljaan.

        Kai oma asiani mihin rahani sijoitan ja tyytyväinen olen lastun tuomiin tehoihin. kulutus ei laskenut muta ei noussutkan N:12l /100 kulutus. 600 € maksoi lastutus enkä hakenut sillä säästöjä vaan lisätehoja nyt auto tosi mukava ajaa eikä ohituksetkan tuota ongelmia. oluttakin senverra jääkaapissa et ei tartte säästellä ja naapurillekkin saatan tarjota jos mukava naapuri satuut jossakin leirintä alueella juttusille. Kulutuksellakan ei suurempaa merkitystä koska kulutusta helppo kontroloida ajettujen kilometrien mukaisesti. Eli ajaa senverran mihin on varaa mut vielä ei ole tarvinnut kilometrejä seurata.


    • Juu, ja löysät osamaksut, tai kiree pankkilaina.

    • wedcvdcd

      Saas nähdä poijaat kuka pääsee jutuissa kohta 5 litraan satasella. Kun tuntuu jutut paranevan joka kerralla ,kun vaan joku kirjoittaa tänne
      Missä on 3.0 litraisen haltija , Hänellä on ollut parhaat höpinät ,kun herrä pääsee 8.5 litraan satasella. Toki hänen kilometrin ovat muita kilometrejä lyhyempiä

    • Takavalotakuulla

      248000km, ja kone täysin muusina. Auto Fiat ducato 160 multijet automaattivaihteinen. Remontti maksoi 12000€ , ja moottorin tilalle joutui ostamaan ruotsista asti 40000km ajetun koneen, että tosiaan selvisi korjauskustannuksista siihen 12 donaan.

      • Fiat on auto.

        Ymmärrän sinua täysin! Olet ajanut autolla 248000km joka on meidän ajossa 27,5 vuotta kun ajamme noin 8500-9000km / vuosi.
        En usko että meidän Fiat on pihalla enään 27,5 vuoden päästä vaan ollaan vaihdettu jo monta siinä aikana.

        Sitä en ymmärä että joku laittaa vanhaan autoon 12,000 euron remontti? Mutta tietysti jos on naimisissa auton kanssa niin sitten ehkä?


      • bgfredfd
        Fiat on auto. kirjoitti:

        Ymmärrän sinua täysin! Olet ajanut autolla 248000km joka on meidän ajossa 27,5 vuotta kun ajamme noin 8500-9000km / vuosi.
        En usko että meidän Fiat on pihalla enään 27,5 vuoden päästä vaan ollaan vaihdettu jo monta siinä aikana.

        Sitä en ymmärä että joku laittaa vanhaan autoon 12,000 euron remontti? Mutta tietysti jos on naimisissa auton kanssa niin sitten ehkä?

        Et taida ymmärtää mitään muutakaan ,kun Fiatin romun ostit


      • 8500-9000 vuosi:)
        Fiat on auto. kirjoitti:

        Ymmärrän sinua täysin! Olet ajanut autolla 248000km joka on meidän ajossa 27,5 vuotta kun ajamme noin 8500-9000km / vuosi.
        En usko että meidän Fiat on pihalla enään 27,5 vuoden päästä vaan ollaan vaihdettu jo monta siinä aikana.

        Sitä en ymmärä että joku laittaa vanhaan autoon 12,000 euron remontti? Mutta tietysti jos on naimisissa auton kanssa niin sitten ehkä?

        tuohan tulee viikossa eihän tuollaisilla pikku retkillä kannattaa asuntoauto ostaa, teidän reissut ois tulleet taksilla ja hotellissa halvemmiksi.

        Taidat vaan kahvitella jossain kalliojärvellä renkaat lintassa.


      • Fiat on auto.
        8500-9000 vuosi:) kirjoitti:

        tuohan tulee viikossa eihän tuollaisilla pikku retkillä kannattaa asuntoauto ostaa, teidän reissut ois tulleet taksilla ja hotellissa halvemmiksi.

        Taidat vaan kahvitella jossain kalliojärvellä renkaat lintassa.

        Olet aika mestari maantiellä! Ajat asuntoautolla 468,000km vuodessa! Jos laskee keskituntivauhti vaikkapa 70km/h joka on aika lähellä todellisuutta niin ajat 6686 tuntia vuodessa joka tekee 18,5 tuntia vuorokaudessa myös jouluaattona!

        No ainakaan et kovin vanhalla asuntoautolla aja? Jo viiden vuoden vanhana autosi on ajettu 2,3 miljoonaa km!!!!!!!!!!!!!!!


    • bgfrdfc

      Meidän automaatti 100tkm ja remonttiin
      On se perke auto .
      Vi... kai ne firmat jotka rakentelee koppeja päälle ,niin saavat alusta ilmaiseksi Fiatilta ,kun niitä myydään niin paljon.
      Ei kukaan luulisi niitä muuten ostavan

    • 15 litraa 98:a/100km

      Vanha alkovi 2.0 bensa. 3000km/vuosi vielä edullista matkustaa meidän ajoilla.

    • Ervo A

      Terveisiä Via Balticalta. Hieman yli 5000 kiireetöntä kilometriä, kääntöpaikka Kroatiassa. Auto on Fiat 2.5 TDI, mallia -98 ja kulutus varsin tarkkaan 9 litraa sadalla, moottoritiellä sen sai nousemaan kymmeneen litraan, mutta emme niitä juurikaan harrasta, koska eivät ne nähtävyydet niiden varrella ole. Vuoristo-osuudet eivät nosta kulutusta. Siinä ne perusasiat ja uusi matka on luonnollisesti jo suunnitteilla, auto pysyy samana jatkossakin.

      • huoletonta ajoa

        Matkailuauto, jossa alustana Fiat Multijet 130 kulutus vaihtelee 9 -10 l/100 km välillä. Joskus päästy alle 9 l:n kun on sattunut sopivia hiljaisia tieosuuksia ja mukavia maisemia. Muuten Fiat on pelannut todella luotettavasti ja ilman ainuttakaan vikaa.


      • Multijet satanen
        huoletonta ajoa kirjoitti:

        Matkailuauto, jossa alustana Fiat Multijet 130 kulutus vaihtelee 9 -10 l/100 km välillä. Joskus päästy alle 9 l:n kun on sattunut sopivia hiljaisia tieosuuksia ja mukavia maisemia. Muuten Fiat on pelannut todella luotettavasti ja ilman ainuttakaan vikaa.

        MUlla on Multijet 100 vm.2007 ja siin ä puoli-integroitu kori päällä.

        Ajotietokone näyttää kulutusta 7,2 litraa sadalla, kun ajelee tasaisella ajoalustalla noin 85 km/t sillä lailla nopeutta liiemmin vaihtelematta. Mutta oikea kulutus on kuitenkin noin 8,0 litraa sadalla eli 10% ajotietokoneen ilmoittamaa suurempi.

        Sitä muuten järjestetään taloudellisen ajotavan kurssejakin, joilla helposti nipistää litran pari pois kulutuksestaan.


    • Tankki täyteen vaan

      Jos kalustoon on vara laittaa 50-100 tuhatta, ei kai se kulutus enään vaikuta siihen vie se alle 10 tai yli .

    • nbhgtrfv

      Aina vaan paranee selitykset kulutuksessa . Nyt ollaan jo 7.2 litrassa.
      Joko joku kirjoittaa että 5 litraa satasella.
      Kaikkea sitä pitää ämmälleen uskotella!

    • 2,3-Fiat

      Olen ajellut parisen vuotta 2,3-Fiatilla, jossa aivan pienikokoisempi asunto-osa. Todella hyvin pelannut kone ja vähäruokainen kevyellä kopalla. Parhaimmillaan olen selviytynyt (useammalla tankillisella mitatattuna) 6,32 litraa satasella. En pidä pahana tuota lukemaa, vaikka aika raskaalla jalalla painelen kaasua. Kieltämättä hakeudun mahdollisuuksien mukaan isojen rekkojen imuun ja siksi ylinopeussakkojakin on tullut.

      • dethleffs

        Enpä ihan usko sinua. Meikä ajalee 2,3 littarisella van-sarjan m-autolla, mutta en kyllä pääse noihin lukemiin. Auton ajotietokone kertoo kokonaiskulutukseksi 8,8 l/100 km. Sinulla on takuulla laskuvirhe tai jotainkin on unohtunut. Kerrohan mitä auton ajotietokone kertoo.


    • rfvffc

      No justiinsa. 2,3 litran omistajahan herra on.
      Pian ollaan 5 litraassa .

      • Näin menee

        Kyllä juttuja riittää.Oma 75 hv Vw Swift royale vie kyllä sen 15 ltr ,kun on täys sakki ja rojut mitä tarvii mukana.

        Kyllähän tyhjällä autolla voi keskenään jotain pisaralla pisimmälle skabaa yritellä,mutta ei se ole kyllä lähelläkään alkuperäistä ideaa.


    • dddaas

      Ostakaa transit. Kuuluu mitä omituisempia vikoja ja valohoito auttaa vikaan kuin vikaan. Traktorin äänet kantautuvat kivasti koppiin mutta kyllä on tekniikka pommin varmaa. Transittia saa rääkkää huolella ja ei pelkoa laukeamisesta. Toisin on Fiatin kanssa.

    • Ford>Fiat

      Ford on niin varma peli, ettei se tarvi edes takuuta... Fordin kahden vuoden takuu on alkanut jo siitä päivästä, kun se on lähtenyt tehtaalta asuntokoritehtaalle. Pahimmasa tapauksessa takuu on alustan, siis auton, osalta jo mennyt umpeen, kun asiakas ostaa sen uutena. Asian voi tarkistaa Fordin takuuhuollosta.

    • pekkatäältä

      Naapurin ukolla ei asuntoauto vie yhtään, se kun sitä seisottaa autokatoksessaan melkein aina. Kesällä muutaman reissuun tekee. Melko järjetöntä, sanon minä, mutta omapahan on autonsa ja tehköön mitä lystää.

      Mulla on Fiatti 2.2 jolla tulee ajettua aika paljon ja kulutaa sen 12-13 litraa. Sillä kun saa ajaa satasta ja alkovi tohisee.

      Se on silti toisaalta ihan sama viekö 12 vai 10 litraa satasella näillä kilometreillä. Muutama satanen vuodessa on eroa korkeintaan ja sitä ei juuri huomaa missään.

    • jakke-17

      Ajattelin tehdä mopoautostani matkailuauton. Mitenkähän se onnistuisi?

      • 5 litralla 100km

        No,nyt sitten jo päästiin alle 5litaran 100.lla :)


    • ryyni ja rätti

      Mikähän sitten on lopullinen kulutus näillä karavaanareiden pinikulutuksisilla osamaksu kopeilla. Mahtaa olla melkoinen.

    • Fred_dsafas

      Fiat vuosimalli 2001 alkovi 2.8 idtd 3500km Norjaan ja takaisin keskikulutus 12.5 litraa satasella - tosi on. Eikä ikinä mene alle 11 litraa. Ellei sitten tunaroi 70 km/h.

    • Jussi Janakkalasta

      Tultiin viime maanantaina reissusta, Kilometrejä n. 3500. Hämeestä Utsjoelle Tenon varteen sekä hieman ristiin rasiin Lappia muutenkin, takaisin tultiin Iisalmen ja kuopion lävitte. Kulutusta hitusen alle kympin sadalla. Auto meillä on tuollainen 2.8 litrainen 2000 vuosimallin alkovi hymer ducato. Oltiin varauduttu kovempaankin kulutukseen. Hieman yllätti sitten laskelmat. Tehtiin varmuden vuoksi pariin kertaa. Taajamissa ei kierrelty, vaan ihan matka-ajoa ajettiin. Ajotapa ei ollut kuitenkaan mitään hissuttelua, nousujakin kun kuitenkin oli.

      Pysähdyksiä tehtiin campingalueille ja puskaparkkeihin sekä tietysti tankkaamaan ja apetta ostamaan.Sukulaisia käytiin moikkaamassa. Ruoka tehtiin itse autossa. Meitä oli 5 hlö:n perhe. Auto pelasi 11 vuotiaaksi kulkineeksi hyvin ja matka-ajossa käytimme paljon muita kuin vilkkaimpia tieosuuksia. Vanhasta maantiekarttakirjasta valkattiin reittejä aina aamupalalla ollessa. Vertasimme niitä sitten uuteen karttaan, mahdollisten muutosten selvittämiseksi. Usein kuitenkin oli niin, että vanha kartta päti vielä hyvin. Mukava kesäseikkailu kehkeytyi alun perin 4 päivän reissuksi suunniteltu, kasvoi 8: ksi vuorokaudeksi.
      Ei ole kaduttanut matkailuauton osto kuitenkaan :)
      Veroherrat voisivat kuitenkin ottaa järjen käteen ja mennä katsomaan, millaisen aukon kassaan tekee se raha, joka ajoneuvoveromaksuina maksetaan , matkakohteiden yrityksille.
      Perheellinen ei voi tinkiä auton turvallisuudesta, joten pakko on sitten tinkiä muista asioista. ( caravanmaksuista, maksullisista nähtävyyksistä, paikallisyritystuotteista jne. jne.)

      Selvästi näkyi myös kuinka syrjäseudut ovat hiljentyneet nuoremmasta väestä. Silti kuitenkin positiivisia paikkojakin löytyy vielä, esim. Sallan Kursunkylä ja Salmivaara jossa verrokkina Hirvasvaaran hiljaisuuteen näimme ihan lapsiakin. Tulevaisuutta siis vielä on.

    • kuluttaja valitsee

      Veroherra laskee, että kun läimäistään 20 000 € hankintaveroa jokaiselle nykyisin vuodessa myydylle 1500 matkailuautolle niin myynti jatkuu entisenlaisena verosta huolimatta ja valtion kassaan tulee lisää 30 miljoonaa € hallitusohjelman mukaan. Laskelma ontuu pahasti sillä myynti tulee veron ansioista romahtamaan asiantuntijoiden mukaan noin 150 ajoneuvoon ja tällöin jää valtiolta saamatta suurin osa lasketuista veroista ja myös nykyisin sen saamista 1500 auton Alv:sta. Eli lopputulema kokonaisuutena on 17 miljoonaa € miinusta nykyisiinkin verotuloihin verrattuna. Ja vain haaveeksi jäivät ne 30 milj. € puhumattakaan mitä tuo myynnin pieneneminen aiheuttaa heijastusvaikutuksina työllisyyteen jne.

    • wedfvcf

      Ei mitään hätää,kun ajelemme rauhallisesti . Kerkiää kuule katselemaan mittariakin ja maisemia
      Kiva mennä rauhallisesti

      • helppoa seurata

        Eikä mittaria tarvitse edes vilkuilla ajon aikana, ajotietokoneen muistissa on kaikki tiedot ajopäivän ja matkan jälkeenkin. Sieltä löytyy kulutukset, ajoajat, kilometrit, keskinopeudet jne. Koko matkan ajalta sekä osamatkan ajalta.


    • bbbbbbb

      Meillä jää muistiin Fiatissa, Johtuuko se siitä kun auto seisoo,kun automaattilaatikko on hajalla, ??Mitä mieltä olette ???

      • ???????????????

        Mitä mitä ? Onko uudessa Fiatissa laatikko rikki? Eikö takuu korjaa sitä?


    • vfdeddc

      On takuu tai ei niin ei pitäisi 100 tkm vielä hajota. Vai ???

    • uioyrtrt

      No mulla on kolmisen vuotta vanha Fiat 160 Multijet ja autolla se 3500kg. Kulutus näyttää pysyttelevän 11-12 litran välissä. En ole koskaan kokeillut körötellä hiljakseen pidempää siivua ja katsoa paljonko vie. Joo ja autossa on vakionopeudensäädin.

    • faktatietoa

      Uudessa alan saksalaisessa Promobil lehdessä 9/2011 on testitietoa uusista Fiatin Euro5 moottoreista ja myös niiden kulutuksista täydellä kuormalla vaihtelevissä olosuhteissa ja samanlaisissa matkailuautoissa (LMC 674 G) ajettuna. Uusi 115 Multijet kulutti 9,9 l/100 km, uusi 130 Multijet 10,4 l/100 km, uusi 150 Multijet 10,7 l/100 km ja uusi 180 Multijet saman 10,7 l/100 km. Mitatut huippunopeudet olivat samassa järjestyksessä 137, 142, 147 ja 152 km/h. Matkailuautoilla ajettiin testissä moottoriteillä 120 km/h nopeuksia mikä on Saksassa laillisestikin mahdollista.

      • Fiat on auto

        Tuo on varmaan totta mutta heti kun ajat sekaajoa niin kulutus nousee.


      • Sepän sälli
        Fiat on auto kirjoitti:

        Tuo on varmaan totta mutta heti kun ajat sekaajoa niin kulutus nousee.

        Ei ole vielä 400.tuhatta täynnä,vaihdettu hihnat ajallaan 2,5 td FIAT , tien päällä jokas kiesuksen päivä, ei ole hahonnut mitään vaan ainostaan kuluvia osia vaihdettu. Saattaa syy noihin vikoihin olla ajamattomuudessakin, sillä ainahan kaikki jumettuu käytön puutteesta, ihmisessäkin??
        Kovaa ajoa vaan niin kaikki toimii eikä mitään muutaman kuukauden kesäajoa
        senhän kestää hymerikin mersun alustalla.
        Vanha Matkaaja ja vielä talvilämmin ilman mitään lisälämmitimiä.
        Ainoa huono puoli on tuo etuveto mikä on täysi p..ka.


      • luotettavat tulokset
        Fiat on auto kirjoitti:

        Tuo on varmaan totta mutta heti kun ajat sekaajoa niin kulutus nousee.

        Tuo ProMobilin testaus tehtiin nimenomaan sekalaisessa ajossa ja erilaisissa olosuhteissa, osittain suuremmillakin nopeuksilla moottoriteillä kuin mitä voi Suomessa käyttää. Testi vastaa verraten luotettavasti normaalikäyttäjän käyttöä. Yleensä tuota lehteä pidetään eräänä alan parhaimmista ja luotettavimmista Euroopassa.
        Kannattaa huomata, että käytetyt autot LMC 674G olivat puoli-integroituja ja Fiatin moottorit edustavat uusinta Euro5 standardia, jonka päästöt ja kulutus ovat uusien vaatimusten mukaisina pienempiä.
        Kuten tiedetään esim. alkovimallisten ajoneuvojen ilmanvastus on selvästi isompi ja näin myös kulutus samoilla nopeuksilla ja samalla moottorilla ajettaessa selvästi suurempi. Niiden tulokset olisivat olleet toisenlaiset.


      • ssäästöpossu
        luotettavat tulokset kirjoitti:

        Tuo ProMobilin testaus tehtiin nimenomaan sekalaisessa ajossa ja erilaisissa olosuhteissa, osittain suuremmillakin nopeuksilla moottoriteillä kuin mitä voi Suomessa käyttää. Testi vastaa verraten luotettavasti normaalikäyttäjän käyttöä. Yleensä tuota lehteä pidetään eräänä alan parhaimmista ja luotettavimmista Euroopassa.
        Kannattaa huomata, että käytetyt autot LMC 674G olivat puoli-integroituja ja Fiatin moottorit edustavat uusinta Euro5 standardia, jonka päästöt ja kulutus ovat uusien vaatimusten mukaisina pienempiä.
        Kuten tiedetään esim. alkovimallisten ajoneuvojen ilmanvastus on selvästi isompi ja näin myös kulutus samoilla nopeuksilla ja samalla moottorilla ajettaessa selvästi suurempi. Niiden tulokset olisivat olleet toisenlaiset.

        Ja noiden Promobilin kulutusten allekin pääsee ajamalla taloudellisesti ja varsinkin pitkillä Lapin suorilla teillä. Siellä voi ajonopeuden pitää tasaisena, sillä nimenomaan kiihdytykset ( ohitukset) ja jarrutukset syövät energiaa.

        Ennakoivalla ajotavalla rullaavasti kulkien ei 7,5 litraa satasella ole utopiaa. Nopeudenmuutokset syövät energiaa ja ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Siinä ne kaksi avainjuttua.

        Miksiköhän tämä taloudellinen tapa liikkua tuntuu ärsyttävän niin monia tälläkin palstalla? Ikäänkuin olisi synti säästää polttoainekuluissa.

        Eikä se polttoaine tosiaankaan ole liian kallista vieläkään, sillä kellään ei tunnu olevan tarvetta sitä säästää. Tulin juuri 500 km moottoripyörämatkalta nopeusrajoitusten mukaan ( ei ainakaan alle!) ajaen ja autot viuhuivat jatkuvasti ohi. Moni lisää sen 15 km/h ajonopeuteen ja vielä arvellun mittarivirheen päälle, eli satasen tiellä on se 120 km/h mittarissa, koska rikesakko ei pelota.

        Älkää siis valittako kalliista polttoaineesta, jos säästäminen ei kerran yhtään kiinnosta!


      • nopeus maksaa
        ssäästöpossu kirjoitti:

        Ja noiden Promobilin kulutusten allekin pääsee ajamalla taloudellisesti ja varsinkin pitkillä Lapin suorilla teillä. Siellä voi ajonopeuden pitää tasaisena, sillä nimenomaan kiihdytykset ( ohitukset) ja jarrutukset syövät energiaa.

        Ennakoivalla ajotavalla rullaavasti kulkien ei 7,5 litraa satasella ole utopiaa. Nopeudenmuutokset syövät energiaa ja ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Siinä ne kaksi avainjuttua.

        Miksiköhän tämä taloudellinen tapa liikkua tuntuu ärsyttävän niin monia tälläkin palstalla? Ikäänkuin olisi synti säästää polttoainekuluissa.

        Eikä se polttoaine tosiaankaan ole liian kallista vieläkään, sillä kellään ei tunnu olevan tarvetta sitä säästää. Tulin juuri 500 km moottoripyörämatkalta nopeusrajoitusten mukaan ( ei ainakaan alle!) ajaen ja autot viuhuivat jatkuvasti ohi. Moni lisää sen 15 km/h ajonopeuteen ja vielä arvellun mittarivirheen päälle, eli satasen tiellä on se 120 km/h mittarissa, koska rikesakko ei pelota.

        Älkää siis valittako kalliista polttoaineesta, jos säästäminen ei kerran yhtään kiinnosta!

        Edellä oleva pitää täsmälleen paikkansa. Noiden saksalaisten kulutuslukujen allekin on todellakin mahdollista päästä taloudellisella ajotavalla.


      • Kyllä maar kuluttaa
        nopeus maksaa kirjoitti:

        Edellä oleva pitää täsmälleen paikkansa. Noiden saksalaisten kulutuslukujen allekin on todellakin mahdollista päästä taloudellisella ajotavalla.

        kaiken minkä tankkiin saa mahtimaan, tosi on ! On suorastaan naurettavia komentteja noista kulutuksista KUN ajellaan parhaimmillaa 50-100 tonnin vehkeillä ! Voihan siellä marttakerhossa kertoa että kulutus oli sitä sun tätä , miks pitää yrittää puhua paskaa !


      • Kyllä maar kuluttaa kirjoitti:

        kaiken minkä tankkiin saa mahtimaan, tosi on ! On suorastaan naurettavia komentteja noista kulutuksista KUN ajellaan parhaimmillaa 50-100 tonnin vehkeillä ! Voihan siellä marttakerhossa kertoa että kulutus oli sitä sun tätä , miks pitää yrittää puhua paskaa !

        Pientä se on tämä sen rinnalla, mitä henkilöautojen mainokset yllyttävät:

        "Vaihda autosi uuteen VÄHÄNKULUTTAVAAN xxxx:een" . Maksa välirahaa 15 000 euroa niin säästät polttoainekuluissa 1,30 euroa sadalla kilometrillä.


      • kaksi eri asiaa
        Kyllä maar kuluttaa kirjoitti:

        kaiken minkä tankkiin saa mahtimaan, tosi on ! On suorastaan naurettavia komentteja noista kulutuksista KUN ajellaan parhaimmillaa 50-100 tonnin vehkeillä ! Voihan siellä marttakerhossa kertoa että kulutus oli sitä sun tätä , miks pitää yrittää puhua paskaa !

        Kannattaa huomata, että on eri asia minkä hintaisella ajoneuvolla ajelee ja mitä se kuluttaa. Ne asiat vaan menevät joiltakin koko ajan sekaisin keskustelussa. Se ajoneuvon hinta maksetaan sitä ostettaessa autoliikkeelle ja polttoaine taas maksetaan tankilla autoa tankattaessa jos autolla halutaan ajella.


    • tientukko

      Yllätys Fiat 2,8JTD kulutus 13 l/100km vm.2001.
      Uudempi Fiat 2,8JTD kulutus 10/100km. vm.2005.
      Painot jakorit samat. max 3500.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe