Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vuokratyöläisellä ei lomaa

lkjkjllkjlkjjkljkljk

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/08/1368700/yha-useampi-suomalainen-jaa-ilman-lomaa

Yhä useampi suomalainen tekee töitä vuodesta toiseen lomaa pitämättä.

Tutkijat ovat huolissaan erityisesti alati kasvavasta ryhmästä, joka työllistää itse itsensä. Suomessa on yhä enemmän myös pätkätyöntekijöitä, joilla ei usein ole mahdollisuutta lomien pitämiseen.


– Nyt systeemi pohjautuu yhteiskuntaan, jossa jokaisella on vakituinen ja kokoaikainen työ. Näin ei kuitenkaan ole ollut enää lamavuosien jälkeen

.

Vakidemari on tyytyväinen jos saa huijattua vuokratyöläisen tukemaan ay-liikettä, ay-kartelliaan joka turvaa paperimiehen edut, ja samalla varmistaa ettei työtön pääse töihin samoilla ehdoilla

34

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 25256

      no, eikö pätkä ja vuokrasopimusten päättyessä ole aina työttömyysjakso, sehän on se loma. Itse ottaisin mieluusti palkatonta lomaa vaikka 2kertaa vuodessa parin viikon verran mutta en saa. Turha valittaa. Elämäntapatyötön ei tule koskaan pääsemään millään ehdoilla töihin, vain määräyksellä jonka antaa työkkäri karenssin uhalla.Näin se vaan menee kun on itse valinnut väärin, eikä mennyt töihin .Meillä vakiväellä ole mitään väliä kuulutko liittoon vai et, parempi kun et, sillä säästyy nekin korvausrahat jotka saisit kun pätkäsi päättyy kuka ties oikeus toimiin työnantajan kanssa riitatilassa.

      • karanssia pukkaa

        Työmarkkinauudistus pudotti yhä useamman toimeentulotuelle

        19.08.2011 (MTV3 - STT)

        Pelkän asumis- ja toimeentulotuen varassa elävien kotitalouksien määrä on lähes kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa, kertoo Valtiontalouden tarkastusvirasto.

        Viraston mukaan muutos on seurausta työmarkkinatuen uudistamisesta.

        Vuonna 2006 tehdyn uudistuksen myötä pitkään työmarkkinatukea saaneet on velvoitettu osallistumaan työllistymispalveluihin, kuten työvoimakoulutukseen. Jos pitkäaikaistyötön ei ota palveluita vastaan, hän menettää työmarkkinatuen.


    • 1982011

      no miksi ei ota, sehän on oma valinta...

      • vitun demari

        ottaisitko itse vastaan tehtävät kuntouttavassa työtoiminassa?


    • oletettu demari

      miksi minun sinne pitäisi edes mennä ja mitä se ensinnäkin on, enpä tiedä.... olen aina ollut normaalissa työssä.

    • huomioi

      Vuokratyöläiselle ei ole hyötyä TUPO-korotuksista, koska vuokrtyöläisten vaihtuvuus on suurta ja käytännössä palkka on markkinahinnan mukainen. VakiDemareilla palkka on suurempi kuin vapaantarhouskilpailun mukaan olisi.

    • oletettu demari

      tottakai on vakiväen palkat suuremmat, ei me niillä tes.in alimmilla tarvi tehdä, on kaikenlaista hyvänmiehen/naisen lisääkin tullut vuosien mittaan ja tietysti liukumat. Uudet työntekijät aloittaa sieltä tes.in alapäästä kiipeämään ylöspäin työvuosien karttuessa. Ei kukaan heti saa hyvää palkkaa.Itse yli 30v. alalla olleena saan kta vajaa18e/t mutta uusi työntekijä saa vähän yli9€/t samasta työstä koska ei ole kokemusta ja ammattitaitoa joka tulee vuosien mukana. Näin se vaan menee, sieltä alapäästä se on ruvettava jokaisen vuorollaan nousemaan....

    • toinen demari

      pentujen pitäisi omasta mielestään sada heti sama palkka kuin ammattimies/nainen, vaikkei edes alkeita osaa....

      • muutosvoimat2011

        Paskat että demari-plösö olisi muka "ammattimies". Ei se palkka ole hänen, vaan liiton, joka lainsuomin etuuksin on sen hänelle lypsänyt.


        Ay-liike on kiellettävä, ja silloin putoaa myös "ammattimiesten" palkka nollaan, mutta vuokratyöläisten palkka nousee


    • mellevästi joo

      miksi se sekatyömies-tasoisen vuokralaisen palkka nousisi kun ei osaa muuta kuin niitä entisaikana sekatyömiehiksi kutsuttujen hantti-eli aputöitä, niitähän vuokralaiset tekee. Se on vähän samanlaista kuin asuminenkin, on vuokralla asujia ja omistusasujia, samanlainen taso ero on vuokra ja vakiväenkin välillä. Miksi siis kukaan työnantaja ottaisi jotain aputyöntekijää ammattitaitoisen hommiin, koneethan ne särkee osaamattomuuttaan, kun eivät edes osaa rautakangesta sanoa kumminpäin se pidetään....Vuokralaiset yleistyy ja palkat senkun tippuu koska maahanmuuttajat kilpailee palkalla samoista aputöistä, veikkaampa että se maahanmuuttaja kilvan voittaa.....

    • riipiraapin

      vuokralainen on kuin se joka pissi omiin housuihinsa hetken lämmitti 'loimaalainen'' sitten rupesikin jo lomat, sairaslomat, pekkaset ym. lisät katoamaan, sen saa kun halpa ostaa.

    • liittojalisää
    • marrillaan

      Sellainen liitto ei kauan elä sillä työssäkävijät sen vaaleissa kumoaisi välittömästi. Ja kun ei työttömillä ole rahanvoimaa takanaan niin heikoilla on, ei sellaisia tarvi ottaa huomioon.

    • kannatana dkdkjd

      jos eläkekassojen varat jaetaan tasan miljoonan työttömän vuokratyöläisen kesken, siitö saa jokainen työtön ja vuokratyöäine 130000 euroa

      mutta ei virkalijat vapaaehtoisesti suostu luopumaan pennistäkään, vaan heidät on pakotettava siihen

      virkalija tienaa 3000 (sos.virkailija), 3880 (s-hoitaja), 4000 (opettaja), 8000 (lääkäri), 15000 (KELA-pomo) per kk

      työttömälle jää asumiskulujen jälkeen 150 eur/kk

      Kaikki rahat käytetään ahneiden virkalijoiden palkkoihin. Työttömien tulee anastaa virkalijoiden rahat (mm eläkekassojen rahat) itselleen

      • 5rtrtrtrtrtrtr

        aloita sitten vaikka tosta sos-virkailijan työstä ja mee sitten noihin parempiin


    • kannattaa kysyä

      sama laulu senkun jatkuu eikö ala jo tympiä itseäsikin....siellä te-keskuksessa on lääkäreitä tarjolla sinunlaisillesi elämäntapatyöttömille, kannattaisikohan pyytää vastaanotolle lähete, saisit apua ongelmaasi joka tuntuu olevan jopa maanisuuteen asti menevä toistamisen tarve.

      • Nimi ja merkki

        Millä tavalla pätkätyöläinen on elämäntapa työtön? Kun tekee pienemmällä palkalla ilman lomia ja jos on työtön joskus pätkien välissä, ei kuitenkaan mitään korvauksia vältttämättä saa? Kyllä suurimmat elämäntapalusmut löytyvät isohkoista yrityksistä ne, jotka ovat tehneet vuosia samaa työtä. Nämä ovatkin työttömäksi joutuessaan siinä lirissä: "mitä eikös se korvaus ollutkaan kahta donaa vaikka suomi24-palstalla luki. Mitä ihmettä, tein hakemuksen jok kuukausi sitten, mksei rahat ole tilissä. Ai pitääkö siellä työkkärissäkin käydä? Lomalempa tässä vuoden ja MENEN sitten töihn, kun on verojakin maksettu, ja sitten vuoden kuluttua,:mitä ihmettä, miksen saa töitä?" Eikä takuulla mene risuja keräämään työmarkkkinatuelle ne, jotka sitä ovat aiemmin muille ehdottaneet. Isoissa yrityksessä menee niin, että kolmesta vakkarista suhteessa yksi tekee kaikki työt ja kaksi lusmuilee, nämä sitten laittavat työt harjoittelijoille ja ottavat kunnian itselleen.


      • Nimi ja merkki
        Nimi ja merkki kirjoitti:

        Millä tavalla pätkätyöläinen on elämäntapa työtön? Kun tekee pienemmällä palkalla ilman lomia ja jos on työtön joskus pätkien välissä, ei kuitenkaan mitään korvauksia vältttämättä saa? Kyllä suurimmat elämäntapalusmut löytyvät isohkoista yrityksistä ne, jotka ovat tehneet vuosia samaa työtä. Nämä ovatkin työttömäksi joutuessaan siinä lirissä: "mitä eikös se korvaus ollutkaan kahta donaa vaikka suomi24-palstalla luki. Mitä ihmettä, tein hakemuksen jok kuukausi sitten, mksei rahat ole tilissä. Ai pitääkö siellä työkkärissäkin käydä? Lomalempa tässä vuoden ja MENEN sitten töihn, kun on verojakin maksettu, ja sitten vuoden kuluttua,:mitä ihmettä, miksen saa töitä?" Eikä takuulla mene risuja keräämään työmarkkkinatuelle ne, jotka sitä ovat aiemmin muille ehdottaneet. Isoissa yrityksessä menee niin, että kolmesta vakkarista suhteessa yksi tekee kaikki työt ja kaksi lusmuilee, nämä sitten laittavat työt harjoittelijoille ja ottavat kunnian itselleen.

        Ja anteeks nuo krijoitusvihreet, mulla on näppiksen kanssa vähän probleemaa, eli teksti tulee hitaammin näytölle kuin kirjoitan ja pari näppäintä on vähän jumissa.


    • ex Pätkä Työläinen

      Muutamia vastauksia: Miksei ota lomaa.

      1. Jotta saisi päivärahaa, on kerryttävä työssäoloehto, kaikki eivät välttämättä saa edes työmarkkinatukea, jos puoliso tienaa liikaa.
      2. Pitkän työsuhteen jälkeen on muutaman päivän omavastuu, jolta ei työttömyyspäivärahaa saa. Jos ei ota vastaan työtä, jos sitä on, ei saa päivärahaakaan, joten se loma on joka tapauksessa rahaton.
      3. Vain ITSE ammattitaidoton haukkuu pätkätyöläisten ammattitaitoa, kas kun tämä 20 vuotta sitten kouluttautunut ja tietotaidoltaan jälkeenjäänyt tollo pelkää että pomo huomaa..kas kun itse on niin laiska, ettei viitsi päivittää tietojaan vaikka nykyään siihen jokaisella on mahdollisuus. Työntantaja taas tykkää pätkätyöläisistä, koska saa ammattilaisen halvemmalla ja on saanut teistä pitkään samaa työtä tehneistä itsestään liikoja luulevista lusmuista tarpeekseen.

      Itse muuten sain vakinaisen työn 15 vuoden pätkätyö-kurssi-koulutus- kierteen jälkeen. Tuohon koulutukseen kuuluu ihan tavallinen tutkinto oikeassa oppilaitoksessa. Viime vuonna oli jo toista vuotta pitkä pätkä, joka olisi jatkunutkin ja olipa outoa pitää palkallista kesälomaa, sain sitä kaksi viikkoa! Aika usein sitä työtä on ollut juuri kesäksi.

      Tuon itse itsensä työllistämisen olen kokenut myös. Kun en ollut liikkeeseen siodttu, otin työt mukaan reissuihin ja kun tykkäsin työstäni, niin oli ihan mukavaa käydä välillä järvellä ja sitten jatkaa töitä. Mutta vaikein tilanne lienee aukioloihin sidotuilla yksinyrittäjilllä, joilla kuitenkin tulot on niin pienet, ettei työntekijää pysty palkkamaan. Eikä liikettä viitsi ihan kenen tahansa hoidettavaksi antaakaan loman ajaksi. Joskus 80-luvulla yrittäjä sai jotain lomatukea, jos palkkasi vieraan mutta ei enää nykyään tietääkseni. Tiedän tämän siitä, että äitilläni oli pieni yhden yrittäjän kauppa ja hän palkkasi tuntemansa entisen kaupan myyjän viikon reissun ajaksi niillä rahoilla.

    • 8+6

      eroa on työttömällä, elämäntapatyöttömällä ja vuokratyöntekijällä keskenään.Työtön on joutunut vastoin tahtoaan työttömäksi. Elämäntapatyötön ei töissä ole koskaan viihtynyt ja mikäli mahdollista niin kiemurtelee kaikista työtarjouksista irti ja elää sossurahoilla. Vuokratyöntekijä on joko omasta halustaan tai pakosta pätkätyöntekijänä, mutta aina tilaisuuden tullen kuitenkin töissä.Joillakuilla saattaa mennä käsitteet sekaisin. Elämäntapatyötön kirjoittelee niitä kansalaispalkka juttuja ja eläkeyhtiöitten varojen jakoa koskevia juttuja , koska rahaa pitäisi ilmaiseksi saada.

    • mk

      KYLLÄ vuokratyöntekijä lomaa saa kun ilmoitta vaan ajankohdan milloin pitää lomaa niin se on sillä selvä ja jos joku alkaamussuttaman niin sanoo ett äei meillä mitää sopimuksia ole ja pitää lomansa. Se on sitten eri juttu onko töitä sen jälkeen mutta loma on tullut pidettyä että silleen. Ei vuokratyöläisen tartte muuta tehdä kun sanoo palkaansa ja ei mene sen alle töihin niin se siitä.

    • bbbvc

      Mutta vakidemari nauttii hyvää palkkaa lomallaan

      Palkkaa jonka ay-liike on hänelle kiristänyt

      Sitä palkkaa ei vuorkatyöläinen saa, eikä niitä lomia

    • ota koppi

      joopajoo ja sama laulu taas.... mene hyvä ihminen vakiduuniin, niin ei kokoajan tarvi itkee samaa asiaa... se on kuule susta itsestä kiinni, jos olet hyvä duunari ei mene montaa kk kun olet vakiväkeä.ja saat kaikki meidän vakiväen edut joista nyt olet paitsi.

      • kerro miksi.

        en ole päässyt vakinaiseksi

        Olen ollut vuokrafirmojen kautta, ja väliaikaisissa työsuhteissa.

        Mutta eipä haluta vakinaistaa (nyt olen määräaikaisessa)


    • ota koppi

      määräaikaisesta pääsee melko helposti vakinaiseksi ellei työ ole joku projektiluonteinen, jos työ on jatkuvaa niin varo vaan saatat päätyä jonkin yrityksen vakiväkeen.

      • Nimimerkki...

        Ei nykyään. Nykyään saa ammattitaitoista väkeä ja tuilla on hyvä kikkailla, jos saa harjoittelijan tai tukityöllistetyn, niin johtajat ottavat mieluummin sellaisen. Eiväthän he sitä perehdytä, vaan työntekijät sen tekevät. Itsekin olen ollut kahdestikin tilanteessa, että neuvoin seuraajalle hommat...toisessa jopa tein esivalinnat itse! Mutta kyllä mä neuvoin hommat kunnolla. Erityisesti tää nuori jannu, joka oli viimeksi, mistä sitä tietää, vaikka joskus olisi työhönottajana ja kyllä ne huonot asiat muistaa...

        Mulla on nykyään vakiduuni, tai toistaiseksi kuten sanotaan, mutta määräaikaisiin entisiin en koskaan päässyt. Yhdessä olis jatkunut vielä vähän aikaa, mutta sain tän vakiduunin. Yhdessä toisessa ei saatu rahoitusta jatkolle ja vakipaikkoihin oli määräaikaisia kauemminkin olleita, eli julkishallintoa...se on todella sattumankauppaa ja onnea, jos määräaikaisen saa vakinaistettua, monilla ei ole aikomustakaan. Mulla on tuttavia, jotka ovat tehneet määräaikaisia vuosia, yksi kuusi vuotta ja yksi yhdeksän vuotta, samoissa paikoissa. Jälkimmäinen sai lähteä, kun alkoi vaatia vakinaistamista...


    • nicor

      Mitä olen vuokrafirmoja nähnyt, niin ainakin kaupan alalla Vara-Avun ja Staffpointin kohdalla lomien pitäminen onnistuu ongelmitta. Lomiin liittyvät raha-asiat menevät työehtosopimusten mukaisesti ja homma toimii. Jotain rajoituksia on ajankohdan suhteen, mutta toisaalta onko lomaa järkevää pitää parhaimpaan tienaamis-aikaan?

    • dfsdfdfdffdf

      Tässä ahne ay-demari istuu pitkän ja leveän pöydän ääressä.

      http://www.youtube.com/watch?v=xshAd3Nitfw

      Tuon pöydän ääreen ei vuokratyöläisellä ole asiaa, vaan vuokratyöläinen pitää lomat omalla ajalla.

      Ay-demari vie vuokratyöläiseltä työpaikan. Ay-demari nauttii erityisetuisuuksia joita vuokratyöläisellä ei ole. Ay-demari nauraa paskaiset naurut kun vuokratyöläinen tekee samoja hommia puolet pienemmällä palkalla ja kovempaan työtahtiin

    • kuis'siell'

      jee-jee näin se menee ja hyvin pyyhkii.... demarina on dedlleen kiva olla..... saa kaiken mitä haluu....

      • dfsdfsdfsdfdsff

        Mutta minäkin haluan demariksi esimerkiksi paperitehtaaseen


    • kuppisnäätä

      no ei muuta kuin hakemaan paikkaa heti kun joku jää eläkkeelle, toivottavasti tunnet jonkun tehtaalta sillä otetaan sellaisia joita joku jo ennestään ollut suosittelee ja tuntee taustat.Minäkin olen pari tyyppiä töihin hommannut omalle työpaikalleni, ei ole paperitehdas mutta teollisuuslaitos kuitenkin ja varma työllistäjä.

      • Nicor

        Huonossa lykyssä asiakas- ja vuokrafirman sopimuksessa lukee ettei asiakasfirma ota vuokrafirman tekijöitä suoraan omalle palkkalistalle suoraan (pitää olla 6kk poissa vuokrafirman palkkalistoilta ensin).

        Itse aikanaan koin moisen: En päässyt työhaastatteluihin kun mainitsin työskennelleeni kyseisessä firmassa, mutta kun jätin tuon maininnan pois, niin sain haastattelukutsuja ja lopulta paikankin. Kuitenkin melkein kaikki kokemukseni kyseisestä työstä oli tullut tuon vuokrafirman kautta! Enkä ole ainut joka on kokenut vastaavaa.


    • Anonyymi

      Vuokratyöläisen loma on työjaksojen välissä, omalla ajalla

      • Anonyymi

        Näin juuri. Itse lomailen yleensä sen 400-päivää aina keikkojen välissä. Näin se täytyy tyytyä tähän kun parempaakaan ei ole tarjolla. Keikasta kertyneet lomapäivät yleensä maksetaan rahana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe