Luontoterapiaa :)

Turkkarissa oli tänään tämmöinen mielenkiintoinen juttu:

http://www.ts.fi/teemat/terveys/244066.html

Tutkimusten mukaan ihmisen tulisi olla päivittäin metsässä tai luonnossa keskimäärin vähintään 20 minuuttia. Kun henkinen kuormitus kasvaa, palautuminen vaatii vähintään kaksinkertaisen ajan. Pitkään jatkunut stressi ja keskittyminen tasapainottuvat vasta yli kaksi tuntia kestävällä metsäannostuksella.

– Useat tutkimukset ovat osoittaneet metsässä olon vaikutukset. Verenpaine ja pulssi normalisoituvat. Jännittyneisyys häviää jo muutamassa minuutissa ja mielialan muutokset tasoittuvat parissakymmenessä minuutissa.

– Japanilainen Forest & medicine -tutkimus toi lisäksi ilmi ihmisen valkosolutuotannon lisääntymisen. Toisin sanoen pystymme säännöllisten metsäkeikkojen seurauksena paremmin puolustautumaan bakteereita ja tulehduksia vastaan, Salonen kertoo.


Kuinka paljon tulee oltua luonnossa päivittäin, viikottain?

Itsellä toi 20min. päivässä ehkä juuri ja juuri täyttyy joka päivä, kun käyn lenkillä. Se ei ole tosin koko matka ns. luontoa, mutta lenkki kestää enemmän kuin tuo 20min. Joskus tulee oltua sitten tuo parikin tuntia ja enemmänkin. Ja vaikutuksen huomaa!

Oletteko huomanneet että metsässä, sienessä, mustikassa käynnillä olisi oloon jotain vaikutusta? Tai vaikka järvellä soutelulla jne?

41

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin kauan ku täällä päin on enemmän karhuja metsissä ku hirvikärpäsiä, niin pysyttelen kaupungissa.
      karhu ku hyökkää kimppuun nii ei edes saa itsepuolustukseksi sitä tappaa, pittää vaan antaa se järsiä ja kynsiä niin pitkään et se kyllästyy leikkimään ihmislihalla.

      • Karhu syö kyllä enimmäkseen marjoja ja sen semmoista, mutta onhan niitä häiriintyneitä, ihmisiin tottuneita karhujakin.. Niitä sopiikin varoa. Täälläkin on ollut, ihan pihapiirissä, pari vuotta sitten, vaikka asun etelässä..

        Mutta muistatko sellasta että olis tullut koskaan oikein törkeän hyvä olo, kun on ollut metsässä, tai järvellä soutelemassa, tai jossain vaan paikassa, missä ei muuta kuulu kuin luonnon äänet?


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Karhu syö kyllä enimmäkseen marjoja ja sen semmoista, mutta onhan niitä häiriintyneitä, ihmisiin tottuneita karhujakin.. Niitä sopiikin varoa. Täälläkin on ollut, ihan pihapiirissä, pari vuotta sitten, vaikka asun etelässä..

        Mutta muistatko sellasta että olis tullut koskaan oikein törkeän hyvä olo, kun on ollut metsässä, tai järvellä soutelemassa, tai jossain vaan paikassa, missä ei muuta kuulu kuin luonnon äänet?

        juu, laiturin päässä auringon noustessa mato-ongella tulee hyvä fiilis


      • monte24 kirjoitti:

        juu, laiturin päässä auringon noustessa mato-ongella tulee hyvä fiilis

        Uskon, vaikka omasta mato-onkimisesta on hirveesti aikaa. Jos rehellisiä ollaan niin mä en pidä mustikassa olosta erityisemmin, koska en ole hyvä siitä. Mutta siinäkin pidän siitä metsässä liikkumisesta ja luonnossa olemisesta. Melonta on toinen mistä tykkään. Siinä ei ole suorituspaineita.. paitsi joskus kanoottiin laskeutumisessa ja virtapaikoissa :D


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Uskon, vaikka omasta mato-onkimisesta on hirveesti aikaa. Jos rehellisiä ollaan niin mä en pidä mustikassa olosta erityisemmin, koska en ole hyvä siitä. Mutta siinäkin pidän siitä metsässä liikkumisesta ja luonnossa olemisesta. Melonta on toinen mistä tykkään. Siinä ei ole suorituspaineita.. paitsi joskus kanoottiin laskeutumisessa ja virtapaikoissa :D

        yksin metsässä samoilu on ikävää, mut hyvässä seurassa se on ihan kivaa.
        erään exäni kanssa lähdettii puimaan parisuhde ongelmia metsiin


      • hih.
        monte24 kirjoitti:

        juu, laiturin päässä auringon noustessa mato-ongella tulee hyvä fiilis

        Sinun laiturin-nokka on siinä koneesi äärellä.


      • monte24 kirjoitti:

        yksin metsässä samoilu on ikävää, mut hyvässä seurassa se on ihan kivaa.
        erään exäni kanssa lähdettii puimaan parisuhde ongelmia metsiin

        Sekä että on joskus paikoillaan. Riippuu vähän mitä tekee ja mihin menee. Joskus sitä haluaa nimenomaan olla yksin ja omien ajatusten (ja luonnon) kanssa. Sitten toisaalta voi olla kiva keskustella toisen kanssa. Tai olla hiljaa toisen kanssa luonnossa. Musta tuntuu että mä elän välillä sellaisessa kakofoniassa, että mä menen usein metsään just etsimään sitä "oikeaa" hiljaisuutta.


      • hih. kirjoitti:

        Sinun laiturin-nokka on siinä koneesi äärellä.

        totta, jo 60-luvulta saakka oon istunut läppärin edessä





      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        :D
        Miten sait raahattua ton kotiin? :P

        taunuksella, ford taunus oli iso auto ja toi mahtu just kyytiin.
        tuon kuvan nappas nainen jonka kanssa olin ensi treffeillä :)



    • Minusta tuo on aika samanlainen juttu kuin vasta linkittämäni tutkimus, että loma kannattaisikin pitää pätkissä. Eli mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille.

      Jos tuo pitäisi paikkansa, varusmiehet ja maavoimien kapiaiset olisvat todella rentoutuneita jatkuvan telttailun ja metsässä rämpimisen ansiosta.

      Ulkoilen minäkin joka päivä vähintään tunnin, vapaapäivänä ja lomilla useamman tunnin. Minusta vain merenrannassa kävely on paljon rentouttavampaa kuin metsässä samoilu. Jos joudun mustikkaan tai sieneen, luulen, että alle vartissa päästäni katkeaisi verisuoni hirveän vitutuksen seurauksena. Liekö sekään sitten terveellistä?

      • Merenranta käy oikein hyvin. Eihän tuossa just metsää tarkoitettu. Muutenhan melkein koko muu maailma olis ihan kuollut stressistä. Metsä oli otettu vain esimerkiksi, kun Suomessa ollaan. Täällä kun metsiä riittää.

        Armeija on aika eri asia, koska siinä et ole rauhassa ja levossa ja kuuntele niitä metsän ääniä, liiku omaan tahtiin.


      • Ei ne pään verisuonet niin helposti katkea :)


      • maniamaria kirjoitti:

        Ei ne pään verisuonet niin helposti katkea :)

        No tuopa vasta helpottava tieto. Kun jouduin viimeksi kertausharjoituksiin, meiltä mitattiin verenpaine. Normaali 115/75 verenpaineeni oli silkasta vitutuksesta niin korkea, että istuttivat penkillä odottaen sen laskemista. Valitettavasti se laski ja jouduin keräilemään käpyjä ja syömään siemeniä. :-(


      • maniamaria kirjoitti:

        Ei ne pään verisuonet niin helposti katkea :)

        Älä nyt. Mustikanpoiminta ei ole kaikkien juttu. Huomasin sen yhdestä nuoresta henkilöstä tässä lähiaikoina :P


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        No tuopa vasta helpottava tieto. Kun jouduin viimeksi kertausharjoituksiin, meiltä mitattiin verenpaine. Normaali 115/75 verenpaineeni oli silkasta vitutuksesta niin korkea, että istuttivat penkillä odottaen sen laskemista. Valitettavasti se laski ja jouduin keräilemään käpyjä ja syömään siemeniä. :-(

        Se oli se armeija, ei se luonto :P


    • Toisin päin ajatellen voisi sanoa, että "luonnon ulkopuolella" eläminen on luonnotonta ja aiheuttaa kroonisen fyysisen ja psyykkisen stressitilan ihmiselle. Oleskelu luonnossa palauttaa meidät terveiksi, eli normaaliin olotilaan.

      Ajattelen että sillä ei ole väliä millaisessa luonnossa oleskelet, vaan sillä, että luonnon hiljaisuus, luonnollinen aika ja ylipäätään luonnossa vallitsevat olosuhteet pääsevät vaikuttamaan ihmiseen. Siihen ei riitä mukavuuksilla ja tapahtumilla lastattu kesämökki, vaan se edellyttää läheisempää kosketusta luontoon.

      Ajallisesti lyhytkin oleskelu metsässä/luonnossa vaikuttaa tervehdyttävästi, mutta toki vaikutus myös katoaa, kun ihminen palaa koneellistettuun infrastruktuuriin.
      Itse en osaa tehdä kunnolla eroa pihan ja metsän välillä, kun metsä alkaa pihasta. Tänä kesänä olen viettänyt melkoisesti aikaa hakemalla hakkuujätettä metsästä ja tehnyt siitä klapia. Siinä toimessa en ole vielä käynyt 50 metriä kauempana omasta pihastani. Mutta siksi juuri muutin maalle, että mun ei tarvitse ajaa autolla päästäkseni metsään tai luontoon ylimalkaan.

      • Joo, uusiomaalaisena olen huomannut myös nämä edut. Ei tarvitse tosiaan paljon rahaa ja välineitä, että saa nauttia Suomen luonnosta.Kaupungissa tietysti sitten tietysti joutuu näkemään asian eteen enemmän vaivaa.

        Mullekin riittää esim. tänään illalla alkava mustaherukoiden poimiminen siksi luonnoksi olemiseksi.
        Klapihomma on myös kivaa. Siis se pinoaminen, sitä tulee aina ajoittain harrastettua.

        Kyllähän se vaikutus katoaa, mutta tietää kuitenkin konstin, miten sitä oloa saa ammennettua lisää. Vaikka joskus aluksi laiskottaisi.


    • Luonto on luonnollinen osa ihmistä, niinpä ei ihmekkään jos sielu lepää luonnonhelmassa. Sysimetsässä ei tule oltua juuri lainkaan nykyisin, mutta peltojen helmassa taas paljonkin. Katselen paljon maisemia ja nautin niistä autoillessakin.

      Kotipihassa rentouttavinta on puutarha, jossa kukat ja muut kasvusto kukkii runsaina ja vesi solisee suihkulähteessä. Ja tontilta näkee metsään sekä pellolle ja joen. Ihan kiva annos luontoa siinäkin siis päivittäin.

      Mut töissä ollessa päivän kohokohtia on ehdottomasti aina metsäretket. :-)

      Mä huomaan itsestäni heti, kun menen suurempaan kaupunkiin. Että sydämen syke kiihtyy ja pinna kiristyy. Ihmisten levoton lentäminen käy kupoliin ja haluan äkkiä takas kotiin. Musta ei ole city ihmiseksi.

      • En mäkään kyllä isoon vieraaseen metsään lähde yksin. Olen niin hemmetin huono suunnistamaan :/ Vois tulla "terapiasta" jotain muuta..

        Saman olen huomannut tuosta kaupungissa käynnistä. Ensin on kivaa ja viihtyy vilskeessä, vanhasta muistista. Sitten tunnin parin päästä alkaa jo vilkuilla kelloa, että kai tää oli jo tässä ja tulee läkähdyttävä olo. Ihmiset on jotenkin niin etäisen ja vieraan oloisia. Ei edes kaupassa juttele kuulumisia :P Ja sitten kun pääsee kotiin, huokaisee helpotuksesta.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        En mäkään kyllä isoon vieraaseen metsään lähde yksin. Olen niin hemmetin huono suunnistamaan :/ Vois tulla "terapiasta" jotain muuta..

        Saman olen huomannut tuosta kaupungissa käynnistä. Ensin on kivaa ja viihtyy vilskeessä, vanhasta muistista. Sitten tunnin parin päästä alkaa jo vilkuilla kelloa, että kai tää oli jo tässä ja tulee läkähdyttävä olo. Ihmiset on jotenkin niin etäisen ja vieraan oloisia. Ei edes kaupassa juttele kuulumisia :P Ja sitten kun pääsee kotiin, huokaisee helpotuksesta.

        Oon joskus miettinyt, että minkähänlainen hirviö musta kehkeytys, jos olis ihan pakko asua ja elää kaupungissa. Missä ihmisiä vilistää ristiin ja rastiin akiken aikaa. Luulen et mun stressihormoonit paukkuis korkeella. Ja hermot olis hetken päästä siinä pisteessä, että tulis räyhättyä ihmisille kuin pieni eläin. :-)

        En halua kokeilla edes. :-D

        koiran kanssa tuli rampattua metsälenkkejä. Mut nyt ei enää ole koiraa tässä, niin tulee lönkyteltyä suorempia reittejä vaan kauppaan ja kotiin. Pitääkin jossain kohtaa valjastaa koira liekaan ja lähteä lenkille sinne vanhoihin tuttuihin metiköihin. Mää kans en ole mikään suunnistaja. Vaikka autolla löydän aina perille oudommassakin paikassa, mut mestään voi vaikka eksyä. Koira ehkä osais saattaa kotiin. :-P


    • Olen tainnut huomata. Siksi elän lähellä vettä, metsää ja suuria soita. Nikertyisin muualla.

      • Veden läheisyyden on todettu tekevän ihmisen onnelliseksi. Ai niin.. ja rakastuneeksikin, kuulemma ;) Jonkun tutkimuksen mukaan ihmiset oikeesti rakastuu helpommin veden läheisyydessä.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Veden läheisyyden on todettu tekevän ihmisen onnelliseksi. Ai niin.. ja rakastuneeksikin, kuulemma ;) Jonkun tutkimuksen mukaan ihmiset oikeesti rakastuu helpommin veden läheisyydessä.

        Tuon tutkimuksen mukaan sitten vähänkö on ollut hidasta :) Mutta nyt nauttimaan työnilosta. Yhdistetty lounas, sekä päiväkahvihetki on hurahtanut.. Menehän sinäkin työntämään ne kätösesi puskaan :) Täällä sitä satoa saa odottaa vielä n kaksi viikkoa.


      • maniamaria kirjoitti:

        Tuon tutkimuksen mukaan sitten vähänkö on ollut hidasta :) Mutta nyt nauttimaan työnilosta. Yhdistetty lounas, sekä päiväkahvihetki on hurahtanut.. Menehän sinäkin työntämään ne kätösesi puskaan :) Täällä sitä satoa saa odottaa vielä n kaksi viikkoa.

        Hiljaa hyvä tulee ;) Joo, eiku mä meen käymään asioilla. Mustaherukoiden poiminta alkaa tossa illemmalla. Nyt on liian läkähdyttävää siihen hommaan, menee marjat mehuiksi jo ämpärissä.. Ja mehua tehdään vasta myöhemmin.

        Työniloa, oon kade siitä sun hommasta :-)


    • Erkki Tuomio&

      Ai että metsä poistaa stressin? Olisiko vähän yliromantisointia.

      Kesähelteellä kumisaappaissa kulkiessa tulee hiki, risut raapii, paarmat pörrää ympärillä, hyttyset inisee ja janoaa verta ja hirvikärpäset napsuu kimppuun. Kyllä siihen on syynsä, että ihmiset pääsääntöisesti asuu taloissa eikä metsässä kuten karhu.

      Arvaa vaan, että menenkö päivittäin metsään.

      • Nii, mutta tässä oli kyse kuitenkin vapaavalintaisesta luontokohteesta. Vaikka järvenselästä. Mistä nyt sattuu pitämään. Ei juuri välttämättä metsästä.


      • Nytten kun oli nuo helteet, niin metsä oli ainut viileä paikka. Puiden läpi ei aurinko paistele ja sinne metsään mä vein koiranikin.
        Metsä on vilpoisa ja raikas verrattuna kuumaan asfaltiin.


    • Erkki Tuomio&

      Niin mä vähän luulinkin. Olenkin epäillyt että suomalainen sanoo olevansa metsässä jos se ajaa autolla hiekkatietä tai on puistossa jossa ei ole nurmikkoa. Saksalaiset sanoi noin varmaan sukupolvi sitten. Ja englantilaiset ehkä Robin Hoodin aikoina kun siellä vielä oli metsiä.

      • y.b..

        Suomessa vielä on metsiä. Tarkoitettiin sellaista paikkaa tossa jutussa ymmärtääkseni, jossa ei kuulu auton hurina (ainakaan taukoamatta), eikä muitakaan ihmisen aiheuttamia "kehityksen" ääniä. Jossa siis kuulee jopa omat ajatuksensa, jos oikein höristelee..


      • Erkki Tuomio&
        y.b.. kirjoitti:

        Suomessa vielä on metsiä. Tarkoitettiin sellaista paikkaa tossa jutussa ymmärtääkseni, jossa ei kuulu auton hurina (ainakaan taukoamatta), eikä muitakaan ihmisen aiheuttamia "kehityksen" ääniä. Jossa siis kuulee jopa omat ajatuksensa, jos oikein höristelee..

        Pointti varmaankin on, että ihmisen on hyvä viettää aikaansa paikassa jossa on hyvä olla. Henkilöstä sitten riippuu minkä kokee itselleen hyväksi. Siellä missä on jollekin sopivan rauhallista voi olla toiselle pelottavaa.

        Suomessa todellakin on metsiä. Mutta Suomessa on hyvin vähän erämaita. Tämän ymmärrys luullakseni puuttuu etenkin monelta pääkaupunkiseudun urbaanilta kaikentietäjältä.


      • sivuheebo
        Erkki Tuomio& kirjoitti:

        Pointti varmaankin on, että ihmisen on hyvä viettää aikaansa paikassa jossa on hyvä olla. Henkilöstä sitten riippuu minkä kokee itselleen hyväksi. Siellä missä on jollekin sopivan rauhallista voi olla toiselle pelottavaa.

        Suomessa todellakin on metsiä. Mutta Suomessa on hyvin vähän erämaita. Tämän ymmärrys luullakseni puuttuu etenkin monelta pääkaupunkiseudun urbaanilta kaikentietäjältä.

        "Tutkimusten mukaan miellyttävän ympäristön tunnusmerkkejä ovat jäsennettävyys, monimuotoisuus, salaperäisyys, luettavuus, pyöreät muodot, vihreä kasvillisuus ja vesi. Useimmat suomalaiset löytävätkin mielipaikkansa luonnosta – vain nelisen prosenttia meistä on aitoja urbaaneja"


        Lukaisin ton läpi. Ei paskempi. Siihen nähden että on Turun sanomien.


    • no eipä tarvi erikseen lähteä ku tää koko saakelin ympäristö on yhtä luontoa mut jos ihan lenkkivaatteissa lähtee käpöttään ja kierteleen niin onhan tuolla ollu vaikutusta, tuntee aina jotenki vapaaksi ja rauhottaa.. ei vaan ois joskus niin laiska lähtemään :>

      • vastauksestasi tuli mieleen vihainen siili :)


      • monte24 kirjoitti:

        vastauksestasi tuli mieleen vihainen siili :)

        vai meinasitko kenties sitä kiroilevaa siiltä? :) se on kova sana.


      • LaRito kirjoitti:

        vai meinasitko kenties sitä kiroilevaa siiltä? :) se on kova sana.

        juu sitä meinasin, se on mainio tapaus


    • ...juu... sähköperämoottorilla pitkin Pihlajavettä...

      " On katseeesi niin kaunis... sinisävyinen saimaa, voi nähdä Vellamon peseytyvän auringon kultaa hiuksissaan, sekä norpan rantakallioilla rapsuttavan turkkiaan. Potra on jo poika. Kesän vanhan Kuikan kutsuvan kavereitaan, poikamiesporukalla iltaa istumaan, kalastamaan. Sinua ihailen luonto, äitini... kaiken elävän alku....ja sinua armaani, siinä vierelläni. Sinua, ruskeasilmäinen ... tulitukkainen... sinä sydämeni haltijatar. Kuinka onnekas olenkaan, minä rujoista rujoin mies...kun nauttia näin saan "

    • No joskus olen huomannut, mut silloin on ollut jotain mielenkiintoista tekemistä. Kerran raivasin rantaan uimapaikkaa lapsille tai rakentelin oikeastaan kivistä mukavanoloisen pikkupoukaman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2710
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1738
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1211
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      49
      932
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      816
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe